تهران - 1387
http://up.iranblog.com/images/snhitliap1xgsze7ypg3.jpg
Printable View
ونک - برج نگار
http://up.iranblog.com/images/p4dseqc9ywwyb4qdr80q.jpg
http://m-mobin.com/images/2011040501...7461--yazd.jpg
5D II +24 mm TS-E II
بعضی دوستان خواسته درخواست کرده بودند که در یک کادر مشابه عکس با شیفت و بدون شیفت را برای مقایسه بگیرم.
عکس زیر با همان بدنه و لنز 17-40 در 23 مم گرفته شده است.(و البته که این یک تست دقیق و علمی نیست)
http://msmd28.persiangig.com/5/IMG_7464.jpg
در شیفت کردن عکس بالایی زیاده روی کرده اید پرسپکتیوش معکوس شده.
بنظرم خود بنای اصلی نیز مشکل پرسپکتیو دارد. خفیف است اما به چشم میآید. چشم سریعا این نوع خطاها را حتی اگر خفیف باشد، میبیند.
همچنین کمی دیستورشن Barrel نیز وجود دارد که میشد در نرمافزار اصلاح شود.
کمی هم نیاز به تصحیح خط افق وجود دارد.
البته متوجه سختی کار با لنز های شیفت هستیم. بنا هم می تونه خطا در ساخت داشته باشه که البته بسیار بسیار بعید است اگر خطایی باشه احتمالاً در اثر وادادن دیوار ها یا نشست و موارد ثانویه بوده است که به هر حال باید ثبت شود و نباید اصلاح گردد.
ولی فکر می کنم (اگر اشتباه می کنم دوستان معمار یا طراح که روی پرسپکتیو مسلط هستند اصلاح کنند) این منظری که می بینیم دارای دو نقطه گریز است یکی درست در مقابل دوربین (خط موازی زمین و عمود بر سنسور و هم ارتفاع با دید ناظر که همان دوربین است) که تمام خطوط افقی غیر موازی با صفحه دید (سنسور) را اگر امتداد دهیم از می گذرند و دیگری یک نقطه گریز اضافه در بالای ساختمان که ناشی از ارتفاع زیاد آن نسبت به قد ماست مثلاً اگر دوربین را پایین تر بیاوریم آن نقطه بالاتر می رود و پرسپکتیو شدید تر می شود. (این نقطه در واقع دو تا است و نه یکی ! یکی روی صفحه جلویی و یکی روی صفحه کلاه فرنگی اگر روی کاغذ این دو نقطه بر هم منطبق باشند پرسپیکتیو فوق کاملاً قابل اصلاح است اما من الان مظمئن نیستم که منطیق هستند یا نه) به نظر مشکلی که مسعود گفت از این اختلاف دو نقطه ای ناشی می شود و نه زاویه.
سلام
به نظرم موقعیت عکاس دقیقاً روی خط تقارن بنا نیست و خود این موضوع باعث بیشتر به چشم آمدن کژیهاست و اصلاح را سختتر میکند.