من هر موقع میخوام از از اعضای خانواده پرتره بگیرم البته با تجهیزات غیر حرفه ایی به مشکل نورپردازی میخورم حالا دوستان آیا راه حلی برای نورپردازی در منزل میشناسند یا وسیله مناسب اینکار وجود دارد
Printable View
من هر موقع میخوام از از اعضای خانواده پرتره بگیرم البته با تجهیزات غیر حرفه ایی به مشکل نورپردازی میخورم حالا دوستان آیا راه حلی برای نورپردازی در منزل میشناسند یا وسیله مناسب اینکار وجود دارد
با سلام دوست عزیز تجهیزاتی که دارید را بیان کنید تا دوستان بتوانند راحتتر کمکتان کنند
براي نور پردازي ديگه بايد مقداري هم خلاقيت داشت. البته كلياتي هست اما بيشتر به موقعيت و شرايط بايد خودت فكر كني و يه راهي پيدا كني. توي خونه معمولا نور كمه. يا تحت كنترل شما نيست (منظورم اينكه شما نمي توني به نورهات جهت بدي يا كم و زيادش كني) توي اين نور پيشنهاد من اينه كه
- از هر وسيلهاي كه ميتوني استفاده كني. مثلا يه چراغ مطالعه مي تونه خيلي كمكت كنه. گرون هم نيست.
- سه پايه براي اين شرايط خيلي مهمه. شما اگه نور ها رو كم كني. با همون چراغ مطالعه و سه پايه عكسهاي خيلي خوبي مي توني بگيري
- به اين سايت ++ يه نگاهي بكن. ايدههاي خوبي بهت مي ده. (پلان نورپردازي++)
- اينم يه پلان ساده نور پردازي. كليات توش معلومه.
http://molqul.persiangig.com/image/LightingSetup.jpg
- همونطور كه ميدوني در عكاسي ابزار مختلفي براي كنترل نور هست.چتر، رفلكتور، ديفيوزكننده، سافت كننده و ... كه تو خونه مي شه با يه كم ابتكار و خلاقيت كاري كرد مشابه كاري كه اينها مي كنند.
الزامي نيست كه شما تمام اينها رو رعايت كني. گفتم كه بدوني! موفق باشي
يه مقالهاي هم به نام عكاسي پرتره استوديويي هست كه آقاي محبي زحمت كشيدند. خيلي مطالب مفيدي راجع به نور پردازي داره.من دارمش اما نمي دونم از كجا ميتوني دانلود كني. سرچ كن تو سايت، ايشالله به مقصود برسي.
این هم لینک مقاله جناب محبی:
نورپردازی پرتره در استودیو
با سلام
فکر کنم این دوستمون قصد عکاسی در محیط منزل و با تجهیزات ساده و ارزان قیمت را دارند و نیازمند این هستند که بتوند با استفاده از نور محیط و امکانات در دسترسشون به نتیجه خوبی برسند
این پلان هایی که دوستان گذاشتند به 4 منبع نوری نیاز داره :mlaugh: که میشه با کمی تغییر و خلاقیت به حداکثر دو منبع نوری تقلیل داد
دوست عزیز جناب نصیری، حتی در مثالی از چیدمان نورپردازی که زحمت رسم آن را کشیدهاید نیز جای نور اصلی غلط است.
حتی اگر این دیاگرام نیز درست بود، بهتر است افراد مشتاق یادگیری نورپردازی را به سمت فراگیری اصول هدایت شوند تا خود با شرایط خاص خودشان نورپردازی خود را طراحی کنند، تا این که یک مثال را - که با شریط محیطی و امکانات شخص دیگری طراحی شده - ببینند.
البته این فاصله غیر منطقی نور اصلی که ارزش نور را بسیار پایین میآورد، شاید در خیلی از استودیوها موجود باشد، اما در این سایت سعی میشود تا مطلب آموزش داده شده مشکل خاصی نداشته باشد.
سلام خدمت جناب محبي عزيز
خوشحال ميشم اگه لطف كنيد و اشكال را واضح تر بيان كنيد كه يه چيزي يادگرفته باشم. راجع به فاصله كه شما فرموديد بنده خيلي اطلاعات دقيقي ندارم و هنگام كار، كاملا تجربي تنظيم مي كنم. اين پلان را هم زمان تحصيل تو جزوهام كشيده بودم وهمونطور هم كه فرموديد خيلي استفاده ميشود.
در هر حال اين فايل پي اس دي اين كار. زحمت بكشيد صحيحش رو طراحي كنيد و بذاريد همين جا.
سلام
جناب نصیری هنگامی که از نور بالای سر یا بک لایت استفاده می کنند اصولا به این شکل عمل می شود که اگر نور اصلی سمت راست سوژه قرار گرفت نور بالای سریا بک لایت در سمت چپ سوژه قرار می گیرد.بعبارتی منظور این است که در شکل ترسیمی شما چنانچه جای نور اصلی با نور fill جابجا شود نور پردازی صحیح تر خواهد بود.
پایدار باشید
یا حق
سلام
فکر کنم منظور امیرخان این بود که فاصله نور اصلی با سوژه زیاد است و باعث خاصیت Specular (نقطه ای بودن نور) می شود. نور اصلی تا حد امکان باید به سوژه نزدیکتر باشد تا نور بهتری داشته باشد.
اما فکر نکنم منظور ایجاد کننده تایپیک که خودش هم نیست اینها باشه. نگفت که چه تجهیزاتی داره. برای پرتره های ساده از اعضای خانواده راه حل های ساده ای هم وجود داره.
والله به نظر من سئوال کننده محترم (خانم یا آقای مجیدی) ظاهراً یک سئوالی را "انداختند" وسط و رفتند ... هیچ حرف دیگری در این یکی دو روز از ایشان نشنیدیم. به سئوالشان که دقت می کنیم دو سه واژه یا عبارت هست که هم پرسش کننده محترم و هم پاسخ دهندگان عزیز باید تلقی واحدی از آنها داشته باشند:
- منظورشان از پرتره چیست؟ آیا در ذهن سئوال کننده محترم چیزی مثل عکسهای پرسنلی است؟ یا این واژه را در معنای حرفه ای آن به کار می برند؟
- منظور از نورپردازی چیست؟ آیا صرفاً مثلاً عکسهایشان تاریک می افتد و نور قابل قبولی ندارد یا نه منظورشان مثلاً چیدمان دقیق یک یا دو نور، متصل یا غیر متصل به دوربین و ... برای بدست آوردن سایه روشن های مطلوب است؟
- تجهیزات غیرحرفه ای چیست؟ مثلاً یک دوربین کامپکت دارند با فلاش سرخود، یا مثلاً یک اس ال آر و یک فلاش سرخود یا فلاش گرانقیمت تر مثل رده های SB600 , SB800 و 430EX و 580EX؟ و مثلاً در کنار اینها یک چتر چینی 5 هزارتومانی و یک رفلکتور دست ساز؟
به گمانم ارائه هر گونه راه حل معقول منوط به دانستن این موارد است... جنگ اول به از صلح آخر. :::yess:::
پس آقا یا خانم مجیدی شما را به خدا تشریف بیاورید باور کنید راه حل های خوبی برایتان داریم!!:::happy:::
اگر هم اشتباه می گویم دوستان یادآوری بفرمایند...:think:;
البته حق مطلب هم همينه كه ايشون ديگه پيگيري نكردند و توضيحات بيشتر ندادند. اما چي ميشه حالا كه اين بحث مطرح شد. دوستان اشكالات ما رو هم بر طرف كنند. :::happy:::
اين چيزي كه بنده رسم كردم رو در فيلمبرداري استفاده مي كنند و تقريبا اغلب جاها همين طوري استفاده مي كنند. راجع به فاصله كاملا تجربي بنده همينطوري در مييارم. اما رو نكتهاي كه جناب مداح گفتند تا حالا فكر نكرده بودم.
دوستان از اینکه توجه کردید و پاسخ منه بی مقدار رو در این سایت دادید ممنون و متشکرم از اینکه مدتی نتونستم پستی بزنم و تشکر کنم معذرت میخوام
و اما در مورد توضیحات دوستان و موضوع مطروحه , ببینید دوستان بیشتر مواقع در محیطهای زیرسقف و جاهایی که نور مصنوعی هست وقتی بدون فلش عکس بندازی چیز جالبی در نمیآسد و در صورتی که هم از فلاش استفاده میکنی نور بصورت نقطه ایی اعمال میشه و عکس جالبی از کار در نمی آید و با توجه به اینکه در عکاسی پرتره صرف هزینه های گزاف چند صد هزارتومتنی شاید مقرون به صرفه نباشه و اگر بشه راه کارهایی با استفاده از تجهیزات غیر حرفه ایی پیشنهاد بشه مانند استفاده از چراغ مطالعه خیلی بدرد کاربران غیر حرفه ایی مثل من میخوره و حتی شاید برای یه کاربر حرفه ایی و یا نیم حرفه ایی که در یک موقعیت نامناسب از لحاظ تجهیزات قرار گرفته نیز کارایی داشته باشه
به هر حال از دوستان عزیز مجددا تشکر میکنم
فکر کردم بد نباشه این تاپیک دوباره بالا بیاد و افرادی مثل من که زیاد اشنایی با عکاسی استودیو ندارند و همچنین می خواهند با صرف حداقل هزینه بتوانند عکسهای خوبی به دست اورند(البته منظورم از خوب همان در حد اماتور بود).
و اما سوال من ایا یک یا دو فلاش 100 w یا کمی بیشتر می تواند برای یک استودیوی خانگی کافی باشد(البته برای یک مدت تا کم کم کاملتر شود)ومبلغ ان البته به کار من فکر کنم از نوع چینی ان بیشتر بخورد چقدر است؟و چه مارکی بهتر است خریداری شود؟
ببینید این عکسو من با نور چراغ مطالعه گرفتم البته میدونم غیر حرفه ایی هست ولی برای کارهای غیر حرفه ایی و در منزل فکر کنم مناسب باشه البته اگر دوستانی که تجربه بیشتری دارند راهنمایی کنن ممنون میشم
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1263271079
سلام دوست عزیز
دوتا 100ژول تا اندازه ای کار شما را راه می اندازد ولی هر گز ان را پیشنهاد نمی کنم.چرا؟این کار شما فقط هدر دادن پول است.پس از چندی شما می خواهید فلاش ها را بقول خودتان ارتقاء دهید در ان صورت 100فلاش های ژول چندان نه به کارتان می آید و نه شاید کسی از شما بخرد.بنابراین بجای اینکه پول زبون بسته را هدر دهید مقداری بیشتر صبر کنید و پول بیشتری جمع کنید تا بتوانید حداقل دوتا 160ژول بخرید.که هم برای کارهای خانگی مناسب است و هم برای فروش ان با مشکل بر نخواهید خورد.
پایدار باشید
یا حق
سلام
جناب مجیدی من قیمت دقیق را نمی دونم.قبلا ست کامل 160ژول جی تی ال 320 تومن بود ولی الان ظاهرا تغییر کرده است.برای خرید این فلاشها هم می توانید به ناصر خسرو تشریف ببرید.
پایدار باشید
یا حق
به نظر میاد این فلش ها با قیمت 30 تومان برای آماتور ها کار راه بنداز هست!!
http://altontrading.com/images/produ...1128081932.jpg
فقط سوال اینه که چطور می شه با خرج کم، نور این فلاش را سافت تر به سوژه رسوند؟ چتر مناسبه؟؟
سلام... پروژکتور ارزون چی پیشنهاد میکنید... برای عکاسی (پرتره) تو منزل میخوام.... فقط میخواستم یه نورپردازی ساده رو چهره داشته باشم....یکی بهم smart300 رو پیشنهاد کرد که قیمتش 80 تومنه.... آیا نور این پروژکتورها کم و زیاد میشه؟.. اگه لامپشون بسوزه قابل تعویضه.؟.. استهلاکشون چطوره؟ میشه نورو رو چهره متمرکز یا پخش کرد؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید
هولدرهای متنوعی توی بازار برای این فلاشها و چتر پیدا میشه که با توجه به کیفیت ساختشون از 10 تا 20 هزار قیمت دارند.
اگر مشکل نور مدلینگ نیود (که مشکل کمی هم نیست البته) ، با چندتا از این فلاشها میشد یک استودیوی تمام عیار راه انداخت.
اما در ترکیب با Barn Doors مخصوص (که نمیدونم توی ایران گیر بیاد یا نه، اما بنده دارم) نور عالی و خیلی خوبی برای بکگراند خواهید داشت (مخصوصاً که فیلترهای رنگی متنوعی برای آنها موجود است)
دوستان من هم همین مشکل کمبود نور در فضای بسته مخصوصا شب ها رو دارم
نور خونه ها کم و زرد مایل به قرمز با لامپ معمولی و یا زیادی سفید با مهتابی می باشد
البته ما هم بی کار نشستیم و راه حل هایی از خودمن در کردیم
با تحقیقات به عمل آمده اکثر سوژه های انسانی می تونن 0.5 ال 2 ثانیه بی حرکت بمونن خوب دوربین را روی 3پایه می شونیم زمان شاتر رو بالا می بریم بسته به توانایی سوژه از 0.5 تا 2 ثانیه در نتیجه بدون رفتن به ایزو بالا عکس های خوبی میشه گرفت (استفاده از دکلانشور یا ریموت یا اگه هیچی نبود تایمر 2ثانیه خیلی کمک می کنه)
ولی خوب این راه حل همیشه کارانیست (مثالا بچه های وروجک)
دوستان اگه راهی پیشنهاد بدن که با استفاده از منبع نور :
1 - رنگ ها تغییر نکنه . معمولا فلاش باعث این تغییر می شه و برای همین من نمی تونم با فلاش کار کنم فلاش سایه ها رو تشدید و اگر نقطه ای و مستقیم باشه که واقعا بد از بدتر می شه.
2 - تجهزات گرون نباشه و در صورت امکان قابل حمل باشه.
پ ن : من خودم تو فکر لنز پرایم با اف پایین بودم و البته سافت باکس
ممنون و موفق باشید
سلام
فلاشهای استودیویی تمامعیار به علاوه نور فلاش، نور پیوستهای نیز دارند که مدلینگ نامیده میشود که معمولاً یک لامپ تنگستن یا کوارتز است. کاربرد این نور مشاهده و پیشبینی سایههای نور ایجاد شده توسط فلاش است. در مدلهای پیشرفته این نور با کم و زیاد کردن قدرت فلاش کم و زیاد میشود. این مسئله از این لحاظ خوب است که شما میتوانید در ترکیب دو فلاش، نسبت (کنتراست) نوردهی را پیشبینی کنید.
تغییر رنگ ارتباطی با فلاش نداره شما باید وایت بالانس WB را تنظیم کنید. و سافت باکس هم توش فلاش قرار داره دیگه. پرایم با اف پایین بسیار چیز خوبیه اما براتون نور پردازی نمی کنه. درواقع صحنه را آسان تر ثبت می کند.نقل قول:
1 - رنگ ها تغییر نکنه . معمولا فلاش باعث این تغییر می شه و برای همین من نمی تونم با فلاش کار کنم فلاش سایه ها رو تشدید و اگر نقطه ای و مستقیم باشه که واقعا بد از بدتر می شه.
من دوربینم دمای کلوینش با عدد به صورت مستقیم تنظیم نمیشه ولی تمام حالات وایت بالانس رو امتحان کردم ولی باز هم نور به خوبی نور روز در نمیاد و حتی شبیه هم نیست
مثلا در نور تگستن من حتی تنظیمات رنگ رو هم رو آبی (یا رنگهای دیگه) می برم تا حالت زرد عکس کمتر شه ولی تاثیرات آنچنانی نیست که حتی بگیم قابل تحمل هست
من سافت باکس رو به خاطر
دوست دارم چون همون پرده جلوش نور و دیفیوز و سطح رو افزایش میده این مشکلات کمتر میشه
راستی دوستان اگه این روش من درآوردی رو امتحان کردید نتیجه رو بکنید
دوست عزیز روشی که پیشنهاد دادین در مورد استفاده از سرعت پایین شاتر در عمل زیاد خوب از کار در نمیاد. من در این زمینه تجربیاتی داشتم و حتی با این روش از خودم عکس گرفتم. با اینکه فکر میکردم که یک ثانیه بی حرکت موندن کار ساده ای است اما نه خودم و نه مدلهام نتونسته بودن کاملا بی حرکت باشن. در حقیقت در حالی که ما فکر میکنیم که هیچ حرکتی نداریم اما باز دوربین یه چیزایی رو ثبت میکنه. برای گرفتن پرتره در منزل و بدون هیچ تجهیزاتی من پیشنهاد میکنم تا وقتی هوا روشنه از نور خورشید که از پنجره به داخل میتابه به صورت زاویه دار استفاده کنید چون نتیجه اش واقعا عالیه. در هر صورت وقتی تجهیزاتی نیست آدم باید خلاقیتشو تا جایی که امکان داره بالا ببره. استفاده از فلاش سر خود دوربین هرگز پیشنهاد نمیشه.
در مورد وایت بالانس هم من پیشنهاد می کنم از حالت دستی استفاده کنید... معمولا باید یه کارت سفید (بعضی وقت ها هم خاکستری) رو جلوی دوربین بگیرید و با اون وایت بالانس رو تنظیم کنید... تو canonها معمولا این گزینه با یه مستطیل که ۲ تا ربع دایره زیرشه نشون داده میشه و برای set کردن هم باید دکمه منو رو بزندی (البته این برای slr-like های canonه و برای slr ها ممکنه کمی فرق داشته باشه)
با تشکر از توجه تون
ولی من همیشه با این روش نتیجه می گیرم
معمولا حدود 1 ثانیه و تا 0.3 کمتر یا بیشتر تازه من چون ریموت ندارم از تایمر 2 ثانیه استفاده میکنم (پس سوژه حدود 3ثانیه بی حرکته) شما همون 2 ثانیه رو چند بار امتحان کنید ببینید نتیجه چه طوره ؟
حتما از 3پایه و یکی روش برای فشردن شاتر که دوربین رو نلرزونه لازمه
متاسفانه عکس ها رو نمی تونم آپلود کنم این عکس ها پرتره است (محدودیت ها من رو که مطلع هستین)
مسلما عکس خورشید بهتره و صد البته همون زاویه مخصوصا اگه پرده کرم رنگ داشته باشید عکس ها شبیه یک فیلتری میشه (اسمش رو نمی دونم) که باعث زیباتر شدن رنگ پوست میشه
من اون قسمت کاغذ سفیدش رو متوجه نشودم اگه کاغذ رو جلوی لنز بگیرم حتی اگه روشنایی دلخواه رو بده فاصله تا سوژه که با فاصله تا کاغذ فرق داره پس باید دوباره تنظیم کنیم
در کل اگه کامل تر توضیح بدین ممنون میشم
موفق باشید
برای روش دقیق کار باید به راهنمای دوربینتون مراجعه کنید، ولی معمول اینه که یه سطح سفید رو در محل سوژه (یا شرایط نوری مشابه) قرار بدید (همونطور که کارت خاکستری رو برای استفاده در مرحله پروسس استفاده می کنن) بعد از لیست وایتبالانس ها، گزینه تنظیم دستی رو انتخاب می کنید... (تو این حالت اگه تو live view باشید، احتمالا یه کادر کوچیک وسط صفحه ظاهر میشه) بعد وسط کادر رو روی سطح سفید هدف می گیرید (برای بعضی مدل ها ممکنه لازم باشه طوری کادر رو ببندید که کل کادر سفید بشه) و در نهایت اون دکمهای رو که برای setشدن وایتبالانس تعیین شده، فشار میدید (ok یا menu یا...)
همین!