-
نورپردازي استوديويي
از دوستانی که درزمینه عکاسی دیجیتالی در آتلیه تجربه دارند جهت تبادل نظر برای رفع مشکلات عکاسی دیجیتالی
دعوت بعمل می اورم قبل از هر چیز از پاسخ هاو همکاری شما متشکرم
1- بهترین شیوه گرفتن عکس پزسنلی کدام است ؟(با پرزکتور یا با فلاش )
2-اگر با فلاش عکس می گیریم چه تنظیماتی را روی دور بین باید پیاده کنیم مثل (حساسیت . سرعت . دیاف .
وایت بالانس . ......)
3- از چه نوع فلاشی استفاده کنیم ؟
4- اگر عکاسی با پرزکتور می کنیم چه تنظیماتی را روی دوربین پیاده کنیم (حساسیت . سرعت . دیاف . وایت بالانس
مد عکسبرداری ...................)
5- اگر عکس هنری (نور پردازی )می گیریم چه تنظیماتی را روی دور بین پیاده کنیم (حساسیت . سرعت . دیاف . وایت بالانس. مد عکسبرداری . نوع پرزکتور ...................)
-
اسداله عزيز خوش آمدي و درود بر شما، خيلي از جواب هايي كه ميخواي توي سايت پيدا ميشه اما مختصرا:
1- خيلي فرق نميكنه، اون جا كه گرمه، سوژه شما با پروژكتور اذيت ميشه، به غير از اين قضيه سليقه شخصي يه، تهران بيشتر عكاسها براي عكس پرسنلي از پروژكتور استفاده ميكنند، اما علتش يكي اينه كه دوربينهايي كه براي اين كار در نظر گرفته اند با فلاش سينك نميشه، يكي هم اينكه شايد استفاده از فلاش رو براي عكس پرسنلي حيف ميدونند.
2- اگه با فلاش كار ميكنيد بايد وايت بالانس دوربين رو روي نور روز بگذاريد و از اتوماتيك خارجش كنيد در غير اينصورت دوربين با توجه به نور لامپ هاي مدلينگ فلاش كه عموما تنگستن يا كوارتز هستند خود را تنظيم ميكنند و عكس شما را خراب ميكنند.
اگر دوربين شما شبه اس ال آر يا كامپكت است وراهي براي وصل آن ها به فلاش با سيم نداريد، سعي كنيد pre-flash رو توي منوها خاموش كنيد تا سنسور هاي فلاش قبل از نوردهي اصلي فعال نشوند.با دوربين هاي شبه اس ال آر و كامپكت زياد براي تنظيم سرعت دغدغه اي نداريد ، وقتي فلاش منبع نوري اصلي شماست. نوردهي را ديافراگم تعييتن ميكند. اين نوع دوربين ها هم با هر سرعتي با فلاش سينك ميكنند. اما قاعدتا ميدانيد كه در محدوده سرعت 60 - 250/1 بمانيد. آها دوربين بايد روي مد منوال باشه
ديافراگم نيز كه بايد به وسيله فلاش متر معلوم بشه. اما براي عكس پرسنلي شما با چند سعي و خطا ديافراگم مناسب رو بدست مياوريد. و چون شرايط هميشه يكسان است، آن را عينا بعدها به كار ميگيريد.
3. اينجا داستان پوله، اگه مثل من بخريد، كه ميشه شنبه يكشنبه هر كدومش يك مارك و يك قدرت، اما اگه فلوس موجوده، خيلي شيك تشريف ميبريد مغازه و يك ست مولتي بليتز يا برانكالر ميخريد. اما با توجه به معلم بودن شما ، قربان فكر ميكنم از روش من استفاده كنيد و به تدريج ست رو كامل كنيد بهتره.
4. اينجا ديگه شرايط مثل بيرون از استوديوست و دوربين روهم بگذاريد خودش وايت بالانس كنه يا روي تنگستن بگذاريد
5. اينجا ولك اگه بخوام جواب بدم از حوصله اين پست خارجه و در عين حال با هم مشكل عقيدتي داريم.
راستي دريا موجه؟
-
با سلام دوست عزیز
اگه بخواهیم با اس ال آر توی محیط آتلیه عکس بگیریم مثل عکسهای هنری قدیم
با علم بر این که نور پردازی موضعی با سافت باکس واسنوت باشه وقتی نور سنجی میکنیم
بعضی مواقع فلاشمتر عدد دیاف رو پائین تر از رنج لنز ما میده مثلا 2 اگه بخواهیم نور رو زیاد کنیم
حالت زیبای خودشو از دست میده حال با لنز 55-18 کانن 300دی ایا راه حلی داره یا باید لنزی نصب کرد که دیاف بازتر رو ساپورت کنه
با تشکر
-
ارغوان عزيز، اي كاش ميگفتيد كه با فلاش عكاسي ميكنيد يا نه؟
اگر با فلاش عكاسي ميكنيد، خيلي عجيبه برام كه اصلا بتونيد با ديافراگم 2 عكس بگيريد. چون من با ضعيفترين فلاشي كه دارم 100WS هيچ رقم كمتر از ديافرگم 8 بهم نميده. ببينم نكنه فلاشها رو خيلي دور ميبريد؟ اگر اينطوره خيلي كار خوبي نيست چون با اينكار خاصيت specular نور را زياد ميكنيد - يعني در حقيقت اندازه نسبي سافت باكس رو نسبت به سوژه كم ميكنيد. با اينكار صورت سوژه براقتر(كه شما خواهانش نيستيد) قطرات عرق واضح و پوست چربتر به نظر مي آيد. هر چه ميتونيد منبع نوري تونو به سوژه نزديك تر كنيد. با اينكارمنبع نوري بزرگتري را شبيه سازي ميكنيد. مرز سايه ها محو تر و كنتراست پايين تر خواهد بود.، كه مطلوب شماست.اگه بخوام مثال بزنم ، من خودم نور اصلي مو بين 80 سانتيمتر تا 1.5 متر از سوژه قرار ميدهم ( با توجه به كنتراست مورد نظرم و ديكته اي كه فلاش متر بهم ميكنه) نور fill خودم رو هم از 1 متر تا 2 متر قرار ميدهم. خيلي دوست دارم بعدا كه فلوس موجود بود يك سافت باكس غول پيكر براي نور fill خودم بخرم، چون نور fill fill نبايد به هيچ وجه ايجاد سايه بكنه. شما بايد كنتراست رو با نور اصلي ايجاد كنيد و اين همونه كه نوردهي و ديافراگم شما را تعيين ميكنه.
در صورتيكه از پروژكتور بهره ميبريد( كه توصيه نميكنم چون ديفيوز كردنش پر خرج تر و سخت تره) مشكل احتمالا اينه كه نور هاي شما ضعيف هستند.با توجه به حرارت توليد شده توسط آن ها ، امكان نزديك تر كردن ن ها را به سوژه نخواهيد داشت.
اگر علاقه داريد منابع زيادي دارم.
يكي از بهترينهايش:
www.lightingmagic.com
و اما اسداله خان گل: ببخشيد كه اول كاري با گلي مثل شما شوخي ميكنم، اما چون ميخواهيد عكس هنري بگيريد ، تعطيلات تشريف بياوريد، يك سفر با آرش خان شما رو ميبريم ميلاد نور، اونجا خود به خود سر ذوق مي آييد و عكس هنري ميگيريد. حتما جواب ميده.
-
امیر خان سلام
اول یک تشکر خالصانه دارم بخاطر اطلاعاتی که دادی آقا عالی بود واقعا مفید بود .امیر خان دوربین من فوجی اس 602
است وتنظیمات زیادی دارد که از انها سزدر نی اورم در وایت بالانس چند تنظیم دارد که نمی دانم کدام تنگستن است چون شکل انها را زده . اما ازان روز که اطلاعات خوبتان را در اختیارم گذاشتید عکسام دوباره تغییر کرد وعالی تر شد چون من وایت بالانس را روی اتوماتیک می گذاشتم 0 من با دو فلاش التون { چتری و هیزی } که فقط از پرژکتور انهااستفاده مکنم وداخل انها لامپ 300 برای جبران نوردهی گذاشته ام واز سه فلاش تابش 100 ژول. که از
پروژکتور انها استفاده مکنم (جمعا از پنج پرژکتور استفاده می کنم ) عکس می گیرم و بنظرم می اید که هنوز برای بهت رشدن جا دارم البته با کمک دوستان عزیزی چون شما 0 امیر خان به سئوال 4 من جواب دادید . اما اگر تنظیم
دیگری هم هست که اگر ان را تغییر دهم عکس بهتر میشود لطف کن بنویس مثل ev+ یا - که من تقریبا نیمدانم
برای چیست یا تنظیمات دیگری که می دانی در کارم بدرد میخورد را شرح بده 0
امیر خان من حتما تابستان به تهران می ایم وبه شما سر میزنم و حتما کاتولوگ دور بین هم می اورم واگر اجازه
دهی از اتلیه شما دیدن می کنم البته اگر ادرس بدهید ادرس ایمل من Sadoon007@Yahoo است
کوچیک شما اسد
-
جناب اسداله
در مورد تنظیمات دوربین و کاربرد آنها و نحوه استفاده از آنها در سایت دوربین دیجیتال حدود 200 مقاله فارسی و روان وجود دارد که می توانید جواب تمام سوالهایتان را در آنها بیابید:
http://www.akkasee.com/digitalcamera/
-
امير جان چيزايي در مورد ديفيوز شدن بدليل عکاسي با پرژکتور نوشته بوديد. اگه کمي بيشتر توضيح بديد ممنون مي شم. راستش من بدليل گرون بودن فلاش خوب و اينکه کمتر به کارم مي آد با نور ثابت کار مي کنم. يه مقدار در مورد انواع نور ثابت صحبت کنيد لطف کرديد. يه خواهش هم از آقاي شهبازي که اگه مقاله اي در باب نور پردازي پرتره سراغ دارند لطف کنند بلينکند.
-
بهتاش عزيز،منظورم رو وضح تر مينويسم
نور پيوسته و گرم ، يعني پروژكتور ، نيز مي بايست ديفيوز شود، درست مثل نور فلاش. منتهي به علت گرماي ايجاد شده شما ميبايست از ابزار گرانبها تري نسبت به فلاش - كه از ابزار ساده تري مثل سافت ياكس، چتر و ديفيوژن پنل و .... بهره ميبرد - استفاده كنيد. معمولا اين ابزار در سينما استفاده ميشوند. چون آن جا پول معني ديگري دارد و راحت تر خرج ميشود. در ضمن در سينما شما مجبور به استفاده از نور پيوسته هستيد. يكي از راههاي ديفيوز كردن دم دستي و راحت پروژكتور كه معمولا فيلمبرداران ويديوئي استفاده ميكنند تاباندن آن به سقف ميباشد. كه البته براي عكاسي خيلي مناسب به نظر نميرسد، چون كنترل بسيار كمي روي آن داريد.
صحبت نورپردازي شد، درددلم باز شد، با اينكه كوچكترين تخصصي در سينما ندارم ، اما با مقايسه خوب و بد ميتونم راحت بفهمم كه سريال ها و فيلم هاي ايراني گندش را درآورده اند. آن ها همه چيزرا چه فضاهاي داخلي و چ خارجي روشن ميكنند، در دنياي واقعي كجا ممكن است هيچ سايه اي روي صورت ايجاد نشود، مگه ميشه توي خونه اي كه يك چراغ روشنه، يا يك پنجره داريم، سايه نداشته باشيم. آن ها از تاثير يك كنتراست ملايم و ايجاد يك الگوي نورپردازي زيبا روي صورت و تاثيرش روي بيننده غافلند. در صورتيكه در خيلي از فيلم ها و سريال هاي خارجي اصلا دونفر كه بغل هم نشسته اند ، به طز بسيار زيبايي يكي از آن ها الگوي rambrandt را روي صورتش ميبينم و ديگر paramount(butterfly) حالا اين تركيب چقدر زيباست، بماند.
يا در خيلي از فيلم هاي آمريكايي ، هنر پيشه ها در خيلي از صحنه هاي خارجي backlit هستند، كه مرده كشته اجراي حرفه ايشون هستم.
-
در مورد جهت نور:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001223.php
و در مورد عکاسی پرتره:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001340.php
جسته گریخته در مقالات دیگر هم مطلبی داریم. مطلبی هم همین امروز فردا در مورد درست کردن سافت باکس خواهیم داشت که بکار شما می آید.
-
سافت باکس چیست ؟
دوستان سلام من نمی دانم سافت باکس چیست و چه استفاده ای در عکاسی از پرتره بانورپردازی دارد لطف کنید راهنمایی کنید آیا برای عکاسی در اتلیه با پرژکتور سافت باکس ضروری است ؟
راستی هیزی چیست چه کارایی دارد؟