دوستان مراحل ویرایش یک عکس پرتره که با فرمت RAW گرفته شده به چه صورت خواهد بود
خصوصا بخش اول این ویرایش که مربوط میشه به ویرایش فایل RAW شامل چه مراحلی باید باشد؟
پس از اتمام بخش اول خروجی با چه فرمتی save بشه بهتره tif یا jpg
با تشکر
Printable View
دوستان مراحل ویرایش یک عکس پرتره که با فرمت RAW گرفته شده به چه صورت خواهد بود
خصوصا بخش اول این ویرایش که مربوط میشه به ویرایش فایل RAW شامل چه مراحلی باید باشد؟
پس از اتمام بخش اول خروجی با چه فرمتی save بشه بهتره tif یا jpg
با تشکر
با سلام
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=2923
و تاپیک های دیگر.جستجو کنید....پیدا میکنید.
موفق باشید
سوال خوبی است. نکاتی را بر حسب تجربه اندکم خدمتتان عرض میکنم:
- اگر دوربینتان Profileی برای پرتره دارد، همان ابتدا از قسمت مربوطه در مبدل RAW انتخاب کنید. گاهی بسیار مفید است: مثلا ممکن است Skin tone بسیار مناسبی ایجاد کند و یا مناطق اوراکسپوز روی صورت را به طور خودکار اصلاح کند. برای همه عکسها ممکن است جواب ندهد. امتحانش کنید اگر مناسب نبود به همان پروفایل adobe برگردید.
- تنظیم تراز سفیدی مهم است. اگر در مبدل RAW به درستی تنظیم شود شما را تا حد زیادی در مراحل بعدی فتوشاپ، از دنگ و فنگ تنظیم رنگ رها خواهد کرد. بهتر است تراز سفیدی را همین ابتدا ( پس از پروفایل و قبل از اصلاح تون) انجام دهید.
- در مرحله تنظیم روشنایی با استفاده از exposure و recovery سعی کنید که مناطقی را از صورت که در معرض قطع هیستوگرام هستند، نجات دهید. با Black سمت چپ را اصلاح کنید. اما مراقب باشید که جزئیات موها از دست نرود.
- موقع تنظیم منحنی مراقب باشید که کنتراست بیش از حد بالا نرود: هم بخاطر تداخلی که با کارهای قبلی ایجاد میکند، هم اینکه اصولا برای پرتره ممکن است کنتراست زیادی لازم نباشد و هم اینکه می تواند باعث اشباع رنگ شود.
- clarity را معمولا بهتر است برای پرتره افزایش ندهید.
- برای شارپ سازی حتما masking را تا آخر به سمت راست بکشید و مقدار شارپنس را هم معمولا حدود 30-40 قرار دهید.
اینها نکات اساسی کار بودند. میتوانید رتوش را هم تا حدی بخصوص برای لک های بزرگ انجام دهید که مزیتش غیر تخریبیبودنش است( با spot removal). همچنین اگر خواستید با adjustment brush و گزینه clarity که تا آخر به سمت چپ کشاندهاید، رتوش صورت را کاملتر کنید. این دو مرحله بخصوص برای کسانی مفید است که میخواهند از لایتروم یا ACR خروجی نهایی را تهیه کنند.
برای خروجی نهایی اگر میخواهید کار را در لایتروم یا ACR تمام کنید، برای چاپ میتوانید از tiff یا jpeg و برای وب jpeg با کنترل sharpening در صفحه export ( برای چاپ یا وب، با درجه ملایم) استفاده کنید.
اگر هم می خواهید ادامه کار را در فتوشاپ انجام دهید، خروجی tiff 16 bit بگیرید. اگر هم کار با فضاهای رنگی را بلد هستید، فضای AdobeRGB اصلح است.
استاد روشن Profileی که اشاره کردید دقیقا از کدام قسمت مبدل raw قابل دسترسی می باشد
من بنا بر تجربه "بعضا" برای تنظیم دقیق تراز سفیدی قبلا مقدار vibrance را افزایش میدهم حدود 60 بدین ترتیب تنظیم WB را با دید بهتری انجام میدهم آیا این روش مورد تایید شماست؟
آیا منظور شما از مقدار شارپنس Detail می باشد و آیا شارپ سازی در PS بهتر از ACR جواب نمیدهد؟
با تشکر
:::waw:::نقل قول:
استاد روشن
در مورد پروفایل به این مقاله مراجعه کنید:
http://www.akkasee.com/articles/12610/
در مورد شارپ سازی به این مقاله مراجعه کنید:
http://www.akkasee.com/articles/10941/
شارپ سازی در مبدل RAW باید با تاکید بر لبهها باشد. ( برای همین هم بایستی آن کنترل ماسک را به خدمت بگیرید) خدمتتان عرض کردم اگر بخواهید کار را در مبدل تمام کنید، باید موقع خروجی شارپ سازی دیگری را اعمال کنید که بسته به نوع خروجی ( وب یا چاپ) در قسمت export لایت روم یا خروجی ACR در اختیار شماست. اگر هم بخواهید در فتوشاپ کار را ادامه دهید باید آنجا شارپ سازی مخصوص خروجی را اعمال کنید. شارپ سازی را در مقاله فوق و لینکهای موجود در آن، بخوانید.
در مورد وایت بالانس روش شما دقیق نیست و ممکن است منجر به اشتباه شود.
آیا برای تنظیم تراز سفیدی چهارچوب(روش) مشخصی وجود دارد
سلیقه در این مرحله جایی دارد!؟ :::confused2::::confused:
من در acr تنها مراحل دوگانه تنظیم تراز سفیدی و تنظیم روشنایی را انجام میدهم و بقیه مراحل را در ps ادامه میدهم
به جز این دو مرحله کدام مراحل بهتر است در acr انجام شود؟
با تشکر
در مورد سایر عکسها بغیر از پرتره، سلیقه ممکن است حاکم باشد :
http://www.akkasee.com/forum/showpos...postcount=1719
اما در پرتره یک محدودیت کاملا مشخص وجود دارد و آنهم رنگ پوست است. هدف شما در اصلاح رنگ و تراز سفیدی بایستی رسیدن به رنگ مناسب و واقعی پوست بر حسب جنس و نژاد فرد باشد.
مراحلی که انجام شان در مبدل RAW واجب است شامل 3 مرحله است: تراز سفیدی، تنظیم white point و Dark point و تنظیم Curve . بقیه مراحل را میتوانید در Ps انجام دهید.
موردی که در پرتره های خارج از استودیو علی الخصوص با آن برخورد داشتم
با توجه به به این که تنظیمات تراز سفیدی به درستی انجام شده ولی در مثلا لباس-های سفید(مثل لباس عروس که کاملا سفید میباشد) رنگ آبی درست مانند ته رنگ وجود داره!!
زمانی که در پنجره Hue/saturation گزینه آبی Blues را انتخاب میکنم و مقدار saturation را کم میکنم این ته رنگ کم و نهایتا از بین میره
جالب اینکه این به اصطلاح ته رنگ در همه جای تصویر وجود نداره(حداقل اینطور مشخص میشه)
دوستان تجربه ای در این مورد دارند و علت این ته رنگ چیست و از کجا ناشی شده و آیا باید آن را حذف کرد؟
با تشکر
من فکر میکنم به علت CA لنز باشد که به علت وجود بافت و تور در لباس عروس و از طرفی سفید بودن رنگ آن به شدت نمود پیدا میکند.
من اغلب سعی میکنم لباس عروس را به دقت انتخاب کرده و این ته رنگ بسیار زشت را از آن حذف کنم.
حتی در مورد لباس مشکی داماد نیز اغلب ته رنگی وجود دارد که با کم کردن آن نتیجه بسیار چشمنوازتر میشود.
جناب محبی به درستی اشاره کردندنقل قول:
حتی در مورد لباس مشکی داماد نیز اغلب ته رنگی وجود دارد که با کم کردن آن نتیجه بسیار چشمنوازتر میشود.
الان که بیشتر توجه کردم متوجه شدم که در لباس داماد نیز این ته رنگ وجود داره :::waw:::
http://i.imagehost.org/0044/dd.jpg
برای من فقط ته رنگ آبی وجود داره و بدون اینکه قسمتی از کادر را انتخاب کنم با اعمال مراحلی که قبلا اشاره کردم تونستم آن را حذف کنم بدون اینکه هیچ گونه آثار تخریبی بر جای...
مورد دیگر
آیا در برخی از عکسها زمانی که از پنجره Match color گزینه Neutralize را انتخاب میکنم لایه ای از رنگ زرد را از کل عکس کسر میکنه آیا این همان ته رنگ است؟
آیا این روش همیشه مطمعن هست برای از بین بردن ته رنگ؟
به نظر میرسه در برخی از موارد حالت کلی عکس را از بین میبره مثلا عکسی که در فضای باز و متاثر از نور خورشید گرفته شده را(که معمولا تون رنگها باید گرم باشه) از بین میبره یا شاید من اشتباه میکنم
خوشحال میشم دوستان در ین باره توضییح بدن
با تشکر
روش بدي نيست. جزئياتي دارد که در مقاله سايت در موردش صحبت شده است.
http://www.akkasee.com/articles/12219/
کلا براي مواقعي که عجله داريد، خوب است. در مواردي که ميخواهيد به دقت کار کنيد از روشهای زير استفاده کنيد:
http://www.akkasee.com/articles/12637/
http://www.akkasee.com/articles/12641/
سلام
در جواب به دوستان عرض کنم من فکر میکنم این ته رنگ ناشی از 2 چیز باشه.یکی اینکه جنس نور روز آبی هست.و ما با بالا بردن دمای رنگ این آبی رو خنثی میکنیم.که مسلما دوربین تشخیص چشم انسان رو نداره و اشتباهاتی چون ته رنگ ازش بروز میکنه.و در مورد مشکی که به ابی میزنه شاید یکی از دلایلش اشکال سیستم دیجیتال در رنگ مشکی خالص باشه که نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما هنوز ایدآل نشده.