صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
Like Tree1تشکر

موضوع: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

  1. #1
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    61
    تشکر شده
    61
    تشکر کرده
    4

    پیش فرض PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    اول :
    آقا ما یک تاپیکی همینجا راه انداختیم به نام آینده و دنیای دیجیتال و کلی هم برایش فلسفه بافتیم که سیستم های جدید را معرفی کنیم و طرح های نو را هم بررسی کنیم و هم دراندازیم و از این قبیل مهملات. بعد از یک ماه و اندی کمتر از 200 نفر تاپیک را خواندند و ما هم مقادیر متنابهی ضایع شدیم . مسلم است که نیاز مخاطبان این سایت از ویدئو ، یک نیاز BROADCAST نیست . بچه ها همه عکاسند ، نه برنامه ساز ویدئو. بنابراین این حرف و حدیث ها به دردشان نمی خورد. البته کاش یک سایتی هم راه می افتاد تا بتواند نیاز فنی این همه فیلمساز فیلم کوتاه و مستند و تجربی را تامین کند. این آرزو را فعلا در کوزه می گذاریم... البته در این مدت هم آنقدر درگیر کار و دغدغه های بورژوازی بودیم که نتوانستیم اصلا این طرف ها آفتابی شویم و چیزی بنویسیم. عجالتا عرض می شود که فعلا آن تاپیک مغموم را بی خیال شده ایم. اگر سیستمی برایتان تازگی داشت و دوست داشتید ، آنجا بنویسید. اگر هم دوست نداشتید ، بفرمائید که ما در باره اش بنویسیم. اگر هم اصلا دوست نداشتید که مشکلی نیست. اگر هم به هیچ وجه دوست نداشتید که شرمنده.

    دوم:
    این روزها ( از حدود 2 سال پیش) بازار صفحه های LCD و پلاسما در کشور خیلی پر رونق شده. هم در کامپیوتر و هم در خانه ها دیگر داشتن یک تلویزیون یا مانیتور LCD نشان تجمل نیست. اما خیلی از ما هنوز فرق بین LCD و PLASMA را نمی دانیم. از این لحظه به بعد قرار است فرقش را بدانیم:

    1- تکنولوژی های PLASMA و LCD چیستند؟
    در نگاه اول شاید هر دو شبیه به هم باشند. اما تفاوتهایشان با هم کم نیست.
    تصویر صفه های پلاسما از تزریق مقدار بسیار کمی گاز پلاسما و شارژ الکتریکی به این گاز در یک ماتریس مشخص تشکیل می شود. درست است که هیچ کداممان نفهمیدیم جمله قبل یعنی چه ؟ ، اما محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا در اواخر سال 2000 این تکنولوژی را فهمیدند و به ثبت رساندند.
    تصویر یک صفحه LCD از شارژ الکتریکی کریستال مایع میان دو صفحه شیشه ای یا پلاستیکی خلا به دست می آید. شارژ الکتریسیته در هر دو تکنولوژی عنصر یکسان است. هر دو تکنولوژی نقاط قوت و ضعفی دارند که بررسی خواهیم کرد.

    2- برتری های پلاسما به LCD

    یک تلویزیون پلاسما می تواند سیاهی را بهتر از یک LCD نمایش دهد. بنابراین پلاسما کنتراست و کیفیت بالاتری را نسبت به LCD در مورد تصاویر تاریک و یا پر کنتراست دارد. دلیلش هم ساده است : تصویر پلاسما یکسان و ماتریسی پرداخته می شود ، اما LCD از شارژ پیکسل های RGB تشکیل می شود. بنابراین فضای خالی بین ردیف پیکسل های RGB پردازش نمی شود و همیشه مقداری از نور در فضای پیکسل ها خورده می شود. ( یک چیزی تقریبا مثل بلایی که CMOS سر نور می آورد.) البته نباید فراموش کرد که تکنولوژی LCD به سرعت در حال تحول است.
    نکته بعدی زاویه تماشا است. زاویه دید PLASMA از LCD بهتر یا خیلی بهتر است. زاویه دید (در اینجا) یعنی تا چه حد می توانیم از تصویر فاصله بگیریم یا زاویه نگاه را تغییر دهیم تا تصویر خراب نشود. اگر LCDTV یا LCD Monitor دارید حتما متوجه شده اید که وقتی از صفحه تا حدی دور می شویم ، روشنایی و تغییر غلضت رنگ را در تصویر می بینیم. این اتفاق در پلاسما به هیچ وجه نمی افتد. پلاسما می تواند تصویری روشن تر و رنگدانه های حقیق تری نسبت به LCD را در فاصله های دور حفظ کند.
    اگر کاربر LCD (مانیتور یا تلویزیون) بوده باشید ، متوجه شده اید که در حرکت های تند تصویر (مثل صحنه های اکشن یا ورزشی) تصویر LCD دچار بلور یا جاماندگی پیکسل می شود. این مشکل بعدی LCD است که به زمان بارگذاری پیکسل ها توسط پردازنده تصویر بر می گردد. با پلاسما این مشکل را اصلا نخواهید داشت. (البته این یک قاعده نیست. تکنولوژی LCD خیلی سریع در حال پیشرفت است و همین روزها هم این مشکل را حل می کند. وقتی که می خواهید یک LCD بخرید ، مهمترین چیزی که باید بدانید مقدار زمان Refresh پیکسل ها است. این واحد را با ms (میلی ثانیه) تعیین می کنند و در کاتالوگ می نویسند. هر چقدر این مقدار پایین تر باشد ، تصویر سریع تر و بهتر Refresh می شود و البته محصول هم گران تر است. 2ms به پایین عالی است، البته اگر حقیقی باشد.)
    تکنولوژی پلاسما گران تر از LCD است. اما به گفته سایت Cnet.com قیمت صفحه های بزرگ (از 45 اینچ به بالا) پلاسما و :LCD در سال 2006 تقریبا یکسان بوده.

    3- برتری های LCD نسبت به پلاسما
    فکر نکنید موتور LCD را پایین آوردیم و پلاسما را به عرش رساندیم. LCD هم مزایای خوبی دارد:

    تلویزیون LCD توانایی تغییر رزلوشن را دارد و رزلوشن محلی اش از رزلوشن یک پلاسما با اینچ مشابه بهتر است. مثلا اگر تصویری را با رزلوشن 1080p (استاندارد HD سونی) در یک پلاسما ببینیم عالی است . اما تصویر کانال 2 سیما خودمان در همان تلویزیون از تصویر مشابه در LCD کمی ضعیف تر است. چون LCD تصویر را تقویت کرده. البته باید بدانیم در هر صورت LCD برای تماشای یک تصویر کانال آنالوگ بهتر از PLASMA عمل می کند و اساسا تصویر یک تیونر آنالوگ برای تلویزیون های بزرگ (45 اینچ به بالا) مناسب نیست. PLASMA خوراک HD است و LCD خوراک دی وی دی و تلویزیون دیدن.

    LCD با ولتاژ کمتری نسبت به PLASMA کار می کند. چیزی حدود 30 برابر کمتر از پلاسما برق مصرف می کند. باور کنید!.

    نکته برتری دیگر LCD عمر مفید آن است. بهترین تولید کنندگان پلاسما حداکثر تا 20 هزار ساعت محصول خود را ضمانت می کنند ، در حالی که عمر مفید LCD ها بسته به مدل و تکنولوژی بین 30 تا 60 هزار ساعت ضمانت شده است.
    اگر پلاسما باز باشید ممکن است بشنوید که صفحه پلاسما سوخته است. این یعنی اینکه تصویر کمی کشیده تر از کادر صفحه می شود یا روشن تر و سوخته تر از حالت معمول است. این اتفاق را سوخته شدن صفحه پلاسما می نامند!. البته در صورت گارانتی بودن صفحه را عوض می کنند، اما اگر از زمان گارانتی گذشته باشد دیگر هیچ کارش نمی شود کرد. این اتفاق به دلیل ولتاژ زیاد در گاز پلاسمای تصویر رخ می دهد. البته مدل های جدید پلاسما خیلی بهتر شده اند. اما امکان سوختن هنوز به طور کامل رفع نشده.
    نکته آخر : حمل و نقل LCD و نصب آن راحت تر از پلاسما است. سبک تر است و قر و فر های پلاسما را هنگام نصب ندارد.

    4- بالاخره چه کار کنیم؟ پلاسما بخریم یا LCD ؟

    اگر قصد خرید یک تلویزیون صفحه تخت بزرگ را دارید - و ما اینجا از 50 اینچ به بالا حرف می زنیم - پلاسما انتخاب بهتری است. پلاسما تصویری روشن تر و دقیق تر از LCD در مقیاس بزرگ را نمایش می دهد.
    اگر قصدتان خرید یک صفحه تخت برای منزل در مقیاس کوچکتر است ، به LCD فکر کنید. فارغ از همه مولفه های اقتصادی LCD در منزل ، این نکته هم نباید فراموش شود که بسیاری از کانال های تلویزیونی و ماهواره ای هنوز روی سیستم آنالوگ باقی مانده اند و شفافیت LCD در تصویر آنالوگ از PLASMA یهتر است. اگر می توانید هزینه اش را پرداخت کنید و مطلوبتان یک سینمای خانگی با خروجی HDMI یا Component DVD است ، پلاسما رویایی خواهد بود.
    معمولا فاصله شما با یک صفحه LCD 34 اینج در منزل آنقدر نخواهد بود که دردسرهای فاصله LCD را بکشید.
    یادمان هم باشد که در اندازه های 15 تا 32 اینچ اصلا تلویزیون پلاسما تولید نشده و LCD اولین و آخرین انتخاب است.
    خوبی ها و بدی هایش را گفتیم. انتخاب با خودمان.

    چند نمونه تلویزیون صفحه تخت LCD
    چند نمونه تلویزیون صفحه تخت PLASMA
    yasin-m تشکر می‌کند.
    DSLR: fuji finePIX S2pro / 17-35mm & 28-200mm lenz
    SLR: Nikon f5
    Camcorder: Panasonic-AG - DVX100B / JVC - HD110 / Sony Dxc50 WSP
    Editing : AVID Liquid pro / Apple Finalcut pro / Avid Studio news cutter

  2. #2
    كاربر ويژه infinity آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,930
    تشکر شده
    7783
    تشکر کرده
    4379

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    بسیار عالی بود دوست عزیز
    یاد گرفتم و لذت بردم. سپاسگزارم .
    هادی هژیرآذر

  3. #3
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    دوست عزیز بسیار مفید بود اما یک نکته کوچیک.. 4-3 سال پیش بود که پلاسماها عمر مفیدشون کم بوده، در حال حاضر عمر مفید پلاسما هم به 60000 ساعت رسیده که بی نظیره .. . بنابراین این رو هم باید به ویژگی های پلاسما اضافه کرد.ممنونم
    محمد منتظری

  4. #4
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    یه نکته دیگه هم اینه که الان قیمت پلاسما بسیار مناسب شده.. من حدود یک سال پیش این مدل رو تهیه کردم و بسیار راضی هستم با قیمت بسیار مناسب

    http://www.samsung.com/au/products/t...v/ps_42s5h.asp
    محمد منتظری

  5. #5
    كاربر همراه Ali Shaterian آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    محل سکونت
    Karaj
    نوشته ها
    359
    تشکر شده
    908
    تشکر کرده
    508

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    ممنون از شما دوست عزیز.
    5D Mark II , 40D
    24-70 f2.8 , 70-200 f4 IS
    علی شاطریان

  6. #6
    كاربر فعال bf  آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2005
    نوشته ها
    755
    تشکر شده
    1238
    تشکر کرده
    964

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    البته بحث زاويه ديد در lcd ها تا حدود خيلي زيادي حل شده است و محصولاتي با زوايه 178 درجه عرضه شده اند
    همينطور كنتراست و كيفيت رنگ

    و با توجه به تكنولوژي ميتوان از lcd ,وضوح تصوير بيشتري انتظار داشت
    گفته شده فاصله بين پيكسلها در lcd خالي ميماند اما گفته نشده در lcd پيكسلها ميتوانند كوچكتر باشند و كنترل دقيقتري بر هريك اعمال شود و اين نكته دليل وضوح بيشتر تصاوير در lcd هاست كه با چشم هم قابل رويت است

  7. #7
    كاربر همراه AliMohammadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    278
    تشکر شده
    302
    تشکر کرده
    1567

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    سلام .
    بسيار عالي بود. يادمه يك بار با دوستان كل كل ميكردم (شما بخوانيد ميكردند) كه با خواندن مطالب شما كلي به خودم و دوستان خنديدم. :biggrin:

    اگر سوالاتم اشتباه است شما به بزرگواري خود ببخشيد...

    نکته بعدی زاویه تماشا است. زاویه دید PLASMA از LCD بهتر یا خیلی بهتر است.
    مثلا دوربيني مثل D80 كه زاويه ديد LCD آن 170 درجه است زاويه*ي بسته اي محسوب ميشود؟ يا مبايل كه از كنار، تصوير آن كاملا مشخص است؟...البته جناب بابك هم فرمودند ولي مي خواستم بدونم در پلاسما دقيقا اين زاويه چه مقدار است؟ (در بهترين حالت و مدل)

    زاویه دید (در اینجا) یعنی تا چه حد می توانیم از تصویر فاصله بگیریم یا زاویه نگاه را تغییر دهیم تا تصویر خراب نشود.
    آيا فاصله*ي كمتر را ميگوييد يا بيشتر؟ (فكر كنم كمترين فاصله منظور شما باشد)

    سوال بعدي اينكه كدام مدل براي چشم ضرر بيشتري دارد؟ (پلاسما - LCD )
    علی محمدی

  8. #8
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    بسيار عالي بود. دست شما درد نكند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  9. #9
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    61
    تشکر شده
    61
    تشکر کرده
    4

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط AliMohammadi نمایش پست ها
    سلام .
    بسيار عالي بود. يادمه يك بار با دوستان كل كل ميكردم (شما بخوانيد ميكردند) كه با خواندن مطالب شما كلي به خودم و دوستان خنديدم. :biggrin:

    اگر سوالاتم اشتباه است شما به بزرگواري خود ببخشيد...



    مثلا دوربيني مثل D80 كه زاويه ديد LCD آن 170 درجه است زاويه*ي بسته اي محسوب ميشود؟ يا مبايل كه از كنار، تصوير آن كاملا مشخص است؟...البته جناب بابك هم فرمودند ولي مي خواستم بدونم در پلاسما دقيقا اين زاويه چه مقدار است؟ (در بهترين حالت و مدل)



    آيا فاصله*ي كمتر را ميگوييد يا بيشتر؟ (فكر كنم كمترين فاصله منظور شما باشد)

    سوال بعدي اينكه كدام مدل براي چشم ضرر بيشتري دارد؟ (پلاسما - LCD )
    متشکرم از لطفتان و لطف همه عزیزان

    قبل از 1 : جان برادر سئوال که اشتباه نمی شود!
    1- تکنولوژی LCD بسته به مقدار اینج صفحه متغیر است. اگر فرصتی بود حتما توضیحاتش را برایتان می نویسم. نکته جناب بابک هم کاملا درست است. اما یادمان باشد که پیکسل به هر حال پیکسل است و کوچکتر از پیکسل واحد دیگری نداریم. تراکم پیکسل ها هم در تکنولوژی های جدید بسیار بهتر شده و اگر مطلب را دوباره بخوانید متوجه می شوید من هم عرض کردم که LCD روز به روز بهتر می شود. در کار خود ما (Broadcasting ) همیشه معتقدیم که مانیتورهای لامپ تصویر بهتر عمل می کند ( که واقعا هم اینطور است.) اما خود من از دو مانیتور LCD سونی 19اینچ استفاده می کنم و از شفافیت تصویرش هم بسیار راضی ام . ( با وجود یک کارت گرافیک حرفه ای البته). مانیتورهای حرفه ای هم جدیدا هم در مدل های پلاسما و هم LCD عرضه می شوند. اینجا را ببینید. اینجا را هم ببینید

    2- فاصله کم و زیاد. هر دو را عرض می کنم

    3- هر دو مدل فاقد تششع هستند و برای چشم ضرری ندارند. خیالتان راحت.
    DSLR: fuji finePIX S2pro / 17-35mm & 28-200mm lenz
    SLR: Nikon f5
    Camcorder: Panasonic-AG - DVX100B / JVC - HD110 / Sony Dxc50 WSP
    Editing : AVID Liquid pro / Apple Finalcut pro / Avid Studio news cutter

  10. #10
    كاربر فعال bf  آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2005
    نوشته ها
    755
    تشکر شده
    1238
    تشکر کرده
    964

    پیش فرض پاسخ: PLASMA vs LCD کدام یک بهتر است؟

    در مورد ضرر به چشم
    بحثي که به غير از تشعشع بايد در نظر داشت که خوشبختانه ديگر وجود ندارد
    عواملي هستند که ميتوانند موجب خسته شدن چشم و آزار سيستم بينايي بشوند
    يکي انعکاس صفحه که پلاسما مشکل بيشتر دارد
    دومي نرمي حرکتهاي تصوير که در اينيکي lcd ضعف سنتي داشته و البته نمونه هاي جديد در سالهاي اخير بسيار بهتر شده اند
    و ديگري ميزان تابش نور که اينهم از ضعفهاي lcd بود و البته تقريبا حل شده است، ظاهرا پلاسما هم مشکلاي دارد اما از اين پارامتر در پلاسماها اطلاع زيادي ندارم

    به طور کلي من آينده را از آن lcd ميدانم، به دليل مصرف کمتر و وضوح بيشتر و امکان توليد هرچه ارزانتر با پيشرفت تکنولوژي و همچنين دورنماي تکنولوژي انتقال تصاوير متحرک و خانه هاي کوچک مردم

    در مورد صفحه هاي بزرگتر و مساله مشاهده از دور اين نمايشگرها ... آيا پلاسما پاسخ است؟ شايد، شايد هم ويديو پروژکتور بلند پروازانه تر باشد!

صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •