عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
سلام دوستان
راستش خیلی وقته میخوام این سوال رو بپرسم،
در دوربین های فیلم برداری عمق میدان توسط چه پارامترهایی تعیین میشه؟؟ (آیا شبیه دوربین های عکاسی است یا نه؟؟!!)
و این عمق میدان به چه طریقی اعمال میشه ؟؟ آیا دوربینهای حرفه ای ابزار خاصی برای این کار دارند؟؟؟
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
شبیه دوربینهای عکاسی است، پارامتر خاصی در کار نیست جز سنسورهای بزرگتر و حتی فول فریم.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
منم یه سوال داشتم همینجا مطرح میکنم، کنون دوربینی داره که بشه لنزهای ef رو مستقیم روش نصب کرد؟؟ و آیا آداپتورهائی هست که بشه این کارو کرد؟ و این آداپتورها افت کیفیت دارن و یا به چه صورت عمل میکنن؟
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
لنزهای EF رو میشه با استفاده از آداپتور روی دوربینهای سری XL نصب کرد. فکر نمیکنم مشکلی از نظر کیفیت داشته باشه، ولی با توجه به سنسور 1/3 اینچی دوربینهای XL شما حتی حین استفاده از لنز نرمال 50 هم فاصله کانونی 360 دارید و در عمل این لنزها برای فیلمبرداری خیلی کاربردی نخواهند داشت. لنز 504-1440 برای فیلم برداری کمی خندهدار نیست؟
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Sepanz
شبیه دوربینهای عکاسی است، پارامتر خاصی در کار نیست جز سنسورهای بزرگتر و حتی فول فریم.
با تشکر و معذرت بابت تاخیر(ماموریت بودم)
من درست متوجه نشدم، شما میفرمایید شبیه دوربین عکاسی است، مثلا این دوربینهایی که برای فوتبال استفاده میشوند برای تنظیم عمق میدان از چی استفاده میکنند؟؟!!
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
چرا شما فکر میکنید تفاوتی بین دوربین ویدیویی و دوربین عکاسی است؟
دوربین فیلمبرداری هم فاصلهی کانونی، دیافراگم و سنسورهای کوچک و بزرگ داره. با همینها عمق میدان رو تغییر میدهیم.
دوربین تلویزیونی هم همین طور، نور زیاد استادیوم (دهانه دیافراگم تنگ) و فاصلهی کانونی کم و عدم نیاز به فکوس دقیق به خاطر کوچک بودن بازیکنان و تماشاگران باعث میشه فکر کنیم تصویر همه جا فکوس است.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Sepanz
چرا شما فکر میکنید تفاوتی بین دوربین ویدیویی و دوربین عکاسی است؟
دوربین فیلمبرداری هم فاصلهی کانونی، دیافراگم و سنسورهای کوچک و بزرگ داره. با همینها عمق میدان رو تغییر میدهیم.
دوربین تلویزیونی هم همین طور، نور زیاد استادیوم (دهانه دیافراگم تنگ) و فاصلهی کانونی کم و عدم نیاز به فکوس دقیق به خاطر کوچک بودن بازیکنان و تماشاگران باعث میشه فکر کنیم تصویر همه جا فکوس است.
راستش نه ما خوردیم نون گندم، نه ندیدیم دست مردم!! :::big grin::: مشکل من اینه که تا به حال یه دوربین حرفه ای، مخصوصا از نوع تلویزیونی ندیدم :::confused2::: :::blushing:::
ولی در مورد مثالی که از فوتبال زدم منظورم زمانی بود که دوربین روی یک بازیکن فوکوس میکنه و عمق میدان در حد همون بازیکنه!! آیا اصولا این کار ساده ایه و به قول شما فقط با تغییر دیافراگم این محدوده تعیین میشه یا داستان پیچیده تر از این حرفهاست؟؟!!
و حالا یه سوال دیگه: فوکوس این دوربینها ( مخصوصا اونهایی که تو مسابقات ورزشی استفاده میشه) بیشتر تو مد اتوماتیکه یا دستی؟؟ ( به عنوان مثال ، زمانی که به صورت کلوزآپ از یک بازیکن در حال دویدن فیلمبرداری میشه)
با تشکر
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shahin79
راستش نه ما خوردیم نون گندم، نه ندیدیم دست مردم!! :::big grin::: مشکل من اینه که تا به حال یه دوربین حرفه ای، مخصوصا از نوع تلویزیونی ندیدم :::confused2::: :::blushing:::
ولی در مورد مثالی که از فوتبال زدم منظورم زمانی بود که دوربین روی یک بازیکن فوکوس میکنه و عمق میدان در حد همون بازیکنه!! آیا اصولا این کار ساده ایه و به قول شما فقط با تغییر دیافراگم این محدوده تعیین میشه یا داستان پیچیده تر از این حرفهاست؟؟!!
و حالا یه سوال دیگه: فوکوس این دوربینها ( مخصوصا اونهایی که تو مسابقات ورزشی استفاده میشه) بیشتر تو مد اتوماتیکه یا دستی؟؟ ( به عنوان مثال ، زمانی که به صورت کلوزآپ از یک بازیکن در حال دویدن فیلمبرداری میشه)
با تشکر
عمق میدانی رو که تو فوتبال میبینیم، فکر کنم بخاطر لنزهای تله ای هست که استفاده میشه.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Sepanz
دوربین تلویزیونی هم همین طور، نور زیاد استادیوم (دهانه دیافراگم تنگ) و فاصلهی کانونی کم و عدم نیاز به فکوس دقیق به خاطر کوچک بودن بازیکنان و تماشاگران باعث میشه فکر کنیم تصویر همه جا فکوس است.
سلام
البته فكر كنم شما چندان اهل فوتبال نباشید. بر عكس در تصویرهای تلوزیونی فوتبال عمق میدان كم است و تماشاگران در حال بوكه قرار دارند.ضمناَ دراین حالت فاصله كانونی زیاد است.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shahin79
راستش نه ما خوردیم نون گندم، نه ندیدیم دست مردم!! :::big grin::: مشکل من اینه که تا به حال یه دوربین حرفه ای، مخصوصا از نوع تلویزیونی ندیدم :::confused2::: :::blushing:::
ولی در مورد مثالی که از فوتبال زدم منظورم زمانی بود که دوربین روی یک بازیکن فوکوس میکنه و عمق میدان در حد همون بازیکنه!! آیا اصولا این کار ساده ایه و به قول شما فقط با تغییر دیافراگم این محدوده تعیین میشه یا داستان پیچیده تر از این حرفهاست؟؟!!
و حالا یه سوال دیگه: فوکوس این دوربینها ( مخصوصا اونهایی که تو مسابقات ورزشی استفاده میشه) بیشتر تو مد اتوماتیکه یا دستی؟؟ ( به عنوان مثال ، زمانی که به صورت کلوزآپ از یک بازیکن در حال دویدن فیلمبرداری میشه)
با تشکر
سلام
به عمق میدان كم با دوربینهای نیمه حرفه ای مثل Canon سری XL (كه عكس نمونه اش توی آواتار من هست)هم میتوان دست یافت برای این منظور باید از فاصله كانونی بیشتز از نرمال (مربوط به دوربین) استفاده كنید(عمده موزیك ویدئوهای داخل كشور با این دوربین فیلمبرداری میشود).
البته در صورت داشتن تجهیزات مناسب این كار ساده است. ضمناَ این مسئله مربوط به صرفاَ تصاویر ورزشی نیست اگر كمی دقت كنید در تصاویر سریالهای تلوزیونی نیز میتوانید نمونه آن را بیابید. در دوربینی مثل دوربین ذكر شده هم سرعت شاتر و هم دیافراگم قابل تنظیم است.
دلیل عمده اینكه با دوربینهای خانگی هرگز نمیتوانید بوكه ناشی از عمق میدان كم را ایجاد كنید كوچك بودن فوق العاده چیپ است. امكان تغییر exposureدر این دوربینها یه جور دست انداختن مشتری است!
فوكوس این دوربینها به صورت اتوماتیك تنظیم میشود كه همانطور كه میدانید مشابه دوربینهای عكاسی به صورت دینامیك است.البته در دوربینهای سینمائی آنالوگ برای حفظ فوكوس متر كشی انجام میشود و شخصی به عنوان Lens Pullerوظیف حفظ فوكوس را از طریق كنترل رینگ فوكوس دارد(علاوه بر فیلمبردار).
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
عکاسباشی
سلام
به عمق میدان كم با دوربینهای نیمه حرفه ای مثل Canon سری XL (كه عكس نمونه اش توی آواتار من هست)هم میتوان دست یافت برای این منظور باید از فاصله كانونی بیشتز از نرمال (مربوط به دوربین) استفاده كنید(عمده موزیك ویدئوهای داخل كشور با این دوربین فیلمبرداری میشود).
البته در صورت داشتن تجهیزات مناسب این كار ساده است. ضمناَ این مسئله مربوط به صرفاَ تصاویر ورزشی نیست اگر كمی دقت كنید در تصاویر سریالهای تلوزیونی نیز میتوانید نمونه آن را بیابید. در دوربینی مثل دوربین ذكر شده هم سرعت شاتر و هم دیافراگم قابل تنظیم است.
دلیل عمده اینكه با دوربینهای خانگی هرگز نمیتوانید بوكه ناشی از عمق میدان كم را ایجاد كنید كوچك بودن فوق العاده چیپ است. امكان تغییر exposureدر این دوربینها یه جور دست انداختن مشتری است!
فوكوس این دوربینها به صورت اتوماتیك تنظیم میشود كه همانطور كه میدانید مشابه دوربینهای عكاسی به صورت دینامیك است.البته در دوربینهای سینمائی آنالوگ برای حفظ فوكوس متر كشی انجام میشود و شخصی به عنوان Lens Pullerوظیف حفظ فوكوس را از طریق كنترل رینگ فوكوس دارد(علاوه بر فیلمبردار).
آخیش :::big grin:::
دنبال همین بودم، بسیار ممنون جناب عکاسباشی :biggrin:
فقط یه سوال،
نقل قول:
در دوربینی مثل دوربین ذكر شده هم سرعت شاتر و هم دیافراگم قابل تنظیم است.
سرعت شاتر اینجا منظورتون چیه؟؟!!
در مورد اون شخص به عنوان Lens Puller یه چیزایی شنیده بودم، جالبه!!
با تشکر
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shahin79
...سرعت شاتر اینجا منظورتون چیه؟؟!!...
سلام!
اومدم خدمت جناب عکاسباشی بگم که یادش بهخیر، پیشترها، در ثبت تصاویر متحرک، صحبت از زاویهی شاتر بود که برای خودش عالمی داشت... لنز دوربین 16 یا سوپر 8 را که باز میکردی خیلی خوب میشد دو تیغهای که این زاویه را تشکیل میدادند دید، چه دنیایی بود! و چه کرد این دیجیتال!
علاوه بر اینکه خودِ آن تیغهها را حذف کرد با تیغهای دیگر به جان سادگی و بیآلایشیِ حیرتانگیزِ دستگاههای مکانیکیِ ثبت تصویر افتاد... برای من یکی که همین سادگیِ جذاب تنها عامل و پایهی خرده درکی است که از ساز و کار این ماشینها دارم. :)
پاینده باشید.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
اون تیغههای بی آلایش رو هنوز هم میشه در بعضی دوربینهای ویدیویی دیجیتال دید، ولی دوربینهای چندان بی آلایشی نیستند.
آقای شاهین! هیچ فرقی بین مفاهیم ابتداییِ دوربینهای عکاسی و دوربینهای ویدیویی نیست. سرعت شاتر همان چیزیه که فکر میکنید. فقط دوربینهای ویدیویی شاتر مکانیکی ندارند، مثل D50 خودتون. (البته مدلهای خیلی گرونی هستند که شاتر مکانیکی دارند.)
آقای عکاسباشی! عمق میدان تصویربرداری ورزشی چطور میتونه کم باشه؟ یعنی با هر پاس و شوت باید دوباره فکوس کرد؟! بگذریم از لحظههایی که گوشهای از زمین نشون داده میشه.
در ضمن فکوس کشی مختص دوربینهای نگاتیوی یا سینمای حرفهای نیست، هر جا عمق میدان کم باشه باید فکوس کشی کرد. مگه میشه به فکوس اتوماتیک اعتماد کرد؟!
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Sepanz
آقای عکاسباشی! عمق میدان تصویربرداری ورزشی چطور میتونه کم باشه؟ یعنی با هر پاس و شوت باید دوباره فکوس کرد؟! بگذریم از لحظههایی که گوشهای از زمین نشون داده میشه.
در ضمن فکوس کشی مختص دوربینهای نگاتیوی یا سینمای حرفهای نیست، هر جا عمق میدان کم باشه باید فکوس کشی کرد. مگه میشه به فکوس اتوماتیک اعتماد کرد؟!
سلام
سپانز عزیز
عصبانی نشید برادر من(یا خواهر من)!این كه داستانی نداره همین امشب یه فوتبال خارجی ببینبد. همین!بعد به Waist Shot و Head & Shoulder Shot هائی كه از بازیكنان حین قدم زدن در زمین . خصوصاَقبل از لحظات شروع مجدد بازی میگیرند دقت كنید. همین(دوربین در این حاالت لول است و دوربینهای روی سه پایه كنار زمین این تصاویر را میگیرند). ضمناَ در این حالات كه سرعت حركت بازیكن كم است وكاملاَ میتوان به فوكوس دوربین اعتماد كرد.
فوكوس كشی برای مسابقه فوتبال؟!:::confused2:::(عقل ما كه قد نمیده!)
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
حالا میفهمم چرا تو دانشگاه وقتی فکر میکردم 16 میشم 10 میشدم. مثل این که بیحوصلگیم باعث میشه هم کوتاه و نامفهوم حرف بزنم، هم به نظر عصبانی برسم!
منظور من نمای اصلی فوتباله، نه وقتی بازیکنان قدم میزنند.
فکوس کشی و عدم اعتماد به اتوفکوس رو هم که اصلا در مورد فوتبال نگفته بودم. منظورم سینمای آماتوری و باقی قضایا بود.