پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
سلام
در اولین فرصت بعد از رسیدن تعداد باز دیدگنندگان به عدد 100 درس های بعدی قرار داده خواهد شد. مجدداً از دوستان مطلع درخواست همکاری در این بخش را دارم.
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
عکاسباشی
سلام
در اولین فرصت بعد از رسیدن تعداد باز دیدگنندگان به عدد 100 درس های بعدی قرار داده خواهد شد. مجدداً از دوستان مطلع درخواست همکاری در این بخش را دارم.
جناب عكاسباشي عزيز چرادر اتتظار بازديد كننده از تاپيك هاي خود ميمانيد ؟ و در غير اين صورت پستهاي خود رو پاك ميكنيد ؟
همونطور كه ميدانيد درمورد مطالب اينچنيني ( اموزشي ) زمان نقش چنداني ندارد يعني ممكن است دوستان ديگري كه تازه وارد ميشوند و يا حتي خود من مثلا شش ماه بعد به مسائلي برخورد كنيم كه اين مطالب الان شما برايمان مفيد باشد و يا حتي در همين زمان هم خيلي از دوستان منتظر بقيه مطالب شما باشند همونطور كه بنده كه مطالب ويديوي ديجيتال رو دنبال ميكنم فقط عناوين تاپيكهايتان برايم زيباست و لي هر چه ميخوانم يا با دلخوريهاي شما مواجه ميشوم يا با پستهاي پاك شده تان !
من شخصا خودم از شما تشكر ميكنم و اميدوارم كه اگر چيزي در چنته داريد اجازه بديد كه ما هم از ان استفاده كنيم و منتظر بقيه نمانيد
اگر لحن من تند بود جسارتم را ببخشيد
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
سلام.
نقل قول:
حتي در همين زمان هم خيلي از دوستان منتظر بقيه مطالب شما باشند
من جز اون دوستان هستم که همچنان منتظرم.:)
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
سلام.
برای درک هر بیشتر پست شماره یک جناب عکاسباشی عزیز چند خطی هم من توضیح میدهم.(با اجازه)...;)
نرخ کادر:به تعداد تصاویری که در هر ثانیه به نمایش در می آید اصطلاحا نرخ کادر یا frame-rate میگوییم.
نرخ کادر برای فیلم های سینمایی 24 کادر در ثانیه و برای فیلم های ویدیویی حدود 30 کادر در ثانیه است.
قدرت و ضوح تصویر:مقدار اطلاعات هر کادر با تعداد پیکسل هایی که به صورت افقی و عمودی بر روی صفحه به نمایش در می آید.
این دو عامل (نرخ کادر و قدرت وضوح تصویر) در میزان فضای لازم برای ذخیره اطلاعات در ویدیو دیجیتال نیز نقش اصلی را دارند.در زیر شما را با نحوه محاسبه فضای مورد نیاز برای یک فیلم فشرده نشده آشنا می کنیم:
از آنجایی که برای ذخیره کردن هر کادر از یک فایل ویدیویی به صورت فشرده نشده میتوان تعداد پیکسل های افقی را در عمودی ضرب نمود.
نکته:در سیستم رنکی RGB اطلاعات رنگی هر پیکسل 3 بایت فضا اشغال میکند.
8bit + 8bit + 8bit = 24bit
برای محاسبه دقیق فضای مورد نیاز برای ذخیره یک فیلم در سیستم RGB بر روی دیسک سخت میتوانید از این فرمول استفاده کنید:
فرمول=60*نرخ کادر در یک ثانیه*3*تعداد پیکسل های عمودی*تعداد پیکسل های افقی
به عنوان مثال برای ذخیره یک دقیقه از فیلمی با frame rate 25 و اندازه 720 در 576 پیکسل به حدود 1.9 گیگابایت فضا نیاز داریم.
720*576*3*25*60=1866240000=1/9 GB
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
نسبت تصویر کادر:به طور کلی ما به نسبت بین پهنا و ارتفاع کادر تصویر اصطلاحا نسبت تصویری یا ASPECT-RATIO میگوییم.
دو نوع نسبت رایج عبارتند از:
1)4:3...در تلویزیون های معمولی استفاده میشود.(در این حالت 4 واحد برای پهنا و 3 واحد برای ارتفاع در نظر گرفته میشود. از تقسیم 4 بر 3 عدد 33/1 به دست می آید، به همین دلیل به آن نسبت 33/1 نیز گفته میشود.)
2)16:9...برای پخش فیلم های سینمایی و تلویزیون های HDTV و برای بعضی از نمونه های DVD استفاده میشود.
البته این چند خط فقط بهانه بود تا جناب عکاسباشی عزیز اطلاعات خود را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.:biggrin:
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamyar
جناب عكاسباشي عزيز چرادر اتتظار بازديد كننده از تاپيك هاي خود ميمانيد ؟ و در غير اين صورت پستهاي خود رو پاك ميكنيد ؟
همونطور كه ميدانيد درمورد مطالب اينچنيني ( اموزشي ) زمان نقش چنداني ندارد يعني ممكن است دوستان ديگري كه تازه وارد ميشوند و يا حتي خود من مثلا شش ماه بعد به مسائلي برخورد كنيم كه اين مطالب الان شما برايمان مفيد باشد و يا حتي در همين زمان هم خيلي از دوستان منتظر بقيه مطالب شما باشند همونطور كه بنده كه مطالب ويديوي ديجيتال رو دنبال ميكنم فقط عناوين تاپيكهايتان برايم زيباست و لي هر چه ميخوانم يا با دلخوريهاي شما مواجه ميشوم يا با پستهاي پاك شده تان !
من شخصا خودم از شما تشكر ميكنم و اميدوارم كه اگر چيزي در چنته داريد اجازه بديد كه ما هم از ان استفاده كنيم و منتظر بقيه نمانيد
اگر لحن من تند بود جسارتم را ببخشيد
سلام
کامیار جان
آقا مخلصیم.اختیار دارید لحن شما اصلاً تند نیست. از تذکر شما ممنونم. من چیزی در چنته ندارم رشته تحصیلی و شغل من چیز دیگری است و در زمینه این موارد فقط یک آماتور علاقه مند هستم(اینقدر هم توی کار خودم مینویسم آرماتور که هر وقت بخواهم تایپ کنم یه بار آماتور را آرماتور مینویسم بعد اصلاح میکنم!).علی ایحال اگرهم اطلاعاتی باشد جسته و گریخته و بعضاً ابتر است.از تذکر شما برادر گرامی ممنون. پست های پاک شده را قرار بود امیر خان محبی اندیلیت کنند که احتمالاً به زودگی این امر محقق خواهد شد.قصد من هم از پست قبلی این بودکه مطالب ادامه پیدا خواهد کردنه چیز دیگر. کامیار خان ما خشن تر از این حرفهاییم هر وقت عصبانی بودی یه پیام خصوصی عصبانی آلود به ما بزن مخلصتم هستیم.گردن ما از مو بایکتر!
یا حق
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
درس(2):فرمتهای حرفه ای
فرمتهای حرفه ای رنج وسیعی را تشکیل میدهند از DVCAMکه بیشتر به کار فیلم های عروسی میخورد تا جدیدترین فرمت یعنی XDCAM.
DVCAM
در سال 1996 به وجود آمد.نسبت به DVرنج تراک ضبط وسیعتری دارد(15 میکرومتر به جای 10 میکرومتر دی وی) و دارای نسبت سیگنال به نویز بالاتری است.
XDCAM
این فرمت در سال 2003 ایجاد شده است. کلیه وسایل این فرمت همزمان DVCAMوMPEG IMXرا پشتیبانی میکنند.
در این خصوص توضیحات مفصلی درلینک زیر در همین سایت وجود دارد:
http://www.akkasee.com/forum/showthr...1535#post41535
MPEG IMX
کیفیت تصویر این فرمت در حد DIGITAL BETACAM است .این فرمت قابل استفاده روی دیسکهای XDCAM و نوار های دیجیتال میباشد. این نوار ها به شکل نیم اینچی میبشند و با کلیه نوارهای خانواده بتا کم سازگاری دارند.
DIGITAL BETACAM
در سال 1994 به وجود آمد. این فرمت بر روی نوارهای دیجیتال نیم اینچی مشابه فرمت MPEG IMX
ضبط میشود. از سال 1994 تاکنون فرمت غالب مورد استفاده در کارهای Broadcast این فرمت بوده است. برای اطلاعات بیشتر به سایت محصولات حرفه ای و رادیو تلوزیونی سونی www.sonybiz.net مراجعه فرمائید.
در درس بعدی مسائل و موارد مرتبط با کپچر و انکدینگ را به صورت پرسش و پاسخ خواهیم دید.
پاسخ: درسهای ویدیوی دیجیتال
دوست عکاسباشی عزیز
من تخصص کاریم صدا و تصویر دیجیتال در حوزه برودکسته و از اینکه چنین انجمن جالب و پر باری رو راه اندازی کردید ممنونم.
در مورد تعداد بازدید هم بنظر من اصلا مهم نیست، مهم کاریه که آدم درست انجام میده. من همین امروز عضو انجمن شدم و تو بازدیدهام از موضوعات مربوط به تصویر به جوابهای حرفه ای هم برخورد کردم که باعث تعجبم شد و در عین حال خوشحال شدم که سطح علمی علاقمندان به ویدئو داره ارتقا پیدا میکنه. من خودم بلاگ دارم اما براش بخش نظرات نگذاشتم. اگر هر چند وقت یه بار یه نفر که علاقمند باشه ازش استفاده کنه برای من کفایت میکنه. سرت رو درد نمیارم. موفق باشی.
24p یا 24-fps progressive media
این عبارت خلاصه شده، برای تصاویری که 24 فریم در ثانیه هستند و بصورت Progressive Scan ضبط شده اند، استفاده می شود.
این عبارت در مورد ابعاد تصویر توضیحی نمی دهد اما فرض بر این است که برای پخش HD استفاده خواهد شد که دارای ابعاد 1920X1080 می باشد (توجه کنید که ابعاد تصویر در سیستم پال فعلی 720X576 می باشد.) البته ATSC فرمتهای 1080، 720، و 480 خط را با استفاده از 24p تعریف کرده است علاوه بر این DVB فرمت 576 خط را نیز به آن اضافه نموده است. با توجه به این توضیحات مشخص می شود که 24p میتواند برای SD هم مثلHD استفاده گردد.
گلوگاههایی برای استفاده از این فرمت در SD وجود دارد مثل عدم عمومیت دستگاههایی که ضبط این فرمت را با امکان خروجی مستقیم انجام می دهند. اگرچه بعضی شرکتها مثل Avid's Symphony و Film Cutter و یا Quantel's Editbox سیستمهای مبتنی بر دیسک را که با این فرمت کار میکنند ارائه داده اند اما عملکرد واقعی آنها بر روی HD یا فیلم میباشد که با تبدیل از فرمت بالا به پایین (Down Convert) از خروجی دوربینهای HD این کار را انجام می دهند.
اما استفاده از این فرمت بیشتر در فرمتهای HD مورد نظرمی باشد که شامل ابعاد تصویر 1920X1080 با تناسب تصویر Aspect Ratio) 16:9) در تعداد 23.97، 24، 25، 29.97 و 30 فریم در ثانیه بصورت Progressive Scan است و در می سال 2000 توسط ITU-R BT.709-4 بصورت استاندارد درآمد و بعنوان فرمت برگزیده شده برای تولیدات جدید و مبادله بین المللی یا(Common Image Format (CIF حتی در کشورهایی که پخش HD ندارند، طراحی گردید.
از این پس رشد علاقمندی به 24p بعنوان فرمت تولید جهانی اقزایش یافته و 24p به ابعاد تصویرHD اشاره خواهد نمود.