آيا اين كارتها در ايران هست ؟ از كجا ميشه تهيه كرد ؟
بيشتر دنبال Macbeth Chart هستم جهت كنترل دقيق وايت بالانس.
همچنين Kodak Gray
ميدانم فايلهاي تصويري اينها در اينترنت موجود است ، اما كجاست پرينتر 100% كاليبره ؟!
Printable View
آيا اين كارتها در ايران هست ؟ از كجا ميشه تهيه كرد ؟
بيشتر دنبال Macbeth Chart هستم جهت كنترل دقيق وايت بالانس.
همچنين Kodak Gray
ميدانم فايلهاي تصويري اينها در اينترنت موجود است ، اما كجاست پرينتر 100% كاليبره ؟!
گرتاگ اينجا نماينده داره، شركت ايران رو تا تيو، اما تنها روي دانسيتومتر ها و تجهيزات مربوط به چاپ اين شركت كار ميكنند، اصلاً اين Color Chart را نميشناسند.
من يك دوره كوتاه مديريت رنگ را كه مدرسش از گرتاگ آمده بود گذرانده ام، از او در مورد در دسترس بودن اين كالر چارت ها پرسيدم كه متاسفانه گفتند بايد سفارش بدهم، اما جدا خريد خوبي خواهد بود، احتمالاً در مورد پست شدنش هم مشكلي نيست، چرا كه به عنوان مطبوعات در نظر گرفته ميشود. سايز 2.5 در 3.5 اينچي آن را آمازون 60 دلار و سايز 8.5 در 11.5 آن را 127 دلار ميدهد، اولي خيلي فسقلي است و كار با آن ظاهراً مشكل به نظر مي آيد، دومي هم كمي گران است.
ميتوان يك پيشنهاد طنز داد كه يكي بخريم و از روي آن كپي رنگي بگيريم!
در مورد چاپ آن از روي فايل، حق با شماست، اصلاً كار معمولي نيست، چه با پرينتر كاليبره و غير كاليبره، چون اين چارت ها قرار است رفرنس باشند، با شرايط خاصي چاپ ميشوند كه از عهده هر كسي بر نمي آيد كه يك چارت با اين تنوع رنگ را استاندارد در بياورد. چاپ اين چارت ها با پرينتر همان طور كه ميدانيد، كاربرد ملموس تري دارد كه بعداً به وسيله خود پرينتر اسكن شود (در پرينترهاي حرفه اي) و پرينتر خودش را كاليبره كند.
اما در مورد Gray Card كداك، با وجود هيستوگرام در دوربين هاي ديجيتال، كمي كاربرد آن را محدود ميدانم، نظر شما چيست؟
http://qsmile.com/qsimages/244.gif
در مورد Kodak Gray Card تصورم اين بود كه شايد در بعضي شرايط پيچيده نورسنجي بكار آيد (؟)
هادي عزيز، حالا كه به پست اول شما دقت ميكنم، مرقوم فرموده بوديد كه براي وايت بالانس ميخواهيد، كاربرد اين چارت علاوه بر وايت بالانس، تنظيم دقيق كل رنگ هاست.
براي وايت بالانس عكس هايي كه به آن حساس هستيد، قاعدتاً RAW ميگيريد، و امكان tweak كردن وايت بالانس و احتمال وجود رفرنس سفيد و خاكستري درآن زياد است و ملالي نيست.
همچنين با آن امكان كاليبراسيون رنگ دوربين نيز وجود دارد. با استفاده از قسمت Calibration در ACR*
ميخواستم بدونم اين چارت اصولا چطوري استفاده ميشه و كاربردش عموما كجاست؟
امير جان
در حقيقت من نميدانم آيا تابعي كه ميزان خطاي رنگ دوربين هاي ديجيتال را تعريف ميكند ، تابعي يكنواخت است يا نه ؟ منظورم اين است كه اگر خطا يكنواخت باشد ، چنانچه سفيد اصلاح شود بقيه هم اصلاح ميشوند.
بر اساس فرمايش شما بنظرم رفتار دوربين ها يا بعبارتي خطاي اونها يكنواخت نيست كه اصولا چنين چارتي لازم مي*آيد. اگر ورژني چيني اما درجه1 چين پيدا شود بايد قيمتي معقول تر داشته باشد و ميتوان آنرا با يك برند معتبر مقايسه كرد.
آقاي شريف
اين چارتها مرجع رنگ هستند. به اين معني كه تعريف ميكنند سبز ، قرمز و بطور كلي رنگهاي اصلي و فرعي چيست. ما بينهايت قرمز داريم ، قرمز خالص كدام است ؟ روي اين چارتها مقادير رنگي دقيق هستند ، وقتي از اين چارت عكس مي*گيريد ( درست در موقعيت عكاسي و محل اصلي فوكوس و نورسنجي ) و سپس عكس اصلي ( بدون حضور چارت ) را مي*گيريد ، پس انتقال عكس به كامپيوتر ، به طريقي (كه يكي از آنها ACR و يكي Curve فتوشاپ است) تابع اصلاح خطاي رنگ دوربين را بر اساس رنگهاي قابل اتكا و استناد موجود در چارت ، توليد مي*كنيد و با اعمال آن روي عكس اصلي كليه رنگها و توناليته ها اصلاح خواهند شد.
نكته اي از قلم افتاد و آن خطاي رنگ لنز هاست ! كه باز به كمك اين چارتها در نهايت نتيجه كار اصلاح مي*شود.
بوسيله نمونه هايي از اين چارتها كه قابل اسكن باشند و مخصوص اسكنر ، ميتوان اسكنر را كاليبره كرد و در پي آن پرينتر را.
اما كاليبره كردن دقيق مانتيور ، ابزار سخت افزاري مخصوص خود را ميخواهد كه كمپاني Color Vision استاد اين كار است.
نمونه اول
نمونه دوم
قاعدتاً حدس شما درست است و اين خطا خطي نيست.
روشي كه من ديده ام اين است كه روي رنگ هاي مهم در عكسي كه از چارت گرفته اند watch قرار ميدهند (Color sampler) و با مقايسه اين مقادير روي عكس و مقادير چارتهايي كه مقدار آن ها از قبل مشخص است (syntetic color charts يا چارتهاي مجازي) سعي ميكنند تا بيشترين مطابقت را با اين مقادير داشته باشند. بعد ميتوان تمام عكسهاي آتي را كه با اين شرايط نوري گرفته شده در يك آن كاليبره كرد.
نمونه اي از اين چارت هاي كامپيوتري از سايت http://www.brucelindbloom.com/ قابل داونلود كردن است.
البته بايد منتظر توضيح دقيق تر نعماي عزيز باشيم كه در اين زمينه بيشتر ميدانند.
اما آقاي شريف، توضيحات هادي عزيز جامع بود تنها اضافه ميكنم درست مثل وقتي است كه با خط كش چيزي را اندازه ميگيريد، خط كش خود هيچ كاره است، منتهي از قبل و در كارخانه دقيقاً سايز بندي و مدرج شده است.
اين چارت ها نيز طبق شرايط استانداردي چاپ ميشوند كه در حالت ايده آل خود تعريف دقيقي از رنگ ها به دست ميدهند.
با عكس گرفتن از اين چارت ها ، شما رنگ هاي خود را با اين چارت مقايسه ميكنيد، باز تر بگويم، به راحتي ميتوانيد بفهميد كه دوربين شما چه بلايي سر قرمز ، سبز، آبي ، فيروزه اي ، بنفش، زرد استاندارد آورده و با فهميدن اين كه چه اصلاحاتي لازم است تا اين رنگ ها به حالت استاندارد خود بازگردند، در حقيقت عكسهاي بعدي خود را كاليبره ميكنيد (البته به شرط آن كه با همان شرايط نوري گرفته شده باشند)
امير جان عجب سايت جالبي است! خيلي ممنونم.
ضمنا همين الان مكاشفه اي دست داد ! و بنظرم رسيد اين چارتها در مواقعي بشدت جهت كنترل نويز مفيدند. باختصار اينكه توليد Noise Profile در جايي كه در كادر عكس هيچ ناحيه Uniform و به اندازه كافي بزرگ در رنگ و كنتراست نداريم ، بسيار مشكل و تقريبا غير ممكن است و در چنين حالاتي توليد پروفايل مناسب عملا غير ممكن است ، مگر به لطف حضور Color Chart .
در اينجا سه بحث وجود دارد:
1- تنظيم وايت بالانس با gray card
2 - تنظيم و اصلاح رنگ با color chart
3- كاليبراسيون مبدل RAW با color chart
د رمورد تنظيم وايت بالانس با استفاده از gray card همگان اطلاع كافي دارند.
كاليبراسيون مبدل RAW با چارتهاي رنگي منحصر است به مواردي كه شرايط كاري ثابت است و مشكلي در توليد رنگهاي مورد نظر در مبدل RAW وجود دارد و يا هدف سريعتر كردن پروسه اصلاح رنگ د راستوديو است. د راين زمينه يك مقاله كامل در شماره اينده مجله عكاسي حرفه اي موجود است.
اما بحث اصلاح رنگ با چارتهاي رنگي. با دوربين از اين چارتها عكس تهيه ميشود و بعد سعي ميشود كه مقادير سه گانه RGB را براي هايلايت و ميدتون و لولايت و نيز رنگهاي انتخابي تنظيم و استاندارد نمايند. در اين پروسه توجه به فضاي رنگي مورد استفاده ( مثل ادوب آر جي بي ) مهم است. در كاربردهاي معمول تنظيم براي هايلايت و لولايت و ميدتون نتايج كافي به همراه دارد.
اما به نظر نميايد كه فقط با تنظيم يك رنگ ( سفيد ويا از آن بهتر gray 18%*) همه رنگها استاندارد ميشوند. ميتوانيد خودتان يك امتحان كنيد: يكي از همين چارتها را در فتوشاپ باز كنيد و از مسير زير
image > adjustment > selective color از منو green را انتخاب كنيد و مثلا اسلايدر زردش را تغيير دهيد. حالا از منو neutral را انتخاب كنيد وسعي كنيد رنگ سبزتان را اصلاح كنيد. ميبينيد كه اينكار منجر به اشكال در همه رنگها ميشود.
شخصا از بحث شما دارم لذت ميبرم، بحث فني، واجب ، مهميه تو اين زمينه اصلاعات خيلي كمه كاش ميشد يه مقاله تهيه بشه
اين مورد براي مراكزچاپ عكس خيلي مهمه و خيلي هاشون اطلاعاتي راجعبهش ندارن جالبه بگم رفته بودم يه مركز چاپ عكس طرفي كه رو عكسها كار ميكرد كور رنگي داشت چون من تم يه رنگ رو تو يه عكس واسه تست برده بودم بالا و اون بابا نمي تونست بفهمه و جالب بگم كه اصلا راجع به وايت بالانس اطلاعات زيادي نداشت
پس كور رنگي داشتن يا نداشتن شخصي كه قرار رنگ ها رو با هم مقايسه كنه نيز علاوه بر داشتن چارت بايد بررسي بشه
در راستاي طنز آقاي محبي
كپي سياه و سفيد ارزونتر درمياد هانقل قول:
ميتوان يك پيشنهاد طنز داد كه يكي بخريم و از روي آن كپي رنگي بگيريم!
اینجا چارتهای رنگ و سایر چارتها رو می فروشه به این آدرس و تلفن :
Company Name : COLORPILOT INFO-TECH CORPORATION
Company Address : 7FL.,NO.85,SEC,6.ROOSEVELT.RD.,TAIPEI,TAIWAN,116
ZIP/Postal code : 201101
Company Phone : 86-021-6461-7119
Company Fax : 86-021-6461-7032
Contact Person : Alan Chen (general manager)
Contact Phone : 021-6461-7120
http://img.diytrade.com/cdimg/340167...1130558546.jpghttp://img.diytrade.com/cdimg/340167...1130558980.jpg
GretagMacbeth ColorChecker Rendition Chart
خب این هم برای دوستانی که مایلند به پرینتر و کاغذشان بعنوان مرجع اعتماد کنند! هر چند توصیه نمیشه!!
Includes HighQuality JPEG (600 dpi, RGB + CMYK) and PSD
h++p://rapidshare.com/files/12665054/Color_Rendition_Chart.rar.html
باز هم تاکید میکنم چاپ و استفاده از اینها، بیشتر شبیه شوخی است. ولی شاید روزی بدرد خورد.
هادی عزیز،
ممنون از ارسال لینک، یک نکته*ای در مورد چارت رنگی بود که مدتی بود می*خواستم اینجا بنویسم. ببینید، ما اگه هدفمون واقعی در آوردن رنگها باشه نیازی به داشتن چارت رنگی استاندارد نیست. این کار از قدیم بین عکاسهای صنعتی و تبلیغاتی رایج بوده که جاهای مختلف عکس دونه*های مختلف رنگی می*گذارن و بعد از چاپ ین دونه*ها رو با خروجی مقایسه می*کنن و اگه لازم باشه دوباره و سه باره چاپ می*زنن تا به نتیجه دلخواه برسن. منظور من اینه که استاندارد بودن چارت رنگی وقتی اهمیت پیدا می*کنه که شما بخواهید یک پروسه از اول تا آخر استاندارد شده داشته باشید و با یک شات به نتیجه برسید و بتونید کنترل کیفی داشته باشید یا اینکه بطور دقیق بخواهید تجهیزات رو بسنجید یا کارهای مشابه ولی برای در آوردن رنگ به هیچ وجه لازم نیست استاندارد باشه چارت. کافیه یک چیزی/چیزایی - که هرچی رنگش به خالص نزدیک*تر باشه کار دقیق*تر می*شه - رو جاهای لازم تو تصویر قرار بدیم و بعد با تنظیمات مختلف رنگی برای مثال 9 تا نمونه چاپ بگیریم و بعد خود اون چیز رو با عکس مقایسه کنیم و هر کدوم رو که پسندیدیم و دیدیم رنگ واقعی رو برگردونده به عنوان مرجع استفاده کنیم و عکس اصلی رو با اون مشخصات چاپ کنیم. برای مثال همین چرات شما رو می*شه پرینت گرفت یا می*شه با پرینتر رنگهای خالص (که همونطور که فرمودید هیچوقت خالص نخواهد بود) رو چاپ کرد و یک جایی قرار داد یا می*شه اصلاً از توی کتاب رنگ ایتن برید یک چیزهایی و گذاشت توی عکس... درسته که قرمز آزمایش ما قرمز استاندارد بین*المللی چاپ نخواهد بود ولی خود ما بدون دخالت و آگاهی چاپ*چی می*تونیم اون چیزی رو که لازمه پیدا کنیم و همون رو بکنیم مرجع... البته، یک نکته دیگه*هم هست، این روش برای چاپ افست و اینها که باید رنگها رو مخلوط کنن و اگه یک Reference استاندارد تو تصویر داشته باشن کارشون بی*نهایت راحت می*شه و هر Batch هم بدون Reference استاندارد ممکنه یه رنگ دربیاد زیاد مناسب نیست مکه اینکه ناظر چاپ رو از شرایط آگاه کنید تا بتونه خودش یک Reference از روی علامت شما تهیه کنه... اما برای چاپ روی کاغذ عکاسی توسط لابراتوار بی*نهایت عملی و کاربردی هستش.
ممنونم.
پ.ن: راستی من پریروز نتونستم برم اونجا برای چاپ وکتور اما امروز دارم می*رم، خبرش رو می*نویسم.
من هم با فرمایش شما موافقم بشرطی که همانطور که فرمودید دستگاه خروجی تصویر بغل دست ما بوده و امکان آزمون و خطا داشته باشیم و مقادیر واقعی رنگها (مقادیر عددی) در کار، مهم نباشد.
این Test Image رو دانلود کنید، بکار آید :
http://www.webstir.com/color_managem...Test-Image.jpg
h++p://www.treasurebeach.biz/PGS/Test%20Image.zip
در اینجا هم کلی تصویر و چارت بدردبخور هست :
h++p://www.hutchcolor.com/Images_and_targets.html
برای مثال:
http://www.hutchcolor.com/IMAGES/DoNZpaints_sm_roll.jpg
Convert this "RGB original.tif" image from the embedded profile to your RGB and CMYK working spaces, then try correcting it in both RGB and CMYK. The challenge is to match the included "CMYK via RGB.tif" image. - A great demo of the benefits of RGB vs CMYK image editing.
Copyright © Don Hutcheson. Use freely for training but may not be resold or published without written consent.
یا
http://www.hutchcolor.com/IMAGES/HC-...3_sm_float.jpg
Compare soft proofs to a master proof with gray images in CMYK, K only & CMY only. Insert your own images but don't lose the gray test!
عالي بود هادي عزيز
PocketSpec Technologies Inc
براي مشاهده توضيحات روي تصوير كليك كنيد
http://www.colorvision.com/images/logo.gif
http://www.colorvision.com/images/photo_pfp1_150.jpg
http://www.colorvision.com/images/photo_s2pro1_150.jpg
براي مشاهده توضيحات، روي تصاوير كليك كنيد
آيا تجهيزات فوق را در ايران سراغ داريد؟
بله - كجا ؟
خير - آيا به اين دليل است كه دقت و كيفيت در ايران بي معني است ؟ يا اينكه وارد كنندگان و فروشندگان و مصرف كنندگان از وجود چنين اسبابي بي خبرند ؟
سلام!
بطور معمول برای اندازه*گیری مقدار (شدت) رنگ از سه تا وسیله استفاده می*شه:
1- دانسیتومتر (Densitometer) که شدت نور عبوری رو اندازه می*گیره و تو عماسی خیلی کاربرد داره. تقریباً همه لابراتوراهای حرفه*ای دارنش و کاربرد اصلیش بررسی کیفیت نگاتیو و پوزتیو هست به اینصورت که فیلم رو می*گذارن روش و شدت گذر نور رو کنترل می*کنن روی نقاط تاریک، روشن و میدتونها و اطلاعات لازم برای چاپ بدست میاد. بطور خاص کاربرد رنگی نداره ولی اگه جاهایی با یک رنگ خاص سچوره شده باشه (علامت گذاری شده باشه عکس) می*شه بالانس هر رنگ رو بدست آوورد. من خودم با دستگاه Xrite 331 کار کردم ولی می*دونم که اینروزها سیستم TRD-Z از شرکت Heiland خیلی رایجه بین عکاسهای سیاه و سفید. مدل Z خودش Zone system هم داره و خروجی رو بر اساس Levelهای این سیستم می*ده. مثل اینکه مدل ارزون*تری هم داره این شرکت که بالطبع می*شه اون رو هم با یک ریفرنس خوب کالیبره کرد برای زون سیستم و استفاده کرد. برای کاغذ از نوع انعکاسیش استفاده می*شه و بعضی مدلها می*تونن هم انعکاسی باشن هم عبوری (گذر نور از فیلم در مقابل بازتاب نور)
2- کالریمتر که من می*دونم توی چاپ و کالیبره کردن دستگاههای چاپ و یا نمایش استفاده می*شه اما نه کار کردم و نه دیدم همچین چیزی... می*دونم که می*تونه شدت نور رنگی تابیده*شده یا انعکاس یافته رو اندازه بگیره.
3- اسپکتروفوتومتر که می*دونم تو لابراتوارهای حرفه*ای عکاسی کاربرد داره ولی من تا بحال تو هیچ لابراتوار حرفه*ای خارجی یا داخلی ندیدم. این دستگاه شبیه به فوتومتر هست (که دانسیتومتر هم جزیی از مجموعه فوتومتر هست) ولی فرقش اینه که می*تونه شدت (یا بقیه خواص) یک طول موج خاص رو اندازه بگیره و خیلی دقیق*تر و جامع*تر از کالریمتر کار می*کنه... توی آزمایشگاههای فیزیک نور هست ولی توی لابراتوار من ندیدم...
ممنونم!
http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...rd-series.html
این مقاله رو بخونید الآن دیدمش:
http://www.nscomshop.com/-a-49.html
همین الآنم رفتم سایت X-Rite و خیلی پیشرفت کرده! اون دستگاهی که تو پست قبل گفتم خیلی داغونو! قدیمی بود مثل اینکه اینا خیلی سریع پیش می*رن! اینها رو ببینید:
http://www.xrite.com/top_product.asp...ment=12&Type=H
http://www.xrite.com/top_product.asp...ent=12&Type=SL
و راه حل جالب Digital Camera Colo Conntrol یا به قول خودشون DCColor
ممنونم!
تنها چیزی که در ایران موجود است i-one است که توسط شرکت نوریانی (تعجب نکنید نماینده BMW درایران ) فروخته می شود . قیمتش هم بین 2 تا 3 هزار دلار بسته به امکانات.
عموما هم فروشندگان نرم افزار های ریپ و پروسس تصویر مشتری اش هستند.
با تشکر از شما و کاوه عزیز
http://www.gretagmacbeth.com/i1-4.gif
توضیحات بیشتر ...
در سایت x-Rite GretagMacbeth شرکت ایران روتاتیو بعنوان نماینده معرفی شده است:
Iran Rotative
North Sohrevardi Ave
Heidelberg Building, 18 Seeboueh St., Dr. Ghandi St.
Tehran
Iran
Phone: +98 21 875 68 84
Fax: +98 21 876 26 14
آموزش های جالبی در این صفحه هست، حتما ببینید:
http://www.gretagmacbeth.com/knowledgehub.jpg
خب من با شرکت ایران روتاتیو صحبت کردم. تا بحال چنین چیزی را ضمن دریافت نمایندگی وارد نکرده اند.
صحبت ارقام 5000 یورو و این حرفهاست !!! و این در حالی است که Eye-One Photo حدود 1400$ و Eye_One Display 2 حدود 234$ !!! پیشنهاد فروش جداگانه نرم افزار را هم داده اند . حال آنکه از سایت X-Rite به رایگان میتوان دانلود کرد!
A Black and White test image
*** جهت دانلود فایل اصلی روی تصاویر کلیک کنید. ***
http://www.northlight-images.co.uk/c.../bwtest-sm.jpg
http://www.northlight-images.co.uk/c...test-strip.jpg
http://www.northlight-images.co.uk/c...w_lin_test.jpg
*** جهت دانلود فایل اصلی روی تصاویر کلیک کنید. ***
Fuji sRGB test image
دانلود --> کلیک روی تصویر
http://www.northlight-images.co.uk/c...mages/fuji.jpg
از اینجا دانلود کنید با سایز: 51.2MB
البته تصوير اين نيست !! و با فايلي ديگر جايگزين شده .
http://www.andrewdarlow.com/andrewdarlow.com_calib.jpg
RGB File Adobe RGB 1998 Working Space
ColorMatch RGB Working Space
RGB Converted From CMYK File No Embedded Profile
*** جهت دانلود، روی لینک مورد نظر کلیک کنید.
سایز: 3MB
هادي جان دستت درد نكند. تهيه دريايي از لينك و اطلاعات زحمتي فراوان دارد و ما مانند هميشه سپاسگذار شمائيم.