پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
منم خیلی دوست دارم بدونم اینttlچی هستش و مابغی سوالی که این دوست کردن جوابش چی هستش
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
با سلام،
لطفا به سوالات بالا اضافه كنيد: مفهوم و بكارگرفتن قفل نور فلاش ( FE lock ) در اين دوربين چيست وچگونه است؟
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
سلام
به زبان ساده :
TTL يعني Through The Lens يعني اينكه فلاش با توجه به ميزان نوري كه از سوژه و از درون به فيلم (يا سنسور) مي رسه و عوامل ديگه اي مثل فاصله ي كانوني ، ايزو و ... كمبود نور رو محاسبه مي كنه و نور مناسب رو به سوژه مي تابونه. حالا اين نور مي تونه ثابت باشه و ديافراگم رو بر اساس نور هاي مختلف تغيير بده يا مي تونه ميزان نور رو هم كم و زياد كنه ( بسته به دوربين و فلاش متفاوته) خوب حالا چون اينجا همه چيز اتوماتيكه و نور صحنه هم بر اساس متوسط نور سنجيده مي شه ممكنه پردازشگر گول بخوره و نور كم يا زيادتر از ميزان لازم به سوژه برسه اينجا شما مي تونيد با اون اصلاح -2 تا +2 ( در دوربين هاي مختلف ممكنه تا 3 هم باشه) اون ميزان رو جبران كنيد.
حالت منوال هم كه اسمش روشه شما بر اساس تجربه يا بر اساس نتايج يك نورسنج جداگونه يا بر اساس جدول روي فلاش ها كه بر اساس فاصله و ايزو ديافراگم لازم رو تعيين مي كنه مي تونين ديافراگم رو تعيين كنيد.
توضيح واضحات : هر دوربيني يك سرعت سينكرونايز خاص براي فلاش داره كه معمولن بين 60/1 ثانيه تا 125/1 ثانيه است و بناير اين سرعت شاتر در عكاسي با فلاش ثابته و فقط با ديافراگم مي شه بازي كرد.
در مورد قفل هم احتمالن كاربردش مثل قفل نورسنجيه ( روي قسمتي از سوژه كه مد نظره قفل مي كني و بعد عكس مي گيري)
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
سلام
خیلی ممنون آقا فرهاد.
جناب استاد احمد: Fe Lock همان قفل نورسنجی Ae Lock در زمانی که فلاش فعال است میباشد.
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farhad44
سلام
به زبان ساده :
TTL يعني Through The Lens يعني اينكه فلاش با توجه به ميزان نوري كه از سوژه و از درون به فيلم (يا سنسور) مي رسه و عوامل ديگه اي مثل فاصله ي كانوني ، ايزو و ... كمبود نور رو محاسبه مي كنه و نور مناسب رو به سوژه مي تابونه. حالا اين نور مي تونه ثابت باشه و ديافراگم رو بر اساس نور هاي مختلف تغيير بده يا مي تونه ميزان نور رو هم كم و زياد كنه ( بسته به دوربين و فلاش متفاوته) خوب حالا چون اينجا همه چيز اتوماتيكه و نور صحنه هم بر اساس متوسط نور سنجيده مي شه ممكنه پردازشگر گول بخوره و نور كم يا زيادتر از ميزان لازم به سوژه برسه اينجا شما مي تونيد با اون اصلاح -2 تا +2 ( در دوربين هاي مختلف ممكنه تا 3 هم باشه) اون ميزان رو جبران كنيد.
حالت منوال هم كه اسمش روشه شما بر اساس تجربه يا بر اساس نتايج يك نورسنج جداگونه يا بر اساس جدول روي فلاش ها كه بر اساس فاصله و ايزو ديافراگم لازم رو تعيين مي كنه مي تونين ديافراگم رو تعيين كنيد.
توضيح واضحات : هر دوربيني يك سرعت سينكرونايز خاص براي فلاش داره كه معمولن بين 60/1 ثانيه تا 125/1 ثانيه است و بناير اين سرعت شاتر در عكاسي با فلاش ثابته و فقط با ديافراگم مي شه بازي كرد.
در مورد قفل هم احتمالن كاربردش مثل قفل نورسنجيه ( روي قسمتي از سوژه كه مد نظره قفل مي كني و بعد عكس مي گيري)
سلام
فرهاد خان
دو نکته برای من مبهمه که اگه لطف کنی و پاسخ بدی ممنون میشم:
1- فرمودید بر اساس فاصله کانونی فلاش ttlنورش رو تنظیم میکنه ،یعنی فاصله سوژه رو از دوربین تشخیص میده؟چطوری؟البته قاعدتاًباید این کار رو بکنه چون نزدیک بودن سوژه به فلاش باعث اور اکسپوز شدن میشه!
2- فلاش استودیوئی TTLهست؟
ممنون
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
عکاسباشی
سلام
فرهاد خان
دو نکته برای من مبهمه که اگه لطف کنی و پاسخ بدی ممنون میشم:
1- فرمودید بر اساس فاصله کانونی فلاش ttlنورش رو تنظیم میکنه ،یعنی فاصله سوژه رو از دوربین تشخیص میده؟چطوری؟البته قاعدتاًباید این کار رو بکنه چون نزدیک بودن سوژه به فلاش باعث اور اکسپوز شدن میشه!
2- فلاش استودیوئی TTLهست؟
ممنون
سلام
1- اولن فاصله ی کانونی رو با فاصله ی سوژه از لنز یه وقت قاطی نکنید. فاصله ی سوژه از لنزو که خوب اگه دوربین نتونه تشخیص بده که نمی تونه فوکوس کنه وقتی دوربین تشخیص می ده در نتیجه فلاش هم که TTLباشه تشخیص می ده . اگه دقت کرده باشید فلاش های TTL اکسترنال بر خلاف فلاش های معمولی که روی کفشک فلاش فقط یک کانکتور دارند 4 تا گاهی 6 کانکتور دارند و اطلاعات دوربین از طریق این کانکتور ها به پروسسور فلاش منتقل می شن.
http://www.dpreview.com/reviews/Niko...es/hotshoe.jpghttp://www.dpreview.com/reviews/Cano...es/hotshoe.jpg
(4 کنتاکت استاندارد نیکن و 5 کنتاکت استاندارد کنن)
در مورد فاصله ی کانونی هم اوضاع بر همین منواله و فلاش های TTL حتا فواصل کانونی متغیر (لنز های زوم) رو تشخیص می دن.
ولی معمولن فلاش ها برای یک بازه یا رنج خاص فاصله ی کانونی طراحی می شن و اگر مثلن با یک لنز تله ی 300 بخواهید کار فلاش بکنید احتیاج به یک فلاش خیلی خاص خواهید داشت.
2- فلاش های استودیویی یک مقوله ی کاملن جداگانه هستند و در این بحث نمی گنجند.
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
سلام
در منوی دوربین قسمتی هست که میشود زمان خالی شدن فلاش( در اول یا آخر باز شدن دیافراگم) را تعیین کرد :
1st. curtain یا 2nd. curtain و در توضیح اینها به 2 عکس از یک خودرو در سر پیچ بسنده شده که در حالت دوم رد نور چراغهای خودرو!! در عکس ثبت شده: حالا سوالم اینه که آیا کاربردش فقط همینه؟!! :confused: :confused:
چون فکر نمیکنم به همین یک مدل عکس محدود بشه!!
-- در ضمن احساس کردم که در حالت دوم فلاش 2 بار روشن شد!! :eek:
****ممنون****
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farhad44
سلام
1- اولن فاصله ی کانونی رو با فاصله ی سوژه از لنز یه وقت قاطی نکنید. فاصله ی سوژه از لنزو که خوب اگه دوربین نتونه تشخیص بده که نمی تونه فوکوس کنه وقتی دوربین تشخیص می ده در نتیجه فلاش هم که TTLباشه تشخیص می ده . اگه دقت کرده باشید فلاش های TTL اکسترنال بر خلاف فلاش های معمولی که روی کفشک فلاش فقط یک کانکتور دارند 4 تا گاهی 6 کانکتور دارند و اطلاعات دوربین از طریق این کانکتور ها به پروسسور فلاش منتقل می شن.
http://www.dpreview.com/reviews/Niko...es/hotshoe.jpghttp://www.dpreview.com/reviews/Cano...es/hotshoe.jpg
(4 کنتاکت استاندارد نیکن و 5 کنتاکت استاندارد کنن)
در مورد فاصله ی کانونی هم اوضاع بر همین منواله و فلاش های TTL حتا فواصل کانونی متغیر (لنز های زوم) رو تشخیص می دن.
ولی معمولن فلاش ها برای یک بازه یا رنج خاص فاصله ی کانونی طراحی می شن و اگر مثلن با یک لنز تله ی 300 بخواهید کار فلاش بکنید احتیاج به یک فلاش خیلی خاص خواهید داشت.
2- فلاش های استودیویی یک مقوله ی کاملن جداگانه هستند و در این بحث نمی گنجند.
سلام
ممنون که راهنمائی کردید. ای کاش در مورد فلاشهای استودیوئی هم توضیح میدادید. راستی کابل همزمانی ست های فلاش استودیوئی هم به کفشک فلاش دوربین وصل میشوند؟
معذرت میخام که مرتب با سوالات آماتوری وقت شما رو میگیرم.
پاسخ: تنظیمات فلاش دوربین
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Mashhadi Vahid
سلام
در منوی دوربین قسمتی هست که میشود زمان خالی شدن فلاش( در اول یا آخر باز شدن دیافراگم) را تعیین کرد :
1st. curtain یا 2nd. curtain و در توضیح اینها به 2 عکس از یک خودرو در سر پیچ بسنده شده که در حالت دوم رد نور چراغهای خودرو!! در عکس ثبت شده: حالا سوالم اینه که آیا کاربردش فقط همینه؟!! :confused: :confused:
چون فکر نمیکنم به همین یک مدل عکس محدود بشه!!
-- در ضمن احساس کردم که در حالت دوم فلاش 2 بار روشن شد!! :eek:
****ممنون****
سلام
چه جالب. فكر نمي كردم چنين امكاني داشته ياشه. خوب ببينيد سرعت شاتر در حالت عكسبرداري با فلاش دو دوربين هاي فيلمي بين 60/1 تا 125/1 ثانيه در دوربين هاي مختلف متفاوت بود و الان در دوربين هاي ديجيتال 200/1 و 500/1 و ... است و اين در حالي است كه سرعت روشن و خاموش شدن فلاش در حد ميليونيم ثانيه است.
وقتي فلاش در ابتداي اون زمان يك چندم ثانيه روشن مي شه كليه ي نورهاي ديگر بازتاب شده از سوژه رو تحت الشعاع قرار مي ده و اون نور ها ديگه تقريبن ثبت نمي شن ولي با اين ترفندي كه شما فرموديد قبل از اينكه رفلكس نور فلاش از سوژه برگرده باقي رفلكت ها ثبت شده اند (مثال همون ماشين) و خودتون مي تونيد فكر كنيد كه چه جاهاي ديگري كاربرد خواهد داشت.
نقل قول:
ای کاش در مورد فلاشهای استودیوئی هم توضیح میدادید .راستی کابل همزمانی ست های فلاش استودیوئی هم به کفشک فلاش دوربین وصل میشوند؟
متاسفانه در اين زمينه اطلاعاتم ناقصه و مي ترسم گمراهتون كنم. البته نيازي به كابل نيست و نورهاي ثانويه رو مي شه جوري تنظيم كرد كه تقريبن همزمان با فلاش اصلي يا با Delay ( تاخير) چند صدم ثانيه اي نسبت به فلاش اصلي روشن بشند.(فلاش Slave)