پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
... چه جوری میشه همون انتظاری رو از raw تو s3 داشت كه raw تو مثلا sensor 14bit 40d پروسس میكنه ...
سلام،
به نکات مختلفی میتوان اشاره کرد:
۱- فرمت Jpeg یک فرمت با تکنیک Lossy Compression است، یعنی در آن اطلاعات با فرآیندهای مختلفی مثلQuantization یکی شده و از بین میروند، درست مثل فرمت MP3 که در آن اطلاعات زیادی از بین میروند. خیلی خلاصه اگر مثال بزنم، الگوریتم Quantization وقتی ببیند مثلاً ۲۰ درصد تصویر آسمان آبی است و آن وسط یک نقطهی ریز سیاه (مثلاً یک کلاغ در دوردست) وجود دارد بهکل از خیر آن کلاغ میزند و در فایل مینویسد از پیکسل ۰ تا صدهزار همه آبی! فرمت Raw یک فرمت Lossless است که اگر هم فشرده شود با تکنیکهای بدون Loss مثل لِمپِل-زیو-وِِلچ یا همان LZW فشرده میشود.
۲- با اینکه بهخاطر یکسان نبودن استانداردها نمیتوان کلی گفت اما، فایل Raw خروجیِ درعمل خامِ سنسور است. یعنی پردازش در ازای هر پیکسل یک مقدار عددی در ارتباط لگاریتمی با مقدار نور رسیده به آن پیکسل داریم. در نتیجه اگر دوربین در یک فرمت RGB مثل Jpeg یا TIFF بنویسد، باید با الگوریتمهای متفاوتی تصویر در واقع سیاه و سفید سنسور را پردازش کند. این کار دو ضعف عمده دارد:
الف) به ورودی کاربر برای تنظیم بعضی از پارامترها مثل Colour Saturation, White Balance, Contrast و Sharpness نیاز است تا در تبدیل از Raw به RGB اعمال شوند، بعد از اینکه این تنظیمات در RGB اعمال شدند، دیگر قابل برگشت و تصحیح نیستند.
ب) بدون شک پردازندهی دوربین و الگوریتمی که اجرا میکند، بهترین گزینه برای پردازش آماری عکس و تبدیل تصویر سیاه و سفید ذخیره شده و اعمال Bayer Pattern نصبشده روی سنسور و تعیین وضعیت رنگی هر یک از پیکسلها نیستند. با وارد کردن فایل Raw به کامپیوتر میشود الگوریتم مورد نظر برای پردازش را انتخاب کرد و از پردازشگر قدرتمند کامپیوتر استفاده کرد. پردازشگر دوربین مجبور است خروجی را در زمان مشخصی به RGB تبدیل کند تا برای ثبت تصویر بعدی آماده شود که همین Time Constraint فاکتوری است که فرصت پردازش دقیق را از پردازنده میگیرد، اما وقتی تصویر را در رایانهی خود تبدیل به RGB میکنید چنین محدودیتی ندارید.
۳- Raw یک پارچ آب نیست، یعنی بهزور اطلاعات سنسور S3 در آن گنجانده نمیشود. اندازهی فایل Raw دقیقاً بهاندازهی خروجی سنسور به همراه اطلاعات محیطی یا همان Metadataها است که همانطور که عرض کردم ممکن است بهکمک Lossless Compression فشردهشود. اگر سنسوری قدرت ثبت جزییات با ۱۲ بیت را دارد هر پیکسل آن در فایل Raw دقیقاً دوازده بیت و اگر سنسور دیگری ۱۴ بیت قدرت ذخیره دارد هر پیکسل آن ۱۴ بیت فضا اِشغال میکنند و اینطور نیست که برای مثال در فایلی که برای هر پیکسل ۱۴ بیت فضای ذخیرهسازی دارد ۱۲ یا ۱۰ بیت اطلاعات نوشته شود.
۴- در میان همهی فرمتهای فایلهای گرافیکی، فرمت Jpeg فرمت بسیار خاصی است که در صورت عدم آشنایی کامل با آن استفادهی صحیح و حرفهای از آن غیر ممکن است، اول اینکه امکان Encode کردن تصویر با چند شیوهی متفاوت در این فرمت هست اما بهطور معمول از شیوهی JFIF استفاده میشود. در این متد، اطلاعات رنگی RGB به YCbCr تبدیل میشوند، یعنی یک کانال لوما برای نمایش شدتدرخشندگی رنگها و دو کانال کروما، بعد برای فشردهسازی بیشتر حجم زیادی از اطلاعات کانالهای کروما کاسته میشود (که با توجه به اینکه چشم به تغییرات رنگها خیلی کمتر از تغییرات شدتنور حساس است برای ناظر عادی تاثیر چندانی ندارد)، بعد تصویر در بلوکهای ۸ در ۸ پیکسلی، از یک فیلتر DCT میگذرد (تبدیل گسستهی کوسینوسی) و بعد این بلوکها به همان شیوهای که لاباتر مثال زدم Quantize شده و بعد هم با الگوریتم Loss-Lessی که مشابه الگوریتم Huffman است فشرده میشود و ذخیره میشود. خروجی این فرآیند با یک فایل RGB خالص بسیار تفاوت دارد.
برای اطلاعات بیشتر اینها را ببینید:
کد:
http://www.w3.org/Graphics/JPEG/itu-t81.pdf
http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/part1/
بهطور خلاصه عرض کنم، مهمترین تفاوت همان پروسهی رسیدن از اطلاعات خام به تصویر RGB با انجام عملیاتی چون اِعمال محاسبات آماری Bayer Pattern و تبدیل فضای رنگی با استفاده از پارامترهای ورودی است. البته، همانطور که شما فرمودهاید در بسیاری از موارد استفاده از Raw ممکن است Overkill باشد، اما استفادهاز آن برای عکاسی که میداند قرار است کارش را روی کامپیوتر پردازش کند ضروری است مگر اینکه عواملی چون حجم فایلها یا سرعت پایین ذخیرهی آنها مُخِلِّ کار عکاسی شود.
در صورتی که قرار است کاری بهصورت حرفهای چاپ شود، آشنایی دقیق با مدل رنگی RGB، فضاهای رنگی، مفاهیمی چون Hue، Saturation، Lightness، Image Contrast، Image Sharpness و White Balance و محدودیتهای موجود در نمایش رنگها قبل از پردازش Raw لازم است.
ممنونم.
پ.ن.: الآن دیدم با پست جناب دلباز همزمان شد، توضیحات ایشون مثل همیشه جامع و مانع هستند.
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kakooch
سلام،
به نکات مختلفی میتوان اشاره کرد:...........
روزه تنكس مرا بشكست لیلی :biggrin:
مرسی كاوه عزیز از اطلاعات جامع و بی نقص شما .... دوست دارم لینك این پست شما رو به عنوان یكی از مطالب ارزنده سایت بزارم تو امضا خودم اگه با مقررات سایت مغایرت نداره بفرمایید تا اینكار انجام بشه ممنون
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
delbaz
خب
اما فایل Raw ای که از دوربین ما به دست میاد یک فایل ده بیتی است
و نسبت به فایل 8 بیتی دارای چهار برابر ( یعنی دو به توان دو برابر ) عمق رنگ بیشتره
هیچگونه عملیاتی روی اون صورت نگرفته ( نه نویز برداری و نه شارپ سازی ) و در نتیجه یک نوع فرمت Lossless به شمار میره و در نتیجه به راحتی میشه در مناطق بسیار روشن و بسیار تاریک مانور بیشتری روی عکس داد
استفاده از وایت بالانس اشتباه هم خودش مسئله ایه که در فرمت Raw این مورد رو نداریم
:::happy::::::happy::::::happy:::
دلباز از اطلاعات كامل شما هم ممنون و سپاس..... نتیجه اینكه اینجور استنباط شد استفاده از raw به صرفه ادیت به كسانی توصیه میشه كه مهارت كافی در ویرایش داشته باشند درسته؟
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
روزه تنكس مرا بشكست لیلی :biggrin:
مرسی كاوه عزیز از اطلاعات جامع و بی نقص شما .... دوست دارم لینك این پست شما رو به عنوان یكی از مطالب ارزنده سایت بزارم تو امضا خودم اگه با مقررات سایت مغایرت نداره بفرمایید تا اینكار انجام بشه ممنون
سلام
روزه تون قبول حق باشه جناب قشقایی!!! :cool:
امیدوارم از این حرف من دلخور نشید, ولی تنكس زدن چیزی از كسی كم نمیكند و برعكس....
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Mashhadi Vahid
سلام
روزه تون قبول حق باشه جناب قشقایی!!! :cool:
امیدوارم از این حرف من دلخور نشید, ولی تنكس زدن چیزی از كسی كم نمیكند و برعكس....
حق با شماست وحید ولی در یك دیدگاه ایدآل..... من همیشه دوست داشتم واسه هر كدوم از كارام یه استدلال منطقی داشته باشم . واسه منی كه حدود 1 الی 2 ماه عضو این سایت شدم این تنكس یه جورایی تو بحث های جناحی ارزیابی میشه (خودت هم بهش اشاره ای داشتی ) یه مقدار زمان نیازه تا دقیقا بشه فهمید منظور این تنكس چیه (مثلا : سلام حالت خوبه كم پیدایی.... 10 تا تنكس زیرش میخوره رو چه جوری میشه مقایسه كرد با یه عكس قشنگ از دلباز یا رضا خلیلی كه همین 10 تا تنكس رو دارن( چون کار زیباست) با نفرات متفاوت) . اینجا یه دنیای مجازی به حساب میاد زیاد مهم نیست ولی چه خوب میشد در این دنیای مجازی هم منطقی برخورد كنیم. منم تا این مفهوم تنكس رو بفهمم یواش یواش حساب دستم میاد كجا باید تنكس داد... ممنون
دوستان در مدیریت صلاح میدونید این پست من و وحید رو ببرید تو تاپیك بی ربط با ربط:redface: با اجازه داش وحید:cool:
قبل از اینكه اینكارو كنند خودمون بگیم سنگین تریمD:
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
با عرض سلام خدمت اساتید محترم
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ali_haghparast
1- 2-مشکلی که دارم اینه که برای تنظیم سرعت باید دو پارامتر "Value factor" و "Override shutter speed value" رو تنظیم کردم
من هم یه همچین مشكلی دارم در واقع من برای سرعت شاتر از تركیب دو واحد استفاده می كنم اما كماكان كمترین سرعت شاتر 15 و بیشترین هم همون 2500/1 هست كه بود
اما دیاف و ایزو درست كار می كنن كه دیاف هم تا 10 واقعی بنظر می رسه
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
delbaz
استفاده از سرعت یک ده هزارم با فلاش برام خیلی جالب بود . قبلا محدودیت 1/500 داشتیم
به آدرس زیر برید . هرچی بخواید میتونید پیدا کنید
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
دلباز جان
اگه محدودیتی برای استفاده از فلاش با سرعت شاتر بالای 500/1 نبود چرا این امكان رو رو هیچ دوربینی نگذاشتن ؟؟؟
بزار سوالمو اینطوری بپرسم وقتی می شه با استفاده از فلاش از سرعت یک ده هزارم بهره برد چرا دوربین این عملكرد رو محدود كرده ؟:::confused2::::)
راستی من فكر نمی كنم كه این هك كاملا برای دوربین بی ضرر باشه چون از وقتی هك رو نصب كردم عمر باطریم كمتر شده و وقتی زیاد با دوربین كار می كنم داغ می كنه احساس می كنم این هك از دوربین زیاد تر از اون چیزی كه در توانش هست كار می كشه از بعضی اسكریپت ها كه استفاده می كنه دوربین خاموش می شه حتی لنز هم جمع نمی شه وقتی از این(Tele-S-Macro.bas) اسكریپت استفاده می كنه لنز دوربین یه صدا می خوره و از حالت عادی بیشتر بیرون می یاد . ولی خب هركی خربزه می خوره پای لرزشم می شینه من كاملا از این هك راضی هستم و دوست دارم روز به روز پیشرفت كنه :::love2:::
با تشكر
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
یک پیشنهاد:
از دوستان خواهش میکنم اگر اسکریپت خوبی دارید که از کارکرد آن راضی هستید آنرا برای استفاده ی دیگران معرفی کنید .
با تشکر
پاسخ: آیا میتوان در S3 Is فرمت Raw داشت
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
alone
با عرض سلام خدمت اساتید محترم
من هم یه همچین مشكلی دارم در واقع من برای سرعت شاتر از تركیب دو واحد استفاده می كنم اما كماكان كمترین سرعت شاتر 15 و بیشترین هم همون 2500/1 هست كه بود
اما دیاف و ایزو درست كار می كنن كه دیاف هم تا 10 واقعی بنظر می رسه
...
راستی من فكر نمی كنم كه این هك كاملا برای دوربین بی ضرر باشه چون از وقتی هك رو نصب كردم عمر باطریم كمتر شده و وقتی زیاد با دوربین كار می كنم داغ می كنه احساس می كنم این هك از دوربین زیاد تر از اون چیزی كه در توانش هست كار می كشه از بعضی اسكریپت ها كه استفاده می كنه دوربین خاموش می شه حتی لنز هم جمع نمی شه وقتی از این(Tele-S-Macro.bas) اسكریپت استفاده می كنه لنز دوربین یه صدا می خوره و از حالت عادی بیشتر بیرون می یاد . ولی خب هركی خربزه می خوره پای لرزشم می شینه من كاملا از این هك راضی هستم و دوست دارم روز به روز پیشرفت كنه :::love2:::
با تشكر
اگه منظورتون اينه كه داخل LCD سرعت رو 15 يا 1/2500 ثانيه نشون ميده ، از اون نظر مشكلي نيست! شما براي امتحان سرعت رو بذاريد روي 30 ثانيه. ببينيد واقعا 30 ثانيه طول ميكشه تا عكس رو بگيره يا 15 ثانيه؟
در مورد مصرف بيشتر باتري هم كاملاً طبيعيه. چون اين هك امكانات زيادي داره و خيلي از اونها حتي وقتي توسط شما فعال نميشن هم باتري مصرف ميكنن (مثل Live Histogram) چون در حقيقت در پشت صحنه وقتي هك فعال ميشه تمام امكاناتش فعال هستن و حالا اگه شما يه گزينه رو استفاده نكنيد نرم افزار هك اون عمليات و محاسبات لازم رو انجام ميده اما توي خروجي تاثيري نميده. به همين علت بهتره كه تا جايي كه ممكنه از امكانات هك استفاده كنين :::big grin2:::
ولي من خودم توي اين مدتي كه از هك استفاده مي كنم اونچنان تغيير محسوسي توي مصرف باتري نديدم.