یعنی با فوکوس دستی ، صدای موتور و تار شدگی نخواهیم داشت ؟؟
Printable View
نیکون 5300 دوربین است که از سنسور جناب 7100 بهره برده و دوربین پیشرفته ای محسوب می شود و کاملاً جدید می باشد یک تجربه هم براتون بگم من با کنان 650 دی تو شب فیلم گرفتم البته با لنز 55 خودش و رو فوکوس خودکار که سر و صدای لنز هیچ! دائم در حال فوکوس بود و باعث محو شدن فیلم در تمام نقاط شد و در کل خراب کرد. ولی با نیکون 3100 خودم فیلم میگیرم در همان حالات کنان فیلم کوچکترین محوی از خو باقی نمی گذاره و کاملا با لنز 55 خودش بی صدا و نرم عمل میکنه که این دوربین جد 5300 محصوب میشه
سلام
از دوستانی که این دوربینو دارن ، کسی مود فیلم برداریشو با فوکوس 39 نقطه تست کرده ؟ تاثیری تو سرعت فوکوس کردن داره آیا ؟
در تمام دوربینهای DSLR موقع فیلمبرداری و live view سنسورهای اصلی دوربین غیر فعال میشن.(چون آینه بالا میره و نور مستقیما به سنسور میخوره) در این حالت دوربین d5300 از طریق سیستم Contrast detection کار فکوس رو انجام میده که چندان سریع نیست.
ولی در دوربنیهای جدید کنن مثل 650-700-100 و eosm از طریق سیستم Hybrid که روی سنسور تعبیه شده فکوس انجام میشه و همچنین دوربین های 70d و 7d mk2 از سیستم dual pixel استفاده میکنن که نسبت به سیستم قدیمی نیکن از دقت و سرعت عمل بالاتری برخورداره.
سلام
در هنگام فیلمبرداری ، فوکوس بصورت اتومات انجام نمیشه نمیدونم مشکل از کجا
ممنون میشم راهنمایی کنید، سوییچ فوکوس روی لنز هم در حالت فتو قرار دارد
دوربین بنده D5200 هست ولی به احتمال زیاد تنظیماتشون مشابه باشه.
در حالت live view و قبل از اینکه ضبط کردن رو شروع کنید دکمه (i) رو بزنید و میان گزینه ها گزینه Focus mode رو انتخاب کنید اون رو روی حالت Full-time-servo AF بزارید.
درضمن در این حالت باید به یاد داشته باشید که صدای فکوس که مربوط به لنز میشه در فیلم ضبط خواهد شد مگر اینکه از میکروفون اکسترنال استفاده کنید. همچنین سرعت عملکرد فکوس این دوربینها در حالت فیلمبرداری چندان دلچسب نیست و هنگام فکوس تصویر یکی دو بار تار میشه.
دوستان سلام من تازه 5300 گرفتم اما منوی فارسی نداره.
چیکار کنم ؟
ممنون از راهنماییتون.
خیر فکر میکنم هیچکدوم از DSLR های نیکون منوی فارسی ندارند البته نیکون سال گذشته برای تعدادی از دوربینهاش این امکان رو فراهم آورد که بین DSLR ها فقط D7100 این ویژگی رو داره مدلهای جدیدتر امسال رو خبر ندارم.
چاره ای ندارید باید با همین منوی انگلیسی بسازید به امید اینکه نیکون تصمیم بگیره تو آپدیت بعدیش منوی فارسی هم قرار بده که البته بعید به نظر میرسه.
پ ن: مثل اینکه تازگیا این مدل زیاد فروش داشته.:laugh4:
دوربینی که خریداری کردید مخصوص ژاپن ساخته شده و دو زبانه است متاسفانه قابلیت نصب هم ندارد
اگر برایتان مهم است با نمایندگی تماس بگیرید فریم ویر چند ملیتی باید نصب شود که ممکن است آنها بتوانند ولی خودتان نمی توانید نصب کنید
روی برچسب جعبه نگاه کنید ببینید کلمه refurbished درج شده ؟ و یا اینکه برچسب را با بارچسب دیگری مخدوش نکرده اند؟
دوست عزیز از توجه و راهنماییتون سپاسگزارم.
جعبه و محتویات رو با دقت نگاه کردم چیزی دستگیرم نشد.
شماره سریالهای جعبه و دوربین و کارت گارانتی هم درستن.
با نمایندگی تماس میگیرم.
ممنون.
بله حتما.
با گارانتی دیدنگار.
دوربین هم هیچ مشکلی نداره .
فقط داشتن منوی فارسی یه مزیت محسوب میشه.
دوستان سوالام شاید خنده دار باشه ولی میپرسم من هیستوگرام عکسمو از کجا ببینم تو دوربین
دوست عزیزم، اگه حافظم درست یاری کنه... وقتی شما از رو دوربین عکسهای گرفته شده رو نگاه میکنین، با یکبار دکمه جهت پایین ، نمودار هیستوگرام براتون نمایش داده میشه. نمودار اول مربوط به Brightness histogram و سه نمودار بعدی مربوط به RGB histograms هست. اگه اشتباه بود دوستان لطفا تذکر به بنده حقیر بدن.
در ضمن سوال پرسیدن و یادگرفتن، هیچ جاش خنده دار نیست. اینو از اساتید و دوستان با معرفت فروم یاد گرفتم :::love2:::
وارد منو شوید -> Playback Menu
سپس Playback Menu Information سپس هیستوگرام را تیک بزنید و فعال کنید. انگاه با زدن دکمه پایین کلید چهار جهته، هیستوگرام نمایش داده میشود.
سلام
راهنمی فارسی برای دوربین D5300 هست؟
از کجا میشه تهیه کرد ؟
با سلام
من بعد از مدتها تحقیق بالاخره دوربین نیکون D5300 رو با لنز 18-140 خریدم. اما یه سوال برام پیش اومده؛ در حین فیلم برداری، علی رغم اینکه لنز رو در حالت فوکوس اتومات گذاشتم، دوربین خودش فوکوس نمی کنه و حتما باید دکمه شاتر رو نصفه فشار بدم تا فوکوس کنه. به نظر دوستان مشکلی داره یا باید تنظیمات خاصی انجام بدم.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
درود
مود های M,A,S,P برای چیست ؟؟
و اینکه دو تا دکمه کنار لنز هست ، یکیش عکس فلاش رو داره ، یکی دیگ fn
کاربرد اینا برای چیه ؟؟
دوستان ببخشید اگه جای درستی سوال رو مطرح نمیکنم
توی حالت M دیافراگم رو با گردونه جلو تعیین میکنن ولی این دوربین گردونه جلو نداره و عقبم فقط شاتر رو تعیین میکنه. دیافراگم رو با چی تعیین کنم؟
ممنون دوست عزیز . درست شد (خودم کل دکمه ها از جمله اونو تست کردم ولی وانقدر سریع زده بودم متوجه نشده بودم داره تغییرش میده :::whistling::: )
اولین DSLRمه، امروز دستم رسیده فعلا تنها مشکلم این بود فکر نمیکردم اینقدر ساده باشه.از همه شنیده بودم نیکون پیچیدست ولی اصلا اینطور نیست. (البته چندین سال بریج داشتم)
سلام
ببخشید دو تا سوال فنی داشتم
1.تمیز کردن سنسور که توسط خود دوربین در زمان خاموش کردن یا روشن کردن انجام می شه روشن باشه بهتره؟یا خاموش کنم؟
2.در زمان های بین دوشات که از دوربین استفاده نمی شه مثل زمان کوهنوردی که ممکنه هر 2 تا 3 دقیقه به عکس گرفتن نیاز بشه بهتره دوربین خاموش بشه ؟یا در حالت روشن باشه؟(از نظر مصرف باطری و عمر دوربین)
سلام دوستان
من دو روز هست به جمع 5300 پیوستم
سوال که زیاد دارم اما اول ببینم این تاپیک چقدر فعال هست
دفترچه فارسی دوربین رو کسی نداره؟
تمیزکننده سنسور روشن باشد بهتر است هرچند عملکردش شاید چیزی حدود 10درصد باشد اما روشن بودنش بهتر است
روشن بودن دوربین در صورت خاموش بودن ال سی دی و لایوویو هیچ مشکلی ندارد ، معمولا خودم در برنامه های طبیعت گردی دوربین را اول برنامه روشن میکنم و آخر برنامه خاموش! ضمن اینکه اگر مدت زمان مشخصی با دوربین کار نکنید دوربین Sleep میشود و مصرفش در این حالت بسیار کم است.
دوستان زحمت میکشید یه عکس با نور داخلی خونه بدون فلش بندازید بهم بدید تا ببینم
میخوام مقدار نویز و کیفیت عکس رو با عکسای داخلی خودم مقایسه کنم
دوستان من روی این دوربین چطور جبران نور دهی انجام بدم؟(اون نوار که 0.3 و 0.7 و1 و... داره چطور بالانس میشه) اون دکمه جبران نور دهی رو میزنم فقط دیافراگم رو تغییر میده! دکمه دیگه ای مربوط به اون نواره یا چی؟!
رو چه مودی هستید احتمالا رو مود اولویت شاتر هستید که جبران نوردهی فقط رو دیافراگم تاثیر میزاره
سلام به اعضای گرامی!
برای اولین بار باتری دوربین رو شارژ کردم. تو دفترچه نوشته حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه برای شارژ زمان میبره. یادم رفته بود این زمان رو چک کنم و تقریبا یک ساعت بیشتر تو شارژ بوده.
برای اولین بار با تنظیمات پیش فرض در حالتهای مختلف و بیشتر در اتومات عکس گرفتم و فلاش رو هم در حدود بیست بار استفاده کردم.
بر خلاف انتظارم، نشانگر مقدار باتری خیلی زود کم و قرمز شد و کلا تعداد عکسها فکر نکنم حتی به پنجاه تا رسید. البته برای تست تنظیمات مختلف و اشنایی با منوی دوربین و بررسی نویز عکسها ، شاید مجموعا حدود دو ساعت از نمایشگر روشن استفاده کردم.
به نظر شما این مقدار شارژ و استفاده سوال برانگیز نیست؟
حدس می زنید مشکل چی باشه؟
با تشکر و آرزوی سلامتی!
سلام
یک مقداری غیر عادی هست اما مهم نیست. بعد از چند بار شارژ باطری به حداکثر ظرفیت خودش میرسه.
چند نکته رو رعایت کنید :
- باطری رو بلافاصله پس از جدا کردن از شارژر و برق در دوربین نگذارید و استفاده نکنید.
- در مواقعی که با دوربین کار نمی کنید باطری رو از دوربین خارج کنید.
- نگذارید باطری بیش از حد خالی بشه و در اولین فرصت پس از دیدن اخطار اون رو شارژ کنید.
- برای دوام بیشتر باطری , اگر با gps یا wifi کار نمی کنید اونها رو خاموش کنید و از Live View هم کمتر استفاده کنید.
خب فکر میکنم رو مد منوال خیلی هم نیازی به جبران نور دهی نداشته باشید دوربین با توجه به نوع نورسنجی بهتون میگه چه زمانی نور مناسبه حالا اگر میخواید عکستون یک گام نوردهی کمتر داشته باشه به انتخاب خودتون سرعت شاتر یا اندازه دیاف رو تغییر میدید و میبینید که رو نور سنج یک گام کم نورتر نشون میده
جبران نوردهی بیشتر برای حالت های P A S استفاده میشه چون شما تو این حالت ها فقط اختیار تغییر یکی از متغیر های شاتر یا دیاف رو دارید و یا در حالت پی اصلا امکان کنترل ندارید با جبران نوردهی به دوربین میگید میخواید عکستون از استاندارد کم نور تر یا پر نور تر باشه
همونطور که دوستمون گفتن 50 تا عکس و 20 تا فلاش یکم کمه!! اما به نظر من دو ساعت روشن بودن ال سی دی دوربین و کار باهاش هم یکم زیاده در کل به نظرم ال سی دی خیلی بیشتر از اونی که فکر میکنید باتری مصرف میکنه احتمالا بعد از یک یا دوبار شارژ و استفاده از باتری بتونید تست بگیرید آیا باتری تعداد شات استاندارد این دوربین رو تامین میکنه یا نه و البته به یاد داشته باشید تعداد شاتی که کارخونه اعلام میکنه فقط شامل نور سنجی فکوس و عکس گرفتن بدون وقفه مثلما اونها بازبینی بعد هر عکس و لایو ویو و زمان کادر بندی رو در نظر نمیگیرن
سلام
راستش منم چند ماهی هست که این دوربین رو گرفتم و دارم از عکاسی با اون لذت میبرم
بار اولی که باطریمو شارژ کردم تقریبا همینطور بود
با تعداد خیلی کمی عکس ، حدود 150 تا ، چشمک زن شد
اما الان بعد از حدودا 6 بار شارژ جوری شده که توی سه تا مهمونی حدود 350 تا عکس گرفتم که اقلا 200 تاش با فلش بوده هنوز سه خط باطریش کامله
فکر کردم شاید تجربه من دغدغه شمارو کمتر کنه
اما یه چیز دیگه ای که میخواستم بگم اینه که در تایید فرمایش دوستان تعداد شات زده شده ملاک نیست
چون تعداد دفعاتی که ما روی سوژه فکوس میکنیم بدون اینکه شات بزنیم ، بخصوص برای تازه کارها مثل من ، خیلی زیاده ، که هرکدوم اونا تقریبا به اندازه یه شات باطری میگیره
(مصرف باطری موتور فوکوس و سیستم لرزه گیر و سیستم فوکوس و نور سنجی و غیره و غیره)
و از همه اینا بیشتر مصرف باطری صفحه نمایشه که توی کلنجارهای اولیه عکاس و دوربین حرف اول رو میزنه و کم بودن بیش از حد تعداد شات شما به عقیده من هم ناشی از همین میتونه باشه
امیدوارم باطری دوربین شماهم مثل مال من جون بگیره و هیچوقت حین عکاسی لنگ باطری نشین
موفق باشین
باز هم سلام!
تشکر می کنم از عزیزانی که با تجربه هاشون باعث دلگرمی بنده شدند. اگه تمایل به استفاده از نرم افزار wireless mobile utility دارید میتونید در " ایران اپس" جستجو و نصب کنید.
البته این برنامه رو نصب کردم ولی هنوز راه اندازی و امتحانش نکردم.
با آرزوی سلامتی!
سلام!
از بین اعضای گرامی کسی با نمودار هیستوگرام این دوربین کار کرده؟
تو منوها تیک مربوط به هیستوگرام رو زدم، ولی باز هم نمودارش ظاهر نمیشه!
متاسفانه تو دفترچه راهنما هم اشاره ای نکرده.
مثل همیشه؛ با آرزوی سلامتی!
وقتی تیک را فعال کردید، عکس گرفته شده را play کنید و سپس با فشار دادن دکمه پایین دکمه چهارجهته ، هیستوگرام عکس گرفتهشده نمایش دادهمیشود.
سلام
دوستان چند تا سوال دارم
1. مود عکسبرداری اتوماتیک دوربینم توی نور داخلی (بدون نور لامپ) فکوس خوبی نداره، کمی هم نویز داره اما روی مود P عکس ها بهتر میشن. مود اتوماتیک کلا همین قدر ضعیف هستش؟
2. وقتی من از چشمی عکاسی میکنم (مود اتوماتیک) موقع فوکوس خود لنز روی یک جای سوژه فوکوس میکنه اما وقتی لایو ویو فکوس میکنم فوکوس مرکزی هستش. چرا این تفاوت وجود داره؟
3. توی دوربین های کامپکت موقع فوکوس همزمان روی چند نقطه فکوس میکرد اما توی این دوربین فقط یک نقطه اس.
4. مهم ترین مشکلی که من با فوکوس دارم اینه که وقتی از شخص عکسبرداری میکنم و عکسایب پرتره هست فکوس مثلا روی یک نقطه مثل دماغ یا نوک مو انجام بگیره باقی اعضای چهره به نسبتی که از نقطع فکوس دور میشن فولو میشه، چیکار میتونم بکنم زمانی که عکس از بسته صورت گرفته میشه و کل چهارچوب صورت توس کادر هست وقتی روی یک عضو صورت فوکوس میکنه باقی اعصای صورت مات نشن و در کل صورت تصویر شارپی داشته باشیم؟
5. این مشکل 4 توی همه سبک های عکاسی دارم، مثلا از یه گل میخوام عکس بگیرم فقط رو یه نقطع که فوکوس شده تصویر شارپ هست و باقی جاها مات میفته، چطور میتونم عمث عکس هامو زیاد کنم؟
درود،
1. دوست عزیز تا جایی که امکان داره در مد اتوماتیک عکاسی نکنید به جای اون در مد P عکاسی کنید.
2. در حالت لایو ویو شما به نقاط فوکوس دسترسی ندارید و با یه کادر مستطیل شکل طرف هستید که می تونید جای اون رو در کادر با کلیدهای چهار جهته تغیر بدید تا فوکوس روی اون ناحیه انجام بشه.
3و4. مشکل شما بر می گرده به استفاده از حالت فوکوس نقطه ای یا AF-S که در این حالت دوربین فقط بر روی یک نقطه فوکوس می کنه. شما باید از حالت فوکوس اتوماتیک
یا AF-A استفاده کنید که در اون می تونید تعداد نقاط فوکوس رو تعیین کنید.
5. عمق میدان به چهار عامل، فاصله کانونی لنز، قطر سنسور، فاصله سنسور از سوژه و میزان گشودگی دیافراگم ارتباط داره.
هر چقدر قطر سنسور بزرگتر( دوربین فول فریم)، فاصله سوژه از سنسور کمتر، فاصله کانونی لنز بلندتر و دیافراگم بازتر باشه، عمق میدان کمتری خواهید داشت.
دوستان دی 5300 دوربین بهتریه یا دی 90؟
یکی از اشنایان دی 90 داره بتنظرم تصاویرش از دی 5300 من بهتره
البته لنز اون 105 هست و لنز من 140. احتمالش هست بخاطر تفاوت لنز ها باشه؟
مزیت اصلی D90 نسبت به D5300 مستحکم تر بودن و داشتن موتور فوکوس داخلی اون هست وگر D90 که سال 2008 تولید شده از لحاظ تعداد نقاط فوکوس ، کم نویز تر بودن در ایزو های بالا ، فیلم برداری ، مگاپیکسل بالا ، پردازنده قوی ، مانیتور با کیفیت ، دینامیک رنج بالا و .... بسیار ضعیف تر از D5300 هست ...
دوستان راجب به تایم لپ این دوربین توضیحی دارین بدید ؟ (من دوربینم همراهم نیست متاسفانه و تازه خریدمش.در حد آشنایی می خواستم بدونم).دسترسیش از کجاست و اعمالش چطوره و خروجی به چه صورته؟
سلام
ببخشید سوال اماتوری می پرسم
زمانی می خواهیم از رینگ فوکس لنز استفاده کنیم باید لنز رو حالت M بزاریم؟
یا زمانی که دکمه شاتر را نیمه فشار داده ایم می توان از رینگ فوکس استفاده کرد؟
دکمه AE-L AF-l چه کاری انجام می دهد؟
درود،
دوست عزیز در صورت استفاده از فوکوس دستی، اول مد فوکوس رو در حالت M قرار میدید و فوکوس می کنید و بعد دکمه شاتر رو تا نیمه فشار میدید تا نور سنجی انجام بشه. با فشردن دکمه شاتر تا آخر، عکس گرفته میشه.
AE-L و AF-L که مخفف Auto Exposure- Lock و Auto Focus-Lock هستند، برای قفل فوکوس و قفل نورسنجی به کار می روند. با نگه داشتن این دکمه و سپس فشردن شاتر تا نیمه عمل فوکوس و نور سنجی یکبار برای صحنه مورد نظر انجام میشه. حال اگه ترکیب بندی و کادرتون رو عوض کنید در حالیکه هنوز انگشتتون روی دکمه مذکور هست، اگه شاتر رو تا نیمه فشار بدید دیگه عملیات نور سنجی و فوکوس انجام نمیشه و فوکوس و نورسنجی صحنه قبلی برای صحنه جدید اعمال خواهد شد.
البته این دکمه روی بدنه های D7XXX قابلیت customize شدن داره برای بدنه شما رو اطلاع ندارم. در این صورت میشه تعریف کرد که فقط نور سنجی قفل بشه یا فقط فوکوس یا هر دو.
دوست عزیز بهترین راه برای عکاسی تایم لپس و موارد مشابه، استفاده از ریموت هاست. هر چند که خود دوربین هم این قابلیت رو داره اما با محدودیتهایی روبرو هستید.
منوی shooting --> Interval Timer Shooting رو انتخاب می کنید.
فایل پیوست 70000
شکل گویای همه چیز هست و حتما خودتون تست کنید تا کاملا نحوه عملکردشو درک کنید.
برای Start Time می تونید تعریف کنید که سر فلان ساعت شروع کنه یا می تونید با انتخاب Start Now، در لحظه فعلی شروع کنید.
Number of times تعداد عکسهایی هست که قراره گرفته بشه و interval هم زمان بین هر دو شات هست. به عنوان مثال اگه interval رو 5 ثانیه انتخاب کنید، دوربین بین هر شات، 5 ثانیه صبر میکنه و سپس عکس بعدی رو می گیره. این موضوع با سرعت کارت حافظه و همچنین بافر دوربین در ارتباط مستقیمه. باید ببینید چند ثانیه طول می کشه تا عملیات نوشتن هر شات روی کارت حافظه تکمیل بشه که با روشن و خاموش شدن چراغ خواندن کارت حافظه روی دوربین میشه فهمید، اگه interval رو کمتر از مقدار فوق بدید، تعدادی از شاتهاتون ثبت نخواهد شد!!!!!!
لازم به ذکره ماکزیمم زمان نوردهی برای عکاسی با این مد 30 ثانیه هست و نمی تونید از سرعت شاتر Bulb استفاده کنید اما در صورت استفاده از ریموت قادر به استفاده از Bulb می باشید.
موفق باشید.
لنز هایی که این امکان رو دارند از روی کلید فکوس اونها قابل تشخیص هستند، به این صورت که وضعیت های M و A/M رو دارند که در وضعیت A/M (یا M-A یا A-M) فکوس اتوماتیک و منوال هردو امکان پذیره و برحسب اینکه کدوم اول نوشته شده، اولویت با اونه
ممنون از دوستان و اساتید بخصوص ata_m3 بابت پاسخ مفصل و خوبشون.
دو سوال در مورد فوکوس داشتم:
- چطور می تونم فوکوس دستی مطمئنی داشته باشم چون حقیقتا ویزور خیلی کوچیکه و نمیشه به قطع مطمئن بود که 100% فوکوس درستی انجام شده.
- درحال حاضر لنز کیت vr II 18-55 رو دارم(که در رده قیمت خودش خیلی تعریفشو میکنن) ولی به شخصه اصلا از فوکوس اتوماتش راضی نیستم (من همیشه عکس هامو از لحاظ فوکوس و کیفیت در 100% کراپ تست میکنم) انتظارم خیلی بیشتر از این بود گاها پرتره های یکی دو متری رو هم خیلی خوب فوکوس نمیکنه (شاید بشه با کمی اغراق گفت سوپر زوم بریج سایبرشات سونی م فوکوسش دقیقتره). واسه شماهم حتی با لنز های دیگه اینطور هست؟ آیا لنز های فیکس و پرایم در فوکوس عملکرد بهتری دارند؟
سلام!
مطمینم که دوستان با تجربه به زودی پاسخ کامل رو به سوال شما خواهند داد. من هم مدتیه این دوربین رو گرفتم. اگه تا حالا از سی دی معرفی این دوربین که همراهش هست استفاده نکردید، حتما نگاهی بهش بیندازید. چون خیلی کاملتر از دفترچه است.
البته من با لنز 18-140 دارم و مشکلی هم نداره. بعید میدونم که شما هم مشکل خاصی داشته باشید. فقط باید با منوهاش و انواع سیستم فوکوسش و تفاوت اونها کلنجار برید. تو سی دی هم حالتهای مختلف رو توضیح داده.
موفق باشید.
دوست عزیز هنگام فوکوس، چه در حالت دستی و چه در حالت اتومات، در گوشه پایینی سمت چپ ویزور، یه علامت دایره ظاهر میشه که نشان از فوکوس بودن سوژه داره، یه این ترتیب می تونید مطمون بشید که فوکوستون دقیقه.
برای تست اینکه فوکوس لنرتون مشکلی نداره، حالت فوکوس رو تو جالت دستی بذارید و با چرخوندن رینگ فوکوس و اطمینان از روشن شدن چراغ دایره ای در گوشه سمت چپ ویزور، عکستون رو بگیرید. اگه سوژه کاملا در فوکوس بود که مشکلی وجود نداره، اما اگه تو فوکوس نیود، لنزتون نیاز به میکرو ادجاسمنت داره که نشان از این داره که لنزتون یا back focus داره یا front focus.
این دوربین اتوفکوس خوبی داره من که تا حالا با D5200 خودم مشکلی نداشتم. باید بیشتر بررسی کنید شاید لنز یا بدنتون مشکلی داشته باشه. برای تست با دوربین و سوژه ثابت و از نقطه مرکزی استفاده کنید اگر باز هم فکوس مشکل داشت یقین داشته باشید که دوربینتون مشکل داره. یک بار هم با live view این کار رو انجام بدین چون در این حالت تقریبا خطای فکوس وجود نداره.
دوربینهای نیکون برای سهولت در فکوس دستی به Rangefinder یا فاصله یاب دیجیتال مجهز شدن. میتونید از داخل تنظیمات این گزینه رو فعال کنید. بعد از فعال کردن رنجفایندر و زدن کلید M روی لنز نمودار فکوس جایگزین نمودار نوردهی داخل ویزور میشه و با کمک اون به راحتی میتونید فکوس دستی دقیق انجام بدین. ضمن اینکه همون چراغ تایید فکوس هم خودش کمک بزرگیه.
Set MENU > CUSTOM > a3 Rangefinder > ON
مجددا ممنون از پاسخ های خوب همگی.
به اون چراغ سبز اعتماد نداشتم که بعد از فرمایشات ata_m3 عزیز و تست در حالت دستی دیدم دقیق عمل میکنه و دقت بهش توی مد دستی کمک قابل اعتمادیه
s.m.h.m شما چه مودی از فوکوس رو برای دامنه فوکوس بیشتر مناسب دیدی ؟ (جدا از مباحث عمق میدان)
Rangefinder عالی بود ممنون از شما mostafa_1366 عزیز (االبته برای من توی بخش a4بود نه a3)
اما یه تست کردم که نتیجه و مشکلاتم رو رو توی پست بعدی میزارم
من یه شی رو با کنتراست قابل تفکیک از پس زمینه و با فاصله حدود یک متر قرار دادم و با یک مشخصات ثابت در دو مود فوکوس دستی و اتو عکس برداری کردم.
فوکوس اتو بازم نتیجه خوبی بهم نداد ولی طبق فرمایش دوستمون( ata_m3 )در مود دستی و با اعتماد به چراغ سبز عکسم قابل قبول شد عکس هارو ضمیمه میکنم (کراپ شده و کامپرس شده که سریع مشاهده کنید) حالا سوالم اینه مگه فوکوس 39 نقطه ای نیستش چرا توی مود اتو فقط نقاط کمی فوکوس شده ولی با همون عمق میدان توی دستی فوکوس بهتره ؟ (احساس میکنم مود فوکوسم درست نیست .مود رو از زمان خرید تغییر ندادم)
مود فوکوس اتو (به خودکار صورتی دقت کنید)
http://irphoto.ir/uploads/thumbs/14354926331.jpg
مود دستی
http://irphoto.ir/uploads/thumbs/14354926332.jpg