سنسورهاي APS-H ؛ مزايا و معايب
با سلام
همه میدونیم که دنیای دیجیتال به سرعت رو به پیشرفته و رقابت کمپانیهای مختلف بسیار تنگاتنگ من اگه جای برنامه ریزهای نیکون بودم به خاطر به خطر افتادن جایگاه d300s از قابلیتهای جایگزین d90 کم نمیکردم بلکه خلا سنسور های بسیار مناسب aps-h (که از آرزوهای منه) را در تقابل با(1d Mk 4) در جایگزین d300s استفاده میکردم . جا برای پیشرفت زیاده...
پاسخ : پاسخ: شايعات يا واقعيات
چه ویژگی خاصی در APS-H میبینید که میگویید خلا آن در برند نیکون وجود دارد؟
من جای کانن بودم این رده سنسورها را حذف میکردم و همچون نیکون برای عکاسان خبری سنسورهای فول فریم میساختم!
پاسخ : پاسخ: شايعات يا واقعيات
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
چه ویژگی خاصی در APS-H میبینید که میگویید خلا آن در برند نیکون وجود دارد؟
من جای کانن بودم این رده سنسورها را حذف میکردم و همچون نیکون برای عکاسان خبری سنسورهای فول فریم میساختم!
با سلام و عرض ادب
تنوع در انتخاب همیشه مقبوله و دست مشتری رو تو انتخاب باز میگذاره
و واید مناسبتر(بیشتر) و نویز کمتر با تراکم پیکسل برابرنسبت به سنسور های aps-c و همچنین تله مناسبتر (بیشتر) و قیمت ارزانتر نسبت به سنسور های فول فریم را از مزیت های سنسور های aps-h میدونم
وهمچنین اختلاف قیمت دوربین های فول فریم و کراپدار خیلی زیاده در صورتی که در انتخاب لنز دست آدم بازتره و از هر رنج و با هر کیفیت و قیمتی در بازار موجوده و به نظر بنده وجود بادی های با این سنسور میتونه شیب تند نمودار اختلاف قیمت بین فول فریم ها و کراپدارها رو کم بکنه.
با تشکر
پاسخ : پاسخ: شايعات يا واقعيات
نقل قول:
وهمچنین اختلاف قیمت دوربین های فول فریم و کراپدار خیلی زیاده در صورتی که در انتخاب لنز دست آدم بازتره و از هر رنج و با هر کیفیت و قیمتی در بازار موجوده و به نظر بنده وجود بادی های با این سنسور میتونه شیب تند نمودار اختلاف قیمت بین فول فریم ها و کراپدارها رو کم بکنه.
مگه قیمت aps-h های کنون کم است؟ نیکون اولاً این کار نمی کند.چون خودش سنسور ساز نیست. دوماً اگر موجودی مانند سری 1دی کنون خلق کند یقین بدانید از دی700 گرانتر خواهد بود.
پاسخ : پاسخ: شايعات يا واقعيات
نقل قول:
و واید مناسبتر(بیشتر) و نویز کمتر با تراکم پیکسل برابرنسبت به سنسور های aps-c و همچنین تله مناسبتر (بیشتر) و قیمت ارزانتر نسبت به سنسور های فول فریم را از مزیت های سنسور های aps-h میدونم
وهمچنین اختلاف قیمت دوربین های فول فریم و کراپدار خیلی زیاده در صورتی که در انتخاب لنز دست آدم بازتره و از هر رنج و با هر کیفیت و قیمتی در بازار موجوده و به نظر بنده وجود بادی های با این سنسور میتونه شیب تند نمودار اختلاف قیمت بین فول فریم ها و کراپدارها رو کم بکنه.
کراپ ۱.۳ نسبت به کراپ ۱.۶ و یا ۱.۵ واید بیشتر دارد اما تله کمتر دارد! این به آن در!
در دوربینهای کراپ ۱.۶ و یا ۱.۵ میتوانید از لنزهای مخصوص این برشها استفاده کنید ولی برای کراپ ۱.۳ هیچ لنزی ساخته نشده و گمان هم نکنم ساخته شود. (پس مجبور خواهید بود از تمامی لنزهای فول فریم استفاده کنید و هزینه زیادی هم اندازه دوربینهای فول فریم تحمل کنید)
اما تفاوت قیمت این دوربینها با فول فریمها:
Canon EOS 1D Mark IV
US: $4999
Nikon D3S
US: $5199
(قیمتها رو از ریویوی مربوط به دوربین Canon EOS 1D Mark IV سایت dpreview برداشتم. حتما قیمتها تغییراتی کرده ولی احتمالا نسبتها خیلی فرقی نکرده باشد.)
خوب اختلاف به نظر شما چشمگیر است؟
به عنوان عکاس اگر مثلا برند کانن دوربین فول فریم ۵۲۰۰ دلاری و دوربینی با کراپ ۱.۳ با همان مشخصات و مگاپیکسل و ... با قیمت ۵۰۰۰۰ دلار بفروشد کدام یک را انتخاب میکنید؟
حالا اگر شما مدیر کمپانی نیکون باشید و دوربین ۵۲۰۰ دلاری دارید دوربین ۵۰۰۰ دلاری با سنسور ۱.۳ تولید میکنید؟
باز هم امیدوارم مارک ۴ آخرین نسل از دوربینهای برش ۱.۳ باشد و کانن هم دوربینهای خبری فول فریم تولید کند.
پاسخ : پاسخ: شايعات يا واقعيات
نقل قول:
اما همچنان معتقدم اگر بنا بر کراپدار بودن و تله بیشتر باشد , خب کراپ 1.6 که خیلی بهتر است , اگر هم بنا بر کیفیت و این حرفا باشد , فول فریم .....
خوب من معتقدم چیزی بین این دو(فول فریم و کراپ 1.6) میتواند هم رنج تله را افزاش و هم کیفیت را به فول فریم نزدیکتر کند.
نقل قول:
حالا اگر شما کراپ 1.3 را اقتصادی و کاربردی و معقول میدانی , خب بحثی نیست , هر کسی نظر خودش را دارد
من هم با گفته شما موافق هستم!هر کس با دلایل و نیازهای خود دست به انتخاب می زند.
فکر میکنم دلایل تولید کردن و یا تولید نکردن یک سنسور توسط نیکون را فقط خود کارخانه بتواند با این قطعیت اعلام بفرماید.(مگر اینکه دوستان روابطی با کارخانه داشته باشند که ما از آن بی خبر باشیم)
و همنطور اعلام نظر قطعی در مورد سیاستهای تولید کنون و عقل خریدارن آن!!
پاسخ : سنسورهاي APS-H ؛ مزايا و معايب
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
من رفوزه این کلاس و ۸ سال است درحال درجا زدن اما واقعا گمان میکنید با یک ۱۶-۳۵ و یک ۲۴-۱۰۵ میشود کار همان ۲۴-۷۰ و ۷۰-۲۰۰ ۲.۸ را کرد؟
حالا مشکل دیافراگم ۴ لنز ۲۴-۱۰۵ به جای خود. تفاوت ۱۰۵ تا ۲۰۰ مم چگونه برطرف خواهد شد؟ شما با ۱۰۵ مم دارید عکاسی میکنید. بخشی را سنسور میبرد بخشی دیگر را هم شما! بله دوربین ما باشد هزار مگاپیکسل ولی این عکس دیگریست. عمق میدان متفاوتی دارد و به هیچ شکلی همان عکس نیست.
میشود اما به چه قیمتی؟
سلام:
اعتقاد من بر آنست تجربه و مهارت یک عکاس غالب بر هر پیشفرضی است. من بدترین شرایط را در نظر گرفتم یعنی سعی کردم این فرض را بپذیرم حتما استفاده از 7024 بهمراه 200-70 یک اجبار است. وگرنه خیلی ها هستند با همین کراپ و عکاس هم هستند یا برای آژانس های معتبر هم کار میکنند . فرض بر آنست حتما بر استفاده از 2 لنز اصرار داشته باشیم آنهم در همان شرایط پیشفرض شما . و فرض هم بر آن بوده که هیچ وقت عکسی روی سنسور فول فریم خبری کراپ نشده و قرار بر آنست از حداکثر رزولوشن موثر استفاده شود
یک مثال: اگر عکاسی ورزشی را جزوی از عکاسی خبری بدانیم جاییکه لنز 400 میلیمتر میباید روی دوربین باشد بنظرتان یک عکاس نمای نزدیک چگونه عکاسی خواهد کرد. لنز را تعویض میکند؟ از بادی دوم استفاده میکند یا لنز 400-24 روی دیافراگم 2.8 هم وجود دارد؟ پس بناچار استفاده از دو دوربین در شرایطی خاص و یا حتی المقدور تعویض لنز یک اجبار است.
پیش تر هم عرض شد هر ابزاری نقاط ضعف و قوتی دارد و میتوان" یا یک عکاس باید" بتواند لجام این ابزار را در راستای مقاصد خویش بکار گیرد. اینکه صرفا ارنجمنت دیافراگم 2.8 از 200 الی 24 روی فول فریم برای ثبت های خبری یک باید است من اینگونه فکر نمیکنم.
چون با همین پیشفرض میتوان ارنجمنت لنزهای 200-الی 24 لنزهای دیافراگم 2.8 روی دوربینی با کراپ 1.3 را معادلی از 31 الی 260 روی دیافراگم 2.8 با دو لنز در نظر گرفت که برای دوربین قطع فول فریم با بیش از 2 لنز میتوان به آن رسید حال آنکه آن 7 میلیمتر واید بهتر است یا 60 میلیمتر سوپر تله روی دیافراگم 2.8 اطمینان داشته باشید جواب محکمی برای آن نیست چون تجربه و نیاز یک عکاس در این خصوص عامل تعیین کننده ای خواهد بود. یا تعویض لنز در محدوده 70 بهتر است یا در محدوده 90 میباید نیاز را دانست ( و متعاقبا لنزهای دیگری در این مجموعه ) این موارد همه با قبول فرض شما بر محدودیت استفاده از یک دوربین است. وگرنه استفاده از 2 بادی در بسیاری موارد نیاز خواهد بود یا اینگونه بنظر می آید.
یا حالتی دیگر
اگر فرض کنیم روی محدوده 24 میلیمتر واقعی تا 260 نیاز به 3 لنز روی کراپ 1.3 و فول فریم خواهد بود تعویض یک لنز سوپرتله راحت است ( اجبارا برای فول فریم لنز 300 میلیمتر دیافراگم 2.8 در نظر گرفته شود ) یا یک لنز 35-16 دیافراگم 2.8 ؟ فرض میکنیم نیاز به دیافراگم 2.8 استفاده از کانورتر را محدود میکند
میبینید که ساعت ها میتوان روی این موضوع بحث کرد و ارنج منت های متفاوتی پیش نهاد داد که هیچ کدام مطلقا درست نخواهد بود و نیاز یک عکاس و تجربه و عملکرد آن در این خصوص بسیار تعیین کننده است
به هر شکل کارخانه ها برای سلیقه های متفاوتی محصولاتی تولید میکنند و به سختی بتوان به این صراحت این کراپ را مردود دانست. هر چند ممکن است مدتی دیگر کارخانه کانن به این نتیجه برسد که باید این کراپ را حذف کند، شاید هم نه! شاید هم کارخانه های دیگر اقدام به تولید محصول خاصی با کاربرد خود داشته باشند. اما عکاسی کماکان پابرجاست با سلیقه و کاربرد های گوناگون :)
موفق باشید
پاسخ : سنسورهاي APS-H ؛ مزايا و معايب
دیگه شیطنت نمیکنم چون به قول جناب قشقایی ساعتها میشه با این ارنجمنتها ور رفت.
امیدوارم همه قانع شده باشیم!و یا حداقل چیزی نگفته نمانده باشد. سلیقهها هم محفوظ.