سلام خدمت دوستان گرامی.اگه ممكنه درباره محدوده دیافراگم منو راهنمایی كنید.برای یك دوربین slr like محدوده دیافراگم كم باشه بهتره یا زیااد؟اصلا بهش میگن كم و زیاد یا بالا و پایین؟از راهنماییتون متشكرم
Printable View
سلام خدمت دوستان گرامی.اگه ممكنه درباره محدوده دیافراگم منو راهنمایی كنید.برای یك دوربین slr like محدوده دیافراگم كم باشه بهتره یا زیااد؟اصلا بهش میگن كم و زیاد یا بالا و پایین؟از راهنماییتون متشكرم
بحث خوب یا بد نیست دوست عزیز.در واقع مسئله نیاز است.(ساخته مجید مجیدی:::confused2:::)
اصطلاح مرسوم دیاف باز یا بسته است. در دوربینی با همحدوده 2.8 تا 8 به 2.8 دیاف باز میگن و به اف8 و درواقع
f/8 دیاف بسته.
اگر دقیقا تفاوت این عملکرد انها را نمی دانید ، مسئله به عمق میدان بر میگردد.در اف2 عمق میدان کم است و
سوژه مورد فوکوس از زمینه خود جدا شده و تصویر پشت سوژه مات یا بلور میشود.
اما در اف 8 یا کلا دیافهای بسته تر عمق میدان افزایش می یابد وتصویر پشت واضح تر میگردد.
بنا براین شما بته به ضرورت میتوانید انتخاب کنید.البته دیافهای باز همواره قابلیتهای گرانتری هستند و اکثرا
هنری تر به نظر میرسند. به علاوه توان نورگیری بیشتر و فوکوس سریعتر.
در slr lik به جز در حالت ماکرو وحالت فاصله زیاد سوژه و پس زمینه در زوم ، به علت سنسور کوچک شما نمی توانید عمق میدان کم ایجاد کنید.و slr با لنز های نسبتا گران لازم است که گاهی قیمت لنز تنها ، به 15 برابر قیمت یک دوربین slr lik مثل fz18 میرسد. البته آخرش رو گفتم مگرنه زیر 1 تومن هم پیدا میشه.
البته در مورد Sony DSC-F717 با لنز190-38 با محدوده F2.0 - F2.4 و سنسور 5 مگاپیکسل 3/2 نمیدونم واقعا عمق کم میده یا نه.لطفا اگه کسی میدونه بگه.
این بخش را مطالعه کنید:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...epth_of_field/
سلام
فكر كنم هم جناب مهدی و هم جناب اكبری اشتباه مشتری مرتكب شده اند.
اگر درست متوجه شده باشم منظور ایشون از محدوده ، دو عددی است كه معمولا روی لنز های زوم برای دیافراگم می نویسند. اینها محدوده نیست ( زیرا بسته ترین دیافراگم معمولا محدودیت ندارد و در دوربین های مختلف حدود 22 یا 32 است) بلكه آن اعداد بیشترین بازشدگی دیافراگم در محدوده ی فاصله ی كانونی لنز است.
هرچه این عدد كوچكتر ( دیافراگم بازتر) باشد لنز رو اصطلاحا سریعتر می گویند و گرانتر است. برخی لنز های گران قیمت زوم در كل محدوده ی فاصله ی كانونی خود باز ترین دیافراگم ثابتی دارند كه در اینگونه لنزها درست مثل لنز های فیكس ( یا پرایم) یك عدد برای دیافراگم ذكر می شود.
البته فرهاد خان تو دوربین هایی مثل s5is بسته ترین دیافراگم 8 است. این دوربین ها دیافراگمی بسته تر از این ندارند یا این که من هر چه قدر سعی کردم موفق نشدم به بسته تر از 8 برسم... 4/5 مدل مختلف دوربین رو تست کردم همه اینطور بودند.
سلام
بله سام عزیز من كلی ( راجع به لنز های SLR) عرض كردم ولی در اكثر Slr Like ها همان طور كه شما فرمودید حداكثر عدد دیافراگم 8 است. البته استثنا هایی مثل پاناسونیك FZ50 و فوجی 9600 هم وجود دارد كه تا 11 بسته می شوند و یا سونی H9 كه در حالت واید بسته تر از 5.6 ندارد !!
سلام
از همه دوستان عزیز جواب دادن و بنده رو راهنمایی كردن ممنون.بخصوص آقا فرهاد كه هر جا سوالی كردم ایشون راهمناییم كردن.
ولی انگار سوالم رو درست مطرح نكردم.چون زیاد با اصطلاحات آشنا نیستم (البته قول میدم در اولین كلاسی كه برگزار بشه ثبت نام كنم تا زیاد مزاحم دوستان نشم)
سوالم رو با یك مثال مطرح میكنم.من یك f707 داشتم كه تو اطلاعاتش زده بود محدوده دیافراگم f2`0 تا f8`0 كه از عكاسی اون فوق العاده راضی بودم.یك h9 خریدم كه تو اطلاعاتش زده بود محدوده دیافراگم f2`7 تا f4`5 كه اصلا عكساش راضی كننده نبود.(هر دو در حالت اتوماتیك ودر شرایط یكسان)حالا میخام بدونم این تفاوت محدوه دیافراگم میتونه باعث اختلاف كیفیت عكسها باشه؟
باز هم از سوالهای ناشیانه ای كه میپرسم عذرخواهی میكنم و از راهنمایی هاتون متشكرم
با تشكر.
آقا فرهاد شما اینقدر غرق slr ها شده اید که غیر slr ها را فراموش کرده اید.
آن ها محدودیت دیاف دارند هم در باز هم در بسته.
در slr ها ، بدنه هیچ محدودیتی ندارد بلکه لنز های متفاوت محدوده های مختلفی دارند از f1.2 گرفته تا 45 رو من
سراغ دارم ولی همون لبز ها هم محدودیت دارند .وقتی میگه تا اف 22 ، دیگه اف 32 رو نمیده.
دوربین hp 945 f 12.4 و دوربین قدیمی سونی Sony DSC-D770 اف 13.2 داره.
ممنون جناب اكبری
البته این معما قبلا در پست 5 و 6 آسان شده بود :biggrin:
دوست عزیز تفاوت کیفیت ناشی از تفاوت سنسورها در سایز و سری ساخت آنها( تکنولوژی شان) و همچنین کیفیت ساخت لنز آنها دارد . حتی اکر دو لنز مختلف فاصله کانونی و دیافشان یکی باشد دلیل نمیشود کیفیتشان یکی باشد.
اما به طور کلی تفاوت اف2 و اف 2.7 کم نیست اکه بخوای تفاوتشونو تو نورگیری به شاتر تبدیل کنی 2/2.7 رو به توان دو برسون میشه 1.82 .مثل این است که در تنظیمات یکسان ایزو و فاصله کانونی با h9 با اف 2.7 و سرعت 0.3 ثانیه تو دست عکس بگیری که 99/99 درصد بد در میات.اما با همان شرایط میتونی با اف 2 و سرعت 6/1 عکس بگیری که اگه کمی دقت کنی واسه شارپ در اومدن بد نیست.
یه اشتباهت اینه که خواستی شرایط یکسان رو با حالت اتوماتیک بوجود بیاری. خداییش مثل خودم بچه باحالیا.
عمرا نمیشه مگه به اذن خدا.
سنسور 707 روکه 3/2 میذاری پیش سنسور h9 1/2.5 ؟
اینو مطمئن نیستم ولی فکر کنم کلا کیفیت ساخت لنز 707 خیلی بهتر از h9 باشه.عموما وقتی قطر دهنه لنز بزرگتر
باشد کیفیت بالاتر و خروجی شفافتری ایجاد میکند.
اما اگه کلا بخوای بدونی محدوده دیاف مستقیما مربوط به کیفیت عکس نمیشود . بلکه در مضیقه های نوری و ضرورتهای عکاسی ( هنری و....) به کار میاید.
از منتقدان عزیز مثل آقا فرهاد و سامی عزیز ممنونم... واقعا چالش ها اطلاعات افراد رو بالا میبره.
سلام
دوستان عزیز ممنون از راهنماییهاتون.فكر كنم باید از خیر like ها بگذرم:redface:.میرم كه یه 350d بخرم.تا ایشااله با یه عالمه سوال جدید مزاحمتون بشم.:biggrin:
دوست عزیز قبل از این کار نمونه عکسهایlike هارو تو سایتهای معتبر ببین اگه راضی نبودی...
ضمنا معایب حرفهای بودن slr ها رو هم بدون.
فیلم برداری ندارند / اونی که شما گفتی تصویر زنده در lcd نداره.
از اون لنز کوچک و همه کاره زوم واید ماکرو 1 سانتی هیچ خبری نیست و واسه هر کدوم اندازه یه slr like باید پول بدی.
از لحاظ کیفیت در ایزو 100بین fz50 و 350d تفاوت شایانی وجود ندارند اما در ایزوهای بالا چرا.
دوست عزیز قبل از این کار نمونه عکسهایlike هارو تو سایتهای معتبر ببین اگه راضی نبودی...
ضمنا معایب حرفهای بودن slr ها رو هم بدون.
فیلم برداری ندارند / اونی که شما گفتی تصویر زنده در lcd نداره.
از اون لنز کوچک و همه کاره زوم واید ماکرو 1 سانتی هیچ خبری نیست و واسه هر کدوم اندازه یه slr like باید پول بدی.
از لحاظ کیفیت در ایزو 100بین fz50 و 350d تفاوت شایانی وجود ندارند اما در ایزوهای بالا چرا.
تو رویو کامل fz50 در dpreview مقایسه رو میتوان دید
آقا شاهین با عكسهای h9 اصلا حال نكردم.هر چی like ها رو با هم مقایسه میكنم چیز چشم گیری نمیبینم.
حسگر ها با ابعاد كوچك.محدوده دیافراگم كم و.....با توجه به قیمتشون.
فیلم برداری اصلا برام مهم نیست.با گرونیش هم بالاخره یه جور كنار میام.تنها مشكلم نداشتن live view (اسمشو یاد گرفتم:::big grin:::)
منکر خوبی های live viwe نیستم اما 10 شات با ویزور یه DSLR بزنی دیگه live viwe برات خیلی هم جذاب نیستنقل قول:
تنها مشكلم نداشتن live view (اسمشو یاد گرفتم
یه سوال بسیار ابتدایی...
من آماتور که حتی با LCD هم وقتی تنظیم میکنم هنوز عکسام مشکل دارن. سوالم اینه که واسه کار با DSLR از طریق ویزور باید حرفه ای بود دیگه نه؟! یعنی همه چی رو بدونی و تنظیم کنی و از قبل تقریبا میدونی که نتیجه کار با این تنظیمات چی در میاد.درسته تصورم یا نه؟ DSLR بدرد من نمیخوره با این حساب... :::blushing:::
با سلام
اتفاقا بالعكس!
1- وقتی از توی ویزور نگاه می كنید تصویر به عكس نهائی بیشتر شبیه است تا وقتی از live view ببینید.
2- با DSLR عكس های بهتری با زحمت كمتر خواهید داشت- حتی اگر هیچ چیزی راجع به تنظیمات ندونید در مود اتوماتیك بدون هیچ زحمتی عكس های بهتری از DSLR like خواهید داشت (البته نسبت به عكس های قبلی خودتان نه عكس های یك حرفه ای).
با تشكر
در DSLR تصویر مستقیم از لنز به چشم میرسه.خب سنسور از کجا میفهمه که این تصویری که ما با چشم میبینیم چه خصوصیاتی داره؟ بالاخره وقتی آینه از جلو سنسور کنار بره باز میشه همون آش و همون کاسه که توی SLR-Like هست.بالاخره یه تنظیمی بایست باشه تا سنسور بر اون اساس عمل ثبت رو انجام بده یا نه؟ منظور بنده اینه.
اصلا ما با SLR-Like از LCD استفاده نمیکنیم.روی مد اتو میذاریم.عکسو میگیریم.چه فرقی هست؟ ....