پوریا جان با کراپ سنسور لرزش دست تفاوتی روی عکس نهایی ایجاد نمیکنه!
Printable View
پوریا جان با کراپ سنسور لرزش دست تفاوتی روی عکس نهایی ایجاد نمیکنه!
درسته آرش جان ولي خوب فاصله کانوني بالا ميره و زوم لنز بيشتر ميشه (اگه اشتباه ميگم تصحيح کنيد) و خوب من همين طوري به سختي بعضي وقتا عکس رو ميگيرم و سوژه بر اثر لرزش دستم توي سرعتهاي پايين تار ميشه و اگه اين زوم بيشتر بشه خوب لرزش بيشتر معلوم ميشه... درست نميگم؟نقل قول:
نوشته اصلی توسط Arash
هست یاری کننده ای که مرا یاری کند؟!
به شک افتادم ولی اصولا اگر لرزش دست رو ثابت در نظر بگیریم در زوم های بالا چه اتفاقی میوفته ؟
باید مطلب علمی در این زمینه وجود داشته باشه! کسی سراغ داره؟
مثلا یک میلیمتر حرکت دست شما در تله 300 باعث تشدید ثبت لرزش میشه.. حالا لنز شما که عوض نشده.. فاصله شما با سوژه هم که عوض نشده ... تفاوت فقط اینه که شما دور عکستون رو ببرید...همین...
نظر من اینه...
حالا تفاوت ممکنه میتونه این باشه که عکس شما باید بزرگتر بشه(چون دور عکس رو بریدید... و ممکنه لرزش ها خودش رو بیشتر نشون بده...)
منتظر بقیه هستم تا در این مورد نظر کارشناسی بدن:
وااله من که نميدونم شما استادي ولي خودم به اشتباه با همين لنز 300م يه عکس گرفتم از يه گل ولي چون سرعت 45 بود و فاصله نزديک بود و عکس بزرگ و روي دست هم عکس گرفتم عکسي که شايد قشنگ ميشد به فنا رفت....نقل قول:
نوشته اصلی توسط Arash
من که هنگ زدم ساکت این گوشه می شینم ببینم چی میشه آخرنقل قول:
نوشته اصلی توسط Pooriya_Online
البته دليلي كه پوريا آورد رو نميشه دليل درست بودن فرضيه اش حساب كرد !
يك لنز ثابت در دوربين ديجيتال و غير ديجيتال چه فاكتورهاي ثابتي داره؟ DOF و Prespective/distortion اما Field of view اش فرق ميكنه.
حالا مثلا لنز دوربينهاي كمپاكت رو در نظر بگيريد: 5-16 ميليمتر كه معادل 28-105 است. اگر اين لنز رو به فرض روي يك دوربين غير ديجيتال استفاده كنيم( كه ميدونم عملا نميشه اما فرض ميكنيم) نبايد مشكل لرزش دست داشته باشه اما همين لنز وقتي در دوربين ديجيتال تله اي معادل 105 ميليمتر ميده ديگه اونوقت لرزش دست مشكل ساز ميشه
اينجا ها در اين باره چيزهايي گفته شده:
http://www.wildpicture.com/pages/photography/lenses.htm
http://www.drwombat.com/photography/.../art_tech.html
اما دقيقا علتش رو نميدونم .
عجب سوال زیبایی بود! من و دوستم behnamesfahbod را به یک ساعت تحلیل ریاضی و فیزیکی دقیق مساله کشاند. فکر می کنم این حرف آرش کاملا درسته.نقل قول:
نوشته اصلی توسط Arash
فرض میکنیم یک لنز فیکس 300م.م داریم روی دوربین فول فریم و روی سوژه ای با فاصله معین فوکوس کرده ایم. مجموعه لنز و دوربین را به اندازه x تکان میدهیم. در نتیجه کادر و تصویر سوژه هم جابجا میشوند . حالا لنز را روی یک دوربین با کراپ فاکتور مثلا 1.6 میبندیم. نکته یک اینکه اگر در همون فاصله معین قرار داشته باشیم سوژه نسبت به کادر بزرگتر خواهد بود. اگر همان لرزش را داشته باشیم میزان لرزش کادر همان میزان باقی خواهد ماند که بدیهی است. ولی چون لنز شما دیگر 300 نیست بلکه 1.6*300 است شما تصویر بزرگتری از سوژه دارید . اگر روی دوربین فول فریم دست شما به اندازه مثلا 5 درصد از اندازه سوژه محو شدگی ایجاد می کرد، روی دوربین با کراپ 1.6 هم همین خواهد بود، ولی چون سوژه بزرگتر شده این 5% به میزان 5% بیشتر محو شدگی ایجاد میکند. از آنجا نسبت سوژه به کادر بزرگتر شده، شما لرزش بیشتری حس خواهید کرد.
این حرفها برای وقتی خوبست که رزولوشن هردو دوربین یکی باشند. دوم اینکه اگر شما همان اندازه کادر سابق راببندید که بدیهی است فاصله جسم تا سوژه را تغییر خواهد داد باز مساله شکل دیگری پیدا خواهد کرد!
جناب روشن، همانطور که توضیح دادم شما بایستی نسبت سوژه به کادر را بسنجید. در مثال شما چنانچه لنز 16 م.م روی دوربین فول فریم ببندیم کادر کاملا تغییر میکنه. حالا فرض کنید که رزولوشن بینهایت دارید و میتونید از تصویری که لنز 16 م.م روی دوربین فول فریم ایجاد میکنه یک کراپ بگیرید که نسبت سوژه به کادر شما ثابت بماند. خواهید دید که همان میزان لرزش را بازهم مشاهده میکنید.نقل قول:
نوشته اصلی توسط nmroshan
مهمترین عامل تعیین کننده اندازه کادر چیست؟ همان زاویه دید لنز! شما با بستن لنز 16 م.م روی دوربین فول فریم در واقع زاویه دید لنز را بزرگ میکنید. پوریا جان شما فکر کنم به تازگی فیزیک نور خوندی همینطور تشابه مثلثها رو هم بلدین باید بتونی کاملا این مساله رو برای خودت آنالیز کنی.
اگر رزولوشن بینهایت داشتیم میتوانستیم روی یک عکس واید در حد دلخواه کراپ کنیم و عکسهای متفاوت تله و .. داشته باشیم. (به یاد داشته باشید که این موضوع صرفا تئوری است)
آها یک موضوع دیگر.. چند نفر از شما بازی Quake III را دیده اید و بازی کرده اید؟ در این بازی که یک بازی First person Shooter میباشد شما از زاویه چشم خود به دنیا نگاه میکنید و می توانید زاویه دید خود را تغییر دهید (با دستور cg_fov توی کنسول) چنانچه این کار را انجام دهید این مساله بسیار برای شما ملموس تر خواهد شد.
امين عزيز، پس با توجه به اين حرف شما يك لنز ثابت در دو دوربين با كراپ فاكتورهاي مختلف رو اگر در نظر بگيريم، در روي دوربين با كراپ فاكتور بيشتر،مشكل بيشتري در نتيجه كار ايجاد ميكنه و نياز به استفاده از مثلا tripod بيشتره. يعني هر چند ميزان لرزشها يكي است اما در دوربين با كراپ فاكتور بيشتر، اثرات بيشتري داره. درسته يا من دارم اشتباه ميگم؟نقل قول:
اگر روی دوربین فول فریم دست شما به اندازه مثلا 5 درصد از اندازه سوژه محو شدگی ایجاد می کرد، روی دوربین با کراپ 1.6 هم همین خواهد بود، ولی چون سوژه بزرگتر شده این 5% به میزان 5% بیشتر محو شدگی ایجاد میکند. از آنجا نسبت سوژه به کادر بزرگتر شده، شما لرزش بیشتری حس خواهید کرد.
يا ميشه دقيقتر و واضح تر اينجوري گفت كه اندازه Circle of Confusion شما با يك لنز هميشه ثابته، اما چون در دوربين ديجيتال بزگنمايي (magnification) بيشتره ، ديگه اون مقدار قطر circle of confusion براي داشتن يك تصوير شارپ مقبول نيست.
هميشه اين مسئله نسبي است، حتي در محاسبه ميزان حد قابل قبول Circle of Confusion، مقدار فاصله بيننده رو از عكس به حساب مياورند. يعني بخوام خلاصه بگم با شرايط مختلف در هر فرمتي، مقدار circle of confusion مقبول براي داشتن تصويري شارپ تغيير ميكند.
البته اين مسئله Circle of Confusion و تاري بوسيله حركت با هم يك Duality دارند كه ميشود مسائل هر دورا يك جور بررسي كرد.
Coc بستگي به كراپ فاكتور هم دارد. پس حتي همين Coc هم در دوربينهاي مختلف( با ثابت بودن لنز) ، فرق ميكند و بالطبع ميزان شارپنس هم بستگي به دوربين و كراپ فاكتورش خواهد داشت.
بله درسته. میزان لرزشها یکیست. نکته مهم اینجا اینست که شما نسبت به چه چیزی این حرکت را میسنجید. در دوربینی که کراپ فاکتور بالای یک دارد، کادر کوچکتر است و در نتیجه اگر شما همان فاصله را حفظ کرده باشید، نسبت تصویر سوژه به کادر بزرگتر است. از آنجا که میزان محوشدگی نسبت به تصویر سوژه سنجیده میشود و شما کادر کوچکتری دارید، احساس لرزش بیشتری خواهید کرد.نقل قول:
نوشته اصلی توسط nmroshan
نعما جان ببين درست مينويسم:
فكر ميكنم اندازه فيزيكي coc ثابت باشه، مثلا فكر كن كه در يك شرايط فيلم رو برميداريم و بجاش سنسور ميگذاريم. علت بزرگنمايي 1.6 است كه باعث بزرگ شدنcoc و طبعا نياز به داشتن coc كوچكتر براي داشتن همان شارپنس در دوربين هاي ديجيتال است.
دقيقا.
اينجا
http://www.dofmaster.com/digital_coc.html#coccalculator
يه فرمولي هست براي محاسبه COC كه در آن از متغيرهاي فاصله كانوني لنز/ فاصله كانوني معادل در سيستم 35 ميليمتري( كه همين جا كراپ فاكتور تاثير داره) / و COC در فرمت 35 ميليمتري براي محاسبه COC دز دوربينهاي ديجيتال استفاده ميكنه
مطالبي ديگر در اين زمينه( كه البته شايد تكراري باشه برايتان)
http://www.northnet.org/jimbullard/CoC.htm
http://www.nikonlinks.com/unklbil/dof.htm
http://photonotes.org/cgi-bin/entry....cleofconfusion
http://en.mimi.hu/photography/circle_of_confusion.html
ممنون نعما جان.
فکر مي کنم مشکلي که از نظر تئوري در اين مورد پيش مي ياد ناشي از اينه که رزلوشن رو بي نهايت در نظر مي گيريم-به نظر من هر چي رزلوشن بيشتر باشه لرزش يکسان تاثير کمتري در جهت ناواضح به نظر آمدن تصوير داره-
و اما در مورد تاثیر رزولوشن: اگر اندازه سنسور رو ثابت در نظر بگیریم یک دوربین با رزولوشن بالاتر دارای پیکسلهای فشرده تری روی سنسور خواهد بود. این یعنی اینکه مثلا در یک میلیمتر مربع سنسوری با رزولوشن بالاتر تعداد بیشتری پیکسل وجود خواهد داشت. حالا اگر میزان لرزش را ثابت در نظر بگیریم مثلا تصور کنیم که جابجایی دست مانقل قول:
نوشته اصلی توسط siavash
هنگام نوردهی سبب یک تکان یک میلیمتری روی سنسور میشود ، از آنجا که تعداد پیکسلها در یک میلیمتر سنسور با رزولوشن بیشتر از سنسوری با چگالی پیکسل بر میلیمتر کمتر است زمانی که عکس را با اندازه واقعی می بینیم میزان لرزش بیشتری ثبت شده است و ما تاثیر بیشتری حس میکنیم.
در صورتی که نسبت رزولوشن به اندازه سنسور یکی باشد (و این یعنی اینکه دانسیته پیکسلها بر روی سنسور بین دو دوربین با رزولوشن های مختلف یکی باشد) میزان لرزش یکسان خواهد بود!
نعما جان ببخشید که این بحث بی ربط به عنوان رو دارم همینجا پی میگیرم! کاری نمیشه کرد برای داشتن یک تاپیک جدید با این عنوان که بحث های قبلی ما هم توش باشه؟
بالاخره اين بحث از اون تاپيك مربوط به 300v مجزا شد.