پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
http://imaging.nikon.com/products/im.../pic_001_l.jpg
خوب ! نیکون یه تکان کوچکی به خودش داد برای تازه کردن لنزهای پرایم.
مقایسه کوچکی داشته باشیم با لنز قبلی نیکون یعنی ۵۰ مم ۱.۴ معمولی!
لنز قبلی در سال 1995 معرفی شده بود. و اگر یادمون نرفته باشه که سال ۲۰۰۸ رو داریم تموم میکنیم این لنز نوعی دایناسور زنده بر روی دوربینهای دیجیتال امروزی بود.
http://a.img-dpreview.com/lensreview.../frontpage.jpg
میتوانید ریویو این لنز رو در Dpreview ببینید:
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4_n15
و یا
http://www.slrgear.com/reviews/showp...duct/96/cat/12
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
اما لنز جدید چه ویژگیهایی دارد؟
در نگاه اول جنس بدنه تغییر کرده است.(مثل بقیه لنزهای نیکون شده)
حلقه دیافراگم که دیگر نیازی به آن نیست از روی لنز حذف شده(سری G)
موتور فوکوس SWM روی آن نصب شده.(یعنی فوکوس سریع، بی صدا و امکان استفاده از فوکوس اتوماتیک روی دوربینهایی مثل دی۴۰ و دی ۶۰)
اما تغییرات دیگر:
ساختار عدسی ها و تعدادشون بطور کلی تغییر کرده.
لنز قدیم:
http://imaging.nikon.com/products/im...mg/pic_004.jpg
لنز جدید:
http://imaging.nikon.com/products/im...mg/pic_004.jpg
تعداد تیغههای دیافراگم از ۷ تیغه به ۹ تیغه افزایش پیدا کرده.(و احتمالا زاویه اونها که باعث تغییر محسوس در بوکه لنز میشود.)
سایز فیلتر از ۵۲ به ۵۸ افزایش پیدا کرده.
وزن اون ۵۰ گرم بیشتر شده.
هود همراه لنز وجود دارد.
MTF لنز قدیم:
http://imaging.nikon.com/products/im...mg/pic_002.gif
MTF لنز جدید:
http://imaging.nikon.com/products/im...mg/pic_002.gif
شنیده میشه لنز جدید با قیمت ۴۳۰ دلار به بازار خواهد آمد.
اما پیش داوری من نسبت به این لنز و تاثیرش روی بازار اینه که لنزهای جدید ۵۰ مم زایس و سیگما با مونت نیکون که هردو لنزهای خوبی هم بودند فراموش خواهند شد!
لنز سیگما ۵۰ مم ۱.۴ ۵۰۵ گرم وزن دارد و حدود ۵۰۰ دلار قیمت.
لنز زایس ۵۰ ۱.۴ حدود ۵۳۰ دلار قیمت دارد و ۳۳۰ گرم وزن.(این لنز فقط اتوفوکوس نیست.)
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
بسیاری از طرفداران نیکون شروع کردند به گریه کردن که چرا در این لنز خبری از نانو کوتینگ(N) و المانهای ای دی نیست(ED)
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
البته مشکلات لنزهای پرایم کلا کمتر از زوم است و شاید به این دلیل بتوان عدم نیاز به المانهای فوق را توجیه کرد. افزایش تیغه های دیافراگم برای من خبر خوشحال کننده تری بود. فقط امیدوارم IQ در اف 1.4 افزایش پیدا کرده باشد.
امیدوارم این تکان نیکون شامل لنزهای پرایم 85 اف 1.4 و 135 اف دو نیز بشود.
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
آیا در این صورت دارندگان لنز قدیمی ساخت 1995 حسرت خواهند خورد که لنز جدید را ندارند ؟ آیا برتری خاصی دیده میشود در لنز جدید که باعث بهتر شدن عکس بشود ؟ که باعث شود لنز قدیم را با جدید آن تعویض نماییم ؟
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
سلام
در سایت شایعات نیکون ، لینکی از فلیکر گذاشته شده که 3 عکس از اولین عکسهای گرفته شده با این لنز جدید رو نشون میده.
عکسها رو با همون سایز آپلود کردم.
Nikkor 50mm f/1.4G AF-S @ f/2 1/100s ISO 400
[IMG]http://www.*******.info/files/gv4neq0qd3esml7bdjjh.jpg[/IMG]
Nikkor 50mm f/1.4G AF-S @ f/1.4 1/200s ISO 200
[IMG]http://www.*******.info/files/w2sdbco6z8n9spm4c094.jpg[/IMG]
Nikkor 50mm f/1.4G AF-S @ f/2.8 1/80s ISO 800
[IMG]http://www.*******.info/files/ez35ove50895xjm9sw04.jpg[/IMG]
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
کن راکول هم این لنز رو تست کرده!
کد:
http://www.kenrockwell.com/nikon/50mm-f14-afs.htm
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
اين هم توصيه هاي حكيمانه كن راكول، منتظر بودم باز 55-18 را پيشنهاد كند:
نقل قول:
يك 50 اف 1.4 براي هر كسي كه در نور طبيعي محيط عكاسي ميكند واجب است. مدل قديمي تر AF-D بر روي همه مدلها بسيار عالي كار ميكرد و غالبا" توسط عكاسهاي حرفه اي استفاده ميشد، ولي شما شانسي براي استفاده از آن با D40 و D60 نداريد!
اين 50 م.م جديد تصاوير شفافتري نسبت به مدلهاي پيشين؛ براي گرفتن پرتره در نور طبيعي محيط در f 1.4 ارايه ميدهد ، و حتي در مد فوكوس AF-C نيز اين قضيه پابرجاست؛ بر خلاف مدلهاي قديمي تر فوكوس دستي 50 و 85 م.م (AF و AF-D) ، همه اين لنزها بطور يكسان در f 2.8 شارپ ميشوند.
نتيجه ديگر انتخاب اين لنز AF-S داشتن اتوفوكوس بر روي D40x، D40 و D60 است ، يا فقط خوشدست تر شدن نسبت به لنزهاي قديمي تر AF-D .
اگر قيمت مهم باشد، 50/1.4 AF-D قديمي هنوز هم عالي است، بزرگترين نقطه ضعف آن لنز قديمي، دور نگه داشتن انگشتان از رينگ فوكوس در موقع فوكوس خودكار است كه رينگ خودبخود ميچرخيد!
اگر نسبت به خطوط مستقيم (يا ديستورشن لنز) حساس هستيد، اين لنز، بدترين لنز 50 م.م است كه كمپاني نيكون از سال 1950 ساخته است!! كه من با آنها كار كرده ام، حتي نسبت به انواع مخصوص دوربينهاي رنج فايندرشان.
براي ديستورشن كم، هر كدام از لنزهاي f 1.8 تقريبا" مناسب اند، 50 م.م اف 2 و ساير اف 1.4 ها، همگي بهتر از اين 50/1.4G هستند.
لنز 50 اف 1.2 (فقط براي حرفه اي ها ساخته شد، و فقط فوكوس دستي داشت) تقريبا" مشابه اين لنز است، ولي باز هم ديستورشنش كمتر از اين لنز بود ( به مقدار جزئي).
اين لنز AF-S براي عكاسي طبيعي ساخته شده است، در نور كم عكاسي كنيد و تصاوير شارپ و واضح خواهند بود ، و با فوكوسي دقيق، باهر دوربيني كه به كار برده ام. با يك لنز f 1.4 ، فوكوس (كردن) خيلي حساس و ظريف است، و اين لنز جديد اين كار را به خوبي انجام ميدهد.
پاسخ: NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G
نظر Bjørn Rørslett را در مورد این لنز را بخوانید ( او در دنیای تجهیزات نیکون صاحبنام است؛ لینک مستقیم به نوشته موجود نبود، مجبور به کپی متن شدم)
کد:
http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html
نقل قول:
An update of the older "screwdriver" 50/1.4 Nikkor was long overdue. The new model, largely finished in lightweight material of an organic nature, sports an improved 8/7 optical design and at last, AFS operation. But unlike other recent new Nikkors, there is no nano-coating and no ED glass inside. While the lens barrel does not extend during focusing, there is no internal focusing (IF) to work its magic (and sometimes, adding colour aberrations) - the inner unit moves back and forth as an entity. Thus, the autofocus operational speed won't set a world record, but for most purposes it suffices well enough. A side effect is that the outer casing needs to be pretty big, thus a 58 mm filter thread is used. This breaks the earlier pattern of normal lenses (by Nikon) being served by 52 mm filters. However, in a predominantly digital era in which filters see much less use than before, this disruption of old habits might be easier to accept. One gets a better fitting lens hood and since it flares just a little, the front element is deeply shaded. Towards the rear there is a rubber gasket to provide weather sealing.
Corner fall-off is visible when the lens is set to the widest apertures, but less annoying than seen with the earlier AF-D model. From f/2.8 onwards vignetting is negligible. The barrel distortion, typical for this class of lens, is kept under good control. Field flatness also is better than shown by most fast lenses. Image quality is quite good in fact at f/1.4 although some blue fringing can occur at high-contrast transitions, increases to f/2.8 accompanied by a rise in contrast and reduction of fringing, and really gets into its stride in the range f/4 to f/9 or so. The smallest apertures see more softening of the image and a reduction in contrast, so only stop down to f/16 if you desperately need the increased depth of field, or like to shoot into the sun. The aperture opening is nicely rounded and the out-of-focus rendition (bokeh) is softer and less harsh than seen with the older 50/1.4 AFD model. On some subjects, however, one can detect a slight longitudinal colour aberration leading to reddish fringes to the foreground and greenish fringes towards the background. Even in this respect the new lens does better than the predecessor so this behaviour should be interpreted in its proper context, and many shots will not show this problem at all.
Although nano-coating is missing, the new lens handles awkward backlighting and point light sources better than the model it replaces. Ghosting is usually minimal, but when shooting straight into the sun, you tend to be rewarded by a big blur rather weak blue ghost spot. Flare is well controlled, though, and I did not encounter situations in which flare was an issue for my shooting with the AFS 50 G.
The new model is an evolution of the older lens, so you don't need to rush out to purchase it unless you can only work with AFS. Anyone looking for an excellently performing normal lens should consider the "G" carefully.
IR: Not a good candidate for IR use since there is a central hot spot when the lens is stopped down
.