سلام ...
امروز (سه شنبه) ساعت 9:50 قراره یه بارش شهابی باشه كه با چشم غیر مسلح دیده میشه. نمیدونم بشه ازش عكس درست حسابی گرفت یا نه ولی هر كی تونست عكس بگیره بزاره تو فروم :) من كه دارم میرم پشت بوم ببینم میشه كاری كرد یا نه!
Printable View
سلام ...
امروز (سه شنبه) ساعت 9:50 قراره یه بارش شهابی باشه كه با چشم غیر مسلح دیده میشه. نمیدونم بشه ازش عكس درست حسابی گرفت یا نه ولی هر كی تونست عكس بگیره بزاره تو فروم :) من كه دارم میرم پشت بوم ببینم میشه كاری كرد یا نه!
سلام ...
من كه چیزی ندیدم! كسی دید؟
البته حداقل فایدش این بود كه یه كم از ستاره ها عكس گرفتم!
اين تهران لعنتي ، ارتباط سالم و آرامش بخش بچگي ما را با آسمان گرفت......حالا نه آسمان پر ستاره داريم و نه زندگي سالم
خيلي هم عجيب نيست كه چيزي نبينيم، من هم با كمال نا اميدي آسمان چند دقيقه با چشم رصد كردم! اما خبري نبود.
منم که توی کویر دارم زندگی میکنم آسمون پر ستاره بود ولی خبری از شهاب نشد!!
ولی من تونستم ببینمیک عکسم میزارم برا کسای که نتونستن ببینند
فكر ميكنم لفظ بارش براي اين پديده نسبي باشد و متفاوت از آن چه كه ما از اين واژه در ذهنمان سراغ داريم، يعني فكر ميكنم با 12 شهاب در ساعت (اگر اخبار درست گفته باشد يا من درست شنيده باشم) صبر و تحملي زياد را ميطلبد ديدن اين شهاب ها. (دوستان پي گير و علاقمند نجوم توضيح دهند لطفاً)
اين قضيه باعث نميشود كه كماكان از تهران و آسمان و شب هايش و همه چيزش بيزار نباشم!
اینقدر خسته بودم که اصلا حوصله نداشتم تلویزیون یا مونیتور رو نگاه کنم چه برسه به بارش شهابی!
اما چند تا مورد...
اگر بشه 12 شهاب در یک ساعت دید؟ بی نظیره!
این آمار ها و نقشه های آسمانی گاهی اصلا درست در نمیاد....(در مورد شهاب)
ولی در مورد عکاسی از شهاب.... کمی شانس میخواد... یعنی باید زمانی که گردش ستارگان رو ثبت میکنید در جهت دوربین شما شهابی با قدر مناسب در نقطه طلایی ظاهر شود؟!
و مهمترین نکته اینه که در فضای کاملا تاریک عکاسی کنید و ایزوی بالا بالا بالا! چون شهاب در لحظه ای تمام میشود... و همیشه مثل فلاش برانکالر عمل نمیکنه...
اما حرف آخر...
کافیه یک شب که ماه در آسمان نیست مشغول رصد و یا عکاسی شوید... بعیده شب تا صبح چندتا آرزوتون براورده نشه!
آقا من هم چيزي نديدم
ولي وسايلم رو آماده كرده بودم و يك عكس از ستاره ها گرفتم با لنز 70-200 اف 4 كنون ولي با ايزو 200 كه تو عكس نور ستاره ها ثبت شده بود ولي به خاطر حركت زمين كشيده شده بودند سرعت شاتر من 30 ثانيه بود
فكر كنم بايد اين طور عكسها رو با لنز هاي وايد گرفت
من هم با دوست نجومیم رفتیم ولی چیزی ندیدم.
تنها چنتا عکس از ستارگان گرفتم با ایزوی 1600 و 30 ثانیه نوردهی و یکیشم 41 ثانیه...
سلام ...
تو عكسهای منم كه بیشتر از شش هفت ثانیه نور دهی شده بود رد ستاره ها كاملا ثبت شده بود ولی شهاب بی شهاب! فقط چون بیشتر عكس كاملا سیاه بود و منم با بالاترین ایزوی دوربین عكسها رو گرفتم درست و حسابی فهمیدم نویز تو ایزوی بالا یعنی چی!
سلام
بارش شهابی 15 شهاب در ساعت را در تهران وقعا باید بیخیال شد .
اون هم تو این سوز سرما !
بهترین بارش شهابی چند سال اخیر كه من دیدم در مرداد ماه پارسال بارش شهابی برساوشی بود كه در
ارتفاعات كوهسار تهران به راحتی شهابهای بسیاری روئیت میشد.
البته عكسی نگرفتم !
ولی چند عكس از عكاسهای حرفه ای میگذارم .( البته نمیدانم مال كدام بارش شهابی هستند)
رد پای هواپیماها هم جالب افتاده است
http://www.spaceweather.com/meteors/...ug05_page2.htm
جمعه 20 مرداد 1391
بارشهای شهابی معروف بارش شهابی برساووشی که اواسط فصل تابستان در مدتی در حدود بیش از یک ماه قابل رصد میباشد( 26 تیر ماه تا 3 شهریور ماه)
اوج بارش شهابی برساووشی
یکشنبه 22 مرداد 1391
دوستان امشب اوج بارش شهابیه از دست ندین :oops:
بارش شهابی جوزایی - قشم دره تندیس ها
23 آذر - حسین فخرایی
سلام
با توجه به قدیمی بودن تاپیک و لزوم گردگیری آن، چنانچه دوستان تجربات و یا عکس های جدیدی در این خصوص دارند لطفا دریغ نفرمایند.
آنچه متوجه شدم اینکه ثبت شهاب در هنگام استار تریل(همانند پست 11)، تقریبا نشدنی است؛ چرا که استفاده از حساسیت های بالا، قاعدتا باعث اور شدن رنگ ستاره ها و در نتیجه از کیفیت کار میکاهد.
احتمالا بهترین نتیجه بدین منظور، استفاده از مناظر و بصورت تک شات... تا نظر اساتید چه باشد.
ارادتمند
درود
بنده قرار بود به قولی که به شما داده بودم عمل کنم مطلبی در خصوص عکاسی از بارشهای شهابی تو این بخش قرار بدم که البته بدلیل مشکلات شخصی تا الان نشد!
ضمن عرض عذرخواهی مجدد، مطالبی که خدمتتون عرض می کنم تجریبات شخصی خودم هست و لذا تعصبی روی درست بودن یا نبودن آنها ندارم
عکاسی از بارشهای شهابی
برای عکاسی از بارش شهابی به دو مورد زیر نیاز خواهید داشت
1- اطلاعات تخصصی بارشهااین اطلاعات شامل آشنایی با انواع بارشها، بدست آوردن زمان اوج بارش، یافت مکان بارش در آسمان و کلا اطلاعات نجومی مرتبط با بارش می باشد.2- اطلاعات و تجهیزات عکاسیاما این بخش که در اصل قسمت اصلی کار ماست شامل معرفی ابزار مناسب، تکنیک و روشهای آن و در نهایت پردازش می باشد که البته بدلیل محدودیت های موجود سعی می کنم مطالب مبروط به دو بخش ابزار و روش عکاسی را توضیح دهم.
همانند همه ژانرهای متفاوت، عکاسی نجومی نیز نیازمند تجهیزات خاص خود می باشد که در قسمت تجهیزات بارها در خصوص آنها صحبت شده است. (سه پایه، ریموت کنترل یا دکلانشور، لنزهای واید و ...)
در مورد عکاسی از بارشهای شهابی که یکی از زیر مجموعه های عکاسی نجومی است نیز تقریبا همین ابزار البته با کمی افزایش و کاهش مورد
استفاده قرار می گیرند. یکی از مزیت های عکاسی از بارشهای شهابی این است که اگر کادر مناسبی را انتخاب کرده باشید و اقدام به تغییر متوالی کادر نکنید، ممکن است در پایان کار حتی بتوانید یک Timelap هم درست کنید.
ابزار مناسب:1- سه پایه مناسب برای تحمل وزن یک دوربین با لنز واید (من شخصا سه پایه را برای این نوع عکاسی سنگینتر می کنم)
2- یک لنز واید مناسب و ترجیحا با F/2.8 تا F/4 (البته دیافراگم بازتر نتیجه به مراتب بهتری خواهد داشت.)
3- کارت حافظه کاملا خالی و آماده برای ثبت حداقل 2000 عکس یا حتی بیشتر
4- ریموت کنترل تایمر دار و قابل برنامه ریزی برای دوربین های دیجیتال و دکلانشور به همراه کرنومتر برای دوربین های نگاتیو
5- دوربین که دیگه مشخصه باید از قابلیت های فوق پشتیبانی کند.
6- استفاده از ISO بالای 800 (بهتره از 1200 به بالا باشه)
7- باطری دوربین با شارژ کامل و ترجیحا همراه با یک باطری اضافی (دوستانی که از گریب استفاده می کنند پیشنهاد می کنم به تعداد کافی باطری قلمی سری لیتیومی برای استفاده در گریب در مواقعی که باطری دوربین در اثر سرما تخلیه می شود همراه داشته باشند.)مقدمه:
- در ابتدا پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به بارش شهابی و همچنین یافتن موقعیت کانون بارش در آسمان، (شناسایی صورت فلکی، زمان طلوع، غروب، زمان اوج بارش و ...) روزهای قبل از زمان اوج بارش یکبار هنگام طلوع صورت فلکی (ترجیحا در محلی که قصد دارید عکاسی انجام شود) حضور یافته و میزان تاثیر عوامل نزدیک به افق مانند نورهای زمینه، آلودگی نوری و غبار را بررسی کنید تا زمان حدودی برای حضور در منطفه داشته باشید. (مثلا ممکنه در محل مثل تهران یا اطراف آن یک صورت فلکی که در ساعت 20:00 طلوع کرده است تا ساعت 21:00 بدلیل وجود آلودگی اصلا قابل رویت نباشد.) انتخاب محل مناسب با تاریکی خوب، لوازم جانبی، تنقلات و تجهیزات گرمایی مانند لباس گرم مناسب (حتی در فصل تابستان) برای راحتی و تمرکز الزامی است.
- برای عکاسی موثر از بارش های شهابی و اطمینان از اینکه حتما در طول یک بارش تعداد زیادی شهاب ثبت خواهد شد افراد حرفه ای معمولا از دو دوربین و یا حتی سه دوربین بصورت همزمان برای همپوشانی آسمان استفاده می کنند.
- بعنوان مثلا از 3 دوربین در تمام جهات با پوشش لنزی 120 درجه که جمعا 360 درجه خواهد بود! ولی شاید برای افرادی مثل من بدلایل گوناگون از جمله وقت و ... انجام این کار عملی نباشد. اگر شما هم مانند بنده از یک بادی استفاده می کنید قبل از معرفی روش کار به این بخش دقت بفرمایید.
- حتما یک یا دو ساعت قبل از زمان اوج بارش در محل مورد نظر که ما از این به بعد آن را رصدگاه می نامیم حضور پیدا کنید.
- در این مدت پس از شناسایی صورت فلکی و کانون بارش به دقت به آسمان نگاه کنید و بصورت ذهنی محلی که بیشتر احساس می کنید رد شهابها دیده می شود شناسایی کنید. اگر ستاره کانون بارش را در یک صفحه در نظر بگیریم که مرکز آن کانون بارش باشد، معمولا شهابهای با رد بلند در یک صفحه عمود به صفحه کانون بارش مشاهده می شوند. (یعنی 90 درجه به چپ یا راست کانون بارش متمایل هستند)
- کادر مورد نظر را در این بخش از اسمان تنظیم کنید و ترجیحا نمایی ذهنی از بازه کادر خودتان را داشته باشید (این بخش خیلی مهم هست که به موقع در خصوص آن صحبت خواهیم کرد)
- در عکاسی از بارشهای شهابی، بیشتر عکس ها لحظه ای ارزش خواهند داشت که در آنها ستاره ها یا ثابت باشند و یا حرکت بسیار کمی داشته باشند از طرفی بدلیل حرکت سریع شهابها در آسمان برای ثبت بهتر اثر و رد شهاب نیازمند استفاده از حساسیت های بالای دوربین خواهیم بود. بنابراین و برای رسیدن به این مقصود، حساسیت مورد استفاده معمولا از 800 تا 1600 و حتی بالاتر (در صورت نبود آلودگی های نوری مزاحم ) می باشد. برای صرفه جویی در زمان پیشنهاد می کنم سیستم DarkFrame دوربین خاموش باشد.
- اگر در محلی هستید که آلودگی نوری مزاحم عکاسی شماست چاره ای جز کاهش میزان حساسیت نخواهید داشت.
تنظیمات دوربین
- دیافراگم و فوکال را در بازترین حالت خود قرار دهید.
- فوکوس در حالت بینهایت (اگر منظره زمینی برای ترکیب ندارید در غیر اینصورت از روش استکینگ استفاده کنید.)
- سرعت شاتر را با استفاده از رابطه
که در آن فاصله کانونی در دوربین های کراپ فوکال لنز در عدد کراپ ضرب شود (برای راحتی کار جواب Cos را 1 در نظر بگیرید)، بدست می آورید.
- حال با تنظیم ریموت بر روی حداکثر تعداد شات و تنظیمات سرعت شاتر مناسب بر روی عدد بدست آمده از فرمول فوق و البته تنظیم کادر که در قسمت فوق توضیح داده شد می توانید کار را شروع کنید! (از این مرحله با داشتن کمی شانس می توانید اثرات بسیار زیبایی ثبت کنید)
- در این زمان باید همواره روی کادری که در آسمان بسته اید تمرکز داشته باشید! هر لحظه که در کادر فرضی ذهن شما شهابی رد شد ثبت اثر را متوقف کنید و دوباره شات جدید را استارت کنید. این کار به این دلیل است که اگر مثلا مدت نوردهی شما 30 ثانیه باشد و در ثانیه 10 یک شهاب در کادر دوربین عبور کند، بعد از 30 ثانیه نورهای دیگر منجر به کم نور شدن رد شهاب خواهند شد. اگر عبور شهاب در دقایق پایانی مثلا 10 ثانیه آخر باشد می شود تا زمان اتمام ثبت صبر کرد.
- (دوربین هایی مانند 20Da یا 60Da این امکان را دارند که تصاویر در حال ثبت را بصورت Online بر روی مانیتور نمایش دهند که در این صورت شما می توانید تصویر در حال شکل گیری را دیده و هر زمان جزئیات تصویر پس از عبور شهاب را کامل تر دیدید ثبت قبلی را متوقف و شات جدید را آغاز کنید.)
- در این حالت اگر شما اصلا تغییری در کادربندی ندهید پس از اتمام رصد و استراحت مناسب می توانید به راحتی تصاویر را کنار هم قرار داده و یک TimeLap نیز درست کنید.
نکات مهم:
- در انجام فوکوس دقت لازم را بعمل آورید و پس از انجام یک فوکوس صحیح، برای جلوگیری از تغییر نقطه فوکوس، سیستم فوکوس را در حالت MF قرار دهید
- عکاسی از بارش شهابی 50 درصد با شانس مرتبط است
- اگر در حین عکاسی متوجه شدید مثلا یک سمت آسمان تعداد بیشتری شهاب رد می شود بنظر شخصی بنده فقط یک بار تغییر سمت دوربین را انجام دهید و با گذر شهاب از هر طرف فورا کادر خود را تغییر ندهید! الزاما شهاب بعدی از محل شهاب قبلی عبور نمی کند.
- اگر کمی شناس داشته باشید می توانید اثر انفجار یک شهاب آذر گوی را در آسمان ثبت کنید که تصویری بسیار زیباست.
- هرگز در حین عکاسی از بارش شهابی به فکر پایان کار نباشید و تمرکزتان روی فعالیت فعلی خودتان باشد.
- در مدت زمان ثبت اثر همواره به دوربین نگاهی کنید تا مشکلی در کار دوربین وجود نداشته باشد و در عین حال از تماشای آسمان و نوشیدنی گرم و تنقلات لذت ببرید.
- اگر این مطالب مفید بود که بنده را هم در حین رصد یاد کنید و اگر نه لطفا به بزرگی خودتون ببخشید:-)
(تهیه و تنظیم: مصطفی)
پ.ن:
- استفاده از این مطالب در فرومهای دیگر صرفا با ذکر نام این فروم مجاز می باشد.
- اگر دوستان در خصوص مطالب فوق موارد کاملتری در اختیار دارند خوشحال می شوم در همین بخش مطرح شود
- نمونه از تصاویر ثبت شده با این روش هم به زودی در فروم آپ خواهم کرد.
ارادتمند
درود بر شما
و تشکر فراوان.بسیار مفید بود.
فقط در مورد قسمتی که نقل قول کردم دو سوال:
اول اینکه وقتی ریموت رو برنامه ریزی کردیم برای ۳۰ ثانیه ایا امکانش هست در ثانیه دهم ثبت رو متوقف کنیم؟! اختلالی در ادامه کار ریموت پیش نمیاد؟
و دوم اینکه وقتی تنطیمات دوربین برای ۳۰ ثانیه انجام شده است اگر در ثانیه دهم ثبت متوقف شود آیا آسمان٬ ستاره ها و یا مناظر زمینی به علت نوردهی کمتر دچار مشکل نمیشن؟ یعنی تاریک تر از حدی که باید٬ ثبت نمیشن؟
سپاس فراوان
درود
بله شدنیه!
در اکثر ریموت ها این قابلیت با دکمه های Play و Stop انجام می شه که کافیه شما Stop را بزنید!
زمانی که شما از ترکیب مناظر زمینی استفاده می کنید چون دیافراگم 2.8 هست و فوکوس در بینهایت، معمولا منظره زمینی نزدیک به دوربین در فوکوس نخواهد بود و باید قبلش یک عکس با فوکوس بر مناظر زمینی تهیه کنید و استکینگ انجام دهید!نقل قول:
و دوم اینکه وقتی تنطیمات دوربین برای ۳۰ ثانیه انجام شده است اگر در ثانیه دهم ثبت متوقف شود آیا آسمان٬ ستاره ها و یا مناظر زمینی به علت نوردهی کمتر دچار مشکل نمیشن؟ یعنی تاریک تر از حدی که باید٬ ثبت نمیشن؟
سپاس فراوان
البته دقت داشته باشید برخی از اوقات شهابسنگی که در کادر قرار گرفته به قدری پر نور خواهد بود که حتی ممکنه ردش در آسمان تا چند ثانیه باقی بماند!
در این حالت خوب بهتره مدت بیشتری نوردهی انجام شود.
از طرفی اگر سطح حساسیت سنسور را نتوانید متناسب با نور محیط تنظیم کنید، ممکن است شهابسنگ های کوچک که رد کمی دارند به درستی در عکس ثبت نشوند و تنها با Over expose کردن تصویر رویت شوند. در این شرایط اگر شما زمان بیشتری به سنسور نوردهی کنید عملا احتمال از بین رفتن جزئیات رد شهاب را افزایش خواهید داد.
البته این احتمال بسیار وجود داره که شما در یک فریم داشته باشید که فقط رد شهاب داخلش باشه ولی می توانید با ترکیب لایه های متفاوت تمام جزئیات را بازیابی کنید!
در مواردی هم که نور یک شهابسنگ کل آسمان را روشن می کند امکان نوردهی بیشتر وجود داره (حتی تا همان 30 ثانیه) ولی من شخصا نوردهی را برای ثبت جزئیات بیشتر متوقف می کنم و سپس لایه های مجزا از آسمان، منظره و شهاب را ترکیب می کنم تا اثر کاملتری ثبت شود.
در ضمن معمولا رد شهابهایی که خیلی واضح نیستند را بصورت انفرادی در یک عکس قرار نمی دهند و سعی می کنند با تصاویر دیگر ترکیب کنند .
معمولا ارزش یکی شهاب در یک عکس زمانی است که شهابسنگ رد کامل و بسیار زیبایی در آسمان ایجاد کرده باشد مانند این اثرارادتمند
نظرتون چیه دوستان ؟
EOS 600D
SIGMA 10mm FISHEYE
30 ثانیه نوردهی
فایل پیوست 71740
ثبت خوبی انجام داده اید. به شما تبریک می گویم!
البته هم در گرفتن عکس جای کار بیشتری بود هم خود عکس جای کار دارد.
در وهله اول بد نبود کادر را کمی به چپ تر می بستید تا آلودگی نوری سمت راست از کادر خارج شود.
نوردهی زمینه اندک است. می شد اندکی زمینه را نورپردازی کرد.
در مورد خود ثبت، هم می توانید بیشتر نویزگیری انجام دهید و هم با کمی کار بر روی قسمت کهکشان، تصویر بهتری بیرون بکشید...