با سلام
لطفا اگر ممکنه در مورد دوربین قطع متوسط مربع و خرید اون(چه دوربینی،از کجا)راهنمائی کنید
ممنون
Printable View
با سلام
لطفا اگر ممکنه در مورد دوربین قطع متوسط مربع و خرید اون(چه دوربینی،از کجا)راهنمائی کنید
ممنون
من در حال حاضر حدود 2 هفته ای هست که یک Mamiya 645 از یکی از دوستان غرض کردم. البته ابتدا قصد خرید داشتم که ایشان در کمال بزرگواری اجازه دادند که اول از دروبین استفاده کنم، اگر مصصم بودم دوربین را بخرم. مفید می دانم برخی از تجربیات خودم را در این مدت کوتاه بیان کنم.
1- در صورتی به فرمتی بزرگتر از 35mm قکر کنید که دقیقا می دانید برای چه این کا رو می کنید. کنترل ضعیف (سرعت های شاتر محدود، نورسنج ابتدائی، فوکوس دستی و ...) در مدل های نسبتا ارزان قیمت (بین 400 تا یک میلیون) این رو میطلبه که شما کاملا حرفه ای با این ابزار ها برخورد کنی.
2- نظر شخصی من این است که تا هدف مشخصی نداشته باشید استفاده از این دوربین ها برای outdoor shooting مناسب نیست و برای افراد غیر حرفه ای تنها کندی عمل و شاید از دست دادن برخی لحطه ها را به بار خواهد داشت.
3- این دوربین ها در آتیله می توانند به عنوان ابزاری کارآمد در اختیار شما باشند. (که باز من Digital) را توصیه می کنم.
4- و اما در مورد Resolution: این تنها دلیل بود که وسوسه تجربه یک Medum Format را به سر من انداخت. با اطمینان کامل عرض می کنم که SLRهای 8 مگا پیکسل با یک 4.5*6 در چاپ های حتی بزرگ تفاوت قابل ملاجظه ای ندارند.
5 - این مطالب باعث نشود که خدای ناکرده ار خرید Mamiya ZD و یا Hasselblad H3D منصرف شوید!!!
اما جواب سئوال شما:مرکز تجهیزات حرفهای در خیابان بهار شیراز همه نوع Mamiya دارد. (یا می تواند برایتان تهیه کند). SInar هم در تهران نمایندگی دارد که در حال حاضر یادم نیست. برند های دیگر هم هستند.
بستگی داره بخواهید چکار کنید.
اگر برای تجربه و آزمایش میخواهید
دوربین ارزان قیمت لوبیتل بسیار عالی است.
با عرض تشکر از توضیحات دوستان که زحمت کشیدید
من برای عکاسی از طبیعت دقیقا به یک دوربین با قطع مربع احتیاج دارم 6*6 نورسنج جداگانه دارم و در کار عکاسی از طبیعت گمان نمیکنم احتیاجی به سرعتهای بالای شاتر و بقیه موارد بیان شده، باشه
مرکز تجهیزات حرفه ای و سینار هیچ کدام دوربین قطع مربع ندارند ضمن اینکه من یک دوربین لوبیتل دارم و مدتها ست که عکس میگیرم اگر دوستان دیگه کمک کنند خوشحال میشم.
به هر حال اقای پوریا زحمت کشیدید.
تا آنجا که میدانم اغلب دوربینهای قطع متوسط 4*4 و 4*6 هستند.
چیزی راجع به 6*6 نشنیده ام.
آقایون! دوستان!
این چه حرفیه؟ تمام دوربینهای مدیوم Hasselblad قطع ۶ در ۶ دارن و بسیاری از دوربینهای رولی و خیلی مارکهای دیگه. این قطع خیلی جالبه چون اول از همه این امکان رو به شما می*ده که همیشه عکستون رو موقع چاپ تو قطعهای Conventional کراپ کنید و از اون طرف هم اگه نخواهید اینکار رو بکنید (که این دوستمون به ظاهر نمی*خواد) می*تونید از یه فریم جدید به دنیا نگاه کنید. یادتون باشه زیباشناسی کادر تو این قطع یه دنیای دیگه*ای داره که آدم می*تونه سالها روش کار کنه. دوم اینکه از نظر فیزیکی هم این قطع خیلی جالبه. شما برای مثال دوربین*های ۶ در ۷ رو ببینید چقدر گنده*ان (من خودم RZ دارم) و این علتش اینه که تصوریر لنز به*هر حال دایره هست و یه دوربین ۶ در ۷ در عمل باید یه تصویر ۷ در ۷ بسازه (حالا بماند که بخاطر کنترل Vignetting بزرگتر هم می*سازه) و این یعنی یه دوربین عظیم و حجیم! ولی ۶ در ۶ در عمل با لنزهای کوچیک و سبکی کار می*کنه که توی ۶ در ۴.۵ هم کاربرد دارن و همیشه خرید یه ۶ در ۶ بهتر از یه ۶ در ۴.۵ خواهد بود چون همیشه می*تونید عکساتونو به اندازه ۶ در ۴.۵ کراپ کنید و در عین حال سایز و وزن تجهیزات هم فرقی نمی*کنن. البته خدای نکرده ۶ در ۴.۵ رو دست کم نگیرید. من خودم از نعمت ۶ در ۶ محرومم اما هم ۴.۵ کار می*کنم هم ۷ و این رو بگم که کیفیت عکس اسلاید اسکن شده ۶ در ۷ بی*نهایت بیشتر از خروجی یه CCD یا CMOS به اندازه ۱۱ یا ۲۰ مگاپیکسل هست. البته اگه از اساس همچین کیفیتی براتون لازمه چون چیزی نیست که تو چاپ خیلی بزرگ هم بشه دیدش!
با تشکر! کاوه.
راستی! لوبیتل ۱۲۰ نداشت تا اونجا که یادمه، درسته؟ ۱۱۰ بود که یه فرمت آماتوری هست و منسوخ شده. از اونطرف هم Hasselblad و Rollifelex رو همینجوری نمیشه خرید! مراسم خاصی داره خرید این تجهیزات نازنین. من نمی*دونم چطوری بگم ولی Hasselblad رو باید با مراسم ویژه و رسومی خرید و حمل کرد و استفاده کرد! من که هر ازچندگاهی نگاهش می*کنم و اشک می*ریزم. دوربینهای Hasselblad نه اینکه چیز ویژه*ای داشته باشن. نه مامیا تو خیلی موارد جلوتر بوده و هست (برای مثال تنها دوربین Auto Focus مدیوم رو داره) اما ظرافت، کیفیت و دقتی که تو طراحی و ساخت دوربین*های هسل*بلد هست رو هیچجایی پیدا نمی*کنید. مثل ساعت patek philippe هست در مقایسه با یه چیزایی مثل رادو یا تگ هاور. شاید امکاناتش کمتر باشه اما یه کلاسیک اصیله که با نهایت ظرافت ساخته شده!
البته بازم می*گم که من خودم همیشه از مامیا استفاده کردم و می*کنم و مامیا هم مدیوم ۶ در ۶ نداره (به جز مدل 6 MF که اونم قصه داره و رایج هم نیست). حالا انتخاب با خودتون هست. شما با ۱۵ میلیون تومان می*تونید یکی از تمیز نرین مرسدس*های 450SLC مدل ۱۹۷۶ رو بخرید و یا یک پژو پرشیا! هردو این اجناس هم تو این شهر موجود هستن و خرید و فروش می*شن. بستگی داره چقدر اهل دل باشید و چقدر عاشق!
قربان شما، کاوه!
كاوه جان نمي دانم شايد اولين مديوم فرمت اتو فوكوس ماميا باشه و يا نباشه ولي حداقل pentax 645 II| و يا rollei flex 6008 AF هم اتو فوكوس هستند. من يكي كه در حسرت يه مديوم فرمت هستم حالا چه اتوفوكوس باشه و يا نباشه.
راستي سرعت اين سيستم فوكوس در مديوم فرمت ها در مقايسه با 35 م م به چه صورته. آيا خيلي بدرد بخوره و يا اينكه فقط بهتره كه باشه و اگه نباشه هم زياد رو كار تاثير نميذاره.
نمي دانم دوستان در اينمورد تجربه اي در محيط هاي بيرون دارند كه ما ازش بهره ببريم
ممنون
سلام!
این پست قدیمی رو از کجا پیدا کردید استاد؟
بله. پنتاکس و جدیداً حتی سینار دارن مدیوم فرمت Autofocus می*سازن و Rangefinderهای مدیوم فوجی هم Autofocus هستن اما تنها کسی که سیستم کامل Autofocus با مجموعه لنز و ملحقات مرتبط ارایه می*کرد مامیا بودش. به هر ترتیب من هیچ اعتقادی به AF توی مدیوم ندارم با اینکه این سیستمها می*تونن اینکارو بکنن ولی مدیوم کاربردش جاییه که AF اونقدر مهم نیست. امروز هیچکس با AF عکس خبری نمی*گیره یا تو خیابون باهاش عکاسی کاندید نمی*کنه و به طور معمول کارهایی رو با مدیوم می*کنن که کاربر (حداقل من) با 35 هم AF رو خاموش می*کنه. توی استودیو یا پرتره*های دقیق یا مناظر طبیعی. برای همه اینها من دوست دارم کلی وقت بگذارم و با دوربین ور برم و یکی از مهمترین کارها فوکوس کشی هستش. هر موردی در مورد دوربین مدیوم داشتین من در خدمتتون هستم و تجربه*های خوبی از کار با خیلی از این دوربینها دارم که خوشحال می*شم بتونم کمکتون کنم. به هر ترتیب، اگه به من بگید چجور عکسی می*خواهید بگیرید خیلی دقیقتر در مورد دوربینهایی که می*شه باهاش کارکرد صحبت خواهیم کرد. اگر هم خواستید نمونه این دوربینها رو ببینید و کار بکنید باهاشون در خدمتتون هستم :)
ممنونم.
سلام
بچه ها اشك منو در نيارين .
نمي دونم چرا من تازگيا اينقدر حسرت چيزاي قديمي و گذشته رو مي خورم. من در عمرم يك بار يك هسلبلد 500 و يك بار يك هسلبلد 2000 رو فقط دستم گرفتم ولي هيچ وقت احساسي رو كه فقط از اون يك لحظه ها بهم دست داد رو فراموش نمي كنم. قديما ور رفتن با گجت عكاسي يه حال و هواي ديگه داشت. الان به نظرم عكاسي زيادي popular شده كه من خوشم نمياد. زمان ما هر كسي جرات عكس گرفتن نداشت. الان هي تلپ و تلپ عكس مي گيرن شايد از 100 تا يكيش بهش بتونن بگن عكس.
كاوه جاننقل قول:
امروز هیچکس با Af عکس خبری نمی*گیره یا تو خیابون باهاش عکاسی کاندید نمی*کنه
منظور از Af قطع مديوم بوده؟
سلام
همينطوري تو احوالات فيلم بودم كه اين تاپيكو پيدا كردم
ضمنا واسه ما واژه آماتور هم زياديه. واژه استاد خودش يه ارزش و وزني به همراش هست كه بيشتر برآزنده دوستان با تجربه اي نظير شماست
بهر حال من بيشتر به عكاسي در طبيعت و محيط دشت و كوه علاقه مندم و اگه امكانش باشه به پرندگان و حيات و حش نيز تلنگري مي زنم و فكر ميكنم اولي نتيجه خوبي بده ولي دومي با مديوم فرمت يا نشدني و يا خيلي مشكل.
بنظر خودم قطع 6*6 و يا 6*7 مناسبتره (نسبت به 4.5*6) و در اين بين هسل براي بيرون بهتر از بقيه هستش هر چند قيمتاش بالاتره. البته رولي و سينار هم يه چيزه ديگه است ولي قيمتاش خيلي بالاست
در هر صورت از لطفتان ممنونم و از راهنمايي هاتون بينهايت متشكر
اگه در دو سه هفته آتي گذرم به تهران بيافته و فرصت و سعادتي باشه حتما واسه ديدارتان خدمت مي رسم
آرش عزیز،
پوزش من رو بخاطر اشتباهم بپذیرید. بله، منظور من مدیوم بودش که از روی عجله AF* نوشتم :) فکر کنم باید یک فکری به حال خودم بکنم چون تازگی تو بقیه پستها هم از این اشتباهات زیاد می*کنم که خودم می*فهمم و اصلاح می*کنم :) بازم ممنون!
آقای برهانی عزیز،
خب. یکبار دیگه فکر می*کنم ما یک بحثی با هم کرده بودیم در این مورد :) در مورد مدیوم بله من هم توصیه*ام این هست که اگه می*گیرید 6 در 6 بگیرید چون به هر حال اندازه دوربین SLR 6 در 6 هیچ فرقی با 6 در 4.5 نمی*کنه و هر وقت که 6 در 4.5 بخواهید یک دوربین 6 در 6 می*تونه اون رو بهتون بده... خود قطع 6 در 6 هم خیلی قطع جالبی هستش چون کادر مربع برای بعضی کارها (بخصوص کارهای متقارن) بی*نظیره. ولی 6 در 7 در کل یک کلاس دیگه هست. درسته به اینها می*گن مدیوم فرمت ولی 6 در 7 در مجموع یک سیستم دیگه هست. اپتیکها خیلی بزرگتر هستن و اندازه دوربینها هم همینطور. 6 در 7 بخاطر قطعش و نسبتش بیشتر برای کارهای استودیویی توصیه می*شه (که البته هیچ توصیه*ای نمی*تونه همه*گیر باشه) اما به نظر من اگه به بزرگتر از 6 در 6 و به کار بیرون فکر می*کنید دنبال Rangefinderهای 6 در 9 و یا 6 در 12 باشید که با اندازه کوچیک امکانات زیادی بهتون می*دن و در ضمن توی کار طبیعت خطای پارالاکس اصلاً به چشم نمیاد و Rangefinder خیلی می*تونه خوب باشه. دوربین رویایی 6 در 17 فوجی هم هست که ...
اما! دوباره توصیه اولیه خودم رو تکرار می*کنم. هیچ چیز برای عکاسی طبیعت بهتر از استفاده از دوربین Large Format با یک لنز واید و بک*های مدیوم نیست. شما می*تونید برای یک دوربین قطع بزرگ یک بک 6 در 12 بخرید (و یا حتی یک بک واریو که از 6 در 4.5 تا 6 در 12 رو روی یک بک بهتون می*ده) و کنترلی که روی کارتون خواهید داشت بی*نظیره... خب. دوربین خیلی بزرگ می*شه ولی با اولین آزمایش ایمان میارید که ارزشش رو داره. هر وقت هم که خواستید می*تونید عکس 9 در 12 و یا 4 در 5 اینچ بگیرید باهاش... ماکرو و همه چیز دارید و کنترلتون رو فوکوس و پرسپکتیو بی*نظیره. برای گرفتن هر فریم و بستن کادر خیلی ساده می*تونید ساعتها (و روزها!) وقت بگذارید و در نهایت هم اگه از بکهای مدیوم استفاده کنید کار ظهور و اسکنتون خیلی راحت*تر و سریع*تره و از اونطرفم کنترلی رو عکس داشتید که با هیچ دوربینی نمی*تونستید داشته باشید. حالا بعد از تموم شدن اون تاپیک ظهور یک تاپیکی در مورد دوربین Large Format باز می*کنیم و اونجا صحبت می*کنیم که چقدر چیز جالبیه این Large! هر کس رو که بهش معرفی کردم عاشقش شده و نمونش همین آقای MRF که الآن صبح تا شب زیر پارچه فوکوسه و فکر کنم اینقدر دنیا رو وارونه دیده که در حالت عادی هم همه چیزو دیگه وارونه می*بینه! به سرعت ایشون دیجیتال رو کنار گذاشت و الآن مدتیه که فقط داره Large کار می*کنه و عکسهاش رو هم سیاه و سفید و یا اسلاید رنگی 6 در 9 می*گیره. حالا امیدوارم یکسری از کاراش رو برامون بفرسته تا ببینیم با هم... در هر ترتیب تشریف آوردید خبر کنید خوشحال می*شیم در خدمتتون باشیم هم می*تونید از Large Format تست بگیرید هم از چندتا Medium و نمونه کار هم زیاده برای دیدن :) تازه اگه بتونید لابراتوار هم بیایید و ببینید که با Large کار لیت و چاپ مستقیم و داگرو هم می*کنیم دیگه شک نکنید که فقط سراغ Large می*رید...
ممنونم!
خيلي ممنون از مطالب خوبتان
در مورد Lf نديد قبول دارم و بهش ايمان دارم ولي فكر چند ساعت پياده روي و كوه نوردي با همچين تجهيزاتي ...
پيشنهادتان در مورد تاپيك Lf جالب هست و فكر كنم خيلي مفيد باشه
بهمين خاطر هم 6*6 جمع و جور رو بيشتر مي پسندم
راستي در مورد دوربين Fuji 6*17 تو بازار امكان تهيه ش هست و قيمتش ؟
اگه سعادتي باشه و فرصتي پيش بياد حتما خدمت مي رسم.
ممنون
سلام!
خب، من خودم این سری جدیدش رو تو بازار ندیدم و فکر نمی*کنم با توجه به قیمتش (که بدنه*ش حدود 5000 دلار قیمت داره و لنزها هم بالای 1000 دلار) و کاربرد خاص دوربین تو بازار ایران اونقدر طرفدار داشته باشه... اما می*دونم که نمایندگی فوجی اگه بخواهید و سفارش بگذارید براتون وارد می*کنه... مدلش GX 617 هست و اگه یک Search بکنید می*تونید عکسهاش رو ببینید...
http://www.fujifilmusa.com/JSP/fuji/...oductGX617.jsp
ولی سیستمهای دیگه*ای هم هستن. سیستمهای دست*ساز و ابداعی و یا ترکیبی که البته اونها هم قیمتشون کم نیست، برای مثال دوربین دکتر گلاید! http://www.gilde-kamera.de/en/4771.html
این دوربین (با دسته پنتاکس، لنزهای LF و ایده تیلت و شیفت قفل شونده از روی مامیا 6 در 9) می*تونه از 6 در 6 تا 6 در 17 و یا حتی 6 در 23! رو براتون عکس بگیره!! ولی راستش رو بخواهید به نظر من اینها چیزهای زیادی لوکسی هستن همشون... با یک LF می*شه خیلی کامل*تر و بهتر عکس گرفت. اگه با سیستمهای 4 در 5 کار کنید که تا همون 6 در 12 رو خواهید داشت و اگه با سیستمهای 13 در 18 اون موقع 6 در 17 رو هم دارید، البته شکی نیست که 13 در 18 رو نمی*شه جابجا کرد به این سادگی ولی از طرفیم با یک کیت ساده خیلی از 4 در 5 ها رو می*شه 13 در 18 کرد هر وقت لازم باشه... حالا حتماً تو تاپیک LF زیاد صحبت می*کنیم ولی سیستمهای Flatbed اونقدر جابجاییشون سخت نیست و از خیلی از سیستمهای 6 در 7 سبک*تر و قابل حمل*تر هستن... اون دوربینی که جابجاییش کمی سخته (ومن توصیه*اش می*کنم!) دوربین مونوریل هست که نصب و راه*اندازیش زمان می*بره و سنگین*تر و استودیویی هستش... پادشاه این دوربینهای Flatbed برای Field دوربین معروف لینهوف مستر تکنیکا هست که عکس مدل قدیمیش رو می*تونید تو http://www.clickondavid.com/linhof.html ببینید... این دوربین تو تهران به قیمت حدود یک و نیم تا دو میلیون پیدا می*شه اگه با لنز نرمال 210 باشه...
همونطور که می*بینید تا می*شه و یک دسته هم داره و در کل ایده*آل هست برای کارهای Field... مدلهای جدیدتر هم داره (2 مدل جدیدتر) که خب قیمتشون خیلی بالاتر می ره. خیلی جمع و جور و کوچیک که علاوه بر امکان عکسبرداری رو فیلم تخت امکان عکاسی مدیوم فرمت تا سایز 6 در 12 رو هم باهاش دارید و البته بک دیجیتال هم می*شه بهش زد ...
دیگه چی؟ از این جمع و جور تر؟ :) یکسری از زیباترین و معروف*ترین عکسهای طبیعت با همین دوربین گرفته شدن و به غیر از محدودیتهای کوچیکی که حرکات صفحه فیلم دارن هیچ تفاوتی با یک دوربین مونوریل نداره... حالا حتماً توی تاپیک LF صحبت می*کنیم در موردش زیاد...
ممنونم.
سلام!
آقای برهانی عزیز،
الآن این دوربین رو روی eBay دیدم که در واقغ مدل قدیمی فوجی هست...
http://cgi.ebay.com/FUJI-PANORAMA-G-...QQcmdZViewItem
ممنون.
سلام
آره ديدم . قبلا هم تو سايتاي ديگه مثل bhphotovideo ديده بودم ولي قيمتش....
برا اونور آب معقوله شاي هم خوبه ولي واسه من كه ...
فكر كنم تو بازار دست دوم خودمان خيلي از اينجور چيزا رو اگه شانست باشه و گيرت بياد بمراتب خيلي ارزونتر است علي الخصوص در رده LF ها هر چند كه شايد يه يا دو نسل قديمي تر باشن ولي حدس مي زنم خيلي زياد هم با هم توفير نداشته باشند
ممنون . منتظر تاپيك جديد LF و همچنين ادامه ظهور فيلم هستم
سلام دوست عزيز
من يك عكاس آماتور هستم كه بيشتر در قطع 6×6 و قطع بزرگ كار ميكنم دوربين من هاسلبلاد 500 است و دوربين قطع بزرگ 4×5 اينچ خودم را حدود 7 يا 8 سال پيش خودم با مشقت زياد ساختم من بيشتر عكاسي منظره و پرتره ميگيرم و علاقه زيادي به عكاسي ديجيتال ندارم به نظرم لذت عكاسي آنالوگ را نداره . بيشتر عكسهاي من از طبيعت گرفته شده من همچنين يك دوربين پانوراما 6×12 سانتيمتر هم ساخته ام اگر اطلاعات بيشتري در مورد قطع متوسط و بزرگ خواستيد من اگر در توانم باشد ميتوانم در اختيارتان بگذارم .
جناب آقای الوندی،
ورود شما رو به این جمع تبریک میگم و امیدوارم همهی ما بتونیم از دانش و تجربهی شما استفاده کنیم. برای شروع، فکر میکنم خیلی جذاب خواهد بود اگر دربارهی دوربینهای دستساز خودتان توضیحاتی بدهید، جس ساخت، نوع Back مورد استفاده، نوع لنز و مهمتر از همه سیستم فوکوسی که در دوربین پانوراما بهکار گرفتهاید.
بازهم ورود شما رو خوشآمد میگویم.
دوست عزيز از ابراز علاقه شما متشكرم
در مورد سوالي كه كرديد با يد بگم دوربين قطع بزرگ من از نوع تك ريلي است كه در جلو محل قرار گرفتن لنز با قابليت تعويض و در عقب محل قرار گرفتن شيشه مات است كه بر حسب نياز ميتوان از فيلم تخت 6×9 سانتي متر يا 10×12 سانتي متر تخت و يا فيلم رول 120 با كادر 6x9 استفاده كرد . فاصله بين پانل جلو و پانل عقب فانوس چرمي قرار دارد كه آن نيز قابل تعويض ميباشد كه در صورت استفاده از لنز وايد از فانوس كيسه اي استفاده خواهد شد . من براي اين دوربين از چند نوع لنز كه قابليت پوشش زياد تصوير را داشته باشد استفاده ميكنم يكي از مزاياي استفاده از اين نوع دوربين قابليت انجام حركات tilt و shift است بنابر اين از هر نوع لنزي نميتوان استفاده كرد . با استفاده از اين حركات خطا هاي پرسپكتيو كنترل شده و يا عمق ميدان بسيار زياد خواهد شد .
بايد بگم استفاده از اين نوع دوربين نياز به درك اطلاعات پايه اي و اساسي از دوربين ، لنز و عملكرد آن دارد كه در عكاسي معماري و منظره بسيار كاربرد خواهد داشت . از طرف ديگر كيفيت بالاي تصوير ايجاد خواهد كرد . همچنين در اين دوربين ميتوان از بك ديجيتال نيز استفاده كرد كه حداقل 22 مگا پيكسل تا 39 مگا پيكسل رزولوشن دارد ( البته اگر بتوان آن را خريداري كرد )
اما در مورد دوربين پانوراما من آن را تقريبا شبيه يك دوربين 35 م م ساخته ام با اين تفاوت كه لنز آن قابليت فوكوس ندارد ولي در عوض لنز در ناحيه هايپرفوكال قرار دارد و عمق ميدان تصوير در ديافراگم 11 از فاصله 5/1 متر تا بينهايت ميباشد . چون قطر تصوير كادر 6x12 نزديك 150 م م است من از يك لنز 100 م م اشنايدر كه توانايي پوشش كادر 10x12 سانتي متر را دارد استفاده كردم بنابر اين تصوير ايجاد شده شبيه يك لنز وايد 28 م م بر حسب دوربين 35 م م خواهد بود .
البته بايد بگويم من براي ساخت اين تجهيزات مطالعات زيادي كردم كه با توجه به علاقه من به عكاسي منجر به ساخت بسياري تجهيزات ديگر با توجه به نياز شد از جمله آگرانديسمان ، فلاش استوديو ، نورسنج نقطه خوان ، فلاشمتر و خيلي چيزهاي ديگر
متشكرم
كاوه عزيز
مطالب گذشته شما را مرور كردم بسيار كامل و عالي بود و آموزنده اميدوارم همچنان اين رويه را ادامه دهيد . اما من اطلاعاتي در مورد اسكنر ميخواستم كه بتونم نگاتيو هامو اسكن كنم . قصد خريد دارم . ميتوني اطلاعاتي در اين مورد برام بنويسي ؟
متشكرم الوندي
سلام، کاوه عزیز، من علی تیموری هستم، از سال 1379 یه چیزی از درونم منو به سمت عکاسی کشوند، کار با دوربین زنیت و بصورت سیاه و سفید، اولین حلقه سیاه و سفید رو که گرفتم و به عکاسی ها بردم تازه فهمیدم دیگه هرکسی، حتی تو سال 79 فیلم سیاه و سفید رو ظاهر نمیکنه، یعنی نمیتونه که بکنه به خاطر رواج این مینی لب ها که تو هر عکاسی بود و نوشته بود ظهور و چاپ در 17 دقیقه! این باعث شد که تجهیزات بخرم و با یک آگران روسی و تشتکها و تانک ظهور و غیره، خودم در انباری خونه تاریکخونه درست کنم.
سرتو درد نیارم کاوه جان، حالا 2 ساله که دارم دیجیتال عکاسی میکنم و مزه نمیده بهم! علاقه شدیدی به کادر 6 در 6 دارم یا بهتر بگم کادر مربع، حتی با دیجیتال هم بعضی وقتها سعی میکنم ترکیب کادر رو طوری ببندم که بعدا تو نرم افزار مربعش کنم، الان هم به خاطر این علاقه با یک لوبیتل 2 کار میکنم که بعد از 2 سال عکاسی دیجیتال کمی کار کردن باهاش برام سخته، به نظرم فوکوس کردن باهاش خیلی پر اشتباهه.
حالا کمکم کنید تا یک دوربین با قطع 6 در 6 بخرم، متاسفانه مامیا قیمتهاش خوبه ولی چنین قطعی رو نداره، یعنی مجبورم هاسلبلاد بگیرم؟ این دوربینهای یاشیکا 124 MAT چطوره؟ میتونم فعلا تا کسب تجربه بیشتر یکی بگیرم تا دستم راه بیفته؟ ممنون میشم اگر کمکم کنید
...تیموری...
سلام من یک دوربین 120 میلیمتری و مقایسه آن با 7 دی کانن که لنز 15 83 به همراه دارد را می خواهم؟
ببخشید یکی از دوستان که با دوربین 645 مامیا کار کرده به من کمک می کنه؟
سوالتون دقیقاً چیه؟
من کار کرده ام البته دوستانی هستند که روی این دوربین کاملا مسلط هستند. بنده فقط در حد 15 20 حلقه با این دوربین کار کرده ام.
15 83 ???
احتمالا منظورتون 85-15 هست.
مقایسه ی دوربین آنالوگ با دیجیتال مثل مقایسه ی لامپ CRT با LCD میمونه، تقریبا ربطی به هم ندارن
تازه اگه مدیوم فرمت باشه که دیگه اصلا ربطی نداره.نقل قول:
ببخشید یکی از دوستان که با دوربین 645 مامیا کار کرده به من کمک می کنه؟
ظاهرا هدفتون هم مثل سوالتون گنگه، کمی فکر و مطالعه کنید تا دقیقا بدونید چی میخواین.
نه
ببینید من می خوام بدونم کیفیتی که می تونیم از این دوربین مامیا 645 آنالوگ داشته باشیم در چه سطحی هست؟
همین تاپیک را از ابتدا بخوانید و به پستهای آقای رنجب ر(کاوه!) دقت کنید.
و البته یکی دو تاپیک دیگر در باره این مقایسه ها هست.
متاسفانه به جوابم نرسیدم
شما منظورتون کدام تاپیک هست؟
همین جایی که هستیم دوست عزیز
یعنی این جا:http://www.akkasee.com/forum/showthr...?t=3389&page=4
ممنون
پس شما چیزی نمی دونید که الان کمک من کنید؟
ببنید دقیقاً چه می خواهdد بشنوید؟ که 645 بهتر از مثلاً 7 دی کنون است یا خیر؟ اگر این طور است کسی جوابی برای شما ندارد.
سوالتان خیلی کلی و خطرناک است. در واقع آنقدر به شرایط مختلف وابسته است که نمی توان براحتی یک بله یا خیر گفت.
صفحه دوم همین تاپیک نقل از " کاوه!" :
حالا شما منظورتان چیست؟ کیفیت رنگ فیلم های مورد استفاده؟ داینامیک رنج نسبت به سنسور؟ مگاپیکسل؟ گرین های جذاب فیلم؟ هرکدام نیاز به بررسی و تحقیق دارد و اینکه برای چه کاری؟ کجا و تو چه شرایطی؟ چه کسی؟ با چه تبحری؟ با کدام لنز ها از هر دو برند؟نقل قول:
این رو بگم که کیفیت عکس اسلاید اسکن شده ۶ در ۷ بی*نهایت بیشتر از خروجی یه CCD یا CMOS به اندازه ۱۱ یا ۲۰ مگاپیکسل هست. البته اگه از اساس همچین کیفیتی براتون لازمه چون چیزی نیست که تو چاپ خیلی بزرگ هم بشه دیدش!
ببینید من می خواهم بدونم کیفیت این دوربین در حدود چند مگا پیکسل هست؟
با فیم اسلاید مثلا
برای قطع 20*20
؟
می خوام بدونم کیفیتش چقدر هست؟
از دوربین 500 کنن من خروجی بهتری میده؟
اگر مراحل ظهور و اسکن درست و با اسکنر مناسب انجام بشود از نظر مگا پیکسل بالاتر است:
!!!نقل قول:
این رو بگم که کیفیت عکس اسلاید اسکن شده ۶ در ۷ بی*نهایت بیشتر از خروجی یه CCD یا CMOS به اندازه ۱۱ یا ۲۰ مگاپیکسل هست. البته اگه از اساس همچین کیفیتی براتون لازمه چون چیزی نیست که تو چاپ خیلی بزرگ هم بشه دیدش!
اما توجه کنید که جنس خروجی ها متفاوت است. اسلاید و نگاتیو گرین Grain دارد. سنسور نویز دارد . . . داینامیک رنج و نوع رنگ ها هم بسته به نوع فیلم فرق دارد.
خوب یعنی من اگر نورسنجی درستی انجام بدم وظهور و چاپ را هم به دقت انجام بدم و از اسلاید هم استفاده کنم خروجی خوبی دارم
؟
بله
ببخشید فیلم اسلاید چه قیمتی دارد؟
روی تب بالای سایت که نوشته ( چاپ عکس ) کلیک کنید با لابراتوار آریا تماس بگیرید و سوالاتتان را در باره قیمت اسلاید و ظهور و اسکنش بپرسید.
بله
فقط قیمت این مامیا ها 645 چند هست؟
من یک عدد تمیز پیدا کردم 180000 تومان
خوب هست؟
بله! حدود 280 الی 350 400 البته 645 چند مدل مختلف دارد.
اگر سالمه خوبه.
قیمت اسلاید 120 رو من دیروز پرسیدم 9000 تومان بود.
مقایسه عکس دیجیتال با عکس نگاتیو
نقل قول:
اولین قدم در نظر گرفتن وضوح است. بیان وضوح CCD یک دوربین دیجیتال آسان است، ولی بیان وضوح یک دوربین فیلمی بصورت دقیق کاری دشوار می باشد. با فرض وضوح 960*1280 پیکسل، یک دوربین دیجیتال تولید سال 1999 قادر است عکسی با اندازه بیش از 1.2 میلیون پیکسل ایجاد نماید. یک لنز پیشرفته دوربین می تواند حداقل 200 پیکسل بر میلیمتر را از هم تفکیک نماید. از آنجا که یک نگاتیو استاندارد 35mm با ISO100 دارای ابعاد 36*24mm میباشد، دارای وضوح موثر 24*200*36*200=34,560,000 پیکسل می باشد.
يك دوربين خيلي پير دارم كه هوس كردم كمي باهاش كار كنم
Agfa isolette 1
متولد سال ١٩٥٤ هست
چه مارك و مدل فيلمي براش پيدا ميشه الان در بازار ايران ؟ و حدود قيمتاش چه جورين ؟ و براي ظهور چه هزينه حدودي داره با توجه به اينكه خودم انجام ندم
ممنون
خواهش
معمولاً اینطوریه که دوستان داخل به دوستان خارج میگن چه و چه براشون بیارن...شما میخوای برعکس عمل کنی؟
میتونی هرکدوم از این مارکها رو در خارج گیر بیاری...ایلفورد یا کُداک یا فوجی فیلم!بخصوص فوجی خوب و راحت و ارزان قیلم رنگی 120 تولید میکند...ایلفورد فیلمهای سیاه سفید داره و کداک هم رنگی
بهرحال الان با یوروی 4500 تومنی،اینجا و آنجا یکی است .
و اینکه متاسفانه فیلم ایلفورد فقط اینجا پیدا میشد (کُداک که خیلی وقته و فوجی هم یکساله ایران رو تحریم کردن) که اونهم نایاب شده و همین هفته پیش یکی از دوستان هم فیلم 120 میخواست،همه جای بازار که میشناختم تلفن و آدرس دادم اما هیچکس موجود نداشت و نتونست چیزی بخره .
اگر حالا تفننی یه حلقه میخواید عکس بگیرید دیگه بخاطر 4-5هزارتومن خودتون رو از لذتش محروم نکنید...
یا حق
Agfa 120 iso 100
Forte 120 iso 400
Fujichrome velvia 120 iso 100
Fuji superia extra 120 iso 400
اينا رو الان پيدا كردم
مناسب هستن ؟
تاريخ از ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨
اگرم بخوايد ميتونم براي شما هم بگيرم
ارزونه
1965 جواب نمیده. من تا 1984 رو هم تست کردم خیلی خیلی کمرنگ ثبت میشه روش
2000 تا 2008 اگر در شرایط بد نمونده باشه جواب میده. 2008 به بعد هم که خوب است.
Fujichrome velvia 120 iso 100 اسلایده . اینا رو ایران پیدا کردین؟
پس تو یخچال بوده!
چه قیمتی؟ تو مغازه؟ یا تو نت
مامیا 645 AFD هنوز پیدا میشه تو بازار تهران؟ کسی از دوستان سراغ داره و قیمت تقریبیشو میدونه؟
من یه دونه SX-70 دارم که خیلی هم دوستش دارم به قیمت 190 خریدم اینجا...شاید دوستان بگن گرونه...منم میگم برید بخرید :)
120 خیلی خوبه اگر سالم باشه و تر و تمیز ! (به قیمت کرون این روزها اینقدر میشه؟)
فیلم پولاروید هم هنوز پیدا میشه اونجا؟
من ندیدم تا حالا...اگر هم باشه گمون نکنم زیر 1 باشه...
یکی دوتا شماره براتون پیام میزنم،پیگیری کنید
پولورولاید هنوز گیر میاد تو نت یکمی بگردی هست