سلام..
مسخواستم بدونم این روزا که هوا داره سرد میشه بیرون بردن دوربین ممکنه برای دوربین مشکلی پیش بیاره؟
ممنون!
Printable View
سلام..
مسخواستم بدونم این روزا که هوا داره سرد میشه بیرون بردن دوربین ممکنه برای دوربین مشکلی پیش بیاره؟
ممنون!
در دماي پايين، تعداد شاتهايي كه با يك بار شارژ باتري ميگيريد كمتر خواهد بود .اما دماي پايين و نه دماي 15-20 درجه كه زمستانهاي اين سالهاي مارا ميسازد، كلا!
پس از انتقال دوربين از محيط خيلي سرد به محيط گرم، سريعا اونو روشن نكنيد و سريعا اونو از كيف در نياوريد. پس از انتقال دوربين از محيط سرد به محيط گرم، مجددا به سرعت اونو به محيط سرد برنگردانيد.
توي هواي سرد بيشتر مواظب خودتون باشيد كه نچاييد!
البته تو هوای سرد LCD Responsivity کمتر می شه که خیلی مهم نیست. اولین بار که من به این مشکل برخورد خیلی ترسیدم، ولی بعد که همه چیر عادی شد خیالم راحت شد.
ضمن تشکر از دوستان!!
این lcd responsivityکه الان گفتید یعنی چی؟
یعنی عملکرد کلی ال سی دی .... ممکنه مشکلات کوچکی پیدا بکنه که زود برطرف میشه . من هم به این مشکل بر خوردم . حتی برای موبایل
ممنون از توضیحتون!
در ضمن من در يک جايي خوندم حجم عکس در دماهاي پايين مقدار کمي بالا ميره-ولي يکي از مهمترين چيزها همون از محيط بسيار سرد به محيط گرم وارد شدنه که مي تونه باعث ايجاد قطرات آب داخل لنز يا دوربين بشه
پس باید چی کار کرد؟؟؟؟؟نقل قول:
نوشته اصلی توسط siavash
نقل قول:
نوشته اصلی توسط siavash
دلیلش چیه !؟
در مورد ايجاد قطرات آب -اين حالت در اثر اختلاف ناگهاني دما پيش مي ياد اگر از جايي وارد جايي شديد و اختلاف دما به حدي بود که مثلا عينکتون کاملا بخار گرفت اگر در اون فضاي سرد مدت زيادي بوده باشيد امکان داره اين حالت در دوربين هم پيش بياد البته عايق بندي دوربين تا حدي جلوي اين مساله رو ميگيره- ولي مي تونيد دوربين رو بگزاريد تو يک کيسه در بسته و بعد وارد اون محل بشيد- تا دما هماهنگ بشه -
با سلام ...
میخوام بدونم شما در شرایط برفی از دوربینتون چه جوری محافظت می کنید ؟ بعضی افراد مثل خود من با استفاده از وسایل کاملا حرفه ای مانند کیسه و پلاستیک اینکار رو انجام میدن ...بعضیا چتر و غیره...
مورد بعدی اینکه عوارض عکاسی در برف چیه ، یعنی ممکنه آب وارد دوربین بشه ... و اگه بشه چه اتفاقی میوفته ؟
. معمولا اگه برف شديد نباشه بدون محافظ خيلي خطرناک نيست.اما اگه دوربين خيس شد بايد سريع دوربينو خشک .کرد
حتي يه بار يه دوربين کوچولو داشتم که تا نيمه رفت توي آب !!! 4 .5 ساعت روشن نميشد اما بعد درست شد هنوزم کار ميکنه!!
میشه منظورتون رو از اون وسایل حرفه ای بیشتر توضیح بدید؟ایا دستساز هستن یا باید از جایی تهیه کنیم.نقل قول:
نوشته اصلی توسط paya
ممنون
والا من منظورم از وسایل کاملا حرفه ای یه شوخی بیشتر نبود...من در این مواقع یه کیسه پلاستیکی روی دوربین میکشم طوری که فقط هود بیرون میمونه و منظره یاب چشمی...همین !
اما بازم آب نفوذ میکنه !
پيشنهاد ميكنم از كيسه پلاستيكي استفاده نكنيد . چون همانطور كه گفتيد در هر حال مقداري آب در آن نفوذ خواهد كرد و چون پلاستيك اجازه تبخير و خروج اب رو نميده ، باعث رطوبت گرفتن دوربين و ايجاد بخار خواهد شد. بهتره دوربين رو فقط هنگام عكس گرفتن در فضاي ازاد قرار دهيد ( حالا قبلش ميتونه زير كاپشن باشه ! ) . اين جوري اگر چند قطره آب هم روش باشه ،فرصت خشك شدن يا پاك كردن پيدا ميكنه. در روز هاي باراني ميتوان ااز يك كيسه كه روي دوربين قرار بگيره و با دو دست در چپ و راست نگهش داشت ، استفاده كرد . يعني اونو نپيچيد دور دوربين ، فقط روش نگه داريد.
در حالت هاي حرفه اي تر ، استفاده از چتر خيلي بهتر از پلاستيك هست.
با اينكه ميدونم هرگز نخواهم توانست شبيهش رو هم بسازم! اما واقعا ابتكار جالبي بود و چقدر هم با حوصله و تر و تميز كار كرده بود!
به نظرم وسواس زیاد بدتره...
ببخشید آقای اکبری من نگرفتم.
راستی نظرتون در مورد سلیفون چسبی چیه؟
خیلی نازکه اما اگه باهاش درست رفتار کنیم دوام میاره.و جون میتونه به دوربین بچسبه فکر نکنم دوربین عرق کنه.تا نظر دوستان چی باشه.
سلیفون رو نمی دونم ... ولی بنظرم باز عرق میکنه ...
ممنون از sattari برای اون لینک جالب .
ببینم منظورتون از حرفه ای همون حرفه ای اقای اکبری نیستش که؟نقل قول:
نوشته اصلی توسط mcp
آخه میدونید اگه در شرایط بارندگی حتی مقدار کمی باد هم چتر رو بلا استفاده میکنه چون باد قطرات رو به سمت دوربین منحرف میکنه.
راستی یه چیز دیگه در مورد عرق کردن...این پوشش های ضد آب مخصوص بخاطر عایق بودنشون داخلشون بخار نمیکنه؟
والا من زیاد سخت نمیگیرم...
و در روزهای برفی که زیاد هم شده عکاسی کنم... گاهی از دوربینم آب میچکه! ولی هنوز در خدمت حاضره!
ولی وقتی که حوصله داشته باشم... یه کیسه معمولی رو تهش رو سوراخ میکنم.... دوربین رو میکنم توش.... باعث میشه برف یا بارون مستقیم روی دوربین نریزه یا نشینه... هر از چندی هم بدنه رو خشک میکنم...
ولی هیچ توصیه ای نمیکنم که مثل من بی خیال برین زیر برف و بارون....
دوستان خبری تر رو دیدم که ته کیسه رو چسب میزنن به هود دوربین...
عقب کیسه رو هم چسب کاری میکنن.. من همینجوری ولو! استفاده کردم از کیسه....
اين هم راه خوبيه ، يعني فكر كنم بهترين راه باشه . چسب هم استفاده بشه كه عاليه ، البته بنظرم فقط به هود كافيه. چون از پشت دوربين اگه بسته باشه. تغيير تنظيمات خيلي سخت ميشه .نقل قول:
نوشته اصلی توسط Arash
حالا يه سوال دارم : اگر جلوي لنز كاملا در آب فرو بره مشكلي ايجاد ميكنه؟ مثلا 1 تا 2 سانت . ميدونم نبايد خيس بشه اما ايا آب به داخل ان نفوذ ميكنه؟
دوستان در مورد بخار در درون کیسه که درآن دوربین قرار گرفته مشکل داشتند
به نظر من استفاده از نمک یا کیسه رطوبت گیر که دربیشترجعبه های لوازم الکترونیکی پیدا می شود راه خوبی است
یا ازآن ساده تر درب قوطی خالی کلسیم جوشان که دارای همان رطوبت گیر می باشد
تا نظر شما چه باشد
سلام
دوستانی که تجربه دارند می تونن یه دوربینی رو که در ارتفاع و سرما بشه باهاش کار کرد و ترجیحا بدون باتری کار کنه
با تشکر
من خودم تجربه به اون صورت ندارم.
ولی پیشنهادم دوربین فیلمی یا نگاتیوی است که اکثر بخشهاش مکانیکی کار کنه و باتری نقش اصلی رو در اون نداشته باشه.
مثلا Ae-1 موتور جمع کردن فیلم نداره و باتری از دوربینهای جدید فیلمی کمتر مصرف میکنه.
با دیجیتال شاید دچار مشکل بشید. البته اکثر موارد کار در این مورد به باتری ختم میشه .
شاید اگر دقیق تر کاربرد خود را بگویید بهتر کمک کنند.
آیا محل زندگی شما جای سردیست. یا عکاسی کوهنوردی میکنید؟ و ...
یه دوربین برات سراغ دارم که تو دنیا نمونه اش دسرت نشده و خودمم دارم . بدون باطری هم به طور مکانیکی کار میکنه . تو چله زمستون بالای کوه زیر دمای صفر هم بهاش کار کردم . جون می ده برای این کارها .
البته اگر بتونی یه نمونه تر و تمیزشو پیدا کنی . Minolta XD7
نقل قول:
نوشته اصلی توسط a80300d
برای عکاسی کوهنوردی می خواهم
کلا فکر نمیکنم شرکتی دوربینی مخصوص برای این مورد زده باشه.
ولی دوربینهای فیلمی که مکانیکی باشند همه خوبند چون باتری مصرف نمیکنند چون اونهای دیگه موتور دارند و بقیه چیزها برق مصرف میکنن( موتور جمع کننده فیلم ، موتور چرخش اتوفوکس ، و ...)
البته همانطورکه دوستان فرمودند دوربينهاي رفلکس قديمي مشکل چنداني با نبودن باتري ندارند، همين دوربيني که در امضاي من ميبينيد از ابتداي زندگانيش تا به امروز نهايتا يک بار باتريش عوض شده که اونم من مطمين نيستم!
اما نيازي که مطرح کرديد منو ياد برادر تقريبا دوقلو اما متفاوت دوربينهاي ديجيتال انداخت ... ديدن اين محصولات هم در جاي خودش خالي از لطف نيست، البته اگر مشکل جو نامساعد در سفر نباشد خصوصا در ارتفاعات و هواي سرد پنلهاي خورشيدي بهترين بازدهي را دارند
http://www.siliconsolar.com/inc-imag...ry-charger.jpg
http://www.siliconsolar.com/travel-s...y-chargers.php
http://froogle.google.com/froogle?q=...ff&oi=froogler
اينيکي تخيل بيشتري به خرج داده:
http://shutterbug.com/equipmentrevie...1204photogear/
http://show.imagehosting.us/show/117...-1_1170693.JPG
البته تو مدل کنون اوتوفوکوس هم مدلهای 630 و 10 تو سیستم بالب از باتری استفاده نمیکنن.
البته اگه تونستی یه نوشو پیدا کنی . ولی Eos 10 بهتره .
بابك جان، فقط براي شوخي،
با لهجه اصفهاني بوخون: آ...مرغي كه انجير ميخوره.....دادا....نوكش كجه.....!!!
امير جان (اگه مطلبو درست گرفته باشم) فتح اورست با 1dsmii و اون جليقه ديگه از انجير اينا گذشته احتمالا با ني آب طلا مينوشه : - )
من توی تعطیلات عید یه اتفاق عجیب برام افتاد و دوست دارم اینو اینجا مطرح کنم. یه جایی در دریای بالتیک بین استکهلم و هلسینکی روی عرشه کشتی رفتم تا از جزیره های کوچولویی که کنارمون بود عکاسی کنم. دمای بیرون بیست و پنج درجه زیر صفر بود و باد خیلی بدی هم میومد که تا مغز استخون آدمیزاد یخ میزد! چند تا فریم عکس که گرفتم متوجه شدم ویزور دور بین عزیزم از تو بخار کرده! اولش اشتباه کردم و فکر کردم که از رو بخار کرده و سعی کردم تمیزش کنمو ولی... من هم پر رو بازی در آوردم و با ال سی دی کلی عکاسی کردم! یه بیست دقیقه ای اونجا بودم تا کاملا یخ زدم و هوا هم تاریک شد. جالبه بدونین سرعت فوکوس اتوماتیک دوربین به طرز چشمگیری کم شده بود. ولی با همه اینها تجربه جالبی بود.
اون بخار مشكلي براتون بوجود نياورد؟
منظورتون از مشکل اگه مشکل عکاسیه، خیر. چون دوربین من اس ل آر نیست و قابلیت عکاسی با ال سی دی رو داره. در مورد اینکه بخار توش دوربینو خراب کرده باشه، فعلن که داره کار میکنه!! ;)
من منظورم مشکل برای دوربین بود.امیدوارم همیشه کار کنه.
ممنون.
خوب تا حالا که در مورد سرما و گرما بحث شد اما کسي حرفي از هواي مرطوب نزد! اينجا (بندرعباس) تابستون ها هوا اونقدر مرطوب ميشه که موقع بيرون رفتن از در خونه عينک که چه عرض کنم، سر تا پاتون بعد از چند دقيقه خيس عرق ميشه! البته هميشه هم اينطوري نيست، اما خوب هست. شايد آدمها بتونند به اين شرايط عادت کنند اما بعيد مي دونم يک دوربين SLR-Like مثل اس 2 بتونه عادت کنه!
من حدس مي زنم ضررهاي احتمالي ناشي از انتقال دوربين به يک محيط با هواي مرطوب کمتر از انتقال بين هواي سرد و گرم (خشک) نباشه. چون اينجا همه از کولر گازي استفاده مي کنند و هواي داخل منزل نسبت به بيرون خيلي سردتر هست بيرون آوردن دوربين مي تونه کار خطرناکي باشه. چون من خودم يه بار ديدم وقتي رفتم بيرون، بدنه دوربين کاملا شبنم گرفت! مگه اينکه همون قاعده ((صبر کردن)) رو بکار ببريد تا دماي دوربين با دماي محيط يکي بشه. اما در مورد رطوبت باز شک دارم!
در مورد ایجاد قطرات در داخل لنز و موردی که دوستمان در مورد بخار در داخل ویزور به آن اشاره کردند فکر میکنم اگر به یک نکته ای اشاره بشه بد نباشه.نقل قول:
نوشته اصلی توسط siavash
در صنعت اپتیک سازی نظامی مثل دوربینهای دو چشمی / تک چشمی و Riflescope ها برای جلوگیری از چنین مواردی از تکنیکهای خواصی استفاده میشود.این تکنیکها برای اولین بار در آزمایشگاه کارخانه دوربین سازی LEUPOLDدر آمریکا استفاده شد.در این تکنیک با استفاده از گاز N2 (نیتروژن) داخل دوربین رو پر میکردند.البته فشار گاز طبق مطالبی که من خوانده ام برابر با فشار هوا در سطح دریا است.با این تکنیک دوربینها در مقابل نفوز آب کاملا مقاوم میشوند .دوم اینکه دیگه مشکلاتی نظیر بخار و یا عرق کردن لنزها به وجود نمیاد و سوم اینکه در TUBE دوربین رو قبل از استفاده از این تکنیک عایق بندی میکردند که زیاد مقاوم نبود و در ضمن پر هزینه هم بود.
دوربین اسلحه بنده هم ساخت همین سازنده است.در مشخصات آن هم دمای منفی 25 در جه تا مثبت 60 درجه و کار کرد در عمق 13 متری زیر آب ذکر شده بود.من هم قبل از نصب دوربین بر روی تفنگ آنرا در دمای 23 درجه زیر صفر در مدت زمان 35 دقیقه قرار دارم و بعد از این زمان آنرا از این محیط سرد در آوردم و بدون اینکه در آن بخار و یا عرقی به وجود بیاد میتوانستم داخل آنرا ببینم.البته از رو کمی بخوار میکرد که این امر طبیعی است و مربوط به این تکنیک نمیشه.من قبلا مدلهای مختلفی از این دوربینها داشتم و با بقیه هم چنین کاری کرده بودم.در یکی از آنها تا چند ساعت نمیشد از آن استفاده کنم و بعد از هم دما شدن آن با اتاق آنرا در کنار شوفاژ قرار دادم.
اما در مورد لنزهای دوربین عکاسی چنین مرجعی جهت استفاده از این تکنیک ندیده ام.البته در سایت کانن تعداد لنزهایی را که میتوان در زیر آب هم از آن استفاده کرده بود ذکر کرده است(البته آب باران).فکر میکنم این لنزها در دماهای پایین هم قابل استفاده هستند.البته این گاز کاملا بیرنگ است و به هیچ وجه از عبور نور جلوگیری نخواهد کرد.
در کیش این تجربه رو داشتم....
اگر توجه کنید... (کمی تحمل تا دمای دوربین با محیط بیرون یکی بشه...) این مشکل رو نخواهید داشت...
ولی دقیقا یادمه... که از هتل بیرون اومدم عینکم کاملا بخار آلود بود.... اومدم عکس بگیرم! دیدم همه محیط رمانتیک شده! چندتا عکس هم گرفتم... البته فقط شیشه جلویی لنز بخار کرده بود... و نه داخل لنز.... خلاصه شیشه رو پاک کردم... دنیا به حالت طبیعی برگشت...
Fm3
با اینکه خودم Canonی هستم اما FM2 با شاتر زبر تیتانیوم (یک سری خاصش که الان یادم نیست چطوری می*شد تشخیص داد چک می*کنم می*گم!) همون چیزیه که بدون باطری و تو رطوبت و برودت شدید براتون جیرینگی عکس می*گیره.
کاوه.
سلام
چند وقتیه که این موضوع ذهنم رو مشغول کرده
دمای محیط بر دوربین و لنز و تجهیزاتمون چه تاثیری داره ؟
چند سوال که برام پیش اومد :
چرا در دوربینی مثل 450دی تعداد شاتعای گرفته شده دردمای 25 درجه بطور میانگین 500 شات با یک بار شارژ هست در حالی که در دمای صفر درجه 400 شات ؟
(برای مقایسه دمای 10- و 40+ رو انتخاب کردم چون ما در کشوری قرار داریم که امکان اینهمه تغییرات دما وجود داره یعنی مثلا در تهران زمستانهایی سرد با دمای زیر 15- و تابستانهای گرم با دمای بالای 35 درجه وجود داره چه برسه به استانهای شمالغرب که دمای هوا در زمستانها به 25- درجه هم میرسه و استانهای جنوبی و کویری که گرمی تابستان بالای 45 درجه هم دارند)
این تغییر دما در چند موضوع مختلف قابل بحثه که من جدا نوشتم .
A - کاهش یا افزایش دما مثلا از 10- درجه تا 40 درجه سانتیگراد چه تاثیراتی میتونه در لنز بر روی :
1- فوکال لنت
2- دیافراگم
3- عملکرد فوکوس
4- لرزش گیر لنز
و ... داشته باشه ؟
تاثیرات خیلی اعداد ریز اعشاری هستند ولی خوب اندازه پیکسلهای سنسور دوربینها هم خیلی ریز هستند (فقط در حدود 5 میکرون هستند و نه بیشتر یعنی 000005/ متر :::big grin2::: )و مقدا جزئی تغییرات که مثلا یکیش میتونه افزایش قطر عدسیهای داخل لنز باشه که تغییرات اون بیشتر از تغییر کلفتی اون هست ، و یا تغییر طول بدنه لنز که پلاستیک و فلز هردو در تغییر دما تغییر طول خواهند داشت .
نمونه اثراتی که این تغییرات میتونن ایجاد کنند مثل بلور شدن عکس به علت فکوس و یا افزایش فوکال لنت و ...
B- همون تغییر دما و تاثیرش بر روی قطعات دوربین مثل تغییر در :
1- عملکرد شاتر
2- باتری
3- اندازه سنسور
4- کارکرد پروسسور و دیگر مدارآلات الکترونیکی
5- تغییر سایز خود دوربین
و ...
که هر کدوم از این موارد میتونه تاثیرات متفاوتی داشته باشه مثلا تاثیری که بر پروسسور میتونه بزاره اینه که باعث افزایش یا کاهش شدید نویز در ایزوهای بالا مثل این 40دی مخصوص عکاسی از ستارگان با ایزوهای بالا ساخته شده که جناب توکلی معرفی کردند
http://gigaimage.com/images/m7nv9pnhnhqu7uy82n0.jpg
آیا عکاسی در دمای پایین باعث کمتر شدن نویز عکس میشه ؟کد:پستهای شماره703 تا 710
عکسهای جالب از دوربین و لنز و عکاس
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=5621
و یا تاثیرش بر بدنه دوربین میتونه باعث دور یا نزدیکتر شدن لنز از سنسور بشه و یا تاثیری که بر مدارات الکترونیکی داره اینه که مقاومت الکتریکی به تغییر دما حساسه و مقدار اون تغییر میکنه و یا تاثیرش در میدان مغناطیسی که باعث افزایش قدرت میدان بر اثر کاهش دما میشه (اگه اشتباه نکنم)
C- تاثیراتش بر کارکرد فلاش مثل تغییر برد فلاش و ...
{در مورد ایجاد تاپیک جدید هم گشتم چیزی پیدا نکردم اگر تاپیک مشابهی وجود داره لطفا زحمت حذف یا ادغامش رو مدیران محترم بکشند }
موفق باشید :::happy:::
بله. اما این تاثیر در CCD ها مشهودتر از CMOS ها است.نقل قول:
آیا عکاسی در دمای پایین باعث کمتر شدن نویز عکس میشه ؟
فکر میکنم مشهود ترین اثر دمای پایین بر روی باتری است که به سرعت خالی میشود. اثر دما بر روی نوردهی طولانی هم کم نیست به طوری که در دمای پایین سنسور کمتر گرم میکند و نسبت سیگنال به نویز بهتر است.
یکی از چیزهایی که برای من چند مرتبه پیش امد جابجا شدن دوربین از جای سرد به گرم و نشستن بخار بر روی لنز و سنسور است. به فرض اگر از هتل و یا خودرویی خارج میشوید که کولر مشغول کار است به محض پیاده شدن از خودرو و ورود به جای گرم و مرطوب تا چند دقیقه دوربین شما غیر قابل استفاده است تا اینکه دوربین با محیط هم دما شود و بخار از سطح لنز پاک شود. توصیه اینکه برای پاک کردن لنز تلاش نکنید بلکه چند دقیقه صبر کنید تا این مسئله حل شود.
با سلام به دوستان
خوب عمده مطالب رو جناب غفاري اشاره كردند.
در تكميل فرمايشات ايشان بايد اضافه كنم كه:
1- علت تعداد شات كمتر در دماي پايين، فقط تخليه سريعتر باتري است كه اصولا تمام باتريهاي شارژي همين طور هستند.
2- تاثير اختلاف دماي ناگهاني بر اجزاء داخلي دوربين و لنز، همان هست كه جناب غفاري فرمودند و بسيار هم جدي است. چه بسا اجزاء الكترونيكي دوربين بدليل شبنم زدن، آسيب ببينند و چه بسا بخار نشسته بر عدسيهاي داخلي لنز، تا مدتها برطرف نشوند.(در دفترچه راهنماي دوربين اكيدا نسبت به اين موضوع هشدار داده شده است)
3- تاثير دماي بسيار پايين (زير صفر) بر عملكرد دوربين و لنز، تا آنجا كه خودم تجربه كرده ام، ايراد در عملكرد بسته شدن ديافراگم لنز و تيغه شاتر دوربين است كه در دوربينها و لنزهاي مختلف متفادت هست...اصولا لنزها و دوربينهاي رده بالاتر، داراي محدوده دمايي بيشتري هستند.
4- تاثير دماي زياد بر عملكرد سنسور، اصولا شامل افزايش نويز و تغيير بالانس رنگها ست كه اين موضوع در نوردهي طولاني هم بدليل افزايش دماي سنسور پيش مي ياد.
5- تا كنون گزارشي مبني بر تغييرات محسوس فواصل كانوني و فوكوس لنزها و موارد حيرت آور ديگر ذكر شده در پست اول دريافت نشده است.:biggrin:
فعلا...
البته یخ زدگی شاتر ( بخصوص شاتر های پرده ای ) در دمای زیر صفر بسیار رایج است.البته در دوربین های دیجیتال جدید شاتر ها از مواد ترکیبی و کامپوزیت ساخته می شوند تا کمترین کاهش دما کمترین تاثیر را داشته باشد.
یکی از مواردی که اکثر کوهنوردان حرفه ای ( صعود های بالای 7000 متر ) از دوربین های SLR Like و یا کامپک استفاده می کنند.
به دلیل وزن کمتر این دوربین ها و همچنین عدم وجود قطعات مکانیکی و همچنین استفاده از باطری های قلمی شارژی
در سفر های عکاسی در دمای سرد و زیر صفر در هنگامی که نیازی به دوربین نیست باطری را خارج کرده و در جیب های داخلی لباستان قرار دهید.
اکثر دوستان یک جیب در کاپشن هایشان دارند برای این کار...
در ادامه صحبت های علیرضا عزیز......
.
.
تجربه استفاده اینچنین را داشته ام جابجایی از محیطی با دمای 15 الی 25 درجه با رطوبت حداکثر 20% به محیطی با دمای 35 درجه با رطوبت بالای 90% در این حالت اگر فرصت کافی دارید تا خودتان را برای ثبت آماده کنید پیشنهاد میشود حداقل 30 دقیقه دوربین و لنزتان را بتدریج از محفظه خود خارج کنید. سعی کنید در اینجور موارد قبل از گذاشتن دوربین در کیف دوربین را در پارچه ای پیچانده و سپس آنرا در کیف بگذارید. پس از تغییر محیط از بابت دما(ذکر شده ) بعد از 10 دقیقه دوربین را از کیف در آورده در همان حالتی که پارچه دور آن پیچانده اید در فضای بیرون قرار دهید. حدودا 20 الی 30 دقیقه در این وضعیت ( تا دوربین به دمای بیرون عادت کند ) دوربین را کاملا خارج کنید. اطمینان داشته باشید تا زمانی که درپوش لنز را برندارید رطوبت روی سطح لنز نمی نشیند. پس از رعایت این موارد درپوش لنز را برداشته در کمترین زمان ممکن یک غبار ضعیف ظاهر شده و بسرعت محو میشود بدون کوچکترین اثری از رده آن روی لنز....... در پاره ای موارد هم دیده ام که اصلا غباری ظاهر نشد
تحت هیچ شرایط کمتر از 1 ساعت اقدام به تعویض لنز نکنید ( بیشتر از آن به عهده شما نگارنده مسئولیتی( هر چند اخلاقی) قبول نمیکند ). چون به احتمال زیاد رطوبت مورد نظر روی شاتر و احیانا سنسور و محفظه داخلی آینه و متعلقات اثر خواهد گذاشت.
.
.
.
یکی از اثرات دیگری که طوبت در شرایط گفته شده خواهد داشت ویزور دوربین خواهد بود
.
.
این موارد منوط به آنست که شما فرصت کافی برای رسیدن به شرایط مطلوب جهت عکاسی را داشته باشید در غیر اینصورت پیشنهاد میشود دوربین را در شرایط محیطی بیرون ( که قرار بر عکاسی است ) قرار دهید. تا در کمترین زمان ممکن برای عکاسی آماده شد
پاینده باشید
افشين جان
نيم ساعت؟خيليه برادر.ديگه زير كولر ماشين تو جاده هم كه باشي و يهو بياي بيرون تو گرما و شرجي مرداد ماه جنوب ،15 دقيقه بسه.كه همون هم من حوصله تحملش رو ندارم و طي 5 دقيقه ميارمش سرويس!
ولي در رابطه با تعويض لنز بله درست مي فرماييد در آب و هواي رطوبت دار خيلي بايد مواظب بود.چون اگر گرد و خاكي هم به سنسور بچسبه بايد حتما" براي از بين بردن لكه اي اون به روش تر تمييزش كرد. در شرجي هاي بالاي 90 درصد ،يكي دوبار عملكرد دكمه هاي دي 80 دچار اختلال شدند.
و يك مطلب ديگه:
اينكه رنگ بدنه لنز هاي تله گاهي سفيد هستند براي جلوگيري از جذب گرماي خورشيد هست يا نه؟و اگر بلي چگونه تاثير مي گذارد؟
یاسین جان اگر فرض را بر ماشین قرار دهیم بنظرم بهترین جا برای رسیدن به سرعت عمل بالا آنست که دوربین را در صندق عقب قرار داد تا به محیط بیرون عادت بیشتری داشته باشد. این سریع ترین حالتی است که میتوان به شات در آن آب و هوای با رطوبت بالا رسید ولی کماکان ثبت شات های لحظه ای را احتمالا از دست میدهید. آن موردی که اشاره شد در اصل قرار گرفتن دوربین در محلی بود که تفاوت دما و رطوبت با بیرون به آن شکل بود و طبیعی است که عکس این موضوع هم صادق است یعنی وقتی دوربین به محیط بیرون عادت کرد آوردن دوربین به داخل آن محل باز هم نیاز به دقت داشت و معمولا چون بعد از آوردن دوربین به محیط داخل تا 2 الی 3 ساعت دوربین را از محل خود خارج نمیکردم دیگر مشکلی از این بابت نبود
.
.
.
در مورد لنزهای سفید سری L کانن یک بار در تاپیکی دیدم کاوه عزیز هم به این موضوع اشاره کرد. بنظرم از بابت تئوری درست است یعنی ایرادی به آن وارد نیست و طبیعی است که رنگ های روشن کمتر جاذب نور هستند تا رنگهای تیره ولی گهگاهی که به این موضوع برخورد داشتم لنز سفید در دمای 50 الی 51 تحت تاثیر نور آفتاب بسیار گرم میشد نمیدانم اگر رنگ آن لنز سیاه بود احتمالا ذوب میشد :::big grin::: ولی در مقایسه با دوربین که سیاه است بدنه دوربین آنقدر گرم نمیشد البته تاحدودی قابل قیاس نیست چون دوربین بخاطر فرم آن همیشه در معرض نور مستقیم نیست بنوعی در وضعیت های متفاوت سایه هایی روی آن ایجاد خواهد شد. ولی بالای دوربین که تقریبا در آن 1 الی 2 ساعت عکاسی در آن شرایط در وضعیتی برابر با لنز از بابت نور بود به اندازه لنز داغ نشد!
.
.
.
حالا یک حالت میماند ( البته بیشتر یک حدس از که منشا آن از رفتار وسایل دیگری است ) اینکه جنس بدنه آن لنز بگونه ایست که تبادل حرارتی با داخل لنز انجام نمیدهد و در نتیجه تمرکز حرارت کماکان در سطح بیرونی لنز باقی میماند. ( این مورد را زیاد اطمینان ندارم باید نظر دوستان دیگر را هم جویا شد ) ولی واقعیت اینست که لنز آنگونه که انتظار داشتم نبود... و بیش از پیش بینی من در این خصوص گرم شد.
یکی دیگر از خطرات احتمالی تنشهای حرارتی وارده به لنز در اثر سرد و گرم شدن ناگهانیه. در مناطق سردسیر (مثلاً اینجا که دما در زمستان به راحتی تا 20 درجه زیر صفر میره)، شما در حال عکاسی در فضای باز هستید (البته احتمالاً مردم به عقلتان شک میکنند اما شما ادامه بدهید حرجی نیست!) و ناگهان دوربین به دست وارد ساختمان میشوید. اکثر ساختمانها در فضای ورودی دمایی گرمتر از داخل ساختمان دارند (هوای گرم با دمای 30-35 درجه بالای صفر از تهویه ها بیرون میزند). دوربین شما تنش حرارتی معادل 50 درجه را تحمل میکند. راه حلی که پیشنهاد میشود (اتفاقاً سام جوانروح هم پیشنهاد میکرد)، گذاشتن دوربین در ساک (ترجیحاً در کیسه پلاستیکی و بعد درون ساک) و بیرون نیاوردن آن برای حداقل یک ساعت در فضای گرم است.
وسط زمستون در زنجان بودم.اتفاقا دوربین شب توی ماشین جا موند.صبح هم از همه جا بیخبر دوربین رو اوردم جای گرم کنار بخاری....چشمتون روز بد نبینه تمام دوربین و لنزها سراسر عرق کردند.منم چیزی به ذهنم نرسید تمام لوازم رو گذاشتم روی بخاری تا خشک بشن:biggrin:
تا امروز هم مشکلی برام پیش نیووردن:::love2:::
استفاده از دوربین هایی که بدنه هوابندی شده دارن و همینطور لنزهایی که ودرسیلد هستند این مشکلات رو حل میکنه؟ کسی تستی چیزب ندیده؟ دوربین جدید پنتاکس K7 ادعا کرده تا دمای 10- درجه دوربین هیچ تفاوت عملکردی نخواهد داشت.
از طرفی من با دوربین فیلمی تو دمای 26- درجه سانتیگراد (در بستان آباد دقیقا در سرد ترین شب سال که سرد ترین نقطه کشور هم بود اون شب) عکاسی کردد و بعدش هم خیلی عادی بدون اینکه توجه کنم رفتم تو ماشین گرم بعدشم تو خونه دمه بخاری! دوربینو درآوردم از نظر یخ زدگی و بخار بررسی کردم مشکلی نداشت. فقط باطریش به چشمک زدن افتاد با اینکه نو بود (AG13 دو عدد)
تجربه عینی من در مورد تاثیر دما بر لنز:
هفته گذشته چند شب پشت سر هم ما برای رصد به پیست اسکی سهند رفتیم (عکس هاش توی تاپیک عکاسی از ماه و ستارگان موجود هست) از آنجایی که هوا اونجا بعد از نیمه سرد به شدت افت می کرد (مطابق دماسنج پایه یکی از دوستان)و مثلا یکی از روز ها -15 درجه سانتیگراد بود!
غیر از مسئله حمله گرگ ها به ما در یکی از اون شب ها، هیچ مشکل دیگه ای نداشتم... تا این که 2 روز پیش متوجه شدم که شارپنس 18-55 من خیلی خیلی افت کرده! چون سابقه زمین خوردن و این جور چیز ها رو نداره، گفتم شاید به خاطر سرما بوده باشه... با چند تا سرچ کوچولو دیدم ملت هم به این مسئله گاها دچار شدن که بدنه پلاستیکی و چیپ لنز ها در اثر سرما و در نتیجه انقیاض و انبساط شدید تر، باعث خارج شدن المان های لنز از همخطی می شه... (دقیقا معلوم بود، وقتی لنز رو مایل می گرفتم نگاه می کردم بهش، اون هلالی که دیده میشه (المان جلویی) یکم کج بود) خیلی اوضاع روحیم خراب بود... چون چند روز بعد یه کنفرانس دارم و به اون لنز فوق العاده زیاد احتیاج دارم... هر جورش فکر کردم: از خرید یه 18-55 دیگه گرفته تا خرید 24-70 + 11-16 ! :biggrin:
ولی خیلی اتفاقی جرات کردم لنز رو باز کنم... (با شعار «از نو می سازمت 18-55!») خیلی راحت تر از این ها بود که فکر می کردم. دیدم 2 تا عدسی جلویی از جاشون در اومدن... خیلی آرام انداختم جاشون و بستم لنز رو.. فقط نمی دونم چرا کارخونه 3 پیچ توش اشانتیون گذاشته بود! lol
مقایسه شارپنس قبل عمل جراحی با 18-55 نسخه قدیمی:
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1249884892
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1249884892
تازه احساس می کنم کیفیتش از قبل هم بهتر شده lol
پ.ن: از دوستانی که به خاطر این مسئله موجب آزار و اذیتشون شدم معذرت می خوام (از خرید یه لنزشون گرفته تا قاطی کردن اسمها و... )
http://a.imagehost.org/0301/asa.jpg
فکر میکنم واقعا مشکلی نباشه و نباید اینقدر ها هم وسواس به خرج داد
دوستان سلام
ممنون از اطلاعات خيلي مفيدتون منو به فكر واداشت
من ميخوام يه دوربين خوب بخرم و از اونجايي سفر به كشور فوق العاده مرطوبي مثل مالزي و كشور فوق العاده سردي مثل كانادا را در پيش دارم با اين اوصاف كه گفتيد واقعا نمي دونم چي بايد بگيرم. كه بعد پشيمون نشم .
قبلش اصلا هواسم به چنيني شرايطي نبود و با حال و هواي ايران بهم دوربينهاي nikon D90 و Nikon 300s و Nikon 7000 را پيشنهاد داده بودند ،حالا چه دوربيني را پيشنهاد ميكنيد
ميگند سري S نيكون درزبندي بهتري داره اما در مورد مقاوت در مورد شرايط دمايي هيچ اطلاعاتي ندارم.
ممنون ميشم راهنماييم كنيد
سلام
مرسي كه پاسخ دادي ، با اين اوصاف تكليف هواي زمستوني چي ميشه؟ اونم توي كانادا به راحتي تا منفي 30 درجه هم مياد و معمولا هم زمستون طولاني داره؟ حالا ميگيم كانادا هيچ توي همين ايران ما زمستونهاي سرد هم توي خيلي از مناطق و شهر ها داريم. به نظرتون مورد ديگه اي مياد كه مناسب اين شرايط باشه
مرسي
0 تا 40 دمایی هست که دوربین بهترین کارایی رو داره
یادش بخیر با مرحوم h2 توی دمای 15درجه زیر صفر عکاسی میکردیم، آخ نمی گفت. اما باتری اذیت میکرد و زود خالی میشد.