فایل پیوست 35184
Printable View
سلام و احترام
فایل پیوست 35202
http://aks.akkasee.com/photos/229997...3BsortBy%253A&
با توجه به تجهیزات و حال و هوای عکس احتمالا جناب امیر عبدل پناه عکاس باشند
سلام
:-)
فایل پیوست 35250
عکس از فرزاد آریان
از فیس بوک
ضمن اینکه اگه عکسهای این گروه رو ملاحظه بفرمایید (دانشمندان کهکشان را شیری یا milky way scientists) به نظرتون میاد بیشتر عکساشون ترکیبیه که اینگونه نیست . اغلب عکساشون مربوط میشه به پدیده های جوی و زمینی شگفت انگیز در همه جای دنیا . البته اصراری هم به اینکه عکس ترکیبی نیست ندارم .
سلام
عکسی از shannon richardson
عنوان عکس haircut
از مجموعه texas is a fine place for die
اثر Christian Klepp:
فایل پیوست 35474
توضیحات عکاس:
نقل قول:
This is my newest image from cold season Iceland. I shot this ice cave from the inside out against the sunset making it an unforgettable experience. Entering these ice caves is life threateningly dangerous as the glacier itself moves at a speed of 1 m per day, so the ice is under constant pressure. While being inside the cave the ice made constant cracking and crushing sounds. The glacial ice is about 1000 years old. You can see black stripes in the ice that originate from volcano eruptions that depositeted the ash on the former snow before it transformed into glacier ice. The bottom of the cave is the frozen glacial lake itself with an ice thickness of about 50 cm while the outside temperature was below -8°C for a long period of time allowing the ice to be more stable.
فایل پیوست 35475
Photo by Lisa Geuman
اثری از فرزانه رادمهر به نام سقوط که برنده جایزه نخست (3000دلاری) فتوگرافیکا آمریکا شده .
فایل پیوست 35504
عکس هایی از Serg Degtyarev، ویرایش و کیفیت چشمگیری دارند. یکی از عکس های مجموعه:
فایل پیوست 35813
عکس از دوست خوبم محسن منصوری
سلام
یکی از عکسهای مشهور 11 سپتامبر 2001 :
چاپ این عکس در نشریات واکنشهای مختلفی برانگیخت. بسیاری چاپ این عکس را نوعی فرصتطلبی تلقی کردند و انگیزههای مالی را در آن دخیل دانستند. نامههای بسیاری که روزنامهها در این مورد دریافت کردند ، گردانندگان نشریات را وادار کرد که دیگر از این عکس استفاده نکنند. اما عکاس این عکس عقیده دارد که وی لحظهای از زندگی یک مرد را جاودانه کرده است و نه لحظهای از مرگ وی را.
فایل پیوست 35817
فایل پیوست 36105
Gioliano Borghesan 1952
فایل پیوست 36106
Antanas Stukus 1956
فایل پیوست 36107
Vladimir Rolov
فایل پیوست 36122
اثر دکتر روشن
Photo by: Chip Phillips
عکسی واقعی از قهرمانان رمان کلیدر شاهکار محمود دولت آبادی
فایل پیوست 36186
سلام
دوستان اگر توضیحاتی راجع به عکس بیان کنند یا لااقل نام عکاس یا لینک عکس را نیز قرار دهند، میتواند علاوه بر لذت تماشای یک عکس خوب، سرچشمه افزایش اطلاعات هم فرومی ها نیز بشود.
بابت عکسهای خوبی که فرستاده میشوند ممنونم.
سلام
میدونم کیفیت عکس پائینه
ایرادات فنی زیاد داره
و خیلی موارد دیگه اما
به نظرم حسی که دیدن این عکس به انسان میده باعث میشه روح انسان جلا پیدا کنه
تقدیم به همه دوستان
علی الخصوص مشهدی های نازنین
رفتید حرم دعا یادتون نره
فایل پیوست 36436
عکس از Sarah Marino به دلیل داشتن مجموعه ای از عکس های خوب منظره که از ویژگی های مهم آن ها ترکیب بندی بسیار خوب، استفاده از بهترین نور هر محل و در ضمن پراسس بسیار خوب برای عکس هاست.
[CENTER]
فایل پیوست 36464
عکس های دیگر عکاس را در اینجا دنبال کنید:
www.sarahmarinophoto.com
http://500px.com/SarahMarino
پ.ن: دوستانی که اینجا عکس می گذارند، لطفا سعی کنند که اسم عکاس، سایتش، شناختی که از او دارند و ویژگی هایی که باعث انتخاب عکس مذکور شده است را نیز بیان کنند تا تاپیک پربارتر باشد.
فایل پیوست 36521
Berlin Wall 1961
Photograph:
Bettmann/Corbis
عکسی از Pierre Pellegrini عکاس سوئیسی است که عکس های وی به دلیل ترکیب بندی عالی و عمق میدان خوب و همچنین ویرایش خاص قابل توجه است .
عنوان عکس avec le coeur en paix vers (قلبی سرشار از صلح ) است
ظاهرا عکاس سایت مستقلی ندارد اما عکس های بیشتری از او را می توانید در Pierre Pellegrini | Art Limited ببینید.
فایل پیوست 36525
ترجمه عنوان عکس مرا یاد شعری از پابلو نرودا انداخت بعد از کمی جستجو متوجه شدم که عین این عبارت avec le cœur en paix در شعری از پابلو نرودا نیز آمده است . که البته بی ربط به عکس هم نیست.
به یاد میآورم تو را
آن چنان که در اواخر پاییز بودی
یک کلاهِ خاکستری ساده و قلبی سرشار از صلح.
نکته منفی این عکس از نظر شخصی من برش شاخه های درخت در سمت راست عکس است . اما در مجموع عکس زیبا و قابل تحسینی است
سلام مجدد
امروز تازه این مطلب را در مورد این عکس دیدم و لازم دیدم برای دوستان نیز بیان کرده باشم
اما موضوع این عکس:
باز هم روایت تلخی از انتشار یک عکس بدون نام عکاس
هوالعزیز
من مهدی طاهری هستم.
دوربین عکاسیام را که در دست میگیرم لحظهشمار زندگیام به کار میافتد.
گاهی عکسی میگیرم و گاهی بنا بر آنچه در روال طبیعت جاری است به لطف اساتید عکاسی جامعه هنری ایران، نگاهم در جشنوارهای مورد قبول اهل دانش و تجربه قرار میگیرد.
از درخشش این نگاه، خدا را شاکرم ولی درد درخشش این موفقیتها گاهی وصفناپذیر است ...
... صبح روز 18 تیرماه سالجاری با پیامكی که از طرف یكی از دوستان به من رسید، ایمیل شخصیام را چك كردم!
ایمیل حاوی صفحهای از یکی از پایگاههای اطلاعرسانی بود.
صفحهای حاوی یكی از عكسهای اینجانب که با عنوان "احترام نظامی برای شاه خراسان" منتشر شده بود. آن هم بدون نام عکاس و هیچ اطلاعات دیگری!
از آنجایی كه این عکس توفیق حضور در فهرست عكسهای برگزیده سومین جشنواره ملی عكس مشهد با دبیری: کیارنگ علایی و مدیریت اجرایی: سیدمجتبی خاتمی و داوری: افشین شاهرودی، سیفالله صمدیان، مسعود زندهروح کرمانی، مسعود توجهی، کریم متقی، ساسان فهیمی، محمد ادیبی و همچنین جشنواره عكس رضوی با داوری: دكتر رضا برجی، جاسم غضبانپور، سیدعباس میرهاشمی، احمد ناطقی و جواد بهمنش را داشت به ذهنم رسید که شاید دبیرخانه این جشنوارهها ...
صبح روز بعد - 19 تیرماه - طبق برنامه هر روزه چند پایگاه اطلاعرسانی و خبری را باز كردم تا در جریان آخرین اخبار جامعه باشم كه متوجه شدم چندین پایگاه اطلاعرسانی دیگر هم اقدام به انتشار با عنوان عکس و بی نام عکاس كردند.
با جستجویی آنی بر اساس عنوان عکس "احترام نظامی برای شاه خراسان" متوجه شدم این خطا گریبانگیر بسیاری از سایتها و وبلاگها و ... هم شده است.
در این میان تماسی با یكی از اعضای دبیرخانه جشنوارهها داشتم و متوجه شدم كه عكس بدون هیچ اجازه و هماهنگی از سایت جشنواره برداشته شده (شما بخوانید به سرقت رفته) و منتشر شده است.
نكته شایان توجه اینجا است که با وجود نمایش این عکس همراه با نام عکاس و عنوان عکس در سایتهای جشنواره، در هیچكدام از پایگاههای منتشر کننده نامی از عكاس برده نشده است.
وقتی پاسخ صریح و شفاف مسئولین جشنوارهها را گرفتم اولین کاری که کردم تماس با آقای س.ن مدیرمسئول پایگاه اطلاعرسانی «فردا نیوز» از جمله نخستین منتشرکنندگان این اقدام،بود تا از جناب ایشان جریان را جویا شوم كه در كمال ناباوری با جملات توهینآمیز و بیادبانه این مسئول فرهنگی! مواجه شدم.
ابتدا متهم به این شدم كه چرا اصلاً تماس گرفتم! بعد بدون اینکه بشنوند من جویای چه هستم، گفتند: وقتی قانون كپیرایت در كشور ما اجرا نمیشود شما دنبال چی میگردی؟! و در ادامه بیوقفه یکنفس ادامه دادند که: اصلاً برای چی یقه من را گرفتی؟ برو ببین چه کسی عكست را دزدیده و ... !
در ادامه هم تمام دلتنگیها و مرارتهای ناشی از سختی کار فرهنگی را با ادبیاتی در شأن خود متبلور کردند که: ما هم عكس رو از فلان سایت برداشتیم و كار كردیم و به شما هم هیچ ربطی نداره!
البته در طی مسیر این تجربه تلخ، نتایج شیرینی هم برای من در پی خلق پرسشهایی ایجاد شد. پرسشهایی که نمیدانم چرا هیچ پاسخدهندهای ندارد. نه وزیری! نه دبیری! نه مسئولی! نه مدیری! نه داوری! نه سایتی! نه هیچ عنوان دیگری!
به راستی! من که از جناب این آقا بابت خطایشان درخواست وجه نقد و حقوق مادی و ... نکردم، پس چرا اینقدر فشار روانی سنگینی را ایشان به واسطهی هر معلولی به علت تبدیل میکنند برای نشنیدن و پاسخ دادن؟
من فقط پرسیدم که این عکس را همکاران رسانهای شما از کدام سایت ... ولی متأسفانه! با طرح این پرسش حتی یك جمله مؤدبانه را هم در مسیر این پاسخ، تجربه نكردم.
حالا در طی این مسیر پرسشهای شیرینی به جان و دل میآیند که شاید طرح این پرسشها بتواند چراغی فرا روی دیگران قرار دهد که خاطرهی امروز من، تجربهی فردای ایشان باشد.
- با وجود زحماتی که مسئولین دبیرخانهها و جشنوارههای عکاسی در مسیر سخت و صعب یک روال حرفهای می کشند چرا خطایی میتواند تا به این قدر ناجوانمردانه! زحمت همه را به زیر سؤال ببرد؟
- نقش آنانی که دم از حقوق معنوی اثر میزنند در این میان کجا است؟
- تأثیر همایشها و سمینارها و سخنرانیها و ...های مرتبط با این موضوع چقدر مفید و نافذ بوده است؟
- به راستی! چرا برگزارکنندگان این جشنوارهها با همکاری سایر دبیرخانههای فعال و جاری دیگر که به انتخاب داورانشان این عکس را برگزیدند با بیانیهای و یا با حداقل رفتاری مستقل و فراگیر، چنین حرکتهای مذموم را تقبیح و محکوم نمیکنند؟
- مستقل از عناوین جشنوارههای ذکر شده، اگر دبیری، مدیری و مسئولی در جشنوارهای راه به جایی نمیبرند چرا اساتید عکاسی ما که نقش داوری را در جایجای جشنوارههای سراسری برعهده دارند، نسبت به این خدشهها آراماند؟ این آرامش برای اهل نظر و جوانان کمی تعجببرانگیز نیست؟
- مگر نه این است که هنرمند پیشقراول و چشم بینای جامعه است؟ اگر چنین است پس چرا وظیفه همه و همه فقط مصلحتاندیشی و بیاعتنایی شده است و در نهایت سکوت و دیگر هیچ! پس در فضایی اینچنین چرا عکاسی و انجمن و فعالیت و جشنواره و رقابت و مشارکت و ... ؟
- گاهی بدک نیست در این مسیر نگاهی به بیگانگان بیاندازیم. بیگانگانی که هیچ آیهای از کتاب خدا و کلام بزرگان دین را در پیشانی سایتهایشان حک نکردند و دین ندارند - اگر چه آزاده هم نیستند - و با هزار ترفند سعی در جلب استعدادها و نمایش آنچه میخواهند دارند ولی لااقل اینقدر گستاخانه حریم ادب را مورد تجاوز قرار نمیدهند که به عکاس بگویند: به تو هیچ مربوط نیست!! این را از نوع رفتارشان در جلب و جذب استعداد جوانان این خاک در جشنوارههای خارجی میتوان به وضوح دریافت.
- دبیران و مدیران مسئول و متعهد جشنوارههای عکاسی تا کجا مسئولاند و بهواقع از کجا میتوانند پاسخگوی اینگونه خطاها باشند؟
- نقش و وظیفهی انجمنهای عکاسی، نشریات چاپی و سایتهای اطلاعرسانی و مدعی حمایت از حقوق عکاسان در این میان از کجا تا کجا است؟
- راستی! به همین میزان که در نشر یک موهبت الهی که به لطف امیر مهربان خطه خراسان - روزی نگاه یک عکاس شد - سریع هستیم، تا به کجا در رشد ارزشهای انسانی یا اسلامی در درونمان به عنوان یک مسئول فرهنگی تعمق و تأمل داریم؟
- آیا - مستقل از محتوای ایدئولوژیک پایگاههای منتشرکننده عکس - باور و دانش اینکه هر عکس یک عکاس دارد فراتر از توان نوشیدن یک لیوان آب خوردن است؟
- به همین میزان که در نشر اشتباه یک اثر موفق، کوشا هستیم آیا در انتشار دفاعیه و متن درد دل گونهی عکاس هم دغدغهای داریم؟ آیا این هم مستند قانونی و ماده و تبصره و شکایت و وکالت میخواهد؟
- قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 11 دیماه سال 1348 که هنوز در محاکم قضایی ما معتبر و رایج است، چرا تا به این اندازه مهجور و غریب و عاجز مانده است؟
- آیا اکنون من عکاس، تنها خاسر و زیان دیده این اتفاق هستم و یا خسارت حقیقی از آن جامعه عکاسی ما است که اینقدر یتیم است که در اینگونه موارد هم که مستندات، به شفافی و وضوح حکایت از تضییع حق یک جزء همچون: مهدی طاهری دارد، باز هم هیچ اتفاق همگرایی در پس این تجربه تلخ نمیافتد. آیا امثال طاهریها دستشان به هیچ کجا! بند نیست؟
و بسیار آیاها و چراهایی که بماند برای امام غریب و نازنینی که امیر شهر مشهد است و این موفقیت و کسب تجربههایی اینچنین ارزشمند و "احلا من العسل" را از عنایت حضرت ایشان دارم.
امام رئوفی که بر همهی آنچه در درون دارم و در برون بگذشت واقفاند که حقیر با وجود بداخلاقیها و بیاخلاقیهای برخی مدعیان فرهنگ و رسانه و تعهد و تقوی و هنر و پیشرفت و ... بسیار خوشحال و شاکرم كه تعداد زیادی از هموطنان مشتاقم این عكس را از راهی که این مدعیان نابخرد برگزیدند، دیدهاند ولی! حیف ...
ناز و نوش نگاه پر مهرشان.
رونوشت به:
* دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
* دبیرخانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
* دبیرخانه نظارت بر مطبوعات داخلی
* سرویس فرهنگی، تجسمی خبرگزاریهای: ایرنا، فارس، ایسنا، برنا، ایلنا، شبستان، خبرآنلاین
* معاونت رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
* دفتر نشریه ماهنامه عکس، دوربین عکاسی، تندیس، عکاسی خلاق، حرفه هنرمند، منشور
* دبیرخانه جشنواره ه ملی عکس مشهد
* دبیرخانه جشنواره عکس رضوی
* دفتر نشریات الکترونیکی فعال عکاسی همچون: دوربین، زوم، عکاسی، پایگاه عکس چیلیک، شهریارفتو، آذفتو، عکس آنلاین
* دفتر انجمن عکاسان ایران
* دفتر انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران
* دفتر انجمن عکاسان میراث فرهنگی
* دفتر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس
* دفتر انجمن عکاسان شهریار
* دفتر خانه عکاسان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
* تمامی فتوبلاگها و وبلاگهای مرتبط با عکس و عکاسی
درود
برداشتی زیبا با ادیت قابل توجه :
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
پی نوشت : حتما به دیدن این لینک که حاوی عکس فوق هم می باشد بروید ... آثار بسیار زیبایی رو خواهید دید .
با درود فراوان خدمت شما
ضمن سپاس از توجهتون ، در لینکی که قرار دادم یک برداشت دیگر نیز ازین سوژه به چشم میخوره که اون هم رفلکس داره . تنها فرقی که با این برداشت داره اینه که برداشتی که من ارائه دادم ، نسبت به اون میرور شده . شاید فید شدن مرزها این تلقی رو پدید آورده باشه که انگار رفلکس ساختگیه ... این هم لینک عکسی که خدمتتون گفتم .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
با سلام
عکس دوم چنین موردی ندارد
فایل پیوست 36591
اثر آقای بردیا سعادت
اثر Javier de la Torre
شهر مادرید:
فایل پیوست 36592
این هم که مشخصه:
فایل پیوست 36593
سلام خدمت دوستان
فایل پیوست 36609
عکس از خانوم Colleen Pinski که برای ثبت خورشید گرفتگی 370 کیلومتر از خانه اش در کولورادو به نیو مکزیکو سفر میکند و هنگام عکاسی به این صحنه میرسد و آن را ثبت میکند.
داستان کامل عکس در daily mail
combat
اثر : Juan Luis Durán
گالری : http://500px.com/juanluisduran
فایل پیوست 36616
مشخصات عکاس رو پیدا نکردم
http://b.pix.ge:81/j/08gzn.jpg
فایل پیوست 36684
Fidel Castro visits New York, 1959
Fidel Castro has his beard touched during a visit to his hotel by youngsters who attended a Queens school with his son. The boy was secretly living here while his father led the Cuban revolution. The kids are (l. to r.): Gene Wolf, Kathy Johnston, Kathy Tableman, David Friedlander, Karen Leland and Robert Boyle on April 24, 1959.
کلا مجموعه عکس خوبیست:
کد:http://www.vintag.es/2012/11/fidel-castro-visits-new-york-1959.html
همه عكسهاي لينك پست قبلي ديدني هستند. منظورم مجموعه هاي ديگر موجود در سايت هست.
فایل پیوست 36721
فکر کنم این عکس روی تمام دوستان کارگاهی همون اثری که رو من گذاشت رو بزاره
نام تاپیک بهترین عکسه ولی خوب نتونستم از یکیش بگذرم و بر خلاف قانون دو عکس اپلود کردم.
فایل پیوست 36812
لینک عکس
مخصوصا این:
فایل پیوست 36811
لینک عکس
فایل پیوست 36823
برنده مدال طلای بخش رنگی جشنواره سیدنی 2012
SIEP 2012 - Acceptances
The Underwater Realm
photographer : Benjamin Von Wong
gallery : http://500px.com/vonwong
فایل پیوست 36846
hunter
اثر : Detlef Knapp
فایل پیوست 36849
درود
فایل پیوست 36888
انصافا اکثر عکس های اخیر در تاپیک عکاسی طبیعت عالی بودند.
باسلام
گزیدهای از عکسهایی که توانسته اند تا کنون به مسابقه جهانی عکس sony در سال۲۰۱۲ راه یابند. برای شرکت در این مسابقه می توانید به سایت جشنواره عکس سونی 2013 مراجعه کنید.همچنین جوایزاین جشنواره شامل:
نفر اول: ۵۰۰۰ دلار پول نقد
نفر دوم: پرواز به لندن ، ۲ شب اقامت در هتل و بلیط VIP برای شرکت در مراسم جشنواره
نفر سوم: دوربین دیجیتال SLR از Sony
میگرددکه عکاسان اماتورنیزمیتوانندتا۳ عکس را ارسال کنند. عکسها همگی زیبابودندبنابراین لینک منبع رومیگذارم:
(تصاویر) مسابقه برترین عکس سال شرکت سونی
ممنون
من نیز با آقای حسینیان موافقم .
این چند عکس اخیر در تاپیک طبیعت ، هر کدام ارزش انتخاب به عنوان " برترین عکسی ... " را دارند .
همینطور چند عکس اخیر جناب فانی .
اما این عکس هم به خاطر اجرای خوب و حس دوس داشتنی اش :
فایل پیوست 36929
First snow
فایل پیوست 36961
لینک عکس
درود
71 سال پیش ، در هفتم دسامبر 1941 نیروی هوایی و دریایی امپراطوری ژاپن در جریان جنگ جهانی به پرل هاربر در ایالت هاوایی حمله کرد . در جریان این حمله ی غافلگیرانه صدمات سنگینی به ناوگان دریای و هوایی ایالات متحده وارد آمد . نتیجه ی حمله ی امپراطوری ژاپن به پرل هاربر ، بیش از 2400 نفر کشته و حدود 1250 نفر زخمی و خسارت سنگین مالی بود که آمریکا را دچار شوک عمیقی کرد . بعدها به دلیل همین حمله بود که روشن شدن شعله های جنگ و در نهایت اصابت بمب های اتمی به ژاپن صورت گرفت ...
http://cdn.theatlantic.com/static/in...2_05040117.jpg
خلبانان ژاپنی در حال دریافت دستور عملیات پیش از حمله به پرل هاربر
http://cdn.theatlantic.com/static/in...4_000akagi.jpg
تصویری از نام هواپیمابر ژاپنی آکاجی به همراه بمب افکن های آماده ی پرواز
http://cdn.theatlantic.com/static/in...4_3c29812u.jpg
تصویری که توسط یک خلبان ژاپنی گرفته شده است
http://cdn.theatlantic.com/static/in...5_20606652.jpg
ملوانان غافلگیر شده ی آمریکایی
http://cdn.theatlantic.com/static/in...4_00039438.jpg
کشتی های جنگی وست ویرجینیا و تنسیس در حال آتش سوزی
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
پی نوشت 1 : عکس های بیشتر در سایت theatlantic .
پی نوشت 2 : عکس های حاوی کشته شدن انسان ها را به دلیل رعایت موازین اخلاقی و پرهیز از ترویج خشونت قرار ندادم ... به خوانندگان گرامی توصیه می شود پیش از رجوع به لینک فوق ، این نکته را مد نظر داشته باشند .
[QUOTE=persian.boy;315386]درود
71 سال پیش ، در هفتم دسامبر 1941 نیروی هوایی و دریایی امپراطوری ژاپن در جریان جنگ جهانی به پرل هاربر در ایالت هاوایی حمله کرد . در جریان این حمله ی غافلگیرانه صدمات سنگینی به ناوگان دریای و هوایی ایالات متحده وارد آمد . نتیجه ی حمله ی امپراطوری ژاپن به پرل هاربر ، بیش از 2400 نفر کشته و حدود 1250 نفر زخمی و خسارت سنگین مالی بود که آمریکا را دچار شوک عمیقی کرد . بعدها به دلیل همین حمله بود که روشن شدن شعله های جنگ و در نهایت اصابت بمب های اتمی به ژاپن صورت گرفت ...
[CENTER]
با احترام و عرض شرمندگی به نظر منه مبتدی عکسها رو نمیشه از جنبه زیبایی شناسی مورد بررسی قرار داد و بار خبریش چربش زیادی داره .
اثر Dean Mason، پرنده ای بنام Kingfisher، ( دیدن سایر عکسهای این عکاس هم خالی از لطف نخواهد بود):
http://500px.com/DeanMason
فایل پیوست 37027
فایل پیوست 37028
سلام
عکسی از: تیموتی سانداستروم
عنوان عکس: underbelly
دوربین: رولیفلکس2.8e
فیلم: کداکTmax100
2012,USA
فایل پیوست 37059
درود بر شما
تعریف شما از زیبایی اشتباهه . جدای از اینکه زیبایی امری مطلق نیست ، خوب بود اگر همراه این مطلب ، توضیحاتی ارائه می فرمودید که چرا عکس ها را زیبا نمی پندارید ؟ آیا زیبایی فقط در آرامش گلبرگ های یک ارکیده نهفته ؟ یا می توان عریان ساختن ماهیت خشونت و خشونت طلب در ثبت "اعدام" توسط ادی ادامز را نیز زیبا بنامیم ؟
هنر ریشه در زیبایی داره و همان گونه که از معنای این واژه بر می آید ، هنر برداشت کمال گرایانه ای از فرم های معنادار ، پیرامون حقیقت و واقعیت های ملموس برای آدمی است . اگرچه در این تعریف اختلاف بسیاری وجود داره ولی بنابر توضیح می تونیم محصول هنر را زیبای فطری قلمداد کنیم ؛ چرا که فرم برخاسته از غیر هنر ، با خروج از دایره ی مذکور ، در واقع زیبایی را از خود سلب می کنه .
حال سوال اینجاست که آیا عکس های ارایه شده در کامنت 4266 را می توان در دایره ی هنر جای داد یا خیر ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا به درک انسان از زیبایی می پردازیم . زیبایی یک امر جهانی به معنای آنچه مطلق خوانده میشه ، نیست . درک های متفاوتی از زیبایی وجود داره ؛ شاید بتوان به طور عمده زیبایی را در دو گروه عرفی و غیر عرفی تعریف کرد .
واضح است هنگامی که هنر ، ساختاری را معیار قرار می دهد که ملاک در آن عرف گروهِ هدف است ، به دلیل اشتراکات فراوان و ارضاء احساس غریزی مثبت گروه هدف نسبت به آنچه زیبایی عرفی قلمداد می شود ، نقد ها نسبت به فرم هنری ارائه شده ، مثبت خواهد بود . اما اگر بتوان یگانه هدفی را به عنوان تعالی هنر نام برد ، بیان نو و متفاوت از مفهوم زیباییست (اثر زیبای متفاوت) . در واقع در همین جاست که مفاهیمی چون خود مختاری هنر ، هنر متمایز و نیز حوزه های دگراندیشی هنری مطرح میشوند .
هر اثر هنری دارای یک منطق درونی است که هنر به کار رفته در خود را بیان می کنه . در حیطه ی آثار غیر عرفی ، می توان از ایجاد دگراندیشی به علت منطق درونی اثر سخن گفت که در پرده (به گونه ای که که از طریق احساس عرفی زمان خویش ، برای مخاطب عام قابل درک نباشه) ، ابتدا منطق و سپس زیبایی نشأت گرفته از آن را بیان می کند. بسته به کیفیت و قدرت این تعامل فکری ، می توان کیفیت و اثر بخشی اثر هنری را بررسی نمود که به اختصار می توان به این عمل ، علم زیبایی شناسی گفت .
یک اثر پس از خلق ، دوره ای را پشت سر می گذارد که آن را سیر تاریخی می نامند . در سیر تاریخی ، عموما به موازات رشد خـِـرَد عمومی ، فرم هنری نیز از صرف واقعیت به سوی درجه ی مکمل حقیقی یا صرف حقیقیت گسیل پیدا می کنه ؛ یعنی حالتی که معنا و فطرت به مرور زمان جای خود را در اثر باز می کنند . از این گزاره می توان علت تغییر عقاید نسبت به آثار هنری خصوصا گروه مستند و نیز خبری در طول زمان و نیز برداشت های جدید از آثار مذکور را دریافت ... و واضح است که آنچه از حقیقت جدید استنباط میشود ، "زیبایی محض" است .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
پی نوشت 1 : فلسفه ی زیبایی و قلمرو و اشتراکات هنر و زیبایی ، یک بحث واقعا طولانی و زمانبره . تاریخ ثابت کرده قرار نیست همگان نسبت به فلسفه ی مورد مناقشه ، دیدگاه یکسانی داشته باشند ... چرا که همواره اشتراکات ادراک ما از مفاهیم فلسفی ، برابر با اجتماع کل نخواهد بود . لذا تصریح می کنم که من در دفاع از کامنت مذکور ، توضیحاتی که شخصا به آن ها باورمند هستم رو ارائه دادم ؛ پذیرش یا عدم پذیرش موارد طرح شده دیگه به مخاطب بستگی داره .
پی نوشت 2 : دوست عزیز ، مدتی قبل از شما خواستم تا به صورت خصوصی پیرامون مباحث زیبایی شناختی صحبت کنیم و شما دلایلتون رو بیان کنید ... اما گویا علاقه ای به این کار نداشتید .