خاک و ماه
تبریز دیوار شرقی خانه بهنام 1384
بدون کراپ و ویرایش
[IMG]http://i26.*******.com/25h0p3k.jpg[/IMG]
Printable View
خاک و ماه
تبریز دیوار شرقی خانه بهنام 1384
بدون کراپ و ویرایش
[IMG]http://i26.*******.com/25h0p3k.jpg[/IMG]
باسلام
دیروز تاسف خوردم از اینکه نتونست 1 صحنه زیبا رو به تصویر بکشم.... ممنون میشم بفرمایید برای عکس گرفتن از نوری که از یک پنچره در محیط تاریک وارد میشه مثل کلیسا یا مسجدهای قدیمی چه کار باید کرد که شعاعهای نور کامل و واضح در عکس دیده شوند باتشکر .... دوربین من هم سونی h50 است
فکر میکنم این جلوه موقعی تشدید میشه که ذرات گرد وغبار نسبتا زیادی در هوا معلق باشه
اگر اشتباه نکرده باشم باید روی منطقه روشن نورسنجی کنید در غیر اینصورت عکس زیادی روشن میشه وشعاع نور خوب نمود نمیکنه
با سلام خدمت دوستان
مي خواستم از دوستان باتجربه بپرسم چطوري مي شه در شب تاثير شديد نورهاي ستاره اي رو كمتر كرد؟ من چند تا عكس گرفتم كه نمي خوام اون حالت ستاره اي اونقدر شديد باشه و نورهاي اضافي حذف بشه . اگه خواستيد در سايت قرار ميدم .
منظورتون از تاثیر شدید نورهای ستاره ای چیه؟
با سلام
با تشكر . من حدود 2 ماه هستش عكاسي رو شروع كردم و اين تنها تجربه عكاسي من توي شب بود . دوربين من Nikon D80 هستش و تمام عكسها رو با shutter priority تقدم شاتر گرفتم چون هنوز كار با بقيه گزينه ها رو بلد نبودم . مكان امامزاده طاهر مهرشهر كرج ، ساعت 11-1 شب ، لنز 18-135 ، ايزو 200 ، عكسهاي اول رو بدون فلاش گرفتم .
همانطور که دوستمون گفتند هر چقدر دیاف بسته تر باشه نورها ستاره ای تر می شوند. شما می تونید از تقدم دیافراگم (یعنی مد A) استفاده کنید. عکس اول هم فکر کنم یه لگدی به سه پایه زدید دوربین تکون خورده:::happy:::
اگر فیلتر هم روی لنز هست در این مواقع بازش کنید چون باعث ایجاد فلر میشه
سلام:
اگر از فیلتر UV سیگما استفاده میکنید. من هم پیشنهاد میدهم در این حالت فیلتر را باز کنید. به دلایلی که عرض خواهد شد...
اگر چه رفتار لنزها نسبت به این حالت ستاره ای شدن در دیاف ها با یکدیگر متفاوت هستند ( این بحثی است جدا : فرضا من با یک لنز ممکن است به حالتی دیگر از ستاره ای شدن برسم و لنز شما به گونه ای دیگر در دیاف های همسان ) ولی اثر فیلتر های UV سیگما بطور عموم در این حالت همچون اثری است که در ثبت های شما دیده میشود. کیفیت و زیبایی این حالت ستاره ای شدن میتواند تا حدودی سلیقه ای باشد ولی به سلیقه من فیلتر UV سونی نسبت به منابع پر نو و این حالت ستاره ای شدن رفتار بهتری از خود نشان میداد تا فیلتر سیگما (تجربه شخصی )
مورد دیگر اثر غبار ( هر چند اندک ) میتواند باعث شود تا ستاره ای شدن به شکل ثبت های شما دیده شود. از پاک بودن فیلتر ( نه بصورت بررسی چشمی بلکه با دستمالی سفید و مخصوص ) اطمینان داشته باشید و همچنین لنز...
نهایت آنکه ستاره ای شدن منابع نور در ثبت های شما زیبا نیست ( ولی من به سلیقه شخصی ) حالت ستاره ای شدن را دوست دارم. فیلتر های مخصوصی در برای ایفکت هایی خاص ( حالت های ستاره ای شد با جلوه ای زیبا ) وجود دارد. مضاف بر آنکه با دقت به موارد پیشین میتوانید بدون آن فیلتر های خاص و گران به این حالت ستاره ای برسید با جلوه ای لطیف و زیبا که میتواند به زیبایی ثبت های شما کمک کند.
پاینده باشید:cap:
اگر بخواهیم از کم هزینه ترین روش استفاده کنیم اصول کار بستن دیافراگم و استفاده از فتوشاپ است
مثل این نمونه:
اما به نظرم خروجی فیلتر های STAR را با هیچ فتوشاپی نمی توان خلق کرد.این خروجی آنقدر جلوه با شکوهی دارد که هزینه کردن برای یک فیلتر STAR را توجیه می کند ( نظر شخصی بنده )کد HTML:http://photoshoptutorials.ws/photoshop-tutorials/photo-effects/star-filter.html
http://cnet.nytimes.com/sc/31404789-2-200-0.gif
کد HTML:http://www.pbase.com/matrixone/image/70784745
نتایج فیلتر های مختلف را هم در اینجا ببنید...کد HTML:http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_filter
کد HTML:http://www.arambha.com/filters.html
سلام
ممنونم از دوستان بابت راهنمايشون .
عكس اولي كه آقاي Kholeno گفتند من لگدي به سه پايه نزدم:::big grin::: . كنار اتوبان ايستاده بودم و رد نور اتومبيل هاي عبوري اونجوري افتاد . فيلتر هم uv بود .
اون رد که واضحه رد نور اتومبیل است. تکان دوربین از جابجایی نور چراغها مشخص است.نقل قول:
عكس اولي كه آقاي Kholeno گفتند من لگدي به سه پايه نزدم . كنار اتوبان ايستاده بودم و رد نور اتومبيل هاي عبوري اونجوري افتاد . فيلتر هم uv بود
[IMG]http://i34.*******.com/ih7juw.jpg[/IMG]
تلاشهای یک دوربین کامپکت برای عکاسی در شب.
[IMG]http://i38.*******.com/1ox98z.jpg[/IMG]
فكر ميكنم رامين جان عكس بيش از حد نور ديده (اوور شده). پل هم به نظرم از جاي بدي قطع شده، امكان اين كه كامل در عكس باشد نبود؟
بله، وحید جان حق با شماست ولی دوربین من قابلیت تنظیم زمان نوردهی نداره، فقط با تغییر ISO میشه مدت زمان نوردهی رو کمی تغییر داد که اونم باعث افزایش نویز میشه. در مورد پل هم، درست سمت چپ یک مانع بزرگ بود که اگه میخواستم پل بصورت کامل بیفته باید میرفتم توی رودخونه.
از توجه ای که به عکس داشتی ممنونم.:::happy:::
[IMG]http://i44.*******.com/24qnyfc.jpg[/IMG]
pentax k20D
ایزو 100 لنز 85-205 kalimar دیافراگم 8 20 ثانیه
[IMG][/IMG]
اگزیف
E510, 14mm, ISO100, 30s, f16
[IMG]http://i40.*******.com/9u0wsh.jpg[/IMG]
pentaxK20D 18-55 AFII
f:18 s:1/6 iso:400 یک هفته پیش غروب
پ ن: داشتم از پنجره می افتادم پایین یه وری
اين هم تلاش شبانه من در پاتايا
http://www.akkasee.com/files//gallery/DSC_0342.jpg
و اين هم خودم وتنهايي شب در تهران آدم وقتي شب تو كوه تنها باشه اينطوري ميشه ديگه در ضمن هيچ اديتي انجام نشده
http://www.akkasee.com/files//gallery/DSC_0134.jpg
http://gigaimage.com/images/ouu3glz1ctnvovqy1an.jpg
PENTAX K20D
18-55 24
F:6.3 S 1/15 ISO 800 M
پارک ملت تهران
سلام.
دیشب چند تا عکس گرفتم . وقتی عکسها رو توی مانیتور دیدم کاملا نا امید شدم . دلیلش هم رنگهای آبی است که دور چراغها دیده میشه.
کسی می تونه کمک کنه ؟ چرا این هاله های آبی ایجاد می شوند؟
یک سوال دیگر هم دارم ، در چنین عکسهایی که ایزو معمولا بالاست و زمان باز بودن شاتر هم اغلب زیاد است ، رنگ آسمان روشن تر از معمول ثبت می شود . برای حفظ رنگ طبیعی آسمان چه باید بکنم ؟(راهی بجز ادیت در فتوشاپ)
http://www.gigaimage.com/images/rxsah8kfjues0qj4t1w.jpg
PENTAX K200D - DA 18-55 - 28mm - Mode M - f/9 - 5s - ISO400
در مورد وایت بالانس ، عکس رو با فرمت RAW گرفتم وبعد در لایت روم وایت بالانس رو تنظیم کردم . ولی در عکس RAW هم (یعنی قبل از تنظیم وایت بالانس) این لکه های آبی دیده میشد.
دوربین که مسلما رو سه پایه است (شاتر 5 ثانیه ) . دیافراگم رو هم میبندم تا نور چراغها ، ستاره ای بنظر برسد .اگرایزو رو بیارم پایین ، باید شاتر رو بیشتر باز نگه دارم که در این عکس میترسیدم یک حرکت نابجای عابر ، عکس رو تار کند .
غروب هم نیست ، ساعت 9 شبهlol
رنگ آبی غیرطبیعی اطراف چراغها میتواند بعلت Blooming و یا ترکیب Blooming+Chromatic Aberration باشد. Blooming در اثر سرریز شدن سیگنال در فتوسایتهایی که در مناطق اوراکسپوز هستند صورت میگیرد. اما اگر دقت کنید در عکس شما محل رنگ آبی در چراغهای سمت راست و چپ متفاوت است. یعنی در سمت راست عکس، محل این هاله، سمت راست چراغ و در سمت چپ عکس، در سمت چپ چراغ است. و در چراغهای وسط، مقدار این هاله خیلی کم است و گاه اصلا وجود ندارد. به همین علت بنظر میاید این مشکل بیشتر CA باشد. که یک عیب لنز است ( Blooming عیب ذاتی سنسور است).
رفع این عیب در مرحله ویرایش آسان نیست. چون بر خلاف CA های معمولی، روشهای خودکار نرم افزاری کمتر میتوانند آنها را تصحیح کنند و باید با روشهای دستی ( مانند De saturation کردن موضعی) عمل کرد.
در مورد روشن شدن آسمان، مساله طبیعی است: اکسپوژر زیاد در چنین عکسهایی بعلت ایزو بالا و یا زمان طولانی، باعث این مساله است. در هنگام عکاسی، نورسنجی مرکزی یا نقطه ای شاید کمک کننده باشد. گاه هم مولتی اکسپوژر و ترکیب بعدی آنها. در مرحله ویرایش، کاهش اکسپوژر ناحیهای، اگر عکستان RAW باشد، بخوبی میتواند مشکل را کمرنگ تر کند.
یکی از شات ها با تنظیمات پیش فرض :
قرمزی آسمان رو با یکم تنظیمات میتونید از بین ببرید. کلوین رو کم کردم و بلک رو یکم زیاد کردم. البته ایزو متفاوت بود با شما. اینارو قبلا گرفته بودم دیشب رفتم سراغشون ببینم چقدر قرمز شدن!
نقاط ضعف یا قوت این عکسو هم میتونید بگید
http://www.imagehosting.ir/files/q8l...yqv4sbtjy1.jpg
ایزو:400 b:30
f:4
سلام
f5 15 sec iso160
http://www.pcnet.ir/images/img02661.jpg
سلام
پارک اب و اتش.اتوبان حقانی
پارک آب و آتش از نمایی دیگر ... :::happy:::
-------------------------------
امیر
با سلام خدمت دوستان ارجمند
در دفترچه تنظیمات دوربین SX10 گفته شده که اگر بخواهیم در نور کم (شب هنگام) از فلاش خود دوربین و یا فلاش اکسترنال استفاده کنیم و بک گراند را نیز روشن داشته باشیم، باید از حالت هایی مانند Slow Synch و یا ... استفاده کنیم! اما فکر نمی کنم بک گراندهای 10 تا 20 متری روشن شوند! چگونه می توان شب هنگام، به گونه ای عکاسی نمود که هم سوژه در چند متری کاملاً نوردهی مناسبی داشته باشد و بک گراندی که 10 تا 20 متر از دوربین فاصله دارد نیز تقریباً روشن باشد؟
متشکرم
کاویان
دوست گرامی اتفاقا درست نوشته بنده با این اس ایکس 10 کار نکردم اما اصول یکسانه
ابتدا باید توجه کنیم که این Slow Sync یعنی چه؟ کاریکه اسلو سینک انجام میده اینه : فلاش رو درست در لحظه آخر بسته شدن شاتر تخلیه میکنه. مثلا فرض کنید شما با سرعت شاتر 30/1 یا اصلا 1 ثانیه عکاسی میکنید یعنی شاتر دوربین یک سی ام ثانیه باز است حالا فرض کنید فلاش دیوریشن فلاش شما 1000/1 ثانیه است (یعنی کل فلاش تو 1000/1 ثانیه تخلیه میشه ویعنی سوژه در هر حال و با هر سرعت شاتر فقط یک هزارم ثانیه در مقابل نور فلاش قرار میگیره) خب حالا کاری که اسلوسینک میکنه اینه که فلاش رو درست 1000/1 ثانیه مونده به بسته شدن شاتر شلیک میکنه (یا مثلا 500/1 ثانیه مانده که خطا ها همپوشانی نکنند)
حالا اجازه بدید ببینیم نتیجه چی میشه:
زمان باز بودن شاتر رو به دو قسمت تقسیم میکنیم
الف - 1000/1 - 30/1 یعنی قسمت اول که هنوز فلاش تخلیه نشده
در این زمان فلاش نیست و ثبت با نور محیط انجام میشه (قسمت دور دست با نور موجود ثبت میشه و مسلما نور سنجی شما باید بر اساس نور موجود در دوردست باشد مثلا کنار دریا هستید و در زمان غروب : افق را نور سنجی می کنید)
ب - 1000/1 انتهایی زمانی که شاتر باز است و فلاش شلیک میکند
در این زمان قسمت نزدیک تر که در تیر رس فلاش است ثبت میشود.(قدرت فلاش رو نسبت به سوژه نزدیک تنظیم میکنید یعنی با توجه به مثلا قلعه شنی که از افق تاریک تر است و توجه داشته باشید که برای سوژه های ثابت نیمه نا متقارنی از نوردهی انجام شده پس اگر در حالت عادی با سرعت سینک دوربین فلاش را روی A می گذارید حالا باید روی کسری از A بگذارید)
در واقع اصلا نیازی نداریم که نور فلاش به مسافت دور برسد
شاید الان در ذهنتان دنبال مواردی هستید که این روش جواب نمیدهد... اشکال خاصی نیست مواردی را پیدا کنید تا با کمک هم روش مناسب ثبت را کشف کنیم.
الان نمونه مناسبی دم دست ندارم اما یکی از کاربردهای این روش همان ثبت عکس یادگاری کنار افق قرمز رنگ ساحل دریا به نحوی که نه افرا دتیر شن و نه افق روشن که رنگ و لعابش بره است.
سلام
درست نیم متر درسمت چپ من یه پرتگاه به ارتفاع 7 متر بود.میخواستم ترتیب چراغها منظم تر باشه که نشد
:::happy:::
عکس جذابیست آقای مبین علی. آیا ثبت های دیگری با نوردهی های بیشتر از این منظره دارید؟:::happy:::
یک سوال :
این چراغ ها شبیه به چراغ های نوری هالوژن هست که با نور افتاب شارژ میشه .
ایا نور هالوژن بوده و یا من اشتباه میکنم ؟!
سلام
http://www.picbaran.com/files/jih6p77qu0vc7atu8ei0.jpg
67 s
f 3.5
800
18mm
http://ddkmcw.blu.livefilestore.com/...o/IMG_4955.jpg
Canon EOS 40D
18-55 IS at 18mm
ISO-1600
f/3.5
30 sec
http://ddkmcw.blu.livefilestore.com/...T/IMG_4968.jpg
Canon EOS 40D
18-55 IS at 18mm
ISO-1000
f/3.5
30 sec
البته ببخشید جای فرساد و علی جواب میدم!
بله محل این عکسها و همچنین محل عکس پست شماره 110 همین تاپیک + یکی هست!
اون خط چین افقی هم به خاطر رد شدن هواپیما و اثر چراغ های اون هست!
موضوع خیلی ساده هست دوست عزیز ...
در نوردهی های بلند مدت Slow Sync باعث میشه شما فلاش شما در آخرین لحظه های نوردهی خالی بشه.
و چون مدتی قبل از تخلیه هم شاتر باز بوده نور به سنسور می رسیده ولی به دلیل کمبود نور اثر واضحی را برای ثبت تصویر نمی ذاره. در حالی که در آخرین لحظه که فلاش زده میشه تصویری واضح ثبت میشه.
نتیجه کار این است که اگر سوژه در حین نوردهی حرکتی داشته باشد ... هاله ای در پشت آن ثبت خواهد شد.
در مورد سوالی که حدودا 10 12 پست قبل هم پرسیدید. سوژه با فلاش ثبت می شود و بک گروند که ثابت است با نوردهی طولانی مدت. (فقط سوژه باید تقریبا ثابت بماند تا اثر ردی در عکس دیده نشود)
با عرض پوزش از اساتید و آقای mreza1001
خیر! فکر میکنم توضیحاتی که شما فرمودید مربوط به حالت " پرده دوم فلاش" یا second curtain است, یعنی نور فلاش در آخرین لحظات باز بودن شاتر تخلیه میشود.
اما Slow Sync همانطور که از اسمش پیداست, یعنی فلاش در مدت زمان duration طولانی تری تخلیه می شود.
فرضا ً اگر در حالت عادی نور فلاش در 1/200 ثانیه تخلیه میشود, در حالت Slow Sync این زمان به 1/20 ثانیه میرسد.
در بعضی از دوربینها (کامپکتها) به جای این حالت , حالت Slow shutter وجود دارد که دوربین سرعت شاترهای پایینی مثل 1/10 و 1/8 را انتخاب میکند تا اجازه ثبت نور محیطی ambient light را بدهد , حالا محیط تاریک پیرامون هم در این مدت نور کافی دریافت میکنند و بصورت طبیعی و عادی در عکس ظاهر میشود. (تقریبا ً نتیجه همان حالت اسلو سینک را دارد)
* در عکس زیر در حالت سمت راست فلاش در حالت Slow Sync قرار داشته
کد:http://digital-photography-school.com/slow-sync-flash
http://www.vividlight.com/Articles/611.htm
[IMG]http://i31.*******.com/ncjd2.jpg[/IMG]
ایا راهی برای استفاده از روش slow sync با فلاش های اکسترنال نیست ؟
کاربرد اینکه اول فلاش بزند یا اخر در جاهای متفاوتی است. تجسم کنید که شاتر برای یک ثانیه باز باشد اگر در اول این یک ثانیه فلاش مثلا یک صدم ثانیه بزند و یا اخر یک ثانیه بزند دو عکس متفاوت تولید میشود.
دو حالت را Front Curtain و Rear Curtain نامگذاری کردند. تفاوت این دو حالت در عکس مشخص است.
تجسم کنید که میخواهید از یک نفر در حالت پرش از مانع عکس بگیرید و برای نشان دادن حس حرکت میخواهید کمی محوی در تصویر داشته باشید . معمولا در این حالت ترجیح میدهیم محوی در پشت دونده باشد و نه جلوی ان و طبیعی است که برای رسیدن به این حالت اول باید شاتر باز باشد و در انتهای زمان باز بودن فلاش بزند که تصویر محو را در ابتدا و تصویر شارپ را در انتهای زمان بگیرید.
SlowSync=Slow shutter + Flash
Rear curtain = Shutter opens.. exposure.. flash.. shutter closes
Front curtain = Shutter opens.. flash.. exposure.. shutter closes
سلام.
این عکس از اولین تجارب من در عکاسی شبانست. که به لطف دوست خوبم حمید خرمی (که سه پایش رو برای مدتی طولانی بهم قرض داد) میسر شد. میدونم خوب نشده. بیشتر قصدم این بود که در محیط عمومی فروم از حمید و دوستانی که بی منت و با مهربانی تمام به رفقاشون کمک می کنند تشکر کنم.
ممنون.
آتشکده نیاسر ساعت 3 نیمه شب.
http://www.2ql.net/uploads/1251164181.jpg
عکس 129 آقای سلطانی
عکس بدی نیست. دیافراگم باز بوده نه؟ من بودم دیاف رو میبستم کمی.یا باید بازتر بود و عمق میدان مشهود میشد
بعد اگه وایدتر هم بود ریتم رو بهتر نشون میداد.کلا تو سوژه های این جوری تصمیم گیری یکم مشکل و بستگی به شرایط محیط داره
و عکس 130 یه سوال ؟ این جور عکس هارو تا به حال به صورت HDR امتحان کردید؟
سلام جناب میلانی.
ازتون ممنونم به خاطر اظهار نظرتون.
از دیافراگم 8 استفاده کردم. البته من هم دیاف بسته تر رو بیشتر میپسندیدم ولی به این علت که اون میدان جای شلوغی بود و مردم یکسره از جلوی دوربین رژه میرفتند با بستن بیشتر دیاف زمان نوردهی بیشتر میشد و قسمت پایین عکس در اثر عبور بیش از حد مردم جلوه بدی پیدا میکرد.
در مورد وایدتر بودن هم عرض کنم با توجه به لنزی 70-18 که دارم و مدتیست دچار مشکل شده و از 24 وایدتر نمیشه و دیگر اینکه پشت سرم خیابون و یک ردیف درخت بود و امکان عقبتر رفتن هم وجود نداشت لاجرم به همین مقدار گستردگی دید بسنده کردم.
البته عکس دیگه ای هم از این بنا و از زاویه ای دیگر دارم ولی به نظرم اولی بهتر اومد. عکس دوم رو بدون کراپ و اصلاح اعوجاج و برای نمونه تقدیم میکنم.
با تشکر.
سلام:
عکس خوبیست و حس خوبی هم دارد. یک پیشنهاد : بنظرم عکسهایی اینچنین که تحت تاثیر خطای اپتیکی لنز قرار دارند ( اگر که عکاس نیازی به این تاثیر در ثبت نداشته باشد) شاید بتوان تا حدودی با نرم افزار های مربوطه اقدام به تصحیح این خطا کرد. بنظرم ارزش امتحان کردن دارد منوط به آنکه جزییات و بافت عکس لطمه ای نبیند
موفق باشید
نقل قول:
دیگر اینکه پشت سرم خیابون و یک ردیف درخت بود و امکان عقبتر رفتن هم وجود نداشت لاجرم به همین مقدار گستردگی دید بسنده کردم.
نقل قول:
کلا تو سوژه های این جوری تصمیم گیری یکم مشکل و بستگی به شرایط محیط داره
این دومی رو من یکم اصلاح و کراپ کردم.ببخشید.
http://www.cubeupload.com/files/7312000011.jpg
محل عکس رو هم میفرمایید؟
پیرو صحبت در مورد Slow Sync Flash :
Thirteen Great Examples of Slow Sync Flash Images
http://khoroosh.persiangig.com/image...nc%20flash.jpg
عکسهای بیشتر :
امیدوارم مفید واقع شودکد:http://digital-photography-school.com/13-great-slow-sync-flash-images
پیرو صحبت در مورد Slow Sync Flash
http://www.akkasee.com/articles/7077/
:::whistling:::