سلام.
از کسانی که در زمینه عکاسی در سینما وتئاتر تجاربی دارند خواهشمندم تجربیات گرانبهایشان را در اختیار من علاقمند بگذارند.:::happy:::
Printable View
سلام.
از کسانی که در زمینه عکاسی در سینما وتئاتر تجاربی دارند خواهشمندم تجربیات گرانبهایشان را در اختیار من علاقمند بگذارند.:::happy:::
چند تا چیز جالب !
سلام دوست تازه وارد . تاریخ عضویت شما 1348 ؟!!!!!! ( ببخشید آخه اتفاقی دیدم سوال پیش اود دیگه ! )
راستش من هم در اینجا این درخواست رو دادم اما ...
نمیدونم والا !
دوست عزیز شب بخیر.
عضویت 1386 نه 48.
منهم امیدوار این بحث پر از نظرات جامع باشه چون فكر می كنم به درد خیلیها كه می خوان حرفه ای عكاسی كنن می خوره.:)
دوست عزیز این کلی ترین سوال یا بهتره بگم کلی ترین درخواستی بود که توی این فروم مطرح شده...
در اختیار شما قرار دادن تجربیات عکاسی سینما و تئاتر به قدری کلی هست که گمان نمیکنم بشه حتی بصورت کلی هم بهش جواب داد ...
به نظرم سوالت رو دسته بندی کن مثلا" جواب دادن به این سوالها کار راحت تری هست:
- چگونه میتوان وارد حیطه عکاسی تئاتر و سینما شد و ایا به مجوز و اشنا و ...نیازی هست؟
- عکاسی تئاتر و سینما به چه دوربین و لنز و تجهیزاتی نیاز دارد؟
- عکاسی تئاتر و سینما ایا تکنیک و روش خاص خودش را دارد؟
- ایا این نوع عکاسی پولساز هم هست یا نه؟
- ایا این نوع عکاسی نیاز به تجربه و تمرین و ... زیادی دارد؟
و دهها سوال دیگر که میتوان به هر یک از انها به صورت مبسوط پاسخ داد...
سلام
من یه جایی شنیدم که تک لنز ها در تئاتر و سینما مشکل ایجاد میکنند(فکر کنم روزنامه ایران بود) به خاطر صدای شاتر
نمیدونم درسته؟یعنی صدای شاتر اینقدره که میکروفن ضبطش میکنه؟با این لنز های جدید بی صدا؟
یا اینکه نمیشه بعدا در مرحله تدوین حذوشون کرد؟
سلام،
فکر کنم اگه کل تاپیکو بهطور خاص پستهای 11، 12 و 13 رو مطالعه کنید به جوابتون برسید.کد:http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3306
ممنونم.
دوباره سلام
بابك جان دوستمون به سوال من جواب داد وگرنه بحث كلیت و خاص و عام نیست
من پرسیدم كه تك لنز ها یكی از مشكلاتشون كه نمیشه سر صحنه استفاده كرد اینه كه صدا میدن و ایشون هم بنده رو مشعوف كردند
ممنون
كار بسیار ارزشمندی است:::love2:::
این مشکل رو من تاحالا ندیدم که وجود داشته باشه و مجبور بشن عکاسای سینما که از رینجفایندر ها استفاده کنند...چون در تئاتر که اصولا" صدابرداری وجود نداره و صدای شاتر همیشه بیننده ها رو اذیت میکنه اگر که صدای شاتر زیاد باشه و بخواهیم ردیفای جلویی توی سالنهای تئاتر غیر از سالن اصلی عکاسی کنیم ممکنه تماشاچیا اذیت بشن البته اگه صدای شاتر خیلی زیاد باشه مثلا الفا100 باشه دوربین ممکنه خود بازیگرها هم شاکی بشن ...خارج از شوخی بخاطر همین 2-3 ماهه که دیگه نمیشه همینجوری سرو انداخت پایین و رفت توی سالن عکس گرفت مثل سابق که بخاطر شکایت تماشاچیهاست این قانون...که حق هم داشتن گاهی توی یه سالن کوچک مثلا سالن کوچک یا چارسو یا ... 7-8 تا عکاس بودن که ادم احساس میکرد توی میدان تیر اومده ...
البته ناگفته نمونه شروع تئاتر همیشه خواهش میشه که موبایلا خاموش بشه ولی من تا حالا توی تئاتری نبودم که وسط کار یکدفعه صدای اهنگ باباکرم بلند نشه ...
حالا باید با کارگردان هماهنگ کرد و اون شما رو معرفی کنه به روابط عمومی و هر شب هم فقط یک عکاس میتونه عکس بگیره ...بعضی جاها هم خودشون قانون خودشونو دارن مثل سالن مولوی که رییس روابط عمومیش میگه واسه کجا عکاسی میکنی اگر معرفی نامه از خبرگزاری نداشته باشی نمیگذاره عکاسی کنی...نمیفهمید که کسی ممکنه واسه خودش بخواهد عکاسی کنه که یک مورد نزدیک بود با عکاس یک خبرگزاری دست به یقه بشه و همینجور با من ...
اما در مورد سینما...
معروفه که آزاد ترین فرد در یک لوکیشن فیلم عکاس کاره که کاری به کارش ندارن مگر اینکه کار یا عکس خاصی ازش بخوان ...اگر صدابرداری سر صحنه نباشه که هیچ اما باشه هم مشکلی نیست ...یا فاصله با میکروفونها زیاده یا عکاس توی 10-20 باری که برداشت میشه بالاخره کار خودش رو میکنه همیشه که سکوت مطلق نیست سر صحنه مثلا لوکیشن خیابان یا هر جای دیگه ...تازه صدای شاتر هم اونقدر زیاد نیست که کسی رو اذیت کنه و عموما" اونقدر کسی رو این چیزا حساس نیست ... شاید توی هالیوود باشن؟؟؟ اینجا هنوز اندر خم کوچه های اولیم چه برسه به مزاحمت صدای شاتر عکاس ...
ولی فیلم برداری توی استودیو و تلوزیون رو نمیدونم ...
دیگه اینکه خیلی وقتها شما عکسایی از یک صحنه میبینید که اصلا توی فیلم استفاده نشدن یا برداشت تمرینی بوده یا اصلا" بخاطر عکاسی بازی شده یک صحنه که البته کم اتفاق می افتد ...
توی تئاترهم یک اجرای کامل با لباس و نور و همه چیز شب قبل از شروع اجراهای عمومی هست یا 2-3 روز زودتر که یکی از دلایلش عکاسی کاره که بتونن واسه پوستر اجراها یا بیرون سالن ازش استفاده کنن ...
سلام
كاش یكی از دوستان در مورد عكاسی سر صحنه فیلمها ما را مستفیض كند!!!!
قطعا" از فلاش كه استفاده نمی كنند, نه؟؟؟!! :::confused2:::
و اینكه از چه لنزهایی استفاده میكنند و اصولا" در تیم فیلمبرداری چه جایگاهی دارند كه یكی نگه: آقا برو كنار, تو دست و پای ما نیا و ... :mad:
دوستان خوب
راستش سوالی که من قبلا پرسیدم بیشتر منظورم در مورد تکنیک ها زاویه ها و لنز های مورد استفاده + نور و... بود . نه کلی چون هیچ چیزی رو نمیشه کامل گفت بلاخره تبصره ها همیشه وجود داره . اما در مورد سوال این تاپیک
من فکر میکنم که شما اگر لطف کنید در مورد تجربه هاتون در عناوین عنوان شده صحبت کنید و همچنین بفرمایید که چگونه وارد ان حیطه شدید ! دیدین سوالات زیاده برای همین من گفتم جامع . چون واقعا چیز زیادی در این زمینه در سایت پیدا نکردم .
مسیح جان ممنون از شما به خاطر توجه و جوابت .
خوب تاپیک خیلی خوبیه و خود من مدتها قصد زدنشو داشتم ولی خوب جور نمیشد .
اما خوشبختانه عکاس فیلم و سینما و تاتر چند تایی داریم توی فروم ( محمد منتظری و مسیح و ... )
خوب میشه گفت یکی از رشته های سخت در عکاسی همین عکاسی فیلم و سینماست
که مجموعه رشته های عکاسی رو شامل میشه حالا از پرتره گرفته تا مناظر و ....
خوشبختانه چند سال پیش جور شد و چند جلسه ایی در فیلم حکم مسعود کیمیایی حضور داشتم
تجربه بسیار گرانبها و جالبی بود
اما در مورد عکاسی
عکاس فیلم بابک برزویه بود که عکاس مطرحی هم هست .
در مورد اختیارات عکاس همینو بگم که هیچ کسی حق نداره غیر از خودش عکسی بگیره چه از خود سکانسهای فیلم چه از حاشیه ها و بقیه موارد به خصوص اخیرا که شدیدا گیر میدن به عوامل متفرقه پشت صحنه ...
اما چیزایی که واسم جالب بود
ایشون 2 تا بدنه مختلف همراهش بود
یکی آنالوگ و یکی هم دیجیتال و با هر دو هم به تناسب و نیازش عکس میگرفت
هر 2 هم نیکون بود و به هر کدوم لنزی مختلف تا نیاز به تعویض لنز و اتلاف وقت نباشه ...
در مورد فلاش هم اکثرا بدون فلاشه چون شرایط نوری داخلی توسط نور پرداز جوری تنظیم میشه که نیازی به فلاش نیست ...
اما در مورد صدای شاتر :
بوم صدا که در بالای سر هنرپیشه ها قرار داره
و عکاس هم که در فاصله حداقل 4 یا 5 متری از بوم صدا و از این لحاظ هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه
مثلا به عکسی که پیوست میشه توجه کنید به خصوص به قرار گیری عکاس و بوم صدا
http://aycu04.webshots.com/image/282...5184644_rs.jpg
توضیحات عکس
شماره 1 : محلا قرار گیری عکاس (بابک برزویه )
2: بوم صدا
3:صدا بردار (اسحاق خانزادی )
4 : فیلمبردار ( علیرضا زرین دست )
5: کارگردان ( مسعود کیمیایی )
و نکته دیگه اینکه ضبط صدا به صورت دیجیتال شده و صدابردار ( که در این فیلم اسحاق خانزادی یکی از بزرگترین صدا برداران ایران بود) به راحتی میتونه صدا ها و نویزهای اضافی رو حذف کنه ...( صدا برداری هم دنیایی داره واسه خودش که الحق دنیای قشنگی هم هست )
از لنزهای مختلفی استفاده میکنن ولی یکی از لنزهای پرکاربرد در هر دو برند کنون و نیکون 200-70 F2.8 هست و دیگه لنزهای واید 10-22 یا 12-24 و همینطور از لنزهای پرایم مانند 85mm و .... کلا بستگی به شرایط کاری داره و وحی منزل نیست که حتما از اینها استفاده میکنن ...نقل قول:
اینكه از چه لنزهایی استفاده میكنند و اصولا" در تیم فیلمبرداری چه جایگاهی دارند كه یكی نگه: آقا برو كنار, تو دست و پای ما نیا و
و اینکه کسی بهشون امر ونهی کنه یا نه
رییس کل توی همه صحنه ها کارگردانه و میتونه به همه گیر بده ولی اصولا تیمهایی که باهم کار میکنن خلق و خوی همدیگرو میشناسن و زیاد از این مشکلات پیش نمیاد مگر اینکه عکاس خیلی ناشی باشه
ولی اظهار نظر نهایی با کارگردانه و کسی هم نمیتونه رو حرفش حرف بزنه ( اتفاق ناخوشایندی که سر فیلم آخر مسعود کیمیایی (رییس) افتاد و با علیرضا زرین دست مشکل پیدا کردند و زرین دست دیگه نرفتند سر صحنه اونم بعد اینکه 90% کار انجام شده بود ... http://qsmile.com/qsimages/252.gif )
خلاصه خیلی پر حرفی کردم ولی صحبت در این رابطه زیاده .................
گفتنی ها رو محمد گفت... منم چند تا فیلم سر صحنشون بودم، تو اون فیلم ها بعد از اینکه صحنه ای رو گرفتن و ضبط نهائی تموم میشد، هنرپیشه ها همون میزانسن رو اجرا میکردن و آقای عکاس از اون صحنه ها عکس میگرفت.. چون موقع ضبط تمرکز بازیگرا به هم میخوره اگه صدای شاتر بیاد و این کارو معمولا نمیکنن....
از این لحاظ که عکاس چه جایگاهی داره، اینو بگم که جایگاهش عالیه.. هنرپیشه ها عاشق عکس هستن و عاشق این هستن که تو عکس خوب بیفتن،بنابراین هوای عکاس رو خیلی دارن.. از اون نظر اصلا نگران نباشین... معمولا هم به عکاس سفارش میکنن که عکسهای خوبی ازشون بگیره و خارج از عرف در اختیارشون بزاره.. پس اگه عکاسی فیلم بکنین، معمولا همه سرصحنه با شما رفتار خوبی دارن، البته به اخلاقتون هم بستگی داره ها... :)
نکات جالبی رو هر دو محمد عزیز اشاره کردند ...من هم چند نکته اضافه کنم...
در مورد اهمیت نقش عکاس در سینما و تئاتر باید بگم که یکی از تفاوتهای تئاتر که تئاتریها اونرو بزرگترین تفاوت سینما و تئاتر میدونن اینه که وقتی یک تئاتر به پایان میرسه تنها چیزی که ازش باقی میمونه یاد و خاطره اون اجرا در ذهن مخاطب هست و در واقع این اتفاق هرشب می افتد و اجرای فردا و روزهای قبل یک اتفاق هنری مجزاست ...
پس نقش عکس و عکاس در تئاتر هم بسیار مهمه چون عکس میتونه این یاد رو پررنگ کنه ...واین اتفاق هنری در اون عکسها به نوعی دیگه داره ادامه پیدا میکنه...
به نظر من عکاسی تئاتر از جهاتی مشکل تر از عکاسی سینماست نه از جهت گستردگی و حجم و شکل کار بلکه به این جهت که تنها یادگار ازون تئاتر عکس هست و دیگری اینکه تئاتر یک اتفاق پیوسته است و انتخاب زاویه و کادر و نور و act (حرکت و بازی بازیگر ) با عکاس کار هست نه اینکه در سینما نباشه بلکه چون در سینما با شرایط اماده تری از لحاظ نور و ...سر و کار داریم و هر میزانسن بارها تمرین و اجرا و ضبط میشه...
خیلی جالبه که بگم بسیاری از کارگردانها و فیلمبردارها با عکاسی سینما شروع کردن و این خیلی به دید یک کارگردان و فیلمبردار کمک میکنه و نوعا" این دسته هنرمند صحنه های فوق العاده ای از نظر بصری و کادربندی و زاویه و ...خلق میکنند.خیلی ها رو میتونم نام ببرم ولی میترسم اشتباه کنم ولی اونایی که مطمئنم محمود کلاری . همایون اسعدیان و رسول ملاقلی پور و فکر کنم عباس کیارستمی و بسیاری دیگه که میشه از هنرمندان فرنگی هم نام برد...
در کل به نظرم از زیباترین و مشکل ترین شاخه های عکاسیست که عموما" باید مجموعه ای از تواناییهای همه شاخه های عکاسی رو تا حدودی عکاس این شاخه داشته باشه ...مثل سرعت تصمیم گیری . نورسنجی دقیق و مشکل و چکاندن شاتر در لحظه قطعی و دید خوب و سرعت در کادربندی و مهمترینش در تئاتر پیش بینی اکت بعدی صحنه است...
ببخشید که خیلی پرحرفی کردم...
یک نکته دیگه اضافه کنم چون صحبت مسعود کیمیایی شد ...جایی ازیشون شنیدم که من از میزانسنها و عموما"از صحنه های فیلمم یک عکس در ذهن دارم که اونرو پرورش میدم مثل صحنه دست خونی رضا موتوری یا صحنه بیرون رفتن پاها و کشیدن هادی اسلامی و افتادن کلاه در فیلم سرب و ...
من خيلي خوشحالم كه چنين تاپيكي باز شد .چون واقعا كمبودش احساس ميشد براي من موقعيتي پيش آمده تا از يك فيلم سينمايي عكس برداري كنم.
من فعلا با يك دوربين آنالوگ مينولتا كار ميكنم و به اين نتيجه رسيدم كه دوربين آنالوگ سر صحنه فيلم برداري يعني عذاب چون تنظيمات آن بسيار مشكل است و كار با آن احتياج به تجربه خيلي زيادي دارد و فوكوس كردن دستي آن به دليل كند بودن شات هاي زيبا و ارزش مند را از بين خواهد برد!!!!!!
و اما تجهيزاتي كه من انتخاب كردم براي اين كار عبارتست از 105-24ّ اف 4 و 85 اف 1.8 البته هنوز بنده به جمع Dslr داران نپيوستم ولي انشالله به زودي خواهم پيوست.
يكي از دلايلي كه به سراغ 200-70 اف 2.8 نميروم اين است كه در صحنه هاي داخلي شما مانور بسيار كمي خواهيد داشت و شرايط مكاني به شما اجازه نميدهد شما زياد از سوزه فاصله بگيريد و اصولا بيشتر صحنه هاي سينمايي تشكيل شده از دو ياچندين بازيگر است و شما لازم است بازيگران و قسمتي از لوكيشن را دركادر داشته باشيد و اين كار با 200-70 كمي مشكل است مخصوصا روي دوربين هاي كراپ دار . ولي فرضا براي كار تاتر 200-70 بسيار مناسب تر است.
توی عکاسی تاتر شما از چه نورسنجی استفاده می کنید ؟ منبع نور چیه ؟
اف تاپیكکد:در مورد اختیارات عکاس همینو بگم که هیچ کسی حق نداره غیر از خودش عکسی بگیره چه از خود سکانسهای فیلم چه از حاشیه ها و بقیه موارد به خصوص اخیرا که شدیدا گیر میدن به عوامل متفرقه پشت صحنه ...
شما فرمودیپس این عكسو چجوری گرفتی؟:::confused2:::کد:هیچ کسی حق نداره غیر از خودش عکسی بگیره
سلام
خدا خیر بده آقای مسیح رو كه تجربیات خوبشونو تو این تایپك مطرح می كنند.
آقای مسیح عزیز شاید حق با شما باشه و باید سئوالاتمو از هم تفكیك می كردم.من خودم از 2 تا فیلم البته كوتاه عكاسی كردم.
اون زمان چون هنوز دوربینم آنالوگ بود این كار برام بیشتر شبیه كابوس بود به خصوص كه تمام سكانسهای فیلم در شب بود و خود شما هم معنی عكاسی در نور كم شب بدون فلاش و سه پایه رو خوب می دونید. اما الان خوشبختانه دوربینم عوض شده و می خوام بدونم شرایط عكاسی با دروبین دیجیتال سر صحنه چه جوری هست؟
در رابطه با تئاتر هم باید بگم كه نیاز به اینهمه مراحلی كه فرمودید رو ندارم.(مجوزو......)چون یه جورایی این مسائل برای من حله.اما هنوز سر كار تئاتر نرفتم و نمی دونم چرا اسم تئاتر كه می آد اعتماد به نفسم به منهای صفر میره.برای همین این تایپك رو زدم تا با استفاده از تجربیت شما دوستان یه ذره قوت قلب بگیرم.:redface:
والا من خودم هنوز تازه کارم و دارم تجربه میکنم ...دوستان زیادی اینجا هستند که تجربه زیادی درین زمینه دارند ...
به طور کلی نورسنجی و عکاسی از تئاتر و سینما خیلی متفاوت با دیگرشاخه ها نیست فقط به تمرین و تجربه زیادتری احتیاج داره ...
برای عکاسی تئاتر نیاز به لنزهای سریعتری هست بخاطر شرایط نوری لنزهای فیکس 85 و 105 و 180 با f ثابت و سریع بهترینها هستند ولی لنزهای زوم با f ثابت 2.8 عمومیتر هست توی عکاسی تئاتر مثل 70-200 f2.8 , ...
اصولا" در عکاسی تئاتر بسته به سالن و فاصله با کار لنزهای نرمال و تله بیشتر کاربرد دارند تا لنزهای واید البته برای کارهای روتین...
برای نورسنجی بیشتر عکاسان از spot metering یا نورسنجی نقطه ای استفاده میکنند ...
شرایط نوری تئاتر بیشتر ایجاب میکنه که از ایزوهای بالا استفاده کنیم بسته به شرایط نوری و داشتن سه پایه و لنزهای دارای لرزه گیر یا نه از ایزوی 800 تا 1600 بیشتر استفاده میشه ...
دیافراگم هم که عموما" از بازترین دیافراگم استفاده میشه که بیشتر f2.8 هست توی لنزهای روتین...
انشاا... دوستان با تجربه تر ادامه خواهند داد ...
امیدوار بودم این بحث فنی ادامه پیدا كنه وهنوز منتظر و امیدوارم... از دوستان و مدیرانی كه بحق نگران دور شدن بحثهای فروم از مباحث فنی هنری و اموزنده و بیشتر شدن تجهیزات محوری بودند و هستند انتظار میرود دراینگونه بحثها كه این چندروزه خداراشكر پا گرفته اند شركت موثرتری داشته باشند...
چند نكته دیگه در دنباله مباحث قبلی:
یك راه خوب برای تمرین عكاسی تئاتر و بعضا" سینما بخاطر مشكلات هماهنگی و كم بودن تئاترهای روی صحنه شركت در تئاترهای دانشجویی و پایان نامه های دانشجوییست كه هم هماهنگیش راحت تره و هم تجربه خوبیست برای اشنا شدن با شرایط و ریزه كاریهای این شاخه عكاسی و كسب تجربه...
در مورد عكاسی سینما هم به همین روش میشود در كارهای دانشجویی سینمایی چه مستند وچه كوتاه شركت كرد و تجربه كسب كرد...
حداقل هفته ای نیست كه در یكی از دانشگاههای هنر و تهران و هنرومعماری اجرا یا پایان نامه ای روی صحنه نرود.
انتخاب مكان مناسب برای عكاسی و نورسنجی صحیح و شكار صحنه های دارای اكت و بستن كادر مناسب و سرعت در همه اینها جزو اصلیترین نكات عكاسی تئاتر هست...
نكته مهم دیگر استفاده از تكنیك brackting هست ...شرایط نوری غیر یكنواخت تئاتر باعث میشه حتی با نورسنجی صحیح هم گاهی قسمتی از عكس از دست بره و با این تكنیك میشه جبرانش كرد .مزیت دیگر این روش اینه كه چون بازیگران در حال حركت هستند گاهی فاصله بستن كادر تا چكاندن شاتر باعث تغییر موضع و شكل بازیگرها میشه كه میشه با روش بركتینگ بهترین كادر و جایگیری و حركت بازیگر را انتخاب كرد...
بازهم امیدوارم دوستان و اساتید باتجربه توی این بحثها شركت فعالتری داشته باشند...
باز تاكید میكنم بهترین راه یادگیری این شاخه عكاسی بطور خاص و همه شاخه ها به طور عام عكاسی و تجربه كردنه بجای خواندن و كارهای دیگه...
سلام
خوشحالم که دوستان خوب دیگر این تایپکو ادامه می دهند.
آقای مسیح یک سئوال:
من دوربینم canon powershot s3isهست وبا توجه به نویزی که در نور کم در عکسها بوجود می آید می خواستم بدونم شما چه پیشنهادی برای بهتر شدن عکسهام دارید .دارم سعی می کنم یکی از عکسامو بذارم تا متوجه منظورم بشید.
سلام
محمود كلاری عكسهای تئاتر علی زارع را نقد میكند
نقد عكسهای صحنهای«علی زارع» سهشنبه ۳ شهریور ساعت ۱۶ در محل دائمی نمایشگاههای خانه عكاسان ایران واقع در طبقه همكف ساختمان حوزه هنری برگزار میشود.
منبع خبر:
کد:http://www.aftab.ir/news/2007/sep/23/c5c1190559063_art_culture_photography_photography.php
برگزار می شود یا برگزار شده؟!نقل قول:
نقد عكسهای صحنهای«علی زارع» سهشنبه ۳ شهریور ساعت ۱۶ در محل دائمی نمایشگاههای خانه عكاسان ایران واقع در طبقه همكف ساختمان حوزه هنری برگزار میشود.
[IMG]http://i20.*******.com/16h1dp5.jpg[/IMG]
[IMG]http://i22.*******.com/zjtjbt.jpg[/IMG]
دوستان عزیز این تایپك می تونه خیلی مفید باشه تورو خدا نذارید خاك بخوره.من 2 تا از عكسامو گذاشتم تا شاید دوباره در این مورد شروع به صحبت كنیم.به خدا حیفه ها.
آرش خان شرمنده که زیاد فضولی میکنم .
در تاپیک دیگری سخنان زیر رو از شما داشتیم ...
نقل قول:
1- لنز خوب چیه این جا ؟نقل قول:
اگر نیت فقط عکاسی تئاتر باشه؟ اولین توصیه لنز خوب! لنز خوب لنز خوب!
دوم نورسنجی خوب!(که این مورد بخشیش به توانایی عکاس برمیگرده)
آخر سر میتونید از تک پایه استفاده کنید...(من هیچ وقت نکردم!)
2- نورسنجی خوب در تئاتر؟
راستش من با spot کار کردم و. بد نبود . اما اکثر مواقع به دلیل نور موضعی که کار شده یود در بیشتر عکس ها overexpose رو داشتم !
۱-نورسنجی:
من از نورسنجی اسپات استفاده میکنم. برای کادربندی هم در کنار قفل فوکوس از قفل نورسنجی هم استفاده میکنم.... و اصولا هیچ مشکلی وجود نداره....
مشکل شما رو نمیدونم دقیقا چیه.... ولی در جاهایی که نورپردازی به صورت موضعی و پرکنتراست انجام میشود نورسنجی اسپات کارکرد خودش رو نشون میده.. و یقینا اشکالی در نحوه نورسنجی شما وجود داره....
روش دیگهای که به ذهنم میرسه اینه که میتوانید با چند آزمایش و خطا و دقت روی اعداد نورسنجی اسپات نمونههای وضعیت نوری صحنه رو به خاطر بسپارید و بصورت دستی عکاسی کنید.(البته اگر نور صحنه زیاد جابجا نشه...)
اتفاقی که میافته و باعث میشه نورسنجی در تئاتر کمی مشکل تر شه(جدای نورپردازی موضعی و پرکنتراست صحنه) اینه که بخاطر کمبود نور عموما داریم در ایزوهای بالا عکاسی میکنیم و در ایزوهای بالا داینامیک رنج به شدت کاهش پیدا میکنه و باعث خرابکاری در عکس میشه....(d3 کجایی؟!)
لنز خوب؟
برای دوربینهای کراپ ۱.۵ و ۱.۶ گمان میکنم ۷۰-۲۰۰ ۲.۸ ویآر و ۱۷-۵۵ ۲.۸ بهترین انتخاب باشه.
دوستان عزیز
ممکنه اگه کتابی در زمینه عکاسی سینما میشناسید معرفی کنید؟
http://up.iranblog.com/Files/0f38ffc6852f41699e89.jpg
فریبا متخصص در نمایی از سریال دفتر خانه شماره 13
Camera Model: Nikon D300
Focal Length: 200 mm
F-Number: 6.3
Exposure Time: 1/200s
Iso Speed: 200
دوستان با این سیستم موافق هستین که عکسهای سینمایی، تلویزیون و یا تاتر رو اینجا نقد و بررسی کنیم؟؟؟
خانه برنالد البا
كارگردان ميكائيل شهرستاني
درود
پیشنهاد خوبیه منتهی یه مشکل این وسط وجود داره ... مخصوصا در عکاسی تاتر ! :think:;
مشکل هم اینجاست که اصولا عکاسی تاتر علاوه بر اینکه به نظر من از سخت ترین شاخه های عکاسیه ( منظور عکاسی تاتری است که عکس خود به تنهائی یا حداکثر با یک پاراگراف متن باید بتونه چکیده و هدف اصلی تاتر رو به بیننده برسونه ) یه مشکل بزرگ داره و اون اینه که کسی که عکس رو می بینه و احتمالا قصد نقد کردن عکس رو داره باید حداقل یک بار تاتر مورد نظر رو دیده باشه ... چرا ؟؟ چون نقاد باید به تم کلی نمایش و فضاهای موجود در اون نمایش مسلط باشه تا بتونه تشخیص بده عکسی که ارائه شده تا چه حد تونسته پیام و هدف تاتر مورد نظر رو به بیننده برسونه ... به عبارتی عکاسی تاتر فارغ از کادربندی و نور سنجی خاصی که داره باید بتونه از لحاظ محتوایی هم با بیننده ارتباط برقرار کنه ( چیزی که در کمتر عکس تاتری دیدم ) ... البته عکاسی کلی تاتر مقوله ای جداست ./
به نظر من بزرگترین مشکل عکاسی تاتر در کشور ما هم همین امر هست البته این مشکل در عکاسی از فیلم یا عکاسی سینما هم وجود داره اما با توجه به گستردگی پخش این رسانه ها مسلما بیننده بیشتری کار رو می تونن ببینن و در ارتباط با عکاسی کار نظر بدهند ./
در کل به نظر من عکاسی تاتر علاوه بر خلاقیت بالائی که طلب می کنه نیازمند تفکر خاصی نیز هست که بجز عده معدودی که کارهاشون رو دیدم و اکثرا از عکاسان بنام کشور هستند بقیه به نوعی می شود گفت در حال درجازدن هستند ، فراموش نکنیم که عکاسی از چهره یک هنرمند سر صحنه فیلم شاید برای خود اون شخص جذابیت داشته باشه اما بیننده ای که عکس فیلمی را می بیند توقع دارد چیزی بیش از چهره یک یا چند هنرمند یا بر فرض حرکت خاص یک بازیگر بروی صحنه ببیند و آن تم ، معنی و هدف عکس است ( باز هم تاکید می کنم عکاسی بصورت کلی از تاتر یا به عبارتی عکاسی مجموعه ای مد نظرم نیست ) ./
شرمنده اگر پر حرفی شد ! یه چند وقتیه دستم تو تایپ کردن شکر خدا خوب تند شده ! :biggrin:
البته چون کار من عکاسی سینما است
میتونم بعد از اکران فیلم عکسهای مربوطه را اینجا منعکس کنم، اینجوری هم شما فیلم رو میبینید و بعد راجع به عکسهای فیلم بحث میکنیم، بعضی از عکاسان فیلم میگویند که عکس فیلم میتونه بر عکس موضوع فیلم باشه، بیننده وقتی برای مشاهده یک فیلم به سالن سینما میره، اول از همه عکسهای فیلم رو میبینه، با دیدن عکسها میتونه در جریان داستان فیلم قرار بگیره ولی وقتی فیلم رو که میبینه همه فکرهایی که راجع به فیلم داشته از بین میره، که خود من در چندین مورد اینکارو انجام دادم که خوبم جواب داده
http://up.iranblog.com/Files/3eccaa116e2f4978a1d8.jpg
بهاره افشاری در نمایی از فیلم سینمایی سه درجه تب به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند
لطفاً جای دیگه آپلود کنید . سرورتون فیلتره
الان اومد! اینم احتمالاً از ایرادات است.
راز ماهي طلائي اكواريوم اقاي ژان...كارگردان احمد ايرانخواه...اجرا در تالار مولوي
جناب خدامی عزیز
لطف می کنید به همراه عکسهای زیباتون یه خلاصه ای از نمایشنامه با نام بازیگران و کارگردان و زمانهای اجراء قرار بدهید ... اگر هم یک نمای کلی به همراه عکسها باشه فکر کنم جالب تر بشه ./
ایام بکام
نمايش نورا..كارگردان عليرضا كوشك جلالي...اجرا در سالن قشقائي تئاتر شهر..
موضوع نمايش زنان و حقوق انهاست و شايد بتوان گفت يكي از پايه هاي فمينيسم را در اروپا يدك ميكشد
بازيگران :پانته آ بهرام در نقش نورا
بهناز جعفري در نقش كريستين
پيام دهكردي در نقش هلمر
سلام جناب خدامی
لطف میکنید یکم در مورد نحوه گرفتن این عکسا توضیح بدید؟ برای نورپردازی از نور خود صحنه استفاده میکنید یا تجهیزات با خودتون میبرید؟
مخصوصا در مورد پست 32
در عكاسي تئاتر غير از شكار لحظه و تنظيمات دوربين و انتخاب زاويه عكاسي كار ديگه اي از عكاس بر نمياد ..محل استقرار در سالن رو هم نبايد تغيير بدي چون تمركز تماشاجي به هم ميخوره ..(معمولا تماشاچي از صداي شاتر تمركزش بهم ميخوره )چه برسه به حركت در سالن...
نور پردازي دست عكاس نيست و عكاس بايد باهوش باشه تا از لحضات استفاده كنه (نورهاي رنگي و موضعي)
لوازم صحنه هم كه مصلما در اختيار عكاس نيست...
گاهي بخاطر صداي شاتر و حركت عكاس تماشاچي اعتراض ميكنه و براي عكاس مشكل پيش مياد..(موردي كه ديشب من در حال عكاسي از نمايش كاليگولا بهش برخوردم)
ضمنا نور كم در تئاتر رواج داره و غالبا با ايزو بالا عكاسي بايد كرد.
امیر جان عکسهای خوبی گرفتی. تبریک میگم.
یه سوال:
برای اینکار مجوزی چیزی هم داشتی؟ یا هر کسی میتونه عکاسی کنه؟
خیر هر کسی نمیتونه عکاسی کنه.
وقتی برای عکاسی در خیابانها هم بیشتر مواقع به مجوز نیاز داریم به نظر شما میشه برای عکاسی تئاتر نیاز به مجوز نداشته باشیم؟
کسانی می تونن مجوز بگیرن که عکاسان خبرگذاری ها ، یا ارگان ها باشن و یا عکاس خود گروه باشن و .....
در کل به عکاسان آزاد به راحتی مجوز داده نمیشود.
البته در این بازار عجیب اندر غریب تئاتر خیلی مواقع میشه اقدام به عکاسی کرد و عکاسی تنها توسط خود گروه نمایش انجام نمیشه و خیلی ها برای عکاسی مراجعه می کنند.که این به دلایلی خیلی بده و به یک جور بی نظمی میر سه هرچند برای کسانی که عکس می گیرند خیلی خوب و شیرینه.
اما در سینما شما به هیچ و جه امکان عکاسی ندارید مگر عکاس کار باشید.حتی بازیگران و سایر عوامل.... نیز اجازه عکاسی ندارند.
مهرداد جان ممنون.
همونطور كه خانم تهراني گفت بايد مجوز داشت.البته اگر با كارگردان صحبت بشه و خودش اجازه بده ميشه از كار عكاسي كرد كه معمولا شرط براي كار ميزارن.
ضمن اينكه پيدا كردن كارگردانهاي خوب واجازه گرفتن ازشون خيلي سخته .براي دست گرمي بايد از تئاتر هاي معمولي شروع كرد.
يا اينكه عضو جاي خاصي باشي و با معرفي نامه براي عكاسي مراجعه كني
كاليگولا...نويسنده :آلبرت كامو...كارگردان همايون غني زاده..اجرا در تماشاخانه ايرانشهر..
سلام
منهاي دو ...نويسنده :ساموئل بنشتریت ...كارگردان:داود رشيدي..اجرا در سالن اصلي تئاتر شهر
سیامک صفری، محمدحسن معجونی،
بارن كوثري
ديدن اين نمايش زيبا رو به دوستان توصيه ميكنم
3 ساعت چیدمان و دردسر برای یک پلان 20 ثانیه ای
http://up.iranblog.com/Files1/a70aacceb19f41b79f9c.jpg
با سلام
کار با استاد گرانقدر "علیرضا زرین دست" برایم آرزو بود، که بالاخره به این آرزو دست یافتم
تجربه ی بسیار خوبی بود
http://up.iranblog.com/Files1/920fc32423e94024afcb.jpg
http://up.iranblog.com/Files1/9545bd1d8ab64083b28d.jpg
مهرداد لشگری عزیز در حال کاست زدن
http://up.iranblog.com/Files1/c3c583ae3fad4d94a0d3.jpg
بهاره افشاری که بر خلاف نقش منفی در فاصله ها بسیار خوب و دوست داشتنیست
http://up.iranblog.com/Files/8a652bb551e646f8ad21.jpg
ميخوام محكم بزنم تو گوش اتللو.......اجرا در تماشاخانه ايرانشهر ..مرداد 89
سلام
امیر جان عکسهایت خیلی خوبه، عکس اولی واقعا بوی خون میده
اشالا موفق باشی در زمینه ی کاریت
امین حیایی در نمایی از تیتراژ فیلم
http://up.iranblog.com/Files/a0645919072f4256ae2e.jpg
امین حیایی از پر انرژی ترین بازیگران سینمای ایران است
امیدوارم همیشه موفق باشه این هنرمند سینمای ما
با سلام
نمایی از خودم در سریال دفتر خانه شماره 13 :biggrin:
http://up.iranblog.com/Files/172017585b4c4781bcc3.jpg
الهام حمیدی در نمایی از فیلم سینمایی سه درجه تب
و خبر جدید اینکه این فیلم آماده اکران است، اشالا آخر این ماه بر روی پرده سینماهای ایران میرود.
http://up.iranblog.com/Files/eb54e113592a47edad60.jpg
استاد زرین دست در نمایی از پشت صحنه فیلم
و بزودی فیلم "مردان مریخی، زنان ونوسی" درسینماهای تهران و شهرستانها
http://up.iranblog.com/Files/8e0421e0e68149009116.jpg
بعد از نيمه شب...كارگردان :علي موسويان...اجرا در تماشاخانه ماه ..مرداد 89
هر انچه در خلقت است در درون ما و هر انچه در درون ماست در خلقت
نمايش گل ...كارگردان ياسر خاسب...اجرا در تئاتر شهر .مرداد 89
نمايش بسيار زيبا و قوي در مورد خلقت انسان
امیر جان خدامی قرار بود با هم بریما
وینک
عکسای خوبی شده
خسته نباشی
دستت درد نکنه
حوالي تئاتر شهر...كارگردان:فرهاد تجويدي...اجرادر تماشاخانه مهر .حوزه هنري.مرداد 89
نمايشي در باب اتفاقات حوالي تئاتر شهر
نگار مجرد :در نقش دختر فال فروش
نسيم اسكندري در نقش عروس
همه فرزندان خانم آغا...کارگردان :حسین کیانی..اجرا در تئاتر شهر سالن چهار سو
رویا تیموریان در نقش خانم آغا
ISO Speed 1000----Av( Aperture Value ) 4.0-------Tv( Shutter Speed ) 1/125
هومن سیدی در نقش خدمت علی
ISO Speed 800-----Av( Aperture Value ) 4.0-------Tv( Shutter Speed ) 1/125
ماكوندو.كارگردان :آزاده انصاري....اجرا در تماشاخانه ايرانشهر...شهريور 89
نمایش دستهای آلوده..خانه هنرمندان .سالن استاد انتظامی
سلام...
نمایش حضرت والا....کارگردان حسین پاکدل...تماشاخانه ایرانشهر..اذر 89
عکسها مربوط به اجرای اول این نمایش میباشند.:::yess:::
سلام به دوستان
مدتی نبودم مشغول عکاسی از کار دو گروه تئاتر بودم و نتونستم عکس های زیباتون رو ببینم مخصوصا تبریک می گم به آقای خدامی که در زمینه عکاسی تئاتر تلاش می کنند و شاهد آثار زیباشون هستیم.
یکی از کار ها مربوط به گروه تئاتر تجربه است به نام آنفولانزای خوکی به کارگردانی نیما دهقان عزیز، دو عکس رو اینجا قرار دادم.
http://up.iranblog.com/images/5od3azz5yqv206h22mf.jpg
http://up.iranblog.com/images/j5g0nnhqklniq8ekunih.jpg
بقیه عکس ها رو می تونید در سایت تئاتر شهر ببینید.
اجرا از دوشنبه آغاز شده،ساعت 19:45 سالن سایه تئاترشهر،کد:http://www.teatreshahr.com/
منتظر دوستان هستیم.
سپاس از توجه شما
http://vahid.cinetmag.com/Photo/4_708035.jpg
سیدابراهیم بحرالعلومی و علی دهکردی در نمایی از تله فیلم "هفت شنبه" به کارگردانی "محمد خراط زاده"
کارگردان: محمد خراط زاده
تهیه کننده: امیررضا شجاعی
مدیر تصویربرداری: امیر معقولی
مدیر صدابرداری: امیر رحمانی
سلام
نمایش خورشید کاروان که بیستمین سال اجرای آن در تالار ایوان شمس در ابتدای کردستان در حال اجراست .
نویسنده مهدی متوسلی و کارگردان محمود فرهنگ و بازیگرانی چون کریم اکبری مبارکه ، کرامت رودساز، فرهاد بشارتی ، اسد الله بابایی و مهدی امینی
http://up.iranblog.com/images/yd7psmonn97c0r71rn2w.jpg
http://up.iranblog.com/images/fad59f65s2al0u1qmz75.jpg
http://up.iranblog.com/images/4eds7j3y5867f8vgqv4v.jpg
http://up.iranblog.com/images/kdli2o9g4opghbl09q.jpg
http://up.iranblog.com/images/l9r96aidmhz64ysoq71k.jpg