پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ham2007
سلام. آقایون من کاربر جدیدم. هم تو این سایت و هم کلا در کار عکاسی!
یه سوال فنی داشتم. چطوری میشه تو عکس های منظره به عمق میدان بالایی رسید؟ می دونم راه اولیش پایین آوردن سرعت شاتر و افزایش عدد F هستش. حالا چقدر به لنز بستگی داره؟ مثلا من در عکس گرفتن از سوژه های دور همیشه دچار مشکلم و مشکل هم اینه که فوکوس درست انجام نمی شه. لطف می کنید راهنمایی کنید.
دوربین: Canon 500D
لنز: 55-18 EFS
:(
سلام
تا اساتید جواب بدن من یه راهی برای فوکوس روی سوژه های دور خدمتت بگم
اول باید دوربین روی سه پایه باشه و بعد در حالت لایو ویو قرار بدید و زوم کنید ..بعدش فوکوس دستی انجام بدید و شاتر رو بزنید..اینجوری فوکوس بهتری روی سوژه دور انجام دادید..البته من در این مواقع شاتر رو روی 2 ثانیه یا 10 ثانیه میزارم ولرزگیر لنز رو هم offمیکنم:::happy:::
پی نوشت:سوالتون رو در جای مناسبی مطرح نکردید...(سوالهای عمومی عکاسی بهتر بود)
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ham2007
سلام. آقایون من کاربر جدیدم. هم تو این سایت و هم کلا در کار عکاسی!
یه سوال فنی داشتم. چطوری میشه تو عکس های منظره به عمق میدان بالایی رسید؟ می دونم راه اولیش پایین آوردن سرعت شاتر و افزایش عدد F هستش. حالا چقدر به لنز بستگی داره؟ مثلا من در عکس گرفتن از سوژه های دور همیشه دچار مشکلم و مشکل هم اینه که فوکوس درست انجام نمی شه. لطف می کنید راهنمایی کنید.
دوربین: Canon 500D
لنز: 55-18 EFS
:(
در مقالات سایت:
عمق میدان (Depth Of Field (DOF
رجوع شود به قسمت "Hyperfocal Ditstance - HFD"
ولی این نکته رو در نظر داشته باشید که انتظار معجزه نداشته باشید. ( یعنی عکستون جوری شارپ باشه که تمام جزئیاتش با شارپ یکسان دیده بشه. )
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Amir Abdolpanah
در مقالات سایت:
عمق میدان (Depth Of Field (DOF
رجوع شود به قسمت "
Hyperfocal Ditstance - HFD"
ولی این نکته رو در نظر داشته باشید که انتظار معجزه نداشته باشید. ( یعنی عکستون جوری شارپ باشه که تمام جزئیاتش با شارپ یکسان دیده بشه. )
امیر آقا ممنون بابت ارجاعی که دادی به مقاله. من مقاله ی سایت رو خوندم ، حالا سوالهای جدیدی برام بوجود اومده.
مفهوم HFD را فهمیدم ولی در عمل چطوری می شه ازش استفاده کرد؟ منظورم اینه که فرض کنید HFD=8Meter حالا چطوری در این فاصله فوکوس کنیم اگه جسمی تو اون فاصله نباشه؟ (مثلا عکس از دریا وقتی دوربین در ساحله) نکته ی دیگه ای هم که گفتی همینه که هیچوقت اون شارپ بودن مورد نظر بدست نمیاد.البته این مسئله زمانی معلوم میشه که تو actual size به عکس نگاه کنی.شما عکس هایی که اینجا می ذارید Resize شده ، اگه در اندازه ی واقعی بذارید شاید هیچ کجای عکس شارپ نباشه.( ولی من در عکس های منظره ی عکاسان خارجی دیدم که حتی در actual size هم کاملا شارپ هستند) که این برام مسئله ی نا امید کننده ای است.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
khoddami
سلام
تا اساتید جواب بدن من یه راهی برای فوکوس روی سوژه های دور خدمتت بگم
اول باید دوربین روی سه پایه باشه و بعد در حالت لایو ویو قرار بدید و زوم کنید ..بعدش فوکوس دستی انجام بدید و شاتر رو بزنید..اینجوری فوکوس بهتری روی سوژه دور انجام دادید..البته من در این مواقع شاتر رو روی 2 ثانیه یا 10 ثانیه میزارم ولرزگیر لنز رو هم offمیکنم:::happy:::
پی نوشت:سوالتون رو در جای مناسبی مطرح نکردید...(سوالهای عمومی عکاسی بهتر بود)
آقا خدامی مرسی از راهنماییتان. البته با توجه به بقیه مطلبم جای این سوال همینجا بود :thumb:
از «تدابیر لرزه گیری» هم خبر دارم که دیگه اگه می خواستی تا تهش بری باید Mirror Lock-up هم بهشون اضافه می کردی.
استفاده از Live View هم ، هر چند محدودیت هایی داره ولی مفیده چون می شه روی سوژه زوم دیجیتال هم کرد و با دقت فوکوس رو در آورد که من تا الان خیلی متوجه این قضیه نبودم (که با توجه به تازه کار بودنم کاملا عادیه :biggrin: ) شاید هنوزم معتقد باشی جای این مطلب اینجا نیست ولی بالاخره باید کمک کرد که کاربران مبتدی هم به سطوح بالاتر برسند. شاید برای دیگران هم مثل من این سوال پیش بیاد که در عکاسی منظره اصلا چگونه فوکوس کنند! (در حالی که می خواهند همه چیز در فوکوس باشه)
به هر حال ممنون
حمید
پاسخ: عکس های منظره landscape
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ham2007
امیر آقا ممنون بابت ارجاعی که دادی به مقاله. من مقاله ی سایت رو خوندم ، حالا سوالهای جدیدی برام بوجود اومده.
مفهوم HFD را فهمیدم ولی در عمل چطوری می شه ازش استفاده کرد؟ منظورم اینه که فرض کنید HFD=8Meter حالا چطوری در این فاصله فوکوس کنیم اگه جسمی تو اون فاصله نباشه؟ (مثلا عکس از دریا وقتی دوربین در ساحله) نکته ی دیگه ای هم که گفتی همینه که هیچوقت اون شارپ بودن مورد نظر بدست نمیاد.البته این مسئله زمانی معلوم میشه که تو actual size به عکس نگاه کنی.شما عکس هایی که اینجا می ذارید Resize شده ، اگه در اندازه ی واقعی بذارید شاید هیچ کجای عکس شارپ نباشه.( ولی من در عکس های منظره ی عکاسان خارجی دیدم که حتی در actual size هم کاملا شارپ هستند) که این برام مسئله ی نا امید کننده ای است.
برای فوکوس غلاوه بر فوکوس دستی می تونید دوربین رو کمی به اطراف بچرخانید و یه سوژه در همون فاصله پیدا کنید و فوکوس کرده و بعد کادر بندی کنید.
یه نمونه از عکس اون عکاسان خارجی رو هم اینجا قرار بدهید.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Amir Abdolpanah
برای فوکوس غلاوه بر فوکوس دستی می تونید دوربین رو کمی به اطراف بچرخانید و یه سوژه در همون فاصله پیدا کنید و فوکوس کرده و بعد کادر بندی کنید.
یه نمونه از عکس اون عکاسان خارجی رو هم اینجا قرار بدهید.
بله! من رفتم چند تا سایت خارجی و دستگیرم شد که قضیه چیه. البته به نظر می رسه در این تاپیک شما خیلی از بحث های فنی استقبال نمی کنید. شاید این تاپیک فقط جای عکس گذاشتن و در نهایت نظر دادن روی ترکیب بندی و مواردی ازین قبیل است. به هر حال چیزی که من دنبالش بودم در سایت های فارسی که پیدا نشد و حتی در سایت های انگلیسی هم بسیار کم به این مسئله که از دید من خیلی مهمه پرداخته شده بود! جالب اینجاست که در مقاله ای از سایت digital-photography-school.com نویسنده همین بحث رو مطرح کرده و علت اینکه این روزها و در کتاب های عکاسی دیجیتال این بحث نادیده گرفته می شه رو این دانسته که نویسندگان این کتابها می خواهند عکاسی دیجیتال را بیشتر در لذت عکاسی راحت و بدون نیاز به سواد خاص خلاصه کنند و نمی خواهند خوانندگانشان را با طرح مسائل تکنیکی و فنی بترسانند!
حالا این «بحث» چیه؟ عرض می کنم:
به نظر میرسه (چون دانای کل نیستم که با قطعیت حرف بزنم) که عکاسان مبتدی تا نیمه حرفه ای در عکاسی از منظره در باب focusing از دو روش استفاده می کنند:
1- فوکوس بینهایت (پیچاندن حلقه فوکوس تا آخر)
2- فوکوس 1/3 (فوکوس روی فاصله ای تقریبا یک سوم کل فاصله ای که می خواهند در فوکوس باشد.البته این یک قانون ثابت نیست و بسته به شرایط کاملا قابل تغییر است)
که این روش دوم منطقی تره و نتایج بهتری به دنبال داره ولی چیزی که هست اینه که در هیچ کدوم از این دو روش نمیشه به focal Plane بی نهایت رسید. بنابراین روش سوم و پیچیده تر و حرفه ای تری هست که از مفهوم Hyperfocal Distance استفاده می کنه. در این روش که البته سه فاکتور اندازه COC ، فاصله ی کانونی و عدد F دخیل هستند با پبدا کردن میزان Hyperfocal Distance می توان به Focal Plane بسیار بالایی که از نصف فاصله ی دوربین با میزان HFD شروع میشه و تا بینهایت ادامه داره رسید. مثلا اگر عدد HFD برابر 8 شود و ما روی فاصله ی 8 متری از خودمان فوکوس کنیم، از فاصله ی 4 متری دوربین تا بینهایت در فوکوس خواهد بود. که البته همه ی این موارد در یک عددF خاص و در یک فاصله ی کانونی خاص صورت می گیرد.
حالا برای فوکوس روی HFD نیاز به لنزی داریم که اعداد ناحیه فوکوس را داشته باشد مثل این لنز که عکسشو گذاشتم.متاسفانه همه ی لنز ها این اعداد را ندارند.
http://digital-photography-school.co.../06/lenses.jpg
در مورد عکس خارجی هم چشم! این یک نمونه که البته از تکنیک HDR استفاده کرده و به احتمال فراوان از همین تکنیک HFD برای فوکوس استفاده شده که به focal Plane بی نهایت رسیده است. در سایز واقعی ببینید تا متوجه شوید!
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...umn%2C_NYC.jpg
من همینجا از آقایون هم می خوام که برای بهتر نظر دادن ، حداقل بعضی از عکس هاشونو با سایز واقعی upload کنند.
:::happy:::
پاسخ: عکس های منظره landscape
[
نقل قول:
به نظر می رسه در این تاپیک شما خیلی از بحث های فنی استقبال نمی کنید. شاید این تاپیک فقط جای عکس گذاشتن و در نهایت نظر دادن روی ترکیب بندی و مواردی ازین قبیل است.
قسمت دوم حرفتون صحیح تره, برای استفاده صحیح تر از مطالب باید به نظم آن ها احترام گذاشت.
نقل قول:
به هر حال چیزی که من دنبالش بودم در سایت های فارسی که پیدا نشد
به نظر می رسه مقاله مذکور رو کامل نخوندید!
نکات زیر در مقاله فارسی سایت موجود است و به نظر من در مورد سایت عکاسی یه مقدار بی انصافی کردید که این ها رو حاصل کاوش خودتون در سایت های خارجی می دونید ...
نقل قول:
2- فوکوس 1/3 (فوکوس روی فاصله ای تقریبا یک سوم کل فاصله ای که می خواهند در فوکوس باشد.البته این یک قانون ثابت نیست و بسته به شرایط کاملا قابل تغییر است)
نقل قول:
روش سوم و پیچیده تر و حرفه ای تری هست که از مفهوم Hyperfocal Distance استفاده می کنه. در این روش که البته سه فاکتور اندازه COC ، فاصله ی کانونی و عدد F دخیل هستند با پبدا کردن میزان Hyperfocal Distance می توان به Focal Plane بسیار بالایی که از نصف فاصله ی دوربین با میزان HFD شروع میشه و تا بینهایت ادامه داره رسید. مثلا اگر عدد HFD برابر 8 شود و ما روی فاصله ی 8 متری از خودمان فوکوس کنیم، از فاصله ی 4 متری دوربین تا بینهایت در فوکوس خواهد بود. که البته همه ی این موارد در یک عددF خاص و در یک فاصله ی کانونی خاص صورت می گیرد.
حالا برای فوکوس روی HFD نیاز به لنزی داریم که اعداد ناحیه فوکوس را داشته باشد مثل این لنز که عکسشو گذاشتم.متاسفانه همه ی لنز ها این اعداد را ندارند.
از مقاله:
نقل قول:
چگونه مقادیر DOF و HFD را تعیین كنیم؟
در ابتدا باید به مفهومی به نام Circle Of Confusion (COC) اشاره كنیم.همانگونه كه در ابتدای این مقاله اشاره شد ،معیار وضوح عناصر موجود در عمق میدان ،یك معیار دقیقا تعریف شده نمی باشد.كمترین اندازه ای كه چشم انسان میتواند در فاصله معمول خواندن تشخیص دهد ،حدودا 166/0 میلیمتر است.یعنی اگر 2 نقطه كوچكتر از این مقدار را در كنار هم قرار دهید،از فاصله معمول خواندن، آنها را یك نقطه می بینید.همین موضوع در مورد تشخیص وضوح عناصر در عكسهای چاپ شده نیز صدق میكند.به عبارت دیگر اگر به یك عكس چاپ شده 12*15 سانتیمتری نگاه كنیم نقاط كمتر از 166/0 میلیمتر در آن قابل تشخیص نیستند.و چون برای چاپ این عكس از فیلم 35 میلیمتری، حدودا 5 برابر بزرگنمایی داشته ایم،مقدار بحرانی مذكور در فیلم 35 میلیمتری برابر 0333/0 =5 : 166/0 خواهد شد.این عدد 0333/0 حدودا مقدار COC برای دوربینهای فیلمی 35 میلیمتری برای چاپهای 12*15 سانتیمتری است.(در مورد دوربینهای مختلف مقدار دقیق آن متفاوت است)
برای تعیین عمق میدان باید چهار مقدار f ، فاصله كانونی ، فاصله نقطه فوكوس و مقدار COC دوربین مشخص باشد.
در دوربینهای دیجیتال مقدار COC وابسته به وسعت حسگر و نیز اندازه عكس (بر حسب مگا پیكسل) بوده و قابل محاسبه می باشد.مقادیر COC دوربینهای مختلف دیجیتال در این آدرس در دسترس است.
پس از مشخص كردن COC برای دوربین، با دانستن فاصله جسم تا دوربین ، فاصله كانونی لنز و مقدار دیافراگم ، میتوان مقادیر عمق میدان و hyperfocal distance را تعیین نمود.كه این كار را از طریق فرمول ، نرم افزار ، به صورت آنلاین و یا جداول چاپ شده میتوان انجام داد.
نقل قول:
در مورد عکس خارجی هم چشم! این یک نمونه که البته از تکنیک HDR استفاده کرده و به احتمال فراوان از همین تکنیک HFD برای فوکوس استفاده شده که به focal Plane بی نهایت رسیده است. در سایز واقعی ببینید تا متوجه شوید!
در این عکسی که شما قرار دادید فورگراند کاملا Out of Focus است دوست عزیز ... در ضمن یکی از کاربرد های تکنیک HDR علاوه بر بالا بردن داینامیک رنج می تونه بالا بردن ناحیه فوکوس هم باشه. کلا این تکنیک به افزایش دیتیل در عکس کمک می کنه که می تونه باعث بیشتر شارپ بودن اون بشه.
نقل قول:
من همینجا از آقایون هم می خوام که برای بهتر نظر دادن ، حداقل بعضی از عکس هاشونو با سایز واقعی upload کنند.
فکر می کنم هر عکسی رو که شما مد نظرتون باشه دوستان در صورت امکان این کار رو برای شما انجام بدند.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Amir Abdolpanah
[
قسمت دوم حرفتون صحیح تره, برای استفاده صحیح تر از مطالب باید به نظم آن ها احترام گذاشت.
به نظر می رسه مقاله مذکور رو کامل نخوندید!
نکات زیر در مقاله فارسی سایت موجود است و به نظر من در مورد سایت عکاسی یه مقدار بی انصافی کردید که این ها رو حاصل کاوش خودتون در سایت های خارجی می دونید ...
از مقاله:
در این عکسی که شما قرار دادید فورگراند کاملا Out of Focus است دوست عزیز ... در ضمن یکی از کاربرد های تکنیک HDR علاوه بر بالا بردن داینامیک رنج می تونه بالا بردن ناحیه فوکوس هم باشه. کلا این تکنیک به افزایش دیتیل در عکس کمک می کنه که می تونه باعث بیشتر شارپ بودن اون بشه.
فکر می کنم هر عکسی رو که شما مد نظرتون باشه دوستان در صورت امکان این کار رو برای شما انجام بدند.
1- سایت عکاسی سایت بسیار خوبی است و من تنها در این سایت عضوم! ولی خوب بودن به معنای کمال مطلق نیست که!
2- مقاله رو خوندم و اصلا از اونجا فهمیدم HFD چی هست.ولی در اونجا فقط مفاهیم رو به صورت نظری طرح کرده و بسیار گذرا، طوری که اگه برای بار اول باشه که با این مبحث یکی روبرو می شه یکم گیج می شه! ضمنا من در این سایت هیچ مقاله ای که صرفا به مسئله عمق میدان و چگونگی فوکوس کردن در عکاسی مناظر بپردازه پیدا نکردم! و این همون چیزی است که در سایت های فارسی دیگه هم پیدا نکردم و الا اینکه عمق میدان چیست و چگونه زیاد یا کم میشه در همه ی سایت های درست حسابی هست!
3- دوست عزیز مطمئنی همون عکس رو دیدی!؟ چطوره 5 نفر دیگه هم ببیند و نظر بدن.
تنها جایی که خارج از فوکوس هست زیر خط قرمزه
http://www.freeuploadimages.org/imag...pbgj8d93xn.jpg
بعدشم دوست عزیز افزایش دیتیل چه ربطی به فوکوس بودن داره!؟ نهایت تاثیری که داشته باشه کمک به شارپ تر شدن عکسه آن هم در شرایط خاص! یعنی عکسی که کاملا از فوکوس خارجه با HDR و افزایش Dynamic Range میاد تو فوکوس!!!؟؟؟ تازه می خوام اینو به شما بگم چون عکس HDR هست حتی از شارپ بودنش کم شده. چرا؟ چون در عکس های متوالی که گرفته می شه امکان لرزش و تکون خوردن دوربین هست، امکان جابجایی سوژه ها هم هست.در مورد این مثال شما فرض کن حتی اگر نسیم ملایمی هم در لحظه شات های این عکس وزیده باشه برگ های سبک درختها تکون خوردن و اتفاقا برگ های درختها کمی Blur شده. اون Align که در نرم افزارهای HDR هست فقط جبران لرزش دوربین رو می کنه.تکون خوردن شوژه چی!!؟؟
شما می گی Foreground کاملا خارج از فوکوسه پس منظورت اینه که اون ساختمانها در فوکوسند دیگه! یعنی عکاس روی اون ساختمانها فوکوس کرده. در این عکس مشخصه که لنز وایده پس اگه فاصله ی کانونیشو 20 فرض کنیم با عدد f مثلا 5.6 و با تخمین اینکه اون ساختمانها در فاصله ای حدود 300 متری دوربین هستند می دونید focal plane از فاصله ی چند متریه دوربین شروع میشه؟؟؟؟؟ 4 متری!!! بازم بگم؟
4- نیازی نیست من انتخاب کنم.از دوستان هر عکسی که دوست داره در سایز واقعی بزاره!
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ham2007
1- سایت عکاسی سایت بسیار خوبی است و من تنها در این سایت عضوم! ولی خوب بودن به معنای کمال مطلق نیست که!
2- مقاله رو خوندم و اصلا از اونجا فهمیدم HFD چی هست.ولی در اونجا فقط مفاهیم رو به صورت نظری طرح کرده و بسیار گذرا، طوری که اگه برای بار اول باشه که با این مبحث یکی روبرو می شه یکم گیج می شه! ضمنا من در این سایت هیچ مقاله ای که صرفا به مسئله عمق میدان و چگونگی فوکوس کردن در عکاسی مناظر بپردازه پیدا نکردم! و این همون چیزی است که در سایت های
فارسی دیگه هم پیدا نکردم و الا اینکه عمق میدان چیست و چگونه زیاد یا کم میشه در همه ی سایت های درست حسابی هست!
3- دوست عزیز مطمئنی همون عکس رو دیدی!؟ چطوره 5 نفر دیگه هم ببیند و نظر بدن.
تنها جایی که خارج از فوکوس هست زیر خط قرمزه
http://www.freeuploadimages.org/imag...pbgj8d93xn.jpg
بعدشم دوست عزیز افزایش دیتیل چه ربطی به فوکوس بودن داره!؟ نهایت تاثیری که داشته باشه کمک به شارپ تر شدن عکسه آن هم در شرایط خاص! یعنی عکسی که کاملا از فوکوس خارجه با HDR و افزایش Dynamic Range میاد تو فوکوس!!!؟؟؟ تازه می خوام اینو به شما بگم چون عکس HDR هست حتی از شارپ بودنش کم شده. چرا؟ چون در عکس های متوالی که گرفته می شه امکان لرزش و تکون خوردن دوربین هست، امکان جابجایی سوژه ها هم هست.در مورد این مثال شما فرض کن حتی اگر نسیم ملایمی هم در لحظه شات های این عکس وزیده باشه برگ های سبک درختها تکون خوردن و اتفاقا برگ های درختها کمی Blur شده. اون Align که در نرم افزارهای HDR هست فقط جبران لرزش دوربین رو می کنه.تکون خوردن شوژه چی!!؟؟
شما می گی Foreground کاملا خارج از فوکوسه پس منظورت اینه که اون ساختمانها در فوکوسند دیگه! یعنی عکاس روی اون ساختمانها فوکوس کرده. در این عکس مشخصه که لنز وایده پس اگه فاصله ی کانونیشو 20 فرض کنیم با عدد f مثلا 5.6 و با تخمین اینکه اون ساختمانها در فاصله ای حدود 300 متری دوربین هستند می دونید focal plane از فاصله ی چند متریه دوربین شروع میشه؟؟؟؟؟ 4 متری!!! بازم بگم؟
4- نیازی نیست من انتخاب کنم.از دوستان هر عکسی که دوست داره در سایز واقعی بزاره!
به دلیل همین بعد مسافت هستش که ساختمان ها بیشتر در فوکوس دیده می شوند. ( خطای فوکوس در فواصل دور قابل تشخیص نیست, سوای عمق میدان البته ) برای درک این موضوع می تونید یه عکس خارج از فوکوس رو هم از نزدیک هم از دورتر ببینید. ار فاصله دورتر عکس بیشتر قابل درک خواهد بود.
در مورد نوع لنز و فوکال لنت و دیاف انتخابی از کجا به این نتایج رسیدید؟
میشه یه نمونه افزایش دیتیل مثال بزنید که در ناحیه خارج از فوکوس صورت بگیره؟
بسیاری از نرم افزارهای HDR قادر به تشخیص حرکات ها و تصحیح اون ها هستند.
روش افزایش عمق میدان در عکس های ماکرو رواج داره ... تو مقالات سایت هم فکر می کنم که هستش. شاید بتونه بهتون ایده بده.
موافقم که چند تن دیگه از دوستان عکس رو ببینند.