پاسخ: عکس های منظره landscape
سلام
جناب اکبری
منظره خوبی بوده
کاش در وایدترین حالت ممکن عکاسی میکردید و تا آنجا که ممکن بود به صخره نزدیکتر میشدید؛ این عکس پرسپکتیو بیشتری میطلبد.
پیروز باشید.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
سلام
جناب اکبری
منظره خوبی بوده
کاش در وایدترین حالت ممکن عکاسی میکردید و تا آنجا که ممکن بود به صخره نزدیکتر میشدید؛ این عکس پرسپکتیو بیشتری میطلبد.
پیروز باشید.
ممنون از توجهتون
بله باید در عکس های بعدیم به این موضوع بیشتر توجه کنم
چه پارامتر هایی در میزان پرسپکتیو موثرند؟
2 فایل پیوست
پاسخ: عکس های منظره landscape
سلام
جناب اکبری
فاصله کانونی (Focal Length) مهمترین عامل است. همچنین فاصله و زاویه دوربین نسبت به سوژه تأثیر گذار است.
به عنوان نمونه به عکسهای پیوست توجه کنید؛ در هر دو کادر اندازه سوژه تقریباً یکسان است اما چشماندازی متفاوت دارند. یکی با لنز 70 مم و دیگری با لنز 24 مم ثبت شده است.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
سلام
جناب اکبری
فاصله کانونی (Focal Length) مهمترین عامل است. همچنین فاصله و زاویه دوربین نسبت به سوژه تأثیر گذار است.
به عنوان نمونه به عکسهای پیوست توجه کنید؛ در هر دو کادر اندازه سوژه تقریباً یکسان است اما چشماندازی متفاوت دارند. یکی با لنز 70 مم و دیگری با لنز 24 مم ثبت شده است.
جناب روزبهانی سلام وقت بخیر:
تنها عامل تاثیر گذار در پرسپکتیو فاصله از سوژه است. فوکال لنت نقشی ندارد. قبلا در تاپیکی در این باره صحبت کردیم و شما هم همین موضوع را تایید کرده بودید...
پاسخ: عکس های منظره landscape
سلام
جناب قشقایی
اگر منظورتان این پست + است، مثالی بود برای نقش فاصله کانونی و بالطبع فاصله از موضوع در تشدید یا کم کردن پرسپکتیو. (لنز 50 مم روی دوربین کراپدار و فولفریم که برای حفظ کادر یکسان باید فاصله تا سوژه را تغییر داد)
با فرض اینکه بخواهیم اندازه سوژه در کادر ثابت باشد: تغییر فاصله کانونی > تغییر فاصله از سوژه > تغییر پرسپکتیو
اگر ثابت بودن اندازه موضوع مد نظر نباشد، با تغییر فاصله (به تنهایی) به تغییر پرسپکتیو میرسیم.
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
کاش در وایدترین حالت ممکن عکاسی میکردید و تا آنجا که ممکن بود به صخره نزدیکتر میشدید؛
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
فاصله کانونی (Focal Length) مهمترین عامل است. همچنین فاصله و زاویه دوربین نسبت به سوژه تأثیر گذار است.
شاید بد نوشتم؛ با ذکر همان شرط قبلی، Focal Length و فاصله همزمان تأثیر گذارند. و از یکدیگر منفک نیستند.
با شک: تغییر زاویه هم به نظرم باز نهایتاً منجر به تغییر فاصله از قسمتی از سوژه (فرضاً نوک ساختمانی) میشود که به نوعی تغییر در پرسپکتیو است.
با احترام
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
جناب روزبهانی سلام وقت بخیر:
تنها عامل تاثیر گذار در پرسپکتیو فاصله از سوژه است. فوکال لنت نقشی ندارد. قبلا در تاپیکی در این باره صحبت کردیم و شما هم همین موضوع را تایید کرده بودید...
سلام
جناب قشقایی شما یک بار لطف کردید و به بنده تاثیر فاصله در پرسپکتیو رو توضیح دادید و بنده متوجه شدم.اما فکر نمیکنید فاصله یک فاکتور باشه و فاکتور دیگر فوکال هست؟بنده از ساختمانی 50 متر فاصله دارم.از همان نقطه با در نظر گرفتن فاصله ثابت یک بار با واید 10 عکاسی میکنم و یک بار با 50 نرمال.نتیجه کار پرسپکتیو های مختلف هست.پس تنها فاکتور فاصله نیست.و کمی بزرگنمایی که لنز 50 نسبت به 10 دارد و کادر بسته تر به دلیل زاویه شکست نور کمتر و تشکیل تصویری با پرسپکتیو تخت تر هست.هرچه ما خواهان پرسپکتیو تخت باشیم باید طراحی المان ها در لنز طوری باشد شکست نور کمتری بوجود اید و این مسئله باعث تشکیل کادری بسته با بزرگ نمایی سوژه خواهد شد.اصلا دلیل اینکه تله 400 تصویری بزرگتر با کادر بسته تر نسبت به لنز 50 نرمال میدهدهمان فوکال میباشد که تصویری با پرسپکتیو کمتر و شکست نوری با زاویه کمتر ایجاد میکند.
پاسخ: عکس های منظره landscape
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
سلام
جناب قشقایی
اگر منظورتان این پست
+ است، مثالی بود برای نقش فاصله کانونی و بالطبع فاصله از موضوع در تشدید یا کم کردن پرسپکتیو.
(لنز 50 مم روی دوربین کراپدار و فولفریم که برای حفظ کادر یکسان باید فاصله تا سوژه را تغییر داد)
با فرض اینکه بخواهیم اندازه سوژه در کادر ثابت باشد: تغییر فاصله کانونی > تغییر فاصله از سوژه > تغییر پرسپکتیو
اگر ثابت بودن اندازه موضوع مد نظر نباشد، با تغییر فاصله (به تنهایی) به تغییر پرسپکتیو میرسیم.
شاید بد نوشتم؛ با ذکر همان شرط قبلی، Focal Length و فاصله همزمان تأثیر گذارند. و از یکدیگر منفک نیستند.
با شک: تغییر زاویه هم به نظرم باز نهایتاً منجر به تغییر فاصله از قسمتی از سوژه (فرضاً نوک ساختمانی) میشود که به نوعی تغییر در پرسپکتیو است.
با احترام
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
6319
سلام
جناب قشقایی شما یک بار لطف کردید و به بنده تاثیر فاصله در پرسپکتیو رو توضیح دادید و بنده متوجه شدم.اما فکر نمیکنید فاصله یک فاکتور باشه و فاکتور دیگر فوکال هست؟بنده از ساختمانی 50 متر فاصله دارم.از همان نقطه با در نظر گرفتن فاصله ثابت یک بار با واید 10 عکاسی میکنم و یک بار با 50 نرمال.نتیجه کار پرسپکتیو های مختلف هست.پس تنها فاکتور فاصله نیست.و کمی بزرگنمایی که لنز 50 نسبت به 10 دارد و کادر بسته تر به دلیل زاویه شکست نور کمتر و تشکیل تصویری با پرسپکتیو تخت تر هست.هرچه ما خواهان پرسپکتیو تخت باشیم باید طراحی المان ها در لنز طوری باشد شکست نور کمتری بوجود اید و این مسئله باعث تشکیل کادری بسته با بزرگ نمایی سوژه خواهد شد.اصلا دلیل اینکه تله 400 تصویری بزرگتر با کادر بسته تر نسبت به لنز 50 نرمال میدهدهمان فوکال میباشد که تصویری با پرسپکتیو کمتر و شکست نوری با زاویه کمتر ایجاد میکند.
سلام:
دوستان قبلا در یک تاپیک دیگری ( بغیر از تاپیک مورد اشاره آقای روزبهانی ) هم صحبت هایی شده بود...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ARASH II
صحبت شما درست است ولی به شرط تغییر فاصله (از سوژه) پرسپکتیو تغییر میکند :
http://g.imagehost.org/0785/fig-perspective.jpg
ببینید این مسئله رو اکثرا" اشتباه میکنن (من این بحث ها رو دارم توی دانشگاه درس میدم و این مسئله پرسپکتیو خیلی وقت منو میگیره ولی اگه دقت کنید مسئله پیچیده ای نیست)
در درجه اول پرسپکتیو هیچ ربطی به فاصله کانونی نداره و فقط و فقط فاصله هست که وضعیت پرسپکتیو رو در عکس ما تغییر میده و اگه شما به فرض با 28 مم و 200 مم از یک جسم
با فاصله ثابت عکاسی کنید وضعیت پرسپکتیو و در نتیجه بگراند اون ثابت هست و برای اثباتش کافیه که یه کراپ به اندازه کادر 200 مم از عکس 28 مم بگیرید تا متوجه این موضوع بشوید .
اندازه ماه نرمال چه جوریه؟
اندازه ماه روی چی نرمال تره ؟ اگه روی فیلم باشه بستگی به اندازه چاپش داره هر چه بزرگتر چاپ کنید ماه بزرگتری بدست میاد . حتی میشه ماه بدست امده از لنز 50 مم را بزرگتر از لنز 200 چاپ کرد .
....
نتیجه کلی :
شکل و پرسپکتیو هیچ جسمی با تغییر فاصله کانونی در عکس تغییر نمیکند و فقط اندازه تصویرش در کادر کوچکتر و بزرگتر میشود و فقط با تغییر فاصله تا جسم میتوان پرسپکتیو را کنترل کرد .
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
سلام: دوستان نظرات آرش عزیز در مورد پرسپکتیو درسته ..
کد:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Perspective_01.htm
فقط تنها نکته ای که شاید بشه اشاره کرد اینه که رزولوشن موثر برای رسیدن به غابت کیفیت در بالاترین بزرگنمایی ... لزوم استفاده از لنزهای سوپر تله رو ایجاب میکنه وگرنه به هر شکل پرسپکتیو یکیست .
یک مثال : فرضا با لنز واید 16 روی دوربینی با مگاپیکسل 500 شاید با کراپ FOV معادلی به شما بده که با یک لنز 1200 روی مگاپیکسل 10 بتونید به همان کیفیت برسید با Same FOV( این مثال جهت روشن شدن موضوع عنوان شد وگرنه عینیت نداره. الان ممکنه فقط به غایت کیفیت روی سوپر تله ها بتونید به این وضوح برسید چون رزولوشن محدودیتی ممکنه ایجاد کنه که روی لنزهای واید عملا نتونید به بزرگنمایی با کیفیت بالا برسید ولی به هر طریق پرسپکتیو یکسان است. اگر که فاصله شما ( نقطه فرضی O ) تانقطه فرضی A برابر X باشه و فاصله از A تا B برابر Y با هر فوکال لنتی پرسپکتیو یکسانه
این دو پست را نقل قول کردم و تاکید روی این موضوع صرفا اشاره به دوربین های موجود در بازار با مگاپیکسل های متفاوت، فرضا 5DII و 30D یا 7D با دقت به این موضوع که فقط فاصله در پرسپکتیو تاثیر گذار است کراپ هایی از این عکس ها با دقت به رزولوشن موثر دوربین های مورد نظر و .... میتوان با فوکال لنت های بسیار متفاوت کراپ هایی نزدیک به هم بدست آورد بی آنکه تاثیری در پرسپکتیو باشد.
این یک واقعیتی است که فوکال لنت تاثیر در پرسپکتیو ندارد و فقط فاصل تا سابجکت تاثیر گذار خواهد بود.
میماند محدودیت رزولوشن موثر جهت بهره برداری از تفاوت Magnification های بدست آمده از سنسورهای مورد نظر که با دوربین های امروزی ( نسبت به ابعاد چاپ ) میتوان خروجی های معقولی از آن بدست آورد. یا حتی گاهی نیاز نیست عکس در ابعادی نزدیک به سایز پیش فرض دوربین چاپ شود و مواردی از این دست...
پاسخ: عکس های منظره landscape
فکر میکنم به زبان ساده میشه گفت که استفاده از فاصله کانونی بیشتر مشابه کراپ عکس است.
بنابر این فاصلهکانونی از بعد نظری تاثیری در پرسپکتیو ندارد.
ولی از نظر بصری، فاصله کانونیهای پایین باعث تقویت بصری پرسپکتیو میشود.
امیدوارم به خاکی نزده باشم.
پاسخ: عکس های منظره landscape
پاسخ: عکس های منظره landscape