پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Amir Mohebi
آن عدد 4 برابر تنها یک مثال بوده است و تنها به فرض مصداق فرض اول (نیاز به اف 8 با فلاش 100 ژول در یک فاصله ثابت که عوض نشود) میتواند مصداق پیدا کند.
در ضمن اصلاً عجیب نیست که با فلاش 300 با دیاف 32 عکس گرفتید! با فلاش 100 ژول هم این امر ممکن است. اینجا فاصله بسیار مهم است و به همین خاطر جملات نقلقول شده شما هیچ چیزی را ثابت نمیکند چون با نصف کردن فاصله نور چهار برابر میشود!
نکته دیگر این که آن تکه از مقاله تنها برای نمایش اهمیت نوع پلتفرم و انتخاب و محدودیت قدرت فلاش مطرح شده است و نقل قول قسمتی از آن اصلاً درست نیست.
با سلام
جناب محبی این بحث شاگرد و استاد را بر من شاگرد ببخشید که صرفا برای روشن شدن این بحث نقل قول انجام گرفته .
شما بحث فاصله را می کنید که کاملا درست است و من هم نمی خوام چیزی رو به کسی ثابت بکنم.
اما اگر مشکل با فاصله حل می شود چه دلیلی وجود دارد که از فلاش های با قدرت زیاد استفاده کنیم.
و نکته بعد این که ما نور اصلی را چقدر میتوانیم از سوجه (در مثلا عکاسی پرتره که موضوع کارگاه شما هم بوده) دورتر بزاریم که اگر نیاز شد با 4/1 فاصله اصلی نیازمان بر طرف شود. آیا درست است که نور ما در 4متری باشد؟
و بر خلاف فرمایشات شما اصلا حرف سر فاصله نیست وبحث سر نیاز نور برای دوربینهای 35mmومدیوم فرمت هامی باشد.که در آنجا فرمودید اگر دوربین های 35mm از دیاف 8 استفاده کنند مدیوم ها باید از دیاف 16و قدرت 4 الی8 برابر فلاش دوربین های 35mm استفاده کنند.
آیا این اختلاف قدرت فلاش را که فرمودید از بسته بودن 2 استاپی دیاف نبوده؟
با کمال تشکر.
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
با سلام
جناب محبی این بحث شاگرد و استاد را بر من شاگرد ببخشید که صرفا برای روشن شدن این بحث نقل قول انجام گرفته .
شما بحث فاصله را می کنید که کاملا درست است و من هم نمی خوام چیزی رو به کسی ثابت بکنم.
اما اگر مشکل با فاصله حل می شود چه دلیلی وجود دارد که از فلاش های با قدرت زیاد استفاده کنیم.
و نکته بعد این که ما نور اصلی را چقدر میتوانیم از سوجه (در مثلا عکاسی پرتره که موضوع کارگاه شما هم بوده) دورتر بزاریم که اگر نیاز شد با 4/1 فاصله اصلی نیازمان بر طرف شود. آیا درست است که نور ما در 4متری باشد؟
و بر خلاف فرمایشات شما اصلا حرف سر فاصله نیست وبحث سر نیاز نور برای دوربینهای 35mmومدیوم فرمت هامی باشد.که در آنجا فرمودید اگر دوربین های 35mm از دیاف 8 استفاده کنند مدیوم ها باید از دیاف 16و قدرت 4 الی8 برابر فلاش دوربین های 35mm استفاده کنند.
آیا این اختلاف قدرت فلاش را که فرمودید از بسته بودن 2 استاپی دیاف نبوده؟
با کمال تشکر.
با سلام
بحث فاصله نور تا سوژ] به چندین عوامل بستگی دارد مانند کادری که می خواهید عکاسی کنید نور با چه ابزاری تابانده می شود , چه محدوده ای را می خواهد پوشش دهد و .......
اگر این موارد را در نظر نگیریم می توانستیم نور را در فاصله 20 سانتی متری سوژه قراردهیم و با قدرت کمتری عکاسی کنیم
قدرت فلاش به چند عامل مهم بسنگی دارد
قدرت فلاش , فاصله تا سوژه , دیافراگم و نیز ISO را هم می توان دخیل کرد
با تغییر مقادیر هر کدام از این موارد می توان به نتیجه دلخواه رسید
جناب 7777 ( متاسفانه اسم شما را نمی دانم ) بهتر است که یک مقالات نور و مبانی کامل فلاش را مطالعه دقیق تری کنید تا این شبهات برطرف شود و با دید بهتری به مسئله پرداخته شود
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نکته این جاست که پارامترهای متعددی اینجا تاثیرگدارند. دوستان زحمت کشیدند و تقریباً همه آنها را گفتند.
بگذارید قضیه را بازتر کنم :
فرض کنید در استودیویی عکس میگیرید که با یک فلاش 100 ژول و دوربین 35 مم با دیافراگم 8 تمام سوژه شما با فاصلهای مناسب از نورها (آن مقدار فاصله که شما به عنوان عکاس در نظر میگیرید و آن فاصله برای داشتن نوری دیفیوز و بزرگ مورد نظر شماست) در عمق میدان میگنجد. حال اگر با ثابت ماندن 1.همین کادر 2. فاصله دوربین با سوژه 3.نور با سوژه با دوربین مدیومفرمت عکس بگیرید، قاعدتاً این کادر باید با لنز تلهتری باشد و عمق میدان کمتری خواهید داشت و برای ثابت ماندن عمق میدان باید دیافراگم را ببندید و نور بیشتری لازم دارید.
حال چند نکته: ممکن است در این شرایط فرضی، چیدمان نوری عکاس در حالت اول اصلاً دیافراگمی (بسته) را دیکته کند که در حالت دوم و با مدیومفرمت هم سوژه با همان دیافراگم (و همان قدرت فلاش قاعدتاً) در عمق میدان بگنجد! این را از آن جهت گفتم که بدانید تنها یک مثال از یک حالت و چیدمان کاملاً فرضی آنجا متصور شده. که کاملاً هم درست بوده است.
از عدد و رقم نیز نمیتوان صحبت کرد چرا که هدف ارائه عددمعین و مشخص نبوده است و تنها سعی بر این بوده تا خواننده را متوجه به نیازهای نوری بیشتر در مواجهه با مدیومهای ثیت بزرگتر (فیلم بزرگتر، سنسور بزرگتر) بکند. چرا که این مدیومها با بزرگ شدن، لنزهای بلندتری را دیکته میکنند و دیافراگمهای بستهتری مورد نیاز خواهد بود. پس به طور یقین نمیتوان حکم داد که با کوچ به مدیوم بزرگتر قدرت فلاشها باید چقدر بیشتر شود.(یا اصلاً باید بیشتر شود)
در مورد چیدمان نور بارها عرض کردهام که همچون هر طراحی دیگری هزاران راه برای چیدمان نور وجود دارد. شما اول بفرمائید آن چهارمتر را از کجا آوردهاید تا بنده عرض کنم که میشود یا نمیشود.
دقت بفرمائید که فاصله فلاشهای استودیویی با توجه به اندازه ابزار کنترلکننده نور در آنها (سافتباکس - چتر - ...) و نیازهای سوژه به خواص دیفیوز آنها تعیین میشود و این فاصله بهینه قاعدتاً با تغییر مدیوم نبایدکلاً دگرگون شود.
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Hamid Moradi
با سلام
بحث فاصله نور تا سوژ] به چندین عوامل بستگی دارد مانند کادری که می خواهید عکاسی کنید نور با چه ابزاری تابانده می شود , چه محدوده ای را می خواهد پوشش دهد و .......
اگر این موارد را در نظر نگیریم می توانستیم نور را در فاصله 20 سانتی متری سوژه قراردهیم و با قدرت کمتری عکاسی کنیم
قدرت فلاش به چند عامل مهم بسنگی دارد
قدرت فلاش , فاصله تا سوژه , دیافراگم و نیز ISO را هم می توان دخیل کرد
با تغییر مقادیر هر کدام از این موارد می توان به نتیجه دلخواه رسید
جناب 7777 ( متاسفانه اسم شما را نمی دانم ) بهتر است که یک مقالات نور و مبانی کامل فلاش را مطالعه دقیق تری کنید تا این شبهات برطرف شود و با دید بهتری به مسئله پرداخته شود
اولا :همانطور که در پست قبلیم گفتم بحث فاصله نیست بحث فرمایشات جناب محبی در 4سال پیش است که تصویر ان هم در پیوست گذاشتم.
دوما : اگر نیاز باشد حتما مبانی را می خوانم هیچ ایرادی ندارد از تذکر شما هم ممنونم.
سوما : این مواردی که شما اشاره کردید همگی برای یک عکس خوب نیاز هست ولی اصلا بحث سر چیز دیگریست.
شما اول سوال من را بخوانیدو درک کنید بعد اظهار نظر کنید.
1 فایل پیوست
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
از عدد و رقم نیز نمیتوان صحبت کرد چرا که هدف ارائه عددمعین و مشخص نبوده است و تنها سعی بر این بوده تا خواننده را متوجه به نیازهای نوری بیشتر در مواجهه با مدیومهای ثیت بزرگتر (فیلم بزرگتر، سنسور بزرگتر) بکند. چرا که این مدیومها با بزرگ شدن، لنزهای بلندتری را دیکته میکنند و دیافراگمهای بستهتری مورد نیاز خواهد بود. پس به طور یقین نمیتوان حکم داد که با کوچ به مدیوم بزرگتر قدرت فلاشها باید چقدر بیشتر شود.(یا اصلاً باید بیشتر شود)
ممنون جناب محبی
پس اگر درست متوجه فرمایشات شما شده باشم این اعدادی که برای قدرت فلاش شما فرموده بودید را نمی توان ملاک قرار داد.درست است؟
(منظورم تصویر پایین است. باز دوستان اشاره به چیز دیگری نکنند)
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
مثالی که من زده بودم و الان می بینم با مثال جزوه اعداد مشابهی دارد کاملاً اتفاقی بود. همانجا هم گفتم که یک مثال فرضی است.
مطالب جزوه ای که گذاشتید هم صحیح است مگر اینکه مبانی تئوری سیر نور در این چند سال عوض شده باشد (شوخی)
ببینید اگر منظورتان این است که : "لزومی ندارد فلاش قوی تر برای مدیوم فرمت بخرم.بجایش از دیافراگم باز(مثلاً همان دیافراگمی که در 35 مم در یک شرایط ثابت استفاده می کردم استفاده می کنم"
جوابش این است که بله درست است می توانید همین کار را انجام دهید. اما عکس ثبت شده با این شرایط دیگر شبیه به آن عکسی که در 35 مم ثبت شده نخواهد بود.
شاید بگویید که چه دلیلی دارد عکس دو فرمت مختلف را با هم مقایسه کنیم .عکس را با مدیوم فرمت می گیرم و اصلاً عکس دیگری نیست که بخواهد با آن مقایسه شود.
جوابش این است که بله نیازی به مقایسه نیست. اما وقتی دوربین و فلاش را روشن کنید و عکاسی کنید خواهید دید که مثلاً یک عکس پرتره می گیرید با دیافراگم 8 و فلاش هایتان هم در نصف قدرت است. نتیجه شاید عکسی باشد که فقط یکی از چشم ها فوکوس است و نوک بینی چانه و لبه مو ها از فوکوس خارج شده. (شاید همین عکس در شرایطی راضی کننده باشد اما اگر نباشد) نیاز خواهید داشت که دیافراگم را یک یا دو استاپ ببندید. اگر 2 استاپ ببندید نیاز به 4 برابر نور دارید.
از طرفی توجه کنید که مدیوم فرمت را برای عکس های مهم و دقیق استفاده می کنند. عکس های مدیوم فرمت را اغلب بزرگ چاپ می کنند (دست کم روی جلد یک مجله ... بگذریم از روی دیوار..) پس نیاز به نور پردازی کامل و بسیار دقیق و صحیح دارد.در واقع اینجوری بگم که یک عکاس مدیوم فرمت که در استدیو با فلاش کار می کند حتماً نور پردازی دقیقی انجام خواهد داد. پس نیاز به انواع لوازم جانبی برای هدایت صحیح نور خواهد داشت که هر کدام مقداری از نور را هدر خواهند داد . . .
مخلص کلام اینکه عکاسی مدیوم فرمت نیاز به نور های قوی و درست و حسابی دارد حالا اگر کسی برای تجربه کردن بخواهد می تواند با فلاش های معمولی هم شروع کند اما بعد از مدتی مسماً نیاز به فلاش های قوی تر و لوازم کامل تر را احساس خواهد کرد.
یک مورد هم در باره فاصله مطرح شده بود. در برخی موارد مثل عکاسی از برخی مراسم مثلاً سفره عقد یا عکاسی از کودک نوپا ، رقص و ... که نیاز به وسعت میدان روشن در یک دیافراگم خاص داریم (یعنی سوژه در یک نقطع ثابت نیست و ممکن است از 2 متری فلاش به 5/2 و یا 3 و یا 4 متری فلاش نقل مکان کند یا نزدیک تر شود و یا به چپ و راست برود) ناچاریم مثلاً میدانی از 2 الی 5 متری فلاش را نور بدهیم . یک روش موثر این کار دور کردن فلاش و در نتیجه اش افزایش میدان اثر دیافراگم ها است (یعنی به جای اینکه نورسنجی برای دیافراگم A در مثلاً 2 متر صحیح باشد در مثلاً 4 متر صحیح خواهد بود)
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
اولا :همانطور که در پست قبلیم گفتم بحث فاصله نیست بحث فرمایشات جناب محبی در 4سال پیش است که تصویر ان هم در پیوست گذاشتم.
دوما : اگر نیاز باشد حتما مبانی را می خوانم هیچ ایرادی ندارد از تذکر شما هم ممنونم.
سوما : این مواردی که شما اشاره کردید همگی برای یک عکس خوب نیاز هست ولی اصلا بحث سر چیز دیگریست.
شما اول سوال من را بخوانیدو درک کنید بعد اظهار نظر کنید.
با سلامی دوباره
جناب 7777 چرا ناراحت و عصبی می شوید
قصد من جسارت و توهین نبوده , فقط به این دلیل گفنم که کتاب های دیگر چه به زبان انگلیسی و چه غیره را مطالعه ای کنید تا به صورت شفاف تر به مسئله بپردازیم نه اینکه بگویم اطلاعات شما ناکافیست
حال من چند سوال می پرسم با چند پیش فرض
1. دوربین فول فریم
2. دوربیم مدیوم فرمت
3. فلاش با قدرت 200 ژول
1. قرار است از جسمی با دوربین قطع 35 م م عکاسی کنیم و کادر مورد پسند را انتخاب می کنیم به یک لنز 100 م م و دیاف 8 ( برای عمق میدان مناسب ) نیاز داریم
حال اگر بخواهیم از همان جسم با همان کادر قبلی نیاز به لنز حدودی 150 م م نیاز هست و برای بدست اوردن عمق میدان قبلی باید دیاف 16 قرار داده شود
این جمله را قبول دارید ؟
2. با توجه به فرضیات بالا وقتی با دوربین فول فریم عکاسی می کردیم نیاز به دیاف 8 داشتیم و فلاش های استدیو 200 ژول می باشند 1/8 توان فلاش کافی می باشد ؛ حال اگر از دوربین مدیوم استفاده کنیم با توجه به مورد قبل نیاز به اف 16 داریم که باید قدرت خروجی ما 4 برابر شود ( اینجا بحث بین مدیوم و فرمت 35 م م نیست - بلکه بحث بین تاثیر دیافراگم هست ) پس قدرت فلاش را 1/2 توان ان قرار می دهیم و عکاسی می کنیم
در نهایت دو عکس با یک کادر و یک عمق میدان و یک نور یکسان می بینیم
ایا این جمله را نیز قبول دارید ؟
ببینید شما از جمله امیر خان محبی شاید این برداشت را کرده اید که اگر بخواهیم بجای فرمت 35 از مدیوم فرمت استفاده کنیم باید توان فلاش ها را 4 برابر کنیم
جمله جناب محبی برای یک شرایط خاص و تصور بهتری به دوستان عکاس بدهند این امر را فرمودند
وگرنه اگر در یک استدیو اگر با دوربین فول فریمی با فلاش 200 ژول کار کنیم
دلیل نداره که در همان استدیو با دوربین مدیوم فرمت باید با فلاش های 800 ژول کار کنیم
همه این ها فرض هست و ایه نازل شده نیستند
پ.ن : دوستان با چشم خوشبینانه در این فروم به صحبت بپردازیم نه با این چشم که کاربرای این فروم قصد طعنه زدن دارند
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Hamid Moradi
با سلامی دوباره
جناب 7777 چرا ناراحت و عصبی می شوید
قصد من جسارت و توهین نبوده , فقط به این دلیل گفنم که کتاب های دیگر چه به زبان انگلیسی و چه غیره را مطالعه ای کنید تا به صورت شفاف تر به مسئله بپردازیم نه اینکه بگویم اطلاعات شما ناکافیست
حال من چند سوال می پرسم با چند پیش فرض
1. دوربین فول فریم
2. دوربیم مدیوم فرمت
3. فلاش با قدرت 200 ژول
1. قرار است از جسمی با دوربین قطع 35 م م عکاسی کنیم و کادر مورد پسند را انتخاب می کنیم به یک لنز 100 م م و دیاف 8 ( برای عمق میدان مناسب ) نیاز داریم
حال اگر بخواهیم از همان جسم با همان کادر قبلی نیاز به لنز حدودی 150 م م نیاز هست و برای بدست اوردن عمق میدان قبلی باید دیاف 16 قرار داده شود
این جمله را قبول دارید ؟
2. با توجه به فرضیات بالا وقتی با دوربین فول فریم عکاسی می کردیم نیاز به دیاف 8 داشتیم و فلاش های استدیو 200 ژول می باشند 1/8 توان فلاش کافی می باشد ؛ حال اگر از دوربین مدیوم استفاده کنیم با توجه به مورد قبل نیاز به اف 16 داریم که باید قدرت خروجی ما 4 برابر شود ( اینجا بحث بین مدیوم و فرمت 35 م م نیست - بلکه بحث بین تاثیر دیافراگم هست ) پس قدرت فلاش را 1/2 توان ان قرار می دهیم و عکاسی می کنیم
در نهایت دو عکس با یک کادر و یک عمق میدان و یک نور یکسان می بینیم
ایا این جمله را نیز قبول دارید ؟
ببینید شما از جمله امیر خان محبی شاید این برداشت را کرده اید که اگر بخواهیم بجای فرمت 35 از مدیوم فرمت استفاده کنیم باید توان فلاش ها را 4 برابر کنیم
جمله جناب محبی برای یک شرایط خاص و تصور بهتری به دوستان عکاس بدهند این امر را فرمودند
وگرنه اگر در یک استدیو اگر با دوربین فول فریمی با فلاش 200 ژول کار کنیم
دلیل نداره که در همان استدیو با دوربین مدیوم فرمت باید با فلاش های 800 ژول کار کنیم
همه این ها فرض هست و ایه نازل شده نیستند
پ.ن : دوستان با چشم خوشبینانه در این فروم به صحبت بپردازیم نه با این چشم که کاربرای این فروم قصد طعنه زدن دارند
با سلام
نه. چرا ناراحت وعصبی بشم.شما در جواب سوال من به جای رفتید که اصلا به موضوع سوال ربطی نداشت. به نظرم این موضوع بیشتر باید برای شما ناراحت کننده باشد تا من.
من یک سوالی را پرسیدم که در آغاز جناب میلانی زحمت کشیدند ومثل یک دوست جواب من را دادند که باز هم از ایشان تشکر می کنم.
ولی در ادامه به مقالات جناب محبی بر خورد کردم که پرسیدم دوستان آیا نیاز هست برای 2 استاپ بستن دیاف قدرت فلاش را 4 برابر کنیم و فرمایشات جناب محبی رو هم قرار دادم که کاملا منظور سوال خودم را برسانم.
در سوال من وفرمایشات جناب محبی اصلا نه بحث فاصله.سافت باکس. ISO.و... نبود. بحث آن 2 استاپ بستن دیاف مساوی است با 4 تا 8 برابر قدرت نور بود.
که در آخر خود جناب محبی فرمودند: این موضوع فقط یک مثال برای روشن شدن ذهن افراد شرکت کننده در کارگاه بوده است.
حالا اگر شما دلیل علمی سراغ دارید که برای بستن هر استاپ دیاف باید قدرت نور را دو برابر کنیم یا اگر در جای نوشته ای سراغ دارید بنده را راهنمایی بفرمایید.
با تشکر.
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
با سلام
نه. چرا ناراحت وعصبی بشم.شما در جواب سوال من به جای رفتید که اصلا به موضوع سوال ربطی نداشت. به نظرم این موضوع بیشتر باید برای شما ناراحت کننده باشد تا من.
چرا باید ناراحت شوم ؟!!!
دقیقا این موارد مربوط هست , نه بطور مستقیم به این سوال
نقل قول:
حالا اگر شما دلیل علمی سراغ دارید که برای بستن هر استاپ دیاف باید قدرت نور را دو برابر کنیم یا اگر در جای نوشته ای سراغ دارید بنده را راهنمایی بفرمایید.
به این تصاویر دقت کنید
ابزار استفاده شده
یک دوربین 40 دی + لنز 24-70
یک عدد فلاش 580
یک عدد رادیو فلاش
توجه : در تمامی تصاویر مقادیر ISO و سرعت شاتر تغییر نکرده و نیز فاصله فلاش تا سوژه ثابت بوده
تصویر شماره 1
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6830.JPG
سرعت شاتر 1/250 ( که اهمیتی در بحث ما ندارد )
ISO 200
دیافراگم 4
فلاش در قدرت 1/128 --زوم 50 م م --
تصویر شماره 2
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6831.JPG
سرعت شاتر 1/250
ISO 200
دیافراگم 8
فلاش در قدرت 1/128 --زوم 50 م م --
تصویر شماره 3
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6832.JPG
سرعت شاتر 1/250
ISO 200
دیافراگم 8
فلاش در قدرت 1/32 --زوم 50 م م --
همانطور که میبینید که تصاویر شماره 1 و 3 نور یکسانی دارند ولی تصویر تصویر 2 حدود 2 استاپ تاریک تر از تصویر شماره 1 و 3 می باشد
حال چرا با اینکه تصاویر 1و 3 نور یکسانی دارند و لی اگزیف و مشخصات مختلفی دارند
پاسخ :
همانطور که می دانید دیافراگم 4 و 8 دو استاپ با هم اختلاف دارند برای همین قدرت فلاش ها را با ید 2 استاپ افزایش دهیم و این دو استاپ یعنی 4 برابر کردن توان
1/128 ضربدر 4 برابر 1/32 می شود
امیدوارم این مثال مورد استفاده همه دوستانی که ابهاماتی دارند مفید واقع شود
پایدار و سرافراز باشید .
پاسخ: راهنمايي در مورد خريد انواع فلاش
ممنون جناب مرادی از مثالهای که زدید.
ولی فکر نمی کنم این موضوع با مثال قابل حل شدن باشد.:think:;
چون من هم این کار رو با یک فلاش 300 در آتلیه انجام دادم.و وقتی دیاف رو 2 استاپ بستم وقدرت فلاش رو 4 برابر کردم کاملا اوراکسپوز شد.