دوستان سلام
من مطالب فلاش رو کامل خوندم ولی به چیزی که میخواستم نرسیدم
اگه میشه 1 مقاله یا اصلان خودتون 1 توضیح بدین ما چند نوع فلاش در عکاسی داریم و هر کدام برای چه کاری استفاده میشن و طرز کارشون چطوری هست
اگه بد بیان کردم منظورم رو خودتون درستش رو بگین
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
اصلا دسته بندی داریم راجب فلاشهای دوربین
مثلا میگیم فلاش ماکرو -فلاش ttl و ..... وفلاشهاي دوربینهای عکاسی فلیمی و غیره
در کل میخوام بپرسم چند نوع فلاش داریم . در کجا استفاده میشود
نمیدونم بازم تونستم منظورم رو بیان کنم
در کل منظورم طبقه بندی فلاشها است و به مارک هم کاری ندارم
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
والا همچين دسته بندي نداريم
اما تمامي تجهيزات نورپردازي عکاسي از اين موارد زير هستن
فلاش سر خود دوربين(برخي مدلها ندارند)
فلاش اکسترنال غير استوديويي مانند همين فلاشهاي روي hot shoe دوربين ميشينن (البته اگر دوربين hot shoe داشته باشه) فلاش ماکرو ميتونه جز اين دسته باشه
و فلاشهاي استوديويي (پروژکتورهاي نور پيوسته را هم ميتوان جز اين دسته اورد )
حالا نميدونم اين دسته بدي به چه درد ميخوره ؟؟؟
کاربرد و طرز کارشون هم کاملا متفاوته و داستاني است طولاني
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
سلام
با اين توضيحات فكر مي كنم اين سوال با خواندن تاپيك هاي مختلفي كه براي فلاش هاي اكسترنالي كه روي دوربين نصب مي شوند ( و نه نور ها و آذرخش هاي استوديو) در فوروم ديده اندبرايشان پيش آمده است.
دوربين هاي عكاسي از قديم داراي اتصالات مختلفي براي كار با فلاش بودند. اتصالات M يا Medium Sync ،اتصالات F يا Fast Sync يا فلاشهايي كه با سرعت بالاي شاتر قابل سينكرونايز شدن بودند، اتصالات FP يا اتصالات Focal Plane و ... نهايتا اتصالات امروزي كه همگي X يا X sync يا به عبارتي اتصال براي فلاش هاي الكترونيك (زنون) هستند.
حالا از وقتي انواع ديگر تقريبا منسوخ شد خود اين اتصالات فلاش هاي الكترونيك در دوربين هاي مختلف به صورت اتصال با كابل يا كفشك فلاش در آمدند و در ابتدا همه چيز دستي بود و تنها چيزي كه اتوماتيك بود اين بود كه اين اتصال همزماني ( سينكرونايزيشن) بين عمل شاتر و زدن فلاش به وجود مي آورد بقيه ي چيز ها را ( سرعت شاتر و ديافراگم ) را بايد خودتان تنظيم مي كرديد.
از سال ها قبل فلاشهاي ttl يا Through the lens اختراع شدند كه به وسيله ي آنها در مود اتوماتيك مي توانيد تنظيم تمام پارامترها را به دوربين بسپاريد و به عبارتي سنسور يا چشم فلاش خودش كمبود نور را مي سنجد و ميزان سرعت و ديافراگم را با ميزان نور تنظيم مي كند.
حالا در نسل جديد فلاش هاي TTL كه مثلا در Canon به ETTL معروفند ( Evaluative-Through The Lens) كار نورسنجي و تنظيم اتوماتيك نور خيلي دقيق تر و پيچيده تر شده ( در اين مقال نمي گنجد) .
اتصال كفشك فلاش هاي غير TTL دو كنتاكت هستند ( اتصال بدنه ي كفشك و يك كنتاكت وسط):
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
بازم سلام خدمت فلاش دوستان عزيز
و عذرخواهي از آرش خان عزيز بابت تاخيرم.
ميدونيم فلاش از قرن 18 دوربين بوده. فلاشهاي احتراقي كه با تركيببي باروت مانند از كلرات پتاس و اكسيد فسفر و گرد منيزيم توسط كبريت روي يك مشعل مجهز به آينه آتش ميشد و محيط رو روشن و البته پس ااز لحظاتي غرق دود ميكرد. اون زمانها با تكنيكهاي داگرئوتيپ عكاسي سرعت شاتر بر اساس دقيقه محاسبه ميشد.
بعدها در ااوايل قرن 19 با اختراع تكنيكهاي جديدتر دوربين تبديل به يك وسيله پرتابل شد و از قيد سه پايه و شات هاي هميشه پانوراما خلاص شد. اينجا فلاشهاي احتراقي هم پرتابل شدن و تبديل به يك حباب بزرگ شيشه با گاز اكسيژن متراكم و پوشال منيزيم و يك چاشني الكتريكي شد كه با تحريك چاشني پوشال منيزيم در گاز اكسيژن خالص ميسوخت و نوري ايجاد ميكرد. حتماا همه اينجور فلاشهاي لامپ گنده و كاسه هاي استيل پشتش رو در فيلم هاي مافياي دهه 1930 ديدين. واضحه كه اين فلاشها يكبار مصرف بود و با همان دوربين هاي فيلم تخت يك فيلمه سازگار بود.
البته اين فلاشهاي ديسپوزيبل چندان هم تاريخي نيست. تا همين دو دهه پيش فلاشهاي يكبار مصرف مكعب شكل كه چهار فلاش در اطراف داشت - يه مدلش خشابي 6 تايي- و به ترتيب استفاده ميشد در دوربينهاي فيلم 126 كه كارتريجهاي 24 تايي ميخورد (دقيقا ابعاد نگاتيف مثل 135 بود اما مثل 110 داخل كارتريج) به كار ميرفت و من خودم فراوون ازش استفاده كردم.
در اين فاصله فلاشهاي الكتريكي پا به عرصه گذاشتن. (ادامه)
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
فلاشهاي اكتريكي كه مبتني بر چند عنصر ساده و با استفاده از لامپ زنون كار ميكرد براي همه ما آشنا ترين چهره از فلاشه. اين فلاشها بسته به قدرت نوردهي با شاخص GN يا گايد نامبر مشخص ميشن كه بايستي براي هر فاصله از دياف خاصش استفاده كرد. معمولا براي اين كار جدول مفصلي روشون حك شده. با تكامل الكترونيك اين فلاشها مجهز به تكنيك جديدي شد كه نياز به دياف متغير رو از بين ميبرد. يعني با اضافه كردن يه فتوسل و مداراتي فلاش پس از آتش هرزمان كه بازگشت مقدار مشخصي از نور رو خس ميكنه جريان برق از خازن به لامپ رو كات ميكنه و مقدار نوردهي هميشه ثابت ميمونه. من نوعي از اين فلاش رو تجربه كردم كه اگر به يك سالن هدف گرفته ميشد فضا رو روشن ميكرد اما در عين حال ميشد از 10 سانتي مستقيما توي چشم زده بشه بي آنكه چشمو اذيت كنه!!
اين فلاشها كه در عرف ما به فلاش چشمي معروفند در زمان خودشون تحولي در عكااسي بودن.
پس از الكتونيك نوبت پروسسور رسيد و فلاشهاي مجهز به اون ميتونستن با كامپيوتر داخل دوربين ارتباط برر قرار كنن و هماهنگ با مقدار نوري كه دوربين توصيه ميكنه عمل كنن. اين قلاشهاي معروف به TTL در اواخر دوره فيلم و عصر عكاسي ديجيتال پا به عرصه نهادن. البته همون فلاش روي دوربين هم ممكنه TTL باشه (مثل همه ديجيكامها) يا نباشه (مثل كمپاكتهاي ارزان قيمت 135 ) البته كمپانيها با افزودن مشخصاتي به اون پيشوند و پسوندهايي بهش اضافه كردن كه بيشتر جنبه تجاري داره و اصل ماجرا يكيه.
اين مربوط به فلاشهاي مرتبط با دوربين ...
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
اينها همه فلاشهاي مرتبط با دوربين بودن.
ااما در شرايط متعددي يك فلاش كافي نيست و نيازمند فلاشهاي كمكي هستيم كه بهش اسليو فلاش ميگن.
آشنا ترين اين نوع فلاشها، فلاشهاي چتري استوديو هاس كه معمولا داخل يك يافت باكس بزرگ براي خذف سايه جاسازي شدن.
روش كار اونها مبتني بر يك سنسوره كه با زدن فلاش اصلي دوربين فعال ميشه و فلاش كمكي رو روشن ميكنه.
دقيقا بر همين اساس فلاشهاي اسليو پرتابل هم ساخته شده انواع سايز ها و قدرتها رو داره.
البته همين اخيرا در تايپكها مفصل اشاره كردم كه با توجه به اختلاف تكنيك در عكاسي ديجيتال اين نوع فلاشها با بسياري از ديجيكامها سازگار نيستتن و براي اونها بايد از اسليو هاي خاص خودشون استفاده كرد.
به اين لينك مراجعه كنيد: http://www.akkasee.com/forum/showthr...p?t=444&page=2 پست 122.
اسليو فلاشها در كاملتريتن نوعشود به صورت فلاش واير لس يا راديو فلاش در اومدن كه تكنولوژي روز هستش.
بدن معني كه فلاش به صورت بي سيم با كامپيوتر دوربين در ارتباطه و تمتمي تنظيمات مربوطه رو ميشه ااز روي دوربين انجام داد. در واقع اينها TTL SLAVE Flash هستن.
اينها فلاشهاي نرمال براي گرفتن عكسهاي معمولي هستن.
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
اما انواعي از فلاش هستن كه برراي كارهاي خاص كاربرد دارن:
رينگ فلاشها انواعي از فلاشهاي عادي يا تي تي ال هستن كه لامپ اونها به صورت يك دايره اطراف لنز رو گرفته. (معمولا لامپ گرد نيست بلكه تعداد بيشتري در يك چيدماان دايره اي) اين نوع فلاشها براي جاهايي كه سايه فلاش مطلوب نيست بكار ميرن. عمدتا در عكاسي پرتره و كلوز آپ. چون نوز از تمام اطراف لنز يك نواخت تابيده ميشه سايهه نداره.
شايد بشه فلاش ماكرو را هم نوعي متفاوت شمرد. در لنزهاي ماكروي مدرن كه حتي از صفر سانتيمتري فوكاس ميكنند. (يعني ميشه از مورچه اي كه روي سطح لنز راه ميره عكس گرفت) طبعا نياز به فلاش ويژه هست. فلاشهاي ماكرو مجز به پايه هايي دور و دراز با مفاصل متعدد هستن كه ميشه اونهاا رو تا مقابل لنز پايين آورد.
البته اين فقط يك تفاوت ابزاريه نه تكنيكي. غير از اين كه امكان پرتاب نور بسيار كم رو هم داره.
من يك بار وقتي ميخواستم بايك فلاش آتليه از يك سنجاقك عكس بگيرم، به محض زدن فلاش بالهاي سنجاقك سوخت! خدا منو بببخشه.
ديگه از انواع خاص فلاشهاي IR يا اينفرارد هستن. كه برراي عكاسي با فيلم حساس به مادون قرمز به كار ميرن.
اين فلاشها نور قابل رؤيت ندارن (تقريبا) اما با تابش مادون قرمز محيط رو براي عكس حساس روشن ميكنن.
اين فلاشها معمولا از همون فلاش معمولي اما با پوشش بسيار تيره اي بر روي لامپ و رفلكتور ساخته ميشن و براي عكاسي از حياط وحش يا كاربرد هاي نظامي و جاسوسي به كار ميرن.
(ادامه)
پاسخ: دوستان اگه میشه توضیح بدین چند نوع فلاش داریم
و يكي ديگه از انواع خاص فلاش استروبوسكوپ هست كه ميشه اسمشو فلاش رگباري گذاشت.
اين نوع فلاش كلا غير مرتبط با دوربين و فارغ از سينك با اون كار ميكنه. كارش اينه كه بسته به تنظيم در هر ثانيه تعداد زيادي شليك كنه. در اين حالت دوربين هم روي حالت بالب گذاشته ميشه و در تمام مدت شاتر روي يك عكس باز هست.
اين كار در عكاسيهاي صنعتي (يا هنري) براي عكاسي از اشياء متحرك سريع و غير نوراني كاربرد داره نتيجه اينكه مثلا شما عكس يك بوكسور را در حين مشت زدن ميگيريد و ميبينيد كه بدنش تقريبا ثابته اما دستش در حين حركت مثلا در 20 نقطه ضبط شده. با هر پرتاب نور موقعيت همون لحظه دست ثبت ميشه. با توجه به فاصله موقعيت ها حتي سرعت و شتاب مثببت يا منفي سوژه هم قابل محاسبه است
شايد آخرين و پركاربرد ترين نوع فلاش هم فلاش تانك باشه كه كاربرد و كارش براي همه آشناس!!!
دلتان روشن، نگاهتان پر تلالؤ.