نوشته اصلی توسط
ehssanehs
...
من یک فیلتر برای عکاسی اینفرارد نیاز دارم که بتونم با اون از عبور نور با طول موج کمتر از 720 نانومتر جلوگیری کنم...
سلام،
بله وجود داره، بر مبنای سیستم کداک اگر بخواهم بگویم فیلترهای 89B ،#88A ،#87 ،#87B# و یا 87C# همه جوابگو هستند، اگر با دوربین فیلمی کار میکنید ممکن است حتی مجبور باشید از فیلتر 25# استفادهکنید.
ضعیفترین این فیلترها 25# و بعد از آن 89B# است، قویترین آنها هم 87C# است.
فیلتر 25# ۶۰٪ نور سبز، حدود ۸۹٪ نور قرمز و و به همین میزان هم از رنجهای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر را عبور میدهد و بقیه نورها را فیلتر میکند،
فیلتر 89B# حدود ۳۵٪ نور مریی قرمز را عبور میدهد؛ ۸۹٪ نور مادون قرمز بین ۸۰۰ و ۹۰۰ نانومتر را عبور میدهد و ۹۰ درصد هد بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر،
فیلتر 87C# هیچ چیزی زیر ۷۵۰ نانومتر را عبور نمیدهد (برای همین تقریباً هیچ نور مریی از آن نمیگذرد و در ظاهر مثل یک شیشهی سیاهاست) و ۳٪ نور در رنج ۸۰۰ نانومتر، ۴۸٪ در بازهی ۸۵۰ نانومتر، ۸۰٪ در ۹۰۰ نانومتر، ۸۶٪ در ۹۵۰ نانومتر و ۸۹٪ در ۱۰۰۰ نانومتر را عبور میدهد.
بقیهی فیلترهایی هم که نام بردم، جایی بین اینها قرار دارند و خواص هرکدام بهسادگی در اینترنت در دسترس است، از آنجا که یافتن فیلترهای کداک ممکن است سخت باشد میتوانید 89B# را در برند Hoya با شمارههای R72 و RM72 بیابید و در B+W با شمارهی 092. فیلتر 87C# هم در B+W معادل 093 است. خوبی فیلتر Hoya این است که علاوه بر کیفیت قابل قبول قیمت پایینی دارد و در دسترس هم هست. اگر از فیلترهایی بهجز این برندها استفاده میکنید بهقاعده که باشد همهشان باید معادل شماره Wratten کداک شماره داشتهباشند، یعنی یک فیلتر بینام و نشان که 87B# باشد، همان کار 87B# کداک یا نزدیک بهآن را میکند.
نوشته اصلی توسط
AslanAslan
من از مدتی پیش سعی در یافتن اسلاید 120 دارم، ولی اسلاید معمولی 35 هم خیلی کم گیر میاد چه برسد به 120...
اسلاید که باید خیلی راحت پیدا بشود، شما باید بگویید فیلم 120 برای پروسس E6 میخواهید، عکاسیهای سیمرغ و کودک و آریا بدون شک فیلمهای فوجی و کداک را دارند، بهطور خاص فوجی Astia یا Provia یا Velvia یا RTP (که این یک قلم را به سادگی پیدا نمیکنید :) ) و یا کداک Ektachrome و یا هر نوعِ E100 و بعضیوقتها هم E200 موجود هست. اما آن راهنما/مقاله را من تازه دیدم، مشکلاش اینجاست که نگفته اگر اسلاید میگیرید باید با همان پروسس E6 ظهور کنید و گرنه که اگر بدهید عکاسی عادی یک چیزِ بنفشِ پررنگی پس میگیرید که خیلی فیلتر نیست! E6 هم اگر بدهید جایی (که در تهران ۳-۴ جا بیشتر قبول نمیکنند)، هم کلی بابتش پول خواهند گرفت و هم اینکه چون صبر میکنند تا چند کار را در یک Batch انجام دهند، خوش شانس که باشید یک هفتهای وقت میگیرد. در کل فرق خاصی نباید بکند اگر فیلم رنگی عادی (C41) را بگیرید و بدهید ظاهر کنند هم نتیجه همان میشود، هم فیلماش ارزانتر است هم ظهورش، اما خب، کیفیت کار قابل مقایسه با فیلتر نیست و از طرفی نصب درست آن روی لنز، بدون نشتیِ نور باید کار سختی باشد.
حالا هدف عکاسیِ مادون قرمز دیجیتال است یا آنالوگ؟
شاد باشید.
پ.ن.: اینها را هم ببینید:
کد:
http://www.dpfwiw.com/ir.htm
http://echeng.com/photo/infrared/tutorial/
http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_photography