-
استفاده از فلاش های الکترونیکی
یه سوال
در بر خی از سایتها دیدم از فلاشهای الکترونیکی مثل Ex580 یا Ex230 کنون با استفاده از چتر و ... برای نور پردازی استفاده میکنند
اینکار تا چه حد نتیجه بخش هست آیا در این زمینه تجربه ای دارید . نتیجه چقدر رضایت بخش است و اصولا ما حصل کار در مقایسه با فلاش های گران بهای مخصوص استودیو چه تفاوتهایی دارد و ایا عملا محدودیتهایی نسبت آنها دارد و در صورت وجود چه محدودیتهایی؟
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
اگر فلاش ها را در حال حاضر داريد، خوب ميصرفد از آن ها استفاده كنيد، اما اگر ميخواهيد بخريد انتخاب خيلي حرفه اي براي اين كار خاص نيست، مخصوصا كه اين فلاش هايي كه گفتيد ارزان هم نيستند.
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
مثل هميشه از راهنمايي تان خيلي ممنون.
بيشتر مي خواستم از اينكه ماحصل عكس گرفته شده با استفاده از دو سيستم چه تفاوتهايي با هم خواهند داشت اطلاعاتي داشته باشم
فلاشهاي الكترونيكي براي حمل خيلي راحتترند مخصوصا امكان كنترل از راه دور هم روي خودشان دارند ولي كيفيت عكس حاصله چقدر متفاوت مي تواند باشد خيلي برام مهم است علي الخصوص كه به قول شما انتخاب حرفه ايها نيست
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
به شرط نوردهي دقيق، عكسها با هم فرقي نخواهند داشت، اما اين فلاشها Ttl هستند و نورسنجي Ttl در استوديو زياد جالب نيست.
در مورد كيفيت عكس و مارك و نوع فلاش يا بزرگ و كوچك بودن آن ، كلا بايد بگويم كه هيج ارتباطي وجود ندارد و تنها به نحوه ديفيوز كردن و كنترل نور مربوط ميشود. با ساده ترين ابزار ميتوان نتايج حرفه اي گرفت و برعكس.
اما خريد اين فلاش ها براي اين كار، انتخاب درستي نيست.
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
به شرط نوردهي دقيق، عكسها با هم فرقي نخواهند داشت، اما اين فلاشها Ttl هستند و نورسنجي Ttl در استوديو زياد جالب نيست.
در مورد كيفيت عكس و مارك و نوع فلاش يا بزرگ و كوچك بودن آن ، كلا بايد بگويم كه هيج ارتباطي وجود ندارد و تنها به نحوه ديفيوز كردن و كنترل نور مربوط ميشود. با ساده ترين ابزار ميتوان نتايج حرفه اي گرفت و برعكس.
اما خريد اين فلاش ها براي اين كار، انتخاب درستي نيست.
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
سلام
اين نوع فلاشها براي كساني كه احتياج به استوديو قابل حمل دارند بهترين انتخاب است، البته قيمت تمام شده آنها بسيار گران است و مصرف باتري هم براي خود داستاني دارد. من بدليل يك پروژه خاص عكاسي 3 فلاش از اين نوع را خريدم كه بتوانم بطور بيسيم با آنها عكاسي كنم. نتيجه كار هيچ فرقي با فلاشهاي بزرگ استوديويي ندارد فقط وقت زيادي براي پيدا كردن وسايل اضافي مانند soft box, snoot, umbrella,و غيره صرف كردم تا بتوانم مثلا سافت باكس چتري قابل حمل پيدا كنم. خلاصه اگر مجبوريد دائما براي عكاسي حرفه اي خارج از استوديو برويد (مثلا عكاسي از آثار هنري و يا جواهرات) اين سيستم بسيار كارا است. ضمنا توصيه من اينست كه فلاشهايي بخريد كه علاوه بر ttl حتما سيستم غير اتوماتيك هم داشته باشند تا دست شما هنگام نور پردازي كاملا باز باشد.
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
همانطور که دوستان گفتند... و کامل هم توضیح دادن... به نظر من هم این کار برای محیط های آتلیه که کاملا اشتباه است.... اما نیکون سیستم خاصی رو گسترش داده... (فلاش های بیسیم و قابل کنترل) که بسیار میشه از اونها استفاده کرد....(در مورد کنون نمیدونم تا چه حد امکان کنترل بیسیم فلاشها وجود داره، اروند عزیز که با این سیستم کار کرده بیشتر توضیح بده ممنون میشم)
میتونین به عنوان نمونه این لینک رو به طور کامل ببینید:
http://nikonimaging.com/global/techn...ight/index.htm
اما اینها همه برای چه وقتی ؟ وقتی که قراره این وسایل در کیف دوربین شما جا بشه...
شخصا یک فلاش متز خیلی قوی دارم.... که همراه فلاش sb80 نیکون میزنه.... خیلی اوقات استفاده میکنم ازش برای پر کردن سایه ها و یا نورپردازی هایی که با دو فلاش بدون استفاده از چتر و سافت باکس میشه انجام داد... با استفاده از سقف و دیوار و ...
یعنی نظر دقیق من اینه که این سیستم فلاش در وضعیتی توصیه میشه شما قصد ندارید تشکیلات خاصی رو جابجا کنید.... مثلا در جشن تولد و یا عروسی با استفاده از این سیستم عکسهای بسیار خوب بگیرید... و یا در فضای باز... عکاسی های ماکرو و ... یا مدلینگ! که امکان استفاده از برق نیست میتوانید از این سیستم استفاده کنید...
اما اینکه لازم باشه ... برای استفاده از این نوع فلاش ها و یا فلاش های ttl پایه و چتر فراهم کنید به گمان من بیشتر خودتان رو دچار دردسر کردید...
باز امیدوارم اروند عزیز در این مورد توضیح بده که چقدر هزینه کرده و از چه فلاش هایی استفاده میکنه... چتر ها رو چگونه به فلاش متصل کرده و .... این سیستم چقدر قابلیت کنترل داره...
اما پیشنهاد من:
برای کسانی که قصد دارن در آتلیه از فلاش استفاده کنن و احیانا فلاش رو در بیرون هم ببرن و استفاده کنن پیشنهاد من فلاشهای MULTIBLITZ هستش..
.یکی از مواردی که کلا فلاش های مارکهای معروفی که در ایران موجود هست مثل Broncolor, Multiblitz & Hensel رو توصیه میکنم اینه که این سیستمها قابل حمل و نقل هستن... یعنی شما میتوانید در حدود 5 دقیقه دو شاخه فلاش مولتی بلیتز را روی پایه قرار دهید چتر را نصب کنید.. و یا بالعکس آن را جمع کنید... همه وسایل هم با دقت در کیف خود فلاش قرار میگیرد... (چتر ، پایه و خود فلاش) نه چیزی گم میشود و نه چیزی اضافه و کم میاید! وزن سنگینی هم نداره...
http://img.epinions.com/images/opti/...resized200.jpg
این عکس هم به عنوان یک نمونه...
البته این وضعیت در مورد فلاش های broncolor هم هست.... ولی اصولا این فلاش ها بزرگتر و سنگین هستن... بدنه فلزی دارن... و پکهای بزرگتر... اما فلاش های مولتی بلیتز بسیار سبک و قابل حمل هستن...
بسیار شده که 5 شاخه فلاش رو لازم داشته باشم که با خودم ببرم... 2 شاخه MULTIBLITZ و 3 شاخه Broncolor همراه چتر و سافت باکس و تشکیلات دیگش به راحتی در صندوق عقب پراید جا میشه...(البته بگم Broncolor قضیه رو صندوق عقبی میکنه! وگرنه مولتی ها کوچک تر از این حرفان!)
اما سیستم دیگری هم هست....
http://www.bron.ch/_data/bc_pd_ps_mobilkit_big.jpg
خوبه که سری به سایت broncolor بزنید...
من دیدم که تجهیزات حرفه ای فلاش های باطری دار رو داشته و فروخته! حالا به چه کسی و برای چه منظوری؟ دقیق نمیدونم....
البته اینگونه سیستمها رو میشه خیلی زیاد در Fashin Tv دید! لب دریا و روی کشتی! مدلهایی هم در حال کش و قر کمر! اما در ایران چه استفاده هایی میشه از این سیستمها کرد بستگی به خلاقیت شما داره!
از پر چانگی هم شرمندم! چند روزیه خانه نشین شدم! کار دیگه ندارم!
-
1 فایل پیوست
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
نقل قول:
از امیدوارم اروند عزیز در این مورد توضیح بده که چقدر هزینه کرده و از چه فلاش هایی استفاده میکنه... چتر ها رو چگونه به فلاش متصل کرده و .... این سیستم چقدر قابلیت کنترل داره...
آقا آرش اگه منظورتون رو متوجه نشدم عذر میخوام.
این یه قسمت از فایل pdf کارگاه پرتره هستش.با اجازه آقای محبی :
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
آرش عزيز مرسي از توضيحات مثل هميشه كاملت ... من چند تا سول در اين مورد داشتم كه احساس كردم بد نيست اينجا بپرسم ... همونطور كه احتمالا ميدوني ( و البته تو امضا هم ذكر كردم ) من يك سالي هست كه از سه شاخه فلاش آلتون با چتر و سافت باكس و ساير تجهيزات استفاده ميكنم ... كاملا هم راضي هستم ... يك Case هم جدا براشون تهيه كردم و همونطور كه توضيح دادي ظرف كمتر از 5 دقيقه ميتونم جمعش كنم يا بازش كنم مجدد ... ( فقط يه مقدار سه پايه ها دست و پا گير هستن ) ... اما بريم سر مشكل اصليم ... من چند وقتي هست براي گرفتن يه سري عكس هاي پرتره ( كاملا متفاوت ) ... دنبال يه سري Location ها هستم كه تو اكثرشون ممكنه برق وجود نداشته باشه ... سوالم بعد از اين همه پر حرفي اين هستش كه چه منبع برقي ميتونم جايگزين كنم براي حداقل دو شاخه فلاش ؟؟ و اصلا چطوري ميتونم اين كارو بكنم ؟؟ ممنونم ازت
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط kamikam
آرش عزيز مرسي از توضيحات مثل هميشه كاملت ... من چند تا سول در اين مورد داشتم كه احساس كردم بد نيست اينجا بپرسم ... همونطور كه احتمالا ميدوني ( و البته تو امضا هم ذكر كردم ) من يك سالي هست كه از سه شاخه فلاش آلتون با چتر و سافت باكس و ساير تجهيزات استفاده ميكنم ... كاملا هم راضي هستم ... يك Case هم جدا براشون تهيه كردم و همونطور كه توضيح دادي ظرف كمتر از 5 دقيقه ميتونم جمعش كنم يا بازش كنم مجدد ... ( فقط يه مقدار سه پايه ها دست و پا گير هستن ) ... اما بريم سر مشكل اصليم ... من چند وقتي هست براي گرفتن يه سري عكس هاي پرتره ( كاملا متفاوت ) ... دنبال يه سري Location ها هستم كه تو اكثرشون ممكنه برق وجود نداشته باشه ... سوالم بعد از اين همه پر حرفي اين هستش كه چه منبع برقي ميتونم جايگزين كنم براي حداقل دو شاخه فلاش ؟؟ و اصلا چطوري ميتونم اين كارو بكنم ؟؟ ممنونم ازت
3 پایه ها توی کیف جا نمیشن که ؟ علتی که مولتی بلیتز رو توصیه کردم این بود که 3 پایه هم توی همون کیف فسقلی جا میشه و کلا همه چیز بسیار سبک هست....
اما برای عکاسی در فضای باز.... جایی که برق نیست... اصولا 3 راه میشناسم...
راه اول و بهترینش همون روشی هست که اروند خان استفاده میکنن... شما چون نیکون دی 70 داری میتونی چندتا فلاش sb600 و SB800 و یا فلاش ماکرو استفاده کنی و به سادگی کنترلشون کنی و چتر و این چیزها رو هم ضمیمه کار کنی...
خوب البته هزینه هم داره... ولی برای چنین کاری تو ایران به نظر من عقلانی ترین روش خواهد بود.... فلاش های اضافه هم چون کوچک هستن اصولا به درد میخورن...
مثلا الان یه فلاش sb80 نیکون دارم... یه متز که همزمان میزنه.... اگر تصمیمم برای خرید d200 قطعی بشه... احتمالا یه sb800 هم خواهم خرید... sb80 هم میتونه همزمان بصورت Slave با sb800 بزنه...
و مثلا استفاده اینها خیلی جاها خواهد بود... مثلا میتونی به سادگی یه سالن بزرگتر از سالنی که کارگاه عکاسی توش برگزار میشه رو با این 3 تا فلاش نور بدی.. و کارهای مختلف...
روش خارجکیش! همون فلاش کت و غولیه که معرفی کردم! بعید میدونم صرف چنین هزینه ای به صلاح باشه.... از قیمتش هم خبر ندارم...
روش دیگه استفاده از موتور برق میباشد! گمان نمیکنم توضیح خاصی بخواد.... خیلی جاها هم موتور برق به عنوان بک آپ دارن و اصولا نیازی ندارن! اگه آشنا باشن میتونی امانت بگیری برای امر خیر!
یه روش دیگه هم به ذهنم میرسه! اصولا از ups ها هم میشه استفاده کرد! بعضی هاشون باطری های خوبی برای چنین اعمالی دارن! ولی ups و باطریش کجا بید؟ اصولا کلی سینگین هم هست همچین باطری و ups ی.. و احتمالا نصب در جایی مهم!
دوستان اگر روش بهتری میشناسن معرفی کنن....
در این مورد خاص به نظرم فلاش های باطری دار نیکون و یا کنون بهترین روش هستن.... البته میشه فلاش های ارزون رو هم با همون چشمهایی که آقای محبی معرفی کردن چند بار در فروم استفاده کرد... ولی باید همه چیز رو چشمی و با آزمایش و خطا و فلاش متر پیش برد... گمان نکنم کنترل خوبی روی نور فلاش های در پیت بشه انجام داد... ولی میشه گفت که کار میکنه!
اگه الان این مطلب رو پست نکنم! تا صبح روش به ذهنم میرسه!
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط tonino_baliardo
آقا آرش اگه منظورتون رو متوجه نشدم عذر میخوام.
این یه قسمت از فایل pdf کارگاه پرتره هستش.با اجازه آقای محبی :
دیدین بالاخره یادم رفت به تونینو جواب بدم!؟!
دقیقا منظورم همین موارد بود... این چیزا مواردی هست که توی این فروم باید معرفی بشه... توی عکسباران و Dpreview از این چیزا دیده نمیشه!
به هرحال امیدوارم اروند توضیحاتی در مورد جزئیات بده....
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
ميشه آرش جان فلاش هاي درب پيت رو هم كنترل كرد، حتي بهتر از بقيه! .... وقتي يه فلاش شليك ميكنه و تمام قدرتش رو بيرون ميده (در مورد فلاش هاي كوچك درب پيت)، دقيقا همون كاري رو ميكنه كه اسلاف استوديويي اش در استوديو ميكنند، مگر فلاش هاي استوديويي شعوري در شليك خود دارند؟ اگر آن ها را بشه كنترل كرد و مهار زد، اين كوچولوها رو هم ميشه.....حالا بستگي داره كه در استوديو روشت چي باشه....آزمون و خطا؟ فلاش متر؟ يا هر چيز ديگر.
پي نوشت: در مورد اينكه گفته بودي با چراغ مطالعه....دقيقا روي نكته درستي انگشت گذاشتي، اصلا بهترين راه براي مطالعه و تمرين بدست آوردن اون الگوهاي نوري كه در كارگاه پرتره گفتم همون چراغ مطالعه است، حالا الزاما نبايد عكس بگيريد، در يك اطاق تاريك همخانه نگون بخت (شوخي) را روي صندلي نشانده و با چراغ مطالعه به دست آوردن الگوهاي مختلف را تمرين كنيد....از هزارتا عكس گرفتن تمرين بهتري است به نظر من....اما براي عكس گرفتن، يك چتر لازم داريد، يك فلاش معمولي و يك پايه مخصوص فلاش معمولي (كفشك دار!).....همين
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
قبل از هرچيز مرسي آرش جان ... ( در مورد سه پايه حق با توست واسه همينم ميگم مال من درد سره ولي خوب اصولا هرچقدر پول بدي همونقدر آش هم گيرت نيماد ديگه ! )
اما بريم سر پيشنهادات ...
نقل قول:
راه اول و بهترینش همون روشی هست که اروند خان استفاده میکنن... شما چون نیکون دی 70 داری میتونی چندتا فلاش sb600 و SB800 و یا فلاش ماکرو استفاده کنی و به سادگی کنترلشون کنی و چتر و این چیزها رو هم ضمیمه کار کنی...
راستش فكر نكنم واسه من كه الان سه شاخه فلاش دارم اين راه مناسبي باشه درسته ؟؟ هزينه زيادي هم برام خواهد داشت كه الان من كاظم پول لازم ....
نقل قول:
روش خارجکیش! همون فلاش کت و غولیه که معرفی کردم! بعید میدونم صرف چنین هزینه ای به صلاح باشه.... از قیمتش هم خبر ندارم...
اينم جريان همون كاظمه ميشه ... بهتره ببينم با چه راهي ب هزينه كمتر و امكانات فعلي ميتونم نتيجه خوبي بگيرم ... ( البته عكس ها رو كه ديدي و الان باهم صحبت كرديم )
نقل قول:
روش دیگه استفاده از موتور برق میباشد! گمان نمیکنم توضیح خاصی بخواد.... خیلی جاها هم موتور برق به عنوان بک آپ دارن و اصولا نیازی ندارن! اگه آشنا باشن میتونی امانت بگیری برای امر خیر!
من هم دقيقا همين مد نظرم هستش منتها اصلا نميدونم بايد چيكار كنم و جريان چطوريه ... در مورد UPS هم حتما تحقيق ميكنم راست ميگي مفيد خواهد بود ...
نقل قول:
دوستان اگر روش بهتری میشناسن معرفی کنن....
موافقم ....
بازم مرسي آرش
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
امیر جان در مورد کفشک و فلاش های در پیتی و اینا همه شدنی هست...
اصولا کمی سلیقه... و زحمت میتونه همه کارها رو حل کنه...
اما در مورد چراغ مطالعه باز هم تاکید میکنم... کاملا شدنی هست... مخصوصا برای دوستانی که در منزل میخوان تجربه کنن... خیلی راحت تر هم میشه نور رو دیفیوز کرد... مشکل کلوین نور هم که با نگاتیو وجود داشت با دیجیتال وجود نداره.... خلاصه انواع اقسام تجربه ها رو انجام بدین بعد با اطلاعات کامل و جیب پر پول تر دنبال فلاش چتر باشید...
-
1 فایل پیوست
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
سلام دوستان
من مشغول عكاسي از وسايل اين سيتم پرتابل هستم كه براتون بفرستم فكر كنم اين عكسها گويا ترين روش توضيح باشه. سعي ميكنم امروز يا فردا توضيح مفصل سيستم رو براتوين بفرستم.
آرش عزيز درباره سيستم بييسم كنون بايد بگم كه كنون حدود سال 1998 اين سيستم رو معرفي كرده
فلاش اصلي ميتواند يك فلاش 550 ex يا 580 ex باشد كه روي دوربين سوار شده تعداد نامحدودي فلاش هاي 420ex-430ex-550ex-580ex را كنترل كند . بجاي فلاش اصلي ميتوات از يك ترنسمييتر با مدل ST-E2 استفاده كرد. اين براي سيتم استاندارد كنون.
اما من چون هم اونقدر پول نداشتم هم به سيستم TTL كاري نداشتم و ميخواستم كاملا كنترل نور پردازي دست خودم باشه از راه حل ارزونتري استفاده كردم كه توضيح مفصل اونرو با عكس و تفضيلات براتون ميفرستم. قبل از راه اندازي اين سيستم ميترسيدم نتيجه كار اونجوري كه انتظار داشتم نشود ولي با خوندن comment هاي مردم در فروم نور پردازي سايت photo.net فهميدم كه اين كار عمليه.
مثلا من الان از تابلو هاي نقاشي با ديافراگم 29 عكس ميگيرم كه نشان ميده اين سيتم نور كافي رو فراهم ميكند. اين هم يه عكس از هنگام كار با اين فلاشها
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
راه ديگه استفاده از اينورتر به همراه يه باتری 12 ولت هست .
ups های کوچيک چون باتری با امپر پايين دارند خيلی زود تخليه ميشوند.
ولی اينورتر رو ميشه رو ماشين يا همراه يه باتری بزرگتر استفادکرد .
البته اکثر ups ها جا برای اضافه کردن باتری بيرونی دارند ولی اينورتر
کوچکتر و سبکتر هست.
-
5 فایل پیوست
Hot Shoe Studio flash system
سلام به دوستان عزيز:
فايلهاي ضميمه شده اجزاي يك سيستم فلاش قابل حمل را نشان ميدهند. چون مفصل درباره تك تك اجزا قبلا در اين سايت بحث شده من ديگر پر چونگي نمي كنم. تنها چيزي كه قبلا من در اين سايت نديدم Umbrella soft box است كه عكسش را ميبينيد. من چون خيلي از باز و بسته كردن سافت باكس بيزارم و ضمنا سافت باكس يك متري را نميتوان به راحتي روي فلاش Hot shoe وصل كرد از اين وسيله استفاده مي كنم. سه پايه ها هم از نوع بسيار سبك هستند و همه اونها رو من روي يك كوله پشتي Lower pro مي بندم. اجزا سيستم عبارتند از:
1 Canon 420 Ex flash
2 Olympus FL-40 Flashes
2 Umbrella soft (Dynaphos)
1 wireless flash trigger (PC Sync)
2 Hotshoe optical triggers
3 Photoflex Shoe Mount Multiclamp with Umbrella Holder for Mounting Small Flashes to Light Stands.
3 stands
1 Lumiquest Snoot
2 Sppedlight softboxes (small softbox)
سختي كار با اين فلاش ها يكي اينست كه اكثرا نور مدل ندارند و فلاش متر از واجبات است. دوم اينكه به يك كيلو باتري قلمي قابل شارژ احتياج دارند!! قيمت تمام شده تمام اين ها حدود 700 تومان شده است. به جز سه پايه ها بقيه وسايل از ebay.com , www.adorama.com خريداري شده اند .
اگر هر سوال ديگري داشتيد من كاملا در خدمتم
-
3 فایل پیوست
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
اينهم بقيه فايلها
اينهم مشخصات كامل و قيمت سيستم كنون كه البته تعداد فلاش ها مي توانند بيشتر باشند:
http://www.adorama.com/CA550EXUK.htm...50ex&item_no=8
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
از همه دوستان براي اظهار نظرهايشان متشكرم
ولي هنوز من به جواب راضي كننده اي دست نيافتم
ببينيد قيمت فلاش هاي كنون ويا نيكون و همچنين هزينه نگهداري آنها در مقايسه با فلاشهاي استوديو پايين و در ضمن كنترل از راه دور همه فلاشها موجود و خيلي جمع وجور و قابل حمل ونقل و داراي قدرت نوري قابل قبول در حد معادل فلاشهاي 500-600 ژول هستند و همچنين نياز به سيم كشي و يا نميدانم منبع انرژي گرانبها در محيط هاي بيرون را ندارند وبا چند تا باطري قلمي قابل شارژ كم هزينه ناچيز قضيه تمام و كلي امكانات نورپردازي در اختيار شماست.
خوب ملاحظه مي فرماييد كه اگر بخواييد همچين امكانات معادلي را از يه مارك معتبر فلاشهاي استوديويي تهيه كنيد بايد خيلي بيشتر بپردازيد.
سوال : چرا باوجود اين موارد در هيچ سايت و جايي عكاسان حرفه اي براي كار حرفه اي آنرا توصيه و يا مورد بحث قرار نميدند.
اين سيستم چه محدوديت خاصي را در بر دارد و يا سيستم فلاش استوديويي چه مزيت خاصي نسبت به فلاشهاي الكترونيكي دارد. (البته بغير از قدرتهاي خيلي بالاتر كه در كارهاي معمولي كمتر استفاده دارد)
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
نقل قول:
راه ديگه استفاده از اينورتر به همراه يه باتری 12 ولت هست
ممنونم فرهاد عزيز ولي ميشه بيشتر توضيح بدي در مورد اين اينورتر ؟؟ چطوري و از كجا ميشه تهيه كرد ؟ قيمت در چه حديه ؟؟ ممنون ميشم ...
نقل قول:
سختي كار با اين فلاش ها يكي اينست كه اكثرا نور مدل ندارند و فلاش متر از واجبات است. دوم اينكه به يك كيلو باتري قلمي قابل شارژ احتياج دارند!! قيمت تمام شده تمام اين ها حدود 700 تومان شده است. به جز سه پايه ها بقيه وسايل از ebay.com ,
www.adorama.com خريداري شده اند .
چه ابتكار جالبي آروند عزيز. بارها شده به خاطر همين محدوديت حمل و نقل اين فلاش ها خيلي از عكاسي ها رو از دست دادم ... اما arborhan عزيز هم نكته خوبي رو اشاره كرد كه براي منم سوال هستش هنوز ( در واقع ميخوام ببينم آيا من هم اشتباه كردم ؟؟ )
نقل قول:
سوال : چرا باوجود اين موارد در هيچ سايت و جايي عكاسان حرفه اي براي كار حرفه اي آنرا توصيه و يا مورد بحث قرار نميدند.
اين سيستم چه محدوديت خاصي را در بر دارد و يا سيستم فلاش استوديويي چه مزيت خاصي نسبت به فلاشهاي الكترونيكي دارد. (البته بغير از قدرتهاي خيلي بالاتر كه در كارهاي معمولي كمتر استفاده دارد)
اين سوال من هم هست . كه البته شما تا حدي جوابش رو دادي و باطري هاي زياد و عدم وجود مدلينگ رو عنوان كرديد ... ولي من هنوز هم شديدا وسوسه شدم براي خريد اين لوازم مثل مال شما ...
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
آقاي برهاني عزيز، مسئله قدرت اصلا درميان نيست، با عمق ميدان زياد لنزها روي سنسورهاي ديجيتال، شما نور خيلي قدرتمندي احتياج نخواهيد داشت.
مسئله مهم محدوديت شما براي استفاده از ابزار حرفه اي ديفيوز كردن نور است. مثلا شما سافت باكس معمولي بزرگ را با اين فلاشها نميتوانيد استفاده كنيد و اين خود به نظر من مشكل بسيار بزرگي است.
حتي اگر قرار باشد از فلاش هاي كوچك استفاده كني، من نوع غير TTL آن را ترجيح ميدهم كه هم ارزانتر هستند، و هم به فلاش هاي استوديويي نزديك تر.
شما وقتي قصد داريد كار استوديويي انجام دهيد (حتي outdoor) توقع داشتن نتايج يكسان را داريد، اصولا بهترين حالت اين است كه فلاش همه يا بخشي از قدرت خود را خالي كند و شما براي يك سلسله عكس پياپي، تنظيمات يكساني داشته باشيد و دوربين براي شما هيچ تصميمي نگيرد. اين ابتدايي ترين امتيازكار در استوديوست. يعني عكاس در چند عكس اول خود به بهترين تنظيمات دست پيدا ميكند و به شكلي حرفه اي و تغيير ناپذير اين تنظيمات را براي خود حفظ ميكند. اما با فلاش هاي TTL اين امنيت حرفه اي موجود نيست، با هر عكس، دوربين به صورت موردي درباره ميزان نور تصميم ميگيرد و امكان خطاوجود دارد.آماتورترين ضرر اين كار، تاثير فاصله شما با سوژه در نوردهي است! البته سيستم TTL كم و بيش تصميم درست را ميگيرد، اما به هيچ وجه با شرايط حرفه اي حاكم در استوديو منطبق نيست. نميدانم توانستم منظورم را برسانم يا نه؟
-
3 فایل پیوست
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
دوباره سلام!
من هم با فلاش استوديويي كار ميكنم و هم با اين فلاشها، در استوديو كه وسائل حاضر است از فلاشهاي استوديويي و در لوكيشن هاي ديگر از اين سيستم، از نظر تفاوت كيفيت بايد بگم كه بعد از مدتي كار كردن كاملا روي اين فلاشها مسلط ميشويد و هيچ محدوديتي (به جز مدلينگ لايت) حس نمي كنيد. راستشو بخواهيد من يواش يواش دارم اين سيستم رو به فلاشهاي استوديوايي خودم ترجيح مي دهم. ضمنا سافت باكس بزرگ هم كه ديديد با umbrellasoft عملا حل مي شود. در باره اينكه چرا سايتي در اين مورد بحث نمي كند به اين دو آدرس سر بزنيد تا جواب تمام سوالات خود را بيابيد. ضمنا فلاشهاي گرانقيمت هم قدرت نوردهي بيشتري دارند هم بعلاوه حالت اتوماتيك در حالت manual قابليت تنظيم نورشان به مراتب از فلاشهاي استوديو اي بيشتر است مثلا در فلش كنون اين تنظيمات بصورت زير است:
Guide Number
138' (42 m) at 50mm
180' (55 m) at 105mm
Flash exposure compensation adjustable manually with the Speedlite up to ?3 stops in 1/3- or 1/2- stop increments.
Flash exposure compensation adjustable manually up to ?3 stops in 1/3- or 1/2- stop increments with cameras equipped with flash exposure compensation function.
Flash Exposure Bracketing: Set with the Speedlite up to +/- 3 stops in 1/3-stop or 1/2-stop increments.
همانطوري كه ميبينيد نور با دقت بسيار زيادي قابليت كم يا زياد شدن دارد. در فلاشهاي ارزان قيمت اين قابليت كنترل دستي با اين طيف وسيع وجود ندارد.
http://www.photo.net/bboard/q-and-a?...=Hotshoe+flash
http://www.photo.net/bboard/q-and-a?...ers%2fwireless
در اين دو آدرس بالا انواع و اقسام بحثهاي تخصصي در اين زمينه موجود است كه جواب تمام سوالات و مقايسه ها را توش پيدا ميكنيد. اينهم تبديل براي استفاده از سافت باكس استوديو اي رو فلاش هاي هات شو:
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
سلام
باز هم من اومدم پرچونگي كنم!!
براي نتيجه گيري از اين بحث بايد اضافه كنم كه من كاملا با نظر آقاي محبي موافقمTTL در محيط استوديو و براي عكاس حرفه اي بي معني است. دوم اينكه اين سيستم رو براي كسي توصيه ميكنم كه تجهيزات استوديو اي دارد (باز هم در تاييد آقاي محبي) و ميخواهد تجهيزات خيلي پرتابل هم داشته باشد. به عنوان مثال Kamikam عزيز مي گويد چندين موقعيت عكاسي را به خاطر فقدان اين سيستم از دست داده كه شايد سود اونها از قيمت اين سيستم بيشتر بوده، پس خريدن اين سيستم برايش به صرفه است. اما براي كسي كه مي خواهد يك استوديو داشته باشد من صد در صد تجهزات غير پرتابل رو توصيه مي كنم. ضمنا براي خود من چند ماه طول كشيد تا لوازم اين سيستم رو گير بيارم و كلي هم توي اينترنت گشتم براي يادگيري. قيمت اينها هم با تجهزات استوديو ايي متوسط كاملا برابري مي كند.
ضمنا اگر با فلاشهاي استوديو ايي و نور پردازي با آنها آشنا باشيد كار با اين سيستم ساده است در غير اينصورت يادگيري كار با اينها هم داستاني دارد. نكته آخر اينكه تمام داستان نور بر ميگردد به سليقه عكاس و موقعيت عكس برداري، شايد چند لامپ هم بتوانند مانند يك استوديو كامل نتيجه بدهند. اما مثلا اگر بخواهيد از تابلو كمال الملك در كاخ گلستان عكاسي كنيد اونوقت اين سيتسم پرتابل كه احتياج به گرفتن مجوز سيم برق از مسئولان ندارد و با يك كوله پشتي قابل حمل است و نتايج كار آن هم عالي است بسيار بهتر از فلاشهاي استوديو اي است. پس در نهايت تصميم گيرنده شما هستيد با توجه به نوع كار عكاسيتان. ضمنا كمي در اينترنت بگرديد كلي بحث حرفه اي راجع به اين سيستمها موجود است و حتي آموزش كامل عكاسي پرتره با اين روش.
راستي اين هم نمونه خارجكي اين بحث ما كه عين سوالات شما در آن مطرح شده:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-...id=00FD77&tag=
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
مرسي امير عزيز . جواب كامل و منطقي بود ... من هم دارم كم كم وسوسه ميشم تو قدم بعدي شروع به تهيه اين لوازم بكنم ... خيلي از اين ابتكار عملت خوشم آمد ... بازم ممنونم
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
ممنون آقاي آروند عزيز، دقيقاً منظور بنده اين بود كه به عنوان انتخاب اول مناسب نيستند، و الا به عنوان يك سيستم پرتابل و قابل استفاده در لوكيشن، ممكن است قابل توصيه باشند.
-
پاسخ: استفاده از فلاش های الکترونیکی
جناب آروند یه سوال داشتم.می خواستم بدونم عکس گفتن از تابلو چه نوع نور پردازی ای لازم داره.منظورم اینه که اصلا چرا نور پردازی نیاز داره؟امیدوارم سوالم واضح بوده باشه.
-
Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
سلام آقاي غروي
اصولا عكس از آثار هنري براي تهيه كپي هاي بيشتر از آنها را Reproduction مي گويند كه يكي از تخصص هاي عكاسي است. هنرمندان نقاش براي تهيه پوستر يا كتاب و كاتالوگ از كارهايشان به عكاسي از تابلوها احتياج دارند. نور پردازي تابلو نه تنها ضروري است بلكه نياز به تجربه نيز دارد به چند علت:
نخست آنكه نور بايد در تمامي سطح تابلو يكنواخت پخش شود. دوم اينكه در بعضي از كارها مثل خطوط و مينياتور هاي قديمي شما با طلا و نقره سرو كار داريد كه كار نور پردازي را بسيار پيچيده ميكنند. ديگر اينكه نقاشان بر روي رنگهاي كار خود بسيار حساساند و عكس شما بايد دقيقا همرنگ كار نقاش از آب در بيايد. بعضي از رنگها اصطلاحا" نور خوري دارند (جذب بالاي نور) كه هنگام نورپردازي بايد به آن توجه كرد. عكس شما بايد مقياس رنگ و كنتراست داشته باشد. در بسياري از موارد هم شما مجبوريد از نقاشي داخل قاب شيشه اي عكاسي كنيد كه از بين بردن انعكاس شيشه به نورپردازي خاص خود احتياج دارد.
-
پاسخ: Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
ممنون جناب آروند از راهنماییتون...با این تفاصیل نور محیط نمایشگاه که برای دیده شدن هرچه بهتر تابلو ها در نظر گرفته شده مناسب برای عکاسی نیست؟
-
2 فایل پیوست
Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
معمولا نور نمايشگاها با لامپهاي تنگستن و هالوژن تامين مي شود كه هيچكدام براي بدست آوردن رنگ واقعي در عكس مناسب نيستند. ضمنا اين نورها براي ديدن نقاشي درست شده اند و مي دانيد كه نوري كه براي ديدن مناسب است ممكن است براي عكاسي مناسب نباشد (از لحاظ پخش يكنواخت نور). به علاوه معمولا نقاشي ها داراي شيشه هسند و رنگ روغن هم كه شيشه ندارد خود بشدت منعكس كننده نور است. ضمنا اگر مي خواهيد با ديافراگم 16 به بالا عكس بگيريد اصولا نور محيط قدرت كافي ندارد. البته من منظورم عكس ايده آل براي چاپ با كيفيت بالاست كه احتياج به اين نوع نورپردازي ها داريد. اينهم دو نمونه عكس از يك تابلو يكه با فلاش روي دوربين يكي با نور پردازي.
-
پاسخ: Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
حق با شماست جناب اروند.با عکسی هم که گذاشتید کاملا روشن شدم.خیلی عکس زیباییه.خیلی دوست دارم بدونم چجوری نور پردازی میشن این تابلو ها.منبع خاصی سراغ ندارید؟
ممنون از توجه و لطفتون.
-
1 فایل پیوست
Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
-
پاسخ: Art Photography reproduction/عكاسي از تابلو هي نقاشي
جناب آروند شرمنده کردید ما رو آقا.ممنونم ازتون.