نوشته اصلی توسط
Amateur
نخست اینکه دیفیوز کردن پروژکتور، کاری پرهزینه است و نمیتوان از همان ابزارهایی که برای دیفیوز کردن نور فلاش استفاده میشود بهره گرفت چون پروژکتور بسیار ایجاد گرما میکند و باید ابزارهایی برای دیفیوز کردن به کار گرفت که تحمل این حرارت را بکنند.
وانگهی اگر ابزارهای خاص، این گرما را تحمل بکنند، فضای آتلیه را که معمولاً کوچک و بسته است چه خواهیم کرد!
حرارت پروژکتور، مانع از نزدیک کردن منبع نور به سوژه ی انسانی میشود.
سرانجام اینکه ما در عکاسی، نیاز به نور پیوسته نداریم و پروژکتور به کار فیلمبرداری و سینما می آید.
نکته ی دیگر اینکه یادم می آید سالها پیش آقای محبی هشدار دادند که میزان ژول در فلاش، ارتباطی به ابعاد محل عکاسی ندارد و به تازگی دوباره این سخن را گوشزد کردند که بزرگی ابعاد آتلیه به این معنا نیست که ما هر یک از فلاشها را پنج متر دورتر برپا کنیم اما هنوز هم چه در پرسشها و چه در پاسخها دیده میشود که ابعاد آتلیه را انگار مهمترین فاکتور در تعیین نیاز عکاس به مقدار ژول میشمارند!!!
غافل از اینکه بسته به نوع عکاسی ممکن است عکاس در یک فضای سه در چهار متری به فلاش ششصد ژول، نیازمند باشد.
همه ی ما کمابیش آنچه که از یک آتلیه در نظر داریم روشن است و در میان ما کسی نیست که از یک استودیوی بزرگ عکاسی سخن بگوید که مثلاً در آن اتومیبلها وارد میشوند و مدلها در کنارشان ژست میگیرند یا در آنجا از قطعات بزرگ و کوچک صنعتی، عکسبرداری میشود!
بنابراین ابعاد آتلیه و نوع عکاسی اکثر ما نمیتواند ارتباط مهمی با مقدار ژول داشته باشد.
.