نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
Like Tree94تشکر
  • 41 Post By nmroshan
  • 3 Post By Amir Abdolpanah
  • 13 Post By nmroshan
  • 3 Post By Amir Abdolpanah
  • 6 Post By nmroshan
  • 21 Post By nmroshan
  • 6 Post By nmroshan
  • 1 Post By fkh

موضوع: پروسس ۳۲ بیتی در Lr/ACR

  1. #1
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پروسس ۳۲ بیتی در Lr/ACR

    همزمان با معرفی Lr4 و ACR معادلش در سال گذشته، امکان پروسس فایلهای 32Bit HDR نیز در این محیطها امکان پذیر شد. فایلهای 32Bit HDR فایلهایی هستند که در سیر تولید عکسهای HDR ایجاد می‌شوند اما هنوز مرحله نهایی، یعنی Tone Mapping روی آنها انجام نشده است.

    در واقع می‌توان این فایلهای ۳۲ بیتی را به Lr/ACR منتقل کرد و پروسس را در آنجا انجام داد.

    فایده این کار چیست؟
    دوستانی که تجربه بیشتری در مورد تهیه عکسهای HDR دارند می‌دانند که با وجود پیشرفتهای اخیر در زمینه پروسس Tone Mapping نرم افزارهای HDR، بازهم گاهی اوقات تهیه عکس مورد نظر مشکل یا غیرممکن است. برخی موارد نمی‌توان عکس را کاملا طبیعی درآورد و گاهی با وجود همه کوششها، اختلالات روشنایی یا رنگ در برخی مناطق ایجاد می‌شود.

    روش پروسس در محیط ACR/Lr در مورد چنین عکسهایی ممکن است موفقیت آمیز باشد:

    - امکان تهیه عکسهای HDR با نمای واقعی راحت تر است.
    - هاله‌ها دور اجسام در این روش ایجاد نمی شوند.
    - اختلالات رنگی مانند CA کمتر می‌شوند.
    - از همه مهمتر اینکه کنترل بیشتری روی پروسس روشنایی و رنگ داریم. در نظر بگیرید که کل امکانات لایت روم جدید در زمینه روشنایی، کنتراست، پروسس موضعی در اختیارتان است.

    121124-nmroshan-5314_5_6_7_8-HDR.jpg

    121124-nmroshan-7.jpg

    عکس اول به روش معمول Tone mapping شده و دومی در Lr. اختلالات روشنایی در آسمان اولی مشخص است که اصلا قابل اصلاح نبود. علاوه بر آن در دومی کنتراست بهتری وجود دارد و رنگها نیز بهتر کنترل شده اند. عکس دومی خروجی مستقیم لایت روم است و هنوز در فتوشاپ پروسس نهایی نشده است.

    121102-nmroshan-5049_50_51-HDR.jpg

    121102-nmroshan-51.jpg

    تعداد عکس برای تهیه این HDR کم بود و نمی‌توانست کل آسمان را احیاء کند. می خواستم در فتومتیکس کل آسمان را blown-out کنم تا آسمان طبیعی‌تری داشته باشم اما ممکن نشد. اما با پروسس در لایت روم ( عکس دومی) این کار به راحتی ممکن است. پروسس رنگ و کنتراست نیز بهتر است. این عکس نیز خروجی مستقیم لایت روم است و هنوز در فتوشاپ پروسس نهایی نشده است.

    در مجموع این روش نه همیشه اما ممکن است در بسیاری از موارد که روش Tone mapping نتیجه خوبی نمی‌دهد، حلال مشکلات باشد.

    برای استفاده از این روش، کافی است عکسها را در فتومتیکس ( یا فتوشاپ) تبدیل به HDR کنید اما قبل از مرحله Tone mapping آن فایل ۳۲ بیتی را ذخیره کنید. فرمت ذخیره سازی فایل ۳۲ بیتی برای این منظور Tiff باشد ( فرمتهای .hdr و .exr را نمی‌توان وارد ACR/LR کرد).

    یک پلاگین مفید نیز از همان سازنده فتومتیکس برای لایت روم وجود دارد که خودبخود این کار را انجام می دهد. یعنی فایلهای ‌Bracket را تبدیل به فایل ۳۲ بیتی می کند و فایل ۳۲ بیتی را وارد لایت روم می‌کند. که اگر آن را هم پیدا کنید و نصب کنید، این فرآیند خیلی راحت می‌شود.

    Merge to 32-bit HDR Plug-in for Lightroom
    yasin-m، Kholeno، farsad و 38 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #2
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    سوالی داشتم که بی ربط به این تاپیک هم نبود.

    در عکاسی آنالوگ، نور بعد از برخورد به فیلم عکاسی موجب تحریک فیلم می شد و بنا به شدت نور این آهنگ تغییر متفاوت می نمود. یعنی منحنی تغییر یک نقطه مشخص از فیلم به صورت لگاریتمیک بود. مشابه چیزی که چشم ما می بیند. که همین مساله یکی از عوامل مهم افزایش داینامیک رنج فیلم ها و به گفته برخی تونال های طبیعی تر آن هاست.

    حالا سوال من این است. ما یک فایل 32 بیت ساخته ایم. آیا منحنی Curve خاصی وجود دارد که بتواند مثلا فیلم Velvia 50 را با توجه به خصوصیاتش شبیه سازی کند. و به این ترتیب ما این منحنی خاص را روی فضای 32 بیت اعمال کنیم تا به خروجی نزدیک به پخش تونال ها و با کیفیت فیلم مذکور برسیم؟ اصلا چنین کاری شدنی هست؟ یا من اشتباه می کنم؟
    davoud maani، saeed2vfx و darkness_land تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  3. #3
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    درود
    در مرحله RAW Conversion عملا گسترش اطلاعات روشنایی فایل از حالت Linear به صورت Non-linear تبدیل می‌شود. اصلا این مساله یکی از عملکردهای تبدیل RAW است که به نام Gamma Correction معروف است.
    به بیان دیگر این مساله Linear بودن اطلاعات فقط به اطلاعات خام خروجی دوربین مربوط است و پس از تبدیل و پروسس Curve دیگر آن مشکل وجود ندارد.

    پروسس روشنایی برای نزدیک کردن اطلاعات خروجی سنسور به آن چه برای چشم انسان مناسب‌تر باشد، فقط منحصر به پروسس در RAW Converter نیست. فرضا شما یک فایل خام دارید و در مبدل RAW بدون هیچ پروسسی، یک خروجی JPEG/TIFF می‌گیرید. این فایل را در نرم‌افزار از لحاظ روشنایی با Curve ویرایش می‌کنید. درست است که انعطاف پذیری در اینجا کمتر است اما همین که شما تلاش می‌کنید با Curve روشنایی فایل را بهتر گسترش دهید، خود در واقع تبدیل به حالت غیرخطی محسوب می‌شود.

    می‌خواهم از پاراگراف قبلی این نتیجه را بگیرم که در مورد فایل ۳۲ بیتی نیز این امر صادق است. تلاش شما برای تنظیم روشنایی، در واقع تلاشی است برای تبدیل به حالت غیرخطی مناسب برای چشم انسان. بخصوص اگر در مرحله تبدیل RAW کار به خوبی صورت نگرفته باشد و یا از حدی بیشتر ممکن نبوده باشد، حالا در این فایل ۳۲ بیتی که مجموع اطلاعات چند فایل در اختیار شماست، می‌توان این کار را بهتر انجام داد.

    به عنوان مثال، چیزی که در فایل ۳۲ بیتی ممکن است بهتر از مرحله RAW Conversion در اختیار شما باشد، بهبود روشنایی مناطق تاریک، بدون ایجاد مشکلاتی مانند Banding یا نویز است. درست است که در RAW می‌توان روشنایی این مناطق را اصلاح کرد ولی همه بخوبی می دانیم که این اصلاح کاملا محدود است و بعد از یک حد، دیگر مناطق تیره قابل اصلاح نیستند. در حالی‌که این محدودیت در این فایل ۳۲ بیتی خیلی کمتر خواهد بود.

    پس پاسخ این سوال :

    حالا سوال من این است. ما یک فایل 32 بیت ساخته ایم. آیا منحنی Curve خاصی وجود دارد که بتواند مثلا فیلم Velvia 50 را با توجه به خصوصیاتش شبیه سازی کند. و به این ترتیب ما این منحنی خاص را روی فضای 32 بیت اعمال کنیم تا به خروجی نزدیک به پخش تونال ها و با کیفیت فیلم مذکور برسیم؟ اصلا چنین کاری شدنی هست؟ یا من اشتباه می کنم؟
    تا جایی که من می دانم این است که عملا پروسس Curve ای که شما در هر مرحله انجام می‌دهید، در واقع راهی است برای رسیدن به همین نتیجه. و نیازی به Curve خاصی نیست و بسته به نوع عکس باید تصمیم گرفت.

    اما این سوال که آیا مثلا فیلم Velvia و پروسس معمول آن، مشخصات ویژه‌ای از لحاظ تونال دارد (‌بغیر از رنگ) که ما بتوانیم به آن برسیم؟ پاسخش را نمی‌دانم. یعنی مطمئن نیستم که ویژگی‌های خیلی خاصی در آن وجود داشته باشد که بخواهیم آن را شبیه سازی کنیم.

    در صورتی که به اطلاعات تئوری بیشتری در زمینه تبدیل خطی اطلاعات فایل خام نیاز دارید، منبع زیر را پیشنهاد می‌کنم. منبعی است نسبتا قدیمی اما هنوز اطلاعاتش معتبر است. در واقع یکی از اولین منابعی بود که به این مساله پرداخته و از حدود ۸-۹ سال پیش بسیاری هنوز به آن ارجاع می‌کنند:

    Tonal quality and dynamic range in digital cameras
    farsad، Amin Zarif، office و 10 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  4. #4
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    سوال من دقیقا در مورد آن مرحله تبدیل است.

    همان طوری که می دانیم، می توان یک فایل 32 بیت را به روش های مختلفی در محدوده قابل نمایش در فضای RGB تبدیل کرد. یکی از این راه ها Tone mapping است، یکی همین روشی که در اینجا فرمودید. یک فایل 32 بیت در فضای RGB و Adobe RGB و فکر کنم حتی Pro photo اطلاعات بیشتری در خود ذخیره دارد.

    در قسمتی از پلاگین Silver Efex یک شبیه سازی از فیلمهای مختلف وجود دارد (کنترل روشنایی و کنتراست و نویز و ... ) مقصود من چیزی شبیه آن است. یک Preset ای که روی ACR یا هر برنامه مبدلی تعریف شده باشد و بتوان با اعمال آن به عکس العمل آن فیلم در آن صحنه رسید.

    اصلا ایده ای ندارم که چنین چیزی به درد بخور خواهد بود یا پایه علمی و عملی دارد یا خیر. از خواندن یک مطلب و تفکر شخصی به این ایده رسیدم و از درستی یا کارآمدی آن مطلع نیستم. به همین دلیل اینجا مطرح کردم تا شاید بتوانیم به نتیجه ای برسیم.


    لینک را هم در اولین فرصت با ذهن باز مطالعه خواهم کرد.
    nmroshan، Mehdi Rojaie و davoud maani تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  5. #5
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    این ایده شما ظاهرا جدی است و کارهایی در این زمینه صورت گرفته است. حتی کارهای ریاضی با استفاده از MATLAB :

    It wasn’t hard for me to combine this information with the generalization about the film response “curve” to produce a very simple tone-renderer which simulates color slide film in MATLAB.
    در اینجاها:

    Film-like tone mapping | Jeff Mather's Dispatches

    Ask Dr. Color’s Assistant: Tone-mapping in MATLAB | Jeff Mather's Dispatches

    و مطلب عملی‌تر که شاید زودتر ما را به نتیجه برساند:

    http://fnordware.blogspot.com/2007/1...-profiles.html
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  6. #6
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    انجام پروسس ۳۲ بیتی در فتوشاپ CC بسیار ساده تر شده است. در واقع در صفحه مربوط به HDR Pro فتوشاپ، یک گزینه مخصوص همین کار قرار داده شده است:

    Screen Shot 2013-06-27 at 8.27.43 PM.png

    آن گزینه Complete Toning را که بزنید دیگر نیازی به پروسس HDR در این صفحه نیست و مستقیما فایل ۳۲ بیتی را در ACR باز می کند. اما نکته جالب این است که در Ps CC خود Camera RAW به صورت فیلتر قابل استفاده است.

    بنابراین ورک فلوی کار به صورت زیر خواهد شد:


    • در لایت روم فایلهای مربوط را انتخاب و از منو، Edit in گزینه Merge To HDR Pro in photoshop را انتخاب کنید
    • در فتوشاپ پس از تولید فایل ۳۲ بیتی، گزینه فوق را علامت بزنید و فایل را بفرستید به ACR
    • در ACR پروسس کنید و کار را ذخیره کنید.
    • حالا در فتوشاپ می‌توانید اسمارت فیلتر ACR را اصلاح کنید! مثلا اپاسیته آن را کم کنید یا حتی blending mode اش را تغییر دهید:


    Screen Shot 2013-06-27 at 8.33.36 PM.png


    این عکس را با همین روش تهیه کرده‌ام و خروجی مستقیم پروسس ۳۲ بیتی است ( هنوز در فتوشاپ ویرایش نهایی نشده است):

    nmroshan_HDR2.jpg


    بسادگی می‌توان کنتراست و روشنایی را در نواحی مختلف تنظیم کرد و جزئیات مورد نظر را به صورت انتخابی احیاء نمود
    yasin-m، MMehdikhani، farsad و 18 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  7. #7
    fkh
    fkh آنلاین نیست
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    37
    تشکر شده
    99
    تشکر کرده
    80

    پیش فرض

    سلام من یه سوالی داشتم ،دقیقا با همین روش بالا خروجی نهایی را درست میکنم و بعد از ذخیره سازی و رفتن به داخل لایت روم در انجا کلا یه عکس دیگه شده منظورم اینه که رنگ و روشنایی اون با رنگ و روشنایی اون در فتوشاپ متفاوته
    خواستم ببینم مشکل از کجاست؟
    1-ابتدا انتخاب عکس ها در لایت روم
    2-export به فتوشاپ برای ساختن hdr
    3-پروسس در فتوشاپ و acr
    4-فایل نهایی
    5-ذخیره ،که مستقیما در لایت روم ذخیره میشه
    ممنون

  8. #8
    fkh
    fkh آنلاین نیست
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    37
    تشکر شده
    99
    تشکر کرده
    80

    پیش فرض

    1234.gif
    من هنوز این مشکل دارم همانطور که میبینید من عکس با گزینه merge to hdr در فتوشاپ و acr ادیت کردم و وقتی ذخیره میکنم در لایت روم نور و رنگ عکس از ان چیزی که در فتوشاپه متفاوته ،فضای رنگی هم یکی است نمیدونم مشکل چی هست.

  9. #9
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    سلام

    علت تفاوت این دو به‌خاطر آن‌ست که فایل فتوشاپ تان هنوز ۳۲ بیتی است و وقتی در لایت‌روم آن را می‌بینید، به صورت پروسس نشده خواهد بود و باید مجددا پروسس کنید. نمایشی که از فایل ۳۲ بیتی می‌بینید در واقع حاصل پروسس شما + فایل ۳۲ بیتی اولیه است. و باید تبدیل به ۱۶ بیتی شود.

    برای شما که از لایت روم و فتوشاپ استفاده می‌کنید، بهتر است پروسس فایل ۳۲ بیتی را در همان لایت روم انجام دهید که دوباره کاری نشود.
    Navid7h، fkh، Marefat و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  10. #10
    fkh
    fkh آنلاین نیست
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    37
    تشکر شده
    99
    تشکر کرده
    80

    پیش فرض

    با تشکر
    پس من الان تیک complete toning in adobe camera raw را بر میدارم که دیگه تو acr باز نشه و فقط فایل ساخته بشه تو فتوشاب و بعد اونو ذخیره میکنم و توی لایتروم و ادیت میکنم .درسته؟
    nmroshan تشکر می‌کند.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •