نمی دانم تاکنون برایتان پیش آمده یا نه که موقع مرور عکس متوجه شده‌اید کادر را از جای نامناسبی قطع کرده اید و ای کاش کادر فقط ۱۰-۱۵ پیکسل آن طرف‌تر قطع می‌شد. گاهی این مساله تفاوت بین یک عکس قابل استفاده و یک عکس بدون استفاده است.

آنچه که در فایل خام عکس می‌بینیم، اطلاعات همه سنسور نیست. اطلاعات قسمتی از حاشیه سنسور، به صورت طبیعی کراپ می‌شود ( اصطلاحا فقط safe area در فایل نهایی دیده می شود) احتمالا این مساله به خاطر پیشگیری از مشکلاتی است که در اطلاعات پیکسلهای کاملا در حاشیه قرار گرفته سنسور است.

حالا نکته این است که می توان به این اطلاعات دسترسی داشت. و اتفاقا در بسیاری از موارد این اطلاعات مشکلی هم ندارند. و عملا از اطراف عکس مقداری ابعاد عکس افزایش پیدا می‌کند. این افزایش زیاد نیست ولی گاهی ممکن است نجات دهنده باشد. مقدار افزایش بستگی به دوربین نیز دارد.


برای این منظور از افزودنی کوچکی استفاده می‌شود که ادوبی برای لایت روم تهیه کرده است : DNG Recover Edges

از اینجا دریافت کنید:

Download Plug-ins for Adobe Photoshop Lightroom - Adobe Labs

بعد از دریافت ، در لایت روم از طریق Plugin manager نصبش کنید.

برای استفاده از این افزودنی، فایل خام باید به فرمت DNG باشد. از طریق Library> Convert photo to DNG فایل خام را به DNG تبدیل کنید

سپس پلاگین را بر آن اعمال نمایید.

یک فایل جدید برایتان می سازد که ابعادش در اطراف کمی بزرگتر شده است. فایل سایز را بررسی کنید. برای دیدن اصل فایل، دکمه Crop را بزنید تا کل فایل دیده شود.

مثلا در این حد:


زیاد نیست اما گاهی نجات بخش کادر می‌تواند باشد.