اول تشکر میکنم از کیاوش عزیز هم بابت لطفی که به من کارهام دارند هم اینکه بنده رو قابل دونستند که در این بحث شرکت بکنم.
در مورد اون دو عکس اتفاقا هدف اولیه من رسیدن به اون عکس سیاه و سفید بود.منتها از عکس اصلی نمیتونستم به اون سیاه سفیدی که مد نظرم بود برسم.برای همین اون ویرایش رو روی عکس اصلی انجام دادم تا در مرحله بعد این سیاه و سفید رو درست بکنم.در مرحله دوم هم همانطور که کریست عزیز اشاره کردند استفاده از فیلتر های رنگی باعث شد تا به اونچه در ذهنم داشتم برسم.
اومدم بنویسم خودتون رو عادت بدید که سیاه و سفید ببینید،دیدم دکتر روشن همین رو نوشتند.
در کل سیاه سفید دیدن و تشخص پتانسیل مناسب این کار در عکس ها خیلی هم کار ساده ای نیست.یعنی شما باید درک بکنید که کدام عکس برای ویرایش سیاه و سفید مناسبه.این اتفاق برای خودم اکثر مواقع پشت ویزور میافته و قبل از ثبت تصمیمم رو گرفتم.به نظرم نیاز به تجربه و صرف زمان داره.خود ویرایش هم مرحله حساس و ظریفی است که موفقیت در اون در گذر زمان و حرکت در مسیر صحیح محقق میشه.
مثالهایی از این دست توی کارهای خودم دارم.مثلا این کار:
_DSC4700-as-Smart-Object-1b.jpg
اما عکس اصلی چیز دیگری بود:
_DSC4700-as-Smart-Object-1.jpg
یادمه وقتی این عکس رو گرفتم به دوستان نشون دادم و گفتم بهترین عکس امروزم رو گرفتم.وقتی عکس دومی(اصلی) رو دیدن بیشترشون شانه بالا انداختند و بی تفاوت از کنارش گذشتند چون اونچه در سر داشتم رو نمیدیدند.بعد از ویرایش همان دوستان بیشتر از همه شگفت زده بودند و یکی دو نفر هم شک داشتند که اون عکس همان روز در همان مکان ثبت شده.
البته ترکیب بندی هم در این عکس تاثیر خودش رو داشته.اما به نظر خودم بدون ویرایش سیاه و سفیدی که انجام دادم اون عکس چیزی که باید نبود.
عکس اصلی هم عکس بدی نیست اما تشخیص مناسب برای سیاه و سفید دیدن بیشترین تاثیر رو در برجسته کردن فرم عکس داشته.
پ.ن:صحبت خیلی زیاده ولی کیبردم خرابه برای نوشتن همین هم اعصابم حسابی خرد شد
فردا باید برم کیبرد بخرم تا با خیال راحت هرچه میخوام بنویسم.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
کریست عزیز شما عکاس خوبی هستید و وقتی دیدم اون کار من رو با کارهای آنسل آدامز مقایسه کردید خیلی خوشحال شدم.
و خیلی هم تیز بینانه به نکات مهمی اشاره کردید که یکی از مهمترین اونها استفاده درست از فیلتر های رنگی است.
همین مرحله در ویرایش سیاه و سفید،خصوصا در ژانر طبیعت مرز یک عکس خوب و حتی عالی و تاثیر گذار با یک عکس معمولی است.منتها نیازمند تجربه و شناخته.
برای خودم ویرایش تمرینی سیاه و سفید تعداد زیادی از عکسهام و دیدن تاثیر مثلا همین فیلترها کمک بزرگی بوده به خلق عکسهای بهتر.
کیبوردم درست بشه بیشتر مینویسم.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
با توجه به نوشته های عقیل یک سوال و یک نکته به ذهنم رسید. سوالم این هست که چه روش هایی برای اعمال فیلتر رنگی در فتوشاپ وجود دارد؟ چیزی که در ذهنم هست فقط convert to black & white/grayscale در camera raw و همچنین خود فتوشاپ است که متاسفانه من نتوانسته ام خروجی خیلی خوبی از آنها بگیرم. معمولا تونها در عکس پله پله می شوند!
و اما در مورد مفهوم سیاه سفید دیدن که برایم اندکی مبهم بود؛ به نظرم یکی از تمرینهایش به این صورت می تواند باشد که ببینیم در یک صحنه چه رنگهایی و در کجای تصویر قرار گرفته اند و با تبدیل آنها به سیاه سفید کدام قسمت از تصویر به یک شکل خواهند شد:
black-and-white-filter-effects.png
(عکس از سایتی که جناب ملیکیان به اشتراک گذاشتند است)
در زمینه سیاه سفید به شدت نیازمند یاری اساتید هستیم. چندین بار به دنبال کتاب برای عکاسی سیاه سفید گشته ام اما مورد خوبی پیدا نکرده ام.
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
سلام
- براي برخي عكسها، بايد كمي ابتدا خود عكس رنگي اوليه را ورز دهيم. اين كار گاه با افزايش اشباع و يا vibrance و گاه با تغيير hue رنگها انجام مي شود. هدف از اين كارها، اين است كه در عكس سياه و سفيد نهايي، اختلاف و كنتراست بين رنگها بيشتر و چشم نوازتر باشد
- اعمال فيلتر رنگي، يعني همان كاري كه در عكاسي فيلمي قديم انجام مي شد، مهمترين مرحله است. انتخاب نوع فيلتر رنگ مشخص مي كند كه اولا رنگها در عكس سياه و سفيد چگونه تبديل شوند( يعني كدام رنگ سفيد كدام سياه و كدام خاكستري) و ثانيا اختلاف بين تونها چگونه شود. همان سيلورافكس براحتي امكان اينكار را فراهم ميكند. اينكار برخلاف كنترل مجزاي تبديل رنگها كه با روش لايه تنظيمي black&white انجام ميشود، هنگام تبديل، رنگها را به صورت متناسب با يكديگر تبديل ميكند و عوارض كمتري براي تصوير ايجاد ميكند
سلام آقا فرهاد عزیز و دوستان لطف بسیار دارید . ممنونم . راستش هم فارسی من کمی نیم بند است و هم هنر نوشتن ندارم . مطالب رو دوستان و اساتید کم کم در همین تاپیک مینویسند من هم سعی میکنم . هر نکته دیگر مخصوصا در ژانر عکاسی خیابانی بود تا حد توانم به این تاپیک اضافه کنم . باز از حسن نظر دوستان کمال تشکر رو دارم .
فوتوبلاگ http://500px.com/ChristMelikianمجله رایگان عکاسی من https://flipboard.com/section/meliki...ne-cuts-bacQkF
خب دکتر روشن مثل همیشه جواب کامل و دقیقی برای سوالت نوشتن.فکر میکنم جوابت رو گرفته باشی اما من هم یکی دو خط مینویسم.
برای من یک بخشی از تمرین سیاه و سفید دیدن همان پاراگراف دوم صحبتهای خودته.یعنی صحنه (یا عکس)رو بررسی بکنم ببینم کدام رنگ کجا قرار گرفته و بعد از تبدیل به سیاه و سفید به چه شکلی در میاد.اما این به تنهایی کافی نیست.گاهی رنگهای اصلی عکس کنتراست لازم رو ایجاد نمیکنند یا اونطور که میخواهیم دیده نمیشن.برای مثال همان عکس درخت من...برگهای سبز درخت با اعمال هیچ فیلتری در ورژن سیاه و سفید،سفید نمیشدند.من مجبور بودم رنگهای عکس اصلی رو ورز بدم(تشبیه جالب دکتر روشن) یا حتی پا رو فراتر بگذارم و کلا رنگ رو تغییر بدم تا به نتیجه دلخواهم برسم.
اون چارتی که عکسش رو از لینک آقای ملکیان گذاشتی با تکرار و تمرین خیلی زود توی ذهن شکل میگیره.
مثال دیگری اینجا قرار میدم:
عکس اصلی:
IMG_5112.jpg
مقداری تغییر در رنگ های عکس اصلی در ACR و کالر افکس پرو:
IMG_5113.jpg
عکس نهایی:
IMG_5113b.jpg
و یک مقداری هم تفریح و شیطنت برای ایجاد حال و هوای یک عکس اینفرارد:
IMG_5113c.jpg
این خروجی آخری با روش خیلی ساده ای حاصل شد.اوپاسیتی لایه سیاه و سفید رو تا 73 درصد پایین آوردم و نتیجه شد عکس بالا.
من هنوز کیبورد نخریدم ،بعدا دوباره مینویسم
امیدوارم مفید بوده باشه.
پ.ن:حتی در این سایز کوچک هم حجم عکسها خیلی بالا بود.دلیل کیفیت پایین اونها در این پست خروجی با کیفیت 50 درصد هست.
ویرایش توسط lamagra : Tuesday 14 October 2014 در ساعت 20:42
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی