خيلي ممنون آقای روشن. به من يکي که کمک بزرگي کرديد.نقل قول:
نوشته اصلی توسط nmroshan
Printable View
خيلي ممنون آقای روشن. به من يکي که کمک بزرگي کرديد.نقل قول:
نوشته اصلی توسط nmroshan
سلام
من براي باز كردن فايل هاي راو با پسوند nef در فتو شاپ مشكل دارم
ممنون ميشم اگر دوستان راهنمايي كنن .
دقیقا چه مشکلی دارید؟
آخرین نسخه Adobr camera RAW را از سایت ادوبی بگیرید و در فتوشاپ نصب کنید. (
Plug-Ins>Adobe Photoshop Only>File Formats
)
اگر نرم افزارهاي نيكون را در سيستمتان نصب كرده باشيد، و بعدا بخواهيد از ACR ادوبي استفاده كنيد، ممكن است عليرغم نصب ACR، بازهم فتوشاپ عكسهاي RAW را با پلاگينهاي نيكون باز نمايد. در اين موارد بايد فولدرهاي پلاگين فتوشاپ را طبق آدرس زير بررسي كنيد و در صورت وجود پلاگين نيكون، آن را بجاي ديگري منتقل نماييد.
Plug-Ins>Adobe Photoshop Only>File Formats>Nikon NEF Plugin.8Bi
در فتوشاپ CS2 در صورت بروز اين مشكل، خود نرم افزار پيغامي مبني بر اين مشكل و طرز برخورد با آن را در اختيار كاربر قرار ميدهد
مشكل camera raw plug in بود . ممنون از راهنماييتون
اما مايلم در مورد روند كاري با فرمت راو بيشتر بدونم . لطفا در اين زمينه منابعي كه براي شروع مناسب باشن رو معرفي كنيد.
تشكر
جناب روشن. مقالات خيلي مفيدي بود .ممنون
سلام دوستان برای چاپ 6در 4 سانتیمتر و یا اصلا" برای چاپ پرسنلی چه نرمافزاری هست که اینکار رو بکنه منظورم قرار دادن ردیفی عکسها هست .
نمیدانم درست متوجه منظورتان شده ام یا خیر، اما این ابزار را در فتوشاپ امتحان کنید ببینید به درد کارتان میخورد یا نه
File > Automate > Picture package
اللهم احفظ نعما م.روشن لهذا الفورم و لكل الفورم عكاسي ...نقل قول:
نوشته اصلی توسط nmroshan
روش انتخاب گوشه هاي يک سوژه در تصوير يا همان edge detection/area selection براي من هم يک سوال بود که پس از کلي مقدمه چيني امروز مطرح کردم اما ديدم اخيرا جناب روشن روش فتوشاپي و جناب ناظمي نرم افزاري ويژه اين کار را در جواب آقاي پوريا ارايه داده اند که من هم به اين شکل تشکر ميکنم.
امکان فراگيري فتوشاپ از الفبا و نکات ابتدايي تا به حال فراهم نبوده، اما اعجاز تکنيکهايي که دوستان ارايه کرده و آموزش ميدهند هر کافري را به اين ابزار مومن ميکند!
سلام و ممنون از اينهمه مطلب مفيد كه ازتون ياد گرفتم.
اما سوال...
چطور alternate text رو به عكس ها اضافه ميكنيد؟
دقیقا متوجه منظورتان نشدم. منظور در save for web است یا چیز دیگر؟
save for web.
وقتي در firefox از عكسهاي روي وب properties ميگيرم آخرين قسمت مربوط به alternate text ميشه .منظورم پر كردن اين قسمته .
در مورد Save for web مقاله كامل شما رو خوندم ولي در مورد رنگ مشكل دارم :
عكس رو با روشهايي كه اشاره كرديد optimized ميكنم .
icc profile و use document color profile رو فعال ميكنم اما وقتي preview ميگيرم (در ie و firefox) رنگ عكس مشابه وقتيه كه از standard windows color استفاده شده .
در عكسي كه ميبينيد آسمان در قسمت optimized كاملا آبي بوده.
خانم تفرشی، ابزار save for web امکان تولید خودکار کدهای HTML را دارد و نیازی به کد نویسی مجزا برای نمایش تصاویر و خصایص مربوطه وجود ندارد. منظور آقای غدیری پور نیز همین امکان بوده است.
آقای غدیری پور، در صفحه save for web و در قسمت edit output options ( که در منوی جلوی preset واقع است) گزینه ای موجود است بنام always add alt attribute که برای مقصود شما باید چک مارک خورده باشد. بعد در صفحه مربوط به ذخيره فايل بهينه سازي شده، به جاي فرمت تصويري، خروجي HTML را انتخاب كرده و فايل را ذخيره کنید. فایل HTML حاصله را باز کنید( مثلا با notepad ) . میبینید که کدها آماده است. حال هر چه دوست دارید بین دو کوتیشن مارک جلوی ALT وارد کنید.
د رمورد رنگ، عکسی که گذاشته اید در کامپیوتر من آسمان آبی دارد. اگر در کامپیوتر شما در مرور گر ها آسمان آبی نمایش داده نمیشود، مشکل از پروفایل های سیستمتان است که درست ست نشده اند .
خیلی ممنونم آقای روشن. من این موضوع رو نمی دونستم :)
خانم تفرشي. جناب روشن . ممنون از توجهتون.
در مورد ست كردن پروفايل هاي رنگي بعد از مطالعه مقاله ها سوالاتم رو مطرح ميكنم.
با عرض سلام به دوستان.
سئوالي دارم در مورد ساخت آلبومهاي ايتاليايي. ساخت ، نوع كاغذ صحافي و ...
و اگر نرم افزارهايي براي اين كار مي شناسيد ، آنرا معرفي كنيد ممنون مي شوم.
سوالتون خیلی کلی هست با اینحال...
طراحی این آلبوم ها عمدتآ با فتوشاپ و این قبیل نرم افزار ها صورت میگیره
نمیتونیم بگیم در یک سایز خاص تهیه میشه اما سایز هایی که طرفدار بیشتری داره 30*60و40*80و20*40و40*60 هست
چاپش هم معمولا روی کاغذ عکاسی هست (هزینه کمتر.کیفیت بالاتر)
اگه بخواهید جلد آلبومتون هم عکس باشه باید عکس روی جلد رو با پلاتر بزنید بعد لمینیتش کنید چون اگه روی کاغذ عکاسی چاپ بشه موقع صحافی و باز و بسته کردن قسمت هایی که تا میشه میشکنه و شکل خوبی نداره.
سایز جلد اگه بخواهید عکس باشه بسته به تعداد صفحات و اندازه البوم بزرگتر گرفته میشه (با حاشیه)
صحافیش هم انواع مختلفی داره که با توجه به کیفیت کار هزینه های مختلفی هم داره!
مرسي از راهنماييتون. اين نكات رو مي دونستم مي خواستم در مورد طراحي و ساخت آن بيشتر بدونم آيا منبعي رو مي شناسيد كه بتوان از آن ايده گرفت ؟
خواهش!سوالتون خیلی کلی هست با این حال فکر میکنم این سایت بدردتون بخوره
مشهور ترین و بزرگترین شرکت تهیه آلبوم های ایتالیایی
هرچند من شخصآ کار ایرانی هارو ترجیح میدم البته نه همشون رو!نقل قول:
ممنون.
سلام دوستان اول از همه عذر ميخوام كه سوالمو اينجا مطرح ميكنم دقيقا نميدونستم تو كدوم تاپيك بايد باشه اما سوال :وقتي يه عكس يا نگاتيو رو اسكن ميكنيم حجمش خيلي زياد ميشه (در حد مگا بايت با رزولوشن مثلا 600 واسه نگاتيو) كه امكان كاربرد در اينترنت رو نداره بهترين حالتي كه هم كيفيت حفظ بشه هم حجم مناسب براي ارايه تو اينترنت داشته باشه چيه ممنون
چرا حجم عكس هاي اسكن شده به طور وحشتناكي بالا ميره حتي اگه اونها رو به صورت
JPG
ذخيره كنيم
قبل از اينكه به اين سوال پاسخ بدم مي خوام يه امتحان كوچولو انجام بديم تا عمق مطلب رو بفهميد
فرض كنيد كه ما يه صفحه به اندازه400 در 400 داريم و ميخوايم اين صفحه رو با دو رنگ قرمز و آبي پر كنيم به طوريكه نيمي از رنگ هاي ما آبي باشه و نيمي ديگه قرمز باشه اولين و ساده ترين حالتي كه به ذهن آدم ميرسه اينه كه نصف صفحه رو آبي كنه و نصف ديگش هم قرمز.مثل عكس زير
http://www.sharemation.com/delbaz/other/tn01.jpg
اما فرض كنيد كه من به اين صورت عمل كنم كه صفحه رو با خونه خونه هاي كوچيك قرمز و آبي پر كنم به طوري كه انگار كاشي كاري كردم. در اين صورت هم مقدار رنگ قرمز و آبي كه من استفاده كردم با هم برابره چون همون مقداركه خونه آبي دارم به همون مقدار هم خونه قرمز دارم. مثل عكس زير
http://www.sharemation.com/delbaz/other/tn02.jpg
براي اينكه همه شرايط برابر باشه هر دو عكس رو به صورت
Jpeg
و با كيفيت ماكزيمم يعني 12 ذخيره ميكنم.
فكر ميكنيد چه اتفاقي ميافته. بله عكس اول حجمي حدود 19 كيلوبايت داره ولي عكس دوم حجمي حدود 500 كيلوبايت داره يعني تقريبا 25 برابر
اما چرا مگه نه اينكه اندازه سند ما يكي بوده مقدار رنگي هم كه استفاده شده يكي بوده و فرمت عكسي كه ذخيره شده و كيفيت اون هم يكي بوده
جواب اينه كه در عكس دوم به خاطر وجود خونه خونه هاي ريز فتوشاپ يا هر برنامه گرافيكي ديگه مجبوره توسط اطلاعاتي كه ذخيره ميكنه مرز بين خونه ها رو مشخص كنه و هرچي تعداد خونه ها بالاتر بره بنابراين تعداد مرز بندي ها بين رنگ ها هم بيشتر ميشه و بايد اطلاعات بيشتري ذخيره بشه و بنابراين حجم عكس زياد و زيادتر ميشه
خوب ديگه فكر كنم فهميده باشيد كه چرا حجم عكس هاي اسكن شده به طور باورنكردني زياد ميشه .
همونجور كه خودتون ميدونيد اسكنر ها عكس رو به صورت نقطه نقطه اسكن ميكنند و اگه شما يه عكس اسكن شده رو بزرگ كنيد ميتونيد دانه دانه هاي تصوير رو ببينيد و چون اين نقطه نقطه ها خيلي زيادند و هر كدوم هم داراي مرز هستند لذا براي ذخيره اطلاعات مرز بندي اين دونه هاي ريز به فضاي بسيار زيادي نياز داريم
خب حالا راه حل چيه
بهترين راه حل اينه كه اين مرزهاي نقاط اسكن شده رو از بين ببريم تا هم عكس ما يك پارچه تر بشه و هم اينكه به اطلاعات كمتري براي ذخيره عكس نياز داشته باشيم
دم دست ترين وسيله اي هم كه همه ما در اختيار داريم نرم افزار فتوشاپه
عكس رو تو فتوشاپ باز كنيد و از فيلتر
Filter / Noise / Dust & Scratches...
استفاده كنيد و مقدار اين فيلتر رو هم به اندازه اي انتخاب كنيد كه صدمه اي به عكس وارد نشه و بيش از حد لبه ها محو نشن
توضيحي كه دادم يه توضيح ساده بود و وارد مقوله هاي كانال هاي رنگ و غيره نشدم
ضمن اينكه استفاده از فيلتر گفته شده هم تنها راه غلبه بر اين مشكل نيست ولي براي شروع بد نيست
بهتره اول از ساده ترين روش ها استفاده كنيم
نظر شما چيه؟
نمی دانم درست متوجه عرایض شما شده ام یا نه. اما ابهاماتی برایم ایجاد شد که بیان میکنم. اگر اشکال از فهم من است، حتما توضیح دهید.
در اینکه نوع عکس در میزان کاهش حجم آلگوریتمهای فشرده سازی jpeg تاثیر دارد که هیچ جای شکی نیست. اما من متوجه نشدم چرا این مساله را معطوف به فایلهای اسکن شده کردید؟ بنظر شما در این مورد تفاوتی بین فایلهای اسکن شده و مثلا فایلهای عکس دوربینهای دیجیتال وجود دارد ( مثلا دو فایل که مشخصات مشابهی در زمینه سایز و ... داشته باشند)؟
نکته دوم اینکه بسیاری از پردازشهای نرم افزاری که روی عکسها انجام میشود در حجم فایل موثر است. برخی، حجم فایلها را کم میکنند و برخی ممکن است حجم فایلها را زیاد کنند. اما نکته اساسی این است که حداقل خودمان نباید اطلاعات موجود را از بین ببریم بلکه بالعکس سعی در حفظ جزئیات و اطلاعات عکس همیشه اهمیت دارد.
شاید بهترین روش برای سوال دوستمان اقای بامداد این باشد که ما تغییر سایز و تغییر میزان فشرده سازی را بر حسب نوع عکس و نوع کاربرد بر روی فایل اعمال کنیم. مثلا عکسی را که میخواهیم در اینترنت منتشر کنیم، با سایز مناسب و نیز فشرده سازی مناسب تبدیل نماییم. اگر قسمتی از عکس دارای رنگهای یکنواخت است حتی میتوان میزان فشرده سازی انتخابی بر آن قسمت اعمال کرد تا مجبور نباشیم کل عکس را با مقدار زیادی فشرده سازی تبدیل کرده و کیفیت عکس را پایین بیاوریم. همچنین همه این اقدامات باید در یک محیطی انجام شود که مرتبا عکس و تغییرات حاصله و نیز سایز آن را مشاهده نماییم تا بهتر بتوانیم بین کیفیت عکس و سایز مورد نیاز تعادل ایجاد کنیم. خب، همه این امکانات در ابزار save for web موجود است.
نه نه هرگز دچار اين اشتباه نشيد
فايلي كه به خاطر اسكن شدن حجم بالايي گرفته حتي با استفاده از
Save for web
هم اونقدر ها حجمش پائين نمياد. حتي اگه درجه كيفيت رو پائين بياريم. البته با زياد كردن درجه بلور نتيجه كمي بهتر ميشه ولي اين بلور شدن زياد به قيمت از دست رفتن وضوح لبه ها انجام ميشه.چون بلوري كه در اين قسمت وجود داره فقط با ميانگين گيري از پيكسلهاي كناري انجام ميشه و مثل
Smart Blur
هوشمند عمل نميكنه
به دو عكس زير دقت كنيد . ابتدا عكس اسكن شده
عكس اول رو همونجور كه اسكن شده تو فتوشاپ باز كردم و قسمت مشخص شده رو با اندازه صد در صد نشون دادم در اينجا ميتونيد دانه دانه هاي تصوير و مرزهاي بين اونا رو ببينيد. دقت كنيد كه در اينجا اين مرزها خودشون ايجاد نويز در تصوير كردند و بايد از بين برند
http://www.sharemation.com/delbaz/other/01a.jpg
عكس زير همون عكسه ولي فيلتر
Dust & Scratches...
رو روش اعمال كردم تا مرز بين نقاط از بين بره دقت كنيد كه در اينجا فقط مرزها از بين رفته و جزئيات تصوير بهتر هم شده
http://www.sharemation.com/delbaz/other/02a.jpg
حالا ميرسيم به اين نكته كه عكس اسكن شده حتي توسط
save for web
هم حجمش پائين نمياد براي اين مطلب باز هم به دو عكس زير ميرسيم
عكس اول همونطور كه اسكن شده در فتوشاپ باز شده و دستور
File/Save for web
روش انجام ميشه همونطور كه ميبينيد كيفيت رو به پائينترين حد خودش يعني صفر كاهش دادم اما ميبينيد كه اندازه فايل از 72 كيلوبايت پائينتر نمياد
http://www.sharemation.com/delbaz/other/01b.jpg
حالا عكس دوم رو ببينيد كه ابتدا فيلتر
Dust & Scratches...
روش اعمال شده وسپس از دستور
File/Save for web
استفاده شده باز هم براي اينكه شرايط يكسان باشه كيفيت رو روي صفر ميذارم ميبينيد كه اندازه فايل تا 18 كلو بايت پائين اومده
http://www.sharemation.com/delbaz/other/02b.jpg
پس فايلهاي اسكن شده به خاطر نقطه نقطه بودن ومرز بين نقاط حجم زيادي از اطلاعات زائد رو همراه خودشون دارند
اما تفاوت بين فايل يه دوربين ديجيتال و فايلي كه توسط اسكن شدن بدست اومده حتي اگه دو تصوير عين هم باشه
بازم بايد بگم تفاوت اساسيه
غير از مبحث پردازشگر تصاوير كه در دوربين هاي ديجيتال وجود داره و غير ازاين مسئله كه عكس ها در دوربين ديجيتال فقط به صورت سياه وسفيد ذخيره ميشند وبعد با عبور از فيلتر ها رنگي ميشن تفاوت عمده در اينه كه وقتي يه عكس توسط اسكنر اسكن ميشه غير از نقوش خود منظره عكس نقوش بافت كاغذ هم اسكن ميشه و مثلا اگه كاغذ ما خونه خونه باشه اونوقت عكس ما هم حتي اگه منظره يه دريا باشه باز هم خونه خونه ميشه
وهمين اسكن شدن بافت كاغذ هست كه حجم عكس رو چندين برابر ميكنه و به اصطلاح قوز بالا قوز ميشه
به هر حال استفاده از فيلتر ها براي از بين بردن بافت حاصل از اسكن شدن بايد در ابتدا صورت بگيره و ويرايش هاي بعدي از جمله استفاده از
Save for web
در فتوشاپ و يا ديگر برنامه هاي مشابه در آخر كار صورت ميگيره
جناب delbaz عزيز!
دوست گرامي، شما تمام مفاهيم فايل هاي ديجيتال را با هم قاطي كرده ايد! (يعني مفاهيم ابتدايي آن ها را)
بد نيست يك سري مسائل اوليه را خدمتتان روشن كنم.
آن چيزهايي كه ميبينيد بافت كاغذ نيست!
اول در مورد اسكن كارهايي كه چاپ افست شده (مثل مجلات، كتابها، بروشورها و نمونه بالا كه شما گذاشته ايد).
چاپ افست (و همين طور جوهر افشان) قابليت كم و زياد كردن رنگها را ندارند و براي نمايش طيف كامل رنگي از screening (در فارسي به ترام گذاري ترجمه شده است) استفاده ميكنند، يعني با الگوهاي خاص و شكل هاي خاصي و فاصله گذاري بين نقاط، رنگها را آن گونه كه بايد به چشم بيننده منتقل ميكنند (مثل الگوي خاصي كه آن قسمت از ابرو در شكل اول شما بود). اين الگوها در چاپ افست در ليتوگرافي و با همان دستگاه RIP يا raster image processor ايجاد ميشوند. حالا خود بحث جدايي است كه روش هاي بسيار متنوعي براي اين كار وجود دارد و براي عكس بهترين نوع ترام گذاري همان نوع stochastic يا FM است كه پرينترهاي جوهرافشان انجام ميدهند و در آن اين الگو ها زياد مشخص نيستند. البته حتي شركتهايي مثل آگفا تركيبي از اين دو را ابداع كرده اند. به هر حال اين بحث جاي توضيح بسيار دارد.
حال اين مقدمه را گفتم تا صحبت اصلي را بكنم كه اسكن كردن بروشور، پوستر و كلا آن چه كه چاپ افست شده كاري است بس بيهوده و بي حاصل و نتيجه اش با پروسس فراوان تنها براي مثلاً داشتن مطلب در كامپيوتر يا ايميل كردن به دوستي ميخورد.
اگر ميبينيد كه عكس چاپ شده معمولي برروي كاغذ عكاسي و توسط لابراتوار را ميتوان اسكن كرد و حتي در صورت درست انجام شدن كار از آن براي چاپ و پردازش بعدي نيز استفاده كرد به اين علت است كه كلا اساس چاپ عكس continues tone ميباشد و از ريشه با چاپ افست فرق دارد. (اينجا بحث بر سر اسكن كردن است، و الا چاپ افست به چنان بلوغ و سرمايه گزاري و رشدي رسيده كه گاه نمونه هاي چاپ افست در دنيا از عكس نيز بسيار فرا تر ميروند)
اين روشي كه شما گفته ايد، براي تصحيح فايل اسكن شده از روي افست روش بدي نيست (گرچه ممكن است صدها روش براي اين كار باشد) اما تعميم دادن اين قضيه به صورت روش اصلا خوب نيست.
خوب است كه دقت داشته ايد و مطالبي را كه ميشد در جايي خواند، با سعي و خطا به آن رسيده ايد. اما دوستانه بگويم كه روش شما اصلا علمي نيست.
به هر نحوي كه شما جزئيات را در يك عكس ديجيتال پائين بياوريد، حجم قالب jpeg آن پائين مي آيد. آن روشي كه شما فرموديد يكي از صدها بلايي است كه ميتوان به سر يك فايل اورد تا حجمش پائين بيايد.
توضيح در مورد جزئيات و حجم فايل را نعماي عزيز دقيق گفتند.
خدمت شما عرض كنم 72 كيلوبايت بسيار حجم كمي براي يك فايل، حتي براي انتشار در وب محسوب ميشود. يعني بهترين راه براي كم كردن حجم يك فايل همان توسط فتوشاپ و save for web يا image size است.
يك نكته: آيا به سايز پيكسلي دقت كرده ايد؟ آن چه كه حجم فايل را تعيين ميكند، يكي درصد فشردگي است و ديگري ابعاد پيكسلي است. آيا شما به ابعاد پيكسلي خود دقت كرده ايد؟ در آن فايل بخصوص ابعاد پيكسلي شما چقدر بوده است؟
بازهم ميگويم آن كاري كه شما براي عكس چاپ افست شده و اسكن شده انجام داده ايد (اعمال فيلتر غبار) كار بدي نيست و آن را نسبتا ميپسندم (گرچه اگر قرار باشد اين كار را انجام دهم سعي ميكنم در يك لايه جداگانه لبه ها و اطلاعات روشنايي را حفظ كنم كه تار نشوند) اما تعميم دادن اين روش به عكس هاي معمول يك جنايت ديجيتال است!
انسان جايز الخطاست!
دوست عزيز امير علي خان محبي
آيا شما اصلا سوال آقاي بامداد رو خونديد
آيا توضيح آخر در پست من رو خونديد
آيا متوجه شديد كه من در مورد استفاده از اين فيلتر چه هشداري دادم
آيا متوجه شديد كه خود منهم استفاده از ذخيره براي وب رو انجام ميدم
آيا ميدونيد كه خود شركت ادوب هم اين فيلتر رو براي از بين بردن بافت ناشي از اسكن شدن عكس ها و نگاتيو ها توصيه كرده -- كه صد البته از نظر شما جنايت بزرگيه
آيا اگر توضيحي در مورد الگوريتم چينش واحد هاي رنگ داده نشد كه البته بارها عرض كردم به خاطر ساده شدنه موضوعه بايد برچسب غير علمي بودن خورد
همين الآن هم نميخوام وارد بحث تلفيق دامنه صفحه يا همون ترام - زاويه قرارگيري رنگها در ترام و نحوه چينش اونها در طيف هاي بالاتر از چهارتا و يا تفاوت هاي تلفيق دامنه ترام با تلفيق بسامد ترام و چه و چه وچه بشم و درست به همين دليل بود كه در پست اول به طور ساده به مرز بندي اشاره شد و در قسمت دوم هم فقط به بافت كاغذ اشاره شد چون جاش اينجا نبود
دوست عزيز مطمئن باش كسي كه مدارك گرافيكش رو از موسساتي مثل
Cavendish University (England) --BrainBench (USA)
گرفته نميتونه غير علمي باشه
به عكس زير دقت كنيد در قسمت 2 نحوه چينش يك
Flower
از ترام ها آورده شده كه اين قسمت مربوط به چاپ ميشه
و در قسمت 1 بافت كاغذ آورده شده كه شما منكر وجود اون شديد
http://www.sharemation.com/delbaz/other/01c.jpg
اما همونطور كه همه ميبينند در قسمت تيره ترام ها و گل ترام كاملا واضح ديده ميشه ولي در قسمت روشن ترام ها از هم فاصله مي گيرن و اندازه اون ها هم كوچيكتر ميشه كه كوچيك شدن اونها كاملا طبيعيه اما فاصله گرفتن اونها به علت استفاده از تكنولوژي تلفيق بسامدي به جاي تلفيق دامنه است زيرا در تلفيق دامنه فاصله ترام ها نميتونه تغيير كنه
اما اون چيزي كه در قسمت روشن بيش از همه جلب توجه ميكنه بافت كاغذه كه صد البته ديگه ربطي به نوع چاپ شما نداره
بله عكسي كه كه اينجا به صورت كوچك شده ديديد با دي پي آي 4800 اسكن شده و به همين دليل بافت كاغذ در عكس ديده ميشه در مورد اسكن عكس هم باز با همين مطلب روبرو هستيم يعني با وجود اينكه اساس كار بر مبناي نور و تن هاي پيوسته است باز هم اونچه آزار دهنده است بافت كاغذ عكسه.
البته اگه شما اسكن هايي با دي پي آي 300 يا همين حدود انجام ميديد طبيعيه كه نتونيد اين بافت ها رو به خوبي ببينيد ولي وجود اونها حتميه
گفتيد كه اندازه 72 براي اين عكس مناسبه كه البته بعدا به درستي به اندازه پيكسلي عكس اشاره كرديد
بايد بگم اونچه كه شما با حجم 72 كيلو بايت ميبينيد تنها قطعه بسيار كوچكي از عكس اصليست كه براي مقايسه در
save for web
قرار داده شده وگرنه عكس اصلي اسكن شده حجمي برابر 350 مگابايت داشت كه حتي اگه اونو تو
Save for web
باز ميكرديد كه بيشتر از سه ساعت طول مي كشيد در پائين ترين كيفيت حجمش حدود 58 مگابايت ميشد
اما با استفاده از فيلتر گفته شده و روتوش قسمتهاي مختلف با بالاترين كيفيت ممكن حجمش به بست و پنج مگابايت رسيد كه كاملا قابل قبوله
گرچه خودم بارها گفتم كه استفاده از اين فيلتر تنها روش نيست و اصولا براي هر منظوري روش هاي متفاوتي وجود داره اما براي سنديت كارم لينك هاي زير رو براي بررسي بيشتر قرار ميدم كه در خيلي از اون ها مخصوصا راهنماي شركت
HP
از اين فيلتر به عنوان يك روش نام برده شده كه صد البته اين شركت هم از نظر شما جنايتكاره
HP Learning Center
UNCO Photoshop Image retouching
وجود اين فيلتر در اسكنرهاي نگاتيو شركت نيكون
وجود اين فيلتر در برنامه كرل
استفاده از اين فيلتر در آموزش هاي سايت معتبرAbout
استفاده از اين فيلتر در آموزش جداگانه اي از سايت معتبرwww.eddietapp.com
آدرس چند فروم خارجي كه در اين رابطه بحث كردند
از سايت معتبر photo.net
www.sitepoint.com/forums
www.rangefinderforum.com/forums
بله به شرطي كه نام جنايت به اون نديم
جناب delbaz عزيز! بد نبود قبل از شتابزدگي در جواب دادن به بنده پست مرا يك بار از سر دقت ميخوانديد. من روش شما را به عنوان يكي از چندين راهي كه موجود است ، دو مرتبه تاييد كردم (چون خودم از دنياي اسكن و آنالوگ و ... به ديجيتال كوچيده ام و با اين فيلتر و كاربردهاي آن آشنا هستم:
اگر توجه بفرمائيد تاكيد كرده ام كه استفاده از اين فيلتربه عنوان يك روش كلي براي كم كردن حجم عكس هاي ديجيتال يك جنايت است!
اين از اين!
اما در مورد ترام، دوست عزيز، مثال تصويري كه شما در پست 96 صريحاً به عنوان بافت كاغذ آورديد، ترام بود، نه بافت كاغذ! نبود؟ لااقل خود شما تاييدش ميكنيد.
اما دوست من، فيلتر dust فتوشاپ اصلا براي "لكه گيري" اسكن ساخته شده، بعد شما براي فايده آن براي اين كار لينك مي آوريد؟
اما اين دليل نميشود كه از آن براي كم كردن حجم فايل استفاده شود، يا اگر هم اين ابزار در جايي براي اين قضيه به كار گرفته شود، نبايد به عنوان روشي مبسوط براي كاهش سايز فايل هاي ديجيتال توصيه شود.
سوء تفاهم نشود، كسي منكر دانش شما نيست.
اما اي كاش براي ما توضيح ميداديد تا بدانيم فايده اسكن كاغذ چاپ شده با دقت 4800 DPI چيست؟ جدي ميگويم دوست دارم بدانم قضيه چيست. چون آن طور كه نيمچه سواد ناقص ما قد ميداد، ميگفتند كه حتي براي اسكن عكس، فراي محدوده 300 تا 800 dpi (در خوشبينانه ترين حالت) ديگر جزئيات واقعي در كار نخواهد بود و در صورت اسكن با دقت بيشتر از اين محدوده، تنها حجم فايل بي مورد زياد ميشود و جزئيات ارزشمندي دركار نخواهد بود. حال اين قضيه با اسكن كاغذي كه روي آن چاپ افست شده، صورت بسيار بدتري پيدا ميكند.
طبعاً بديهي است كه وجود اين قدرت تفكيك در درام اسكنرها يا اسكنرهاي تخت به صورت واضح ومشخص براي اسكن نگاتيو يا اسلايد گنجانده شده.
امير علي عزيز قبول كن سخناني مثل
سخنان درشتي هستند و از اونها همان نگاه عاقل اندر سفيه فهميده ميشه
و براي من كه مدتهاست تو فضاي سايبر رفت و آمد دارم واضحه كه اين حرف ها وقتي زده ميشه كه بخوان طرف رو محترمانه لگد مال كنند
.
حتي در همون پست 96 به خاطر وارد نشدن به بحث صفحه گذاري و ترام هميشه سعي كردم كه از واژه - نويز و دانه دانه شدن - استفاده كنم و البته هيچوقت نگفتم اين چيزي كه شما ميبينيد بافت كاغذه خوشبختانه پست 96 موجوده و حتي ويرايش هم نشده. اگر هم اسمي از بافت كاغذ آورده شده مقصود كاغذ هاي ابريشم و كتانه كه بافت اونها حتي در دي پي آي پائين هم آزار دهنده است
اما چون از اين حرف ها برداشت غير علمي بودن شد و از طرفي خوشبختانه عكس هاي گذاشته شده در پست 96 هم بافت كاغذ رو نشون مي داد و ديگه نيازي به عكس جديد نبود به همين دليل خواستم تا از اتهاماتي كه به من نسبت داده شد حداقل خودم رو مبرا كنم
قصدم از همه اين پست ها و همه اين حرف ها اين بود كه خيلي ساده در مورد افزايش حجم فايلهاي اسكن شده توضيح بدم ولي مثل اينكه در نهايت مجبور شديم تمام جوانب امر رو توضيح بديم كه حداقل اين كار ما براي كساني كه به اين موضوع علاقه دارند اگر نگيم اموزنده به هر حال جالب توجه بود
در مورد آسكن با دي پي آي بالا هم بايد بگم چون اسكنر من قطع
A3
است و معمولا نگاتيو هام از نوع نگاتيو هاي قطع بزرگه و معمولا براي طراحي پوستر از اونها استفاده ميكنم به همين دليل از دي پي آي خيلي بالا استفاده ميكنم اما همونجور كه گفتم چون قطع اسكنر بزرگه به همين دليل اگه چيزي هم براي اسكن شدن داشته باشم كنار همون نگاتيو هام قرار ميدم كه يدفعه همه با هم اسكن بشند و عكس مربوطه هم به همين دليل با دي پي آي بالا اسكن شده بود و چون ديدم كه براي توضيح خيلي مناسبه به همين دليل از اون تو پست هام استفاده كردم
به دور از هرگونه از سوء تفاهم (كه اميدوارم رفع شده باشند)
اگر بخواهم جمع بندي كنم، نكات ذيل هنوز در بحث هاي بالا صدق ميكنند:
- اسكن يك كاغذ كه چاپ افست شده، آن هم با آن رزولوشن بالا 4800 dpi كار درستي نيست. اصولاً هيچ گاه حتي عكس چاپ شده را هم با اين رزولوشن اسكن نميكنند. حالا اگر نام غير علمي براي آن شما را ميرنجاند، ميتوانم به آن غير اصولي بگوئيم.
- (البته شما استاد هستيد) يك لوپ برداريد و به اولين عكس يا طرح چاپ شده در بروشور، جلد مجله يا هرچيزي كه با چاپ افست چاپ شده نگاه كنيد، اولين چيز آزار دهنده كه باعث جلوگيري از بهره گيري بهينه از اسكن ميشود، همان ترام است.
- فيلتر dust فتوشاپ روش بهينه و كلي براي كاهش حجم فايل نيست.
پس آیا میتوان گفت که همانند عکاسی، برای اسکن نمودن نیز اگر در همان مرحله اول ( یعنی اسکن کردن) دقت کافی در اماده سازی شرایط و تکنیک صحیح بکار رود، نیاز به ویرایشهای نرم افزاری کمتری نیز برای حصول به نتیجه ایده ال ( چه در کیفیت و چه در حجم فایل)، خواهیم داشت؟
عكس با اسكن دي پي آي بالا به اين علت انتخاب شده بود تا نمايش دانه هاي تصوير بهتر به نمايش در بياد . قرار هم نيست كه شما براي كاراي معموليتون از اين دي پي آي بالا استفاده كنيد چرا كه كار با دقت هاي بالا نياز به كنترل بيشتر داره
ذره بين رو برمي دارم به اولين عكسي كه پيش رومه و روي يه روزنامه است دقت ميكنم اول از همه بافت كاغذ كاهي اون رو ميبينم
دومرتبه شك ميكنم بدون ذره بين هم قابل ديدنه ولي براي اينكه به دستور عمل كنم با ذره بين به كارتي كه عكسش رو در زير گذاشتم نگاه مي كنم بازم اول بافت كاغذ رو ميبينم
http://www.sharemation.com/delbaz/other/texture.jpg
بالاخره يه كار چاپي با كيفيت بالا پيدا ميكنم با ذره بين كه چيزي مشخص نيست با دي پي آي بالا اسكن مي كنم هم ترام رو ميبينم هم بافت كاغذ رو
با خودم فكر ميكنم كه چرا اين آقاي محبي گير داده به چاپ افست مگه اينجا سوال در مورد اسكن چاپ افست بوده
مگه نميشه من نقاشي پسر همسايه رو كه با علاقه كشيده اسكن كنم
نقاشي رو برمي دارم و اسكن ميكنم خوشبختانه اينجا ديگه از چاپ خبري نيست ولي بازم بافت كاغذ معلومه
براي يه كار تبليغاتي مجبورم از يه شلوار لي اسكن بگيرم كار اسكن كه تموم ميشه بافت پارچه معلومه گرچه ميدونم در مورد اين يكي هر چي بافت بيشتر معلوم باشه بهتره
يه تابلو رنگ روغن رو كه چند سال پيش كشيدم بيرون ميارم تا تيكه تيكه اسكن كنم كار اسكن كه تموم ميشه اونچيزي كه خيلي تو ذوقم ميزنه بافت بوم نقاشي خوشبختانه ديگه اينجا از ترام و اين جور چيزا خبري نيست كه بعدا بهم بگن غير علمي هستي
ميدونم كه اين بافت ها بايد حذف بشن در ابتدا هدفم كم كردن حجم عكس نيست فقط ميخوام بافت ناشي از اسكن كردن از بين بره همين كار رو هم ميكنم اتفاقا از فيلتر
Dust & Scratches
هم كه در همه برنامه هاي گرافيكي موجوده در بعضي از مناطق مخصوصا مناطق وسيع استفاده ميكنم البته غير از اون از فيلترهاي ديگه و ابزار هاي ديگه هم استفاده ميكنم
ميبينم كه عكس طرح يكپارچه اي پيدا كرده و جالب اينكه با وجودي كه هدفم در ابتدا كاهش حجم نبوده ولي به علت حذف نويز و مرز بندي بافت و ترام عكس من حجم كمتري گرفته حالا ميتونم معقول ترين حجم رو با بالاترين كيفيت ممكن ذخيره كنم
با خودم فكر ميكنم اگر من بافت ناشي از اسكن شدن رو از بين نميبردم هم عكس من شكل بدي به خودش ميگرفت و هم مجبور ميشدم تو قسمت
Save for web
كيفيت كارم رو خيلي پائين بيارم
و در اخر به اين نتيجه ميرسم كه كاش آقاي محبي به جاي كش دادن موضوع به سوال مطرح شده پاسخ ميدادن
اينكه نقاط مشخص شده پس از اسكن شدن ترام يا بافت كاغذ باشه ربطي به موضوع نداره موضوع اينه كه حالا كه اين عكس پس از اسكن شدن نقطه نقطه شده چه روشي براي از بين بردن اونها بايد به كار گرفته بشه چرا كه حداقل فكر ميكنم براي خواننده محترم ثابت شده كه وجود اين نقاط و دانه ها موجب افزايش حجم ميشه
و نهايتا اينكه با وجود اينكه من خودم در همون پست اول گفتم كه اين فيلتر تنها روش نيست نميدونم چرا امير علي قصد داره من رو طرفدار سرسخت اين فيلتر نشون بده
امير علي قصد بدي نداره! اصولاً ظرفيت بحث رو دارم و هيچ مشكلي نيست!
لبخند ميزنم، پس شما هم بزنيد.
با اساس اين كار مشكل دارم! يعني اين كه آدم چيزي را كه بافت داشته باشه (بافت كاغذ يا دون دون يا هر چه شما دوست داريد اسمش را بگذاريد) اسكن كنه به نظر من كاملا غلطه! حالا تبديل به كار غلط تري ميشه اگه با رزولوشن 4800 Dpi اسكن بشه!
مثل اينه كه ما بگوئيم اگر 3 استاپ آندر اكسپوز كرديم، با فلان راهكار درست ميشود، خوب اين كار شايد حتي در عكاسي چيزي معمول باشد، چون شايد يكبار مثلا فلان نخست وزير توي صورتش گوجه بخورد و فلان كسي كه ازش عكس گرفته ، ناچار باشد كه از آن عكس، كه حالا به هر علتي قابل تكرا ر نيست بهترين نتيجه را بگيرد. اما در حالت معمول توصيه همه اين است كه عكاس عزيز! به جاي ياد گرفتن اين روش، برو عكست را درست اكسپوز كن!
اما چه چيزي باعث ميشود و چه اجباري وجود دارد تا يك گرافيست، كاغذي را كه حد اكثر تا 600 DPI ميتوان از آن جزئيات بيرون كشيد، 4800 DPI اسكن كند و به فكر ترميمش بيفتد؟
من شانس آوردم كه شما براي مثال سنگ پا را اسكن و به عنوان نمونه نگذاشته ايد! چون به نظرم يك كارت كه روي كاغذ بافت دار بوم مانن، دچاپ شده مثال خوبي براي بحث ما نيست.
بگذريم.
امير علي از اين كه با شما آشنا شد خوشحاله و قصد كش دادن بحث رو نداره، اما وقتي در مورد مطلبي مطمئن باشه، ازش دفاع ميكنه.
با اين همه ميگردد!
حداقل خوبه خودتون اقرار مي كنيد كه با اسكن كردن مشكل داريد
اما در مورد رزولوشن اين منم كه تصميم ميگيرم با توجه به نيازم كدوم درجه رو براي اسكن كردن انتخاب كنم چون بر خلاف شما من با اسكن كردن مشكلي ندارم چون يكي از درس هاي ويرايش ديجيتال از بين بردن بافت ناشي از اسكن كردنه كه خوشبختانه نياز به هنرمندي فراوان داره
سلام....
با پوزش از دوستان و به طور ویژه آقای محبی که بنده که هیچ چیز از ویرایش و فتو شاپ نمیدانم وارد بحث میشوم.
دلباز عزیز من با نظر آقای محبی کاملا موافقم ، وقتب چیری به نام جزیات وجود ندارد چرا با دی پی ای بالا ؟مگر نه این است که برای بدست آوردن جریات دی پی ای را بالا میبریم.
حالا یه جور دیگه که من میفهمم :( برای ما بی سواد ها)
وقتی جزیات نیست و همه چیز زمختیات است ، دیگر چرا 4800 ؟
مثال همه سنگ پا که جناب محبی فرمودند ، حالا من سنگ پا رو 4800 که هیچ 4800000000 دی پی آی هم اسکن کنم بار همان میشود ، تنها فرق در حجم فایل است که نیاز به تمام کامپوتر های ساخت بشر است برای جا دادن و ویرایش.
به خدا بنده شاید تا به حال 1000 بار هم اسکن نکرده باشم و زیاد هم کارم به اسکن نمی افتد.اما با عقل ناقص و ساده اندیش بنده اسکن کردن با 4800 دی پی آی یه سوژه (حالا هرچی) که با مثلا 300 دی پی آی چاپ و اون کاغذ یا پارچه با مقوا یا موکت یا هر چی دیگر حد اکثر 300 دی پی آی ظرفیت دارد ، درست نیست.
چون شما ماشالله هنر مند هستید بنده که زیاد سرم نمیشود این سوال را از شما که استاد فن هستید و تجربه دارید و در استفاده از فتوشاپ تبحر دارید میپرسم.
منهم بارها عرض كردم كه استفاده از دقت بالا در مثال ارائه شده به اين علت بود كه مرز بندي بين نقاط واضح تر نمايش پيدا كنه
وگرنه نبايد از چنين دقت بالايي براي كار هاي معمولي استفاده كرد
اما در مورد دي پي آي بالا بايد بگم اونهايي كه عكاسي تجاري مي كنند ميدونندكه اين دقت براي اسكن نگاتيوهاي قطع بزرگ تازه كم هم هست
چون گرافيست كارش رو بر اساس تفكيك رنگ انجام ميده و در نگاتيو هاي آنالوگ تفكيك رنگ به علي غير پيوسته نبودن نور خيلي مورد نيازه وهر چه اسكنر كارش رو دقيق تر انجام بده بهتر ميشه نظر داد كه سايه هاي تصوير از كجا شروع شده
منتها بحث بر سر اين بود كه كه حالا كه تصوير اسكن شده چگونه حجم اون رو پائين بياريم و چگونه مرز بندي رو كه موجب افزايش حجم و بد شدن تصوير ميشه از بين ببريم
وگرنه مشخصه كه تعيين دقت اسكن مربوط به نياز كاربر ميشه و اين كاربره كه بايد تصميم بگيره
راستش من خودم اينجا تازه وارد هستم و خيلي هم از فتوشاپ سر در نمي آورم ولي به نظرم بحث آقاي دلباز علمي تر هستش
چون من خودم بعد از اينكه اين بحث ها را اينجا ديدم آن را با استاد خودم كه به ما درس گرافيك رايانه اي مي دهد مطرح كردم و خيلي تعجب كردم كه ديدم ايشان هم همين سخنان آقاي دلباز رو كردند و جالب براي من اين بود كه همان الگوريتمي كه آقاي دلباز نشان داده بودند را برايم كشيد
ميكروسافت عزيز، بد نيست از استاد خود دعوت كنيد تا در فورم ما شركت كند.
جناب دلباز، چطور نگاتيو قطع بزرگ را با يك تكه كاغذ كه تازه عكس هم نيست (و با يك چاپ به قول شما دون دون) مقايسه ميكنيد؟ اصلاً آن رزولوشن مختص نگاتيو و اسلايد است.
در اين كه كاربران مجاز به هر كاري هستند شكي نيست، اما بايد ديد آن كار اصولي (و يواشكي بگويم، علمي) است يا نه؟
آقاي عزيز استاد ما دكتراي الكترونيك و فوق ليسانس رايانه دارند و مطمئنا وقتشان عزيزتر از آت است كه اينجا بيايد و به تهديد هاي شما گوش كند
من اولين باراست كه اينجا عضو ميشم ولي چرا شما همش ميخواهي حرف غير علمي خودتان را ثابت كنيد
تا آنجايي كه من بحث را دنبال كردم متوجه شدم كه آقاي دلباز چند بار گفتند كه آن عكس را براي اينكه بهتر مشخص شود با دي پي اي خيلي بالا اسكن كردند اما باز هم شما حرف خودتان را مي خواهيد پيش ببريد
دوست عزیز و جدید:
شما اول از را برسید و بعد شروع کنید به ....
اگر پست های متوالی آقای دلباز و محبی رو به دقت مطالعه کنید، متوجه می شوید که بحث رو خوب درک نکردید.
من حوصله ندارم Quote بدم. دوباره زحمت بکش مطالعه کن.
استاد شما هم احتمالا تخصص Image Processing دارند و مطلبی هم که مطرح کردند تناقضی با این بحث نداره.
برداشت من آن است که آفای دلباز بیشتر از جنبه یک گرافیست و جناب محبی هم از دید یک عکاس بحث می کنند.
راستی جناب Microsoft من اصلا عبارتی را که در امضای خود قرار دادبد قبول ندارم. اصلا اصلا اصلا!!! دوست داری بحث کنیم Topic جدا باز کن.
اتفاقن من بحث را خيلي خوب دنبال كردم
من هي ميبينم كه آقاي دلباز ميگويند ان عكس را براي اينكه بهتر ديده شود با دي پي اي بالا اسكن كردند
و بعد هي شما اقاي امير مي گوييد چرا اينكار را كرديد
بعد هي آقاي دلباز مي گويند اين كاز فقط براي بهتر ديدن بوده و لازم نيست شما اين كار ها را بكنيد
بعد باز شما ميگويي چرا اين كار را كرديد
ايا اين بحث علمي است د
سلام....
MICROSOFT شما بسیار تند میروید ، ایجوری طبقه ی 10 نرسیده از نفس افتاده و تا طبقه 1000 نمیرسی ها عزیز.
اول یه چیزی درباره ی استاد عزیز شما، اگر ایشان این همه وجنات دارند از قول بنده که تقریبا بی سوادم (فقط یک کارشناسی ) بفرمایید.زه گهواره تا گور دانش بجویند.گیرم PhD ، وقتی نیایند و بحث نکنند و از مباحث مختلف استفاده نکنند و به همان که یه زمانی یاد گرفتندبسنده کنند ، به درد یک پول سیاه هم نمی خورد.ما خوشبختانه یا متاسفانه چند دکتر و حداقل 50 مهندس داریم و شکر خدا همه هم سر کار و زندگی خودشان و موفق.بی کار ترینشان بنده هستم که الان که ساعت 4 بامداد است در خدمت شما هستم.پس حتما استاد جنابعالی به اینترنت دسترسی دارند و بلد هستندکه در این فروم عضو شده و به عنوان یک تازه وارد ابتدا قوانین فروم رامطالعه کرده و شروع کنند به بحث.
بنده منتظر استاد هستم تا بلاخره این فروم یک استاد داشته باشد ما جرات کنیم از واژه ی استاد استفاده کنیم.چون اینجا همه از اینکه استاد خطابشان کنید گریزانند.مثل استاد محبی به حق استاد هستندیا دکتر روشن یااستاد آرش عاشوری نیا با آن همه جوایز و استاد نافذ و ..............
آخیش بلاخره یک بار ما جرات کردیم این اساتید را با همان لفظ استاد خطاب کنیم.
درباره ی امضا من هم اول خندم گرفت ، ولی بعد فکر کردم دیدم اصلا اصلا اصلا اصلا اصلا قبولش ندارم.
یک بار هم به دوست عزیز دلباز جان گفتم که زیاد با حرف ایشان موافق نیستم و دلایل خودم و آقای محبی برایم کافیه و نیازی نمیبینم مگنوم بگذارم رو شقیقه ایشان که یالا حرفتو پس بگیر.چون ایشان هم نظر خود را دارند و آن را مرجع میدانند.
ولی یک توصیه برای تازه وارد عزیز گل ، سعی کنید زیاد عصبانی نشوید به چند دلیل یک اینکه آمار سکته قلبی بشدت بالا رفته و شما با این اوضاغ خدای نکرده مستعد سکته.بعد اینکه بحث رو از الف تا آخر مرور کنید، سعی کنید به دیگران احترام بگذارید تا دیگران هم به شما احترام بگذارند.این فروم با تمامی فروم هایی که تا بحال عضو بوده یا نبوده اید فرق دارد و ایجا چت روم نیست که هرچه دلتان خواست بگویید و ...........................................
این ..................... نقطه ها یعنی چه بروید از دوستانی که قدیمی هستند بپریسد..............................
برای این بنده بیسواد چند تا سوال پیش اومده...
__ یک گرافیست حرفه ای با مدارک و مدارج عالیه چرا نگاتیوها و کاغذهاش رو با هم اسکن میکنه ؟! ( حالا شاید اسکنر نگاتیو گرونه و بناچار از اسکنر تخت استفاده میکنید ، اما چرا یکجا ؟ 4800 برای نگاتیو هم شاید کم باشه ولی برای کاغذ زیاد نیست ؟ این اسکنر مد مخصوص اسکن نگاتیوش با اسکن کاغذ فرق نمیکنه ؟ یعنی چراغ بک لایت روشن نمیشه و لامپ اسکن کاغذ خاموش ؟ یه چیزهایی یادم میاد که سیستم کالیبراسیون رنگ و حرکت Carriage اسکن در مد کاغذ با نگاتیو فرق میکنه ، نظر شما در این باره چیست؟ )
__ مارک و مدل اسکنر شما چیه ؟
پانوشت:
شما مختارید هر کاری مایل هستید انجام بدید و قطعا به بنده ربطی نداره ، فقط برام سوال پیش اومد.
آقا یا خانم مایکروسافت
خوشا به حال شما که چنین استاد باسواد و فرهیخته ای دارید. و خوشا به حال شما که وکالت تام الاختیار در تعیین و توزیع اوقات کاری خود ، به شما داده اند تا از جانب ایشان سخن بگویید. متاسفانه مدارک تحصیلی این استاد بزرگوار ربطی به گرافیک و دستکاری تصویر در فتوشاپ ندارد و متاسفانه بحث Image Processing که در رشته نرم افزار مطرح است ، ربطی به پردازش تصویر در فتوشاپ نداشته و به بینایی کامپیوتر و الگوریتم های OCR و Motion Detection و Image Recognition مربوط میشود.
وقت اعضای محترم این فروم ( حداقل بنده ) عزیزتر از آن است که به تفاخر های شما به نیابت از استاد محترم شما ، گوش کنند.
تصور میکنم شما اگر اساتید بنده رو داشتید (دکتر صالحی پدر علم شبیه سازی در ایران - دکتر روحانی رانکوهی ذخیره و بازیابی اطلاعات - دکتر اهرابیان ساختمان داده ها و طراحی الگوریتم - دکتر علاقه بند مبانی و ... ) ، خدا رو بنده نبودید. ولی افسوس از فضل استاد ، دانشجو را چه حاصل ؟ مگر تعلم و فراگیری .
اتفاقا بحث آقای محبی و جناب دلباز،نه تنها غیر علمی نبود که بسیار مفید و اصولی نیز محسوب میشد. من که به نوبه خودم مطالب فراوانی را درک کردم و از هر دو این عزیزان تشکر میکنم.
بنابراین اصلا فکر نکنم ایشان نیازی به چنین حمایتها یا رد و تاییداتی داشته باشند.
میکروسافت عزیز، بسیاری از اعضا این فروم ساعتهای زیادی از وقتشان را صرف آموزش نمودند. آنهم آموزش آنلاین که در این کشور هنوز نوپا است. هر کسی هر چه یاد داشت در این فضای صمیمی که حدود 3 سال از عمرش میگذرد به دیگران آموخت.
من بسیار آموختم و همواره مدیون همه آنها هستم.
کسی که بدون هیچ چشمداشتی و فقط از روی علاقه شخصی خود چنین کاری انجام میدهد، نه نیازی به لقب دارد و نه نیازی به شهرت. همین احساس دین ما وی را بس.
باور كنيد وقتي امروز اومدم اينجا فكر كردم لينك رو اشتباهي كليك كردم
روش ها متفاوته سلائق هم متفاوته و به دنبال اونها راه هاي رسيدن به تجارب و حتي هدف ها هم متفاوت خواهد بود
هركس از دريچه نگاه خودش به دنيا نگاه ميكنه و در خيلي از موارد جهان رو اونجور كه دوست داره ببينه تفسير ميكنه به همين علت علوم مختلف پايه ريزي ميشن و به نظر منهم زندگي اينطور زيباتر ميشه
يادمه يه بار يه جا خوندم كه البته راست يا دروغش به عهده نويسنده
دكتر حسابي كه با انيشتين در چند مورد ملاقات و مكاتبه داشته يه بار نامه اي يا نقل قولي از اينيشتين دريافت مي كنه به اين مضمون كه كاش همه مردم دنيا به سمت واحدي حركت كنن جوري كه مرزها شكسته بشه و همه مردم دنيا يه ملت بشن با يه آرمان
دكتر حسابي بلافاصله اين طور جواب ميده كه اتفاقا من از خدا ميخوام كه هرگز اين اتفاق نيافته چرا كه اگه ملت ها يكي بشن ديگه آرماني براي هر ملت باقي نميمونه كه بواسطه اون با هم رقابت كنند و وقتي رقابتي در آرمانهاي بزرگ وجود نداشته باشه همون روز روز مرگ ملتهاست
پس اختلاف سليقه گاهي ميتونه موجب پيشرفت و ترقي و يا حداقل منجر به نگاه موشكافانه تر بشه
اما وقتي بعد از يه روز و فقط يه روز اينجا اومدم و ديدم كه بحث به جاي پر بار تر شدن به سمت تفاخر علمي استادان كشيده شده ويكي ادعا كرده كه استاد من فلانه و ديگري گفته نه خير استاداي من بالاترن و ديگري گفته اگه راست ميگي بگو بياد اينجا و يكي گفته اين استاد تو به پول سياه هم نمي ارزه و ديگري از روي اين حرف ها حتي تخصص استاد رو هم حدث زده اول خندم گرفت ولي بعدش فكر كردم مگه اينجا پيام خصوصي نداره كه حداقل اگه كسي از حرف ديگري ناراحت شد كه البته بعضي از حرف ها واقعا ناراحت كننده بود با پيام هاي خصوصي حداقل بحث خصوصي تر دنبال بشه
هادي عزيز خوشحالم كه حداقل شما متوجه اين نكته ريز در حرفهاي من شديد دوست داشتم ديگران زودتر از من بپرسند كه چگونه امكان داره عكس و نگاتيو با هم و همزمان اسكن بشند
اميدوارم پاسخ به اين سوال براي ديگران هم مشخص كنه كه چقدر نياز ها با هم متفاوته
نه اشتباه نكردي البته من خودم يه اسكنر كونيكا براي اسكن نگاتيو هام دارم اما علت اينكه از اسكنر تخت استفاده مي كنم درست همون دليليه كه براي اسكن كردن همزمان نگاتيو و عكس اون هم تو حالت عكس دارم
نميدونم چقدر با تكنيك
Night Backdrop
يا اگه درست ترجمه كنم پرده شب آشنايي داريد و آيا اصلا به گوشتون خورده يا نه
به طور مختصر اشاره ميكنم البته بيشتر قصدم توضيحه اينه كه چقدر كارها و نياز ها ميتونه متفاوت باشه . اميدوارم توضيح بيشتر نخواي چون اين شگردها اكثرا حالت فوت كوزه گري دارن ومعمولا مثل شعبده بازيه و كسي اونو به ديگري ياد نميده
نگاتيو ها همونطور كه ميدوني داراي تفكيك رنگ عالي هستند به طوري كه عكس هاي ديجيتال داراي چنين پويايي رنگي نيستند و ازطرفي نقش نور روي اونها پيوسته است و مثل عكس هاي ديجيتال نقطه نقطه نيست
گرافيست هاي رده بالا
البته اميدوارم فكر نكنيد كه من خودم رو رده بالا تصور مي كنم
شگردي دارند به نام پرده شب يا بهتر بگم شب پشت پرده كه در اون از آينه هاي تخت رنگي كه حداقل بتونه نور رو 75 در صد بازتاب بده استفاده ميكنند و آينه رو پشت نگاتيو قرار ميدن ولي اسكنر بايد تو حالت فوتو باشه نه تو حالت نگاتيو. حتما خودت تا به حال ديدي كه اسكن يه عكس بازتابي چجوري ميشه همون حالت هم براي نگاتيوي كه آينه بازتابي پشتش قرار گرفته بوجود مياد
گرافيست ها از تصوير بدست اومده براي تداعي حالت هاي مختلف نور در عكس استفاده ميكنن مثلا ميتونن عكسي رو كه در روز برداشته شده تبديل به عكس در شب كنند و يا مثلا با آينه اي كه رنگ مناسب داره غروب خورشيد رو تو عكس برداشته شده بازسازي كنند كه البته توضيح چگونگي استفاده از اين كار خودش نياز به چندين كتاب داره البته به تصوير نگاتيوي اسكن شده هم نيازه
بنابراين چون اسكنر تو حالت اسكن عكس قرار ميگيره شما ميتونين در كنارش از اسكن تصاوير ديگرتون هم كمك بگيريد
البته اين قسمتي از تكنيك پرده شب بود و براي اينكه ديدتون رو وسعت بدم تصور كن كه حالا يه اسلايد يا عكس ديگه پشت اينه اي كه در پشت نگاتيو قرار گرفته گذاشته بشه تا همون مقدار نوري كه از آينه بازتابي عبور ميكنه به اسلايد پشت آينه برسه و نقش اون هم در تصوير نهايي نقش ببنده كه البته جاي توضيح نداره كه حسنش نسبت به لايه هاي
paintshop pro
يا
Photoshop
پيوسته بودن نقشهاي نگاتيوه در عين اينكه ما داراي سايه هاي واقعي هستيم برخلاف برنامه هاي برداري مثل
Corel or Illustrator or ...
كه سايه ها طبيعي نيستند كه صد البته در جاي خودش به كار ميان
البته من به شما حق ميدم كه اسكنرتون رو فقط براي اسكن كردن يه نگاتيو ساده يا عكس هاي معمولي استفاده كنيد كه دراين صورت حتي دقت 2400 هم براي نگاتيوتون كافيه اما اگه شما اونو به اين منظور استفاده ميكنيد نبايد انتظار داشته باشيد كه ديگران هم فقط براي همين از اسكنر استفاده كنند حداقل اميدوارم نشون داده باشم كه اگر در يه اسكنر رزولوشن 9600 قرار داده شده براي كاراي معمولي نبوده و كارخونه سازنده به فكر من هم بوده كه چنين دقتي رو قرار داده
در مورد اينكه اين دقت فقط مربوط به نگاتو و اسلايد ميشه و نه چيزاي ديگه بايد بگم
گرچه بارها عرض كردم كه باز به نياز آدم بستگي داره ولي چرا شما فقط به چاپ و عكس هاي چاپ شده فكر مي كنيد قرار نيست هر چيزي كه اسكن ميشه فقط كاراي چاپي باشه
عكس هاي دست ساز كاردستي ها و نقاشي هاي كشيده شده بادست مخصوصا نقاشي هاي استادان براي اينكه در بيلبوردهاي بزرگ تبليغاتي كه گاه طول اونها از بيست متر هم تجاوز ميكنه نياز به دقت اسكن خيلي بالا دارند چون معمولا براي با كيفيت به نظر رسيدن بايد قسمت هايي از تصوير رو خودتون بسازيد
لازم به يادآوري نيست كه عكس قرار داده شده تنها براي اينكه ديد شما رو در بافت ناشي از اسكن شدن افزايش بده با اين دقت اسكن شده و اگر اسكنر من دقتي بالاتر از اين رو پشتيباني مي كرد مطمئن باشيد اين كار براي نمايش دقيق تر بافت كاغذ و يا ترام انجام ميدادم هر چند كه در ابتداي بحث سعي كردم از بحث ترام ها خارج بشم كه خوشبختانه وارد مقوله هاي چاپ و غيره نشديم
دوست داشتم بيشتر وارد مقوله هاي رزولوشن اپتيكي و تفاوت اون با رزولوشن نرم افزاري بشم ولي خداييش ديگه حال نوشتن ندارم
اين بحث داره روز به روز گسترده تر ميشه و همينجور كه داره پيش ميره هيچ بعيد نيست كه به تكنولوژي ساخت اسكنرها و اصولا تبديل نور به عدد برسه و اينكه نحوه پردازش برنامه هاي موجود در اسكنر چجوريه
شخصا با اين نوع بحث ها موافقم چون مطمئنم آرزوي ما و صد البته آرزوي استاداي ما اينه كه بتونيم ضمن احترام به استادامون به مدارجي بالاتر از آنچه كه اونها به اون رسيدند برسيم
من هم به نوبه خودم با علاقه زياد اين بحث را پيگيري ميکردم و نکات جالبي هم آموختمنقل قول:
اتفاقا بحث آقای محبی و جناب دلباز،نه تنها غیر علمی نبود که بسیار مفید و اصولی نیز محسوب میشد. من که به نوبه خودم مطالب فراوانی را درک کردم و از هر دو این عزیزان تشکر میکنم.
بنابراین اصلا فکر نکنم ایشان نیازی به چنین حمایتها یا رد و تاییداتی داشته باشند.
ايديوارم سو تفاهمات ميان بحث هم برطرف شده باشد
اما به صورت کلي ... جمله اي بر من هم تاثير زياد گذاشت که نميتوانم از آن عبور کنم ... نياز به تکرار نيست، فقط همينقدر بگويم که هر تخصصي ارزش ويژه خود را دارد و تخصص در هنر و هنرمند بودن در علم که جاي خود دارد
بسياري از دوستان با مدارک بلند تخصصي خود که دوست هم ندارند زياد در از آنها ياد شود هنرمندانه تخصص هنري خود را با وقت و دلسوزي در اختيار عام قرار ميدهند و چه خوب است اگر ...
ابتدا ورود شما به این جمع را خوشامد میگم.
نکته بعد در صورتی که با افراد فوروم آشنایی ندارید بهتره صبر کنید عرقتون خشک بشه.نفستون جا بیاد بعد...
تحصیلات افراد در اینجا کم و بیش مشخص است.
در ضمن شما هم بهتر است به پیروی از استاد گرامی خودتون وقتتون رو اینجا هدر ندید.
من هم به نوبه خودم از جناب دلباز و محبي تشكر مي كنم از اينكه اين بحث جالب رو به وجود آوردند و اين امكان رو دادند كه بقيه دوستان هم از نكاتي كه مطرح مي شود به قدر وسعت خود بهره ببرند. مطمئناً اين بحث مي تواند دامنه گسترده تري داشته باشد كه هر چقدر برخي دوستان به جاي به رخ كشيدن اين و آن و جدل و صحبت هاي بي حاصل به ارائه مطالب قابل استفاده - اگر چيزي در چنته خود دارند يا منبع مفيدي را مي شناسند- روي بياورند مطمئنا به حال خود و اين فورم ارزشمند مفيدتر خواهد بود.
ايضا:
كه من هم كاملا موافقم...نقل قول:
اتفاقا بحث آقای محبی و جناب دلباز،نه تنها غیر علمی نبود که بسیار مفید و اصولی نیز محسوب میشد. من که به نوبه خودم مطالب فراوانی را درک کردم و از هر دو این عزیزان تشکر میکنم.
بنابراین اصلا فکر نکنم ایشان نیازی به چنین حمایتها یا رد و تاییداتی داشته باشند.
میکروسافت عزیز، بسیاری از اعضا این فروم ساعتهای زیادی از وقتشان را صرف آموزش نمودند. آنهم آموزش آنلاین که در این کشور هنوز نوپا است. هر کسی هر چه یاد داشت در این فضای صمیمی که حدود 3 سال از عمرش میگذرد به دیگران آموخت.
من بسیار آموختم و همواره مدیون همه آنها هستم.
کسی که بدون هیچ چشمداشتی و فقط از روی علاقه شخصی خود چنین کاری انجام میدهد، نه نیازی به لقب دارد و نه نیازی به شهرت. همین احساس دین ما وی را بس.
چه آرامشي اينجا حكم فرما شده
خيلي ممنون كه اين همه وقت گذاشتيد و مطالب رو با عكس و به تفصيل توضيح داديد . چند سئوال برام بوجود اومده ، اگه امكان داره لطفاً اين موارد رو كمي بيشتر توضيح دهيد .
1- اگر يك نگاتيو را يك بار با اسكنر نگاتيو و بار ديگر با اسكنر معمولي و به روشي كه شما فرموديد اسكن كنيم نتيجه چه اختلافي خواهد داشت ؟ با توجه به اينكه شما فرموديد اسكنر نگاتيو هم داريد ، فقط در هنگامي كه لازم باشد چند نگاتيو يا نگاتيو با عكس يا اسلايد را تلفيق نماييد از اسكنر معمولي و از اين روش استفاده مي كنيد يا هميشه ؟ چون اگر هميشه اين روش بهتر جواب مي دهد ، پس اسكنر نگاتيو را براي چه ساخته اند و شما به چه منظوري آنرا تهيه نموده ايد ؟
2- اين آيينه هايي كه شما فرموديد درصدي از نور را عبور و درصدي را باز مي گردانند از كجا قابل خريداري هستند ؟ با درصد هاي مختلف ترانسپرنسي ( همانند فتوشاپ ) هم وجود دارند ؟ رنگهاي مختلف چطور ؟ رنگهاي مختلف را مي توان با طلق رنگي يا يك همچون چيزي تهيه كرد ؟
3- با نگاتيو هاي كوچك مثلاً 135 هم مي توان اين كار رو كرد و نتيجه خوب مي شود ؟
بقيه سئوالها رو مي گذارم براي بعد . شايد با توضيحات بيشتر اين سئوالها از بين بروند . با تشكر از همه دوستان و اساتيد محترم و محترمه كه براي آموزش ديگران تلاش ميكنند .
آسمان و كلا رنگ عكسهاي سام جوانروح ، چطوري يه جوري ميشه ؟
پيرو تاپيك هاي...
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3509
و
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3502
تا لحظه ارسال اين پست ، سوال بنده از آقاي جوانروح هنوز بي پاسخ مانده. گفتم شايد تا ابد پاسخي نداشتيم ، بنابراين دليلي نديدم كه بيكار بنشينم و در نتيجه ...
http://www.filehigh.com/serve/22985/311410.jpg
http://www.filehigh.com/serve/22985/311412.jpg
http://www.filehigh.com/serve/22985/311411.jpg
توضيحات:
ابتدا مود عكس به LAB Color* برده شده و پس از اعمال Level به RGB برگردانده ام.
نويز زياد عكس مربوط به Canon A70 است.
تصور ميكنم خط مشي كلي تسلط و استفاده بجا از Curve و Layer Mask و در بعضي موارد Selective Color باشد. البته كنترل Sharpness و Contrast و تيره سازي و روشن سازي و تنظيم Saturation كه جاي خود را دارد.
منم يك سوال دارم
براي تصحيح ديستورشن عكس راه يا نرم افزار ديگري بجز فيلتر لنزكوركشن فوتو شاپ وجود داره ؟
من امروز بعد از خواندن تاپيك DXO optics اين برنامه رو كه قبلا دانلود كرده بودم نصب كردم (33.1 مگ زيپ ) ولي در
قسمت DXO optics فقط كروماتيك ابريشن رو داره و خبري از تصحيح ديستورشن نيست در هنگام نصب هم گزينه
اي براي اضافه كردن لنزها نديدم ممكن اين برنامه ناقص باشه ؟
از دوستان كسي هست كه اين برنامه رو كامل و سالمشو داسته باشه ( حدود 170 مگ ) ؟
جناب دلباز
خيلي عاليه مخصوصا اون پرتوهاي نور
به نام خدا
سلام
من Navigator و Histogram فتوشاپ رو اشتباها از سمت چپ بردم اون بالا کنار brushesو نمی تونم بیارمش پایین! چطور میتونم اونا رو دوباره به صورت پالت در سمت چپ داشته باشم؟
خیلی ممنون
بكشيد و بياندازيدش جايي كه مايليد!
راستي آقا پژمان مشكلتان با ماسك لايه ها حل شد؟
علاوه بر این اگر مواقعی پیش اومد که پالت ها بیش از حد جا به جا یا به هم ریخته شدند یا حتی بسیاری از تنظیمات پیش فرض مثل
ShortCut
ها و تنظیمات قلموها و غیره رو به هم ریختید میتونید از مسیر های زیر تمام تنظیمات رو به حالت پیش فرض برنامه برگردونید
Windows/Workspace/Default Workspace
این دستور محیط کاری شما رو یعنی تمام دستورات و پالت ها و منو ها رو به حالت پیش فرض کاری فتوشاپ درمیاره
Windows/Workspace/Reset palette locations
Windows/Workspace/Reset Keyboard Shortcuts
Windows/Workspace/Reset Menus
که هر کدوم از این دستورات به ترتیب موقعیت پالت ها میانبرهای صفحه کلیدی و تنظیمات منو ها رو به حالت پیش فرض برنامه در میاره
در پائین این منو هم چند حالت کاری برای شما در نظر گرفته شده تا با انتخاب اونها بتونید به صورت بهینه از برنامه استفاده کنید
اگه این تنظیمات رو هم نمی پسندید پالت ها رو جا به جا کنید و در پنجره های دلخواهتون یا در چشمی بالای برنامه بیاندازید میانبرها و منو ها رو تغییر بدید و بعد اون رو به صورت یک فضای کاری ذخیره کنید
نه تنها تو این برنامه بلکه در تمام برنامه های کامپیوتری چنین ویژگی هایی قرار داده شده و معمولا از منوهای
Windows or Edit or Preference
قابل دسترسی اند
به نام خدا
سلام
خیلی ممنون جناب روشن و جناب دلباز. ببخشید دیر به اینجا سرزدم.بله مشکل من رفع شد. در هردو زمینه. عجیب است، جناب روشن به نظرم می آمد که خودم هم همینکار را میکردم! اما نمیشد! شاید در سخن شما شفایی نهفته باشد! :biggrin:
سلام دوستان
من یک دوربین کنون A540 با گارنتی پارس الرمس 12 روز پیش گرفتم ،چندروزیه که فهمیدم رو عکسام چندتا پیکسل خراب حدود 20 تا 25 تا وجود داره ،امروز برای تعویض یا تعمیر دوربین به پارس الرمس رفتم ولی بد جوری جوابم رو دادن و گفتن اصلا پیکسل مرده دوربینت مهم نیست و سالمه . این هم از مفهوم گارانتی
حالا میخام بدونم با فتوشاپ میتونم یک اکشن برای درست کردن رنگ این پیکسلهای خراب درست کنم. بلد نیستم.
جای این پیکسلهای خراب تو همه عکسام ثابته منتها میخوام جاش رو تو فتوشاپ تعریف کنم بعد از رنگ پیکسلهای کناریش به این پیکسلهای خراب بزنم تا درست بشه.
نمیدنم میشه این کار رو کرد یانه؟
مرسی