يه سوالي برام پيش اومده (با توجه به اين دوربين خريدنم)...
اين نمودار هیستوگرام چيه و چه کاري انجام ميده و آيا خيلي کار ساز هستش؟
Printable View
يه سوالي برام پيش اومده (با توجه به اين دوربين خريدنم)...
اين نمودار هیستوگرام چيه و چه کاري انجام ميده و آيا خيلي کار ساز هستش؟
سلام پوریا جاننقل قول:
نوشته اصلی توسط Pooriya_Online
اینبار به جای آقای شهبازی و آقای روشن من میگم:
لطفا این مقالات رو تو سایت akkasee بخون!
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001228.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001230.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001231.php
و در مورد کارساز بودنش! اصولا داشتن هیستوگرام برای دوربینهای دیجیتال نسبت به نگاتیوی ها یک مزیت بسیار عمده محسوب میشه (مخصوصا برای آماتورها) فکر کنم اگه تو دوربینت رو بخری و با هیستوگرامش کار کنی دوباره سراغ نگاتیو نری!
پوريا عزيز براي شما هم بايد بنويسم؟! " پي نوشت 4 : اعضاي محترم فروم ، لطفا به مطالب منتشر شده در سايت عنايت داشته باشيد"
اما هيستوگرام. كه ميشه بهش گفت برگ برنده ديجيتال. خيلي بهت كمك ميكنه بشرط اينكه بشناسيش و بدوني كه چطور بايد ازش استفاده كني. حتي بعضي دوربينها الان ديگه هيستوگرامهاي مجزا براي كانالهاي رنگ مختلف دارن( فكر كنم S3 فوجي و ماركii )
اينجا ها هم در مورد هيستوگرام توضيح داده شده و گفته كه براي كسي كه مياد به دنياي ديجيتال چه ارزشي داره:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001343.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/001342.php
لطفا اگر كسي اطلاعات كامل از نحوه تفسير نمودار هيستوگرام در دوربينهاي سري پاور شات كانن دارد توضيح دهد.
البته يك چيز هايي ميديانم.ولي توضيح كامل ميخوام.
سلام ...نقل قول:
نوشته اصلی توسط farhoud
نمی دونم اطلاعات من به دردتون بخوره یا نه، تا این حد می دونم که این نمودار نشون میده که چه درصدی از سطح عکس با چه میزان نوردهی گرفته شده. هرچی ارتفاع نمودار تو یه قسمتی از محور افقی که نشون دهنده میزان نور هست بیشتر باشه نشون میده که سطح بیشتری از عکس دارای اون مقدار نور هست. برای همین هر چی نمودار متمایل به چپ باشه نشون میده عکس تیره تره و هر چر متمایل به راست باشه عکس روشن تره. ضمنا این نمودار مستقل از مارک و مدل دوربین هست و برای یه شرایط خاص نوری با تمام دوربینها و نرم افزارها یه نمودار بیشتر وجود نداره.
اگه دوستان اطلاعات بیشتری دارن منم خوشحال میشم بدونم.
با سلام ، لينك پيوست در مورد نحوه تفسير هيستوگرام ميباشد:
http://www.clickmylife.com/photo/?postid=15
سلام
مجله دوربين عكاسي شماره 44 توضيحات كاملي داده است
با توجه به مطالب مندرج، دامنه هيستوگرام طيف شدت روشنايي هاي مختلف است و محور عمودي فراواني غير نرمال را نشان ميدهد، آيا برداشت من صحيح است؟
سوال من اين است که ملاک فراواني چه چيزي است؟ مثلا درصد سطوحي از تصوير که داراي چنان بازتاب نوري هستند يا صرفا تعابير نسبي يا حتي فازي کم و زياد؟
در يک هيستوگرام ميتونه طيفهاي زيادي از بالا بريده شده باشند و اين براي من توليد سوال ميکنه
میزان فراوانی میزان سطحی از تصویر است که دارای آن شدت روشنایی محور افقی هستند. یعنی اگر از یک صفحه تک رنگ خاکستری عکس بگیرید، در هیستوگرامتان تنها یک خط (یا یک باند باریک ) در روی طیف روشنایی مربوطه ایجاد می شود. می توانید این تست را در فتوشاپ بکنید، یک صفحه سفید باز کنید و با ابزار سطل رنگ، صفحه را به رنگ خاکستری یک دست در آورید. حالا هیستوگرام تصویر را نگاه کنید. یک خط خواهید دید.
بنابر این محور عمودی خیلی مهم نیست، بلگه موقعیت افقی این پیک مهم است، قاعدتا بهتر است سطح خیلی کمی در آخرین بخش سمت راست واقع شده باشند، ضمنا میزان اطلاعات در این 4 یا 5 بخش حالت تصاعدی دارد و از چپ به راست کم می شود. یعنی در بخش اول سمت چپ بیش از دو برابر بخش دوم اطلاعات تصویری وجود دارد، و در بخش دوم نیز نسبت به سوم همین طور و خاکستری 18% در وسط محور افقی نمودار واقع شده است. یعنی حدود 82 درصد اطلاعات تصویر در نیمه سمت چپ است و تنها 12 درصد در نیمه سمت راست. بنابر این مشخص است که با کشیده شدن بیشتر توزیع به سمت راست، در واقع اطلاعات تصویری کمتری در عکس وجود دارد و کلا بهتر است که تراکم و توزیع روشنایی ها بیشتر در سه بخش اول و پیک آن بین بخش دوم و سوم یعنی وسط (برای روشنایی مناسب در تصویر) باشد. (این تقسیم بندی برای هیستوگرامهای 4 بخشی است)
از توضيحات شما تشکر ميکنم
آيا منظور يا معيار اطلاعات يک تصوير سايه روشن يا تغيير رنگ هاي موجود در آن مي باشد؟
روشنایی یا طیف های مختلف هر رنگ، عددی بین صفر (سیاه کامل) تا 255 (سفید کامل) در سه کانال رنگی است که میزان این روشنایی طیف خاصی از رنگ یا میزان روشنایی خاصی را ایجاد میکند. اطلاعات تصویر در واقع وجود مقدار عددی مناسب در کانالهای رنگی مختلف تصویر است. هر چه مقدار این کانالهای رنگی به عدد 255 نزدیکتر باشند، روشنایی تصویر به سفید کامل نزدیکتر است و دیگر جایی برای تغییر روشنایی یا تنظیمات دیگر نور و رنگ تصویر باقی نمی ماند. در چنین حالتی گفته می شود که در اطلاعات تصویری مناسب در عکس وجود ندارد.
از راهنمايي شما تشکر ميکنم
با تشکر از شما که لينک رو ارسال کرديدنقل قول:
نوشته اصلی توسط sevima
نور سنجی و نمودار هیستوگرام
من یک سوال از اساتید محترم دارم :
اون اینه که چطور میتونم از روی نمودار هیستوگرام که بد از گرفتن هر عکس روی ال سی دوربین میبینم تشخیص بدم که ایا نور عکسم مناسبه یا نه ؟
مقاله سایت هم خوندم ولی بازم دقیقا متوجه نشدم .
اگر یکی از اساتید لطف کنند و سه تا حالت نمودارو در حالتهای Over Expouse و UnOver Expouse و نور مناسب نشان بدهند فکر میکنم برای بقیه دوستان هم مفید باشه و مشکلشون حل بشه .
با تشکر.
دوست عزيز، مقاله هاي مربوط به هيستوگرام را در قسمت مقاله هاي جامع دوربين ديجيتال دوباره بخوانيد و بعد از آن با دوربينتان تمرين هايي را در اين زمينه انجام دهيد. اگر باز هم اشكال داشتيد به تالار گفتگو برويد و بحث ها و تجربياتي را كه دوستان در اين زمينه داشته اند مرور كنيد. اگر باز هم مشكل داشتيد در همان تالار مربوطه مطرح كنيد مطمئن باشيد به زودي جوابتان را خواهيد گرفت. اين هم لينك هاي مربوطه:
هيستوگرام چيست؟ قسمت اول: http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/007091.php
هيستوگرام چيست؟ قسمت دوم: http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/007093.php
هيستوگرام چيست؟ قسمت سوم: http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/007094.php
نحوه تفسير نمودار هيستوگرام در تالار گفتگو:
http://www.akkasee.com/forum/showthr...B1%D8%A7%D9%85
راه های برطرف کردن اوراکسپوز و افزایش دینامیک رنج :
http://www.akkasee.com/forum/showthr...B1%D8%A7%D9%85
نمودار هیستوگرام چيه؟
http://www.akkasee.com/forum/showthr...B1%D8%A7%D9%85
آقاي ادريس
فكر نكنم پاسخي به كاملي پاسخ آقاي طاهري بشه به سئوال شما داد، اگر مطالب رو مطالعه كنيد در خصوص هيستوگرام هيچ نكته تاريكي باقي نمي مونه بجر تمرين عملي خودتون
سلام
من یه چیزایی از هیستو گرام میدونم
ولی نمیتونم باهاش اونطور که می خوام ارتباط بر قرار کنم.
تو سایتو گشتم ولی چیزی نبود(شاید من ندیدم چون عینک ته استکانی نزدم)
بنابر این دوستان لطف می کنن لینک بدن
در ضمن اگه استادان چیزی رو صلاح می دونن که اضافه کنن خواهشا مثال هم بزنن چون ما همینجوری لنگ در هواییم:::confused2:::
ممنون
Dell جان مقالات سایت رو حتما بخونید.بسیار ارزشمند است و پیشنهاد میشود....دوست خوبم اگر در فروم جستجو کنید هم مطالب خوبی خواهید یافت...
اگر سوال و یا ابهامی بود همه در خدمت شما هستیم...
خیلی ممنون
راستی یه سوال که من نفهمیدم
اگه مثلا همه فراز و نشیب ها(اسمشو نمیدونم) در یک گام باشه اشکالی نداره؟
عکس خوب در میاد
یه چند تا مثال شیک هم لطفا:::big grin:::
افتخاری.................... ............ ...... ..... ..... ..
من متوجه منظور شما نشدم...
اما عکس خوب یا بد را هیستوگرام تشخیص نمیدهد....این شما هستید که تشخیص میدهید که عکس خوب است یا نه....
هیستوگرام یک راهنما است ، میتوان بر خلاف نظر هیستوگرام رفتار کرد.این به خواست شما ؛ عکس شما ، و شرایط شما مربوط است...
اما هیستوگرام در بسیاری موارد راهنمای خوبی است...
خوب دقیقا چه راهنمایی به ما میكنه؟:::wow:::
امیر جان دیگه داری زیاد سوال میپرسی هااااا.
یادته گفتم ! یک سوال رو جواب بدیم دیگه کل عکاسی رو باید توضیح داد ؟ ( شوخی البته ) ما که در خدمتیم برای پاسخ دادن....
یک سری چیز ها هست شما باید اونها رو بشناسی و بعد چیزهای دیگه رو بفهمید...
مثل درس پیش نیاز میمونه.تا اون رو پاس نکنی واحد جدید به شما نمیدن....!
اول یک سری به این مقالات بزن.خوب همه رو بخون، کامل در مورد هر کدوم توی فروم تحقیق کن و بعد اگر چیزی باقی بود بپرس....
مقالات سایت عکاسی...........
من الان یک مثال میزنم...
شما دینامیک رنج میدونی یعنی چه ؟
خوب این سه تا مقاله رو بخون متوجه میشی....
کد:http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007135.php
کد:http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007131.php
هنگامی که میخوایم طبق این مقاله ها عمل کنیم ، و چند عکس یک اور اکسپوژ یکی نرمال یکی اندر اکسپوژ بگیریم دیگه این هیستوگرام نیست که به ما بگه چی خوبه چی بده و چکار کنیم.....کد:http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007261.php
امیدوارم متوجه شده باشی...
خیلی ممنون و شرمنده
خلاصه هر چی از این لینکا به ما بدی حال دادی دیکه
خوب حس می کنم با راهنمایی هایی که دوستان عزیز کردند دیگه جای هیچ ابهامی نمونده باشه
بازم ممنون
http://akkasee.com/image/contrast/image002.jpg
آیا در هیستوگرام فوق با اعمال این تغییرات(مشخص شده با رنگ قرمز) اندکی از جزییات موجود در عکس(سمت راست) در معرض اکسپوز قرار نمیگیرند؟
برای افزایش کنتراست تصویر و اگر قرار باشد مقداری از جزییات فدای کنتراست شود ایا بهتر نیست در طرف چپ هیستوگرام یعنی نقاط تاریک(سایه) این تنظیم اعمال شود؟
با تشکر
من پست بردیا را هم به این تاپیک منتقل کردم که بحث های مربوط به هیستوگرام در یک جا قابل دسترسی باشد.
خوشحال میشم دوستان هیستوگرام مربوط به عکس ظمیمه را تفسیر کنند آیا اشکالی در این نمودار وجود دارد؟
در زمان عکاسی و حتی در زمان پروسس حواسم بود که سمت چپ و راست هیستوگرام به 0 یا 256 نزدیک شود ولی قطع نشود با این وجود در سمت چپ قسمت آبی رنگ ظاهر قطع شده در حالی که تاریک ترین نقطه در عکس من به صفر نرسیده است :confused:
همچنین
آیا اینکه قسمتی از اطلاعات در بالا(عمودی) قطع شده این مشکلی بوجود می آورد و اصولا قسمت بالای عمودی هیستوگرام نمایانگر چیست و به چه کار می آید؟
با تشکر
با توجه به عکس، هیستوگرام خوبی دارید و آن مقدار کم قطعشدگی در دو سمت، در پروسس RAW قابل جبران است آنهم در صورت نیاز و خواست عکاس.
ارتفاع پیک های نمودار هیستوگرام نشانه وسعتی از عکس است که دارای آن مقدار روشنایی خاص میباشد. اتصال آن به قسمت بالا مهم نیست.
اگر این هیستوگرام مربوط به فایل Raw است باید گفت که در کانال آبی شما قسمت کوچکی دارید که کاملا خالی از رنگ آبی است . یعنی در کانال رنگ آبی کاملا سیاه است
اما همان قسمت در دیگر کانال های رنگی , دارای اطلاعات است.
به همین دلیل در عکس کلی ( هیستوگرام روشنایی کلی عکس ) آن قسمت کاملا لبه سیاه هیستوگرام را قطع نکرده
چنین قطع شدگی های کوچکی معمولا مشکلی در عکاسی بوجود نمی آورند
اما به هر حال , قطع شدگی ها ( اگر در فایل Raw باشند ) دیگر قابل بازیابی نیستند . مگر توسط کپی برداری از دیگر کانال های رنگ و یا ترفند هایی مثل جابجایی نقطه سفید یا سیاه کامل , در آن کانال رنگ.
مطمئن هستید که این مقدار Clipping قابل بازیابی نیست؟نقل قول:
اما به هر حال , قطع شدگی ها ( اگر در فایل Raw باشند ) دیگر قابل بازیابی نیستند . مگر توسط کپی برداری از دیگر کانال های رنگ و یا ترفند هایی مثل جابجایی نقطه سفید یا سیاه کامل , در آن کانال رنگ.
بله آقا
کاملا مطمئن هستم
مسئله کم یا زیاد نیست
هر مقداری که قطع شدگی داشته باشیم ( حتی اگر فقط به اندازه دو پیکسل کنار هم در کانال مورد نظر باشد ) به این معنی است که یا آن دوپیکسل هر دو به اشباع کامل رسیده اند ( قطع شدگی در طرف چپ ) یا آن دو پیکسل کلا بدون اطلاعات هستند ( قطع شدگی در سمت راست ) و وقتی به این حالت برسیم یعنی آن دو پیکسلی که کنار هم هستند دیگر شبیه هم شده اند و هرگز قابل تفکیک نیستند
البته من هم اشاره کردم که
چنین قطع شدگی های کوچکی معمولا مشکلی در عکاسی بوجود نمی آورند
اگر با فرمت خام عکاسی کنید، اطلاعاتی که در هیستوگرام میبینید آن چیزی نیست که واقعا وجود دارد، بلکه اطلاعات "عکس" ای است که از فایل خام استخراج شده است. کافی است با تغییر پارامترها این روند استخراج را دست کاری کنید تا این Clipping از بین برود.
منظورتان از دو پیکسل، دو سطح روشنایی است؟ گاهی بخشی از اطلاعات فایل خام که توسط برنامه های مبدل RAW در تصویر خروجی گنجانده نمیشود خیلی گسترده تر از این حرفهاست و همه قابل بازیابی هستند.
فایل RAW هنوز تبدیل به تصویر نشده است، بنابراین Clipping هیستوگرام "در فایل Raw" بی معنی است. شاید منظورتان این بوده باشد که دوربین به علت نور بسیار زیاد در ناحیه خاصی نتوانسته جزییاتش را ثبت کند که در این صورت فکر میکنم حرفتان درست باشد. اما به هر حال، دیدن هیستوگرام یک فایل RAW خودش یعنی استخراج (یا تفسیر) اطلاعات آن که میتوانسته به شکل دیگری انجام گیرد. بنابراین خود فایل RAW تا تفسیرش نکنید (اطلاعات آن را بیرون نکشید) هیستوگرام ندارد.نقل قول:
اما به هر حال , قطع شدگی ها ( اگر در فایل Raw باشند ) ...
ممکنه در این مورد توضیح بدید؟ کپی کردن از کانالهای دیگه چه جوری انجام میشه؟
================================================
فایل را در فتوشاپ باز میکنید
به کانال مورد نظر میرید
قسمت مورد نظر را انتخاب میکنید ( اگر هیستوگرام سمت راست را قطع کرده ، شما قسمت های سفید و اگر هیستوگرام قسم چپ را قطع کرده ، قسمت های سیاه از کانال مورد نظر را باید انتخاب کنید . این کار را میتوانید مثلا با Color range انجام دهید )
بدون اینکه انتخاب را از بین ببرید به کانال دیگر که در آن قسمت دارای اطلاعات است بروید
دکمه های Control + C را میزنید
سپس به کانال مشکل دار برمیگردید
دکمه های Control + V را میزنید
به این ترتیب پیکسل های دارای اطلاعات را از کانال دیگر به این کانال کپی کرده اید
1- نه تنها این مقدار clipping که خیلی بیشتر از این مقدار نیز قابل احیاء است.
2- روشهای احیاء اطلاعات در فایل RAW به صورت خودکار از کانال های رنگی که دارای اطلاعات است، استفاده میکنند. نیازی نیست که روشهای فوقالعاده منعطف در RAW را کنار بگذاریم و بعد در فایل تبدیلشده در محیط Ps اطلاعات را احیاء کنیم.
اگر با فرمت خام عکاسی کنید، اطلاعاتی که در هیستوگرام میبینید آن چیزی نیست که واقعا وجود دارد، بلکه اطلاعات "عکس" ای است که از فایل خام استخراج شده است. کافی است با تغییر پارامترها این روند استخراج را دست کاری کنید تا این Clipping از بین برود.
منظورتان از دو پیکسل، دو سطح روشنایی است؟ گاهی بخشی از اطلاعات فایل خام که توسط برنامه های مبدل RAW در تصویر خروجی گنجانده نمیشود خیلی گسترده تر از این حرفهاست و همه قابل بازیابی هستند
===============================
چه کسی گفته هیستوگرام فایل RAW یک هیستوگرام واقعی نیست ؟
چه کسی گفته که شما میتوانید اطلاعات کلیپ شده واقعی را با تغییر پارامترها برگردانید؟
اگر به این راحتی بود که همه عکس خیلی روشن میگرفتند و بعد با تغییر پارامترها آن را برمیگرداندند.
نه دوست من اشتباه میکنید
هیستوگرام فایل Raw هم یک هیستوگرام واقعی است
فقط تعداد طبقه بندی روشنایی از سفید خالص تا سیاه خالص در هر کانال رنگی آن به جای 8 بیت ( یعنی 256 درجه بندی ) دارای 12 بیت ( 4069 درجه ) است .
همین و بس
حالا اگر تمام سطوح روشنایی منطقه مورد نظر در این 12 بیت جا نگیرد ( یعنی قطع شدگی بوجود آید ) دیگر از فایل raw هم کاری ساخته نیست. دو منطقه روشنایی که دقیقا شبیه هم شده باشند دیگر محال است که از هم قابل تفکیک باشند
=========
فایل RAW هنوز تبدیل به تصویر نشده است، بنابراین Clipping هیستوگرام "در فایل Raw" بی معنی است. شاید منظورتان این بوده باشد که دوربین به علت نور بسیار زیاد در ناحیه خاصی نتوانسته جزییاتش را ثبت کند که در این صورت فکر میکنم حرفتان درست باشد. اما به هر حال، دیدن هیستوگرام یک فایل RAW خودش یعنی استخراج (یا تفسیر) اطلاعات آن که میتوانسته به شکل دیگری انجام گیرد. بنابراین خود فایل RAW تا تفسیرش نکنید (اطلاعات آن را بیرون نکشید) هیستوگرام ندارد
==========
توصیه میکنم از منابع معتبر در مورد هیستوگرام بیشتر تحقیق کنید
نه تنها این مقدار clipping که خیلی بیشتر از این مقدار نیز قابل احیاء است.
2- روشهای احیاء اطلاعات در فایل RAW به صورت خودکار از کانال های رنگی که دارای اطلاعات است، استفاده میکنند. نیازی نیست که روشهای فوقالعاده منعطف در RAW را کنار بگذاریم و بعد در فایل تبدیلشده در محیط Ps اطلاعات را احیاء کنیم
=================
هرگز قابل احیا نیست مگر با همان دو روشی که گفتم. این ها را هم نمیگویند بازیابی. بلکه تنها ترفندی است که در برنامه گنجانده شده.
در مورد ژاراگراف دومتان هم باید بگویم مبدل raw هم از همین دو روش برای احیا استفاده میکند. منتها فقط با یک لغزنده .
اتفاقا منعطف تر ان است که ادامه مسیر بازیابی را فتوشاپ طی کنید. چرا که قدرت استفاده از هر کانال رنگ و با هر میزان در اختیار شما است.
اما علت اشتباه شما دوست عزیز هم یک چیز بیشتر نیست
و آن این است که شما تنها عکس های طبیعت را مد نظر قرار دادید و جابجایی اطلاعات جایگزین شده از کانال های رنگی دیگر برایتان مهم نبوده
اگر برای مثال از یک لامپ تئون آبی رنگ عکس بردارید و اتفاقا با فرمت راو هم عکس بردارید و کمی عکس کلیپ بشود ( فقط کمی ) دیگر با هیچ ترفند و با هیچ مبدل راوی قادر به بازگرداندن آن اطلاعات نخواهید بود. چون در کانال های دیگر هم اطلاعاتی وجود ندارد . اتفاقا بر عکس نظر شما که میگوئید :
نه تنها این مقدار clipping که خیلی بیشتر از این مقدار نیز قابل احیاء است
من به شما خواهم گفت :
نه تنها این مقدار clipping که خیلی کمتر از این مقدار هم قابل بازیابی نخواهد بود
با عرض معذرت تمام جملات فوق اشتباه می باشد.نقل قول:
چه کسی گفته هیستوگرام فایل RAW یک هیستوگرام واقعی نیست ؟
چه کسی گفته که شما میتوانید اطلاعات کلیپ شده واقعی را با تغییر پارامترها برگردانید؟
اگر به این راحتی بود که همه عکس خیلی روشن میگرفتند و بعد با تغییر پارامترها آن را برمیگرداندند.
نه دوست من اشتباه میکنید
هیستوگرام فایل Raw هم یک هیستوگرام واقعی است
فقط تعداد طبقه بندی روشنایی از سفید خالص تا سیاه خالص در هر کانال رنگی آن به جای 8 بیت ( یعنی 256 درجه بندی ) دارای 12 بیت ( 4069 درجه ) است .
همین و بس
حالا اگر تمام سطوح روشنایی منطقه مورد نظر در این 12 بیت جا نگیرد ( یعنی قطع شدگی بوجود آید ) دیگر از فایل raw هم کاری ساخته نیست. دو منطقه روشنایی که دقیقا شبیه هم شده باشند دیگر محال است که از هم قابل تفکیک باشند
هرگز قابل احیا نیست مگر با همان دو روشی که گفتم. این ها را هم نمیگویند بازیابی. بلکه تنها ترفندی است که در برنامه گنجانده شده.
در مورد ژاراگراف دومتان هم باید بگویم مبدل raw هم از همین دو روش برای احیا استفاده میکند. منتها فقط با یک لغزنده .
اتفاقا منعطف تر ان است که ادامه مسیر بازیابی را فتوشاپ طی کنید. چرا که قدرت استفاده از هر کانال رنگ و با هر میزان در اختیار شما است.
برای من جالبتر این است که چگونه با این اطمینان بر اشتباهتان پافشاری میکنید و بقیه را به مطالعه دعوت مینمایید؟
دوست عزیز سراپا گوشم تا با مقایسه منابع معتبر به من بگوئید کدام قسمت از حرف های من اشتباه بوده ؟
منتها امیدوارماستنباطات عامیانه را مبنای حرف های خود قرار ندهید
با عرض پوزش ، بالاخره فایل RAW هیستوگرام دارد یانه ؟ و این هیستوگرام واقعی است یا غیر واقعی ؟
جفت دوربینهای من هیستوگرام فایلهای خام را نشان می دهد ، آیا این هیستوگرام واقعی است ؟ یا اینکه داخل دوربین مبدل فایل خام یا مفسر اطلاعات عکس استخراجی از فایل خام ، وجود دارد ؟ :confused:
با عرض پوزش مجدد، گمان نکنم آقای روشن با وجودی که مطابق عکسهای لینک ذیل جمع زیادی از اعضای فروم از دانسته های ایشان در کارگاه خلاقیت در تاریکخانه دیجیتال استفاده کرده اند و از برنامه راضی بودند ،مبنای حرفشان استنباطات عامیانه باشد :
کد:http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=10898&page=6
هیستوگرامی که در دوربین میبینید، هیستوگرام عکسی است که با مبدل ساده موجود در خود دوربین ایجاد شده است. اگر فایل RAW هیستوگرام داشت، خود دوربین نشانش میداد ;)
مثلا اگر در هیستوگرام روی LCD دیدید که بخش کمی از سمت چپ بریده شده و سمت راست جای خالی دارد، نشانه این است که میتوانستید خیلی بهتر عکس بگیرید و از داینامیک رنج سنسور استفاده بهتری کنید. این هیستوگرام در همین حد به درد میخورد، نه بیشتر.
همچنین مثلا اگر دیدید بخش کمی از سمت راست بریده شده است، تقریبا میتوانید مطمئن باشید که به بهترین وجه ممکن قابل بازیابی است، مگر در شرایط خاص که ناحیه کوچکی نوری بسیار بیشتر از سایر نواحی عکس داشته باشد (مثلا لامپ یا خورشید) بنابراین هیستوگرامی که روی LCD دوربین میبینید تنها یک تفسیر ساده از اطلاعات خام است و نباید روی آن حساب کرد.
وقتی هنوز Bayer Interpolation انجام نشده است، هیستوگرام (حتی به طور جداگانه برای هر کانال) معنا ندارد. جناب دکتر روشن اطلاعاتشان خیلی در این زمینه از من کاملتر است، به همین دلیل ترجیح میدهم خودشان اگر صلاح دیدند بیشتر توضیح دهند.
دوست عزیز مقصود من هیستوگرام دوربین نیست بلکه
هیستوگرام مبدل raw در کامپیوتر ایت
چگونه فکر میکنید که این هیستوگرام از روی فایل jpeg بدست آمده
وقتی میگم عامیانه فکر میکنید به این علته
شما هر فضای رنگی ای را که انتخاب کنید بلافاصله میانیابی انجام میشه . درست بر مبنای فیلتر های رنگی قرار گرفته روی سنسور ،بلافاصله برای شما سه کانال رنگی ایجاد میشه
و برمینای اون هیستوگرام برای شما نمایش داده میشه
حالا من نمیدونم شما کجا خوندید که این هیستوگرام قابل عوض شدنه و واقعی نیست و ...
اولین باره همچین چیزی میشنوم
چند سوال دارم:
۱- چرا وقتی توی مبدل raw اسلایدرهای مربوط به ریکاوری یا فیل لایت رو تغییر میدیم، شکل هیستوگرام تغییر میکنه؟ مگه نمیگین که هیستوگرام raw واقعی هست؟ پس چرا تغییر میکنه؟ یعنی اطلاعات فایل تغییر میکنه؟
۲- شما میگین که هیستوگرام raw واقعی هست، و اتفاقی که در تبدیل raw میافته اینه که اطلاعات روشنایی از ۱۲ بیت به ۸ بیت تقلیل پیدا میکنه. میشه توضیح بدید که این اتفاق چطوری میافته؟ یعنی طبق چه الگوریتمی این اطلاعات از ۱۲ بیت به ۸ بیت کاهش پیدا میکنند؟ جواب شما به این سوال تا حد زیادی ابهام در این مساله رو کم میکنه.
هیستوگرام دوربین با هیستوگرام مبدل RAW از نظر ماهیت یک چیز هستند، و آن چیزی نیست جز هیستوگرام یک تصویر بیرون کشیده شده از فایل خام. این روند استخراج را میتوان در کامپیوتر با انعطاف بسیار بالاتری تغییر داد، همین.
در نهایت شما میگویید که فایل خام هیستوگرام دارد یا خیر؟ حرف شما این بود که بله دارد، فقط به جای 256 سطح روشنایی 4096 سطح دارد. این حرف کاملا اشتباه است. من فقط یک نمونه خیلی ساده از دلایل اشتباه بودن این موضوع را گفتم، آن هم اینکه اگر چنین هیستوگرامی را مستقیما میتوان از فایل خام بیرون کشید، چرا خود دوربین این کار را نمیکند؟
فضای رنگی یکی از پارامترهایی است که بر روند استخراج اطلاعات از فایل خام تاثیر دارد. خیلی پارامترهای دیگر از جمله الگوریتم درونیابی هم وجود دارند. نمونه بسیار بارز این پارامترهای دیگر تراز سفیدی است. تنظیم تراز سفیدی یک عمل کاملا دیجیتال است. بنابراین اگر با فرمت خام عکس بگیرید و فضای رنگی تان هم مشخص باشد، هنوز هم هیستوگرامی وجود ندارد چرا که مشخص نیست شما چه رنگی را سفید میدانید. تراز سفیدی را هم که تنظیم کنید، باز هم نمیتوانید هیستوگرامی بیرون بکشید.نقل قول:
شما هر فضای رنگی ای را که انتخاب کنید بلافاصله میانیابی انجام میشه . درست بر مبنای فیلتر های رنگی قرار گرفته روی سنسور ،بلافاصله برای شما سه کانال رنگی ایجاد میشه
و برمینای اون هیستوگرام برای شما نمایش داده میشه
هیستوگرام نتیجه تبدیل فایل خام به تصویر با تفسیر اطلاعات موجود در آن است، تبدیلی که تعداد زیادی پارامتر قابل تغییر دارد که عوض شدن هر یک میتواند بر هیستوگرام نهایی تاثیر بگذارد.نقل قول:
حالا من نمیدونم شما کجا خوندید که این هیستوگرام قابل عوض شدنه و واقعی نیست و ...
اولین باره همچین چیزی میشنوم
این وسط فقط شما هستید که کاملا" در اشتبایید!!!
اصلا" RAW یه فایل تصویری محصوب نمیشه که بخواد هیستوگرام داشته باشه و اون خروجی که شما از این فایل میبینید نتیجه تنظیمات شما بعلاوه الگوریتم نرم افزار کانورتور هست که با تغییر هر مورد هیستوگرام متفاوتی بوجود میاد .
پیشنهاد میدم خروجی یه فایل RAW رو توی حالت دیفالت چندکانورتور با هم مقایسه کنید تا بهتر متوجه بشید .
نه دوست من. من اشتباه نمیکنم
منتها منظور من درست از آنجایی شروع میشود که فرمت Raw تبدیل به عکس میشود
و وقتی میخواهید این فرمت را تبدیل به عکس کنید \ آن وقت با تمام این مفاهیم روبرو میشوید
عیب شما یک چیز است :
آنجایی که میخواهید در مورد هیستوگرام فایل خام صحبت کنید ، آن را میپذیرید و میگویید هیستوگرام خوبی است
آنجایی که بحث را روی نوع بازیابی میبریم به کلی منکر هیستوگرام میشوید
به شیوه تفسیر شما اگر دقت کنیم باید اینگونه نتیجه بگیریم که :
هر چقدر خواستید عکس را سیاه تر یا سفید تر بگیرید چون هر موقع که خواستید با تغییر پارامترها ، دارای هیستوگرام دلخواه خواهیم شد
این تفسیر از بن اشتباه است
چرا وقتی توی مبدل raw اسلایدرهای مربوط به ریکاوری یا فیل لایت رو تغییر میدیم، شکل هیستوگرام تغییر میکنه؟ مگه نمیگین که هیستوگرام raw واقعی هست؟ پس چرا تغییر میکنه؟ یعنی اطلاعات فایل تغییر میکنه
==============
خب معلومه که باید تغییر کنه
اتفاقا این نشانه واقعی بودن هیستوگرامه
یک مثال میزنم : میدانید که فایل Jpeg هیستوگرام دارد ( در مورد واقعی بودن آن که دیگر شک ندارید ؟ ) وقتی این فایل Jpeg را مثلا روشنائی اش را کم یا زیاد میکنید ، خب قاعدتا هیستوگرام آن هم تغییر میکند
در فایل RAW ، تغیرات و تنظیمات لغزنده ها در فایل XMP ذخیره میشود تا خود فایل دست نخورده بماند . چون برخی از تغییراتی که در مبدل RAW وجود دارد ( مثل لغزنده Black ) اگر بیش از حد انجام شود میتواند اطلاعات قسمت تاریک عکس را از بین ببرد . بنابر این سعی میشود این تغییرات در فایل XMP ذخیره شود. اما وقتی دیگر فرمان باز شدن عکس در محیط فتوشاپ را میدهید ، بر اساس تنظیمات شما ، عکس ساخته میشود و سپس در محیط فتوشاپ باز میشود
اما بهتر است نگاهی به لغزنده های مبدل Raw بیاندازیم تا مبنای قضاوت های صحیح و درست ما باشند
لغزنده Exposure
این لغزنده که کارش روشن یا تاریک کردن عکس است ، یک خصوصیت ویژه دارد و آن هم این است که تنظیم آن بر اساس F-Stop بنا نهاده شده . یعنی تغییر 1.5 به این معنی است که شما لنز دوربین را به اندازه 1و 1/2 Stop بازتر کردید
نوشته ای را از مستندات شرکت ادوبی تقل میکنم تا وجود نداشتن هیستوگرام و غیر واقعی بودن آن و یا وجود نداشتن کانال های رنگی را رد کند
Holding down the Alt (Windows) or Option
(Mac OS) key while moving the Exposure slider lets
you preview where the highlights are being clipped—
completely white, no detail. One way to use this feature is
to adjust the slider until the highlights start to get clipped,
and then back off slightly on the adjustment. Black
indicates areas that are not clipped, and color indicates
areas that are being clipped in only one or two channels.
Holding the Alt (Windows) or Option (Mac OS) key down while
moving the Exposure slider shows the highlights being clipped.
Note:
Clipping is the shifting of pixel values to either
the highest highlight value (255) or the lowest shadow
value (0). Areas of a photo that are clipped are either
completely white or completely black and have no
image detail.
در کل منظور این است که دکمه Option را نگه دارید تا هنگام تغییر نوردهی ، هم Clipping را ببینید و هم تشخیص دهید که این بریدگی در یک کانال رنگی است یا در هر سه کانال ( قابل توجه کسانی که اصلا از بیخ منکر وجود کانال های رنگی بودند - البته احتمالا شرکت ادوبی هم اشتباه کرده)
لغزنده Recovery
کار این لغزنده دو عمل است که توامان و با هم پس از شناسایی نقاطی که در هر کانال یا در هر سه کانال رنگ کاملا اشباع شده اند ، انجام میدهد
1- ارزش پیکسل های نزدیک به سفید مطلق در هر کانال رنگ را به صورت لگاریتمی کم میکند تا تاریک تر شوند. منتها تاثیری روی ارزش پیکسل های سفید ( اشباع کامل ) ندارد
2- اگر پیکسلی در یک کانال رنگ به اشباع کامل رسیده باشد ( یعنی سفید مطلق ) اما در کانال دیگر هنوز دارای اطلاعات باشد ( یعنی خاکستری ) ، ارزش پیکسل های کانال های دیگر را از ارزش پیکسل های اشباع شده کم میکند . منتها در اینجا هم اگر در هر سه کانال رنگی ، اشباع کامل صورت گرفته باشد ( یعنی پیکسل در هر سه کانال سفید باشد ، عملا کاری انجام نخواهد شد )
لغزنده Fill Light
کارش دقیقا عکس لغزنده بالایی است
از توضیحات بالا میتوان متوجه شد که اگر در اینجا هم ، هر پیکسل در هر سه کانال رنگ بدون اطلاعات ( سیاه مطلق ) باشد از این لغزنده هم کاری بر نمی آید
لغزنده Black
کارش تعیین ورودی نقطه سیاه عکس است. روشنایی عکس را به صد درجه تقسیم میکند. آن را روی هر درجه که بگذارید ، نقاط تاریک تر از آن درجه ، سیاه مطلق خواهند بود
لغزنده Brightness
که کارش شبیه Exposure است با این تفاوت که سعی در فشرده سازی نقاط روشن و تاریک دارد و به صورت کلی روشنایی یا تاریکی تمام عکس را تحت کنترل دارد. معمولا این لغزنده ، بعد از تنطیم نقطه ورودی سیاه و نقطه ورودی سفید عکس تنظیم میشود
لغزنده های تاثیر گذار در افزایش یا کاهش داینامیک رنج و طیف روشنایی عکس \ همین ها بودند. البته بحث Tone Curve هم هست که مربوط به عملیان بازیابی نمیشود
اما لغزنده های Recovery و Fill Light دارای یک عیب بزرگ هستند که آن هم این است که به شما اجازه نمیدهند که تعیین کنید که از کدام کانال رنگ به منظور بازیابی اطلاعات بیشتر استفاده شود
این همان علتی است که گفته میشود بهتر است عملیات بازیابی را در فتوشاپ انجام دهید تا کنترل کامل تری روی عملیات بازیابی داشته باشید
===================
شما میگین که هیستوگرام raw واقعی هست، و اتفاقی که در تبدیل raw میافته اینه که اطلاعات روشنایی از ۱۲ بیت به ۸ بیت تقلیل پیدا میکنه. میشه توضیح بدید که این اتفاق چطوری میافته؟ یعنی طبق چه الگوریتمی این اطلاعات از ۱۲ بیت به ۸ بیت کاهش پیدا میکنند؟ جواب شما به این سوال تا حد زیادی ابهام در این مساله رو کم میکنه.
این که دیگر ساده است .
مقاله زیر پیدا کردم که اتفاقا خیلی هم خوب توضیح داده
*********
قسمت مورد نظر من ، این قسمت است :
به جدول زیر به خوبی نگاه کنید
سمت چپ این جدول مربوط به نحوه قرار گیری بیت ها در هر منطقه روشنایی قبل از عملیات تصحیح گاما است
در ستون اول از سمت چپ مناطق مربوط به روشنایی به یازده قسمت تقسیم شده . روشن ترین منطقه با عدد یک مشخص شده و مثلا میزان روشنایی منطقه دوم نصف میزان روشنایی منطقه اول است و به همین ترتیب. در ستون دوم همین مناطق روشنایی این بار از عدد یک شروع شده و با نصف شدن روشنایی در هر منطقه عدد مربوط به آن هم نصف شده. این قسمت به این علت است که مقدار هر پیکسل در نمایشگر عددی بین صفر تا یک است . یک به معنی روشنایی کامل و صفر به معنی سیاه مطلق
در اینجا هم چون میزان روشنایی در هر منطقه نصف منطقه بالایی است بنابراین عدد ها به طور مرتب نصف شده اند
ستون های سوم تا پنجم نحوه توزیع تن های روشنایی در هر منطقه را نشان میدهد که درک این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است
مثلا دقت کنید که اگر سنسور دوربین شما یک سنسور 12 بیتی است بنابراین دو به توان 12 تن مختلف یعنی 4096 تن مختلف روشنایی را دارا میباشید اما این 4096 تن به این صورت قرار میگیرنده که 2048 تن روشنایی در مناطق بسیار روشن قرار میگیرند شاید اکنون بفهمید که چرا به طور عامیانه گفته میشه در هنگان تصویر برداری Raw سعی کنید که تصویر شما مایل به روشن باشه تا مایل به تیره
به هر حال هر چقدر که به مناطق تیره تر میرسیم میزان تن های موجود کاهش پیدا میکند به طوری که در منطقه 11 تنها دو تن مختلف روشنایی موجود است
اما جدول سمت راست پس از عملیات تصحیح گاما با مقدار 1/2.2 را نشان میدهد
ستون اول همان عددهای ستون اول جدوا سمت چپ هستند که اینبار به توان 1/2.2 رسیده اند
مثلا عدد 0.5 وقتی به توان 1/2.2 رسیده تبدیل به 0.72974 شده و به این ترتیب بعد از عملیات
Gamma Expansion
مناطق روشنایی طوری قرار گرفته اند کمی تاریک تر شده اند
به هر حال ستون دوم از جدول سمت راست مربوط به سطح روشنایی پیکسل ها در وضعیت جدید یعنی بعد از عملیات تصحیح گسترشی گاماست و نسان میدهد که منطقه 1 پیکسل هایی که ارزش 255 تا 187 دارند را نگه میدارد و منطقه دو دارای پیکسل هایی است که ارزش 186 تا 137 دارند و این نوع ارزش گذاری پیکسل ها در یک فایل 8 بیتی را مشخص میکند
دو ستون آخر اهمیت زیادی دارد و میزان قرار گیری تن های مختلف روشنایی در هر منطقه روشنایی پس از عملیات تصحیح گسترشی گاما را نشان میدهد
در یک فایل 8 بیت مثل فایل های Jpeg در روشن ترین مناطق حدود 70 تن رنگ وجود خواهد داشت و رفته رفته با رسیدن به مناطق تاریک میزان تن های مختلف نیز کاهش پیدا میکند به طوری که در منطقه 11 با وجود عملیات تصحیح گاما باز هم تنها 3 تن مختلف روشنایی در این منطقه بسیار تاریک وجود دارد و مشخص میکنه هنگام ویرایش تصویر اگر اینگونه مناطق در تصویر ما وجود داشته باشه فورا اشکالات Banding یا Artifact یا Clipping در اونها نمودار میشه
اما در ستون آخر که یک فایل 16 بیتی مثل فایل های Tiff مد نظر است میتوان مشاهده کرده که حتی در منطقه 11 نیز حدود 758 تن مختلف روشنایی در این مناطق موجود است که به راحتی به ما اجازه ویرایش عکس را به ما میدهد
---------
مینا معمارزاده
دانشجوی فوق لیسانس گرایش IT
:think:; خوب مال jpg هم تغییر میکنه دیگه وقتی تو فتوشاپ جابجاکنیم هیستوگرام عوض میشه. :confused:نقل قول:
۱- چرا وقتی توی مبدل raw اسلایدرهای مربوط به ریکاوری یا فیل لایت رو تغییر میدیم، شکل هیستوگرام تغییر میکنه؟ مگه نمیگین که هیستوگرام raw واقعی هست؟ پس چرا تغییر میکنه؟ یعنی اطلاعات فایل تغییر میکنه؟
.... سیستمم قاطی کرد شرمنده
سرکار خانم معمار زادهنقل قول:
چه کسی گفته هیستوگرام فایل RAW یک هیستوگرام واقعی نیست ؟
چه کسی گفته که شما میتوانید اطلاعات کلیپ شده واقعی را با تغییر پارامترها برگردانید؟
اگر به این راحتی بود که همه عکس خیلی روشن میگرفتند و بعد با تغییر پارامترها آن را برمیگرداندند.
نه دوست من اشتباه میکنید
سلام
به فروم وب سایت عکاسی خوش آمدید
نظر شما در مورد تکنیک Expose To Right چیست؟ :::happy:::
پایدار باشید.
جناب میلانی شما توی فوتوشاپ که اسلایدر ریکاوری و فیل لایت نداریم.
در ثانی, اگه تغییرات هیستوگرام فایل raw با jpg رو یکسان در نظر بگیریم پس دیگه چه نیازی به استفاده از فرمت خام هست؟
اینکه شکل هیستوگرام با تغیر اسلایدر های مربوط به -مثلا- شدو-های لایت تغییر میکنه به این خاطر هست که اطلاعات درون فایل jpg طبق یه الگوریتمی تغییر داده میشه. یعنی این اطلاعات وجود خارجی نداره و مصنوعی هست. اما وقتی شما اسلایدر های مبدل فایل raw رو تغییر میدید کاری که دارید انجام میدید این هست که پارامتر هایی از اون الگوریتمی که داره فایل raw رو به فایل jpg تبدیل میکنه رو تغییر میدید نه خود اطلاعات رو.
بذارید یه مثال بزنم.
فرض کنید شما می خواید کالای x رو بخرید و قیمت این کالا هست 1000 تومان در حالی که شما 100 تومان پول دارید. حالا دو تا کار میتونید بکنید. یا یه صفر بذارید جلو 100 تومنی و فروشنده رو گول بزنید یا اینکه میتونید مثلا چونه بزنید و همون کالا رو 100 تومن بخیرید.
تغییر هیستوگرام در فایل jpg هم یه جور گول زدن و اطلاعات سازی هست در حالی که تغییر هیستوگرام در فایل raw در حقیقت تغییر روش پردازش اطلاعات موجود در فایل خام برای ایجاد فایل jpg هست.
ببخشید اگه مثال خیلی روشن نبود.
سرکار خانم معمار زاده
سلام
به فروم وب سایت عکاسی خوش آمدید
نظر شما در مورد تکنیک Expose To Right چیست؟
پایدار باشید
اتفاقا سوال خوبی است
هرچند متوجه کتایه آمیز بودن آن هستم
اما باید بگویم در این مورد هم کاملا توصیه شده که روشنایی فقط به سمت راست تمایل پیدا کند
نه اینکه خط سمت راست هیستوگرام را قطع کند
به طور کلی یک مطلب در این چند پست گفته شد که با هیچ دلیل و منطقی جور در نمی آید
و آن هم این بود که :
اگر بریدگی در دو طرف هیستوگرام رخ داد نگران نباشید ، چرا که با پارامترهای فایل RAW قابل بازیابی است
و من تمام سعی ام این بود که که بگویم چنین فرضی عامیانه است
و اگر قسمتی از فایل RAW شما بیش از یا کمتر از حد نور دیده باشد
بازیابی غیر ممکن است
دلیل این همه موضع گیری مخالف در مقابل حرف درست خودم را نمیدانم که چیست؟
اینکه شکل هیستوگرام با تغیر اسلایدر های مربوط به -مثلا- شدو-های لایت تغییر میکنه به این خاطر هست که اطلاعات درون فایل jpg طبق یه الگوریتمی تغییر داده میشه. یعنی این اطلاعات وجود خارجی نداره و مصنوعی هست
ممکن است لطف بفرمائید سندیت این حرفتان را آشکار کنید
دوست من فایل RAW یک فایل آسمانی نیست که هر بلایی شما خواستید سرش در بیاورید و آن هم هر جور که خواستید ،برایتان رنگ عوض کند
بر خلاف شما که میگوئید فایل خام اصلا عکس نیست
من به شما خواهم گفت که این فایل تنها فرمت متداول عکس نیست
در واقع این فایل نگه دارنده سطح روشنایی رسیده به هر پیکسل در سنسور است
مقدار طیف های نگه داری شده در این فایل هم همانی است که ذکر کردم یعنی 12 بیت یا در برخی انواع جدیدتر 14 بیت
حتی در این فایل هم ما محدودیت داینامیک رنج داریم
اینگونه نیست که شما تصور کنید که هر هیستوگرام دلخواهی را میتوان از آن بیرون کشید
اگر دو ژیکسل یا به طور دقیق تر 4 پیکسل همسایه در این فایل بیش از اندازه نور بخورند ، آنگاه اطلاعات آنها در هیچ مبدلی قابل بازیابی نیست
حالا چه شما برای این فایل هیستوگرام قایل باشید چه نباشید
نقل قول:
جناب میلانی شما توی فوتوشاپ که اسلایدر ریکاوری و فیل لایت نداریم.
آره نداریم من فرمت خام رو با مبدل فتوشاپ تبدیل میکنم واسه (برای!) همین اشتباه کردم. اما بازم تغییر کردنش دلیل بر غیر واقعی بودنش نمیشه (حتی اگر بنا به دلایل دیگر یا به صورت یک اصل غیر واقعی باشد)
والا من خیلی درست و حسابی نمیدونم اما مثلا وقتی سمت راست هیستو خالی باشه و ما شیفت کنترل ال را می گیریم یا به صورت دستی لول را تنظیم میکنیم نه گولی در کار است و نه اطلاعاتی ساخته می شود فقط مثلا می گوییم از 200 تا 225 که چیز بدرد بخوری ندارد (یعنی یا کاملا خالی است و یا اطلاعات آنقدر اندک است که به دلایل دیگر از داشتنش گذشت می کنیم ) بریز دور یا مبدا را عوض کنم این کار انجام می شود تصویر تغییر می کند و نمودار جدیدی بر مبنایی که ما خواسته ایم ترسیم می شود. اصالت با عکس است نه هیستوگرام.نقل قول:
تغییر هیستوگرام در فایل jpg هم یه جور گول زدن و اطلاعات سازی هست در حالی که تغییر هیستوگرام در فایل raw در حقیقت تغییر روش پردازش اطلاعات موجود در فایل خام برای ایجاد فایل jpg هست.
یعنی قبل از اینکه فرمت خام برای مردم قابل دسترسی باشه عکاسی دیجیتال در یک فریب بزرگ غوطه ور بوده؟ :::confused2:::
من تمام نظر ها رو خوندم . نینا هم استدلال هایش منطقی به نظر میرسه. از طرفی این جمله را نفهمیدم :
فرمت خام به نظر من بیشتر برای کنترل دقیق در ایجاد تصویر و یکسان سازی و نوعی استاندارد سازی اختراع شد نه ماله کشی خرابکاری ها! :biggrin:نقل قول:
اگه تغییرات هیستوگرام فایل raw با jpg رو یکسان در نظر بگیریم پس دیگه چه نیازی به استفاده از فرمت خام هست؟
این حد کجاست؟ سایه مطلق و سفید مطلق؟ البته من فکر میکنم اگر هم به مطلق نرسیده باشد باز هم تا یک درصدی امکان بازیابی دارد منظورم بازیابی با کیفیتی است که بشود بهش گفت عکس و نه اون کاری که تو اداره آگاهی بهش میگن بازیابی تصویر.نقل قول:
و اگر قسمتی از فایل RAW شما بیش از یا کمتر از حد نور دیده باشد
در مورد تراز سفیدی هم که یکی از دوستان اشاره کردند من نمی دونم که بالاخره تراز ثبت میشه یا نه و آیا تراز هایی که توی مبدل عوض میشه به همون دقتی که اگر از ابتدا تو دوربین بود در میاد یا نه اما در سطحی پایین تر مگر وقتی تو لول سفید خالص یا مشکی خالص رو تعریف می کنیم هم هیستوگرام عوض نمیشه؟ و کلا امکان تغییر تراز سفید (هرچند با درد سر بیشتر) در خود فتو شاپ نیست؟ پس این هم که دلیل نمیشه.
فایل خام یا هیستوگرام داره یا نداره اما دنبال دلیل درست و با منبعش موثقش باشند دوستان.
باید برم تو دوربینم هم ببینم اوضاع هیستوگرامی چطوره چند تا مقایسه انجام بدم.
سرکار خانم معمار زاده
باز هم سلام
اگر صحبت های دوستان مخصوصا جناب آقای دکتر روشن را صحبت هایی عوام موابانه می دانید !!! امیدوارم با جناب آقای Bruce Fraser (نور به قبرشان ببارد)آشنا باشید.
در مورد هیستوگرام فایل RAW در دوربین
در مورد بازیابی جزئیات در فایل RAWنقل قول:
Note that the on-camera histogram shows the histogram of the in-camera conversion to JPEG: a raw histogram would be a rather strange-looking beast, with all the data clumped at the shadow end, so cameras show the histogram of the image after processing using the camera’s default settings
نقل قول:
Depending on the camera model and the color temperature settings, you may be able to recover as much as one stop of highlight detail, though one-third stop is more typical
کسی اینجا بیان نکرد که اگر ما عکسی با 10 استاپ UnderExpose داشته باشیم میتوانیم از آن در مبدل RAW عکس خوبی تولید کنیم. کسی هم نگفت دوربین خود را برداشته بیرون بروید با هر تنظیم دلخواهی عکاسی کنید سپس بقیه کارها را به مبدل RAW واگذار کنید.
کد:http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/linear_gamma.pdf
کد:http://www.pixelgenius.com/bios/bruce_bio.html
در مورد این نقل قول، صحبتی نکنیم بهتر است.از طریق منطق میتوانید صحت گزاره اخیر را بررسی نمایید.نقل قول:
دلیل این همه موضع گیری مخالف در مقابل حرف درست خودم را نمیدانم که چیست؟
پایدار باشید.
دوست عزیز
متاسفانه به هیچ عنوان استدلالهای شما پشتوانه علمی صحیحی ندارند. به چند دلیل که عرض می کنم:
1- لطفا منبع حرف هایی که می زنید رو بیان کنید. این منبعی که از سایت دوربین معرفی کردید منبع علمی نیست و اشتباهات بسیار فاحشی داره.
من به هیچ عنوان نمی تونم به منبعی که در اون فرمت jpg رو lossless میدونه اعتماد کنم. فرمت jpg یه فرمت lossy data compression هست و به هیچ عنوان lossless نیست. شما که دانشجوی IT هستید انتظار میره که لااقل متوجه چنین اشتباهاتی شده باشید.
2- مجددا با توجه به تحصیلاتتون باید بدونید که تابعی که مقدار روشنایی رو از فرمت خام به مقدار روشنایی در فرمت jpg تبدیل میکنه باید یه تابع continuous باشه. (حداقل رفتاری مشابه تابع پیوسته داشته باشه که یهو یه ناحیه سفید نباشه بعد دورو برش کلی تیره تر باشه. یعنی یه smooth transaction باید داشته باشیم.)شما رو چه حسابی میگید که در استفاده از اسلایدر ریکاوری, مقدار ماکزیمم روشنایی ثابت می مونه اما مقدار های روشنایی کمتر به صورت لگاریتمی (البته فکر کنم منظورتون اکسپوننشیال با توان کوچکتر از 1 هست که زمین تا آسمون با لگاریتمی تفاوت داره) کم میشه؟!
اشتباه شما اونجاست که سیستم تبدیل منطقه روشنایی از فایل raw به فایل jpg رو خیلی ساده فرض میکنید.
یک کانال رنگی فیکس رو در نظر بگیرید. به هر پیکسل در فایل خام یک عدد بین 0-4095 نسبت داده شده. حالا شما میخواین این عدد رو به عددی بین 0-255 تبدیل کنید. حرف شما اینه که اگه این تابع رو f فرض کنیم, وارون f در نقطه 255 دقیقا نقطه 4095 هست و وارون 0 هم فقط 0. اما این فرض غلظه. همه اشتباه شما هم نتیجه این فرض اشتباهه.
تابع f توضیح (description) ساده ای نداره. (یعنی اینجوری نیست که فقط مقدار توان-exponent- تغییر کنه. برای درک این موضوع ساده هم کافیه به این نکته دقت کنید که پردازش فایل خام به شما این امکان رو می ده که نقاط تاریک رو تاریک تر و نقاط روشن رو به طور همزمان روشن تر کنید. این اتفاق با تغییر توان صرف امکان پذیر نیست و لازمه که تابع تبدیل شما پیچیده تر از تابع نمایی صرف باشه)
توضیح f بستگی به تعداد زیادی پارامتر مثل مقدار ریکاوری - فیل لایت - اکسپوژر و ... داره و وارون 255 هم (به احتمال قریب به یقین) لزوما 4095 تنها نیست. سطح های دیگه ای از روشنایی هم در حالت عادی به 255 مپ میشن (یعنی در حالت عادی اور اکسپوز هستند) که با تغییر متغیر های موجود در مبدل raw به عددی کوچکتر از 255 مپ میشن.
3- نتیجه گیری شما رو از توضیحاتی که میدید درست میدونم اما ایراد از اونجاست که اون توضیحات اولیه که میدید درست نیست.
4- برای اثبات حرفتون یک منبع معتبر علمی معرفی کنید و به حرفهای عامیانه قانع نباشید.
فکر می کنم که مثال خوبی نزدم وگرنه مطلب بهتر روشن میشد. اگه حوصله خوندن کامل این پست رو ندارید فقط پاراگراف دوم و آخر رو بخونید. سعی کردم خوب توضیح بدم.
ببینید کل جریان از این قراره: روشنایی هر پیکسل در فرمت raw یه عدد بین 0-4095 هست اما در فرمت jpg مجبوریم که فقط از اعداد 0-255 برای روشنایی استفاده کنیم. خوب چیکار کنیم؟ راه عاقلانه اینه که بگیم 0 خودش بمونه 4095 هم بشه 255 اون وسطی ها هم به اعداد 0-255 تبدیل بشه "با یه روش خاص"
این "روش خاص" رو مبدل raw بر حسب تنظیمات خود ما معین میکنه. شما وقتی اسلایدر ریکاوری رو به سمت راست میکشی عملا داری به raw converter میگی که اعداد بزرگ رو همشون رو به 255 نفرست. 4095 رو بفرست به 255 بعد اعداد 4000-4094 رو بفرست به 254 بعد 3900-4000 رو بفرست به 253 و ...
در حالی که به شکل پیش فرض-اگه همینجوری تبدیل میکردید و با اسلایدر ها بازی نمی کردید- ممکن بود که از 3900 تا 4095 همشون به 255 متناظر بشن و در نتیچه منطقه وسیعی از اور اکسپوژر داشتید.
پس در حقیقت این اسلایدری که تغییرش میدید کارش اینه که روش متناظر کردن اعداد 0-4095 رو به اعداد 0-255 بر حسب نیاز ما تغییر میده.
خوب حالا فرض کنیم که از این تبدیل raw استفاده کردیم و یه عکس jpg ساختیم حالا در نظر بگیرید که در فایل raw روشنایی یه پیکسلی بوده 3900 و روشنایی یه پیکسل دیگه بوده 3999. الان جفتشون شدن 253. خوب حالا اگه بخواین توی فوتوشاپ از شدو-های لایت استفاده کنین , فوتوشاپ نگاه میکنه میبینه که روشنایی جفت این نقاط هست 253, دیگه نمیدونه که این 253 از روی 3900 به دست اومده اون یکی از 3999 . جفتشون رو یه اندازه تغییر میده. واسه همینه که میگم اطلاعات فایل jpg ساختگیه اما واسه فرمت raw این اطلاعات واقعییه.
امیدوارم که خوب توضیح داده باشم.
1-شما باور ندارید که شکل هیستوگرام با تغییر اسلایدر ها تغییر میکنه؟ خوب خودتون یه بار امتحان کنید شاید قبول کردید.
2- اینکه میگم اطلاعات فایل jpg بر اثر استفاده از ابزار شدو-هایلایت بر اساس یه الگوریتمی تغیر میکنه اونقدر گزاره کلی ای هست که مخالفت با اون یا نتیجه عصبانیت شماست یا ضعف منطقی. مثل اینکه من به شما بگم 2 ضرب در 2 برابر یک عددی میشه و شما اعتراض کنید که شما با چه سندی این حرف رو میزنید.
دوست عزیز شما وقتی شدو-های لایت رو تغغیر میدید خوب یه اتفاقی میفته دیگه. نمی افته؟ من حرفم فقط این بود که وقتی شدو-های لایت رو تغییر بدین یه اتفاقی میفته. حالا به جای اینکه بگم یه اتفاقی میفته گفتم بر اثر یه الگوریتمی تغییر میکنه. معنیش همونه البته اما اگه شما اونجوری دوست دارید خوب من سعی میکنم جوری بگم که مشکلی پیش نیاد.
3- من هم نمیگم فایل raw رو میتونیم هر جوری که خواستیم تعبیر کنیم یا تغییر بدیم. من فقط گفتم تبدیلی که شما معرفی کردید درست نیست. روش به دست آوردن فایل jpg از فایل raw متفاوت از چیزی هست که بیان کردید. در پست قبلیم هم دلیلشو بیان کردم.
4- من گفتم فایل raw فایل تصویری نیست؟ مطمئنید؟ یه بار دیگه نگاه کنین شاید اشتباه کرده باشید.
5- با این حرف شما موافقم. اگر یک پیکسل هم بیش از حد نور بهش برسه هیچ روشی وجود نداره که بشه اطلاعات اون رو بازیابی کرد. اما چیزی که با شما مخالف هستم اینه که ممکنه شما یه تصویر raw رو به یه تصویر jpg تبدیل کنید و یه نقطه در کانال قرمز روشنایی 255 داشته باشه در صورتی که روشنایی همین نقطه در کانال قرمز فایل raw به جای 4095, 4094 باشه. یعنی در فایل raw اور اکسپوز نباشه اما در فایل jpg باشه. چیزی که شما منکرش میشید و خوب دلیلی هم نیاوردید که این حرف رو از کجا میزنید.
6- مگه کسی منکر وجود محدودیت دینامیک رنج شد که شما اینطوری میگید؟ همه ی بحث بر سر اینه که اون هیستوگرامی که میبینیم از فایل raw هست یا از فایل jpg ای که از روی اون فایل raw استخراج میشه.
7- توی این فروم هیچ کسی با هیچ کسی دعوا نداره. هیچ کسی هم ادعای این رو نداره که همه چیز میدونه و هیچ کسی هم این فکر رو در مورد کس دیگه ای نداره. اومدیم اینجا که بیشتر یاد بگیریم و اگه جایی رو اشتباه می کنیم با کمک دیگران اشتباهاتمون رو بر طرف کنیم. پس فکر نکنید کسی اینجا با شما خصومت داره یا اینکه دوستان توی رو در واستی از نظر کسی طرفداری می کنن.
8- من متوجه نبودم که شما تازه به این فروم اومدین . من هم خوش آمد میگم.
دقیقا" درست فرمودید (مشخصه که اطلاعات تون خوبه فقط میمونه یه جمع بندی )
همون طور که فرمودید اگه یه پیکسل از سنسور Over شده باشه یا که هیچ گونه نوری نگرفته باشه ( سفید مطلق یا سیاه مطلق ) به هیچ وجه اطلاعاتش قابل بازیافت نیست .تا اینجاش کاملا منطقی ولی از کجا میشه فهمید که پیکسل مورد نظر به فرض Over شده ؟؟؟
اولین هیستوگرامی که از خروجی فایلمون میبینیم از تنظیمات دیفالت کانورترمون هست و اگه پیکسل مورد نظر ما توی هیستو گرام over نشون داده بشه و بعد ما با کم کردن اکسپوژر , اون پیکسل دارای اطلاعات رنگی شد , نشون میده که اطلاعاتش از عالم غیب نیومده و از خود پیکسل بوده ولی با تنظیمات دیفالت کانورتور Over محسوب میشده .
و اگه با تغییرات تنظیمات نرم افزار کانورتورمون نتوانستیم اطلاعاتی از اون پیکسل Over شده بدست بیاوریم اون موقع معلوم میشه که پیکسل واقعا" Over بوده .
اینم یه نمونه از سایت DPreview:
http://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...-ACR-4-002.jpghttp://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...-ACR-0-002.jpg
همین طور که میبینید خروجی بدست آمده با اکسپوژر 0 مناطق Over شده زیادی داره ولی با اکسپوزر -4 استپ اکثر منطقه ها دارای تصور شده ( که مطمعنا" از عالم غیب نبوده و از اطلاعات سنسور بدست آمده ) و مناطقی هم هنوز وجود دارن که اگه اکسپوژر رو تا -100 استپ کم کنیم با سفید میمونه که نشون میده که اطلاعات پیکسل Over بوده .کد:http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/page25.asp
حالا بنظر شما هیستوگرام بدست اومده از خروجی با تنظیمات دیفالت کانورتور چه ارزشی میتونه داشته باشه ؟؟؟؟ هنوز فکر میکنید که هر جا over نشون بده قابل ریکاور کردن نیست ؟؟؟
البته در خروجی سنسور هیچگاه سیاه مطلق نداریم، حتی در تاریکی مطلق.
در تایید صحبت آرش جان (آقای زمانی، نه خودم :biggrin:) و نوید جان بگویم که بحث اصلی ما سر یک جمله اشتباه است که پایه و اساس همه صحبت های خانم معمار زاده است. اگر این جمله و برداشت صحیح باشد، بقیه حرفهایشان هم صحیح است.
یک تصور اشتباه آن است که وقتی میگوییم سنسور این دوربین خروجی مثلا 12 بیت دارد، یعنی 12 بیت (4096) سطح روشنایی از خروجی آن برداشت میشود. این حرف صحیح نیست. تفسیر سطوح خروجی مبدل آنالوگ به دیجیتال برای استخراج سطوح روشنایی خودش بخشی از تبدیل فایل خام به یک تصویر است. (فکر میکنم در نوشته ای که نوید جان قرار داد این موضوع کاملتر بیان شده).
فکر نمیکنم چیزی مبهم مانده باشد که نیاز باشد بیشتر توضیح دهیم. تصور اشتباهی که باعث شده این بحث ها پیش بیاید به نظر من همین عبارت ساده است:
"هیستوگرام RAW"
همانطور که به کرات در همین تاپیک گفته شد، فایل خام خودش هیستوگرامی ندارد، چون سطوح روشنایی هنوز مشخص نیست. بنابراین تا تبدیل فایل خام را به تصویر انجام ندهید و سعی نکنید بیشترین اطلاعات را از مناطق با روشنایی زیاد بیرون بکشید، نمیتوانید بگویید چه چیزی قابل بازیابی است و چه چیزی نیست.
یک مورد دیگر که به نظرم آمد شاید لازم به توضیح باشد:
اگر دو پیکسل سطح ولتاژی را در خروجی داشته باشند که بعد از عبور از مبدل A2D به عددی مثل 4000 مپ شوند، الزاما روشناییشان یکسان نیست! چرا که این موضوع را نیز الگوریتم Bayer Interpolation مشخص میکند. بنابراین راحت تر است که به آن عدد 0 تا 4095 صرفا بگوییم خروجی A2D.
سنسور یک آرایه سطحی از فتودیود هایی است که بر اساس میزان نوری که به آنها رسیده، یک سطح ولتاژ آنالوگ تولید میکنند. سطح ولتاژ آنالوگ مقادیرش پیوسته است، یعنی اگر حداکثر 5 و حداقل 0 ولت باشد، هر مقداری بین 0 و 5 ولت را میتواند داشته باشد. ولتاژ تولید شده توسط این فتودیود ها از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (A2D یا ADC هم گفته میشود) عبور میکند و به یک سطح ولتاژ دیجیتال کوانتیزه تبدیل میشود. حالا اگر خروجی این مبدل 12 بیت (4096 سطح) باشد و بین 0 و 5 ولت محدود شود، دیگر هر مقداری را نمیتواند داشته باشد بلکه به یکی از این 4096 سطح بین 0 و 5 محدود میشود. فایل RAW همینجا تشکیل میشود و تمام. (در مورد فشرده سازی هایش اگر خواستید در تاپیک مربوطه صحبت میکنیم)
جلوی سنسور، یک فیلتر Bayer وجود دارد که باعث میشود از هر 4 فتودیودی که تشکیل مربع میدهند، 2 تا فقط به رنگ سبز، یکی به قرمز و دیگری به آبی حساس باشد. خروجی A2D هیچ چیزی در مورد روشنایی نمیگوید. رنگ و روشنایی را مبدل RAW باید بر اساس نمونه برداری، بررسی نسبت ولتاژها و میانیابی ایجاد کند (الگوریتم Bayer Interpolation) و اینکه چه تفسیری میخواهد از این 4096 سطح داشته باشد بر عهده خودش است. شما اگر این 4096 بیت را به صورت خطی روی 8 بیت مپ کنید و آنها را روشنایی فرض کنید، به تصویری میرسید که تقریبا هیچ شباهتی با تصویر اولیه (از نظر رنگ و نور) ندارد.
این 12 بیت به معنای 12 بیت سطح روشنایی نیست.
از فایل خام یک سنسور N بیتی، یک تصویر M بیتی قابل استخراج است. N و M هم هیچ نسبتی با هم ندارند. اما اینکه 8 بیت و 12 بیت و 16 بیت از کجا آمده اند نیز اصولا خیلی ارتباطی به این بحث ندارد. 8 بیت طیفی را ایجاد میکند که از نظر چشم انسان پیوسته به نظر میرسد (برای این منظور کافی است)، خروجی 12 بیت و 14 بیت هم برای پروسس های دقیق تر و انعطاف بیشتر در پروسس رنگ و نور ایجاد شده اند (اگر الگوریتم Bayer Interpolation و خود فیلتر Bayer وجود نداشت و فتودیودها میفهمیدند رنگ چیست، اهمیت گسترده بودن خروجی A2D به مراتب کمتر میشد). فرمت 16 بیت هم برای این ایجاد شده است که در عین اینکه تصویر مثل فایل RAW نیازی به مبدل برای مشاهده ندارد، اما اطلاعات کافی روشنایی را در خود ذخیره کند تا بتوان آنها را با انعطاف بیشتری تغییر داد.
سلام:
بدون شرح...
http://i.imagehost.org/t/0582/ffinal1.jpg
http://f.imagehost.org/t/0426/ffinal2.jpg
http://f.imagehost.org/t/0716/ffinal3.jpg
عکس آخر اگزیف دارد
نداره هانقل قول:
عکس آخر اگزیف دارد
http://www.img98.com/images/rc82eqtoe2b157976nvr.jpg
http://www.img98.com/images/d69bmsm6enqs5fqrqi4v.jpg
در عکس فوق و هیستوگرام ضمیمه
ظاهرا قسمتهایی از عکس در سمت چپ و راست از محدوده(0~255) خارج شده اند ولی در اصل اینطور نیست! حداقل از نظر نور(رنگ سفید هیستوگرام)
سوالی که برایم پیش آمده:
چطور ممکنه در قسمتهایی از عکس با توجه به هیستوگرام نوری وجود نداره ولی رنگها وجود دارند!؟ :eek:
آیا میشه نتیجه گرفت حتی اگر این قسمتها در اثر ویرایش(افزایش کنتراست) طرفین از هیستوگرام خارج شوند با تنظیمات رنگ بشه این نقاط را احیا کرد ؟
آی این هیستوگرام مشکل خاصی دارد؟
با تشکر
جناب بردیا
سلام
من اصلا متوجه منظور شما نشدم !
اما هسیتوگرام سه کانال اصلی به صورت مجزا عکس شما به شکل زیر است
که بنظرم فقط کمی (خیلی کم ) در کانال آبی دچار Clipping شده است.
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1265293335
در مورد سئوال دوم:
تا جایی که من فهمیده ام از داده های هیستوگرام باید استفاده کرد و سپس نتیجه گرفت "آیا آن چیزی که در ذهنم بوده توسط ابزار ثبت شده است ؟ "کد:آی این هیستوگرام مشکل خاصی دارد؟
منظور شما اینه که هستوگرام رو تفسیر کنیم؟