-
Thursday 2 June 2005, 02:07
#1
كاربر همراه
افزایش بیش از حد نویز هنگام ویرایش عکس
با سلام خدمت دوستان .
این تاپیک رو به پیشنهاد آقای روشن اختصاص می دهم به مسئله افزایش نویز عکس هنگام ویرایش که ممکنه مشکل خیلی از عزیزان باشه.
موضوع از این قراره که من بعضی اوقات مشاهده می کنم که بعد از ویرایش عکس با اینکه تمام نکات مربوط به استفاده از لایه ها رو رعایت می کنم بازهم عکسها مقدار زیادی نویزی میشن .
لطفا به این کراپهای 100 درصد که به ترتیب قبل و بعد از ویرایش گرفته شدن دقت کنید :
قبل از ویرایش
بعد از ویرایش
( مشخصات عکس : ایزو 400 . سرعت 80/1 . دیافراگم 9 . از 5 دیوپتر لنز کلوزآپ استفاده کردم )
افزایش زیاد نویز در عکس دوم کاملا مشهوده.
توجه داشته باشید که من همیشه از یه لایه جدید برای انجام ویرایش استفاده می کنم و هیچوقت تغییرات رو روی خود عکس انجام نمیدم.
برای شارپ کردن از روشی که در مقاله " روش شارپ كردن تصاوير ديجيتال حاوي نويز " گفته شده استفاده می کنم.
از تنظیم Curve برای افزایش کنتراست به مقدار کم استفاده می کنم . در این حد:
منحنی Curve
مشاهده این دو عکس کامل کراپ نشده در حالتهای قبل و بعد از ویرایش هم خالی از لطف نیست.
عکس کامل قبل از ویرایش
عکس کامل بعد از ویرایش
( شاید افزایش نویز در این تصاویر قابل چشم پوشی باشد اما توجه کنید که همیشه نمیشه عکس رو کراپ نکرد ! )
اساتید راه حلی به نظرشون میرسه ؟
شاید استفاده از نرم افزارهای نویزگیر .... نمیدونم .
ویرایش توسط PHA : Monday 6 June 2005 در ساعت 11:12
-
Thursday 2 June 2005, 09:32
#2
Moderator
به نظر من عکس قبل از تصحیح کنتراست و Curve شما خودش آنقدر نویزی بوده که نمی توان آنرا خیلی به تصحیحات نسبت داد. دراین زمینه بهتر است منتظر نظر کارشناسی جناب روشن بمانیم، ولی من فکر می کنم اگر قبل از انجام تصحیحات آنرا توسط نرم افزار نویزگیری کنید بعد در فتو شاپ روی آن کار کنید بهتر باشد.
-
Thursday 2 June 2005, 11:10
#3
كاربر همراه
استغاده از نرم افزارهای نویز گیر , شارپنس رو کاهش نمیده ؟
عکس رو با ایزو 400 گرفتم.
ویرایش توسط PHA : Thursday 2 June 2005 در ساعت 11:14
-
Thursday 2 June 2005, 11:28
#4
Moderator
چرا، به هر حال تا حدودی شارپنس کم میشه. من فکر می کنم خود دوربین شما روی نویزها عملیات خاصی انجام می ده، چون نویزها به نظر می رسد از حد نویزهای رنگی ساده فراتر هستند و به صورت نقاط تیره دیده می شوند که در چنین مواردی کار نرم افزارهای نویز گیر هم سخت میشه و اولا نویزها بخوبی رفع نمی شوند و ثانیا تصویر بیشتر از حالت عادی مات میشه.
البته با دوربین های رده کامیپکت و SLR-Like نباید انتظار داشته باشید با ISO بالای 200 و بعضا 100 عکس کم نویزی داشته باشید و بهتر است تا مجبور نیستید از چنین حساسیت های بالایی استفاده نکنید. من شخصا با حساسیت بالای 200 به غیر از موارد خاص که خود عکس از نویزش مهمتر باشد کار نمی کنم.
در چنین عکسی که یک سوژه ثابت است و می توان حتی با بالا رفتن زمان عکاسی روی سه پایه براحتی عکاسی نمود بهتر است برای کیفیت بیشتر از حساسیت های کمتر استفاده نمایید. در بعضی مواقع مثل عکاسی از سوژه های متحرک یا د رنور خیلی کم که مجبورید روی دست عکس بگیرید، ممکن است گرفتن عکس مهمتر از نویز باشد.
-
Thursday 2 June 2005, 21:58
#5
كاربر همراه
بله موقع گرفتن این عکس سه پایه در دسترس نداشتم . از طرفی استفاده از یک فیلتر uv و دو لنز کلوزآپ نور رو کاهش میده . مجبورا از ایزو 400 استفاده کردم
-
Thursday 2 June 2005, 22:37
#6
Moderator
من نميتونم عكسهارو ببينم!
-
Friday 3 June 2005, 02:06
#7
من عکسهاي اولي رو نتونستم ببينم -ولي چون خودم معمولا از ايزو 400 به بالا استفاده مي کنم چند تا چيز که به نظرم ميرسه رو ميگم-چون نويز بيشتر تو مناطق تيره تصوير به وجود مي ياد يا بهتر بگم تو مناطق از ميانه تا تاريکي کاملا ديده ميشه -بايد يک سيستم براي گرفتن عکس و گرفتن نويز اون پيدا کرد-يعني در هنگام گرفتن عکس تقريبا اولويتها رو سنجيد و ديد عکس از نظر تيره روشن به چه شکلي هست-در عکسهاي مونو تون يعني با اختلاف درجه تيره روشن کم يا کم کنتراست ما مي تونيم با نور دهي بيشتر در حين عکاسي تقريبا به يک هيستوگرام قابل اصلاح برسيم يعني اينقدر نور بديم تا يک پرده به اور اکسپوز شدن يا حتي اور اکسپوز شدن بعضي از مناطق با الويت سنجي نسبت به موضوع-ولي در عکسهاي پر کنتراست اين مساله سخت ميشه چون اين امکان نوردهي زيادتر محدود ميشه ولي باز هم اور اکسپوز شدن اگر در منطقه مهم عکس از نظز ما نباشه قابل اصلاح هست-شايد اين شيوه در کلام سخت باشه ولي بعد از مدتي ملکه ذهن ميشه-من خودم از اين شيوه استفاده مي کنم و حتي با حساسيت 800 اگر شرايط مناسب باشه نتيجه خيلي خوبي داره
-
Friday 3 June 2005, 02:48
#8
Moderator
سياوش از تكنيك Expose to Right استفاده ميكنه و با اين تكنيك بيشترين حجم اطلاعاتي ممكن رو كپچر ميكنه.
اما مشكل پيمان اين است دوربينش SLR نيست و هستوگرام لايو نداره.
من هنوزم نتونستم اون عكسها رو ببينم.
اگر با اون ايزو 400 عكس گرفته باشي كه حتما تصويرت پر از نويز است و اين ربطي به ويرايشهاي منحني نداره. يعني با اون ويرايشها فقط همون نويزها واضحتر خواهند شد.
كلا ويرايشهاي مخرب مانند حذف نويز يا unsharp mask رو بذاريد آخر كار. يعني اول ساير ويرايشهاي لازم رو انجام بديد و در پايان بريد سراغ حذف نويز. كه حذف نويز براي دوربينهاي غير SLRبا ايزوهاي بالا واجب عيني است.
ویرایش توسط nmroshan : Friday 3 June 2005 در ساعت 14:58
-
Saturday 4 June 2005, 14:10
#9
Moderator
كلا در مورد تصاويري كه نويز زياد دارند موقع ويرايش به چند نكته بايد توجه كرد:
اگر ميخوايين از USM براي شارپ كردن استفاده كنين، دقت كنيد كه هر چه ميتونيد متغير radius رو كمتر و threshold رو بيشتر( تا جايي كه اثر شارپ كردن شما ازبين نره) كنيد.
در مورد استفاده از curve مثلا براي افزايش كنتراست يا براي تنظيم وايت پوينت و بلاك پوينت) بايد دقت كنيد كه نويزها بيشتر د ر مناطق تيره تصوير هستن و خودشون رو نشون ميدن. پس با curve سعي كنيد كه اين مناطق زياد روشن نشن ويا حتي در صورت امكان كمي تيره تر هم بشن تا نويز تصوير كمتر بشه.
نكته ديگه اينكه براي شارپ كردن اگه از focal blade استفاده كنيد، كنترلهاي حرفه اي تري در اختيارتون ميزاره كه يكيش مقابله با همين اثرات غير طبيعي است كه معمولا موقع شارپ كردن ايجاد ميشن.
براي حذف نويز هم در نويز نينجا بايد به دقت عمل كنيد كه تصويرتون شارپنس خودشو از دست نده. گاهي پروفايل دوربينتون در ايزو مورد نظر بهتر عمل ميكنه و گاهي autoprofile خود نرم افزار. نويز نينجا به تصاوير USMرو هم اعمال ميكنه كه تنظيم متغيرهاش ( يعني radius و threshold و amount ) ميتونه كمك كنه كه تصويرتون هم بي نويز بشه هم شارپنسش كم نشه و هم هاله هاي سفيد در اطراف اجسام پيدا نكنه.
بعد هم دقت كنيد كه هميشه اصلاحاتتون رو به فايل اصلي و ترجيحا با كمترين ميزان فشردگي اعمال كنيد.
-
Tuesday 7 June 2005, 01:37
#10
كاربر همراه
سلام دوستان عزیز و با عرض معذرت از اینکه مدتی نبودم.
اول اینکه لینک اون عکسها رو درست کردم ( فقط jpg رو به JPG تبدیل کردم .که البته نمی دونستم با هم فرق میکنن ! )
از تکنیک Expose to Right تا بحال استفاده نکردم . دوربینم هیستوگرام زنده نداره و فقط موقع دیدن عکسها تو دوربین میشه هیستوگرام رو چک کرد . اینطور که من متوجه شدم کافیه کمی عکس رو اور اکسپوز کنیم درسته ؟
نعما جان لطفا کمی focal blade رو توضیح بدین . یه برنامه هست یا یه روش تو فتوشاپه ؟
من معمولا threshold رو تا بیشترین مقدار ممکن بالا میبرم ( تا حدی که اثر شارپ شدن از بین نره )
لطفا اگه لینک دانلود نویز نینجا و سریالش رو دارین چنته ما رو خالی نگذارید.
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن