نمایش نتایج : از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آموزش

  1. #1
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    September 2005
    نوشته ها
    7
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    Talking آموزش

    سلام
    این مطالب بیشتر برای افزایش اطلاعات خودم بود و بهتر دیدم برای شما دوستان نیز ارائه نمایم
    این اطلاعاتی که برای شما دوستان ارائه میدهم حاصل جستجوی من در سایت ها و وبلاگ هاست


    [از این وبلاگ مطلب را گرفتم
    www.ae-tist.blogfa.com

    واژه DV معمولا به چند چیز مختلف اتلاق می شود :

    • DV Tape : واژه DV ابتدا برای نوع خاصی از نوار که در دوربین ها و دستگاه های پخش دیجیتال قرار می گرفت بکار می رفت . نوارهای DV تقریبا به اندازه کاست های صوتی معمولی هستند . نوع دیگری نیز از این نوارها موجود است که Mini-DV Tape نامیده می شود و اندازه آن نصف کاست های صوتی است .

    • DV Compression : واژه DV به روش فشرده سازی مورد استفاده سیستم های DV نیز اتلاق می شود . تصاویری که به فرمت DV فشرده می شوند بر روی هر دستگاه ذخیره سازی دیجیتال ، مثل هارد دیسک یا CD-ROM قابل ذخیره هستند . رایجترین نوع فشرده سازی DV از یک نرخ انتقال داده ثابت ( معادل 25 مگابیت در ثانیه ) استفاده می کند . این نوع فشرده سازی DV 25 نامیده می شود .

    • DV Camcorders : نهایتا واژه DV برای دوربین هایی که با فرمت DV کار می کنند بکار می رود . دوربین DV استاندارد ، دوربینی است که از نوارهای Mini-DV استفاده می کند ، تصاویر ضبط شده را با استاندارد DV 25 فشرده می کندو پورت خاصی دارد که برای اتصال به کامپیوتر بکار می رود .
    این نوع دوربین ها برای کارهای خانگی و حرفهای مورد استفاده قرار می گیرد .

    مزایای DV

    دستگاههای DV در مقایسه با دستگاههای آنالوگ ، مثل VHS یا Hi-8 مزایای متعددی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است .

    صدا و تصویر بهتر :
    دوربین DV از بقیه دستگاهها حساس تر است و تصویری که ضبط می کند کیفیت بسیار بالاتری دارد . تصاویر DV در راستای عمودی دارای 500 خط اسکن هستند . انی تعداد دو برابر تعداد خطوط اسکن در VHS است و در نتیجه کیفیت آنها بسیار بهتر خواهد بود . در واقع تصاویر DV نه تنها رزولوشن بهتری دارند بلکه رنگها را نیز بسیار دقیق تر نشان می دهند . صدای DV نیز در مقایسه با صدای آنالوگ بسیار بهتر است و کیفیت آن در حد CD می باشد . ( یعنی با فرکانس 48 کیلوهرتز و رزولوشن 16 بیت ضبط می شود . ) عدم افت کیفیت در هنگام انتقال اطلاعات : با توجه به اینکه دوربین DV به صورت دیجیتال به کامپیوتر شما متصل می شود ، انتقال اطلاعات بدون افت صورت می گیرد . یعنی هر چند بار که یک نوار DV را کپی کنید ، کیفیت نوار نهایی با نوار اصلی یکسان خواهد بود .

    عدم نیاز به کارت ویدئویی :
    همانطور که قبلا هم گفته شد ، مراحل تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال در خود دستگاه انجام می شود . بنابراین دیگر نیازی به کارت ویدئویی آنالوگ - به - دیجیتال نخواهیم داشت .

    تکنولوژی جدیدتر و بهتر :
    کیفیت نوارها و دستگاههای DV از نمونه های آنالوگ آنها بسیار بهتر است . همچنین اندازه آنها بسیار کوچکتر بوده و مکانیزم انتقال اطلاعات در آنها بسیار هموارتر است . مفهوم این مطلب آنست که دوربین های DV از دوربین های معمولی کوچکتر بوده و عمر باتری های آنها نیز بیشتر است . فشرده سازی به روش DV 25 همانطور که قبلا گفته شد ، فشرده سازی DV 25 نرخ انتقال داده ها را بطور ثابت و برابر 25 میلیون بیت در ثانیه تنظیم می کند . ضریب فشرده سازی این Codec برابر 5:1 است . علاوه بر داده های ویدئویی ، داده های صوتی و داده های مربوط به کنترل دستگاه نیز منتقل می شوند به طوری که مجموع نرخ انتقال داده ها به 3/6 میلیون بایت در ثانیه می رسد .
    مفهوم اين مطلب آنست که برای ذخیره یک ساعت از فایل ویدئویی فشرده شده با فرمت DV به 13 گیگابایت فضای خالی نیاز داریم . بد نیست بدانید که گنجایش هر نوار Mini-DV یک ساعته برابر 13 گیگابایت است . در روش فشردهسازی DV 25 برای نمونه گیری رنگی از متدی به نام 4:1:1 Colour Sampling استفاده می شود .
    توجه داشته باشید که صدای موجود در فایل ویدئویی فشرده نمی شود . صدا می تواند با نرخ نمونه گیری 32 KHZ و نرخ بیتی 12 ( یعنی اختصاص 12 بیت برای ذخیره کردن هر نمونه ) و یا نرخ نمونه گیری48 KHZ یا 44 KHZ و نرخ بیتی 16 به فرم دیجیتال تبدیل شود . معمولا بهتر است از فرو 16 bit و 48 KHZ که کیفیت بالاتری دارد استفاده شود .

    انواع فرمت DV فرمت DV انواع مختلفی دارد :

    • Digital 8

    • DVCAM and DVPRO

    • DV 50 and DV 100

    • Digital Betacam

    توضیحات بیشتری در مورد DV کیفیت تصاویری که با فرمت DV فشرده می شود هم به وسیله انسان و هم بوسیله دستگاه های مکانیکی آزمایش و تایید شده است . نتیجه این آزمایش کیفیت DV را در حد Beta-SP ( که برای چند دهه پشتیبان و تکیه گاه صنعت تولید حرفه ای ویدئو بوده ) تعیین نموده است .

    با توجه به فشرده سازی ویدئو ، امکان افت کیفیت تصویر وجود دارد . این تنزل به عواملی مانند فشرده سازی رنگ که در مرزهای رنگی تیز بهتر دیده می شود بستگی دارد . به عنوان مثال ، می توان به لبه های حروف سفیدی که روی یک پس زمینه سیاه وجود دارند اشاره کرد . به علاوه ، فشرده سازی در تصویر اغتشاش ایجاد می کند . اگر یک فایل ویدئویی را بطور مکرر فشرده و غیر فشرده کنیم ، با افت کیفیت مواجه می شویم .

    این موضوع با انتقال اطلاعات DV ( مثل تهیه چندین کپی مسلسل از یک نسخه اصلی ) که بدون افت می باشد تفاوت دارد . تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و حتی کارت هایی وجود دارد که امکان ویرایش و تدوین ویدئو های فشرده نشده را نیز فراهم می کنند .ولی در بیشتر موارد نیازی نیست که یک فایل ویدئویی را بطور مکرر فشرده کرده و به حالت عادی برگردانیم ؛ بنابراین افت کیفیت ناشی از فشرده سازی DV چندان مهم نخواهد بود .

    به هر حال ، DV بهترین و ارزان ترین فرمتی ست که تا کنون ساخته شده و در اختیار مشتریان و کاربران حرفه ای قرار گرفته است ؛ ضمن اینکه کیفیت تصویر خروجی آن از بقیه فرمت ها بالاتر است . با توجه به این خصوصیات ، صنعت جهانی ویدئو به واسطه این فرمت رو به تحول و گسترش است .

    منبع : کتاب راهنمای جامع Premiere 6.5 - انتشارات ناقوس
    ویرایش توسط راوندی : Tuesday 13 September 2005 در ساعت 10:41 دلیل: اصلاح

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •