به نظر شما کپچر کردن به صورت ای وی ای داری کیفیت بالاتری نسبت به دی وی دی است.
به نظر شما کپچر کردن به صورت ای وی ای داری کیفیت بالاتری نسبت به دی وی دی است.
سلام دوستان
خواستم مسایل و مشکلات کپچر در این تاپیک متمرکز باشد ....
برای اولین سوال :
من با کارت آی لینک که کپچر میکنم ؛ فیلم بصورت گیردار ( در فواصل زمانی نا معیین فیلم گیر میکند و دوباره پخش
میشود ؛ البته شاید چند ثانیه بیشتر نباشد ولی فیلم قابل استفاده نیست . )
آیا مشکل به سیستم باز میگردد ؟
با افزایش Ram به 256 باز هم این مشکل مشاهده میشود . آیا Ram بیشتری نیاز هست ؟
اگر از دوستان کسی به این مشکل برخورد کرده لطفا"راهنمایی بفرمایند ..
با تشکر
مهدی شریعتی
Canon EOS 350D
EF-S 18-55 f/3.5-5.6 II
SLIK PRO TripodCF 1GB Kingston
گر چه انتخاب من هم بدون شک فرمت ای وی آی برای ویرایش های بعدی هست اما میخوام بگم که این درست نیست که این فرمت فشرده نشده است
فرمت ای وی آی میتونه فشرده نشده باشه ولی در این صورت حجم بسیار بالایی خواهد گرفت در حالی که معمولا از کدک ها برای فشرده سازی این فرمت استفاده میشه
قبل از همه چيز بهتره بدونيم كدك چيه
كدك يا Codec
از اول كلمه هاي
Compression و Decompression
به معناي فشرده سازي و از حالت فشرده خارج كردن گرفته شده
يه فيلم فشرده نشده حجم زيادي خواهد گرفت براي مثال به يك فيلم وي سي دي در حالت پال با رزولوشن (يعني اندازه طول و عرض فيلم)
288*352 پيكسل
دقت كنيد اگر طول فيلم رو در عرض فيلم ضرب كنيم به عدد
101376پيكسل
ميرسيم كه تعداد پيكسل هاي فيلمه و از اونجا كه هر پيكسل براي نمايش رنگ به سه بايت نياز داره پس عدد به دست آمده رو در سه ضرب ميكنيم تا ميزان بايت هاي لازم براي نمايش يك فريم از فيلم بدست بياد كه عدد
304128بايت
ميشه و از اونجا كه در سيستم پال هر ثانيه از بيست وپنج فريم تشكيل شده پس دوباره عدد رو ضرب در بيست و پنج ميكنم تا مقدار فضاي لازم براي يك ثانيه از فيلم بدست بيادكه عدد
7603200 بايت
بدست مياد يعني ما براي هر ثانيه فيلم فشرده نشده تازه با اين رزولوشن كم نياز به چيزي حدود هفت و نيم مگابايت داريم و براي هر دقيقه نياز به چهارصدو سي وپنج مگابايت فضا
پس كار با فايل هاي فشرده نشده واقعا نياز به فضاي زيادي داره در حالي كه در همين مثالي كه زديم بايد بدونيم كه هر ثانيه از فيلم وي سي دي پال تنها نياز به1152 کیلو بیت یعنی چیزی حدود 114 کیلو بایت داره
چون از يك نوع فرمت فشرده به نام
Mpeg1
استفاده ميكنه
فيلم هاي دي وي دي هم از فرمت فشرده
Mpeg2
يا
Mpeg1
استفاده ميكنند ولي اندازه رزولوشن بالاتري دارند مثلا در سيستم پال ميتونن رزولوشني برابر با 720در576 داشته باشن
و علاوه بر رزولوشن بالا می تونند از بیت ریت های متفاوت وحتی متغیر هم استفاده کنند به همین دلیل کیفیت اونها بسیار بالاست
خوب يكي از فرمت هاي رايج فرمت
Avi
است اما اين فرمت يه ويژگي بزرگي داره و اونم اينه كه اين فرمت ميتونه از فشرده سازهاي مختلف يعني از كدك هاي مختلف استفاده كنه
مثلا يه فيلم
AVI
ممكنه از فشرده ساز
DivX
استفاده كنه و يه فيلم ديگه كه اونم فرمت
Avi
داره ممكنه از فشرده ساز
VP
استفاده كنه و يه فيلم ديگه از همين فرمت ممكنه اصلا از فشرده ساز استفاده نكرده باشه اما نكته اينجاست كه اگه يه فيلم AVI از يه فشرده ساز يعني از يه كدك مخصوص استفاده كرده باشه براي اينكه ما بتونيم اون فيلم AVI رو تو كامپيوترمون ببينيم بايد همون كدك رو رو كامپيوتر نصب كرده باشيم
شايد تازه متوجه شده باشيد كه چرا يه فيلم AVI تو كامپيوتر دوستتون كامل نمايش داده ميشه ولي تو كامپيوتر شما نه و فقط صداش رو ميشنويد
چه فرقي بين نرخ فريم ها وجود داره
هرچه نرخ فريم بر ثانيه بالاتر باشه تعداد فريم هايي كه فيلم در يك ثانيه نشون ميده بالاتر ميده در نتيجه وقتي سوژه حركت ميكنه اين حركت خيلي واضح ظبط ميشه
خوبه كه بدونيد فيلم هاي سينمايي از بيست و چهار فريم بر ثانيه
فيلمهاي وي سي دي و دي وي دي با سيستم پال از بيست و پنج فريم بر ثانيه
فيلمهاي وي سي دي و دي وي دي با سيستم ان تي اس سي از بيست و نه مميز نود و هفت فريم برثانيه
و تلويزيون هايي كه از سيستم پخش سكام استفاده ميكنن از سي فريم بر ثانيه براي
نمايش فيلم ها استفاده ميكنن
لبته خيلي از مباحث فريم ها مانند
I-Frames B-Frames & P-Frames
و خيلي از مباحث كدك ها مانند كدك هاي متقارن و نا متقارن و يا
Lossless & Lossy
بودن وجود داره كه صحبت در مورد اون ها نياز به چندين كتاب داره
خوبه كه در پايان به چند مورد جالب اشاره كنم
سريعترين كدك دنيا
huffyuv Codec
نام داره كه بهترين گزينه براي كپچر كردن به صورت زنده است و البته چون از نوع بدون افت كيفيته حجم بالايي ميگيره
كم حجم ترين كدكي كه بالاترين كيفيت رو ارائه ميده به نظر شخصي من
VP7
است كه واقعا نسبت به حجم كمش بالاترين كيفيت رو ارائه ميده
يكي از عمومي ترين كدك ها كه به صورت عمومي و همه گير داره استفاده ميشه كدكهاي
DivX & Xvid
هستند كه واقعا وجودشون نعمتيه چون واقعا هم سريع فشرده ميكنند و هم خيلي سريع و روان اجرا ميشن
اخيرا فرمتي در موبايل ها رايج شده كه همونطور كه ميدونيد
3GP
نام داره كه اين فرمت يكي از فرمت هاي خانواده
QuickTime
است همونطور كه ميدونيد اين خانواده مربوط به اپل مكينتاش است و فرمتهاي معروف
Mov,3GP,MP4,QT
مربوط به اين خانواده است ذكر اين نكته هم ضروريه كه فرمت
MP4
برخلاف تصور خيلي ها يه فرمت تصويريه نه صوتي و مخفف
Mpeg4
است و خيلي از دوربين ها هم از اين فرمت براي فشرده سازي و ضبط فيلم هاشون استفاده ميكنن
ra,ram,rmهم فرمت هاي صوتي و تصويري
RealPlayer
هستند
يه نكته ديگه كه حيفم اومد نگم اينه كه من تو بعضي از انجمن ها ديدم كه عنوان شده بود براي انتقال فيلم از دوربين يا كارت حافظه به كامپيوتر بهتره كه مثلا از رابط
Fire-Wire
استفاده كنيم و استفاده از كابل
USB
موجب افت كيفيت ميشه
كه اين مطلب كاملا اشتباهه و اينگونه نظرات از ناآگاهي بيان مي شه
زيرا شما چه از كابل
USB
استفاده كنيد و چه از كابل
Fire-Wire ( or I-link or IEEE1394 ) كه همگي نام هاي متفاوت يك نوع كابل هستند
هيچ افت كيفيتي نخواهيد داشت زيرا اين كابلها كارشون انتقال فيلم و عكس است و نه كپچر كردن و عكس و فيلم رو همونجور كه هستند به كامپيوتر منتقل ميكنند
پس تصور اينكه استفاده از يك نوع كابل موجب افت كيفيت ميشه تصور باطليه و اگر ميبينيد كه فيلمتون پس از انتقال به كامپيوتر دچار افت كيفيت ميشه اينه كه شما در دوربين فيلم رو تو يه مانيتور دو سه اينچي مي بينيد و به نظرتون با كيفيت مياد ولي وقتي اونو تو كامپيوتر ميبينيد چون تصوير كشيده ميشه و بزرگ تر نمايش داده ميشه به نظر بي كيفيت مياد
اما كپچر كردن موضوعي كاملا متفاوته و ما در كپچر كردن ميخواهيم يك فيلم يا منبع آنالوگ رو به ديجيتال تبديل كنيم
به هر حال تنها تفاوت كابلهاي گفته شده در سرعت انتقاله و گرنه هيچ كدوم موجب افت كيفيت
نميشن
فقط يه نكته اگه قصد ميكس و ويرايش فيلم رو داريد هيچ وقت فيلم آنالوگ رو به صورت
DVD
كپچر نكنيد تا بخوايد بعدا ويرايشش كنيد
چون فيلم هاي دي وي دي از هردو نوع فشرده ساز
Intra Frame
و
Inter Frame
استفاده ميكنند و به همين دليل ويرايش اونها خيلي كند انجام ميشه
www.delbaz.tk
delbaz@usa.com
صد در صد همینطوره
زیرا علاوه بر سرعت و انعطاف بیشتری که اتصالات فایر وایر دارند هماهنگی اونها و نحوه ایجاد شبکه های کامپیوتری با این نوع کابل هم بر قابلیت اون ها تاکید می کنه
با این وجود اگه از کارت های
Real Time
استفاده نمی شه و کارت های کپچر از نوع کارت های معمولیه بهتره از نرم افزارهای خیلی سبک تر و البته کاملا حرفه ای استفاده بشه
یکی از حرفه ای ترین برنامه های کپچر از منابع آنالوگ
برنامهVirtual VCR
است که با حجم بسیار پائین یعنی چیزی حدود هفتصد کیلو بایت بالاترین کیفیت ممکن رو ارائه میکنه و نوع برخوردش با فریم های افتاده و محاسبه این فریم ها هم در این برنامه بسیار قابل توجهه
این برنامه به صورت اپن سورس ارائه میشه و کاملا قابلیت تطبیق با هر نوع کارتی رو داره و برای کارت های کپچر معمولی که دارای گیرنده تی وی هم هستند و رندر در اونها به صورت نرم افزاری با استفاده از قدرت سی پی یو مرکزی کامپیوتر انجام میشه بسیار مناسبه
شک ندارم که برنامه ها یی مثل
Win DVD , Adobe premiere ,Hollywood Studio
برنامه های قابل قبولی هستند ولی توانایی این برنامه ها بیشتر روی کارت های سخت افزاری است
متاسفانه کامپیوتر های بیشتر ما دارای توانایی و قابلیت بسیار بالا برای رندر و بافر نیست و این برنامه های سنگین خودشون بیشتر موجب فریم های افتاده میشن
باز هم تاکید میکنم که استفاده از هر دو نوع اتصال یو اس بی و یا فایر وایر وقتی برای انتقال فیلم به کار برن هیچ تفاوتی به جر احتمالا سرعت نخواهند داشت و فریم های افتاده در مبحث کپچر کردن یعنی تبدیل منبع آنالوگ به دیجیتال صورت میگیره که در هنگام کپچر کردن هم استفاده از اتصالات
S-Video, Component
به علت انتقال جداگانه روشنایی و رنگ بهترعمل می کنند تا اینکه بخوایم از اتصالات
Composite
معمولی استفاده کنیم ولی اینگونه اتصالات مخصوصا اتصال
Component
که علاوه بر جدا نگه داشتن رنگ از روشنایی سیگنالهای رنگی رو هم به صورت مجزا ارسال میکنه
روی کارت های گران قیمت تعبیه میشه و برای کارهای خونگی هم زیاد کاربردی نداره و بیشتربرای تبدیل منابع آنالوگ
BetaSP
به کار میره که خیلی بعیده که یک کاربر معمولی سرو کارش با این وسائل گرانقیمت بیافته
برنامه ای مثل پریمیر بیشتر برنامه تدوینه
به یاد بیارید اون زمانی رو که تدوینگران برای اجاره یه استودیو اون هم فقط برای تدوین خطی خودشون چه قیمت های گزافی رو باید پرداخت میکردند
اما حالا با وجود این برنامه ها هر شرکت سینمایی خودش هم دارای یک استودیوی تدوین دیجیتال شده و معمولا برای تدوین برنامه ها به استودیو های گرانقیمت مراجعه نمی کنه البته هنوز هم استفاده از این ویژگی نیاز به کارت های
Real Time
داره ولی برای کاربرای خانگی که کمتر از این کارت ها استفاده میکنن روش تدوین غیر خطی و یا استفاده از امکانات
EDL
هم قدرتی بینظیر ارائه میبکنن منتها کمی کند تر
با ارائه یک EDL به Edit Controller میتونید شاهد اعمال افکت ها و تنظیمات کلیپ های غیر اصلیتون به کلیپ های با کیفیت باشید و این همون بلایی است که انقلاب دیجیتال بر سر نیاکان خود آورد
یعنی اگر در گذشته نیاز به این داشتید که مراحل برش و سر هم بندی کلیپ ها رو در استودیوی حرفه ای انجام بدید اکنون میتونید در یک اتاق کوچیک همین کارها رو رو با کلیپ های ساده و کم حجم انجام بدید و سپس با ارائه
EDL
به همراه کلیپ های پر کیفیت به یک استودیوی حرفه ای برنامه نهایی خودتون رو تحویل بگیرید که مسلما نه پولی برای اجاره استودیو پرداخت کردید و نه متحمل هزینه های اضافه شدید و نه مجبور به خرید کارت های گرانقیمت
RealTime
شده اید و همه این ها یعنی ور شکستگی کامل استودیو های تدوین آنالوگ
به هر حال دیجیتالیزه شدن کم کم آنالوگ رو کنار میزنه همونطور که در بسیاری از زمینه ها از آنالوگ جلو افتاده و در بقیه زمینه ها هم مطمئنا پیش خواهد افتاد
بنابراین در این شرایط کپچر کردن فیلم های خانگی و با ارزش حتی اگه با وسایل خانگی اما به درستی انجام بشه کاملا مورد تائیده
من خودم کپچر با فرمت
AVI
و با کدک Motion Jpeg
رو برای کارهای معمولیم ترجیح میدم ولی این کدک در کیفیت بالا حجم زیادی میگیره
اگه بخوام یه کپچر کم حجم انجام بدم از کدک های
Xvid , DivX or VP
استفاده میکنم
اگه عمق بیتی برام مهم باشه از کدک
Core PNG
استفاده میکنم
و اگه سرعت برام مهم باشه از کدک
huffyuv
استفاده میکنم
پس از تبدیل منبع آنالوگ به دیجیتال میتونم از کلیپهام در برنامه هایی مثل
Premiere , After Effect ....
استفاده کنم
برای تبدیل فیلم های نهاییم به وی سی دی هم از همون برنامه معروف
TMPG Encoder
استفاده میکنم که تمام سالهایی که تو این کار وارد شدم برنامه ای پر کیفیت تر از این برنامه برای تبدیل به وی سی دی ندیدم
اما برای تبدیل فیلم به دی وی دی برنامه های خوب زیادند و چون بیت ریت دی وی دی ها و رزولوشن اونها بالاست معمولا تفاوت در برنامه های تبدیل دی وی دی به سختی دیده میشه
سلام
خیلی جالب بود و اطلاعات خوبی به من داد. من یک سوال دارم.
همونطور کع می دونین فایر وایرها با قیمتهای مختلف و انواهع مختلف در بازار وجود دارد. آیا نوع فایر وایر در انتقال فیلم به کامپیوتر تاثیر دارد؟
ممنون اگر پاسخ دهید
علی - سوید
سلام
نه.فرقی نمیکند.اتصال فایروایر(نام مکینتاشی)آی لینک(نام سونی)یاieee 1394(نام انجمن مهندسین الکترونیک)یک آی سی است که روی یک برد نصب میشود.تفاوت قیمت مربوط به امکانات اضافی (مثل تی وی یا ریسیور) یا وجود کارت گرافیکی و مورد فوق روی یک برد است. از معروفترین چیپ ها در این خصوص میتوان به ویا ،ان ای سی،و فیلیپس اشاره کرد.البته کارت تدوین داستان دیگری است که البته ورودی فایر وایر هم دارد.
سلام
من یک پاناسونیک nv gs 180 دارم. برتی کپچر چه نرم افزاری استفاده کنم تا کیفیت بهترب بهم بده؟ ضمنا من ار usb برای کپچر استفاده می کنم. الان هم از نرم افزار خود دوربین استفاده می کنم.
علی - سوئد
ببخشید من مطالب آقای دلباز را خوندم . متاسفانه متوجه نشدم دلیل از دست دادن بعضی فریم ها پس از کپچر
چیست ؟
این سوال را من جای دیگری هم مطرح کردم ولی پاسخی داده نشد . اگر دوستان توضیحی بفرمایند ؛ ممنون
میشوم .
مهدی شریعتی
Canon EOS 350D
EF-S 18-55 f/3.5-5.6 II
SLIK PRO TripodCF 1GB Kingston
مهدی شریعتی
Canon EOS 350D
EF-S 18-55 f/3.5-5.6 II
SLIK PRO TripodCF 1GB Kingston