پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
عکاسباشی
سلام
به عمق میدان كم با دوربینهای نیمه حرفه ای مثل Canon سری XL (كه عكس نمونه اش توی آواتار من هست)هم میتوان دست یافت برای این منظور باید از فاصله كانونی بیشتز از نرمال (مربوط به دوربین) استفاده كنید(عمده موزیك ویدئوهای داخل كشور با این دوربین فیلمبرداری میشود).
البته در صورت داشتن تجهیزات مناسب این كار ساده است. ضمناَ این مسئله مربوط به صرفاَ تصاویر ورزشی نیست اگر كمی دقت كنید در تصاویر سریالهای تلوزیونی نیز میتوانید نمونه آن را بیابید. در دوربینی مثل دوربین ذكر شده هم سرعت شاتر و هم دیافراگم قابل تنظیم است.
دلیل عمده اینكه با دوربینهای خانگی هرگز نمیتوانید بوكه ناشی از عمق میدان كم را ایجاد كنید كوچك بودن فوق العاده چیپ است. امكان تغییر exposureدر این دوربینها یه جور دست انداختن مشتری است!
فوكوس این دوربینها به صورت اتوماتیك تنظیم میشود كه همانطور كه میدانید مشابه دوربینهای عكاسی به صورت دینامیك است.البته در دوربینهای سینمائی آنالوگ برای حفظ فوكوس متر كشی انجام میشود و شخصی به عنوان Lens Pullerوظیف حفظ فوكوس را از طریق كنترل رینگ فوكوس دارد(علاوه بر فیلمبردار).
آخیش :::big grin:::
دنبال همین بودم، بسیار ممنون جناب عکاسباشی :biggrin:
فقط یه سوال،
نقل قول:
در دوربینی مثل دوربین ذكر شده هم سرعت شاتر و هم دیافراگم قابل تنظیم است.
سرعت شاتر اینجا منظورتون چیه؟؟!!
در مورد اون شخص به عنوان Lens Puller یه چیزایی شنیده بودم، جالبه!!
با تشکر
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shahin79
...سرعت شاتر اینجا منظورتون چیه؟؟!!...
سلام!
اومدم خدمت جناب عکاسباشی بگم که یادش بهخیر، پیشترها، در ثبت تصاویر متحرک، صحبت از زاویهی شاتر بود که برای خودش عالمی داشت... لنز دوربین 16 یا سوپر 8 را که باز میکردی خیلی خوب میشد دو تیغهای که این زاویه را تشکیل میدادند دید، چه دنیایی بود! و چه کرد این دیجیتال!
علاوه بر اینکه خودِ آن تیغهها را حذف کرد با تیغهای دیگر به جان سادگی و بیآلایشیِ حیرتانگیزِ دستگاههای مکانیکیِ ثبت تصویر افتاد... برای من یکی که همین سادگیِ جذاب تنها عامل و پایهی خرده درکی است که از ساز و کار این ماشینها دارم. :)
پاینده باشید.
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
اون تیغههای بی آلایش رو هنوز هم میشه در بعضی دوربینهای ویدیویی دیجیتال دید، ولی دوربینهای چندان بی آلایشی نیستند.
آقای شاهین! هیچ فرقی بین مفاهیم ابتداییِ دوربینهای عکاسی و دوربینهای ویدیویی نیست. سرعت شاتر همان چیزیه که فکر میکنید. فقط دوربینهای ویدیویی شاتر مکانیکی ندارند، مثل D50 خودتون. (البته مدلهای خیلی گرونی هستند که شاتر مکانیکی دارند.)
آقای عکاسباشی! عمق میدان تصویربرداری ورزشی چطور میتونه کم باشه؟ یعنی با هر پاس و شوت باید دوباره فکوس کرد؟! بگذریم از لحظههایی که گوشهای از زمین نشون داده میشه.
در ضمن فکوس کشی مختص دوربینهای نگاتیوی یا سینمای حرفهای نیست، هر جا عمق میدان کم باشه باید فکوس کشی کرد. مگه میشه به فکوس اتوماتیک اعتماد کرد؟!
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Sepanz
آقای عکاسباشی! عمق میدان تصویربرداری ورزشی چطور میتونه کم باشه؟ یعنی با هر پاس و شوت باید دوباره فکوس کرد؟! بگذریم از لحظههایی که گوشهای از زمین نشون داده میشه.
در ضمن فکوس کشی مختص دوربینهای نگاتیوی یا سینمای حرفهای نیست، هر جا عمق میدان کم باشه باید فکوس کشی کرد. مگه میشه به فکوس اتوماتیک اعتماد کرد؟!
سلام
سپانز عزیز
عصبانی نشید برادر من(یا خواهر من)!این كه داستانی نداره همین امشب یه فوتبال خارجی ببینبد. همین!بعد به Waist Shot و Head & Shoulder Shot هائی كه از بازیكنان حین قدم زدن در زمین . خصوصاَقبل از لحظات شروع مجدد بازی میگیرند دقت كنید. همین(دوربین در این حاالت لول است و دوربینهای روی سه پایه كنار زمین این تصاویر را میگیرند). ضمناَ در این حالات كه سرعت حركت بازیكن كم است وكاملاَ میتوان به فوكوس دوربین اعتماد كرد.
فوكوس كشی برای مسابقه فوتبال؟!:::confused2:::(عقل ما كه قد نمیده!)
پاسخ: عمق میدان در دوربین های فیلم برداری
حالا میفهمم چرا تو دانشگاه وقتی فکر میکردم 16 میشم 10 میشدم. مثل این که بیحوصلگیم باعث میشه هم کوتاه و نامفهوم حرف بزنم، هم به نظر عصبانی برسم!
منظور من نمای اصلی فوتباله، نه وقتی بازیکنان قدم میزنند.
فکوس کشی و عدم اعتماد به اتوفکوس رو هم که اصلا در مورد فوتبال نگفته بودم. منظورم سینمای آماتوری و باقی قضایا بود.