عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
عكاسی سیاه و سفید یكی از بزرگترین آرزوهای تحقق یافته من در زندگی است!. تجربه عكاسی سیاه و سفید را خیلی خیلی دوست دارم و هنوز هم ادامه می دهم. فكر می كنم جان هنر عكاسی و انچه كه عكاسی را هنری یكتا می كند ، تجربه حذف رنگ در كادر است. تازه آنوقت است كه عكاس در طبیعت دخالت می كند و "حقیقت" را از طبیعت بیرون می كشد. به همین خاطر فیلم های سیاه و سفید و فیلمبرداری سیاه و سفید را هم بسیار دوست دارم. به نظرم دنیای سیاه و سفید دنیایی قاطع و صریح است. زرق و برق دنیای رنگی را ندارد و حقیقتش عریان تر از دنیای واقعی است. بیننده هنگامی كه با یك عكس - یا تصویر- سیاه و سفید روبرو می شود ، چیزی می بیند كه مختص همان اثر است و در عین شباهت با دنیای واقعی ، با حذف رنگ اختصاصی شده... این اراجیف البته نظر شخصی من است و شما می توانید آن را قبول نداشته باشید.
سینمای مطلوب من سینمای سیاه و سفید تا پیش از دهه 50 و اختراع فیلم رنگی توسط تكنی كالر است. با وجود اینكه در سینما و تلویزیون دیگر فیلمبرداری سیاه و سفید بی رونق شده ، اما همیشه سعی كرده ام به هر بهانه ای - مثلا فلاش بك یا نمای ذهنی- لااقل یك سكانس سیاه و سفید را به كارگردان قالب كنم. البته خوب می دانید كه هنوز این قالب رویایی در سینما استفاده می شود و هر سال در بسیاری از فیلم های سینمای مستقل دنیا ، فیلم های كوتاه و تجربی ، ویدئو آرت ها و ویدئو كلیپ ها ، تصویر سیاه و سفید استفاده می شود.
در این سلسله مباحث قصد دارم تا اصولی از فیلمبرداری و تصویربرداری سیاه و سفید را معرفی كنم. اما قبل از آن ذكر چند نكته را ضروری می دانم.
1- مسئله "فیلمبرداری" (نگاتیو) و "تصویربرداری" (ویدئو) سیاه و سفید دو معقوله جدا از هم هستند ، گرچه نتیجه یكی است اما فرایند كار با هم تفاوت می كند. در مورد فیلمبرداری سیاه و سفید اصول كار دقیقا مثل عكاسی نگاتیو است. تصویربرداری سیاه و سفید هم شباهت های بسیاری با عكاسی دیجیتال سیاه و سفید دارد. بنابراین در هر دو مورد می توانید از مباحث خوب موجود در همینجا (سایت عكاسی و فروم های مربوط به عكاسی سایت
) و منابع دیگر عكاسی استفاده كنید.
2- اوصل مربوط به تكنیك ها و تئوری بحث نهایتا در چند شبه مقاله تمام خواهد شد. از آن موقع دیگر به مباحث نور در تصویربرداری سیاه و سفید می پردازیم كه عین عكاسی است ، به اضافه كمی حركت.
3- برایم خیلی خیلی مهم است كه این بحث به سرانجامی برسد. بنابراین عاجزانه و صاقانه و خالصانه از تمامی اساتید عكاس حاظر در این فروم تقاضا می كنم لطف فرموده و خصوصا در مورد بحث های تغییر رنگ و مباحث هنری تصویربرداری ویدئو (كه از نظر پایه با دیجیتال عكاسی یكی است) نظر دهید و در بحث ها شركت كنید و از تجربیاتتان بگویید. منهای مباحث فنی ، تصویربرداری سیاه و سفید یك كار تجربی و آرتیسیتی است كه بنده در آن هنوز در حد یك شاگرد هم دستی ندارم.
4- پایه مباحث اینجا 4 شاخه خواهد بود : 1- تصویر سیاه و سفید در ویدئو 2- تصویربرداری سیاه و سفید ( فنی، نور و گرین) 3- امكانات سیاه و سفید در نرم افزارهای تدوین و چند ترفند رایج تصحیح كنتراست و نور 4- تجربیات نورپردازی و تركیب بندی
5- در مورد دوربین ها ، پایه مباحث در بخض تصویربرداری بر مبنای دو دوربین رایج نیمه حرفه ای در ایران - یعنی سونی 170 و پاناسونیك ایكس 100 دی وی ) خواهد بود. چون با تصویربرداری سیاه و سفید بسیاری از قابلیت های سی سی دی ها به كار نمی آید (توضیح می دهم چرا) ، بنا براین می توانید با هر دوربینی حتی هندی كم خاگی هم تصویر سیله و سفید قابل قبول بگیرید. اما اگر درباره هر دوربینی سئوال شد ، بفرمایید در خدمتیم.
6- علاوه بر این مباحث ، درس هایی از تجربه های فیلمبرداران بزرگ سیاه و سفید سینما را هم سعی می كنم اینجا جمع آوری كنم.
7- خواهش می كنم لطف كنید و بفرمایید آیا اصلا این بحث را دوست دارید یا نه؟ راستش برایم خیلی خیلی مهم است بدانم درباره این موضوع كسی در فروم علاقه مند است یا برایتان جالب نیست. به شدت هم نیازمند یاری سبزتان هستم درباره این تاپیك. چه اساتید ویدئو و چه اساتید عكاس. فكر كنم چیز خوبی بشود اگر همكاری همه باشد ، قد و بالایش را ببین!...
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
بخش اصلی (آف-تاپیک!)
من فکر کردم ترک ما گفتهاید و خوشحالم که میبینم اینطور نیست. :::happy:::
بخش فرعی! (!؟)
مستقل از آنکه تا چه میزان با شما هم عقیدهام یا نه، بسیار مشتاق و پیگیر شنیدن و آموختن و تبادل آرا هستم.
با سپاس
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
نقل قول:
عكاسی سیاه و سفید یكی از بزرگترین آرزوهای تحقق یافته من در زندگی است!. تجربه عكاسی سیاه و سفید را خیلی خیلی دوست دارم و هنوز هم ادامه می دهم. فكر می كنم جان هنر عكاسی و انچه كه عكاسی را هنری یكتا می كند ، تجربه حذف رنگ در كادر است. تازه آنوقت است كه عكاس در طبیعت دخالت می كند و "حقیقت" را از طبیعت بیرون می كشد. به همین خاطر فیلم های سیاه و سفید و فیلمبرداری سیاه و سفید را هم بسیار دوست دارم. به نظرم دنیای سیاه و سفید دنیایی قاطع و صریح است. زرق و برق دنیای رنگی را ندارد و حقیقتش عریان تر از دنیای واقعی است. بیننده هنگامی كه با یك عكس - یا تصویر- سیاه و سفید روبرو می شود ، چیزی می بیند كه مختص همان اثر است و در عین شباهت با دنیای واقعی ، با حذف رنگ اختصاصی شده...
نقل قول:
7- خواهش می كنم لطف كنید و بفرمایید آیا اصلا این بحث را دوست دارید یا نه؟ راستش برایم خیلی خیلی مهم است بدانم درباره این موضوع كسی در فروم علاقه مند است یا برایتان جالب نیست.
EditorIR جان،
ما هم مشتاق ،بر اسب نوستالوژی در پی همین قافله ایم.
بسیار سپاسگزار شما و دیگر دوستان خوبم در اینجا خواهم بود که ما را همچنان از دانسته ها وتجربه های ارزشمند خود بهره مند سازید،من هم به سهم خودم قول خواهم داد که با شرمندگی از بی دانشی خود ، خواننده خوبی باشم.
ببخشید که ظاهرش به آف تایپیک نزدیک شد!
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
سلام
ادیتور عزیز
ضمن تشكر از لطف شما و وقتی كه میگذارید و موضوع جالبی كه انتخاب كرده اید. اگر برایتان مقدور است در مطالب بعدی این موارد را هم مد نظر داشته باشید تا من و بسیاری از دوستان بهتر بتوانیم استفاده ببریم:
1- در قسمت های نرم افزار ترجیحاَ از پرمیر یا ادیوس استفاده كنید تا برای كسانی مثل من كه از سیستم های مبتنی بر اپل و بالطبع فاینال كات استفاده نمیكنند هم قابل استفاده باشد(در مزیت سیستم های اپل شكی نیست!)
2- اگر بحث سیاه و سفید در حوزه گسترده تر تنظیم رنگ و وایت بالانس و تصحیح موارد در هنگام تدوین باشد ممنون خواهیم شد.
3- اگر از مثالهای عملی برای كاربرد فضاهای رنگی خاص (مثل فیلم 300 (البته با اجازه دوستان هخامنش!)) استفاده شود بحث كاربردی تر خواهد بود.
در پایان باز هم از شما تشكر میكنم و بی صبرانه منتظر ادامه بحث هستم.
راستی یه نیم نگاهی هم به سری XLكنن داشته باشید:::love2:::
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
In physics, the word is used more generally to refer to electromagnetic radiation of a single wavelength. In the physical sense, no real source of electromagnetic radiation is purely monochromatic, since that would require a wave of infinite duration as a consequence of the Fourier transform's localization property
http://en.wikipedia.org/wiki/Monochrome
«مونوکروم در فیزیک اشاره به تابش الکترومغناطیسِ یک طول موج واحد دارد، از نظر فیزیکی چنین چیزی غیرممکن به نظر میرسد چرا که طبق یکی از روابط فوریه اگر دامنهی یک متغیر را کم کنیم دامنهی زمان بینهایت میشود و فلان و بهمان و قص علی هذا...»
ترجمهتان غلط بود و برخوردتان با تصویر سیاه و سفید کمی تنگ نظرانه.
با این همه از شنیدن تجربیات شخصی بدم نمیآید.
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
عکاسباشی
سلام
1- در قسمت های نرم افزار ترجیحاَ از پرمیر یا ادیوس استفاده كنید تا برای كسانی مثل من كه از سیستم های مبتنی بر اپل و بالطبع فاینال كات استفاده نمیكنند هم قابل استفاده باشد(در مزیت سیستم های اپل شكی نیست!)
2- اگر بحث سیاه و سفید در حوزه گسترده تر تنظیم رنگ و وایت بالانس و تصحیح موارد در هنگام تدوین باشد ممنون خواهیم شد.
3- اگر از مثالهای عملی برای كاربرد فضاهای رنگی خاص (مثل فیلم 300 (البته با اجازه دوستان هخامنش!)) استفاده شود بحث كاربردی تر خواهد بود.
در پایان باز هم از شما تشكر میكنم و بی صبرانه منتظر ادامه بحث هستم.
راستی یه نیم نگاهی هم به سری XLكنن داشته باشید:::love2:::
خیلی متشكرم از لطفتان جناب عكاس باشی.
1- والا خود من هم چنین قصدی دارم. مبنای نرم افزاری را می گذاریم پریمیر و ادیوس و لیكوئید كه در ایران پر كاربرد تر هستند. البته فینال كات و اوید استودیو یك چیز دیگری هستند!. اگر تمایلی هم بود ، درباره after effect هم صحبتی می کنیم.
2- بله بله حتما اینطور خواهد بود.
3- چشم حتما. البته فیلم هایی مثل 300 در محیط های Shake و soft image و نظیر این طراحی رنگ می شوند که واقعا پیچیده هستند و من هم خیلی اطلاعی درباره شان ندارم. اما آنچه که می دانم را حتما می نویسم. چیزی که هست ، در هالیوود برای هر کارشنان معمولا در سورس های متداول (مثل Shake ، MAYA ، Soft Image ، Nuke و ....) نرم افزارها و پلاگین های اختصاصی می نویسند. یعنی اتالوناژ فیلمی مثل 300 ، یک تجربه منحصر به خود همین فیلم است ، اما می شود از طریق سایت های تخصصی و فروم های امریکایی و دی وی دی های پشت صحنه دار متوجه شد که همین کار را هم خواهم کرد.
پاسخ: عیش و نوش تصویربرداری سیاه و سفید
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
yasin-m
EditorIR جان،
ما هم مشتاق ،بر اسب نوستالوژی در پی همین قافله ایم.
بسیار سپاسگزار شما و دیگر دوستان خوبم در اینجا خواهم بود که ما را همچنان از دانسته ها وتجربه های ارزشمند خود بهره مند سازید،من هم به سهم خودم قول خواهم داد که با شرمندگی از بی دانشی خود ، خواننده خوبی باشم.
ببخشید که ظاهرش به آف تایپیک نزدیک شد!
آقا ما مخلصیم. والا من فقط کمی کرم دیجیتال دارم و به اینطرف و آنطرف سرک می می کشم. وگرنه تجربه چیزیست که به این راحتی ها به دست نمی آید.
راستی این"آف تاپیک" یعنی چه؟