عكاسی سیاه و سفید یكی از بزرگترین آرزوهای تحقق یافته من در زندگی است!. تجربه عكاسی سیاه و سفید را خیلی خیلی دوست دارم و هنوز هم ادامه می دهم. فكر می كنم جان هنر عكاسی و انچه كه عكاسی را هنری یكتا می كند ، تجربه حذف رنگ در كادر است. تازه آنوقت است كه عكاس در طبیعت دخالت می كند و "حقیقت" را از طبیعت بیرون می كشد. به همین خاطر فیلم های سیاه و سفید و فیلمبرداری سیاه و سفید را هم بسیار دوست دارم. به نظرم دنیای سیاه و سفید دنیایی قاطع و صریح است. زرق و برق دنیای رنگی را ندارد و حقیقتش عریان تر از دنیای واقعی است. بیننده هنگامی كه با یك عكس - یا تصویر- سیاه و سفید روبرو می شود ، چیزی می بیند كه مختص همان اثر است و در عین شباهت با دنیای واقعی ، با حذف رنگ اختصاصی شده... این اراجیف البته نظر شخصی من است و شما می توانید آن را قبول نداشته باشید.
سینمای مطلوب من سینمای سیاه و سفید تا پیش از دهه 50 و اختراع فیلم رنگی توسط تكنی كالر است. با وجود اینكه در سینما و تلویزیون دیگر فیلمبرداری سیاه و سفید بی رونق شده ، اما همیشه سعی كرده ام به هر بهانه ای - مثلا فلاش بك یا نمای ذهنی- لااقل یك سكانس سیاه و سفید را به كارگردان قالب كنم. البته خوب می دانید كه هنوز این قالب رویایی در سینما استفاده می شود و هر سال در بسیاری از فیلم های سینمای مستقل دنیا ، فیلم های كوتاه و تجربی ، ویدئو آرت ها و ویدئو كلیپ ها ، تصویر سیاه و سفید استفاده می شود.
در این سلسله مباحث قصد دارم تا اصولی از فیلمبرداری و تصویربرداری سیاه و سفید را معرفی كنم. اما قبل از آن ذكر چند نكته را ضروری می دانم.
1- مسئله "فیلمبرداری" (نگاتیو) و "تصویربرداری" (ویدئو) سیاه و سفید دو معقوله جدا از هم هستند ، گرچه نتیجه یكی است اما فرایند كار با هم تفاوت می كند. در مورد فیلمبرداری سیاه و سفید اصول كار دقیقا مثل عكاسی نگاتیو است. تصویربرداری سیاه و سفید هم شباهت های بسیاری با عكاسی دیجیتال سیاه و سفید دارد. بنابراین در هر دو مورد می توانید از مباحث خوب موجود در همینجا (سایت عكاسی و فروم های مربوط به عكاسی سایت
) و منابع دیگر عكاسی استفاده كنید.
2- اوصل مربوط به تكنیك ها و تئوری بحث نهایتا در چند شبه مقاله تمام خواهد شد. از آن موقع دیگر به مباحث نور در تصویربرداری سیاه و سفید می پردازیم كه عین عكاسی است ، به اضافه كمی حركت.
3- برایم خیلی خیلی مهم است كه این بحث به سرانجامی برسد. بنابراین عاجزانه و صاقانه و خالصانه از تمامی اساتید عكاس حاظر در این فروم تقاضا می كنم لطف فرموده و خصوصا در مورد بحث های تغییر رنگ و مباحث هنری تصویربرداری ویدئو (كه از نظر پایه با دیجیتال عكاسی یكی است) نظر دهید و در بحث ها شركت كنید و از تجربیاتتان بگویید. منهای مباحث فنی ، تصویربرداری سیاه و سفید یك كار تجربی و آرتیسیتی است كه بنده در آن هنوز در حد یك شاگرد هم دستی ندارم.
4- پایه مباحث اینجا 4 شاخه خواهد بود : 1- تصویر سیاه و سفید در ویدئو 2- تصویربرداری سیاه و سفید ( فنی، نور و گرین) 3- امكانات سیاه و سفید در نرم افزارهای تدوین و چند ترفند رایج تصحیح كنتراست و نور 4- تجربیات نورپردازی و تركیب بندی
5- در مورد دوربین ها ، پایه مباحث در بخض تصویربرداری بر مبنای دو دوربین رایج نیمه حرفه ای در ایران - یعنی سونی 170 و پاناسونیك ایكس 100 دی وی ) خواهد بود. چون با تصویربرداری سیاه و سفید بسیاری از قابلیت های سی سی دی ها به كار نمی آید (توضیح می دهم چرا) ، بنا براین می توانید با هر دوربینی حتی هندی كم خاگی هم تصویر سیله و سفید قابل قبول بگیرید. اما اگر درباره هر دوربینی سئوال شد ، بفرمایید در خدمتیم.
6- علاوه بر این مباحث ، درس هایی از تجربه های فیلمبرداران بزرگ سیاه و سفید سینما را هم سعی می كنم اینجا جمع آوری كنم.
7- خواهش می كنم لطف كنید و بفرمایید آیا اصلا این بحث را دوست دارید یا نه؟ راستش برایم خیلی خیلی مهم است بدانم درباره این موضوع كسی در فروم علاقه مند است یا برایتان جالب نیست. به شدت هم نیازمند یاری سبزتان هستم درباره این تاپیك. چه اساتید ویدئو و چه اساتید عكاس. فكر كنم چیز خوبی بشود اگر همكاری همه باشد ، قد و بالایش را ببین!...