2تشکر
-
1
Post By arad
-
1
Post By Minoosepehr
-
Monday 11 July 2005, 18:44
#1
اصول فيلمبرداري
من مطالبي را از كتاب اصول فيلمبرداري بادوربينهاي وديو ديجيتالي نوشته J.O.S. Svendsen براي دوستاني كه علاقمند هستند انتخاب كرده ام و خواندن اين كتاب را به تمامي دوستاني كه قصد خريد دوربين يا كسب اطلاعات مفيد در زمينه فيلم برداري دارند توصيه مي كنم .
از تمامي دوستان صاحب نظر نيز خواهش مي كنم تا با اضافه كردن تجارب شخصي خود به افزايش بار علمي من و دوستان كم تجربه ديگر كمك كنند.
قبل از شروع به فيلم برداري بهتر است نكات زير را چك كنيد :
1. لرزشگير دوربين روشن باشد به نظر من هيچگاه لرزشگير را غير فعال نكنيد.
2. فرمت وايد اسكرين 16:9 غير فعال باشد.
3. همه جلوههاي تصويري غير فعال باشد .
4. اتو فوكوس فعال باشد.
بدين شكل كار خود را از نظر تكنيكي طوري تنظيم كرده ايد كه تصاوير ضبط شده بعدا قابل اديت شدن باشند.
هفت گناه بزگ تصوير برداري ديجيتالي:
1. همه افراد يا سوژه در وسط تصوير قرار داده مي شوند. بهتر است از درون چشمي به سوژه نگاه كنيد ( ترس از چشمي نداشته باشيد ) و يك تصوير زيبا را پيدا كنيد . شما مي توانيد سوژه را نزديك به مركز و در يك طرف كادر قرار دهيد ودر طرف ديگر يك پسزمينه زيبا . فقط فراموش نكنيد فاصله براي سوژه تنظيم باشد.
2. تب زوم :
هر برداشتي از سوژه با زوم كردن انجام مي گيرد و يا در طول ضبط زومهاي زيادي صورت ميگيرد. بهتر است به سوژه نزيدك شويد وقبل از آغاز ضبط روي او زوم كنيد و در طول فيلم برداري انگشتان خود را از دكمه زوم دور نگه داريد .
3. زاويه مرده :
همه صحنه ها از يك نقطه فيلم برداري شده اند.بهتر است قبل از فيلم برداري به دست كم سه نقطه مناسب جهت فيلم برداري فكر كنيد و در لحظات مرده مكان خود را عوض كرده زاويه فيلم برداري را تغيير دهيد .
4. رنگ آميزي با دوربين :
از دوربين فيلم برداري به جاي قلمو استفاده مي شود . تصويربرداري از بالاترين قسمت چپ يا راست شروع شده در پايين ترين نقطه جهت مخالف پايان مي يابد . از زوم پرهيز كنيد . تصوير برداري با زاويه باز بسيار بهتر است .
5. فيلم برداري در تمامي لحظات در يك ارتفاع صورت مي گيردعلارغم اينكه با كمي بالا و پايين بردن دوربين تصاوير بهتر خواهند شد.
6. صحنه هاي 2 يا 3 ثانيه اي و ديگر هيچ . اين تصاوير غير قابل فهم و كليپ كردن هستند .هر صحنه را حداقل 15 ثانيه فيلم برداري كنيد .
7. حالت ضد نور :
نور در پشت سوژه است در نتيجه فقط سايه آن روي صفحه ديده مي شود . جاي خود را تغيير دهيد ويا از يك رفلكتور جهت روشن كردن سوژه استفاده كنيد .
به زعم نويسنده اين اشتباهات چنان بلايي به سر فيلم مي آورند كه مونتاژ كردن فيلم را غير ممكن مي كنند و موستوجب مرگ هستند.در ضمن براي اطلاعات بيشتر به لينك زير نيز مي توانيد مراجعه كنيد.
موفق باشيد .
-
Saturday 25 February 2006, 23:10
#2
كاربر آشنا
پاسخ: اصول فيلمبرداري
از مطالب ارزشمندتان متشکرم
-
Sunday 26 February 2006, 01:40
#3
كاربر فعال
پاسخ: اصول فيلمبرداري
با سلام. و تشکر فراوان
البته مطمئنم که تمام این موارد را در تمام اوقات پیشنهاد نمیکنید.
مطمئن باشید اگر همیشه بهترین و راحت ترین نتیجه را حالتهای پیش فرض می دادند. هیچگاه شرکتهای سازنده حالتهای دستی و یا اصلا گزینه ها و انتخابهای دیگر را نمی گذاشتند.
به هر حال بهترین انتخاب و تصمیمگیری با زمانها و شرایط مختلف تغییر میکند.
مثلا ( که مطئن نیستم ) فکر نمیکنم در زیر نور شدید آفتاب نیازی به لرزه گیر باشه. یا مثلا موقعی که قصدمان نشان دادن حرکت و رد انداختن سوژه در فیلم است.
ممکن است بعضیها فرمت 4:3 را غیر ضروری در کارشان بدانند( شاید فیلم کوتاه) و قصد ادیت فیلم را به صورت ج مجدد و در آوردن آن به 16:9 را نداشته باشند.
در فیلمبرداری برای نشان دادن آنی فردی به فرد دیگر منوال فوکس موثر است. یا سوژه ای به سوژهای دیگر و ...
به هر حال باید از امکانات حد اکثر استفاده را برد و نه اینکه یک سری از امکانات را برای همیشه کنار زد.
ویرایش توسط Minoosepehr : Monday 5 February 2007 در ساعت 16:07
آریو مینوسپهر
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن