حتما از سایت این کمپانی دیدن بفرمایید:
http://www.solid-state-logic.com
بعید میدونم سیستم ارزانتر از 600,000,000 تومان داشته باشه و سیمافیلم یکی از این سیستم ها رو داره و من کار با اون رو از نزدیک دیدم. خیلی هیجان انگیزه!
حتما از سایت این کمپانی دیدن بفرمایید:
http://www.solid-state-logic.com
بعید میدونم سیستم ارزانتر از 600,000,000 تومان داشته باشه و سیمافیلم یکی از این سیستم ها رو داره و من کار با اون رو از نزدیک دیدم. خیلی هیجان انگیزه!
هادی هژیرآذر
این سیستم مرز خودکشی دیجیتالی در Film Post Production است !
این سیستم ها اکثرا فول دیجیتال بوده و کامپیوتر و هارد دیسکهای معظم و سریع بدون کوچکترین تاخیر را در دل خود دارند. صدا گذاری و موسیقی فیلم و انیمیشن، ضبط موسیقی. تدوین RealTime و ...
هادی هژیرآذر
این سیستم واقعا عالی است و همیشه هم در Broacast فوق العاده بوده. اما فکر کنم سیستم Logic در کل برای صداگذاری باشد نه تصویر . نرم افزارهای Pro tool هم کار همین شرکت است. اما در سیستم های تصویربرداری وارد نشده اند. همین سیستمی هم که عکسش را گذاشته ای (XL9000k) سیستمی فوق العاده در صدا گذاری است.
راستی مطمئنی که در سیما فیلم Logic گذاشته اند؟. چون سیستم سیما فیلم (استودیو گلستان. اگر همانی را منظورت باشد که در خیابان یخچال است) سیستم سونی بود. میکسر صدایش هم Tascom بود. (البته 3 ماه پیش را می گویم) اما از این جناب Logic در استودیو های دیجیتال صدا (ساختمان شهدای رادیو) 2 تایش را کار گذاشته اند انگار. 3 سال پیش هم چند تا از بچه های صدابردار را فرستادند آلمان تا در یک دوره فشرده کار با این سیستم را یاد بگیرند.
Logic سیستم خوبی در صداگذاری تلویزیونی هم هست. اما استاندارد خودش را دارد و هنوز لیسانس Dolby یا DTS را ندارد. البته خیلی هم مهم نیست. چون معمولا برای TV Broadcast استفاده می شود. یادم می آید آن روزهایی که عشق HD من را کشته بود (حدود 2001 ) یک مقاله راجع به سریال استالینگراد در اینترنت پیدا کردم که درباره سیستم های درگیر در ساختش بود. استالینگراد سریال پرخرج ترین سریال اروپا است و با دوربین HDCAM 950 سونی ساخته شده. (20 میلیون دلار خرج سریال کرده اند). آنجا نوشته بود که صداگذاری مجموعه را با سیستم Logic انجام داده اند.
Post Prodoction خیلی گسترده است و تنظیم رنگ (اتالوناژ) ، تدوین ، تدوین صدا ، صدا گذاری ، تروکاژهای کامپیوتری و ... را در بر می گیرد. بنابراین نمی شود کل مجموعه را به یک شرکت یا محصول تعمیم داد. مثلا همین فیلم کینگ کنگ پیتر جکسون در مرحله Post Production اول با AVID تدوین شد ، بعد در Maya و Soft Image تصویر سازی شد . بعد در Apple Shake کامپوزیت شد. با سیستم های renderman و renderdrive رندر شد. و... صدا گذاری را هم در پاریس و یکی از استودیوهای دالبی انجام دادند. (سیستمش را نمی دانم)
در زمینه استودیوهای تلویزیونی اگر مایلی یک تاپیک جدید راه بیندازیم . اما صدا فکر نکنم خیلی به درد مخاطبان اینجا بخورد.
راستی قیمت XL 9000 K حدود 80 هزار دلار آمریکاست. می شود حدود 70 میلیون تومان. البته حدود 10 میلیون تومان دیگر هم باید برای نصب و کابل کشی و خرید چند پلاگین خرج کرد. البته یکی از مهمترین خصوصیات سیستم های Logic همیشه این بوده که می توانند همزمان بین Analog و Digital کار کنند و همین باعث می شود تا Realtime همه صداها راBand کند. و این خوراک پخش زنده است. البته خوراک خیلی چیزهای دیگر هم هست.
بله خیابان یخچال را عرض میکنم. Ssl دارد.
هادی هژیرآذر
سلام
من به عنوان یه آماتور از دوستان عزیز بخصوص ادیتور که به قول همکارانشون از دست اندرکاران هستند.یه سوال دارم با وجود این همه هزینه سخت افزاری در صدا وسیما و وجود دوستان آگاه و مسلطی مثل ادیتور چرا کیفیت تصویر دریافتی اینقدر تاسف برانگیزه!یه مقایسه ای بین کیفیت تلوزیونی مثل Voxبا تلوزیونهای خودمان بکنید! با کیفیت ترین پخش ازآن شبکه خبر است که اونهم از زیاد بودن کنتراست در رنج است.
وقتی مستر تیزر رو بهشون تحویل میدی و با کیفیتی که پخش میشه مقایسه میکنی!وقتی خیلی از ظرافتهائی که براشون خون دل خوردی با این کیفیت مسخره از دست میره! دلت میخواد.........
یعنی چی ؟ مگه مثلاً اون تلوزیون کاندا نسخه ای رو که از سریال مثلاً پزشک دهکده به صدا و سیمان تحویل میده با کیفیت نسخه ای که به مثلاً همین Voxتحویل میده فرق میکنه؟این چه تجهیزات پخشیه که در حد تلوزیون کشورهای آفریقائی هم نیست!
فرزام
به دليل كم سوادي يا بي سوادي اكثر اپراتورها و هماهنگ نبودن سيستم و تجهيزات.
يادمه زماني بتاكم فيلم برداري ميشد ، يوماتيك آرشيو ميشد !!!
هادی هژیرآذر
اخ مدینه گفتی و کردی کبابم!
البته من منظورتان را از این ((به قول همکارانشان از دستندرکاران هستند)) را نفهمیدم!. شغل من مستندسازی است. این وسط معمولا تصویربرداری کارهایم را هم خودم انجام می دهم و یا حداقل یک دوربین مخصوص خودم سر صحنه می برم. اگر فرصت باشد مستندها و سریال هایی را هم تدوین و تصویربرداری می کنم. ناچارا بخش زیادی از کارم با صدا و سیما است. اما خصوصا در مستندسازی خیلی با این مجموعه کار نمی کنم و بیشتر با شبکه های تصویری خبری یا سازمان ها (در مستندهای صنعتی) همکاری دارم. پس می بینید که خدا را شکر کارمند همچین دیوانه خانه ای نیستم!.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نونه بارز بی کفایتی در همه چیز است. (از مدیریت بگیرید تا ...)
آیا می دانید که صدا و سیما فقط 13 هزار کارمند رسمی و 47 هزار کارمند قراردادی و حدود 10 هزار نفر هم افراد موردی (مثل خودم) دارد؟! باور کنید این رقم را از خودم در نمی آورم و واقعا تعداد همین است.
درست است که این مجموعه حدود 37 شبکه تلویزیونی و 40 ایستگاه رادیویی دارد ، اما اگر همین مقیاس را با بی بی سی مقایسه کنیم , می بینیم که آنها با 10 هزار کارمند متخصص دنیا را می چرخانند . در مورد همین شبکه خبر: 3000 کارمند برای شبکه ای که هیچ رتبه ای بین شبکه های خبری ندارد. (مقایسه کنید با 700 کارمند الجزیره در کل دنیا)
برادر من! کجای کار تخصصی بلاد ما درست است که این باشد؟
سازمان معظم صدا وسیما جزور 5 Broadcaster بزرگ دنیا در زمینه خرید تجهیزات فنی است. چیزهای عجیب و غریبی دارند که خودشان هم نمی دانند به چه کار می آید . فقط می خرند. با پول من و شما! برای مثال:
یکی از بچه های بنیاد فارابی تعریف می کرد 4 سال پیش در نمایشگاه cebit آلمان (بزرگترین نمایشگاه تجهیزات تصویربرداری) مسئول غرفه بنیاد فارابی بوده. از ایران هم IRIB یک غرفه داشته. می گفت یک روز یکی از مسئولان غرفه شرکت لائیکا پیششان می آید و با تعجب می گوید : چرا شما ایرانی ها اقلام نظامی تان را در این نمایشگاه خرید می کنید؟!
این رفیق ما با تعجب می پرسد چطور؟
پاسخ می شنود که : یکی از ماموران خرید صدا و سیمای شما آمده و به ما سفارش خرید 4 دوربین و لنز مافوق پیشرفته داده. این دوربین ها می توانند در هر ثانیه 5000 هزارفریم عکس بگیرند و برای آزمایش های موشکی کاربرد دارند!.
دوست ما می رود پیش آن [...] که سفارش خرید داده بوده و می بیند که بیچاره 2 میلیون دلار پول دارد و باید در این نمایشگاه حتما جنس بخرد. فکر کرده که شاید به درد جلوه های ویژه تلویزونی بخورد این دوربین!.
یا در سال 75 ، پاناسونیک به یک مامور خرید دیگر رشوه داد و او 7 هزار Camera Head مدل F500 برای سازمان خرید. غافل از اینکه اصلا استاندارد نیست و به هیچ دردی نمی خورد. نتیجه این که هنوز این 7 هزار سر دوربین در انبار مرکزی خاک می خورد.
یا :
2 سال پیش برای یک مستند تلویزیونی خودمان را کشتیم تا یکی از آن 5 دوربین HDcam سونی را که سازمان خریده بود فقط برای یک ماه به ما بدهند. ندادند که ندادند! . گفتند اگر از انبار بیرون بیاوریم مسئولیت دارد!. این دوربین ها را که حرفه ای ترین دوربین های دنیا هستند را سازمان خرید و هنوز در انبار است.
انقدر می توانم از این مثال ها برایتان بزنم تا سرتان درد بیاید. رابطه و باند بازی ، آدم های غیر متخصص و .... همه و همه انگار فقط در این سازمان جمع شده اند.
یادم است چند سال پیش یک تله تاتر را در استودیو 11 سوئیچ می کردم. همان موقع مدیر تازه پخش شبکه 1 آمد داخل استودیو. روز اول کارش بود و آمده بود ببیند استودیو چه جور جایی است؟ مشغول کار بودیم و طبیعتا دستگاه ها و مانیتورها هم فعال بودند. جلوی این همه آدم برگشت و گفت : آقا جان چقدر اسراف؟! این همه تلویزیون را برای چه روشن کرده اید؟ یکی اش هم کافی است!! (قسم می خورم که به چشم خودم دیدم و شنیدم) حالا این استاد مدیر پخش هم بود (البته برش داشتند)
وقتی می بینی سیستم دوربین های شبکه خبر Betacam sx است خوشحال می شوی. یا می بینی العالم از DVCPRO50 و MPEGIMX استفاده می کند می گویی دمشان گرم. اما وقتی می بینی سیستم پخش هر دو شبکه SP است ، می خواهی با سر بروی تو دیوار!.
دلیل کیفیت احمقانه هم یک چیز است: سیستم ماهواره دیجیتال است و سیستم صدا و سیما آنالوگ VHF . بنابراین طبیعی است که حتی اگر HD هم بهشان بدهی با این کیفیت پخش شود. تازه ما که در تهرانیم و بغل آنتن. بیچاره آنهایی که مثلا در بندر عباس نشسته اند. (البته خوش به حالشان . این برنامه های مزخرف را نمی بینند). هزینه تعویض سیستم به دیجیتال برای سازمان حدود 200 میلیون دلار می شود. باور کنید در رقم هزینه هاشان گم است. الان 7 سال است که می گویند امسال دیجیتال می شویم .
پارسال یک همایش مسخره گذاشته بودند درمورد سیستم های ماهواره. 4 نفر بودیم که از 3 سال پیش روی ماهواره تحقیق می کردیم و نتیجه کارمان را هم داده بودیم دست یکی از این نماینده های مجلس. همه متخصصینی که در همایش بودند ( به جر من که دربرابرشان واقعا چیز زیادی نمی دانم. فقط علاقه شخصی است و شما هم فقط لطف دارید.) اذعان می کردند که خیلی عجیب و غریب است که تلویزیون ایران با این همه دشمن(!) داخلی و خارجی هنوز یک ماهواره شخصی ندارد و هر ماه حداقل 70 هزار دلار پول اجاره ماهواره می دهد. بماند که یک ساعت اجاره اس ان جی فقط 100 دلار هزینه ماهواره دارد) آنجا گفتیم آقاجان ! به جای آنکه ماهواره اینتل ست را اجاره کنید ، بروید و 250 میلیون دلار پول بگدارید یک ماهواره اختصاصی بخرید . اگر یک وقت خدای ناکرده جنگی در گرفت یا رفتیم در تحریم ، آنوقت خیلی را حت می توانند ماهواره ها را از ما بگیرند و آنوقت صدای ایران تا افغانستان هم نمی رود. هنوز چنین خرج مهمی را نکرده اند ، آنوقت می روند سیستم استودیوی مجازی وارد می کنند. آن هم بدون نرم افزار و اپراتور. نتیجه می شود اینکه گزارش هواشناسی را باید از تلویزیون های ال سی دی نمایش دهند... ای خدا!!
در این 2 سالی که حجم کارهایم با داخل این مجموعه خیلی کم تر شده و فقط به صورت موردی و در کارهای خارج از سازمان با صدا و سیما همکاری می کنم ، حداقل اعصابم راحت تر است.
صدا وسیما پر است از انسان های منفعل و مدیران بیسواد. اگر کسی هم بتواند کاری بکند ، آنقدر جلویش سنگ می اندازند که بیخیال و منفعل می شود.
راستی این فروم من را معتاد کرد و رفت!. در عمرم انقدر چیز ننوشته بودم.
راستی 2 : عکاسباشی عزیز و مابقی دوستان گرامی خیلی هم نباید ناامید بود. تا 2 سال دیگر فیلم سینمایی ملک سلیمان آماده خواهد شد و فکر کنم متعجبتان کند. البته هیچ ربطی به صدا و سیما ندارد و یک فیلم سینمایی است. شرمنده که نمی توانم اطلاعات بیشتری بدهم . اما همین را بدانید که سوپر 35 فیلمبرداری می شود و مدیر فیلم برداری و تروکاژش جناب Xiaoding Zhao است. حتما کارهایش را دیده اید.
عظیم ترین کار تروکاژی ایران و یکی از برترین ها در آسیا خواهد بود (امیدوارم البته ) تنها خوبی اش این است که یک تیم همدل دارند کار را آماده می کنند. به محض اینکه وارد فاز رسانه ای شد ، اطلاعات فنی اش را حتما خواهم نوشت. اگر امکانش باشد , شاید 2 ماه بعد که بیاید ایران لئو یک مصاحبه کردم و گذاشتم همینجا. ما که معتاد شدیم رفت!!
ویرایش توسط EditorIR : Saturday 24 February 2007 در ساعت 01:01