صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
Like Tree38تشکر

موضوع: X-Rite ColorChecker Passport

  1. #1
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض X-Rite ColorChecker Passport

    جدیداً این محصول جالب بدستم رسیده که پس از جستجوی تاپیکی مرتبط با آن و نیافتنش، اقدام به ایجاد این تاپیک نمودم. حین خواندن دفترچه ی راهنمای آن نیز، بفکر ترجمه آن افتادم که تقریباً رو به اتمام است. ( اگر محل بهتری برای قرار گرفتن این تاپیک وجود دارد، مدیران محترم قبول زحمت جابجائی آن را بفرمایند. )

    اما خلاصه ای از شرح کاربرد این محصول: ( برگرفته از ترجمه ای که انجام دادم )





    نام محصول: X-Rite ColorChecker Passport
    کمپانی تولید کننده: X-Rite inc, USA.

    محصول ColorChecker Passport راهکاری منحصر به فرد و انعطاف پذیر، برای تمامی عکاسانی که در جستجوی حصول رنگهائی دقیق و ثابت، ( خصوصاً عکاسانی که با فرمت RAW عکس میگیرند ) میباشد. این محصول شامل سه قسمت ( Target ) برای هدف گیری است. نرم افزاری بهمراه این محصول ارائه میشود که قابلیت کالیبره کردن دوربین را برای تولید رنگهای واقعی دارد. ضمن اینکه یک افزونه ( Plug-in ) برای نرم افزار Adobe Lightroom در CD نرم افزار ارائه شده است که برای تولید پروفایلهای DNG برای دوربین، لنز و شرایط نوری که عکس RAW مورد نظر با آنها تهیه شده است، بکار میرود.

    محتویات بسته ی محصول


    سه Target استاندارد ( بصورت برگه )، درون یک جلد سخت پلاستیکی (در قطع پاسپورتهای امروزی) جاسازی شده است که براحتی در جیب جا میشود.


    ColorChecker Passport.jpg 14.jpg
    بازشده ی محطول





    1. برگه ی تنظیم تراز سفیدی ( یا White Balance Target ؛ که در این ترجمه به آن WBT خواهیم گفت )؛ درون آن یک مستطیل خاکستری الصاق شده که از لحاظ رنگی، خنثی میباشد، چسبانیده شده است. از این Target برای تنظیم تراز سفیدی به دو صورت زیر، هم برای فایلهای RAW و هم برای فایلهای JPEG میتوان استفاده نمود.
    a. تنظیم White Balance سر صحنه ( روش درون-دوربینی یا In-Camera)؛ با گرفتن و معرفی عکسی از WBT به دوربین، بعنوان خاکستری خنثی و تنظیم WB در دوربین، به حالت Custom
    b. گرفتن عکسی از WBT ( روش درون-نرم افزاری یا In-Software) بعنوان اولین عکس؛ گرفتن شاتهای بعدی و نهایتاً استفاده از شات اول، برای تنظیم WB در نرم افزار ( Lightroom, ACR, … ) بصورت فله ای ( Batch )


    WBT.jpg
    WBT




    2. چارت رنگی کلاسیک ( در این ترجمه به آن CT, Classic Target خواهیم گفت ) که دارای 24 مربع رنگی طبق استاندارد صنعتی ( به این مربعهای رنگی که به محصول وصله شده، Patch گفته میشود ) است، برای تنظیم دقیق ( Fine tuning ) رنگهای شاخص و نیز برای تولید پروفایلهای DNG استفاده میشود.


    CT.jpg
    CT






    3. چارت تنظیمات اضافی-خلاقانه ( یا Creative Enhancement Target که در این ترجمه به آن CET خواهیم گفت ) که شامل طیفی از Patch ها برای حصول اطمینان از صحت رنگ؛ Patch هائی برای تنظیم تراز سفیدی؛ مقایسه ی نوردهی و اعمال تنظیمات خلاقانه برای عکسهای پرتره و منظره میباشد.


    CET.jpg
    CET




    ادامه در پست بعدی
    ویرایش توسط Ali Bayati : Saturday 26 November 2011 در ساعت 14:19
    lind، yasin-m، Javid و 11 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض ادامه ی توضیحات محصول ( ترجمه ی دفترچه )

    چرا باید رنگ را مدیریت کنیم ؟


    قبل از اینکه وارد جزئیات نحوه ی استفاده از ColorChecker Passport شویم، مهم است که کمی درباره ی مدیریت رنگ صحبت کنیم. خلاصه ی روند مدیریت رنگ این است که رنگها را از ابتدای ثبت، تا تهیه خروجی، ثابت و همانند با رنگهای اصلی سوژه نگاه داریم. این روند شامل ثبت با دوربین ( Capturing )، نمایش در نمایشگر ( Displaying ) و نهایتاً چاپ با چاپگر میشود. مشخصاً ثابت نگاهداشتن رنگها، در گذار از این سه مرحله، چالش بزرگی است؛ که اخیراً توسط تکنولوژی مهار شده است.

    در شکلهای زیر، تفاوت بین خروجیهای مدیریت شده و نشده را مشاهده میکنیم:




    کالیبراسیون دوربین ( قلق گیری) و پروفایلهای DNG


    اولین اتفاق، اتفاقی است که در دوربین میافتد. اگر دوربین، رنگها را دقیقاً ثبت نکند، چطور میتوان توقع یک خروجی مطابق با واقعیت داشت؟ بزرگترین چالش این است که دوربینهای متفاوت، یک رنگ نوعی را، یکجور و مشابه نمیبینندو بنابراین، نحوه ی ثبت رنگ در دوربینها، از یک برند تا برندی دیگر، متفاوت است. همینطور، لنزهای گوناگون نیز رنگها را بطور مشابه به سنسور نمیرسانند. اما حقیقت این است که حتی دو دوربین از یک برند نیز، رنگها را مشابه ثبت نمیکنند. پروفایلهای شخصی ( Custom Profiles ) اختلافها را تا حد ممکن کاهش میدهند. شرکت Adobe این پروفایلها را DNG ( نگاتیو دیجیتال؛ Digital Negative ) مینامد که در قسمت قلق کردن دوربین ( Camera Calibration ) در نرم افزارهای Lightroom و Camera RAW قابل گزینش هستند.

    تولید یک تراز سفیدی خاص بوسیله ی WBT بشما اطمینان میدهد که کار را با رنگهای دقیقی آغاز کرده اید. عکس گرفتن از یک مرجع فیزیکی ( اینجا: WBT ) عمل تصحیح رنگ را تسریع میکند، ضمن اینکه به ما امکان اعمال آن تنظیم را برای تعداد زیادی عکس ( که بعد از تنظیم گرفته خواهند شد ) مهیا میسازد. هر عکاسی که در روال کارش، رنگ و صحت آن از اهمیت خاصی برخوردار است ( مانند عکاسی استودیوئی از محصولات، عکاسی پرتره های حرفه ای، ... ) میتواند از موهبت مدیریت رنگ بهره مند گردد. با مدیریت رنگها، عکاسانی که تعداد زیادی عکس را با دوربینهای مختلف میگیرند ( مانند عکاسان مجالس عروسی، رویدادهای ورزشی، مجلات تبلیغاتی، کتاب سال، عکسهای سازمانی، ... ) قادر به داشتن عکسهائی گرفته شده با دوربینهای مختلف، ولی با رنگهای ثابت و یکنواخت هستند.


    ادامه در پست بعدی
    ویرایش توسط Ali Bayati : Saturday 26 November 2011 در ساعت 13:56
    Herati، saadi126، Walkman و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  3. #3
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض ادامه ی توضیحات محصول ( ترجمه ی دفترچه )

    چرا پروفایل DNG شخصی ؟



    بیشتر سازندگان دوربینها، پروفایلهای استانداردی را بهمراه دوربینشان ارائه میدهند. حتی نرم افزار پردازشگر فایلهای RAW شما نیز، برای هر دوربین خاص، یک پروفایل خاص برای همان مدل ارائه مینماید. اما اگر بدنبال رنگهای واقعی و دقیق هستیم، باید یک پروفایل شخصی بر مبنای خروجی RAW از دوربینمان تحت شرایط نوری زمان عکسبرداری تولید کنیم.

    گرچه امکان حصول به رنگهای دلخواه در زمان پس-پردازش تصویر وجود دارد، اما سریعترین، راحت ترین و قابل اطمینان ترین راه، استفاده از رنگهای دقیق از یک پروفایل شخصی سازی شده، و سپس اعمال آن در ویرایشهای موضوعی مان است. پروفایلهای شخصی، براحتی برای تعداد زیادی از عکسهائی که در شرایط نوری یکسانی گرفته شده باشند، قابل اعمال است ( مانند عکاسی مجلسی، یا عکاسی استودیوئی از محصولاتی که در کاتالوک چاپ خواهند شد ). اگر شما از یک مجلس یا رویداد، با بیش از یک دوربین، عکسبرداری میکنید، استفاده از ColorChecker Passport تفاوتهای رنگها را به حداقل میرساند. سپس در پردازش عکسها در کامپیوتر، شما قادر به اعمال بسیاری از تنظیمات خواهید بود.

    نرم افزار اصلی ColorChecker Passport بر اساس یک تکنولوژی پروفایل سازی پیشرفته طراحی شده که میتواند تنها با 24 عدد Patch رنگی، نتایجی بسیار قابل قبول تولید نماید. برای تولید یک پروفایل، ابتدا از چارت CT، تحت همان شرایط نوری که عکس اصلی را خواهیم گرفت، عکسبرداری میکنیم و سپس عکسهای اصلی را میگیریم. سپس با استفاده از نرم افزار اصلی ColorChecker Passport ، اقدام به تولید پروفایل شخصی مینمائیم و بر روی عکسهای اصلی اعمال میکنیم تا به صحیح ترین رنگها برسند. این نرم افزار حتی برای شرایطی که دارای دو منبع نوری متفاوت هستند نیز، قابل استفاده است. برای اینکار، دو عکس از چارت CT در هر کدام در دو نور مختلف صحنه گرفته و به Duall-illuminant DNG از نرم افزار اصلی ColorChecker Passport ، معرفی مینمائیم.

  4. #4
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض ادامه ی توضیحات محصول ( ترجمه ی دفترچه )

    مدیریت رنگ در روال کاری پردازش خام ( RAW )



    در گذشته، کالیبراسیون دوربینها، نیازمند برپائی شرایطی بسیار خاص در استودیو بود تا بتوان یک پروفایل قابل قبول برای فایلهای TIFF و JPEG تولید نمود. در حالیکه بیشتر عکاسان امروزی، برای افزایش قابلیت ویرایشی، قالب RAW را ترجیح میدهند. اینجاست که ColorChecker Passport ، افق تازه ای را برای اینگونه عکاسان باز مینمایاند. عکسبرداری بصورت RAW، انعطاف پذیری بسیار زیادی را تنظیم رنگها در پردازش فایلهای تصویری، بر اساس نحوه ی ثبت رنگها توسط دوربین، فراهم مینماید. روال کاری با بکارگیری RAW کالیبره شده، تفاوت رنگها را به حداقل رسانده و نورهای ناهمسان را تشخیص و بصورت صحیح دخیل میکند. ضمن اینکه قادر به اعمال همزمان و خودکار آن به تعداد زیادی عکس خواهد بود. نرم افزارهای پردازش RAW از شرکت Adobe، قادر به بکارگیری پروفایلهای تولیدی توسط ColorChecker Passport هستند. حتی اگر نرم افزار پردازش RAW شما، فاقد امکان قبول پروفایلهای شخصی است، ColorChecker Passport میتواند بعنوان یک مرجع مطمئن فیزیکی-بصری در حین پردازش کامپیوتری، مورد استفاده ی کاربر قرار گیرد. چارت CET ، کاربر را قادر به ارزیابی نوردهی کرده و با یک کلیک به تراز سفیدی صحیح خواهد رساند.
    ویرایش توسط Ali Bayati : Saturday 26 November 2011 در ساعت 14:32
    saadi126، Walkman، ahmad.abaee و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  5. #5
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض ادامه ی توضیحات محصول ( ترجمه ی دفترچه )

    11.jpg
    نحوه ی قراردادن ColorChecker Passport بصورت عمود بر محور طولی لنز
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 12.jpg‏ (32.2 کیلو بایت, 182 بازدید)
    saadi126، Walkman و darkness_land تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر بسیار فعال Walkman آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    کرمان
    نوشته ها
    1,291
    تشکر شده
    6194
    تشکر کرده
    6463

    پیش فرض

    سلام علی جان

    میشه بگی با چه قیمتی و از کجا گرفتی؟؟
    Ali Bayati تشکر می‌کند.
    رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali

  7. #7
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض

    Applied DNG profile.jpg
    تصویری پس از اعمال پروفایل DNG شخصی مربوط به همان شرایط نوری
    تعمداً سایز اصلی را پیوست نموده ام.



    همانگونه که مشاهده میشود، اعداد کانالهای RGB ( برحسب % ) مربوط به خاکستری میانه، بسیار نزدیک به یکدیگر شده اند. ( 52.5,51.8,51.0 برحسب % )

  8. #8
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Walkman نمایش پست ها
    سلام علی جان

    میشه بگی با چه قیمتی و از کجا گرفتی؟؟
    رضای عزیزم .... در پیام خصوصی به حضورت اعلام خواهم نمود

  9. #9
    كاربر همراه rainman1061 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2007
    محل سکونت
    Iran
    نوشته ها
    329
    تشکر شده
    581
    تشکر کرده
    808

    پیش فرض

    سلام
    قیمت و آدرس رو برای من هم بفرستید.
    باسپاس
    Canon 6D
    100mm f/2.8L IS USM Macro
    16-35mm f/4L
    50f/1.4

  10. #10
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    April 2010
    نوشته ها
    91
    تشکر شده
    163
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض

    سلام بنده مدتهاست دنبال اين وسيله ميگردم لطفا آدرس را براي بنده هم ارسال كنيد. با تشكر.

صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •