نمایش نتایج : از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
Like Tree9تشکر
  • 5 Post By bahramb22
  • 4 Post By bahramb22

موضوع: راهنمایی برای خرید پرینتر خانگی

  1. #1
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    35
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    25

    Post راهنمایی برای خرید پرینتر خانگی

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان ، میخواستم چند تا نکته بگم ، البته با اجازه اساتید محترم.
    قبلش هم بگم تمامی چیزهایی که تو این پست میخونید طبق تجربیاته ناچیزه بندست و هیچ منبع موثقی براش ندارم ضمن اینکه این حرفها رو برای کسانی که تا به حال تجربه کار با پرینتر نداشته و قصده خرید دارن گفته شده.
    موضوع بحث هم از عنوان مشخصه، انتخاب پرینتر برای مصارف خانگی
    برای انتخاب یک پرینتر مناسب برای مصارف خانگی ، اولین نکته ای که باید بهش توجه بشه نوع کاربری یا استفاده ای هست که قصد دارید از پرینترتون داشته باشید. یعنی پرینتری میخواهید که باهاش فقط عکس چاپ کنید ؟ یا اینکه نه، میخواهید برای چاپ مقاله های اینترنتی ، یا تحقیق های آموزشی ، و موارد مشابه ازش استفاده کنید ؟ یا اینکه در حالت سوم پرینتری میخواهید که هم بتونه عکس های شما رو با کیفیت قابل قبولی چاپ کنه ، و هم برای مواردی مثله چاپ تحقیق و مقاله سرعت و بازدهی مناسب داشته باشه ؟؟ که اکثریت مصرف کنندگان هم همین گزینه رو در نظر دارند موقع خرید ..
    پرینترهای جوهر افشان : انتخاب 80 _ 90 درصد مصرف کننده گان خانگی یک دستگاه پرینتر جوهر افشانه که بدون توجه به برند اون دستگاه میشه گفت که تمامی این پرینترها از 3 تا 6 مخزن جوهر استفاده میکنند و قیمتشون هم بستگی به برند و مدل از 50 هزارتومان تا 400 – 500 هزارتومان متغیره. ضمن اینکه بیشترشون هم قادرند تا سایز a4 رو برای شما چاپ کنند. ولی موقعی که میخواهید از بین مدل های مختلف انتخاب کنید به چه چیزهایی توجه میکنید ؟
    با توجه به شرکت هایی که داخل ایران بازار نسبتا" خوبی دارن نسبت به رقبا، نهایتا" و در هر صورت شما انتخابتون محدود خواهد شد به HP ، EPSON ، CANON (در اکثر مواقع) ، و شما مجبورید بین این 3 تا یک گزینه رو انتخاب کنید. اگر از اون دسته از کسانی هستید که روی یک برند خاص مثل ه CANON ، یا فرقی نداره HP یا هر برند دیگه ای ، تعصب دارید و شدیدا" هم روش پافشاری میکنید بهتره کلا" این تعصب رو کلا" بزارید کنار. دلیل این حرفم این هست که هیچ کدوم از شرکت هایی که اسمشون رو بردم (منظور کمپانی سازنده هستش نه شرکت پخش کننده) هیچ گونه تعصبه خاصی نسبت به من و شما که یک مصرف کننده جهان سومی هستیم ، ندارند ; بدتر از اون، اینکه اتفاقا" نوع کالایی که شما از این سازنده ها توی این کشور میبینید، دقیقا" به منظور استفاده در این کشور و کشورهای هم ترازه ایرانه (یعنی همون کشورهای جهان سوم!) و اینکه نه این 3 تا شرکت، در اصل تمامی اقلامی که ما داخل ایران میبینیم و میخریم به همین شکل هست. از گوشی موبایل گرفته تا ماشین و یخچال و ...... مثلا" یک دستگاه دوربین دیجیتال ، در 4 ناحیه مختلف تو دنیا (یا 3 ناحیه_اگر اشتباه نکنم) با 4 تا کد مختلف شناخته میشه. از فروشنده اگر بپرسید میگه همونه (درست هم میگه_ همون مشخصات و همون کارایی) ولی در اصل دوربینی که کنون با کد rebel تو آمریکا به فروش میرسونه ، توی خط تولید اصلی این سازنده تو ژاپن تولید میشه ، و همون مدل دوربین با یه کد متفاوت میرسه دسته ما، توی خطوط تولید درب و داغون همین سازنده توی کشور چینه، دلیلش هم که مشخصه. پایین تر بودن هزینه تولید نسبت به ژاپن. این یک مثال بود واسه اینکه خیلی خون خودتون رو کثیف نکیند واسه hp یا canon یا هر چیزه دیگه ای.
    مورد دوم، مدل دستگاهیه که میخواهید بخرید. وقتی قصد یک پرینتر جوهر افشان رو دارید ، ممکنه به پیشنهاد فروشنده از توی کاتالوگ مربوط به اون محصولات ، یه نگاهی هه به دستگاه های چند کاره (multifunction / all in one) بندازید و از روی کنجکاوی در موردش سوالاتی هم بپرسید از فروشنده. در مورد این دستگاه ها ، واقعا" نمیدونم به چه شکلی روشن و واضح بگم که این کارتون فقط هدر دادنه پوله و نه بیشتر.
    اول اینکه میگن 4 کاره ، ولی در اصل 2 تا دستگاه اصلیه به علاوه یک دستگاه جانبی. یعنی یک پرینتر جوهر افشان به علاوه یک اسکنر . طبیعیه وقتی این دو کنار هم باشن با نصب یک نرم افزار ساده یک دستگاه کپی هم به اون دو دستگاه اولی اضافه میشه. که تا اینجا یک دستگاه سه کاره داریم. با اضافه کردن یک عدد مودم اینرنال و یک گوشی تلفن (که ارزونترین مودم ها هم میدونید که قابلیت فکس رو دارند) به اون دستگاه سه کاره ، یک دستگاه چهار کاره و اصطلاحا" all in one نصیبتان میشود . در اصل شما یک دفتر فنی کامل و بدون نقص رو با هزینه ای در حدود 200 هزار تومان میارید توی اتاق کارتون. اون هم با حجم خیلی کم! ولی سوالی که این وسط پیش میاد این هستش که کیفیت ساخت این دستگاه ها تا چه حدی استاندارد هست؟ بهتر بپرسیم : اصلا" استاندارده ؟؟
    نکته دیگر اینکه شرکتی که این دستگاه ها رو گارانتی میکنه تا چه حدی واقعا" سرویس میده به شما (بدون دریافت هزینه) ؟؟و اینکه به گارانتی ای که بابتش 10 تا 20 درصد قیمت کل دستگاه پول دریافت میکنن تا چه حدی پایبند هستند ؟ حالا چه با هزینه چه بدون هزینه قادرند تا مثلا" تمامی قطعات مربوط به یک چند کاره رو تامین کنند ؟ در خیلی از مواقع شرکت بدون اینکه دستگاه رو باز بکنه ، مرجوع میکنه به صاحبش(فقط با علم بر این که برد اصلی پرینتر آسیب دیده) _ و با توجه به اینکه پرینتری که قیمت آن در بازار 130000 هزارتومانه ، و با کم کردن پول کارتریج ها (حدود مثلا" 5x16000 تومان برابر 80000 تومان) ارزش و همینطوب هزینه بسته بندی و قیمت کابل usb و ... و کم کردن سود وارد کننده اصلی و فروشنده ،ارزش نهایی دستگاهی که گارانتی شده عددی نزدیک به صفر خواهد بود. لذا طبیعی است شرکتی که روزی N عدد دستگاه تعمیری دریافت میکند وقت خود را بابت تمامی آنها هدر نمیدهد.
    با تمامی اینها "4کاره" بودن این دستگاه ها باعث میشه تا خیلی ها به عنوان یک انتخاب ایده ال (!!) برای اولین بار ، یک دستگاه چند کاره بخرند. ولی به یک سال نمیکشه که مشکلات شروع میشه. شرح این مشکلات اونقدر گسترده است که واقعا" توی یک کتاب هم جا نمیشن. از نبودن قطعه بگیرید تا خرابی هد و کند شدن سرعت چاپ و .... دلیله تمامی این مشکلات هم چیزی نیست جر نداشتن کیفیت استاندارد ! پس فقط در یک حالت خریدن یک مولتی فانکشن یا Nکاره ، منطقیه و اون هم زمانیه که شما میخواهید پولتون رو دور بریزید.
    برای جوهرافشان های تک کاره هم تمامی موارد گفته شده در بالا صدق میکند. کیفیت پایین ، نامتعادل بودن قیمت دستگاه و لوازم مصرفی و ... ولی اگر قصد خرید یک پرینتر جوهر افشان را دارید، با پرداخت180000 هزارتومان و بیشتر میتونید امیدوار باشید که تا مدتی بدون ایراد بازدهی خوبی خواهد داشت. البته به شرط استفاده درست. منظور استفاده از جوهر های اورجینال مخصوص و با نام تجاری همون پرینتره. اول اینکه جوهرهایی که به صورتی وزنی و فله به فروش میرسند ، 50% کیفیت جوهر های اورجینال رو هم ندارند. و دوم کارکرد درست و بدون ایراد یک پرینتر زمانی که شما از جوهر های متفرقه استفاده کنید، بستگی دارد به شانس و اقبال شما. یعنی هرگونه خرابی برای هد دستگاه محتمل خواهد بود.
    نکته دیگری که بایستی به آن توجه کنید عمر عکس هاییست که شما با پرینترهای جوهر افشان چاپ میکنید. در همین رابطه یکی از سایت های فروش آنلاین برای تبلیغ پرینتری که در لیست فروش خود داشت، در قسمت مشخصات مربوط به پرینتر مورد نظر نوشته بود : عمر 100 ساله چاپ با استفاده از تکنولوژی .... و ... !! با توجه به اینکه سایتی که میگم واقعا" یک سایته شناخته شده هست در زمینه فروش آنلاین لوازم دیجیتال _ برقی ، واقعا" سوال شد برام این قضیه(با وجود اینکه صد در صد اطمینان داشتم با نادرست بودن اون حرف). با این حال سایت hp که سازنده اون مدل بود رو تا چند روز زیر و رو کردم ولی حتی یک کلمه ، و حتی یک بار هم نتونستم اشاره ای به مدت زمان ...سال پیدا کنم ! حالا هر چند سال .. !
    عکسی که پرینتر جوهرافشان چاپ کنه در بهترین حالت ، یعنی استفاده از کارتریج اصل و استفاده از کاغذ مخصوص عکس با کیفیت بالا ، بیش از 5-6 سال عمر نخواهد کرد. این حالت برای شرایط نور معمولی داخل اتاق هست و داخل آلبوم نهایتا" میشه 7 یا 8 سال. ولی بیشتر از اون امکان نداره. چرا ؟ تمامی پرینترهای جوهر افشان خونگی قادرند تا عکس رو با کیفیت خیلی خوب روی کاغذ بیارند.مخصوصا" زمانی که شما از کاغذ مثلا" 300 گرمی semi gloss بخواهید استفاده کنید. نتیجه واقعا" حیرت آور خواهد بود. ولی هیج کدوم از این دستگاه ها قابلیتی برای تثبیت جوهر روی کاغذ ندارند. این قضیه به پرینتر و کاغذ مربوط نمیشه. این فرایند که توی دستگاه های چاپ در لابراتوار ها دیده میشه ، هم هزینه زیادی داره پیاده سازیش روی یک دستگاه هم فضای زیادی میطلبه و هم امکان انجام اون وجود نداره به خاطره محدودیتی که فضای دستگاه های خونگی دارند ! ضمن اینکه برای این کار از مواد شیمیایی استفاده میشه.
    نتیجه اینکه اگر قصد خرید پرینتر جوهر افشان دارید،مهترین چیزی که باید بهش توجه کنید اینه که قرار نیست پرینتری که شما میخرید برای شما عکس چاپ کنه و شما رو از مراجعه به لابراتوار های چاپ عکس بی نیاز کنه ! اگر هم عکس چاپ میکنید تصور نکنید که عمر عکس های شما (در هر صورت و در بهترین حالت) به 100 سال برسد !!!
    برای خرید یک پرینتر در حد متوسط (و صد البته تک کاره) کمتر از 150 هزار تومان هزینه نکنید.
    فقط از کارتریج های اورجینال مخصوص پرینترتان استفاده کنید. حتی اگر نمایندگی آن دستگاه به شما قول شارژ مجدد با کیفیت اولیه را بدهد ..
    تعداد چاپ عکس ها هم در حد لابراتوار نباشه. چرا که عمر هد این پرینتر ها مستقیما" بستگی دارد با تعداد دفعات چاپ.
    ادامه این مطلب رو توی پست بعدی بخونید.
    ویرایش توسط bahramb22 : Thursday 1 September 2011 در ساعت 08:21
    mahdi-mo، kobaiashi، mohamad az و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    35
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    25

    پیش فرض ادامه

    پرینترهای لیزری هم میتونه انتخاب شما باشه برای خرید، به شرطی که قصد چاپ عکس نداشته باشید با پرینترتون. اگر از چاپ عکس بتونید چشم پوشی کنید ، با توجه به اینکه قیمت پرینترهای لیزری رنگی روز به روز رو به کاهشه ، میتونید برای کارهای خانگی و یا اداریتون از این نوع پرینترها استفاده کنید. عمر تونر های لیزری روی کاغذ به مراتب بیشتر از جوهرهای پرینتر جوهر افشانه. دلیلش هم اینه که بعد از اینکه تونر که به صورت ذرات پودر خیلی ریز هستش بعد از انتقال روی کاغذ (که این انتقال به وسیله ایجاد بار منفی و مثبت روی کاغذ و درام اصلیه دستگاهه) توسط یک منبع حرارتی روی کاغذ تثبیت میشه.
    نکته ای که باید بهش توجه کنید قیمت بالای کارتریج اصلی این پرینترهاست. به صورتی که شما با پرداخت 250000 تومان یک پرینتر رنگی لیزری با کیفیت خوب (برای مواردی که گفته شد) میتونید بخرید. ولی اگر 4 عدد کارتریج اصل این پرینتر رو بخواهید دوباره بخرید باید برای 270000 تومان باید هزینه پرداخت کنید ! یعنی بیشتر از پول اولیه ای که برای خرید پرینتر پرداخت کردید . که اینم سیاستی است از طرف سازندگان این نوع دستگاه ها. که البته با هوشیاری متقلبین داخلی و خارجی این هم بیهوده مانده ظاهرا" ! برای شارژ هم میتوانید با 100 تا 120 هزارتومان 4 عدد کارتریج را شارژ کنید. البته اگر کمی تجربه به دست بیاورید خودتان هم میتوانید این کار را انجام دهید که در آن صورت این هزینه تا 60 هزار تومان کاهش پیدا میکند. ولی طبیعاتا" کیفیت تونرهای متفرقه خیلی با نوع اصلی متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه شارژ کارتریج لیزری بهتر است توسط کسی انجام شود که کاملا" مسلط است به این کار. چرا که در صورت خرابی قطعات یدکی برای این کارتریج ها خیلی نایاب هستند.
    و آخرین انتخاب برای شما فوتوپرینترها هستند. و به نظره بنده حرفه ای ترین انتخاب. این نوع از پرینترها قادرند عکس را فقط در سایز 10 در 15 سانتیمتر برای شما چاپ کنند. نه بزرگتر و نه کوچکتر (سایز کاغذی که فوتوپرینترها ساپورت میکنند فقط در این اندازه موجود است) . ولی به علت استفاده از تکنولوژی حرارتی که برای چاپ استفاده میکنند عمر عکس هایی که با این دستگاه ها چاپ میشود شاید 2 برابر جوهر افشان ها و شاید هم بیش از آن باشد. ضمنا" کاست های مخصوص فوتوپرینترها به صورت همزمان هم کاغذ پرینتر را ساپورت میکنند هم جوهر آن را. (هر چند کلمه جوهر برای این مورد خیلی درست نیست. چرا که در اصل رنگ از روی 3 لایه نوار کرومی و به وسیله تابش حرارت از روی نوار به روی کاغذ منتفل میشود. به همین علت و بر اثر همین حرارت عمر جوهر نسبت به جوهرافشانها طولانی تر است. ولی سرعت چاپ در فوتوپرینترها با توجه به سایز کاغذ، کمی پایین است. در عوض قابلیت چاپ مستقیم از دوربین دیجیتال هم یکی از مزیتهای فوتوپرینترها است (البته به شرطی که دوربینتان این تکنولوژی را ساپورت کند_که تمامی دوربین هایی که طی 5-6 سال اخیر به بازار آمده این قابلیت را دارند)
    در کل اگر بخواهید حرفه ای به قضیه نگاه کنید ، برای چاپ عکس های خود (برای عکاسانی که دوست دارند نتیجه را قبل از چاپ نهایی توسط لابراتوار ببینند) این گزینه، انتخاب خوبی خواهد بود. در غیر این صورت چاپ عکس با پرینترهای جوهرافشان حالا با هر تکنولوژی که میخواهند ادعا کنند، کار معقولی نیست.
    در یک کلام هیچ کجا بهتر از لابراتوارهای چاپ عکس برای این کار نیست. هیچ دستگاهی هم مثله دستگاه های حرفه ای این کار نمیتونه جایگزین بشه. مخصوصا" الان که دیگه تو هر منطقه یه لابراتوار خوب میشه به راحتی پیدا کرد یا سایت هایی که خدمات آنلاین چاپ ارائه میکنند مثله همین سایت.
    قصدم از نوشتن این مطالب این بود که بگم حیفه توی چنین انجمنی که این همه آدمه با تجربه توش با عناوین مختلف میان و راهنمایی میدن و بدون هیچ چشم داشتی کلی اطلاعات در اختیار ما بی تجربه ها میزارن ، صحبت از تانک و مخزن جوهر و ... بشه !! منظورم اینه که حداقل شماها که تو این زمینه ها اطلاعات دارید از همین انجمن ها شروع کنید به اصلاح این فرهنگ نادرستی که بین ما ایرانی ها جا افتاده و اتفاقا" خیلی هم روال رو به رشدش رو خوب طی میکنه!
    mahdi-mo، kobaiashi، mohamad az و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •