از دوستان اگه كسي با دستگاههاي ظهور فيلم و عكس Jobo كار كرده و تجربه داره و يا اطلاعاتي داره خوشحال مي شم اونا رو در اينجا مطرح كنه و منو مطلع كنه
Printable View
از دوستان اگه كسي با دستگاههاي ظهور فيلم و عكس Jobo كار كرده و تجربه داره و يا اطلاعاتي داره خوشحال مي شم اونا رو در اينجا مطرح كنه و منو مطلع كنه
سلام،
من کار کردم با کیت*های نیمه اتوماتیک C-41ش و باید بگم برای Field فوق العاده هستن. شما لطف کن بگو چه کیتی داری یا برای چه کاربردی می*خواهی بخری که بتونم اطلاعات بیشتر در اختیارتون بگذارم.
از قضا من تو ایران خیلی دنبال همین ست C-41 بودم که گیرم نمی*اومد اما چند روز پیش تو سایت مرکز تجهیزات حرفه*ای دیدم نوشته داریم! شما از اونا خریدید؟
ممنون، کاوه.
من بيشتر مي خواستم يه اطلاعاتي قبل از خريد داشته باشم و مركز تجهيزات حرفه اي داره ولي نمي دانم كدوم مدلش رو cpe,cpa,cpp خودشان مي گفتند نيمه اتوماتيك
حالا كيتش رو نمي دونم شايد جاهاي ديگه هم داشته باشند
آيا براي كار در خانه براي ظهور نگاتيو و يا اسلايد مي شه براحتي استفاده نمود و كيفيت عالي و بهتر از لابراتوارهاي بيرون نتيجه گرفت
آيا كار باهاش آسون و راحت است يا نياز به دقت بالا و حساسيت زياد دارد
در مورد سريهاي اتوماتيكش چطور تو سايت JOBO يه سري دستگاههاي اتوماتيك كه خودش با يه برنامه زمانبندي از قبل تعيين شده محلولها رو وارد تانگ و از آن تخليه مي نمود معرفي نموده است فكر كنم به اين راحتي گير نياد
ممنون مي شم از تجربه تان استفاده كنم و تصميم درستي براي تهيه آن يگيرم
سلام!
خب این خیلی برمی*گرده به کاربرد شما. نه! توی پروسس C-41 به هیچ وجه انتظار افزایش کیفیت رو نداشته باشید. برای C-41 و کار توی شهر این به نظر من خیلی چیز خوبی نیست چون شما هرچقدر هم دقیق باشید به اندازه ماشینهای Minilab کارتون تمیز درنمیاد و در ضمن اونجا چون حجم مواد خیلی بیشتره احتمال فاسد شدن ماده و خرابی اون و اینجور چیزا خیلی خیلی کمتره و در نتیجه احتمال خرابی کار. اگه نگاتیو کار می*کنید فقط یه علت می*تونه داشته باشه که از Joboها استفاده کنید و اونم اینه که عکاس خبری باشید وسط جنگ یا شورش. یادمه یکی از دوستام زمان آزادسازی افغانستان کلی لذت بده بود از داشتن همچین چیزی چون وقتی شما نزدیک یه سوژه هستی و حداقل فاصله*ات با مینی لب ۲ روز هستش خوب این کیت می*تونه خیلی کمک کنه برای اینکه با خیال راحت منطقه رو ترک کنی. بعضی*ها هم چون به لابراتوارهای ناشناس اعتقادی ندارن اینکارو می*کنن اما همه اینها برای شرایط خاص هست. در هر صورت ماشینهای مینی لب توی شهر زیادن و خیلی راحت می*شه با یکی دو تا ماشین*دار! حرفه*ایی دوست شد و با خیال راحت کارا رو از اونا گرفت. اگه هم کار آماتور و واسه تفریح و تفنن می*خواهید بکنید باور کنید بدون این کیتها خیلی کار جالبتر می*شه و دستتون برای کار خلاقه بازتر. یعنی اگه واسه خودتون و واسه تجربه تو خونه می*خواهید رنگی ظاهر (و چاپ) کنید اینکار با وسایل خیلی ارزون*تر و ابتدایی تر قابل انجام هستش. من دارم یه راهنما برای ظهور می*نویسم که به زودی مفرستم همینجا ولی تا اون موقع اینو بگم که خود من با یه بخاری آکواریوم و تانک فلزی قدیمی (تانک فلزی رسانش گرماییش بهتره) نگاتیوهای رنگی رو ظاهر می*کنم. اما خب، کاربرد شما اگه خاص هست و اگه خیلی جدی، یعنی اگه درصد موفقیتتون و ثبات رنگها براتون مهمه و به هر دلیلی نمی*تونید به مینی*لب اعتماد کنید (خیلی ها دوست ندارن دیگری عکساشونو ببینه) تنها راه خرید یک دونه از این کیتها هست.
برای E-6 و نگاتیو ماجرا فرق داره. چون پروسس E-6 کمی خلاق تر هست و حرفه*ای هم انجام نمی*دن خیلی جاها با سرعت و قیمت مناسب اگه کارهاتون مهم هستن و حجمشون هم قابل توجهه بهتره که این کیت رو تهیه کنید اما خب می*گم کار سخت می*شه. بازهم تاکید می*کنم اگه برای کسب تجربه این کیت رو می*خواهید سراغش نرید اما اگه کار نگاتیو نیمه سنگین می*کنید یعنی نه اینقدر زیاد که یه مینی*لب ارزون بخرید و نه اینقدر کم که به مینی*لب ها مراجعه کنید جز خریدش راهی ندارید.
در مورد مواد یادتون باشه ماده رنگی رو مثل سیاه سفید رایج پیدا نمی*کنید و ماده*ای که رایج هست تتنال هست که برای ماشین Optimize شده و کمی کار رو سخت می*کنه حالا سر فرصت با جزییات دقیق می*نویسم :)
متشکر، کاوه.
سلام!
این دوستمون جوابی نداد و فکر کنم این Jobo رو خرید ایشونو اما من به هر حال یه چیزی یادم اومد که گفتم لازمه بگم. به هر ترتیب این سیستمها از سیستمهای تمام دستی بهتر عمل می*کنن و یک موقعیت دیگه که ممکنه شما مجبور بشید از این سیستمها استفاده کنید وقتیه که اسلاید یا نگاتیو رنگی بزرگتر از مدیوم فرمت داشته باشید که جایی براتون بطور معمول ظاهر نمی*کنه. البته اینروزها خود من و هرکسی که من می*شناسم که با Large Format کار می*کنه از بک*های مدیوم استفاده می*کنه ولی اگه کسی هنو هست که به فیلمهای 4x5 یا 8x10 یا 20x24 اینچ! دسترسی داره من توصیه می*کنم که یک سیستم مرتبی برای خودش دست و پا کنه، البته 20x24 رو نمی*دونم (نگاتیو 20x24 دیگه اوج علاقه یک نفر رو به عکاسی می*رسونه! نمی*دونم تا بحال دیدین یا نه ولی میشه یه مستطیل حدود 50 در 60 سانت نگاتیو یا پوزتیو! دوربینش البته هست ولی دلش رو نمی*دونم! من شاید چند تا داشته باشم از قدیمها!*:) پیدا می*کنم، عکس می*گیرم می*گذارم اینجا) جا بشه تو Jobo اما همین سیستمی که صحبتش شد من خودم 4x5 رو توش ظاهر کردم با یک Reel که اونقدر باز می*شد. می*دونم توی جای کاغذش باید بشه نگاتیوهای بزرگتر گذاشت. 8x10 رو به چشم دیدم که اینکارو می*کنن باهاش اما بزرگتر رو ندیدم و ممکنه که نشه چون Tray کاغذ برای نگاتیو اونقدری مناسب نیست.
ببخشید که خودم به خودم جواب دادم، آخه دیدم تاپیک که باز شده بهتره کامل باشه.
ممنون، کاوه.
جناب كاوه
اگر منظورتون از بك مديوم بك ديجيتال هست ممنون ميشم اگر حوصله داشتيد در مورد انواع ان و نحوه كاركرد و
رزولوشن ان و اختلاف موارد استفاده انها با دوربينهاي ديجيتال معمولي توضيح دهيد
آقا كاوه... اين نگاتيوهاي سايز پوستر؟! الان اونور توليد ميشه؟ استفاده ميشه؟ اصلا سيستم چيه؟
من ديدم اونها رو... اما مال قرون وسطا بوده.... ولي خامش رو اصلا نديدم.....
در ضمن... شما كه اينهمه اطلاعات رو قسمت ميكنيد... گاهي كمي رنگي ترش هم بكنيد... ميشه عكسهايي رو از سايتهاي مادر اين وسط نشون داد... و يا لينك كرد به سايتها...
خلاصه... ممنون....
سلام دوست عزیز.
نخیر. عرض بنده در مورد بک مدیوم بود. به طور کل به هر دوربینی که فیلمهایی با عرض 6 سانتیمتر در اون نصب بشه می*گن دوربین مدیوم فرمت که این فیلم می تونه رول با طول 120 سانتیمتر یا 220 سانتیمتر یا فیلم تخت باشه با عرض 6 سانتیمتر. از اونجایی که عرض فقط تو این دوربینها استاندارد شده در نتیجه دوربین مدیوم فرمت بسته به ساختارش ممکنه عکسهای 6x4.5 یا 6x6 یا 6x7 یا 6x9 یا 6x17 یا هز چیز کوچیکتر یا بزرگتری رو بگیره و به همه این دوربینها می*گن دوربین مدیوم فرمت. یعنی عکسهای یه دوربین بعد از ظهور نگاتیو عرضشون 4.5 سانتی متر هست و طولشون 6 سانت و دوربین دیگه*ای عکسهاش 6 در 6 ظاهر می*شه برای همین فیلم 120ی که تو یه دوربین 8 تا عکس می*گیره تو دوربین دیگه 10 تا و تو یه دوربین دیگه 14 تا عکس می*گیره براتون. نمی*دونم تونستم خوب بگم یا نه منظورم روة اگه روشن نیست بفرمایید بیشتر توضیح بدم.
اما دوربین Large Format دوربینی هست که با تگاتیوهای قطع بزرگتر کار می*کنه و این نگاتیوها به*طور معمول تخت هستن و اندازه*هاشون رو هم به اینچ می*گن به جای سانتیمتر، برای مثال 4 در 5 یا 8 در 10 اینچ. حالا چون این فیلمها زیاد در درسترس نیستن و ظهورشون هم وقت می*گیره و کار رایجی نیست خیلی ها یک بک (توی اکثر دوربینهای مدیوم و Large دوربین از قسمتهای مجزا تشکیل شده و بدنه فقط یه جعبه سیاه هست با یه آینه. بک هم که فیلم رو نگه می*داره و لنز و شاتر هم که معمولاً Leaf هست و توی لنزه) رول 120 مدیوم می*گیرن و سوار دوربین Large Format می*کنن به این معنی که از کل تصویری که ته جعبه دوربین تشکیل می*شه استفاده نمی*کنن و از یه مقدار کمترش که اندازه فیلم مدیوم هست استفاده می*شه. برای مثال خیلی*ها اینروزها دوربین 4x5 رو می*گیرن و بک مدیوم 6x9 یا 6x12 بهش وصل می*کنن و در نتیجه این دوربین عکس 6x12 می*گیره روی فیلم رول، این رو درست می*شه به سنسورهای APS سایز تو دیجیتال تشبیه کرد، اونجا هم لنز تصویر بزرگتری (برای فیلم 35مم) درست می*کنه ولی شما فقط یک مقداری از اون تصویر رو استفاده می*کنید. حالا حتماً می*پرسید چرا اینکارو می*کنیم رو Large Format و چرا یکهو دوربین Medium Format رو نمی*بریم با خودمون؟ علتش اینه که دوربین Large Format با توجه به حرکاتی که داره امکانات بی*نظیری در اختیار عکاس می*گذاره که با هیچ دوربینی قابل قیاس نیست و امکانش هم نیست رسیدن به این امکانات با هیچ دوربینی. خلاصه بگم که صفحه تصویر (جایی که تصویر روش تشکیل می*شه) و صفحه لنز (صفحه*ای که لنز روش سواره) تو این دوربین مثل دوربین*های دیگه حتماً روبروی هم نیستن (بر خلاف لنز معمولی که عمود چسبیده به بدنه دوربین) و عکاس می*تونه زاویه اونها رو در جهات مختلف (بسته به دوربین ممکنه بتونه هرکدوم رو تا یه حد زیادی جابجا کنه) تغییر بده و با اینکار روی پرسپکتیو کنترل داره و روی جهت عمق میدان و ... . حالامن به حتم یه تاپیک جدا ایجاد می*کنم در مورد عکاسی Large Format و امکاناتش و روشهاش و انجا عملی در این موارد با هم حرف می*زنیم.
اما در مورد Digital Back که سوال اصلی شما بود. بله، من با بکهای دیجیتال Sinar* کار کردم ولی خودم ندارم ازشون. ببینید چون این دوربینها همونطور که بالا گفتم Modular هستن می*شه روی یک دوربین خیلی قدیمی*هم بک دیجیتال نصب کرد و فقط کافیه سنسور دقیقاً جای فیلم قرار بگیره که می*گیره. برای همین بکهای سینار با تبدیلهای ساده*ای به تعداد متنابهی دوربین مدیوم و Large وصل می*شن (و بکهای Phase One و دیگران) و کار فیلم رو می*کنن. مشکل اصلی اینه که الآن هیچ CCD وجود نداره که اندازه فیلمهای Large باشه و روی دوربینهای Largeهم باید همون بکهای مدیوم رو گذاشت و جدای از این بکهای مدیوم دیجیتال هیچکدوم (تا اونجایی که من اطلاع دارم ممکنه تازگی چیز جدیدی اومده باشه) اندازه واقعی نگاتیو نیستن و همه کوچیچترن از نگاتیو مدیوم (حداقل 20٪) و این یعنی کراپ فاکتور و اینکه همه لنزهای شما بهم می*ریزه و اگه روی Large فکرش رو بکنید که دیگه می*شه کراپ در کراپ (یکبار که Large رو به مدیوم تبدیل کردید یکبار هم مدیوم رو به دیجیتال با سنسور کوچیکتر) یعنی لنز واید Large شما تبدیل می*شه به لنز تله روی Digital Back (حالا نه به این شدت، این اینقدر علمی نیست!*لازم شد می شه خیلی ساده حساب کرد دقیق که چه اتفاقی میوفته)!!! و اما مزیت استفاده از دیجیتال بک. یکی سایز سنسور بزرگ و در نتیجه رزولوشن بالا که معمولاً بین 16 تا 39 مگاپیکسل می*شه، استفاده از اپتیک با کیفیت*تر بستر مدیوم (نه اینکه تعرف الکی بکنم! خب اپتیک بزرگتر با Compression Ratio کمتر به هر حال از معادل خودش که باید بیشتر کمپرس و متمرکز کنه نور رد کیفیتش بهتر خواهد بود، حالا شما توی سیستمهای کوچیک به بهترین کیفیت هم که برسید تو سیستمهای بزرگتر همون بهترین کیفیت بیشتر می*شه!) و امکان استفاده از سیستمهای Large Format برای بدست آوردن نهایت کنترل روی تصویر (که هیچوقت نمی*شه تو سیستمهای دیگه بهش نزدیک شد. Tilt Shift تو سیستمهای دیگه در مقابل آزادی عمل Large (که وقت گیره بجاش) حساب نمی*شه اصلاً) از مزایای عمده این بکهای هستن ولی در نهایت هیچ چیز عجیبی نیستن جز یک سنسور بزرگ! حالا من فقط در حد کاربری عادی با اینها آشنهایی دارم و اینکه یه تعدادی عکس گرفتم باهاشون. اگه وقت شد حتماً اینها رو هم تو یه تاپیک جداگانه در موردشون بحث می*کنیم. پس این شد قول دوتا تاپیک!
در خدمتتون هستم،
کاوه.
سلام!
راستش رو بخواهید من حدود دو سال پیش که زده بود به سرم که یه دونه 20x24 بخرم یه مقداری تحقیقات کردم و همه چی پیدا کردم براش، دوربین خوب که الان مارکش یادم نیست و حتی فیلم پولاروید که خیلی رایجه برای View Camera و به خصوص این سایز. چند تا تولید کننده معتبر و جون*دار Large دیگه بیشتر زنده نیستن که به جز سینار و لینهوف که محصولاتشون هنوز راحت پیدا می*شه بقیه از این Businessهای پدر به پسر رسیده*ان که دوربینهای دست ساز می*سازن. یکیشون Wisner هست برای مثال که http://www.wisner.com/Page13.html می*تونید دوربین 20x24شو ببینید، یکی دیگه هم که من نمی*شناختم و همین الآن شانسی پیداش کردم شرکت Lotus هست که نمی*دونم چطور قبلاً اسمش هم به گوشم نخورده بود. لینک 20x24 اونهم اینجاست اما به شرطی که قول بدید نخندید!! http://www.lotusviewcamera.at/camera...a_20x24_e.html
فیلم رو می*دونم که شرکت Forte که تو ایران من خودم فیلمهای تخت 6x9ش رو می*خرم می*سازه ولی نمی*دونم اینجا پیدا می*شه یا نه یا اینکه نمایندگی داره که وارد می*شه یا همینطوریه. الآن سایت پولاروید UK رو نگاه کردم مثل اینکه الآن حداکثر 8 در 10 می*سازن:
http://www.polaroid.com/products/pro...B&sc=Sheetfilm
دیگه براتون بگم که حالا اگه فرصتی دست داد دوباره نگاه می*کنم نتیجه تحقیقات گذشته رو خبرش رو به شما می*دم، مارک اون دوربینی که انتخاب کرده بودم یادم نیست ولی خیلی باخال تر از این دو تا بود و خیلی کاربردی تر بود. حالا یه تاپیک Large Format می*زنیم اونجا حسابی صحبت می*کنیم! دیافراگم 1:64 شوخی نیست که :) تاپیک خودش رو لازم داره.
ممنون، کاوه!
من الان سایت Forte رو هم نگاه کردم حداکثر فیلم 10x12 اینچ می*سازن مثل اینکه! ولی فیلم پیدا می*شه، اگه هم نشد خودمون درست می*کنیم، کار سختی نیست! البته من خودم تابحال فیلم نساختم ولی کاغذ خیلی ساختم و روی تخم مرغ یا کفش یا نمکدون هم حتی چاپ کردم. فیلم هم همون جور!*:) ولی خوب گرینش نابود کنندس!*حالا من قصد دارم کم کم این تکنیکها رو بنویسم اینجا! چاپ اینطوری یا ظهور با ویتامین و ... :) اما فعلاً تاپیکهای قبلی رو کامل کنم تا بعد! تازه من اومده بودم که مثلاً صحبت تکنیکی رو کنار بگذاریمو بریم سر بحث زیباشناسی که حالا اینطوری شد!* امان از این سایت شما!*:)
ممنونم، کاوه.
مرسی کاوه خان.. اطلاعات شما بی نظیره.. اگه یه کم وقت داشتین خیلی عالی میشه راجع به ظهور و چاپ فیلم های سینمائی چه 35 چه 70 میلی متری اطلاعاتی دارین با ما هم قسمت کنین..
داشتم قکر میکردم چجوری اون دوربین large به این غولی رو حمل میکنن یاد فیلم برکت افتادم که دوربین پاناویژن 70 میلی متری رو با اون لنز های غولش حتی تا اورست هم بردن، فهمیدم خواستن توانستنه..
یه هر حال من یه بار تو یه فیلم مستند دستگاه ظهور فیلم سینمائی رو دیدم که اندازه یه اتاق تانک بود که فیلم همینطور یه مسیر پیچ در پیچی رو توش طی میکرد، برای رسیدن به زمان مناسن و ماده ظهور هم همینطور از یه طرف توش میریخت و از طرف دیگه هم میریخت بیرون، فکر کنم چندین و چند لیتر ماده میخوان.. به هر حال خوشحال میشم یه توضیح کوچیکی بدین.. قربان شما...
با عرض پوزش كه دنبال مطلب را بيشتر به علت اينكه فرموده بودين براي كارهاي صحرايي و ... مناسب هستند نگرفتم
من اين سيستم رو هنوز نخريدم و مي خواستم يه سري بررسي روش داشته باشم كه آيا مناسبند وجواب بهينه اي ازش مي شه گرفت يا نه.
من بصورت آماتور كار ميكنم و مانند حرفه ايها در آمدي از عكاسي ندارم بنابراين برام خريد بك ديجيتال منطقي نيست.
دوما سايز سنسورهاي بكهاي ديجيتال نسبت به 6*6 كوچكتر بوده و اون پرسپكتيوي رو كه قطع هاي بزرگتر ميتونند بدند احتمالا نخواهد داد ( همانطوريكه اشاره هم داشتيد )
همچنين مهمترين مزيت ديجيتال كه بالا بردن سرعت كار است واسه داراي اون اهميت در مقابل هزينه هاش نداره.
به همين خاطر دنبال قطع متوسط نگاتيو و يا اسلايد هستم.
اما در اين راستا متاسفانه لابراتوارهاي موجود داراي استاندارد كيفي ثابتي نيستند
يه روز با يه دارويي كار ميكنند وروز ديگه يه داروي شايد بهتر و يا بدتر
همچنين اگه كارتون رو خراب كرده باشند چيزي هم بگين بجايي نمي رسه و كل زحماتتان از بين رفته
حداقل من جايي سراغ ندارم كه هميشه از داروهاي استاندارد و همچنين با رعايت موارد مربوط به پارامترهاي كيفي آنها كار كنند. ( مطمئنا اينجا نميشه لابراتواري با كيفيت لابراتوارهاي Kodak و ... پيدا كرد )
البته شايد در تهران جاهايي هم باشند كه كارشان خوب باشه ولي من دوست ندارم ريسك كنم
با تمام اين صحبتها من برنامه ام اينطوري بود كه با يه دوربين MF سايز حداقل 6*6 عكاسي كرده و پس از ظهور آن با اسكنر حرفه اي مثل epson 4990 و يا epson 750 اونو با رزولوشن لازم اسكن و تو كامپيوتر ببرم
البته خوب كار پر دردسر و وقت گير و شايد هم مسخره اي باشه ولي در مقابل چند ده ميليون پول ناقابل براي يه آماتور شايد تنها راه ممكن باشه.
در اين بين فقط از نتيجه كار ظهور دستي با اين دستگاهها براي فيلم هاي رنگي نگاتيو و اسلايد مطمئن نبوده و نيستم ( والبته تهيه كيتهاي مربوطه در بازار ايران )و بهمين خاطر اين تاپيك رو باز كردم
اميدوارم استفاده از تجربه هاي شما راهنماي خوبي واسم باشه و بتونم تصميم درستي بگيرم
آقای برهانی عزیز،
عرض بنده هم در مورد بک دیجیتال فقط در پاسخ به دوست دیگه*ای بود و گرنه من هم همچین چیزی هیچ*جا نگفتم :) برنامه شما عالیه و یک*جورهایی کاریه که من الآن می*کنم فقط چند تا نکته:
1- در مورد اسکنر باید بگم که همچون فیلمی رو هیچوقت با یه اسکنر (حتی یه اسکنر خوب مثل EPSON 4990 یا کنون 9950F) نمی*شه اونطوری که شما لازم دارید و قابل قبول باشه اسکن کرد. با توجه به سایز فیلم احتمال تشکیل Newton Ring خیلی زیاد می*شه و من قول می*دم بهتون بعد از چند تا اسکن خسته بشید از نتیجه کار. برای اینکار باید یه اسکنر مخصوص فیلم بگیرید که برخلاف اسکنرهای فلت بد نور رو به طور مستقیم از توی فیلم رد کنه اینطوری هم کیفیتتون خیلی بالا می*ره و هم اینکه تکنولوژیهای تصحیح کیفیت براساس مادون قرمز مثل ICE خیلی بهتر کار می*کنن و رنگهاتون هم خیلی بهتر می*شه و از نیوتون هم خبری نیست (البته Drum Scanner در مایع یه چیز دیگه هستش که با توجه به قیمتش در موردش صحبت نمی*کنیم) و متاسفانه برای این سایز یک اسکنر گرون قیمت مثل Nikon Super Coolscan 9000 احتیاج هست و مدلهای ارزون مثل مدل V ED نیکون کار نمی*کنن. فکر کنم نزدیک به 4 میلیون تومان آخرین قیمتی بود که از نیکو نگرش گرفتم که برای کاری که درآمدزایی ندارد بالاست.
خب، نتیجه؟ یا باید خرید همچین اسکنری رو تحمل کنید یا کارهاتون رو بدید بیرون اسکن کنن یا با کیفیت کم Flatbedها کنار بیایید که فکر نمی*کنم راضی بشید به این موضوع.
2- موافقم از عدم اعتماد به لابراتوارها. دو راه هست، ظهور در منزل که بدون Jobo هم امکان پذیر است (در واقع اصلاً نیازی به Jobo نیست، سیاه و سفید و E-6 که تضمینی با بنده، C-41 هم از هر 40-35 مورد یک مورد بهم ریختگی رنگ خواهید داشت که کیفیت لابراتوار یا Jobo اینقدری بهتر از این ماجرا نخواهد بود) یا اجاره لابراتوار با تجهیزات برای ظهور که اونهم امکانش هست.
3- در مورد دوربین اگه نظر من رو می*پرسید یک دوربین Large Format بخرید با بک مدیوم که به احتمال زیاد 6x9 خواهد بود. بهترین کیفیت و بیشترین امکانات رو خواهید داشت تو عکاسی. تنها نکته منفی اینه که این Setup ممکنه کمی کندتون کنه که البته این کندی به معنی افزایش کیفیت عکسهاتون خواهد بود.
هر مساله*ای بود در خدمت هستم.