سلام.
امروز نزدیک 50 تا عکس گرفتم.
لطفا عکس زیر را یک نگاه بکنید.
تمام عکس ها اوراکسپوز شدن. امکانش هست از سنسور باشه؟
Printable View
سلام.
امروز نزدیک 50 تا عکس گرفتم.
لطفا عکس زیر را یک نگاه بکنید.
تمام عکس ها اوراکسپوز شدن. امکانش هست از سنسور باشه؟
سلام
به سنسور مربوط نیست.دوربینتان را آپگرید کنید. کنترل سنسور در اختیار نرم افزار دوربین است. راستی فنلاند باید مناظر ناب و بکری داشته باشد. دوستان و همکاران فروم را بی نصیب نگذارید.
ورقا جان، به نظر Sensor Blooming مي آيد كه در دوربين شما و بنده در سرعت هاي بالا پيش مي آيد. شاتر الكترونيكي با نمام مزايايش (سرعت سينك بالا) اين ضعف را دارد كه آن هم تنها در همچين صحنه اي خودنمايي ميكند. ممكن است اطلاعات اگزيف را بگذاريد؟ به نظرم شرايط نوري اجازه كم كردن نور را نداده است. احياناً دوربين شما در مد A يا M نبوده است؟
پي نوشت: عكاسباشي جان، چكار كنند. آپگريد؟ خود دوربين؟ يا نرم افزارش؟ چرا؟
سلام
مطمئنيد تنظيمات اور اكسپوزد (+2 يا +1 و ... ) روشن نبوده ؟
عکاسباشی جان متاسفانه این برنامه ای که فرمودید را اطلاعی ازش ندارم.لطفا بیشتر راهنمایی کنید. ولی عکس از این روستا حتما.. بروی دیده.
امیر جان در 3 مد تست کردم و همینطوری شدند. P , Auto, Landscape . از لنز نمی تونه باشه؟ چون تابستان با 55-18 این مشکل را نداشتم.
این منظرۀ غروب قطبی واقعا دیدنیست. با اینکه یخ کردم ولی فردا میرم ببینم چی میشه. شاید هم یک جای کار من ایراد داشته.
فرهاد عزیز در پایین می نویسم که تنظیمات در چه شرایطی بوده.
OI: Landscape
Long Exp: ON
White Balance: Dir. Sunli..
Iso: 200
اگر RAW بود تاثیری داشت؟
ورقا جان سرعت و ديافراگم را ننوشتيد قربان.
نه احتمالاً همون Sensor Blooming است كه در سرعت هاي بالا اتفاق مي افتد.
اين بار كه امتحان ميكنيد، نگذاريد زمان نوردهي از 1/1000 يا 1/2000 ثانيه كمتر شود (براي جلوگيري از بلومينگ)، و اگر فيلتر ND دم دستتان هست از آن استفاده كنيد (حتي ميتوانيد از يك طلق تيره استفاده كنيد، چون قصد امتحان را داريد)
سلام
من به تنظيمات دوربين هاي نيكن وارد نيستم ولي اين Long Exp = On بد جوري مشكوك مي زنه :biggrin:
كار خودشه ورقا جان. شما اگه اين كار رو نمي كردي عكست ضد نور مي شد. با روشن كردن اين حالت در واقع شما زمان بيشتري نوردهي كردي كه در نتيجه دريا از تاريكي دراومده ولي منبع نور زيادي روشن شده.
تشکر از راهنمایی شما عزیزان.
با این حساب فردا باید یک فیلتر بگیرم.
اون Long Exp هم Off شد فرهاد جان.
دوربین تا 3-4 ماه دیگه گارانتی داره. اگر تست کردم و باز این مشکل بود مزاحم میشم. چون اگر دوربین مشکلی داشته باشه اینها قبلش یک دوربین برام میفرستند تا من اینرا پست کنم.
باز هم تشکر
سلام
استاد محبی عزیزآپگرید نرم افزار منظورم بود(البتهدر شرایط صحیح بودن کلیه تنظیمات در غیر این صورت که نرم افزار گناهی ندارد) .البته انقدر که عقل ناقص ما قد میداد گفتیم !
ورقا جان
این کار را نمایندگی نیکون برایت انجام میدهد! ضمناً من عاشق عکاسی از روستا هستم! یه مجموعه عکس هم گرفتم.
ممنون عکاسباشی عزیز.
با راهنمایی هایی که کردید فردا یک سری عکس از غروب می گیرم. اگر باز همین مشکل بود که یا میدم یکی دیگه میگیرم یا میدم تنظیمش کنند.
این هم یک عکس از کارای امروز که می تونست خیلی بهتر باشه..
سلام خدمت دوستان عزیز.
امروز رفتم فیلتری که امیر جان گفتند را بگیرم که 3 مدل داشت. X2 , X4 و یکی دیگه که یادم نیست چی بود. خلاصه یکی سر قیمتش بود و یکی هم همین X که نگرفتم. 50 یورو بود. ولی از نت شفارش بدم ارزونتر میشه. منتظر راهنمایی هستم.
Long Exp هم Off بود ولی باز تو بعضی عکس ها همون مشکل بود. سرعت هایی که فرمودید را هم چک کردم. فکر کنم هم سرعت و هم Long Exp در عکس هایی که بهتر شدند تاثیر داشتند.
حالا می مونه فیلتر. راه تست کردن سنسور چطوره که بفهمم سالم است یا وداع گفته؟
این هم یکی از عکس هایی که بد نشده. فقط ریسایز شده. داغ از تو دوربین در آوردم :)
ورقا عزیز، گفتید همه 50 عکس دچار این مشکل شدند؟ حتی عکسهایی که از مناظر غیر غروب ( با سرعت کم) گرفته ای؟
نه نعما جان.
عکس هایی که مستقیم از خورشید گرفته بودم اینطوری شدند. در بعضی از عکس ها هم که فقط انعکاس نور خورشید در آب بود هم این مشکل بود.
امروز در چند عکس که مستقیم و بین 150 تا 200 مم بود این مشکل بود.
ببينيد ورقاجان،
اگر بخواهم مشكل شما را دقيق تر تحليل بكنم ، شما دو مشكل داريد:
- يكيsensor blooming است، كه در عكس پست شماره يك كاملاً مشهود است. يعني سرريز كردن نور در پيكسل هاي مجاور.
http://www.dpreview.com/learn/?/Glos...looming_01.htm
اين هم دقيقاً مثالي از مشكلي كه شما داريد: (پائين صفحه را ببينيد)
http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html#top_page
اين هم مثالي ديگر: (باز هم پايين صفحه)
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00AaKx
اين جا به خوبي اين مشكل دوربين هاي با شاتر الكترونيكي مثل دي هفتاد و دي پنجاه و دي چهل را با شاتر مكانيكي مثل دي هشتاد مقايسه شده اند (خيلي دنبال اين صفحه گشتم، يادم بود كه اين جا را ديده ام، و نميدانستم كجاست!):
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A5.HTM
اين جا هم به خوبي توضيح داده كه خيلي وقتها CA با Blooming اشتباه گرفته ميشود، يعني مشكل واقعي CA هست اما با Blooming اشتباه گرفته ميشود:
http://hannemyr.com/photo/defects.html
اين قضيه در سرعت هاي 1/2000 و 1/4000 رخ ميدهد و براي اين فيلتر ND را توصيه كردم تا اگر مثلاً به علت نورزياد نورسنج دوربين سرعت 1/4000 ثانيه را پيشنهاد ميدهد، شما با يك فيلتر ND مثلاً X2 كه دو استاپ نور را كم ميكند، آن را به 1/1000 ثانيه كاهش دهيد.
هر عكسي كه ميگذاريد لطفاً سرعت و ديافراگم همراهش باشد!
- اما مشكل ديگر شما (كه شايد مشكل نتوان گفت) اين است كه نورسنجي برحسب سايه هاست و خورشيد حسابي و شايد كمي بيش از مقدار مطلوب اوراكسپوز ميشود، اين قضيه را به راحتي با اعمال جبران نوردهي منفي يك يا دو استاپ حل كنيد.
بعد ميتوانيد نور قسمت هاي سايه را اصلاح كنيد. البه نويز را زياد ميكند.
اگر از براكتينگ استفاده كنيد و RAW بگيريد، ميتوانيد به راحتي نويز را هم پشت سر بگذاريد.
موفق باشيد!
ممنون امیر جان.
دقیقا همان مشکلی بود که در سایت دوم هم عکسش هست و شما هم اشاره کرده بودید.
اوراكسپوز را هم تا -3 بردم. در خیلی مدها هم تست کردم. فردا فیلتر را هم می گیرم تست می کنم پس.
X2 خوب بود امیر جان؟
والا به نظر X4 كاربرد زياد تري دارد: ميتوانيد از آن به راحتي براي نشان دادن جريان آب (يا هرگونه حركت ديگري) استفاده كني. همچنين وقتي نور كم است و سه پايه داري و از جايي عكاسي ميكني كه رفت و آمد مردم و توريست زياد است و جلويش را نميتوان گرفت، ميتواني آن ها را با اين فيلتر و انتخاب يك ديافراگم بسته، غيب كني!
فردا با این فیلتر هم تست می کنم پس.
خوب شد این اتفاق افتاد و یک چیز جدید هم از دوستان یاد گرفتیم.
مارک فیلتر هم Hoya بود امیر جان. پس شد ND 4X .
ورقا جان، براي اين كه نتيجه گيري درستي بكنيم، اگر زحمتي نيست سرعت و ديافراگم عكس پست شماره يك را برايمان بنويس.
در پست شماره يك، مشكل به وضوح و آشكارا Blooming است. اما در عكس پست شماره 10 (كه سرعت 1/1600 ثانيه بوده است) مشكل blooming زيادي نميتواند وجود داشته باشد و به نظرم بيشتر مشكل، اوراكسپوز است.
و در مورد پست 11 هم احتمالاً به همين صورت است.
و اما با خريد فيلتر، احتمالاً مشكل عكسهايي مثل پست شماره يك تا حدودي حل خواهد شد.
در مورد عكس هاي ديگر، شما با اين فيلتر بايد جبران نوردهي مناسب را هم اعمال كنيد، تا اوراكسپوز برطرف شود.
آن طور كه گفتيد، احتمالاً نور اينقدر زياد بوده كه شما با سه استاپ جبران منفي نيز نتوانسته ايد نوردهي را در محدوده صحيح بگنجانيد.
ورقا جان به توصیه امیر خان گوش کن اما در نهایت اگه از من می شنوی دوربینت رو عوض کن
اولا که شما معمولا در چنین شرایطی عکاسی می کنین و این مشکل تقریبا دائمی هست ثانیا اگه من جای شما بودم دوربین از چشمم می افتاد!!! این نیکون هم داره نا امیدم می کنه!:(
Exposure time = 1/1250
F Number = F 5.6
بله امیر جان. نور زیاد بود.
برای امتحان در چندین مد تست کردم. اوراكسپوز را از 0 تا -3 هم امتحان کردم. ولی عکس هایی که مستقیم از خورشید گرفتم همه اوراكسپوز شدند.
الان که تک تک اگزیف را چک می کنم میبینم که از 1/800 تا 1/2000 همه اینطوری شدند. در 2000 خیلی شدید بوده.
افشین جان با چی عوضش کنم؟ دلت میاد؟! :)
افشين جان، اين مشكل نيكون نيست مشكل تمام دوربين هائيست كه شاتر الكترونيكي دارند، حالا بعضي برندها از اين نوع شاتر تنها در بعضي مدل ها استفاده ميكنند ، بعضي ها نه.
اما اين نوع شاتر مزيتي انكار ناپذير دارد كه شما ميتوانيد در سرعت هاي بالا با فلاش سينك كنيد، و اين مزيت - مثلاً براي خود من - براي من بسيار بسيار مهم تر از خيلي مسائل است.
من اين مسئله را به هيچ صورت محدوديت محسوب نميكنم.
من معمولا عكسهاي اين تيپي رو F8 گرفتم هيچ مشكلي نداشتن سرعت ها يادم نيست اما مي تونم چك كنم جالبه با توجه به اينكه علاقه زيادي به داشتن خورشيد تو عكسهام دارم اما تا حالا اين مشكل رو نديدم
طبق توضيحات نبايد تو اين سرعت دچار اين مشكل ميشديد؟؟؟؟
من از لحاظ علمي نفهميدم چرا تاثير شاتر الكترونيكي باعث ميشه كه نور به پيكسلهاي مجاور سر ريز بشه اگه لينكي سراغ داريد ممنون ميشم.
سلام،
به این پدیده Blooming می*گن که در واقع وقتی یک یکی از فوتودیودها سرریز از انرژی می*شه این ماجرا به واحدهای اطاف هم سرایت می*کنه.
http://www.dpreview.com/learn/?/Glos...looming_01.htm
توی سیستمهایی که شاتر مکانیکی دارن مشکلی نیست چون وقتی شاتر بسته هستش سنسور هم خواب هستش و اصولاً باری توش نیست پس نه داغ می*شه که نویز بیشتر ایجاد بشه (یک مزیت شاتر مکانیکی) و اینکه احتمال رخداد این حالت کمتره، اما توی شاتر الکتریکی سنسور می*بایست به صورت مداوم خودش رو تخلیه کنه تا جلوی این پدیده رو بگیره و این وسط بین تخلیه مداوم و ثبت تصویر تداخل پیش میاد و با توجه به حجم نور باید تصمیم گیری بشه (البته موقع ثبت تصویر نهایی که دیگه راهی نیست و بسته به ساخت سنسور با روشهایی جلوی این سرریز انرژی رو می*گیرن تا حد امکان) و همین باعث می*شه که شاتر الکترونیکی که باید سنسور رو دایم روشن نگه داره تو این موضوع ضعف داشته باشه، البته شاترهای Hybrid وضعیت بهتری دارن اما با توجه به اینکه سنسوری که برای شاتر Hybrid ساخته می*شه باید مشخصات خاصی داشته باشه هیچ Top of the line SLRی از این شاترها استفاده نمی*کنه (به جز یکی از قدیمی*ترین SLRهای کنن 1D) ولی نیکون توی دوربنهای Mid Rangeش Hybrid Shutter داره...
ممنونم.
پ.ن: و برای نیکونی*ها http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html#top_page
آیا واقعآ شاتر D50 الکترونیکی است؟ دلایل زیر خلاف این را ثابت میکند:
1. چرا امکان عکاسی با نگاه کردن در LCD نیست؟ قاعدتآ اگر شانر الکترونیکی باشد باید بتوان همیشه تصویر را در LCD داشت.
2. صدای شاتری که به گوش میرسد چیست؟ آیا از بلندگو ست؟:biggrin: اگر از بلندگو باشد باید بتوان آنرا قطع هم کرد.
3. در همه زمانها -غیر از لحظه شاتر زدن- آینه جلوی سنسور قرار گرفته و منطقآ سنسور نمیتواند نور ببیند. ولی در کامپکتها که شاتر الکترونیکی دارند سنسور همیشه فعال است.
من فکر میکنم شاتر در SLR ها همیشه مکانیکی است.
لطفآ راهنمایی کنید.
الكترونيكي بودن شاتر به اين معنا نيست كه ديگر شاتر مكانيكي ندارد. در دوربين هاي Slr كه علاوه بر شاتر مكانيكي، شاتر الكترونيكي هم دارند در سرعتهاي بالاتر شاتر تركيبي از شاتر مكانيكي و الكترونيكي براي دستيابي به سرعتهايي مثل 1/8000 يا 1/10000 استفاده مي شود و يا بخاطر دقت شاتر الكترونيكي هنگام فلاش زدن براي هماهنگ كردن زمان روشن شدن فلاش و باز شدن شاتر در سرعتهاي بالا از شاتر الكترونيكي استفاده مي شود. در واقع شاتر الكترونيكي بعد از باز شدن شاتر مكانيكي فعال مي شود و اينگونه نيست كه لزما بايد هميشه سنسور در معرض نور باشد.
فوتودیود چیست؟
به نقاطی که روی سنسور قرار دارد و حساس به نور هستن فوتودیود می گویند.
فوتودیودها در سنسورهای معمولی CCD و CMOS حساس به سه موج نور قرمز، سبز و آبی هستن.
هر فوتودیود میتونه تنها به یک موج نور واکنش نشون بده (مثلا نور سبز).
فوتوسایت چیست؟
فوتوسایت به عبارتی همان پیکسل است.
به مجموع رنگهای RGB در یک نقطه گفته میشه.
در این تصویر چهار فوتوسایت داریم که هر فوتوسایت متشکل از 4 فوتودیود است (2x2 پیکسل).
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...attern.svg.png
خوب تا اینجا با فوتودیود و فوتوسایت آشنا شدیم.
سنسورهای دوربین های دیجیتال CCD و CMOS چگونه اطلاعات را از فوتودیودها به تصویر تبدیل می کنند؟
در سنسورهای معمولی فوتودیودها به این شکل کنار هم قرار می گیرند و مجموع آنها سنسور را تشکیل می دهد.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...sensor.svg.png
تصویر گرفته شده از فوتودیودهای سنسور ابتدا به این شکل ذخیره میشه:
http://www.akkasee.com/forum/attachm...8&d=1285365393
سه تصویر پایین وقتی روی هم قرار بگیرن تصویر بالایی رو می سازند.
ابعاد تصویر تا اینجا 300x300 بوده.
برای ساختن پیکسل های نهایی باید رنگ های RGB که جداگانه ذخیره شده اند را با هم ترکیب کنیم.
نتیجه یک تصویر 100x100 پیکسلی رنگی است (تصویر سمت چپ).
http://www.akkasee.com/forum/attachm...6&d=1285364707
این تصویر (تصویر سمت چپ) به علت وجود فاصله بین فوتودیودها دارای معایبی نظیر پله پله شدن پیکسل های تصویر در بعضی از قسمت ها است.
با الگوریتم های خاصی (نرم افزاری) مثل Antialiasing این حالت را از بین می برن و البته کمی از جزییات و شارپنس تصویر کاسته می شود (تصویر سمت راست).
تصویر سمت راست تصویری است که ما در نهایت از سنسور داریم.
وقتی تصویر به صورت فایل RAW ذخیره بشه این الگوریتم روی تصویر انجام نمی گیره و تصویر ما همون سه تصویر جداگانه ای است که سنسور ثبت کرده و هنگام تبدیل فایل RAW به دیگر فرمت ها این الگوریتم در کامپیوتر توسط نرم افزار صورت می گیره.
منابع:
کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Demosaicing
درسته به تاپیک ربطی نداره ولی می وام تاپیک نزنم
یه جا خوندم
یکی از ایرادهای دوربین سنسور بزرگتر که تعداد پیکسل کمتر و بالطبع بزرگتر دارد این است که به میزان نور بیشتری برای پرکردن آنها نیاز دارید! یعنی اینکه زمان نور دهی طولانی تری باید انتخاب کنید.
یکی نوشته بود
دقیقا بر عکس میباشد فتوسل های بزرگ فتون های بیشتری را نسبت به نوع کوچک آنان دریافت میکنند که این سبب قوی تر بودن تولید جریان خروجی میگردد و این امکان را فراهم می آورد که در نور کم هم بتوان از اجسام نسباتا سریع تصویر برداری کرد.
کدومشون درست می گن ؟
اولی غلطه
جمله
هم غلطه ؟!!نقل قول:
فتوسل های بزرگ فتون های بیشتری را نسبت به نوع کوچک آنان دریافت میکنند که این سبب قوی تر بودن تولید جریان خروجی میگردد و این امکان را فراهم می آورد که در نور کم هم بتوان از اجسام نسباتا سریع تصویر برداری کرد.
اگر معنای این جمله این باشد که با سنسور بزرگ به سرعت شاتر بیشتر که لازمه عکاسی از اجسام سریع است می رسیم بله اشتباه است. سنسور بزرگ سرعت بیشتری رو به ارمغان نمیاره (نرخ دریافت نور به مساحت سنسور در سنسورهای مختلف مادامی که ما از لنز و آپرچر مشابه استفاده کنیم یکی است پس سرعت شاترها نیز یکی هست )، سنسور بزرگ عملکرد نویزی بهتری دارد یعنی در ایزوهای بالا نویز کمتری نسبت به سنسور کوچک تولید می کند ، پس می توان با افزایش ایزو سرعت شاتر رو بالا برد پس سنسور بزرگ عملا به طور غیر مستقیم سرعت شاتر بالاتر رو امکان پذیر میکنه.