عضوجدید باشگاه100مگاپیکسلی ها باقیمت 10هزاردلاری و عرضه در 2019
https://www.fujirumors.com/tag/fujifilm-gfx-100s/
Uy7AS6WLPiMbTrXTB6rdXf-970-80.jpg
4Gw6aVLBqkw4pb2pTMfiaf-650-80.jpg
عضوجدید باشگاه100مگاپیکسلی ها باقیمت 10هزاردلاری و عرضه در 2019
https://www.fujirumors.com/tag/fujifilm-gfx-100s/
Uy7AS6WLPiMbTrXTB6rdXf-970-80.jpg
4Gw6aVLBqkw4pb2pTMfiaf-650-80.jpg
یعنی چیزی حدود دویست میلیون دیگه!!؟
پس از بررسی های نهایی dpreview این دوربین هم نشان طلایی دریافت کرد ، GFX 100 بعنوان یک مدیوم با این عدد مگاپیکسل بسیار خوب ظاهر شد و عملکرد خوب سیستم فوکوس و لرزشگیر استاندارد جدیدی از مدیوم به نمایش گذاشت که حتی میتواند در بیرون استودیو پر کاربرد باشد.
اما این محصول مشکلاتی هم داشت از عیب در شاتر که بگذریم خطای بندینگ هم دردسر ساز شد ، شاید بهتر باشه این بندیگ رو شماره دو نامگذاری کنیم چون قبلا هم دوربین های زیادی دارای این مشکل بودند مثل 1DX و حتی D4 که با یک آپدیت نرم افزاری قابل حل بود اما این نوع از بندیگ که در نیکون Z7 و Z6 هم وجود داشت مشکلی سخت افزاریست که متاسفانه با هیچ نوع آپدیتی حل نمیشه. این مشکل از قرار گیری نقاط AF روی پیکسل های سنسور بوجود میاد به این صورت که لاین دارای نقاط فوکوس نور کمتری از سایر پیکسل ها دریافت میکنه و یک خط نوری متفاوت روی تصویر قرار میگیره.
البته این نوع بندیگ در سنسور های استفاده شده توسط سونی دیده نشده و بنظر میاد سونی این مشکل رو برای خودش سال ها پیش حل کرده ، اما از آنجایی که سنسور های فروخته شده به فوجی و نیکون خام هستند یعنی فاقد AF و فناوری های درونی فروخته میشن ، جاگذاری سیستم فوکوس برای دیگر شرکت ها این مشکل رو بهمراه داره.
2019-08-08_1602092.jpg
یکی از قابلیت های جذاب این دوربین که در ابتدا مطرح شد دارا بودن فایل خام 16bit بیتی بود چند سال پیش که بحث فایل های خام 12 و 14 بیت مطرح شده بود تفاوت های زیادی بین این دو وجود داشت و انتظار میرفت بین 14 و 16 به همان میزان تفاوت وجود داشته باشه اما پس از بررسی های dpreview هیچ تفاوتی دیده نشد و سایت dp با این جمله به متن پایان داد : ما نتوانستیم هیچ دلیلی برای استفاده از حالت 16 بیتی پیدا کنیم.
Bit_Depth_Comparison-001 (1).jpeg
البته من حدس میزنم که این فایل 16 بیت واقعی نیست مثل همان فایل 14 بیت پنتاکس که واقعی نبود در اصل یک فایل 12 بیت تغییر یافته بود ، و فوجی قصدش استفاده تبلیغاتی برای فروش بیشتر بوده.
سلام چه خوب که بالاخره تو این فوروم هم از این دوربین صحبت شد ! به نظر من از بعد بالانس بین کیفیت و کارایی بهترین دوربین ساخته شده در تاریخه. در مورد فایلهای ۱۶ بیت من با شما موافقم،اصولا چشم انسان حتی ظرفیت دیدن ۱۴ بیت رو هم نداره ! داشتن فایلهای ۱۶بیت به فروش دوربین در دنیای لارج فرمت (هاسلبلاد و فیز وان ) کمک میکنه ، چون اونا خیلی اصرار دارن که با ۱۶ بیت عکسهای بهتری دارن.... درباره حدستون از واقعی نبودن ۱۶ بیت لطفا توضیح بدین چون تا جایی که من میدونم فرمولهای فیزیک و ریاضی مقدار بیت رو اندازه گیری میکنن و کمپانیها اگر چیزی رو به شکل مجازی پوش کنن حتما باید در مشخصات تولید اظهار کنن... اگر نه دادخواست شکایت از فوجی الان دست وکیل هاسلبلاد بود:))
من در مورد بندینگ یه مقدار خوندم، ظاهرا به دلیل استفاده زیاد از نقاط Phase -Detection که امروزه همه دوربینها به دلیل سرعت فوکوس بالا استفاده میکنن در مواقعی که داینامیک رنج رو تا انتهای ظرفیت پوش میکنن به وجود میاد، یکی از محدودیتهای تکنولژی امروزه...
اتفاقا بحثها درباره آن با عنوان PDAF Striping در سال ۲۰۱۸ در باره دوربین Sony a7 III شروع شده ! حالا من نمیدونم چطور شما میگین سونی مشکل رو سالهاست حل کرده ؟ ۲۰۱۸ پارسال بود! در همون مقاله به دارندگان پیشنهاد شده که از این افکت نترسن و با ابزارهای کمکی فوتوشاپ به راحتی ادیت کنن که این مسلما درباره همه دوربینهای جدید از سونی گرفته تا نیکون صدق میکنه.
یه نکته دیگر اینه دوربین به خاطر سنسور بزرگ حد داینامیک رنج بالایی داره و اگر بندینگ هم اتفاق بیوفته در استپی از داینامیک رنجه که دوربیهای دیگه با سنسور کوچکتر به اون نمیرسن.
من چیزی درباره مدارک فروش سنسور خام از سونی به فوجی و نیکون پیدا نکردم و بر خلاف شما موافق نیستم که تمام شعور تکنولژی دنیا در انحصار سونی است و بقیه کارشون رو بلد نیستن ! چیزی که میدونم اینه که سونی یکی از چند شرکت دنیاست که تجهیزات و کارخانه ساخت سنسور رو داره ... ولی این از بعد هاردوری مهمه یعنی سونی دستگاه ساخت سنسور داره و اونو در سایزها و پیکسلهای مختلف تولید میکنه... در مورد دیزاین سنسور در دنیا قوانین محکمی از بابت پتنت وجود داره ... مثلا دیزاین سنسور X-Trance پتنت فوجیه و حتی اگه سونی بخواد از این تکنولژی در ساخت دوربین استفاده کنه باید بابتش به فوجی پول بده حتی اگه خودش تولید کننده باشه!
این دوربین مسلما یه دوربین عالیه منتها برای کسانی که دنبال این حد از کیفیت هستن ... در دنیای لارج فرمت که فعلا بی رقیبه .. برای استفاده کنندگان فول فریمی که نیازی به این حد کیفیت ندارن حتما دوربینهای خودشون بهتره ... منتها قابل مقایسه نیست!
توصیه میکنم اطلاعاتتون رو بروز کنید ، شما بحث در مورد فناوری را تبدیل به مقایسه برندی کردید صرفا چون به برندی علاقه دارید دلیل نمیشه اسمان ریسمان ببافید شما که یک مقدار در مورد بندینگ خودنید کاش کمی بیشتر میخوندید. استناد کردید به نظر یک کاربر در یک انجمن چند روز پس از رونمایی a7 مارک سه که در نسخه بتا بندینگ دیده خوب چرا به نسخه اصلی که دو ماه بعد وارد بازار شده استناد نکردید که تست هاش در اکثر سایت ها موجوده دوربین A7 مارک سه در 27 Feb رونمایی شد و آن بحث در 8 March (ده روز بعد ) توسط یک تست کننده در محل رونمایی مطرح شد و نسخه اصلی دو ماه بعد یعنی انتهای April به بازار امده اونوقت شما نظر یک شخص رو به بررسی نهایی دوربین ترجیح دادید؟؟؟
کافی بود به جدول مقیسات Dp بروید. بندیگ در نسخه بتای اکثر دوربین ها وجود داره که یک مشکل نرم افزاریست ، اما GFX 100 و Z7 در نسخه نهایی و بصورت سخت افزاری از این مشکل رنج میبرند که قابل حل نیست چیزی در حدود دو استاپ از داینامیک رنج دوربین را پرت میکنند در دنیای امروز که برای نیم استاپ داینامیک رنج سرو دست میشکنند دو استاپ کامل قابل گذشت نیست.
تفاوت نقاط فوکوسی که سونی از آنها استفاده میکند این است که در فضای اندک بین پیکسل ها قرار می گیرند جای گیری این نقاط در همان زمان تولید سنسور انجام میشود و پس از آن امکان پذیر نیست اما شرکت های خریدار که سنسور را خام دریافت میکنند مجبورند نقاط را روی پیکسل ها قرار دهند که باعث افت میزان نور میشود و علت بوجود آمدن خطای بندیگ است.
نکته خارج از بحث : بعضی از دوستان سوال میکنند به فرض وجود یا عدم وجود این مشکل چرا باید نوردهی تا این حد یعنی 6EV بالا بره ؟ Dpreview این کارو کرده تا بندینگ رو بهتر نشان بده چون این سایت عکس هارو ادیت نمیکنه شما با نوردهی کمتر هم به محض تغییرات نور در لایت روم یا کمرا راو بویژه در آسمان شاهد آشکار شدن خطای بندینگ خواهید بود.
2019-08-09_122254.jpg
شما بحث تولید سنسور رو با کاغذ A4 اشتباه گرفتید. فکر میکنید دستگاه چوب بریه که در هر سایزی ببره این صنعت جز 5 فناروی برتر دنیاست ، در مورد سازنده کافی بود به سایت خود فوجی مراجعه کنید و به قسمت اطلاعات محصولات برید خواهید دید که سنسور هیچکدام از مدیوم فرمت های فوجی X-Trans نیست این سنسور در دو نسخه 100 و 150 مگاپیکسلی توسط سونی تولید شد و یکی از آنها را فیز وان خرید و دیگری را فوجی. بحث رو اونقدر سطح پایین و سبک کردید که نوشتن همین چند خط تبدیل شد به یکی از سخت ترین کارهای سال 98 ، امیدوارم بیشتر مطالعه کنید به جای پافشاری روی نظرات غلط صرفا بدلیل علاقه به یک برند.
ویرایش توسط Captan : Friday 9 August 2019 در ساعت 16:39
سلام . fuji GFX 50 هم چنین مشکلی را داشت ؟ منظورم مشکل بندینگ هست ؟ سنسورش ساخت فوجی بود یا سونی ؟ البته امیدوارم دوستانی که این بدنه را گرفته اند با چنین مشکلی روبرو نشوند ولی به هر حال فوجی تنها برندیه که نمایندگی رسمی در ایران داره و خریدار مجبور نیست دست به دامن نمایندگی های غیر رسمی بشه که قبلا در مشکلاتی که برای نیکون پیش آمد شاهد بودیم که خریدار دستش به جایی بند نبود .
سلام
بله من به برند علاقه دارم و فکر نمیکنم این مشکلی باشه فقط امیدوارم بگذارید که بحثها در حد احترام متقابل بمونه و از اصطلاحاتی استفاده نشه که منجر به پاسخ های نامحترمانه بشه.
من در این فروم هستم که اطلاعاتم به روز بشه ! از شما که اطلاعات به روز دارید خواهش میکنم که منابعی برای مطالب زیر معرفی کنید که من هم ارتقا پیدا کنم.
۱- کجا گفته شده که مشکل بندینگ سونی سالهاست که حل شده یا اینکه اصولا حل شده؟
۲- لطفا بفرمایید کجا گفته شده که نقاط فوکوس سونی بین پیکسلها قرار گرفته و بقیه شرکتها روی نقاط پیکسل؟
من تولید سنسور رو با کاغذ A4 اشتباه نگرفته ام مسلما تعداد کمپانی های تولید سنسور از کاغذ سازها کمتره! دلیلش هم سطح تکنولژی و تجهیزات مورد نیازه ! این چه ربطی به بریدن سنسور داره؟ چه ربطی به حرف من داره.
بله مسلما سنسور مدیوم فرمت X-Trance نیست (خودم دارم مدیوم فرمت و APSc) نمیدونم از کجای حرف من اینجوری فهمیدید؟
در ادامه جدول مقایسه داینامیک رنجی رو که پیدا کردم میذارم امیدوارم کار سخیف و سطح پایینی نباشه.
Photographic Dynamic Range versus ISO Setting
1- وقتی گفته میشه مشکلی حل شده که اون مشکل وجود داشته باشه سونی در نسل اول هم بندینگ سخت افزاری نداشت به لیست مقایسات Dp برید و مارک یک دو و سه رو در جدول داینامیک رنج قرار بدید و خودتون با نور دهی مختلف تست کنید اگر چیزی مثل این خطوط راه راه دیدید همینجا قرار بدید.
2- در همان بررسی دوربین https://www.dpreview.com/reviews/fuj...x-100-review/5 در قسمت PDAF banding به ماسک شدن پیکسل ها اشاره شده ، جدولی که شما قرار دادید هیچ ربطی به بحث نداره کسی نگفته داینامیک رنج اتوماتیک کم میشه اگر پیش فرض دوربین در Dr مثلا 6 مرحله باشه شما مجبورید از 1 تا 4 استفاده کنید و از خیر مراحل 5 و 6 داینامیک رنج بگذرید تا عکس به اون صورت راه راه نشه.
من مسول پاسخگویی به تک تک سوالات نیستم شما از روی تعصب روی چیزی بحث میکنید که هنوز خودتان بررسی کامل آنرا مطالعه نکردید اگر حوصله خواندن ندارید اون مشکل من نیست از ادامه این نوع بحث ها خودداری میکنم .