:سلام یه سوال داشتم.ایا هر چه اندازه سنسور یه دوربین بزرگتر باشه ان دوربین به فول فریم نزدیکتره؟مثلا در مقایسه نیکون دی 90 که ابعاد سنسورش 23.6در15.8فول فریم تر از کانن 60دی است که ابعاد سنسورش مساوی 22.3در14.9.ممنونم:think:;
Printable View
:سلام یه سوال داشتم.ایا هر چه اندازه سنسور یه دوربین بزرگتر باشه ان دوربین به فول فریم نزدیکتره؟مثلا در مقایسه نیکون دی 90 که ابعاد سنسورش 23.6در15.8فول فریم تر از کانن 60دی است که ابعاد سنسورش مساوی 22.3در14.9.ممنونم:think:;
نه!
کلا ۲ تا سایز تعریف کردن: یکی فول فریم که سنسورش به اندازه دوربین ۱۳۵ فیلمیه، یکی هم کراپ داره که سایزش برای هر برندی یه چیز تقریبا ثابته و اون اختلاف جزئی بین برند ها هم خیلی تو خروجی تاثیر نداره.
تفاوت اندازه APS-C در دو برند Canon و Nikon کم است (0.1 با هم فرق دارند؛ Canon ضریب 1.6 و Nikon ضریب برش 1.5) آنقدر کم که با توجه به تکنولوژی روز در برآوردهای کیفی لحاظ نمیشوند.
فولفریمتر؟ این دیگر چیست؟
خیر کلاً 2 سایز تعریف نکردن! بیش از اینهاستنقل قول:
کلا ۲ تا سایز تعریف کردن: یکی فول فریم که سنسورش به اندازه دوربین ۱۳۵ فیلمیه، یکی هم کراپ داره که سایزش برای هر برندی یه چیز تقریبا ثابته و اون اختلاف جزئی بین برند ها هم خیلی تو خروجی تاثیر نداره.
وارد کردن بحث کراپ 1.3 و ... با توجه به نحوه پرسش ایشون و به کار بردن اصطلاحات بیمفهوم جالب نیست. یعنی دامن زدن به تفکر غلط "فولفریمتر" است.نقل قول:
اما به هر حال یک کراپدار با فاکتور 1.3X خروجی نسبتا بهتری در قیاس با کراپ 1.6X یا 1.7X داره ... اینطور نیست؟
دیدن ابعاد رایج سنسور ها در مقایسه با همدیگر در این عکس هم بد نیست:
http://dpanswers.com/images/sensor_formats4.png
دقیقا حق با شماست . موقعی که پست 1 رو میخوندم همین نکته خیلی چشامو گرد کرد . اما وقتی اومدم پست 2 رو جواب بدم یادم رفت بگم این لفظ (فولفریمتر ) را نباید دیگر هیچ گاه استفاده کنید چون ارزش فنی بحثتون رو شدیدا متاثر میکنه . تو خیابون که بودم یادم اومد که یادم رفته... اومدم دیدم وحید جان زحمتشو کشیده.
سلام
در این تصویر نمونه سایز کامل سنسور ها مشخص است :
http://sibsabz.persiangig.com/image/sensor-size-11.gif
این هم تفاوت تصویر در دو سنسور بزرگ و کوچک :
http://sibsabz.persiangig.com/image/sencorsize.jpg
http://sibsabz.persiangig.com/image/images.jpg
بسیار خوب... مگه من غیر از این گفتم!؟
عرض کردم که DSLR ها دو نوع هستند یا فول فریم هستند یا کراپ دار، فول فریم که معلومه چه اندازه ای باید باشه، کراپ دار ها رو هم شرکت ها برای خودشون استاندارد هایی تعریف کردن که اختلافشون تو برند های مختلف اندکه و خیلی تو خروجی به چشم نمیاد:
ویرایش: فکر کنم این بحث من و شما داره آفتاپیک میشه... (توضیحات مفید و کاملی صفحه قبل دوستان ارائه کردن)نقل قول:
کلا ۲ تا سایز تعریف کردن (برای DSLRها): یکی فول فریم که سنسورش به اندازه دوربین ۱۳۵ فیلمیه، یکی هم کراپ داره که سایزش برای هر برندی یه چیز تقریبا ثابته و اون اختلاف جزئی بین برند ها هم خیلی تو خروجی تاثیر نداره.
برای canon اینطور نیست دیگه، 1.3X و 1.6X که دیگه نمیتونیم بگیم تقریبا ثابتهنقل قول:
برای هر برندی یه چیز تقریبا ثابته
ولی اختلاف 1.3X کنون و 2X سیستم 3/4 دیگه جزئی محسوب نمیشه.نقل قول:
اون اختلاف جزئی بین برند ها هم خیلی تو خروجی تاثیر نداره.
با تشکر.
اقا شاهین متشکرم از راهنمایی ارزنده.معذرت میخواهم از بابت استفاده وکاربرد الفاظ غیر حرفه ای.چون من هنوز در ابتدا یراهم وبسیاری از این فرمایشاتی که فرمودید متوجه نشدم شاید خارج از حوصله شما اساتید محترم باشد مثلا مقدارکراپ چگونه میتوان از مشخصات یه روربین فهمید؟با سپاس فراوان.راستی یه سوال قیمت نیکون دی 90 شیراز چنده؟
جسارتا این کلمه به چشم نمیاد رو قبول ندارم.
من با لنز 8 PRO OPTIC روی کراپ 1.6 زاویه 167 و با کراپ 1.5 نیکون زاوبه 180.
البته بنا به ماونت پیشنهادی خود شرکت .
یعنی گاهی این 0.1 اختلاف کراپ فاکتور تاثیر زبادی داره.
خیلی خیلی متشکرم ممنونم
دوست عزیز با توجه به اینکه شما کاربر جدید هستید هنوز اساتید سایت رو بدرستی نمیشناسید. بنده از دانشجویان این سایت هستم و خدمت اساتید سایت درس پس میدم.
تو سایتها وقتی مشخصات یک DSLR رو بررسی میکنید هر مقداری برای Focal length multiplier و یا crop factor ذکر شده باشه ،همان کراپی است که گفته شد. این فاکتور معمولا از بین اعداد 1 1.3 1.5 1.6 1.7 و 2 است که در فاصله کانونی لنز ضرب میشود تا فاصله کانونی واقعی از ترکیب یک لنز و دوربین حاصل شود. بعد که حرفه ای تر شدید از سایز سنسور هم میتونید به کراپ پی ببرید.
مقالات سایت از سوالات اولیه فعلی شما را پاسخ خواهد داد ... تا اطلاعات تخصصی روز . بنده هم تا جایی که بتونم در خدمتم.
در هر دو دوربین لنز برابر و اپرچر و فاصله برابر باشه، سمت راستی تصویر[Full-Frameهست ؟
اگه با لنزی با فاصله کانونی کمتر روی دوربین کراپ عکس گرفته باشن تا کادر شبیه کادر دوربین فول فریم بشهو گشادگی دیافراگم یکسان بگیریمسمت چپی ]Full-Frame []هست ؟
ممنون میشم پاسخ بدید
مبحث عمق میدان کمی پیچیده است. به مثالهای زیر دقت کنید.
فایل پیوست 62433
فایل پیوست 62434
اینجوری به نظر میاد عمق میدان در DX نسبت به FX نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه برعکس کاهش هم پیدا کرده.ولی واقعیت اینه که چون برای رسیدن به کادر مشابه FX در DX مجبوریم سوژه را عقب تر ببریم(به خاطر کراپ فکتور 1.5)داریم.
فایل پیوست 62435
درود
این تصاویری که گذاشتین از چه سایتی (منبعی) است؟
یا اینکه از نرم افزار هست؟
منظورم این هست که محاسبه عمق میدان و ناحیه وضوح تصویر در نرم افزار های مختلف، الزاما یک نتیجه را میدهند؟
چون دیدم نوشته: Acceptable این سوال برام مطرح شد.
سلام
نتايج مربوط به اين سايت است A Flexible Depth of Field Calculator
سايتهاي ديگه هم تست كردم نتايج همينجوريه مثل Online Depth of Field Calculator
محاسبات رياضيه و فرمول هاي دقيق داره.مبحث DOF كاملا به Circle of confusion وابسته است. در مورد Acceptable ببايد بگم شارپنس در ناحيه فوكوس نسبي است يعني به هر حال با حركت از نقطه فوكوس به سمت جلو يا عقب شارپنس كاهش پيدا مي كنه و شما بايد معياري براي اينكه چه ناحيه اي فوكوسه و چه ناحيه اي خارج فوكوس داشته باشيد.(اين طور نيست كه اگر به طور مثال dof در جلو سه متر باشد در اين سه متر همه چيز شارپ ولي خارج اين سه متر همه چيز كاملا محو)
سلام
یک لنز 50mm f1.4 روی دوربین APS-C با کراپ فکتور 1.6 فاصله کانونی 80mm میشه
سوالم اینه F این لنز هم روی دوربین کراپ تغییر می کنه؟ یعنی ماکزیمم اپرچرش f1.4 نمی تونه باشه ؟
نه. . اصولا متفاوت هستند.
کراپ فکتور مربوط به اندازه ی تصویر روی سنسور دوربین هست. درحالیکه اپرچر مربوط به لنز میشه.
به طور دقیق تر، فاصله کانونی در استفاده از فول فریم و هالف فریم، همون 50 میلیمتر هست ولی اون زاویه از منظره که روی سنسور تصویر میشه، کمتره. معادل با دیدی هست که یه فول فریم از فاصله کانونی 80 داره.
فایل پیوست 73083
به هر حال فاصله کانونی معادل در دوربین کراپدار میشه ۸۰ میلیمتر و
F-استاپ برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر قطر دهانه دیافراگم لنز
پس وقتی فاصله کانونی در دوربین کراپ افزایش پیدا کنه بایستی حاصل تقسیم یعنی F هم بیشتر میشه
سلام
فاصله کانونی یک لنز هیچ ارتباطی به سایز سنسور دوربینی که لنز روی آن بسته می شود ندارد. فاصله کانونی یک لنز 50 م م روی دوربین کراپدار و فول فریم همیشه 50 م م است ولی زاویه دید لنز بستگی به اندازه سنسور دارد یعنی زاویه دید یک لنز 50 م م روی دوربین کراپدار مشابه زاویه دید یک لنز 80 م م روی دوربین فول فریم است.
مقدار عدد اپرچر (f-number) یک لنز هم که ربطی به اندازه سنسور ندارد ولی مقدار باز بودن اپرچر دو اثر عمده دارد: مقدار گذر نور و عمق میدان. مقدار گذر نور لنز ربطی به اندازه سنسور ندارد ولی اثر عمق میدان آن وابسته به اندازه سنسور است.
ارادتمند
قرار شد بحث رو اینجاادامه بدهیم
بحث من این هست که صرف نظر از تکنولوژی سنسور و کیفیت لنز و پردازشگر
میزان نور گیری یک دوربین به ربطی به اندازه سنسور ندارد
بلکه وابسته به مساحت مقطع ورود نور به لنز هست که مربوط به قطر لنز و دیافراگم هست
فایل پیوست 75947
به طور ساده اگر شما یک عدسی داشته باشید که قطر 10 سانتیمتر داشته باشد و نور را متمرکز کنید .. انرژی این نور متمرکز شده که میتواند پارچه را بسوزاند همان اندازه ای هست از یک حلقه به اندازه 10 سانتیمتر عبور میکند .. (صرف نظر از افت حاصل از کدورت لنز)
حالا چرا سنسور بزرگتر کیفیت های بهتر دارد در دوربین
به نظر من وابسته به تکنولوژی ساخت سنسور و البته بالاتر بودن کیفیت لنز و پردازشگر هست
بذاريد موضوع رو اينطور مطرح كنيم:
با فرض اين كه حجم نوري كه به دو سنسور با دو سايز متفاوت مي رسد يكسان باشد، چرا قابليت جذب نور سنسور بزرگتر بيشتر است؟
اگر مگاپيكسل دو سنسور را يكسان فرض كنيم، معمولا سايز پيكسل هاي سنسور بزرگ، بزرگتر است. پيكسل هاي بزرگتر ظرفيت ذخيره سازي فوتون هاي بيشتري را دارند. بنابراين در يك فاصله زماني نوردهي يكسان، فوتون هاي بيشتري را ذخيره مي كنند كه اين امر موجب توليد سيگنال هاي قويتر مي شود. لذا دايناميك رينج و نسبت سيگنال به نويز نيز افزايش مي يابد (همونطور كه ميدونيد سنسور، انرژي فوتون ها رو به سيگنال هاي الكتريكي تبديل ميكنه).
البته احساس ميكنم تصور شما اينه كه تمامي حجم نوري كه به سنسور ميرسه ميتونه در پيكسل ها ذخيره بشه كه بنظرم تصور اشتباهيه و به ظرفيت پيكسل ها بستگي داره.
راندمان یک فتوسل البته 100% نیست مثلا یک متر مربع افتاب به طور متوسط 700 وات انرژی داره ولی خب تا حالا بهترین صفحات فتو ولتایی تجاری شده 25% انرژی رو میتونن به برق تبدیل کنند
ولی بحث من چیز دیگه هست
اگر یک سنسور 0.5 اینچی داشته باشیم و یک سنسور فول فریم هر دو 18 مگا پیکسل ..
بله هر پیکسل در فول فریم بزرگتر هست ولی سنسور بزرگتر از نقطه کانونی دورتر قرار میگیره (اگر فرض کنیم هر دو یک لنز داشته باشند) و سنسور کوچکتر نزدیکتر
یعنی میتواند اینطوری باشد
یعنی طبق عکس
http://forum.akkasee.com/attachments...slensesize.jpg
اگر مساحت نور ورودی مثالا یک سطح 3*4 سانتی متر باشد و این نور یک بار روی سنسور 0.4*0.3 بیوفتد و یکبار روی سنسور 1.5*2 سانتی متری
این حجم 3*4 نور ورودی هست که بین 18 میلیون نقطه تقسیم میشه چه این پیکسل ها کوچک باشند چه بزرگ
اگر محاسبه من اشتباه هست بگید چرا!
منظور من از یک لنز برای دو حالت مختلف بالا قطر و دیافراگم لنز بود .. نه عدسیهای لنز .
در واقع برای سنسور کوچکتر لنز باید تصویر را در محلی نزدیکتر به کانون تشکیل دهد و برای سنسور بزرگتر دورتر
برای آزمایش این تست شما دو شیشه عینک مطالعه که مثلا یکی نمره 2 دارد و دیگری نمره 4 را بردارید و تصویر پنجره را روی یک کاغذ سفید یا دیوار تشکیل دهید
تصویر تشکیل شده با عدسی قویتر کوچکتر خواهد بود و فاصله عدسی قویتر تا محل تشکیل تصویر کمتر
در دو تصویر ایجاد شده با عدسی قویتر و ضعیفتر
اگر قطر دو عدسی یکسان باشد یک میزان نوری که تصویر را میسازد یکسان هست حالا یک تصویر مثلا 3*4 سانتی متر شده و یکی دیگر 2*1.5
اگر دو سنسور با دو سایز بالا و با رزولوشن یکسان در محل تصاویر ایجاد شده قرار بگیرد هر فتوسل یا پیکسل یک میزان نور را دریافت میکنند
فایل پیوست 75962
حالا راندمان سنسورها هست که کیفیت دیجیتال شده را تعیین میکند
خیر ...اینطور نیست شما فرض رو بر این اساس گرفته اید (برداشت بنده) که برای سنسور های کوچکتر تصویر کاملی مشابه انچه که در سنسور بزرگتر یک لنز با فاصله کانونی ثابت میسازد ، ایجاد میشود ..این فرض اشتباه است
هردو سنسور در ایک نقطه قرار دارند و ان نقطه ای است که یک تصویر کامل و واضح عدسی میسازد . حالا سهم سنسور کوچکتر تمام تصویر ساخته شده نیست بلکه کراپی از تصویر ساخته شده است که از نظر مساحت مثلا در دوربین های کراپدار slr نیکون نسبت به سنسور فول فریم 1بر روی 2.25 و در دوربین های کنن 1 بر روی 2.56 میباشد .
یعنی کمتر از نصف مساحت .
حالا با فرض مگا پیکسل یکسان در دو سنسور بزرگ و کوچک قطعا پیکسل های سنسور بزرگتر سهم بیشتری از تصویر ساخته شده خواهند داشت .
یعنی لنزی که برای یک دوربین کامپک قرار داده میشود نسبت به لنزی که برای دوربین dslr قرار داده میشود اگر قطر دهانه و دیافراگم مساوری داشته باشند
مثل p900 با D5300 18-140 در زاویه دید یکسان مثلا 45 درجه
آیا
در دوربین کامپک مقداری از تصویر در اطراف سنسور ساخته میشود !!
من متوجه نمیشوم
بله اگر یک لنزی که روی دوربین فول فریم باشد را روی دوربین کراپدار قرار دهیم .. تصویر ساخته شده هم اندازه سنسور نخواهد بود
ولی برای یک دوربین کامپک که لنز مخصوص به خود دارد تمام تصویر هم اندازه سنسور خواهد بود
و یک دوربین فول فریم هم با لنزی به قطر و دیافراگم مشابه دوربین کامپک ولی مخصوص به خود ... تصویر ساخته شده هم اندازه سنسور خودش خواهد بود
با این شرایط تمام نور جمع اوری شده و روی سنسور متمرکز شده .. مشابه و هم انرژی خواهد بود
بیبنید عکس این قضیه یعنی چیزی که شما میفرماییدد به این صورت است .
ابتدا این فرض رو بپذیرید که برای اندازه گیری و مقایسه یک متغیر باید بقیه متغیر ها رو ثابت و متناسب در نظر بگیریم وگرنه مقایسه از اساس اشتباه خواهد بود .
فرض ما در اینجا فاصله کانونی ثابت باید باشد .
در فاصله کانونی ثابت شما هر لنزی ولو لنز یک موبایل (فرضا) در عمل غیر ممکن را روی یک فول فریم ببندید کراپی از تصویری خواهید داشت تاکید میکنم کراپی و قسمتی از تصویری را خواهید داشت که همان فاصله کانونی لنزز بزرگتر و مخضوص سنسور بزرگتر به شما میدهد .
لنز با فاصله کانونی مثلا x مخصوص سنسور کراپ هرگز کل کادر همان فاصله کانونی لنز بزرگتر و مخصوص سنسور بزرگتر را نخواهد داد .
به عنوان مثال در برند نیکون لنزهای مخصوص کراپ رو میشه روی دوربین دارای سنسور بزرگتر نصب کرد و نتیجه این خواهد شد که این لنز تصویری کوچکتر نسبت به لنز مشابه مخصوص سنسور فول فریم روی سنسور ایجاد خواهد کرد
ببینید شما یک مساله را چند جور مختلف چرخاندید و باز هم به نتیجه گیری اشتباه خودتان رسیدید.
اگر با لنزی که برای سنسور کامپکت ساخته شده و در واقع سطح پوشش مثلا 1 * 2 سانتیمتر دارد را بخواهیم روی سنسور فول فریم بگذاریم فقط همان سطح 1 *2 از سنسور را پوشش میدهد و به بقیه سنسور نوری نمیرسد و عملا شما نمیتوانید با نزدیکتر کردن عدسی به سنسور تمام سنسور را پوشش دهید چون هر عدسی یک کانون دارد که تصویر در آن کانون تشکیل میشود و بنابراین اگر بخواهید عدسی را به سنسور نزدیک کنید تا تمام سنسور پوشانده شود از کانون عدسی فاصله گرفته اید و تصویری نخواهید داشت.
مثال عینی: یک لنز مخصوص APSC مثل 11-16 توکینا را میتوان روی فول فریم بست اما تنها در فوکال 16 مم تمام سنسور را پوشش میدهد و تصویر بدون سایه در اطراف کادر است. حال به فرض اگر میشد فاصله انتهای لنز را با بریدن ته لنز به سنسور نزدیک کرد مثلا در فوکال 14 نیز سطح سنسور پوشیده میشد اما تصویری تشکیل نمیشد چون کانون تصویر جایی عقب تر از سنسور قرار میگیرد. و نکته جالب این است که در این صورت در هیچ فوکالی شما تصویر نداشتید چون لنز زوم را جوری میسازند که برای فوکال های مختلف المان انتهایی لنز جوری جابه جا شود که کانون تصویر در هر شرایطی دقیقا در محل سنسور قرار بگیرد.
حال نتیجه چیست: با فرض اینکه بتوان لنز کامکت را روی فول فریم بست و رزولوشن هر دو سنسور برابر باشد و در شرایط نور مناسب و ایزو 100 با هر دو دوربین عکاسی شود و لنز مورد استفاده هم که یکسان بوده، در سنسور فول فریم کل کادر تصویر در بخش کوچکی از سنسور ثبت میشود که مثلا 1 مگاپیکسل است و بنابراین عکس نهایی فارغ از رزولوشن سنسور فول فریم پس از کراپ قسمت های سیاه فقط یک مگاپیکسل میشود و عکس گرفته شده با کامپکت با حداکثر رزولوشن خواهد بود. اما نتیجه نهایی: اگر عکس دوربین فولفریم را برای مقایسه با عکس کامپکت توسط کامپیوتر اوور سایز کنید به تصویری با جزئیات ثبت شده کمتر نسبت به خروجی کامپکت خواهید رسید (کاهش کیفیت تصویر در اثر اور سایز شدن بیشتر از کمبود نور گیری سنسور کوچکتر خواهد بود). اما در ابعاد اصلی یک مگا پیکسلی به علت نویز کمتر ناشی از پیکسل های بزرگتر فولفریم عکسی تمیزتر در قیاس با دوربین کامپکت ثبت کرده است و علت هم فقط به اندازه پیکسلها بازمیگردد: پیکسل بزرگتر = نورگیری بیشتر = تصویر بهتر و تمیزتر
که میشود پاسخ بحث اولیه شما که دوستمان نیز به روشنی اشاره کرده بودند.
اما اگر همین شرایط را در نور کم و مثلا با ایزو 1600 انجام دهید حتی پس از اور سایز تصویر یک مگاپیکسلی فولفریم نیز شما عکسی تمیزتر نسبت به خروجی کامپکت دارید چون هنگام ثبت تصویر نور بیشتری ذخیره کرده و نویز کمتری داشته اید.
برای درک مساله نورگیری سنسورها مثالی ساده تر می آورم: شما دو ظرف (در سنسور فوتو دیود) با قطر 5 سانیمتر و 50 سانتیمتر دارید که هر دو را به یک اندازه زمانی در زیر باران (در سنسور تحت نور) قرار میدهید، کدام ظرف باران (نور) بیشتری جمع آوری کرده است؟
یه نکته ای رو عرض کنم ...اندازه تصویر ایجاد شده توسط لنز ارتباطی به فاصله کانونی نداره .
بطور کلی سوای کیفیت ساخت ، اپتیک و دیافراگم و...لنزهایی که تصویر بزرگتر در یک فاصله کانونی ایجاد میکنن به مراتب گرانترند مثلا لنز های دوربین های مدیوم فرمت
ممنونم از جوابهای دوستان
و خوشحالم
ولی یک تفاوت در محاسبات من و شما هست
من با پیشفرض لنزها و سنسورهای موجود فکر نمیکنم
بحثم کاملا جدا هست .. اگر همچین لنزی ساخته نشده ... بحث من مربوط به حجم نور هست
جناب کاظمی صحبت از باران کردند .. کاملا این مثال رو قبول دارم ولی نه برای سنسور برای لنز
یعنی حجم نور عبوری از لنز اگر یکسان باشد انرژی مساوی به سنسور میرسد .. به شرطی که دو لنز داشته باشیم که تصویری هم اندازه سنسورهای متناظر بسازند
یعنی یک لنز برای کامپک باشد با سطح نور گیری X سانتیمتر مربع (ورودی) و یک لنز برای فول فریم با همان سطح نور گیری
هر دو لنز (اصلا تک عدسی) تصویری بسازند با یک زاویه دید و کاملا اندازه سنسور خودشون
آیا انرژی نوری رسیده به این دو سنسور (اصلا تک پیکسل) یکسان نیست؟!!
لطفا دوستانی که عدسی دارند تست کنند ... یک عدسی با نمره +2 یک عدسی با نمره +5 یا یک اختلافی مشابه
تصاویری روی دیوار یا پرده بسازند از پنجره روبر
تصاویر اندازه مختلف دارند .. و عدسی ها هم از دیوار فاصله مختلف دارند چون فاصله کانونی مختلف دارند... اما هر دو تصویر از یک میزان نور ورودی ساخته شده
تصویری که عدسی بزرگتر میسازد کوچکتر و روشنتر هست یعنی نور بیشتر متمرکز شده ..
باز هم از دوستان و اساتیدی ممنونم
بگذارید با همین مثال خودتان جلو برویم:
همین دو عدسی با دو نمره مختلف 2 و 5 را که تصویرهای بزرگ و کوچک و تاریک و روشن میسازند اگر به عنوان ذره بین استفاده کنید آیا بزرگنمایی یکسان دارند؟ یا به عبارت دیگر آیا کادر مشابه را ارائه میکنند؟ مسلما پاسخ منفی است و برای آنکه تصویری با کادر یکسان از هر دو عدسی بخواهید ناگزیر به تغییر در سایز یکی از آنها خواهید بود تا فاصله کانونی برابر ایجاد کنید و در این صورت شما عملا حجم باران را برای یکی از ظرف های یکسانتان (در مثال شما تصویر تشکیل شده بر دیوار) افزایش داده اید. دقیقا عکس این موضوع میشود بحث قبل یعنی وقتی ابعاد سنسور تغییر میکند ولی عدسی یکسان میماند چون بخشی از کادر موثر عدسی بر روی سنسور جایی ندارد (کادر تصویر بزرگتر و یا کوچکتر است) عملا حجم نور ورودی تغییر نکرده (چون سایز عدسی ثابت مانده) اما سهم نورگیری سنسور از آن حجم نور است که تغییر میکند (حجم باران یکی است ولی ظرف کوچک و یا بزرگ شده است)