بررسی Sony NEX-C3 : طراحی
با درود فراوان
در نگاه نخست ، تغییرات دسته جلب توجه می کند ؛ این دسته ظاهرا نسبت به سری پیشین نکس از خروج از مرکز کمتری برخوردار است . این مسئله مسلما باعث ایجاد اشکالاتی در نحوه ی قرار گیری NEX-C3 در دست خواهد شد . حالت قوس دار این دسته به گونه ایست که هنگام قرار گیری در دست های بزرگ ، فقط 2 انگشت به آن تکیه خواهد زد و انگشت وسط را از جای گیری بی بهره خواهد ساخت . همچنین بر خلاف سری پیشین که دکمه ی شاتر بر روی دسته قرار داشت ، در کمال تعجب این دکمه در NEX-C3 از محلّ مذکور به روی اسکلت اصلی انتقال یافته ؛ جدای از اینکه با این حرکت ، دوربین شکل و شمایل مبتدیانه ی کامپکت به خود گرفته ، با کمی تامل می توان دریافت که با این انتقال عملا شما مجبور خواهید شد برای فشردن دکمه ی شاتر ، دسته را رها کنید و چهار گوشه ی اسکلت اصلی را گرفته و عکس بگیرید (دقیقا مثل عکاسی با گوشی و کامپکت) . در نگاهی دیگر ، ایجاد شیار ها و بر جستگی های ظریف بر روی دسته ، هر چند از زیبایی دوربین کاسته ولیکن موجب می شود دوربین به شکل مستحکم تری در دست جای گرفته و امکان لغزش مرتفع شود (البته یادمان نرود که این بهبود بی فایده است ، چرا که طبق توضیحات قبلی ، دسته کاربردی ندارد) .
سایز دوربین هم در نوع خود جالب است ؛ با وجود آنکه در گذشته اشکالات فراوانی از سایز سری پیشین نکس گرفته شده بود ، در NEX-C3 شاهدیم که دوباره سایز تقلیل یافته است . این حرکت در نگاه اول شاید اقدامی مثبت جهت تثبیت و توسعه ی "میکرو فناوری" تلقی شود ولیکن به سادگی می توان فهمید که چنین سایزی موجب خواهد شد که "اگر" دوربین با دسته در دست گرفته شود ، قطعا انگشت شست یا روی نمایشگر خواهد رفت و یا در حالتی بدتر ، دکمه ها فشرده خواهند شد . لذا دوباره به این نکته می رسیم که دوربین باید توسط هر دو دست و از چهار گوشه ی اسکلت اصلی گرفته شود (دلیلی دیگر بر بی فایده بودن دسته) .
می پردازیم به دکمه ها ؛ دکمه ی ضبط ویدئو گرچه دقیقا تحت پوشش دائمی دست است ، ولی به دلیل قرار گیری در زاویه ، امکان فشرده شدن ناخواسته بسیار کم است . رول چهارجهته و میانبر مرکزی نیز به خوبی طراحی شده اند . ولیکن طیّ اقدامی عجیب ، حالت گرد و خوشدست میانبر های کنار نمایشگر ، به دکمه هایی باریک تغییر یافته ؛ لذا انتظار نمی رود همچون سری قبلی ، کار کردن با آن راحت باشد .
یکی از مشکلات مهمّ سری نکس برای کاربران حرفه ای ، نبود میانبر های متعدد است ؛ از سونی انتظار می رود تا لااقل 4 دکمه ی میانبر دیگر به سری نکس بیافزاید . با توجه به سایز این مدل ، محلی جز سمت چپ نمایشگر برای این کار پیشنهاد نمی شود .
خوشبختانه محل ورودی و خروجی های این دوربین و نیز محلّ قرار گیری کارت حافظه مناسب است . محل بستن "بند دستی" نیز به شکلی زیبا و هم رنگ با لنز بر روی کناره ی محدب و ارگونومیک NEX-C3 در سمت چپ قرار گرفته است .
آرم های اختصاصی نیز در 3 محل به چشم می خورند ؛ اولی همان نماد سونی است که روی نواری نقره ای بر قسمت فوقانی بدنه و در زیر دکمه ی شاتر به چشم می خورد . این نماد عینا در زیر نمایشگر هم حک شده است . نشان انحصاری آلفا نیز مثل دیگر مدل های این رده ، در گوشی فوقانی NEX-C3 در سمت چپ قرار گرفته است .
در پایان ، فارغ از تمام محاسن و معایب مذکور ، نباید غافل شد که این مدل قشری خاص را هدف گرفته است . این قشر خواهان حفظ امکانات حرفه ای در قابی کوچک تر از انواع slr است . تجربه فروش سری پیشین نکس به ما آموخته ، که حتی با وجود تمام ایراد ها و اشکالاتی که گفته شد ، امکانات این دوربین به تنهایی می تواند کاربر آماتور و حرفه ای را به شکلی شایسته به سوی خود جذب سازد .
با آرزوی بهترین ها
پسر پارسی
پی نوشت : اغلب بررسی های انجام شده بر روی طراحی Sony NEX-C3 در متن فوق ، حاصل مشاهدات و تجریباتی است که در حیطه ی مبحث ارگونومی بر روی سری پیشین نکس حاصل گشته است . لذا صحت و سقم تاییدات و ایرادات صورت گرفته بر روی این مدل مشروط به تست توسط کاربران محترم می باشد و به هیچ عنوان "دارای بسط عام نیست" .