چند نکته راجع به لیست لنزهای فول فریم مونت E
چند نکته راجع به لیست لنزهای فول فریم مونت E:
1) لنزهای زایس Loxia 50 F2.0 و Loxia 35 F2.0 قراره به ترتیب 5 روز دیگه (22 ژانویه) و 20 روز دیگه (5 فوریه) وارد بازار بشن که البته فوکوس دستی هستن و دارای قیمتهای افسانه ای!
2) دلواپسی برند کره ای نسبتاً جدید و بسیار موفق Samyang (همون Rokinon یا Bower) برای مونت FE میشه گفت از خود سونی و زایس هم بیشتره! جالبه که توی ایران هم نمایندگی داره. حیف که برای سونی لنز اتوفوکوس نداره و فوکوس دستی لنزی مثل پرایم 85 توی F1.4 هم داستانی برای خودش!
3) این پرایم زایس FE 55mm F1.8 توی تمام سایتها از لحاظ شارپنس گرد و خاکی بپا کرده! مثلاً DXO بهش امتیاز 42 داده که میشه رتبه 19 در چارت کلی تمام لنزها که رتبه اولش زایس Otus 55mm F1.4 روی بدنه نیکون D800E هست.
4) توی سایت DXO وفتی لنزهای تست شده فقط روی بدنه های سونی رو فیلتر کنید، همین لنز جمع و جور و سبک میشه رتبه اول!
توجه کنید که قیمت Otus 55mm F1.4 حدود 4000 دلاره و این حدود 1000 دلار! :eyes:
میشه گفت توی لنزهای FE برای عکاسی پرتره و خیابانی، یکی از بهترین انتخابهاست.
1 فایل پیوست
بررسی لنز سونی FE 28-70 3.5-5.6 (بخش اول)
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
jamal.s
دوست عزیز ممنونم از توضیحات کاربردی شما
اگر پاسخ سوالات رو بفرمایید ممنون میشم
سوال دیگری هم دارم که در رابطه با لنز کیت این دوربین 28-70 هست
ایا لنز خوبیست و شارپنس خوبی داره ؟؟ مزیت و ضعف لنز هم بفرمایید ممنون میشم
برای طولانی نشدن پست، پاسخ شما رو در 3 بخش میدم:
بخش اول:
با استفاده از DXO اگه لنز مورد بحث یعنی سونی FE 28-70 3.5-5.6 با قیمت حدودی 300 دلار رو در کنار زایس APO 55 1.4 با قیمت حدودی 4000 دلار به عنوان مرجع و خدای شارپنس و لنز زایس FE 55 1.8 با قیمت حدودی 1000 دلار رو به عنوان لنزی که قیمتش خیلی فضایی نیست و شارپنس خیلی خوبی داره و رتبه 19 رو در این سایت داره مقایسه کنیم، می بینیم که شارپنس، شاخص گذردهی (T-Stop)، اعوجاج، افت شعاعی (Vignetting) و CA این لنز نسبت به دو تا زایس دیگه حرفی برای گفتن نداره. اما به این نکات هم باید توجه کرد:
1) DXO بهترین نقطه عملکرد هر لنز رو برای تعیین رتبه انتخاب می کنه.
2) DXO همیشه عملکرد ترکیبی لنز و بدنه رو درنظر می گیره که APO 55 بهترین نقطه عملکرد رو نیکون D800E داره، اما متأسفانه مونت سونی نداره و برای همین، روی بدنه های خانواده سونی A7 تست نشده.
3) قیمت این لنز خیلی کمتر از دو لنز زایس هست.
2 فایل پیوست
بررسی لنز سونی FE 28-70 3.5-5.6 (بخش دوم)
اگه با ابزار مقایسه لنز DP، این لنز رو با زایس FE 55 1.8 مقایسه کنیم، می بینیم که نمودار شارپنس با حدود 3000LPPH شروع خوبی از مرکز داره.
اما با حرکت به سمت کناره های لنز با وجود اینکه لنز 55 همین شارپنس رو تا حدود 1/3 از مرکز هنوز حفظ می کنه، اما 70-28 با شیب شروع به افت می کنه.
در مورد Vignetting و CA نگرانی کمتری وجود داره، چون پروفایل تمام لنزهای FE به صورت نرم افزاری برای بدنه های خانواده A7 تعریف شده و به صورت خودکار، این ایرادات در خروجی JPG برطرف میشه.
جالبه که در مورد لنزهای سری FE، شما در منوهای دوربینهای خانواده A7 گزینه تصحیح اعوجاج (Distortion Compensation) رو اصلاً نمیتونید غیر فعال کنید. اما گزینه های CA Compensation و Shading Compensation (معادل همون Vignetting Correction در ادبیات سونی!) قابل فعال یا غیرفعال شدن هستن.
به این نکته هم توجه داشته باشید که دیافراگم سونی 70-28 از F3.5 شروع میشه و زایس 55 از F1.8 و برای مقایسه، مجبور شدم که 55 رو تا F5.6 ببندم، چون استاپ F3.5 برای 55 روی ابزار مقایسه DP نیست.
بررسی لنز سونی FE 28-70 3.5-5.6 (بخش سوم)
خارج از اعداد و نمودارها، مزایا و معایب لنز کیت سونی FE 28-70 F3.5-5.6 OSS که روی A7 و A7 II هست رو میشه اینطور خلاصه کرد:
مزایا:
- شارپنس عالی در مرکز و خوب در کناره ها برای این کلاس لنز
- تثبیت کننده تصویر یا همون OSS که سونی میگه تا 3.5 استاپ جبران کاهش سرعت رو داره
- بوکه خوب برای این کلاس لنز
- بالانس فیزیکی و ظاهری خوب روی بدنه A7
- وزن سبک (البته این مورد از دید خیلیها خودش یه عیبه، چون نشون میده که در ساختار لنز به جای فلز، بیشتر از پلاستیک استفاده شده.)
- Weather Sealed متناسب بدنه های خانواده A7
- کارکرد نرم و روان رینگهای فوکوس و زوم
- قیمت مناسب
معایب:
- دامنه محدود زوم 70-28 میلیمتری
- شروع دیاف از F3.5 که اون رو جزء لنزهای کند قرار میده.
- اعوجاج بالا در لبه ها قابل مشاهده در خروجی RAW (خروجی JPG در خود دوربین به صورت نرم افزاری تصحیح میشه و نگران کننده نیست.)
- رینگ فوکوس نسبتاً کوچک که به خصوص وقتی هود رو برعکس بستید، دسترسی بهش برای فوکوس دستی راحت و خوش دست نیست.