Sony introduces the a7R IV with 61 Megapixel full-frame sensor
فایل پیوست 84030
فایل پیوست 84031فایل پیوست 84032فایل پیوست 84033
https://m.dpreview.com/news/77475019...roduces-a7r-iv
Printable View
Sony introduces the a7R IV with 61 Megapixel full-frame sensor
فایل پیوست 84030
فایل پیوست 84031فایل پیوست 84032فایل پیوست 84033
https://m.dpreview.com/news/77475019...roduces-a7r-iv
درود..
از اینکه واحد ساخت و توسعه دوربین های سونی به نظرات کاربران خود احترام قائل است،و به نظرات آنها گوش می کند،بسیار خوشحالم.با معرفی این بدنه چندین امکان را در یک دوربین داریم:
-61 مگاپیکسل وضوح سنسور که عملا مرز بین فول فریم و میدیوم فرمت در حال فرو ریختن است،
-استفاده همزمان از دو کارت حافظه UHS-II
-گریپ جدید باطری با ظرفیت بالاتر و موثر تر،
-بهبود چشمگیر عملکر سنسور بدنه،
-حدود 15 استاپ دینامیک رنج به گفته سونی،
-تثبیت کننده بهبود یافته لرزه بدنه،بخصوص هنگام عکاسی طولانی مدت یا Long shot
-امکان عکاسی چندلایه با کمک گرفتن از امکان Pixel shift که بدین ترتیب با گفته شدن چند عکس و ترکیب آن،جزئیات بسیار بیشتری حتی در صورت کراپ شدن چندباره عکس محفوظ خواهد ماند،
-افزایش تعداد نقاط فوکوس موثر بهنگام ردگیری سوژه در حال حرکت چه در حین عکاسی پیاپی و چه بهنگام فیلمبرداری که بخصوص در عکاسی از سوزه های با سرعت بالا و یا تغییر جهت های ناگهانی و پیاپی بسیار موثر خواهد بود،
-امکان گرفته شدن حداکثر 68 عکس با سرعت ده فریم در ثانیه،
-26 مگاپیکسل وضوح تصویر در حالت عکاسی در وضعیت بدنه های کراپ دار که بالاترین رزولوشن یا وضوح تصویر در بین حتی بدنه های موجود APS-C می باشد،
-افزایش موثر پروسه شدن عکس های گرفته شده(انتقال سریع و ضبط عکس های گرفته شده از بافر بدنه با کارت حافظه)بویژه در هنگام عکاسی پیاپی،
-تشخیص سریع چشم و صورت و الگو و رنگِ سوژه و ترکیب آنها توسط عملکرد بهبود یافته AI بدنه،
-امکان ردگیری سوژه و چشم آن Real time eye AF بهنگام حرکت و تغییر و چرخش ناگهانی،که هم در عکاسی و هم در فیلبرداری بسیار مهم است و کمک شایانی به فوکوس دقیق تر جهت ثبت لحظات خاص و مورد نظر برای عکاسی و فیلمبرداری می کند،
-بهبود بسیار مناسب Real time eye AF در عکاسی از حیوانات،
-وضوح 4K بهنگام فیلمبرداری،
-میکروفون بدون سیم با طراحی جدید،
-امکان انتقال موثر فایلها بشیوه Wi-Fi
-طراحی بهبود یافته بدنه در مقابل رطوبت و گرد و خاک،
-صفحه نمایش جابجا شونده Tilt Screen و حساس به ملامسه انگشت جهت دستیابی به منوهای بدنه،
یک بار هم گفته بودم،نیکون چهار بدنه در رده D8XX توسعه داد تا اینکه بالاخره توانست D850 را که از هرچهت مناسب عکاسی حرفه ای است،به بازار ارائه دهد.سونی نیز دقیقا چهارمین نسل بدنه A7R خود را بعنوان یک بدنه بالغ به بازار ارائه داد.نکته جالب تر در مورد این بدنه آن است که اولا سونی کاربران حرفه ای خود را به وادی میدیوم فرمت نزدیک می کند و دوم اینکه یک بدنه با رزولوشن بالا و با سرعت نسبتا بالای عکاسی پیاپی به بازار عرضه کرده است.تصور اینکه بتوانید با وضوح 61 مگاپیکسل در حدود ده عکس در ثانیه گرفته و آن را به کارت حافظه در کوتاه ترین مدت زمان ممکن منتقل کنید،واقعا امکان فوق العاده ای به عکاسان،چه حیات وحش و چه اکشن و اسپورت خواهد داد و تعریف جدیدتری از داشتن یکی دنه همه فن حریف خواهد داد.از امکان بسیار خیره کننده و بهبود یافته فیلمبرداری،فوکوس موثر و پیاپی چه بهنگام عکاسی و چه بهنگام فیلمبرداری نیز نمی توان چشم پوشی کرد.
بدین ترتیب،سونی یک بار دیگر ثابت کرد که در دنیای بدنه های بدون آینه،همچنان پادشاهی می کند،هرچند کماکان علیرغم کاستی های فعلی در مقایسه با این بدنه،بخصوص در هنگام فیلمبرداری و عکاسی پیاپی و امکان فوکوس سریع و دقیق،بدنه D850 نیکون را می توان با کمی اغماض،پادشاه بدنه های دنیای DSLR دانست.بازهم می گویم،اگر کسی تاکنون در وادی بدنه های بدون آینه سرمایه گذاری نکرده است،سونی کماکان در این وادی می درخشد..نیکون هنوز در این دنیای بدون آینه بسیار جوان است و راه بسیاری در پیش رو دارد تا بتواند همانند سونی بسیار موثر و خارق العاده عمل کند.هرچند که باید منتظر ورود بدنه های جدیدتر بدون آینه نیکون در آتیه نزدیک بمانیم تا ببینیم چه تیپ بدنه هایی از نظر کارایی وارد بازار خواهد نمود،و اینکه آیا این بدنه های ارائه شده،حرفی برای گفتن در مقابل این بدنه سونی خواهند داشت؟باید صبر کرد و دید.
منبع:
https://www.youtube.com/watch?v=AnMRYwWF988
بدرود تا درودی دیگربار
سال گذشته تاناکا گفته بود ما به مشتریان اهمیت میدیم نه رقبا تقریبا اکثر خواسته های مصرف کنندگان اعمال شده تغییراتی تا این حد در دیگر برند ها انقلاب نامیده میشه ، بعد نسل اول A7 تقریبا سونی روی هر دوربین و هر سری مشتری رو کاملا وسوسه میکنه تا برای خرید مارک جدید اقدام کنه ، در صورتی که همین سنسور 61 مگاپیکسلی به تنهایی یک آپدیت بزرگ بحساب میاد اما در همه بخش ها شاهد ارتقا قابل توجهی هستیم در مارک سه سونی داینامیک رنج یکسانی با D850 داشت اما در کنترول نویز برتری کاملی داشت که این موضوع باعث میشد در بالا ترین حالت داینامیک رنج در قسمت های سایه کاملا کم نویز باشه و این مورد در D850 برعکس بود یعنی نویز رنگی نسبتا زیادی در آخرین مرحله داینامیک رنج تولید میکرد. بنابراین داشتن داینامیک رنج 15 اگر کنترول نویز خوبی در کار نباشه عکاس رو مجبور میکنه از یک مرحله مانده به آخر استفاده کنه و ارزش خاصی نداره تنها یک عدد خواهد بود.
سونی همچنان در دنیای بدون اینه برتری خودش رو حفظ کرده پس از تولید لنز های 600mm و 400mm وارد حرفه ای ترین رده شده و تنها برند در اینسری از دوربین هاست که میتونه در هر کلاسی مشتری داشته باشه ، در بین رقبا کنون محافظ کارانه عمل کرده و بیشتر به طراحی لنز پرداخته ، نیکون با مشکلات و خرابی های مختلف نسل اول رو کاملا از دست داد و موجی از نا امیدی راه انداخت و تازه از مارک دو ، باید دوباره از اول شروع کنه و به اعتماد سازی بپردازه ، پاناسونیک رقیب جدی تری بود و عملکرد کاملا بهتری داشته بجز بخش فوکوس که کارت زرد های مختلفی در بررسی ها دریافت کرده و در شرایط تعقیب سوژه کمتر قابل اعتماد نشون داده.
موضوعی که جالبه وقتی سال پیش دوربین کنون R و نیکون z6 &z7
معرفی شدن . سایت sonyalpharumors.com به این موضع اشاره کرد که وجود Top LCD در هر سه دوربین جالبه و از دید من یه خورده دید مثبت به این قضیه داشت. من حدس میزدم توی بروز آوری این دوربین این قابلیت وجود صفحه دیجیتال تنظیمات سریع اضافه کنه. که انجام نشد
که
دوسه تانکته هست دراین باره به نظرم؛ یکی اینکه ۶۱مگاپیکسل شدن کمی جنبه تبلیغاتی داره ، اتفاقا برام جالب بود که باوجود D850 سونی ۴۲ مگاپیکسل رو دست نزد ودرعوض اون رو بهبود بخشید. حالا واقعا باید با سایز بزرگ فایلهاوفضای ذخیره سازی وتعددکارت حافظه کلنجار رفت . فایلهای ۱۲ و۸ مگاپیکسل بیش از یک دهه تمام دنیارو راه انداخت فک نمیکنم حالا نیازبه یک دوربین ۶۱ مگاپیکسلی بعدازتنها یک سال ونیم بوده باشه! اون هم با ۳۰۰ دلارافزایش قیمت! درباش فیلمبرداری تفاوت زیادی نداشته ‘ باتری همان مقدارعکس میگیره ( که یکی ازعوارض بیشترشدن مگاپیکسله) ،تعدادنقاط فوکوس و.... ...
راستش فک میکنم باوجود کاهش فروش دوربینها مابقی شرکتهای هم درقیمت گذاری تجدیدنظرکننددراینده، و قصدسونی هم بیشتر قصدش ازمعرفی مارک چهار قیمتگذاری جدید به نظرمیاد نه تغییرات انقلابی!
نمیدونم منظورازتغییرات انقلابی چه بوده؟
درود
یکی از بهترین یوتیوب هایی که در مورد این بدنه دیده ام،عبارت است از: https://www.youtube.com/watch?v=uDPGkKHw0_Y
حالا چرا می گویم یکی از بهترین؟!
بدلیل اینکه اگر دقت کرده باشید،همیشه در محیط های معرفی محصول جدید که تقریبا در مورد تمامی رویدادهای عکاسی صدق می کند،زمان فشرده و کوتاهی برایتان در نظر می گیرند که تعداد افراد زیادی در حال تست بدنه جدید بر روی مدل های داخل سالن و در شرایط نوری کنترل شده هستند..به عبارت بهتر،عکاسان دعوت شده به چنین رویدادهایی سعی می کنند بهترین خروجی را در همان محیط در زمان کوتاهی که در اختیار دارند،بدست آورند.صادقانه نمی دانم که این مطلب در بازاریابی یا همان Marketing یک نکته کلیدی محسوب می شود،یا اینکه زایده توهم اینجانب است(تئوری توطئه!).پس بنابراین نمی توان یک مرور جامع و کلیدی از عملکرد دوربین در شرایط مختلف ولی حقیقی که عکاسان با آن مواجه هستند، بدست آورد.بخصوص اینکه معمولا رویدادهای این چنین،عموما در همان عکاسی پرتره خلاصه می شود و ژانر های دیگر در همان روز معرفی بدنه جدید بررسی نمی شود!
با دیدن این ویدئو و بصورت خلاصه و در مقایسه با بدنه نسل قبلی به نکات زیرین می توان پی برد:
1)جزئیات در بدنه جدیدتر،بخصوص در محیط های حاوی سایه،کمی بهتر از نسل قبلی است.
2)ده فریم در ثانیه عکاسی پیاپی واقعا عمل می کند،ولی سرعت انتقال آهسته عکس ها پس از پرشدن بافر بدنه به کارت حافظه، از ادامه توانایی عکاسی پیاپی می کاهد.
3)در مورد محدوده دینامیک،برخلاف ادعای اولیه،حداکثر بین 3EV- و 3EV+ بهترین عملکرد دوربین را در شرایط با کنتراست بالا داریم.
4)در تست ایزوی بدنه،از رقم 800 به بعد کم کم افت کیفیت تصویر شروع به دیده شدن می کند و در ایزوی 1600 نویز دیجیتال به وضوح دیده می شود.
5)امکان pixel shift فقط جهت عکاسی سوژه های کاملا ثابت کاربرد دارد و اگر بخواهید از مناظری که در آن مثلا درختان،ابرها،حیوانات در حرکت هستند،این امکان بهیچ وجه برایتان کاربرد نخواهد داشت و در نهایت تصاویر بلور شده ای بدست خواهید آورد.
6)افزایش نقاط تشخیص Phase detection و Contrast detection نسبت به بدنه قبلی کاملا محسوس و از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار است.
7)گریپ بدنه جدیدتر از عمق بیشتری برخودار است که نسبت به بدنه قبلی کاملا محسوس است و قابلیت نگه داشتن دوربین را در دست افزایش می دهد.
8)دیال پشتی بدنه بنحو بهتری طراحی شده است که امکان گرداندن آن را ضمن قرارگیری در سطح بالای بدنه راحت تر می کند،ضمن اینکه طراحی دگمه های بدنه نیز بهتر شده است.
بدرود تا درودی دیگربار
این قیمت اولیه هست و میتونه بعدا تغییر کنه تصاویر فعلی هم با نسخه بتا گرفته شده و تا تست نهایی هیچ حرفی نمیشه زد ، با حافظه های امروزی فکر میکنم کمترین نگرانی افراد فضا باشه اینکه قیمت کارت حافظه در ایران زیاده یا ما از PC های قدیمی استفاده میکنیم مشکل سونی نیست ، با وجود افزایش مگاپیکسل و کیفیت EVF حتی اگر همون تعداد قبل رو بگیره میشه گفت دوربین 15 تا 20 درصد کم مصرف تر شده در بخش فوکوس و هوش مصنوعی هم ارتقا قابل توجه داریم چه در تعداد چه در هوشمندی در سرعت و حجم بافر بازم تغییر کرده چهره انواع حیوانات رو به راحتی تشخیص میده حتی از پشت سر هم بخوبی محل چشم رو شناسایی میکنه اینکه بشه با دوربین 61 مگاپیکسل با سرعت شاتر هایی مثل 1/50 یا 1/60 روی دست عکس گرفت برای من جنبه تبلیغاتی نداره ، جنبه فرا زمینی داره اگر بگیم فیلمبرداری تغییر نداشته مثل اینه که یک اتومبیل 80 درصد بروز رسانی شده باشه و ما بگیم چرا آینه بقل شبیه همون قبلیه ، البته شنیدم سخت افزار دوربین میتونه از 8K پشتیبانی کنه که با یک اپدیت نرم افزاری قابل اجراست اگر صحت نداشته باشه بازم خیلی اهمیتی نداره به هر حال این بدنه در اواسط 2021 دوباره برروز رسانی میشه. البته برای دوربین نسخه S فیلمبرداری 8K مهمه نه این بدنه.
من گفتم تغییراتی در این حد در دیگر برند ها انقلاب نامیده میشه وگرنه در سونی که دیگه عادت داریم چون مثلا در نیکون 5400 تبدیل به 5500 میشه بدون هیچ تغییری اون وسط گاهی وقت ها یه Wifi هم میزارن گاهی همون Wifi هم نیست فقط عدد عوض میشه طبیعتا این میزان تغییرات که سونی انجام میده در نیکون میتونه انقلاب یا حتی جنگ جهانی نامیده بشه.
اگر در این افت فروش که دامن کنون و نیکون رو بیشتر از بقیه گرفته دلایلی مثل وضع بد اقتصاد جهانی و مواردی ازاین دست که در مدیریت تولید کنندگان دوربین نیست رو کنار بگذاریم همین آپدیت های عجیبو غریب و بی معنا و درگیر فروش دوربین با کیت لنز شدن یعنی حساب کردن روی گونه ای از مشتری که از روز اول رفتنیست بجای برنامه ریزی روی رده های حرفه ای تر میتونه علت بی انگیزه گی مصرف کننده برای خرید این نوع محصولات باشه.
سلام . آیا این بادی هم ساخت چین هست ؟ میدونم الان دوستان میگن هیچ فرقی نداره ولی به نظرم داره بنده دیگه مطلقا سراغ بادی ساخت چین نخواهم رفت ( نظر شخصی هست البته )
ساخت دوربین در چین به این معنا نیست که اون محصول تحویل چینی ها بشه و سازندگان برگردن خونه و منتظر بمونن تا چینی ها کارو تمام کنن ، تست کیفیت ساخت توسط متخصصین همان شرکت انجام میشه فرقی نداره کجا تولید بشه ، البته ظاهرا داستان چینی بودن داره عوض میشه یعنی از محصولات سونی در مارک سه و پاناسونیک که ساخت چین هستند ایرادی گزارش نشده و بر عکس محصولات ساخت ژاپن مثل نیکون های سری Z و دوربین گران قیمت فوجی فیلم یعنی GFX 100 دچار مشکل شاتر شده و همان داستان شماره سریال های معیوب اینبار برای فوجی تکرار شد (لینک زیر).
https://www.dpreview.com/news/084096...lock-mechanism
من GFX 50R دارم . ولی یکی از دوستان GFX 100 داره و سالمه ... البته اصولا مشکل بزرگی نیست ، گفتن که بعضی از بدنه ها تو قسمت قفل شاتر روی گریپ ( شاتر عمودی) ایراد دارن .. بعدشم گارانتی و نمایندگی داره .... اوضاعشون از اون وقتی که من EOS 1D mII داشتم و فلو عکس میگرفت و کارم به نمایندگی آلمانشون کشید بهتره:))
تست های جدید سنسور این دوربین توسط jim Kasson عضو ویژه انجمن Dpreview ، مهندس بخش الکترونیک EDR که از دهه 80 میلادی فعالیت جدی در این بخش داشته منتشر شد و نتایج جالبی به همراه داشت Kasson پیش تر تست هایی روی سه دوربین Fuji Gfx 100 ، Nikon Z7 و Phase One IQ4 انجام داده بود ، این دوربین ها که به ترتیب 45 ، 100 و 150 مگاپیکسلی هستند هر سه دارای مشکل PDAF Pixel Banding بودند که تبدیل به بحث شماره یک این روز های دنیای دیجیتال در بخش عکاسی شده تقریبا هیچکدام از سه شرکت نتوانستند راه حلی برای این مشکل آزار دهنده پیدا کنند.
فایل پیوست 84070
از آنجایی که سنسور هر سه محصول سونی بود jim Kasson شروع به بررسی Sony A7r IV کرد ، سنسور مارک 4 با ترکیب متفاوت RGG1B ساخته شده و سونی از ISO دوگانه 100 و 320 در این سنسور استفاده کرده به این شکل که مرحله دوم از 320 آغاز میشه یعنی محدوده 160 و 250 داینامیک رنج کمتری نسبت به ISO 320 خواهیم داشت در مارک سه سونی از مراحل دوگانه در ISO 100 و 640 استفاده کرده بود چیزی که باعث تعجب Kasson شد این بود که A7r IV بسیار زودتر از GFX 100 و IQ4 وارد مرحله دوم میشود که علتش نامشخص است jim Kasson اعتقاد دارد سونی از فیلتر های در کانال آبی استفاده کرده که در پیکسل های PDAF دخالت میکنند و سنسور این دوربین از مهندسی سطح بالاتری برخورداست که برخلاف سه محصول دیگر مشکل بندینگ نخواهد داشت.
https://blog.kasson.com/a7riv/sony-a...field-spectra/
https://www.dpreview.com/forums/post/63021234
https://briansmith.com/blog/
بررسی نهایی این دوربین منتشر شد، هر چهار دوربین داری پسوند R از مارک یک تا چهار توانستند نشان طلایی دریافت کنند و شاید بشه گفت سری R موفق ترین نسل دوربین های سونی بودند ، dpreview با اشاره با اینکه همه فکر میکنند سنسور 61 مگاپیکسلی بزرگترین پیشرفت این دوربین بوده هندلینگ و خوش دستی دوربین رو مهم تر از دیگر قابلیت ها در بررسی های خودش اعلام کرد بطوریکه اگر مارک های قبلی رو در دست گرفته باشید بلافاصله و در اولین استفاده از مارک چهار این ویژگی حس میشه و حتی با دستکش ضخیم در هوای سرد بخوبی در دست جای میگیره همچنین رابط کاربری دوربین و برخی قابلیت ها مثل انتخاب رنگ نقاط فوکوس به رنگهای سبز ، قرمز و سفید که توسط یوز انتخاب میشه و از نظر خیلی ها فانتزی بود در لیست موارد مثبت قرار گرفته.
عدم کند شدن دوربین با وجود حجم زیاد فایل ها از دیگر قابلت های مثبت مارک چهار اعلام شده البته عملکرد دوربین مثل A9 نخواهد بود که میتواند بلافاصله پس از گرفتن ده ها عکس خام در حالت پیاپی و در حالی که هنوز پردازش آنها به پایان نرسیده بدون توقف به حالت فیلمبرداری بره ، طبیعتا از مارک چهار تا اون حد نمیشه انتظار سرعت داشت ، همچنین همونطور که jim Kasson در تست های نسخه اولیه دوربین گفته بود هیچ نوع مشکل و خطای مربوط به PDAF Pixel Banding در بررسی ها مشاهده نشد و باید دید رقبا با نسل بعدی دوربین ها و این مشکل دردسر ساز چکار میکنند.
https://www.dpreview.com/reviews/sony-a7r-iv-review/9
تست هاس سنسور مارک چهار منتشر شد. به گفته DXO داینامیک رنج این دوربین در ISO-100 تست شده و با وجود مقایسه ناعادلانه با D850 که در ISO-64 تست شده ، عملکرد مارک چهار باز هم اندکی بهتر است و طبیعتا در ISO-50 همان داینامیک رنج 15.0 که سونی وعده داده بود را خواهیم داشت بسیار عجیب بود که چرا DXO در این دوربین مثل A7-III از ISO-50 برای تست استفاده نکرده ، همچنین با وجود اختلاف نویزی قابل توجه نسبت به رقبا در نقاط سایه رفتار نویزی بسیار بهتری خواهد داشت.
With nearly 15 stops (14.77 EV) of dynamic range at base (ISO 100), the Sony a7R IV sensor’s response is impressive. If we compare that to the Nikon sensor at base (ISO 64), there’s not only a slight improvement of 0.2 EV in dynamic range for the Sony, but perhaps more importantly, there’s around two-thirds of a stop (~0.67EV) advantage in sensitivity. For the Sony user, this could be beneficial, potentially allowing the selection of either a faster shutter speed or a smaller aperture.
فایل پیوست 84171
فایل پیوست 84172
تست 25 لنز سونی روی سنسور 61 مگاپیکسل مارک 4 نتایج جدیدی از شارپنس رو به نمایش گذاشت ، با این نتایج دیگر خرید یک مدیوم فرمت 50 مگاپیکسلی توجیهی نخواهد داشت.
فایل پیوست 84435
https://www.dxomark.com/the-best-len...e-sony-a7r-iv/
این مساله بسیار خوبه اما مگه دلیل استفاده از مدیومها فقط مگاپیکسل بالاتر اونهاست؟
عمق میدان مدیوم فرمتها دلیل بسیار چشمگیر و مهمیه که خیلی ها بهش نیاز دارن
عمق میدان تنها یک فاکتور از دوربین است نه تمام کارایی آن ، مدیوم ها مصرف بسیار کمتری نسبت به 35mm دارند ، بیشتر مصارف آنها در فضا هایی مثل استودیو است و در مجموع مدتها هاست که بازی را به فول فریم باخته اند مگر مدل های 100 و 150 مگاپیکسلی. دوام مدیوم های 50 مگاپیکسلی بدلیل عملکرد ضعیف برخی برند های فول فریم مثل نیکون است ، بعنوان مثال لنزی که سونی سالها پیش یعنی در 2013 تولید کرده مثل 55mm F1.8 میتواند 54 مگاپیکسل شارپ باشد و حتی روی مارک سه باز هم 40MP شارپ بود یا 50mm F1.4 سونی میتواند 56 مگ شارپنس بدهد در مقابل نمونه نیکونی که در 2018 تولید شده حتی به عدد 40 هم نرسیده و روی 37 متوقف شده به دلیل همین ضعف ها همچنان تولید مدیوم های 50MP توجیه دارد.
در گذشته جمله ای بود که میگفت همه چیز شارپنس نیست ، در آن زمان لنز هایی برای DSLR تولید میشد که مرکز شارپی داشت اما CA سنگینی تولید میکرد یا گوشه های افتضاحی داشت و این جمله زیاد بکار برده میشد ، اما حالا تاریخ مصرف آن جمله تمام شده و باید گفت : شارپنس همه چیز است چرا که لنز های کم خطا همان لنز های شارپ هستند ، لنز هایی که در انها از موتور های قدرتمندی استفاده میشود همان لنز های شارپ هستند ، لنز هایی که بدنه مقاومی در مقابل گردو خاک و رطوبت دارند باز هم همان لنز های شارپ هستند و عملا با این اعداد مگاپیکسل که روی بدنه ها امروزی قرار میگیرد نداشتن یک لنز شارپ مثل داشتن اتومبیلی است که 400km را نشان میدهد اما در عمل بیشتر از 150km نمیرود. حتی اگر شارپنس بریمان مهم نباشد و به فاکتور دیگری در لنز نیاز داشته باشیم باز هم باید لنز شارپ بخریم چرا که تولید کنندگان همه فاکتور ها در این لنز ها را بهتر از دیگر لنز ها قرار میدهند.
سالها این جمله رو از دوستان مختلف در انجمن شنیدم که عمق میدان مدیوم فلان است و ... ، نمیدانم شاید منظور آنها مدیوم های 64x45 بوده که بیست سال پیش تولید میشدند و این جمله چشمگیر بودن میدیوم سالها به اشتباه بدون هیچ بررسی عملی در مورد دوربین های جدید فقط تکرار شده ، مقایسه ای که شرکت Hasselblad انجام داده کاملا این جمله را زیر سوال میبرد.
فایل پیوست 84518
فاصله در یک عدد f ثابت چیزی در حد نیم استاپ به نفع مدیوم است نه بیشتر و عملا نمیشود آن را چشمگیر دانست آنقدر کم است که کاملا قابل چشم پوشی است این مورد را هم نباید فراموش کنیم که مدیوم ها محدود به F2 و بعضی برند ها محدود به F2.8 هستند و هرگز نمیتوانند لنزهایی با F1.2 F1.4 F1.8 و... داشته باشند.
در لینک زیر میتوانید این مقایسه را بصورت کامل در اعداد یکسان و متغییر بین مدیوم و 35mm بررسی کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=Aw6fQFCqPIs
سلام داخل یه نقد که این بدنه رو با فوجیgfx50r مقایسه میکرد دیدم که میگفت این بدنه از نظر داینامیک رنج مقداری از فوجی بهتره.....
بنظر دوستان از نظر ثبت دیتیل میتونه رقابت کنه بامدیوم فرمت؟؟
سلام . سوالی برایم پیش اومده . آیا مقدار نوری که سنسور مدیوم در اف 2.8 دریافت میکنه با مقدار نوری که سنسور فول فریم ( مثلا سونی a7R4 ) در همان عدد دریافت میکنه برابر هست ؟ اگر خیر اونوقت روی دست در مدیوم میشه سرعت شاتر بالاتری را انتخاب کرد درسته یا برداشت من اشتباه هست ؟
یا اگر مقدار نویز در بدنه سونی را با مدیوم فرمت50 مگاپیکسلی که سال ساخت یکسانی با سونی داشته باشه مقایسه کنیم، آیا سنسور مدیوم نویز کمتری نخواهد داشت ؟
چند نمونه عکس را در سایت جوزا از این بادی در آی اس او 2000 دیدم. درسته ادیت شدن ولی نویز خیلی کمی داشتن
https://www.juzaphoto.com/galleria.php?l=en&t=3522401
https://www.juzaphoto.com/galleria.php?l=en&t=3728667
به نظر می آید این مقایسه در شرایط خاص و با هدف خاص اجرا شده است. به شکلی که تفاوتها کمتر از چیزی باشند که چشم متوجه آن شود.
ضریب تبدیل بین عمق میدان مدیوم فرمت x1d-50c با فول فریم معادل 0.79 است. یعنی عمق میدان f/2.2 روی مدیوم فرمت معادل f/1.73 بر فول فریم خواهد بود. ولی این ویدیو با تخفیف و نادیده گرفتن تفاوتهایی که چشم در این عکسها آنها را نمی بیند f/2 را معادل کرده است
سلام . به نظر همینطوره چون اونوقت باید پرسید چرا بین فول فریم و کراپ این تفاوت وجود داره ؟ پس چرا بین فول فریم و مدیوم فورمت نباشه ؟
از کارل تیلور بعیده این کار. سالهاست با انواع بادی های فول فریم کنون و مدیوم های هاسلبلاد کار میکنه
و یک سوال ؟؟؟؟ محو تر بودن بکگراند در این شرایط، به معنی کمتر بودن عمق میدان نیست ؟؟
سلام چند وقت قبل در مورد مشاهده شدن لکه های گرد و غبار روی سنسور سونی آلفا سون مارک تری خودم پستی را در فروم ارسال کردم دوستان زحمت کشیدند و جواب دادند ولی واقعیتش بنده قانع نشدم تا اینکه بصورت تصادفی ویدئویی از تونی نورتراپ دیدم . متاسفانه این مورد برای تمامی بدنه های سونی صادق هست ایشون اشاره میکنه که اگر بصورت جدی عکاسی کنید بعد هر بار عکاسی در پایان روز نیاز به غبار زدایی سطح سنسور دارید. متاسفانه این مورد اصلا و ابدا به خاطر شارپنس این بادی ها نیست بلکه سیلینگ ضعیف بدنها عامل این لکه هاست . ایشون اشاره میکنه که در طی استفاده چندین ساله از DSLR فقط چند بار مجبور به تمیز کردن سنسور شده . حتی به بدنه سونی آلفا سون آر مارک فور هم اشاره میکنه
چرا باید شرکت Hasselblad بگه ماست من ترشه ؟؟؟ این ویدیو در صفحه رسمی خود هاسلبلاد منتشر شده ، اگر این مقایسه توسط نیکون سونی یا کنون انجام شده بود میشد این حرف رو زد ، من مفهوم نادیده گرفتن تفاوت رو در جمله شما متوجه نشدم ، فرض کنیم از سه برادر که در حال گفتگو هستن فیلم گرفته شود ، من چطور میتوانم بدون ادیت کاری کنم که شما یکی از آن سه برادر را نبینید؟ این اعدادو ارقام در عمل به ان شکلی که گفته میشوند نیست به همین سادگی.:redface:
شما اون دوربین رو فروختید دو سال هم گذشته بازهم به فکر مشکل گردو غبار بدنه فروخته شده هستید !!!! من معمولا وقتی از چیزی نتیجه نگیرم اون وسیله رو کنار میزام و فرقی هم نمیکنه که مشکل از درک من بوده یا واقعا مشکلی وجود داشته مثل همین کاری که شما انجام دادید یعنی فروختن بدنه با این تفاوت که دیگه درگیرش نخواهم بود چون فرقی بحال من نداره.
سلام وقتتون بخیر . خیر چون در حال حاضر دوربین ندارم و میخام تهیه کنم و چون نظرم روی مارک فور بود برا همین حتی اشاره کردم که همه فول فریم هاش این مشکل را دارن متاسفانه. البته اگر مشکل در فوکس و .. بود میشد گفت بنده درک درستی نداشتم ولی وجود گرد و غبار روی سنسور نیاز به هیچ دانشی نداره . سیلینگ ضعیف یک ایراد محسوب میشه و اگر وجود داره باید کسانی که می خواهند خرید انجام بدن مطلع بشن. الان خرید مثل سابق نیست که با 6 میلیون فول فریم بخری و 4 تومن بدی 24-70 بگیری و موقع فروش 700 تومن ضرر کنی الان یه بدنه کراپ 3 سال قبل 20 تومن پولشه ما هم با زحمت زیاد میتونیم پول خرید را پس انداز کنیم. اگر ایراد وجود داره چه اشکالی داره همه مطلع بشن شاید سیلینگ ضعیف برای خیلیا مهم نباشه ولی برای چند نفر ولو معدود هم باشن، خیلی مهم باشه.
این تصور شما بود که سیلینگ اون بدنه ضعیف هست ، اینکه از درز محل اتصال لنز به بدنه خاک بره داخل یک افتضاح باور نکردنی هست حتی یک بدنه 200 دلاری هم اینقدر ضعیف نیست که به این راحتی خاک واردش بشه اگر مثل من مدتی با لنز های کنون کار کرده بودید سیلینگ ضعیف رو معنایی تازه میکردید یک لنز 800 دلاری خردیدم (85-15) به دو ماه نکشیده خاک داخلش بود در حالی که 55-18 سونی با قیمت 100 دلار 4 سال طول کشید که خاک بره داخلش.
سلام وقتتون بخیر یعنی میفرمایید اون سنسور داست فقط تصور بنده بوده و وجود نداشته ؟ وقتی اخبار مارک فور آلفا سونی را دنبال میکردم زیر همون مطلب کامنتی دیدم که نوشته بود امیدواره سیلینگ در این بادی بهتر شده باشه . البته بنده با استناد به ویدئویی که تونی نورتراپ در یوتیوب گذاشته گفتم نه اینکه صرفا به خاطر سنسور داست دوربین خودم گفته باشم. اون لنز را منم داشتم فکر کنم تو همین فروم یکی از ایراداتش همین مورد که شما گفتین بود البته دقیق یادم نیست. البته سیلینگ ضعیف یک یا چند لنز کنون با سیلینگ بدنه فرق داره
https://www.imaging-resource.com/articles/2017-weather-testing-nikon-d850-vs-sony-a7riii-canon-5div-olympus-e-m1II
https://www.youtube.com/watch?v=azAqpMAvgNw
سیلینگ ضعیف یا اگر فارسی حرف بزنیم آب بندی ضعیف بیشتر مربوط به ورود رطوبت هست و از نظر ورود آب و رطوبت میشه گفت آلفا 9 مارک یک هم بدنه خوبی نبود ، و در دی اس ال آر ها که ادعای مقاومت بهتر رو دارند مثلا D850 در یک تست سطحی به راحتی آب واردش شد، A7-3 بدنه ای نیست که بخوام ازش دفاع کنم و تولیدش هم متوقف شده اما بدنه های با ماونت پلاستیکی هم اینقدر نمیتونن بی کیفیت باشن که در یک ماه خاک به داخل بدنه وارد بشه.
و اگر بدنه ای اینطور باشه مطمئن باشید در سایتها مختلف به توپ بسته میشد نه اینکه صرفا چند نفر در کامنت دربارش حرف بزنند.
سلام من واقعا نظرم روی سونی هست و میخام سونی بگیرم ولی ترس از وجود ایراد باعث شده بیش از اندازه حساس باشم کلی پول باید بپردازم و این نگرانم میکنه . امیدوارم هر چه زودتر مارک فور آلفا سون هم معرفی بشه . اولین گزینه ام آلفا سون آر مارک فور هست بعد آر مارک 3 و اگر آلفا سون مارک فور هم بیاد شاید اونم به لیست اضافه بشه .
یک نکته هم وجود داره ممکنه لنز 50 میلیمتری بنده مشکل داشته چون این مورد هم میتونه سبب ورود گرد و غبار بشه یعنی سیلینگ عالی بدنه با سیلینگ ضعیف لنز میتونه تضعیف بشه . به هر حال ممنون بابت وقتی که میگذارید
سلام
امروز یه فایل خام این دوربین رو از جایی گرفتم.با کمراراو باز کردم زده بود 60.2مگاپیکسل.مگه 61 مگاپیکسلی نیست؟ طبیعیه؟
ممنونم ، حرفتون درسته ، تفاقا در بررسی dpreview هم همین 60.2 زده
سلام
به نظرتون مارک 5 کی عرضه بشه؟
درود بر شما
بنده از زمان بندی زمان عرضه این دوربین کمترین اطلاعی ندارم
اما با شناختی که از بازار ایران خصوصا وضعیت فعلی تجهیزات عکاسی دارم، مطمئن باشید اگر در بازارهای جهانی موجود شود در فروشگاه های معتبر داخلی همچنان نخواهد بود!
(مگر اینکه یکی دوتا بادی دیگه بعد از اون عرضه بشه که قیمتش بیفته)
اما اولین باری که امکان خرید در خارج از کشور محیا بشه ، اگر تمایل به خرید دارید، به یکی از فروشگاه های معتبر داخلی سفارش بدید.
اما تجهیزات گرون رو خودشون نمیارم بلکه کسی بیاد بخره.